Mimořádná zpráva:
Načítám...
  • Načítám...
>
Regionální zprávy POLAR

Regionální zprávy POLAR

  • Aktuální zpravodajství z Moravskoslezského kraje každou celou hodinu
  • Porubská radnice je po povodních v provozu
  • Začala oprava protržené hráze na soutoku Odry a Opavy
  • Nemocnice v Krnově bojuje s následky a likviduje škody
  • V MSK se uchází o senátorské křeslo 20 kandidátů
  • MHD ve F-M má 12 nejmodernějších elektrobusů

Porubská radnice je po povodních v provozu

Důsledky povodní jsou odklizeny a Úřad městského obvodu Poruba je tak opět přístupný lidem. Vrátila se sem i matrika, která se musela dočasně přestěhovat do informačního centra na Hlavní třídě.

V Ostravě-Porubě se od neděle snažili zprovoznit budovy radnice zasaženy povodní. Jen v hlavní budově Porubka zaplavila garáže a zasedací místnost s veškerým zázemím. Navíc byla po celou dobu bez elektřiny.

Martin Otipka, mluvčí Ostravy-Poruby: “Jak byla vysoká voda je vidět tady, vlastně ty garáže jsou vytopené, je vytopený celý sklep.”

Jan Kretek, elektrikář: “Venku už hořela HDSka, to je hlavní skříň, kde byly pojistky, tak veškeré prvky, které byly utopené jako jsou jističe, jsme vyměnili. To by každý si měl udělat. Víceméně je to to samé v každém baráku. Všechno vysušit, očistit a popřípadě vyměnit ty jističe, chrániče, tu elektroniku, protože ta elektronika vícenéně všechna na odpis bude. Když to neodejde teď, tak to odejde během třeba měsíce, do půl roku. A voda je vodivá, takže pokd tam něco zůstane z té vody, tak to vyhoří."

Řeka vytopila i firmy a domy v okolí včetně MŠ V Zahradách, kde už fungují třídy v patře.

Gabriela Smudová, ředitelka MŠ V Zahradách: “Spodní třída bude cirka 6 až 8 týdnů zavřená, protože tam se musí dělat rekonstrukce komplet podlahy lina, to je všechno zničené. Jinak ta technika, ta se nějakým způsobem zachránila, měli jsme celkem dobré zajištění před tou povodní."

Voda zcela zničila i zahradu školky, kam děti nesmí. Jsou tam nakloněné túje, které jsou pro ně nebezpečné a vyměnit se musí i písek.

anketa: obyvatelé a firmy postiženy povodní: “Máme tady asi zhruba metr vody, už vlastně děláme sanaci. Je toho celkem dost, vidíte tady palety a to je asi zhruba čtvrtina, takže bude toho daleko víc."

“Rozstříhali jsme ploty ať to prostě odtéká pryč pokud možno, snažili jsme se lovit zábrany z vody ať nám to nepobourá co může. Naštěstí nás to postihlo míň letos. sousedi měli vodu 15 cm nad podlahou, takže ti budou trhat podlahy a všechno znova. Pobouralo jim to ploty, tam to bylo opravdu velký nápor a velký tlak té vody."

“Co se týče povodně, tak nám to naštěstí zabralo pouze sklep. prakticky máme vysoký základ, takže do bytu se voda nedostala. Myslím si, že máme teďka co dělat, takže pardon.”

Porubská radnice lidem zajistila vše potřebné pomocí sbírky. Pracovnice sociálního odboru jim rozdávaly lopaty, smetáky, mycí houby, rukavice, dezinfekci i jídlo.

---

Začala oprava protržené hráze na soutoku Odry a Opavy

Hned po opadnutí vody u soutoku Opavy a Odry začaly práce na opravě hráze, kterou voda protrhla. Zatím jde pouze o provizorní a hlavně rychlé řešení, které by mělo ochránit obyvatele v případě dalšího výrazného stoupnutí hladiny řeky.

