Mimořádná zpráva:
Načítám...
  • Načítám...
>
Regionální zprávy POLAR

Regionální zprávy POLAR

  • Aktuální zpravodajství z Moravskoslezského kraje každou celou hodinu
  • Respirační onemocnění malých dětí plní nemocnice
  • Ostrava má novou koncepci cyklodopravy
  • Nový Jičín hledá nápady za 400 tisíc
  • Poruba bude letos hospodařit s 629 miliony
  • Slezské vzdělávací centrum slouží i nejmenším dětem

Respirační onemocnění malých dětí plní nemocnice

Velký nápor malých pacientů zažívá v těchto dnech dětské oddělení Slezské nemocnice. Hospitalizovány jsou zde většinou děti s chřipkou a RS viry. Kvůli maximální naplněnosti lůžkové kapacity museli být někteří pacienti přijati v krnovské nemocnici.

Nejhorší situace byla na dětském oddělení Slezské nemocnice před Vánocemi. V prvních dnech nového roku to vypadalo, že počet hospitalizovaných s komplikovaným průběhem respiračních onemocnění klesá. Ovšem nyní je situace opět složitá. O víkendu ošetřili na zdejší pohotovosti 70 malých pacientů. A lůžkové oddělení s třiceti postelemi je plné.

Dalibor Hudec, primář dětského odd., Slezská nemocnice v Opavě: „Nejčastěji se jedná o klasické virové infekty: horečky, rýma, kašel, u některých dětí zvracení. Pokud se dělají vyšetření, tak většinou prokazujeme chřipku A i B. A u malých dětí nejčastěji RS viry."

Oba viry mohou organismus dokonce napadnout najednou. V nemocnici se kvůli tomu ocitla také Denisa se svou půlroční dcerkou. Zpočátku to vypadalo na obyčejné nachlazení. Když se ale po několika dnech stav miminka začal zhoršovat a nastaly potíže s dýcháním, museli pomoci lékaři.

Denisa, matka hospitalizovaného dítěte: „Po dvou či třech dnech jsme zjistili, že má pozitivní testy na RS viry, a také na chřipku. Takže jsme skončili i na JIP, na kyslíku.“

Nyní se chystají po desetidenní hospitalizaci maminka s dcerkou domů. Na uvolněné místo záhy přichází další pacient.

Dalibor Hudec, primář dětského odd., Slezská nemocnice v Opavě: „Kapacitně jsme některé dny na hraně . Doposud jsme to zvládali a jen ojediněle jsme se obraceli na nemocnici v Krnově, kam jsme pacienty museli posílat.“

Epidemie akutních respiračních onemocnění v Moravskoslezském kraji nepolevuje. Nejvyšší nemocnost je na Opavsku, kde byly zaznamenány na 100 000 obyvatel necelé čtyři tisícovky případů.

Před koncem roku Slezská nemocnice vydala kvůli velkému nárůstu respiračních onemocnění plošný zákaz návštěv. Ten už ale pominul. Aktuálně návštěvy nemohou pouze na oddělení infekční, geriatrické, plicní, ORL a interní. Platí ovšem, že lidé s teplotou, kašlem či rýmou by se na návštěvu svých blízkých do nemocnice neměli vůbec vypravit.






---

Ostrava má novou koncepci cyklodopravy

Systém cyklistických tras v Ostravě by měl připomínat hustě protkané krevní řečiště. Lidé by se tak měli na kole bezpečně pohybovat po celém městě. Cyklistika by už neměla být jen sportem, ale běžným a efektivním způsobem dopravy. Vyplývá to z nové koncepce rozvoje dopravy.

Ostrava má velké předpoklady stát se cyklistickým městem po vzoru Amsterdamu, nebo Kodaně, kde jezdí denně na kolech do práce či školy až 40 procent obyvatel. Jak se k tomuto druhu efektivní dopravy propracovat nyní zpracoval městský ateliér MAPPA v nové koncepci. 

Ondřej Vysloužil, ředitel městského ateliéru MAPPA: „Chceme lidem umožnit, aby se na kole mohli pohybovat bezpečně a intuitivně v každé ulici. K tomu je zapotřebí rozdělit prostor ve městě férověji. Na řadě ulic navrhujeme nové cyklostezky, na jiných bychom rádi zklidnili motorovou dopravu, aby se zde lidé v autech i na kolech mohli bezpečně pohybovat společně."

