Mimořádná zpráva:
Načítám...
  • Načítám...
>
Regionální zprávy POLAR

Regionální zprávy POLAR

  • Aktuální zpravodajství z Moravskoslezského kraje každou celou hodinu
  • Dva okresy MS kraje jsou v nejhorším stupni systému PES
  • Cesta z Nového Jičína na Příbor už je dálnicí
  • Auto s propadlou technickou může být odtaženo
  • Příprava obchvatu Bruntálu je v další fázi
  • Havířov zateplil další mateřskou školu

Dva okresy MS kraje jsou v nejhorším stupni systému PES

Pandemická situace Moravskoslezského kraje se stále zhoršuje a přibývá také pacientů s těžkým průběhem onemocnění Covid19, kteří musejí do nemocnic. Krizový štáb našeho kraje proto vydal výzvu všem nemocnicím, aby do týdne vyhradily 25 procent lůžek pro pozitivní pacienty.

Sedm dní dostaly moravskoslezské nemocnice nato, aby vyhradily 25 procent svých lůžek pro covidové pacienty. Vyzval je k tomu krizový štáb našeho kraje po pondělním jednání. Nemocných rychle přibývá. Navíc prý nelze očekávat, že by se situace měla brzy zlepšit. 

Ivo Vondrák, hejtman MS kraje: "Vydali jsme výzvu všem našim nemocnicím v kraji, aby během sedmi dnů opět alokovaly minimálně 25 procent svých lůžek ve prospěch covid plus pacientů. Bude to do jisté míry opět znamenat omezení elektivní péče. Situace si to vyžaduje a nemůžeme si v podstatě dovolit nemít připravená lůžka pro pacienty, kteří to budou potřebovat."

Kraj je momentálně ve čtvrtém stupni systému PES. Jsou ale oblasti, které jsou na tom hůře. Novojičínsko má hodnotu 81 a Opavsko 76, což odpovídá pátému a tedy nejhoršímu stupni. Obsazenost lůžek intenzivní péče v nemocnicích se zvýšila o 14 procent, standardních o 11 procent. 

Podle hejtmana by se při zavádění plošných opatření mělo zvážit, zda zákazy musejí platit i pro vyléčené osoby s dočasnou imunitou a otestované.

"Je to věc, která byla přijata v krizovém štábu velmi pozitivně. Domnívám se, že i s nastupující etapou očkování to bude něco, co bude klíčové. Nemůžeme mít všechno zavřené, když bychom vlastně měli poměrně velkou skupinu lidí, která by mohla služby začít využívat."  

Plošné testování veřejnosti začne už ve středu 16. prosince a ne 18. jak bylo původně plánováno. 

---

Cesta z Nového Jičína na Příbor už je dálnicí

Silnice mezi Rybím u Nového Jičína a Rychalticemi na Frýdecko-místecku už je dálnicí D/48. Rekonstrukce úseku trvala tři a půlroku. Současně se otevřel také obchvat Skotnice.

Silnice I/48 mezi Novým Jičínem a Příborem, byla jedním z nejnebezpečnějších úseků silnic první třídy, kde byla řada tragických nehod. V létě roku 2017 začala její přestavba na dálnici. Po třech a půl letech byl teď 15. prosince úsek slavnostně zprovozněn.

Karel Havlíček (nestraník za ANO), ministr dopravy: “Právě ten bezpečnostní aspekt je to to nejdůležitější, co se od toho očekává. Tím, že už tady byly čtyři pruhy, tak ten provoz byl relativně rychlý, ale ta výstavba nové dálnice má zejména bezpečnostní charakter.”

Ve stejném okamžiku jako 11 a půl kilometrů dlouhý úsek dálnice byl otevřen také tříkilometrový obchvat Skotnice.

Jaroslav Kania (ANO), náměstek hejtmana MS kraje: “Tento úsek je velmi důležitý, protože na tento úsek bude navazovat rozvoj průmyslové zóny v Mošnově, kde bychom rádi vybudovali mezinárodní logistické centrum, kde se budou stýkat tři druhy dopravy, letecká, železniční a silniční.”