Protržená pravá strany hráze na soutoku Opavy a Odry, která zapříčinila zatopení Přívozu, Mariánských Hor a Nové Vsi bude brzy opravena. Hned jak hladina Opavy klesla natolik, že byl pohyb podél řeky bezpečný, přijeli pracovníci stavební firmy, která se na podobné projekty specializuje a začali okamžitě s pracemi. 

Marian Kotas, jednatel společnosti K2 stavební Moravia: "Probíhá zajištění příjezdové cesty ze strany Nové Vsi, poté začneme dávat pryč big bagy a dojde k tomu, že se zabezpečí nátrž dovozem jílu. Je to spočítáno na zhruba tři půl tisíce kubíků. Ta hráz se zabezpečí do původního stavu."  

Oprava hráze bude ale pouze dočasná a měla by vydržet do doby, než bude hotov projekt na definitivní řešení. 

Jan Dohnal (ANO), primátor Ostravy: "To dočasné řešení tam bude do doby, než se vytvoří nějaké trvalé, pevnější. V rámci toho dojde i k posunu té cyklostezky, která tam vlastě tvořila tu hráz."  

Marian Kotas, jednatel společnosti K2 stavební Moravia: "Tím, že došlo k přetečení té hráze, tak vlastně na té vzdušné straně došlo k rozemílání a tam vidím, že by se mohlo udělat nějaké opatření ze zpevněných věcí, aby k tomu rozemílání nedošlo." 

Investorem stavby je Povodí Odry. To musí nyní najít nejvhodnější řešení, které by podobné situaci už definitivně zabránilo. Ve stejném místě se prý totiž podle pamětníků hráz protrhla i při povodních v roce 1997.

---

Nemocnice v Krnově bojuje s následky a likviduje škody

S velkými následky povodně se potýká také krnovská nemocnice. Velká voda zatopila sklepní prostory s technologiemi a ambulance ve sníženém přízemí. Nemocnice byla zcela ochromena bez elektřiny a vody. Materiální škody škody i nánosy bahna jsou obrovské.

Nemocnice se snaží odsávat vodu, bahno a obnovovat operativu.

Ladislav Václavec, ředitel SZZ Krnov: „V současné době odsáváme ze zbytků sklepů vody a čistíme jednotlivé rozvodny elektrické, abychom tam mohli spustit proud a mohli zprovoznit například výtahy, protože v celé té hlavní budově, kde je 10 výtahů, tak jede jeden, který samozřejmě je přetížený, ale zaměstnanci jsou solidární a pacientům jídlo roznášení na tácích z toho koridoru, kde to dojede z kuchyně. My jsme zachovali operativu po celou dobu na jednom chirurgickém sále čtyři a zachovali jsme gynekologický a porodní sál, ty jely bez režimu, v normálním režimu, od pondělka bychom chtěli mít všechny sály v provozu a začít poskytovat už i plánovanou péči.

Nemocnice akutně potřebuje především vysoušeče a hlavně pak ochotné ruce.

Ivana Košová, úklidová firma: „My v téhle situaci nevíme tedy, co dřív, protože je toho strašně moc, ta nemocnice je tedy celá pod vodou, hlavně ten suterén, někde dosahovala vody i přes dva metry, tady dělají sestřičky, doktoři, prostě veškerý personál, ale potřebovali bychom, help, help, potřebovali bychom nějaké dobrovolníky, protože tady ta nemocnice by měla co nejdříve začít fungovat a potřebovali bychom pomoc, protože je toho tady strašně moc zničeného.“

Ladislav Václavec, ředitel SZZ Krnov: „Roušky a ochranných pomůcek máme dost, přivítáme jakékoli dezinfekční věci a jinak bylo to vyplaveno i spodními vodami, je tam bahno, šlo to z kanalizací, takže ta hniloba bude rychle postupovat, proto to musíme rychle vyklidit, rychle vyčistit a vysušovat.“

Lidé mají také jasno v tom, co by nejvíce pomohlo.