Koncepce také nahrazuje dnešní systém tras, které jsou vedeny klikatě a nepřímo, hustou propojenou sítí. Trasy už nediktují kudy má cyklista jet, ale nechávají to na něm. 

Tomáš Zetek, městský ateliér MAPPA: „Největší zábranou pro to, aby lidé ve větší míře začali používat k cestám po městě kolo, je obava z pohybu v provozu společně s auty."

Dopravní síť se bude muset rozdělit férověji, aby nebyla upřednostňována jen auta. Kde to půjde vzniknou cyklostezky, jinde se zklidní provoz omezením rychlosti až na 20 km/h. Samozřejmě ale bude nutná i změna myšlení řidičů a cyklistů, kteří by měli být partnery a ne soupeři. 

Tomáš Macura, primátor Ostravy: „V minulosti v Ostravě převažoval pohled, že cyklistika je volnočasová aktivita, ideální pro výlety do přírody. Teď ale chceme lidem ukázat, že může být také skvělou variantou pro každodenní jízdy po městě, ať už do práce, do školy, na nákup nebo za zábavou. Pro město má mnoho nesporných výhod. Šetří místo v ulicích, snižuje dopravní zácpy, míru hluku a pomáhá bojovat se znečištěným ovzduším. Proto chceme, aby v našem městě bylo kolo běžným prostředkem dopravy."

Při tvorbě koncepce vycházel městský ateliér ze spousty dat a ukazatelů, ale velký důraz dává i na diskuzi se  samotnými cyklisty. 

OSTRAVSKÝ NÁVRH V ČÍSLECH

Stezky pro rekreaci – téměř splněno

Ze 100,5 km stezek, které mají sloužit primárně pro rekreaci (vedou méně zastavěnými oblastmi a spojují město s okolní krajinou a dalšími sídly), má Ostrava postaveno 72,5 km. I do nich však hodlá Ostrava dále investovat. Některé z existujících stezek se mají dočkat nového povrchu, rozšíření (aby vyhověly velkému provozu v sezónních špičkách), nebo doplnění osvětlení a dalšího mobiliáře pro zvýšení komfortu. Pro zvýšení podílu nesportovních a nerekreačních cest na kole však město chce soustředit pozornost na zavádění stezek v ulicích. 

Oddělené cyklostezky

V cílovém stavu oddělené, stavebně řešené cyklostezky ve všech ulicích, kde automobily jezdí 50 km/h. Celkem koncepce navrhuje takovýmito cyklostezkami opatřit 261,7 km ostravských ulic. 

Výškové oddělení – Ostrava zavádí v Česku zatím nepoužívaný standard výškového oddělení prostoru pro kola a pro chodce. Na nově postavených úsecích má cyklostezku od chodníku oddělovat zkosený obrubník. Rozdíl ve výšce bude činit maximálně 5 cm.

Poklidné zóny pro bezpečný pohyb všech 

Koncepce navrhuje zklidnění automobilové dopravy na 695,7 km rezidenčních ulic. Nemá jít jen o změnu dopravního značení (snížení povolené rychlosti), ale o řadu stavebních úprav, které nutí řidiče zpomalit, zpřehledňují prostor a vedou k opatrnější jízdě. Jde např. o zavádění zvýšených prahů (křižovatky zvýšené na úroveň chodníku), jednosměrek pro automobilovou dopravu, které zároveň fungují obousměrně pro lidi pohybující se na kolech, výměnu povrchů (např. nahrazení asfaltové vozovky dlažbou), sjednocování výškové úrovně ulice apod. 

Jen 28 % ostravských ulic dnes splňuje požadavky na infrastrukturu, jak ji definuje nová Koncepce rozvoje cyklistické dopravy. 

Krátké trasy – kde kolo poráží auto 

Dobudování cyklistické infrastruktury v ulicích Ostravy by přineslo 25–30 % úsporu času na cestách do 5 km. Přitom podle analýzy zveřejněné v Evropském atlasu mobility z roku 2022 je dnes právě polovina cest automobilem kratší než 4 km. Podobný podíl krátkých cest potvrdily i výsledky dopravního dotazníkového průzkumu provedeného v Ostravě v roce 2014. Zlepšováním podmínek pro cyklistickou dopravu chce Ostrava motivovat své obyvatele, aby na krátkých trasách upřednostňovali aktivní přepravu. Na delších trasách by dostavění navrhované sítě umožnilo zhruba 15 % zrychlení cest.