V okamžiku, kdy kolem rekonstruované silnice zmizí všechna omezující dopravní značení, bude zde pro řidiče povinná dálniční známka. To vzbuzuje obavy okolních obcí, zejména Libhoště, že motorické, aby se placenému úseku vyhnuli, zvolí cestu přes vesnici. Podle náměstka hejtmana by tomu mělo zamezit zejména omezení kamionové dopravy na silnicích II. a III. třídy

---

Auto s propadlou technickou může být odtaženo

Snad každé město se potýká s vraky aut, které na parkovištích dlouhodobě zabírají tolik potřebná místa. Města řeší nepojízdná auta dvěma způsoby. Nově může být auto s více jak půl roku propadlou technickou kontrolou ve finále odtaženo.

Karviná řeší nepojízdná auta na území města dvěma způsoby. První, kdy je vozidlo prohlášeno za autovrak. Musí být prokazatelně nepojízdné a zcela zřejmé, že z místa nemůže odjet. Druhý typ řešení vozidel, které dlouhodobě zabírají místa na parkovištích a nikdo s nimi nejezdí, nabízí novela zákona platná od dubna letošního roku. Zjišťuje se doba propadnutí technického průkazu, která by měla být více než půl roku.

Jana Maierová, vedoucí Odboru komunálních služeb MMK: “Nechceme tyto řidiče ihned pokutovat, ale upozornit je, že je platná novela zákona, a pokud mají déle než půl roku propadlou technickou, aby si to dali do pořádku. Ve finále může totiž dojít až k odtahu jejich vozidla.”

V letošním roce Odbor komunálních služeb MMK vyřešil celkem 38 nepojízdných odstavených vozidel. 

Lukáš Raszyk, náměstek primátora Karviné: “Nově máme zpřístupněn na webu města formulář a tabulku, která auta se řeší, v jakém jsou stavu.”

A ještě upozornění pro řidiče, kteří odevzdají registrační značky do depozitu. Auta bez registračních značek nesmí podle zákona parkovat na veřejné místní komunikaci na území města. Podrobnější reportáž je zde:

---

Příprava obchvatu Bruntálu je v další fázi

Silnice I/45 tvoří tranzitní trasu v Olomouckém a MS kraji. Kromě vnitrostátní dopravy je důležitou spojkou za Šternberka do Polska také pro mezinárodní dopravu. Rok od roku je více zatížená. V centru Bruntálu se navíc propojuje se silnicí I/11. Řešením jejího přetížení i emisní zátěže je právě výstavba jihovýchodního obchvatu Bruntálu.

Celý obchvat Bruntálu bude mít 4,5 kilometru. Bude mít 76 stavebních objektů a 9 mostních objektů. Jeho součástí bude jedna mimoúrovňová a 2 stykové křižovatky.

Petr Rys (STAN), starosta Bruntálu: „Jihovýchodní obchvat města Bruntálu je stále v projektové přípravě. Po vydaném územním rozhodnutí ŘSD přistoupilo ke zpracování dokumentace pro stavební povolení a dokumentace pro vedení stavby. Tento obchvat vymisťuje zejména tranzitní dopravu směrem od Olomouce až na Krnov zhruba po takovéto tangentě.“

Obchvat Bruntálu začíná na jižním připojení od Olomouce, poblíž stávající čerpací stanice. Tam bude také první styková křižovatka s Olomouckou ulicí.


Petr Rys (STAN), starosta Bruntálu: „A co je důležité – ŘSD zahájilo majetkoprávní činnost tak, aby vykupovalo, případně získávalo od státních podniků jednotlivé pozemky, které jsou nezbytné k výstavbě našeho obchvatu.“

Další součástí obchvatu bude několik mostů, překonávajících železniční trať i údolí Černého potoka i 300 metrů dlouhá protihluková stěna. Jediná mimoúrovňová křižovatka připojuje na Žlutém kopci silnici I/11, tedy Opavskou ulici.

Romana Šimáčková, vedoucí projketového týmu I/11 ŘSD Ostrava: „V současné době během měsíce prosince se zpracovává, nebo je zpracovaný geometrický plán, který se dává na katastr k zápisu, a tím pádem budeme v příštím roce rozesílat kupní smlouvy na výkupy pozemků. V této době se připravují taky vlastnické podklady a kupní smlouvy tak, aby se mohly v lednu a únoru březnu už mohli začít rozesílat vlastníkům pozemků.“

Petr Rys (STAN), starosta Bruntálu: „Co je potěšitelné, tak ŘSD má v příštím roce ve svém rozpočtu 30 mil korun na realizaci těchto výkupů a na zahájení studie, která bude řešit archeologii, archeologické průzkumné práce v tomto obchvatu.“

Výhledově je naplánován také severní obchvat Bruntálu, který spojí silnici I/11 s průmyslovou zónou. Obchvat Bruntálu bezesporu zajistí kvalitnější životní prostředí ve městě i odklon tranzitní dopravy z centra města.

---

Havířov zateplil další mateřskou školu

Mateřská škola Okružní v Havířově se zařadila mezi další moderní budovy. Díky zateplení fasády a výměně oken školka ušetří nemalé peníze. Rekonstrukce byla náročná, protože částečně probíhala za provozu.

Mateřská škola Okružní v Havířově je další, která prošla celkovou rekonstrukcí. Práce začaly v polovině srpna a zasáhly tak do plného chodu školky. 

Markéta Urbanová, učitelka MŠ Okružní: “To bylo dost náročné, protože skloubit stavbu a výuku je velice složité a my jsme prováděli výuku za provozu, kdy oni nám tady vrtali, dělali všechny rekonstrukční práce, takže to bylo náročné a nakonec jsme to všechno zvládli. My jsme rádi, že naše školka prošla rekonstrukcí, protože jsme byli vlastně skoro poslední v Havířově, kteří neměli zrekonstruované prostory."

anketa: “Mě se moc ta školka naše líbí.”

anketa: “My máme opravenou školku.”

Po dobu výměny oken se děti učily v jiných mateřinkách, pak se vrátily.

Bohuslav Niemiec (KDU-ČSL), náměstek primátora: "Rekonstrukce to byla velká, protože se měnila okna, zateplovala se fasáda, řešila se rekuperace. Takže zásah do školky velký. Tím, že se začalo dělat o prázdninách, tak jsme se snažili přizpůsobit tak, aby ten zásah do provozu školky byl pokud možno, co nejmenší. Věřím, že paní ředitelka i ostatní zaměstnanci se s tím museli srovnat a já jsem rád, že se to povedlo."

Celkové náklady na opravu školky vyšly sedm milionů korun, což je o milion méně než se původně počítalo.

---

Mohlo by Vás také zajímat

Pořad: Regionální zprávy POLAR
15. prosince 2020, 16:00

Dva okresy MS kraje jsou v nejhorším stupni systému PES

Pandemická situace Moravskoslezského kraje se stále zhoršuje a přibývá také pacientů s těžkým průběhem onemocnění Covid19, kteří musejí do nemocnic. Krizový štáb našeho kraje proto vydal výzvu všem nemocnicím, aby do týdne vyhradily 25 procent lůžek pro pozitivní pacienty.

Sedm dní dostaly moravskoslezské nemocnice nato, aby vyhradily 25 procent svých lůžek pro covidové pacienty. Vyzval je k tomu krizový štáb našeho kraje po pondělním jednání. Nemocných rychle přibývá. Navíc prý nelze očekávat, že by se situace měla brzy zlepšit. 

Ivo Vondrák, hejtman MS kraje: "Vydali jsme výzvu všem našim nemocnicím v kraji, aby během sedmi dnů opět alokovaly minimálně 25 procent svých lůžek ve prospěch covid plus pacientů. Bude to do jisté míry opět znamenat omezení elektivní péče. Situace si to vyžaduje a nemůžeme si v podstatě dovolit nemít připravená lůžka pro pacienty, kteří to budou potřebovat."

Kraj je momentálně ve čtvrtém stupni systému PES. Jsou ale oblasti, které jsou na tom hůře. Novojičínsko má hodnotu 81 a Opavsko 76, což odpovídá pátému a tedy nejhoršímu stupni. Obsazenost lůžek intenzivní péče v nemocnicích se zvýšila o 14 procent, standardních o 11 procent. 

Podle hejtmana by se při zavádění plošných opatření mělo zvážit, zda zákazy musejí platit i pro vyléčené osoby s dočasnou imunitou a otestované.

"Je to věc, která byla přijata v krizovém štábu velmi pozitivně. Domnívám se, že i s nastupující etapou očkování to bude něco, co bude klíčové. Nemůžeme mít všechno zavřené, když bychom vlastně měli poměrně velkou skupinu lidí, která by mohla služby začít využívat."  