---

Krátké zprávy, 10. ledna, 16 h - 1

Účastnit se prezidentských voleb budou moci také lidé v karanténě nebo izolaci kvůli covidu-19. V MS kraji budou volit z auta na šesti místech v regionu. Takzvaná drive-in volební stanoviště postaví hasiči v každém ze šesti okresů. Na stanovištích se bude volit od 8 do 17 hodin.

V ulicích měst MS kraje začal svoz odložených vánočních stromů. Zatímco například v Třinci je město sváží, podobně jako většina měst, v Ostravě je vyhazování stromků ke kontejnerům zakázané.

---

Nový Jičín hledá nápady za 400 tisíc

Lidé v Novém Jičíně mohou opět podávat své návrhy, co by si ve městě přáli zlepšit nebo vybudovat. Na participativní rozpočet je tu vyčleněno 400 tisíc korun.

dravé město Nový Jičín vyhlásilo 6. ročník participativního rozpočtu. Jedná se o projekt v rámci kterého mohou lidé navrhovat, co by se ve městě mělo vybudovat nebo opravit. Celkem je na jejich nápady vyčleněno 400 tisíc korun s tím, že jeden projet se musí vejít do 200 tisíc, aby mohly být realizovány minimálně dva.

Ondřej Syrovátka (ZELENÍ), 1. místostarosta Nového Jičína: “Díky tomuto projektu už bylo ve městě realizováno několik zajímavých věcí, například Knihobudka ve Smetanových sadech, discgolfové koše, které jsou rozmístěny různé po městě, a naposledy také třeba Soptíkova dílna, což je herna pro mladé hasiče ve Straníku. Letos čekáme na další návrhy a těšíme se, co přijde. Rád bych lidi vyzval, ať neváhají, dívají se kolem sebe a zkusí navrhnout nějaké věci, které by se ve městě mohly realizovat.”

Projekty je možné předkládat do 10. února. Veškeré informace a podklady jsou na webu města v sekci „Participativní rozpočet“.

Markéta Jánošíková, koordinátorka Zdravého města Nový Jičín: “Každý předkladatel musí být starší 15 let, může to být občan s trvalým pobytem v Novém Jičíně nebo to mohou být lidé, kteří v Novém Jičíně žijí nebo zde pracují nebo studují.”

Odevzdané nápady pak projednají příslušné odbory města a komise Zdravého města.

Markéta Jánošíková, koordinátorka Zdravého města Nový Jičín: “Poté vyhodnotí, jestli daný projekt může být realizován a pak tyto projekty postupují do dalšího kola, kde už rozhoduje veřejnost rozhoduje o vítězi.”

Hlasovat o vítězích participativního rozpočtu budou lidé ve druhé polovině května.

---

Poruba bude letos hospodařit s 629 miliony

Městský obvod Ostrava-Poruba bude letos hospodařit s částkou 629 milionů korun. Nejvíce peněz poputuje do oprav školských zařízení, téměř polovina této částky. Dokončena bude i revitalizace vnitrobloku u náměstí Nerudy.

Sestavit rozpočet je těžký oříšek. Zvlášť v dnešní době. V Porubě se s tím poprali a pro jistotu si vytvořili i větší rezervy než v minulých letech.

Lucie Baránková Vilamová (ANO), starostka MOb Ostrava-Poruba: “Sestavování rozpočtu na rok 2023 bylo asi nejtěžší za všechny poslední roky z toho důvodu, že jsme museli počítat s celou řadou navýšení u různých smluv kvůli inflačním položkám a museli jsme tam započítávat zvyšování cen energií. Zhruba polovinu toho investičního rozpočtu tvoří rekonstrukce a opravy ve školských zařízeních.”

Petra Brodová (ANO), místostarostka MOb Ostrava-Poruba: “Nejvýznamnější akcí je zateplení a hydroizolace všech objektů waldorfského kampusu. Základní školy a střední školy. Tato akce si vyžádá více jak 33 milionů korun."

Co se týče investic do veřejných prostranství, tak bude dokončena revitalizace vnitrobloku u náměstí Jana Nerudy a připraven je také projekt na proměnu druhého parku u DK Poklad, který přiléhá k ulici Čs. exilu.

Petra Brodová (ANO), místostarostka MOb Ostrava-Poruba: “Nicméně tuto akci bude potřeba koordinovat s případnou výstavbou druhého parkovacího domu. Tento druhý park na rozdíl od toho z druhé strany DK, který bude spíše klidový, tak tento park by měl sloužit spíše pro aktivní odpočinek pro sport a hru dětí.”

V prostoru parku vniknou 3 sportovní zóny. Kruhová plocha s trampolínami pro menší děti do 12 let, místo s basketbalovým košem a místo s pingpongovým stolem a menším workoutem. Rekonstrukcí projde i komunikace za bytovým domem Oblouk, která je dlouhodobě ve špatném technickém stavu.

---

Krátké zprávy, 10. ledna, 16 h - 2

Léčebnu dlouhodobě nemocných ve Městě Albrechticích čeká rekonstrukce. Tři desítky převážně imobilních pacientů proto v pondělí několik týmů zdravotníků přestěhovalo do nemocnice v Krnově. Rekonstrukce LDN má začít v polovině ledna.

68 letý muž ujížděl v okolí Polanky nad Odrou policistům. Jak se později ukázalo, měl k tomu důvod. Po dopadení nafoukal půl promile, měl zákaz řízení, a navíc se ukázalo, že večer předtím řídil opilý jiné auto. Policisté naměřili skoro 2 promile. Hrozí mu až tři roky za mřížemi.

---

Slezské vzdělávací centrum slouží i nejmenším dětem

V karvinském Slezském vzdělávacím centru, v budově bývalého mlýna, fungují od roku 2019 i dvě dětské skupiny pro nejmenší děti. Využívají je zejména maminky, které se vrací do práce na zkrácený úvazek nebo pracují z domu.

Zchátralý bývalý Janečkův mlýn ožil před šesti lety, kdy byl po iniciativě místních podnikatelů zrekonstruován a znovu uveden do provozu jako Slezské vzdělávací centrum. Probíhají tady jazykové a rekvalifikační kurzy. V pětipodlažní budově se nachází několik učeben řemeslných dovedností, počítačová učebna i konferenční sál. Školí se tady firmy nebo třeba lidé bez práce a od roku 2019 slouží toto centrum i nejmenším dětem, nachází se tady dvě dětské skupiny.

Jana Možutíková, vedoucí dětských skupin Mlýnek a Rybičky: “Máme dvě třídy, dětskou skupinu Mlýnek a dětskou skupinu Rybičky a jsou určeny pro děti od jednoho roku až do předškolního věku, kdy se maminky třeba potřebují vrátit z rodičovské na zkrácené úvazky nebo celodenně nebo pracují z domu či potřebují vyřídit své osobní záležitosti. Provozní dobu přizpůsobujeme maminkám, čili na přání jsme schopni přijít dřív, ale jinak je provozní doba od půl osmé od čtyř hodin."

Jana Možutíková, vedoucí dětských skupin Mlýnek a Rybičky: "Chtěli jsme pomoci maminkám, aby si mohly vyřídit své záležitosti, ale je cílem i to, aby se ty děti socializovaly se svými vrstevníky, aby si zvykly, že si jdou umýt ruce, jak se rozdělit o hračku, takové kolektivní hraní."

Karolína Krečmerová, chůva v dětské skupině: "S dětmi máme řízenou činnost, kdy výtvarná obsahuje malování, lepení, kreslení, pohybová třeba tanec, hudební, kde se učíme písničky a ten tanec a po řízené činnosti chodíme ven, kde chodíme nejčastěji do parku, za zvířátky, kde je děti krmí.” 

Ven chodí děti každý den, využívají přilehlou zahradu, většinou ale chodí právě do blízkého parku Boženy Němcové. Docházet sem děti nemusí každý den.

Jana Možutíková, vedoucí dětských skupin Mlýnek a Rybičky: "Lze domluvit i dvoudenní i třídní docházku, kdy se maminky telefonicky ozvou a domluvíme se jak dál potom. Prozatím přijímáme děti, maminky stačí když se ozvou, pozveme je na osobní schůzku, kde domluvíme další náležitosti."