Plošné testování veřejnosti začne už ve středu 16. prosince a ne 18. jak bylo původně plánováno. 

---

Cesta z Nového Jičína na Příbor už je dálnicí

Silnice mezi Rybím u Nového Jičína a Rychalticemi na Frýdecko-místecku už je dálnicí D/48. Rekonstrukce úseku trvala tři a půlroku. Současně se otevřel také obchvat Skotnice.

Silnice I/48 mezi Novým Jičínem a Příborem, byla jedním z nejnebezpečnějších úseků silnic první třídy, kde byla řada tragických nehod. V létě roku 2017 začala její přestavba na dálnici. Po třech a půl letech byl teď 15. prosince úsek slavnostně zprovozněn.

Karel Havlíček (nestraník za ANO), ministr dopravy: “Právě ten bezpečnostní aspekt je to to nejdůležitější, co se od toho očekává. Tím, že už tady byly čtyři pruhy, tak ten provoz byl relativně rychlý, ale ta výstavba nové dálnice má zejména bezpečnostní charakter.”

Ve stejném okamžiku jako 11 a půl kilometrů dlouhý úsek dálnice byl otevřen také tříkilometrový obchvat Skotnice.

Jaroslav Kania (ANO), náměstek hejtmana MS kraje: “Tento úsek je velmi důležitý, protože na tento úsek bude navazovat rozvoj průmyslové zóny v Mošnově, kde bychom rádi vybudovali mezinárodní logistické centrum, kde se budou stýkat tři druhy dopravy, letecká, železniční a silniční.”

V okamžiku, kdy kolem rekonstruované silnice zmizí všechna omezující dopravní značení, bude zde pro řidiče povinná dálniční známka. To vzbuzuje obavy okolních obcí, zejména Libhoště, že motorické, aby se placenému úseku vyhnuli, zvolí cestu přes vesnici. Podle náměstka hejtmana by tomu mělo zamezit zejména omezení kamionové dopravy na silnicích II. a III. třídy

---

Auto s propadlou technickou může být odtaženo

Snad každé město se potýká s vraky aut, které na parkovištích dlouhodobě zabírají tolik potřebná místa. Města řeší nepojízdná auta dvěma způsoby. Nově může být auto s více jak půl roku propadlou technickou kontrolou ve finále odtaženo.

Karviná řeší nepojízdná auta na území města dvěma způsoby. První, kdy je vozidlo prohlášeno za autovrak. Musí být prokazatelně nepojízdné a zcela zřejmé, že z místa nemůže odjet. Druhý typ řešení vozidel, které dlouhodobě zabírají místa na parkovištích a nikdo s nimi nejezdí, nabízí novela zákona platná od dubna letošního roku. Zjišťuje se doba propadnutí technického průkazu, která by měla být více než půl roku.

Jana Maierová, vedoucí Odboru komunálních služeb MMK: “Nechceme tyto řidiče ihned pokutovat, ale upozornit je, že je platná novela zákona, a pokud mají déle než půl roku propadlou technickou, aby si to dali do pořádku. Ve finále může totiž dojít až k odtahu jejich vozidla.”

V letošním roce Odbor komunálních služeb MMK vyřešil celkem 38 nepojízdných odstavených vozidel. 

Lukáš Raszyk, náměstek primátora Karviné: “Nově máme zpřístupněn na webu města formulář a tabulku, která auta se řeší, v jakém jsou stavu.”

A ještě upozornění pro řidiče, kteří odevzdají registrační značky do depozitu. Auta bez registračních značek nesmí podle zákona parkovat na veřejné místní komunikaci na území města. Podrobnější reportáž je zde:

---

Příprava obchvatu Bruntálu je v další fázi

Silnice I/45 tvoří tranzitní trasu v Olomouckém a MS kraji. Kromě vnitrostátní dopravy je důležitou spojkou za Šternberka do Polska také pro mezinárodní dopravu. Rok od roku je více zatížená. V centru Bruntálu se navíc propojuje se silnicí I/11. Řešením jejího přetížení i emisní zátěže je právě výstavba jihovýchodního obchvatu Bruntálu.