O děti se tady starají kvalifikované pedagogické pracovnice, jsou vždy dvě na jednu skupinu.

---

Mohlo by Vás také zajímat

Pořad: Regionální zprávy POLAR
10. ledna 2023, 16:00

Respirační onemocnění malých dětí plní nemocnice

Velký nápor malých pacientů zažívá v těchto dnech dětské oddělení Slezské nemocnice. Hospitalizovány jsou zde většinou děti s chřipkou a RS viry. Kvůli maximální naplněnosti lůžkové kapacity museli být někteří pacienti přijati v krnovské nemocnici.

Nejhorší situace byla na dětském oddělení Slezské nemocnice před Vánocemi. V prvních dnech nového roku to vypadalo, že počet hospitalizovaných s komplikovaným průběhem respiračních onemocnění klesá. Ovšem nyní je situace opět složitá. O víkendu ošetřili na zdejší pohotovosti 70 malých pacientů. A lůžkové oddělení s třiceti postelemi je plné.

Dalibor Hudec, primář dětského odd., Slezská nemocnice v Opavě: „Nejčastěji se jedná o klasické virové infekty: horečky, rýma, kašel, u některých dětí zvracení. Pokud se dělají vyšetření, tak většinou prokazujeme chřipku A i B. A u malých dětí nejčastěji RS viry."

Oba viry mohou organismus dokonce napadnout najednou. V nemocnici se kvůli tomu ocitla také Denisa se svou půlroční dcerkou. Zpočátku to vypadalo na obyčejné nachlazení. Když se ale po několika dnech stav miminka začal zhoršovat a nastaly potíže s dýcháním, museli pomoci lékaři.

Denisa, matka hospitalizovaného dítěte: „Po dvou či třech dnech jsme zjistili, že má pozitivní testy na RS viry, a také na chřipku. Takže jsme skončili i na JIP, na kyslíku.“

Nyní se chystají po desetidenní hospitalizaci maminka s dcerkou domů. Na uvolněné místo záhy přichází další pacient.

Dalibor Hudec, primář dětského odd., Slezská nemocnice v Opavě: „Kapacitně jsme některé dny na hraně . Doposud jsme to zvládali a jen ojediněle jsme se obraceli na nemocnici v Krnově, kam jsme pacienty museli posílat.“

Epidemie akutních respiračních onemocnění v Moravskoslezském kraji nepolevuje. Nejvyšší nemocnost je na Opavsku, kde byly zaznamenány na 100 000 obyvatel necelé čtyři tisícovky případů.

Před koncem roku Slezská nemocnice vydala kvůli velkému nárůstu respiračních onemocnění plošný zákaz návštěv. Ten už ale pominul. Aktuálně návštěvy nemohou pouze na oddělení infekční, geriatrické, plicní, ORL a interní. Platí ovšem, že lidé s teplotou, kašlem či rýmou by se na návštěvu svých blízkých do nemocnice neměli vůbec vypravit.






---

Ostrava má novou koncepci cyklodopravy

Systém cyklistických tras v Ostravě by měl připomínat hustě protkané krevní řečiště. Lidé by se tak měli na kole bezpečně pohybovat po celém městě. Cyklistika by už neměla být jen sportem, ale běžným a efektivním způsobem dopravy. Vyplývá to z nové koncepce rozvoje dopravy.

Ostrava má velké předpoklady stát se cyklistickým městem po vzoru Amsterdamu, nebo Kodaně, kde jezdí denně na kolech do práce či školy až 40 procent obyvatel. Jak se k tomuto druhu efektivní dopravy propracovat nyní zpracoval městský ateliér MAPPA v nové koncepci. 

Ondřej Vysloužil, ředitel městského ateliéru MAPPA: „Chceme lidem umožnit, aby se na kole mohli pohybovat bezpečně a intuitivně v každé ulici. K tomu je zapotřebí rozdělit prostor ve městě férověji. Na řadě ulic navrhujeme nové cyklostezky, na jiných bychom rádi zklidnili motorovou dopravu, aby se zde lidé v autech i na kolech mohli bezpečně pohybovat společně."

Koncepce také nahrazuje dnešní systém tras, které jsou vedeny klikatě a nepřímo, hustou propojenou sítí. Trasy už nediktují kudy má cyklista jet, ale nechávají to na něm. 

Tomáš Zetek, městský ateliér MAPPA: „Největší zábranou pro to, aby lidé ve větší míře začali používat k cestám po městě kolo, je obava z pohybu v provozu společně s auty."

Dopravní síť se bude muset rozdělit férověji, aby nebyla upřednostňována jen auta. Kde to půjde vzniknou cyklostezky, jinde se zklidní provoz omezením rychlosti až na 20 km/h. Samozřejmě ale bude nutná i změna myšlení řidičů a cyklistů, kteří by měli být partnery a ne soupeři. 

Tomáš Macura, primátor Ostravy: „V minulosti v Ostravě převažoval pohled, že cyklistika je volnočasová aktivita, ideální pro výlety do přírody. Teď ale chceme lidem ukázat, že může být také skvělou variantou pro každodenní jízdy po městě, ať už do práce, do školy, na nákup nebo za zábavou. Pro město má mnoho nesporných výhod. Šetří místo v ulicích, snižuje dopravní zácpy, míru hluku a pomáhá bojovat se znečištěným ovzduším. Proto chceme, aby v našem městě bylo kolo běžným prostředkem dopravy."

Při tvorbě koncepce vycházel městský ateliér ze spousty dat a ukazatelů, ale velký důraz dává i na diskuzi se  samotnými cyklisty. 

OSTRAVSKÝ NÁVRH V ČÍSLECH

Stezky pro rekreaci – téměř splněno

Ze 100,5 km stezek, které mají sloužit primárně pro rekreaci (vedou méně zastavěnými oblastmi a spojují město s okolní krajinou a dalšími sídly), má Ostrava postaveno 72,5 km. I do nich však hodlá Ostrava dále investovat. Některé z existujících stezek se mají dočkat nového povrchu, rozšíření (aby vyhověly velkému provozu v sezónních špičkách), nebo doplnění osvětlení a dalšího mobiliáře pro zvýšení komfortu. Pro zvýšení podílu nesportovních a nerekreačních cest na kole však město chce soustředit pozornost na zavádění stezek v ulicích. 

Oddělené cyklostezky

V cílovém stavu oddělené, stavebně řešené cyklostezky ve všech ulicích, kde automobily jezdí 50 km/h. Celkem koncepce navrhuje takovýmito cyklostezkami opatřit 261,7 km ostravských ulic. 

Výškové oddělení – Ostrava zavádí v Česku zatím nepoužívaný standard výškového oddělení prostoru pro kola a pro chodce. Na nově postavených úsecích má cyklostezku od chodníku oddělovat zkosený obrubník. Rozdíl ve výšce bude činit maximálně 5 cm.

Poklidné zóny pro bezpečný pohyb všech 

Koncepce navrhuje zklidnění automobilové dopravy na 695,7 km rezidenčních ulic. Nemá jít jen o změnu dopravního značení (snížení povolené rychlosti), ale o řadu stavebních úprav, které nutí řidiče zpomalit, zpřehledňují prostor a vedou k opatrnější jízdě. Jde např. o zavádění zvýšených prahů (křižovatky zvýšené na úroveň chodníku), jednosměrek pro automobilovou dopravu, které zároveň fungují obousměrně pro lidi pohybující se na kolech, výměnu povrchů (např. nahrazení asfaltové vozovky dlažbou), sjednocování výškové úrovně ulice apod. 

Jen 28 % ostravských ulic dnes splňuje požadavky na infrastrukturu, jak ji definuje nová Koncepce rozvoje cyklistické dopravy. 

Krátké trasy – kde kolo poráží auto 

Dobudování cyklistické infrastruktury v ulicích Ostravy by přineslo 25–30 % úsporu času na cestách do 5 km. Přitom podle analýzy zveřejněné v Evropském atlasu mobility z roku 2022 je dnes právě polovina cest automobilem kratší než 4 km. Podobný podíl krátkých cest potvrdily i výsledky dopravního dotazníkového průzkumu provedeného v Ostravě v roce 2014. Zlepšováním podmínek pro cyklistickou dopravu chce Ostrava motivovat své obyvatele, aby na krátkých trasách upřednostňovali aktivní přepravu. Na delších trasách by dostavění navrhované sítě umožnilo zhruba 15 % zrychlení cest.