Celý obchvat Bruntálu bude mít 4,5 kilometru. Bude mít 76 stavebních objektů a 9 mostních objektů. Jeho součástí bude jedna mimoúrovňová a 2 stykové křižovatky.

Petr Rys (STAN), starosta Bruntálu: „Jihovýchodní obchvat města Bruntálu je stále v projektové přípravě. Po vydaném územním rozhodnutí ŘSD přistoupilo ke zpracování dokumentace pro stavební povolení a dokumentace pro vedení stavby. Tento obchvat vymisťuje zejména tranzitní dopravu směrem od Olomouce až na Krnov zhruba po takovéto tangentě.“

Obchvat Bruntálu začíná na jižním připojení od Olomouce, poblíž stávající čerpací stanice. Tam bude také první styková křižovatka s Olomouckou ulicí.


Petr Rys (STAN), starosta Bruntálu: „A co je důležité – ŘSD zahájilo majetkoprávní činnost tak, aby vykupovalo, případně získávalo od státních podniků jednotlivé pozemky, které jsou nezbytné k výstavbě našeho obchvatu.“

Další součástí obchvatu bude několik mostů, překonávajících železniční trať i údolí Černého potoka i 300 metrů dlouhá protihluková stěna. Jediná mimoúrovňová křižovatka připojuje na Žlutém kopci silnici I/11, tedy Opavskou ulici.

Romana Šimáčková, vedoucí projketového týmu I/11 ŘSD Ostrava: „V současné době během měsíce prosince se zpracovává, nebo je zpracovaný geometrický plán, který se dává na katastr k zápisu, a tím pádem budeme v příštím roce rozesílat kupní smlouvy na výkupy pozemků. V této době se připravují taky vlastnické podklady a kupní smlouvy tak, aby se mohly v lednu a únoru březnu už mohli začít rozesílat vlastníkům pozemků.“

Petr Rys (STAN), starosta Bruntálu: „Co je potěšitelné, tak ŘSD má v příštím roce ve svém rozpočtu 30 mil korun na realizaci těchto výkupů a na zahájení studie, která bude řešit archeologii, archeologické průzkumné práce v tomto obchvatu.“

Výhledově je naplánován také severní obchvat Bruntálu, který spojí silnici I/11 s průmyslovou zónou. Obchvat Bruntálu bezesporu zajistí kvalitnější životní prostředí ve městě i odklon tranzitní dopravy z centra města.

---

Havířov zateplil další mateřskou školu

Mateřská škola Okružní v Havířově se zařadila mezi další moderní budovy. Díky zateplení fasády a výměně oken školka ušetří nemalé peníze. Rekonstrukce byla náročná, protože částečně probíhala za provozu.

Mateřská škola Okružní v Havířově je další, která prošla celkovou rekonstrukcí. Práce začaly v polovině srpna a zasáhly tak do plného chodu školky. 

Markéta Urbanová, učitelka MŠ Okružní: “To bylo dost náročné, protože skloubit stavbu a výuku je velice složité a my jsme prováděli výuku za provozu, kdy oni nám tady vrtali, dělali všechny rekonstrukční práce, takže to bylo náročné a nakonec jsme to všechno zvládli. My jsme rádi, že naše školka prošla rekonstrukcí, protože jsme byli vlastně skoro poslední v Havířově, kteří neměli zrekonstruované prostory."

anketa: “Mě se moc ta školka naše líbí.”

anketa: “My máme opravenou školku.”

Po dobu výměny oken se děti učily v jiných mateřinkách, pak se vrátily.

Bohuslav Niemiec (KDU-ČSL), náměstek primátora: "Rekonstrukce to byla velká, protože se měnila okna, zateplovala se fasáda, řešila se rekuperace. Takže zásah do školky velký. Tím, že se začalo dělat o prázdninách, tak jsme se snažili přizpůsobit tak, aby ten zásah do provozu školky byl pokud možno, co nejmenší. Věřím, že paní ředitelka i ostatní zaměstnanci se s tím museli srovnat a já jsem rád, že se to povedlo."

Celkové náklady na opravu školky vyšly sedm milionů korun, což je o milion méně než se původně počítalo.

---

Zdroj: https://polar.cz/porady/regionalni-zpravy/regionalni-zpravy-polar-15-12-2020-16-00