---

Krátké zprávy, 10. ledna, 16 h - 1

Účastnit se prezidentských voleb budou moci také lidé v karanténě nebo izolaci kvůli covidu-19. V MS kraji budou volit z auta na šesti místech v regionu. Takzvaná drive-in volební stanoviště postaví hasiči v každém ze šesti okresů. Na stanovištích se bude volit od 8 do 17 hodin.

V ulicích měst MS kraje začal svoz odložených vánočních stromů. Zatímco například v Třinci je město sváží, podobně jako většina měst, v Ostravě je vyhazování stromků ke kontejnerům zakázané.

---

Nový Jičín hledá nápady za 400 tisíc

Lidé v Novém Jičíně mohou opět podávat své návrhy, co by si ve městě přáli zlepšit nebo vybudovat. Na participativní rozpočet je tu vyčleněno 400 tisíc korun.

dravé město Nový Jičín vyhlásilo 6. ročník participativního rozpočtu. Jedná se o projekt v rámci kterého mohou lidé navrhovat, co by se ve městě mělo vybudovat nebo opravit. Celkem je na jejich nápady vyčleněno 400 tisíc korun s tím, že jeden projet se musí vejít do 200 tisíc, aby mohly být realizovány minimálně dva.

Ondřej Syrovátka (ZELENÍ), 1. místostarosta Nového Jičína: “Díky tomuto projektu už bylo ve městě realizováno několik zajímavých věcí, například Knihobudka ve Smetanových sadech, discgolfové koše, které jsou rozmístěny různé po městě, a naposledy také třeba Soptíkova dílna, což je herna pro mladé hasiče ve Straníku. Letos čekáme na další návrhy a těšíme se, co přijde. Rád bych lidi vyzval, ať neváhají, dívají se kolem sebe a zkusí navrhnout nějaké věci, které by se ve městě mohly realizovat.”

Projekty je možné předkládat do 10. února. Veškeré informace a podklady jsou na webu města v sekci „Participativní rozpočet“.

Markéta Jánošíková, koordinátorka Zdravého města Nový Jičín: “Každý předkladatel musí být starší 15 let, může to být občan s trvalým pobytem v Novém Jičíně nebo to mohou být lidé, kteří v Novém Jičíně žijí nebo zde pracují nebo studují.”

Odevzdané nápady pak projednají příslušné odbory města a komise Zdravého města.

Markéta Jánošíková, koordinátorka Zdravého města Nový Jičín: “Poté vyhodnotí, jestli daný projekt může být realizován a pak tyto projekty postupují do dalšího kola, kde už rozhoduje veřejnost rozhoduje o vítězi.”

Hlasovat o vítězích participativního rozpočtu budou lidé ve druhé polovině května.

---

Poruba bude letos hospodařit s 629 miliony

Městský obvod Ostrava-Poruba bude letos hospodařit s částkou 629 milionů korun. Nejvíce peněz poputuje do oprav školských zařízení, téměř polovina této částky. Dokončena bude i revitalizace vnitrobloku u náměstí Nerudy.

Sestavit rozpočet je těžký oříšek. Zvlášť v dnešní době. V Porubě se s tím poprali a pro jistotu si vytvořili i větší rezervy než v minulých letech.

Lucie Baránková Vilamová (ANO), starostka MOb Ostrava-Poruba: “Sestavování rozpočtu na rok 2023 bylo asi nejtěžší za všechny poslední roky z toho důvodu, že jsme museli počítat s celou řadou navýšení u různých smluv kvůli inflačním položkám a museli jsme tam započítávat zvyšování cen energií. Zhruba polovinu toho investičního rozpočtu tvoří rekonstrukce a opravy ve školských zařízeních.”

Petra Brodová (ANO), místostarostka MOb Ostrava-Poruba: “Nejvýznamnější akcí je zateplení a hydroizolace všech objektů waldorfského kampusu. Základní školy a střední školy. Tato akce si vyžádá více jak 33 milionů korun."

Co se týče investic do veřejných prostranství, tak bude dokončena revitalizace vnitrobloku u náměstí Jana Nerudy a připraven je také projekt na proměnu druhého parku u DK Poklad, který přiléhá k ulici Čs. exilu.

Petra Brodová (ANO), místostarostka MOb Ostrava-Poruba: “Nicméně tuto akci bude potřeba koordinovat s případnou výstavbou druhého parkovacího domu. Tento druhý park na rozdíl od toho z druhé strany DK, který bude spíše klidový, tak tento park by měl sloužit spíše pro aktivní odpočinek pro sport a hru dětí.”

V prostoru parku vniknou 3 sportovní zóny. Kruhová plocha s trampolínami pro menší děti do 12 let, místo s basketbalovým košem a místo s pingpongovým stolem a menším workoutem. Rekonstrukcí projde i komunikace za bytovým domem Oblouk, která je dlouhodobě ve špatném technickém stavu.

---

Krátké zprávy, 10. ledna, 16 h - 2

Léčebnu dlouhodobě nemocných ve Městě Albrechticích čeká rekonstrukce. Tři desítky převážně imobilních pacientů proto v pondělí několik týmů zdravotníků přestěhovalo do nemocnice v Krnově. Rekonstrukce LDN má začít v polovině ledna.

68 letý muž ujížděl v okolí Polanky nad Odrou policistům. Jak se později ukázalo, měl k tomu důvod. Po dopadení nafoukal půl promile, měl zákaz řízení, a navíc se ukázalo, že večer předtím řídil opilý jiné auto. Policisté naměřili skoro 2 promile. Hrozí mu až tři roky za mřížemi.

---

Slezské vzdělávací centrum slouží i nejmenším dětem

V karvinském Slezském vzdělávacím centru, v budově bývalého mlýna, fungují od roku 2019 i dvě dětské skupiny pro nejmenší děti. Využívají je zejména maminky, které se vrací do práce na zkrácený úvazek nebo pracují z domu.

Zchátralý bývalý Janečkův mlýn ožil před šesti lety, kdy byl po iniciativě místních podnikatelů zrekonstruován a znovu uveden do provozu jako Slezské vzdělávací centrum. Probíhají tady jazykové a rekvalifikační kurzy. V pětipodlažní budově se nachází několik učeben řemeslných dovedností, počítačová učebna i konferenční sál. Školí se tady firmy nebo třeba lidé bez práce a od roku 2019 slouží toto centrum i nejmenším dětem, nachází se tady dvě dětské skupiny.

Jana Možutíková, vedoucí dětských skupin Mlýnek a Rybičky: “Máme dvě třídy, dětskou skupinu Mlýnek a dětskou skupinu Rybičky a jsou určeny pro děti od jednoho roku až do předškolního věku, kdy se maminky třeba potřebují vrátit z rodičovské na zkrácené úvazky nebo celodenně nebo pracují z domu či potřebují vyřídit své osobní záležitosti. Provozní dobu přizpůsobujeme maminkám, čili na přání jsme schopni přijít dřív, ale jinak je provozní doba od půl osmé od čtyř hodin."

Jana Možutíková, vedoucí dětských skupin Mlýnek a Rybičky: "Chtěli jsme pomoci maminkám, aby si mohly vyřídit své záležitosti, ale je cílem i to, aby se ty děti socializovaly se svými vrstevníky, aby si zvykly, že si jdou umýt ruce, jak se rozdělit o hračku, takové kolektivní hraní."

Karolína Krečmerová, chůva v dětské skupině: "S dětmi máme řízenou činnost, kdy výtvarná obsahuje malování, lepení, kreslení, pohybová třeba tanec, hudební, kde se učíme písničky a ten tanec a po řízené činnosti chodíme ven, kde chodíme nejčastěji do parku, za zvířátky, kde je děti krmí.” 

Ven chodí děti každý den, využívají přilehlou zahradu, většinou ale chodí právě do blízkého parku Boženy Němcové. Docházet sem děti nemusí každý den.

Jana Možutíková, vedoucí dětských skupin Mlýnek a Rybičky: "Lze domluvit i dvoudenní i třídní docházku, kdy se maminky telefonicky ozvou a domluvíme se jak dál potom. Prozatím přijímáme děti, maminky stačí když se ozvou, pozveme je na osobní schůzku, kde domluvíme další náležitosti."

O děti se tady starají kvalifikované pedagogické pracovnice, jsou vždy dvě na jednu skupinu.

---

Zdroj: https://polar.cz/porady/regionalni-zpravy/regionalni-zpravy-polar-10-01-2023-16-00