Ivana Košová, úklidová firma: „Chybí tady hlavně ta armáda, co nám pan prezident slíbil. Pan prezident se byl tady včera podívat, tak nevím, co vyřešili, ale byli bychom prostě strašně rádi. Předejít by se tomu dalo, kdyby fakt už byla tady ta přehrada, protože 27 let je to, co tady byla ta povodeň, ale myslím si, že to nebylo tak hrozné a silné, ta voda, jako teď co napáchala ty škody. My máme tedy 80% Krnova opravdu zničeného." 

Ladislav Václavec, ředitel SZZ Krnov: „Kromě toho, že přijeli třeba i z kraje úředníci, pomáhají nám hasiči z Jindřichova, pomáhají nám dobrovolníci, pomáhají i zaměstnanci, i když jsou třeba někteří doma vytopení, takže všem chci moc poděkovat a i kdo má chuť tady v nemocnic pomoci, tak rádi ho uvítáme.“

---

V MSK se uchází o senátorské křeslo 20 kandidátů

V Moravskoslezském kraji se o senátorské křeslo v letošních volbách uchází ve třech obvodech celkem dvacet kandidátů. Hlasovací lístky už by měli mít všichni voliči ve svých schránkách. Pozor, to však nebude platit pro druhé kolo.

Lidé v Moravskoslezském kraji budou moci 20. a 21. září během voleb do krajského zastupitelstva ve třech obvodech vybírat i senátory. Konkrétně jde o obvod 71 Ostrava-město, kde kandiduje 7 zástupců hnutí a stran. V obvodu 68 Opava je pak na listině 8 kandidátů a Karviná s obvodem číslo 74 má 5 kandidátů na senátory.

Každý volič nejpozději tři dny před zahájením voleb obdrží obálku, ve které bude mít jak hlasovací lístky do krajského zastupitelstva, tak do Senátu.

Milan Menšík, tajemník Magistrátu města Havířova: "S hlasovacími lístky, které obdrží do svých schránek, se voliči v den voleb dostaví do své hlasovací místnosti a do jedné obálky vloží hlasovací lístek do zastupitelstva MSK a do druhé obálky, budou-li chtít, vloží hlasovací lístek pro senátora, kterého chtějí zvolit. Hlasovací lístky jak do krajského zastupitelstva i senátu mohou voliči obdržet také ve volební místnosti..”

anketa: “Senátní volby mě určitě zajímají. Rozhodovat bude, zda je znám a co udělali pro Severomoravský kraj.”

anketa: “Při té volbě do Senátu to ještě nemám úplně rozhodnuté."

Ve druhém kole volby do Senátu lidé už volební lístky do schránek nedostanou.

Milan Menšík, tajemník Magistrátu města Havířova: "Dva hlasovací lístky, to znamená hlasovací lístky dvou postupujících senátorů, pokud tedy není senátor zvolen v prvním kole, obdrží ve volební místnosti.”

Druhé kolo senátních voleb se uskuteční 27. a 28. září.

---

MHD ve F-M má 12 nejmodernějších elektrobusů

Poskytovatel městské hromadné dopravy ve městě pořídil do výbavy 12 nejmodernějších elektrobusů. Zcela bezemisní vozy nahradí původní autobusy s pohonem na naftu a CNG. Pořízení vyšlo na 155 milionů korun. Velkou část ale zaplatila evropská dotace.

Městská hromadná doprava ve Frýdku-Místku bude opět o něco modernější a ekologičtější. Dopravce Transdev pořídil 12 nových plně elektrických autobusů.

Jan Hlobík, Transdev Slezsko: "Všechno nové, je to nejmodernějším trendu, pohodlí cestujících, dojezd garantovaný nějakých 230 km, jsou to asi nejmodernější technologie, které jsou dostupné. Baterky s maximální možnou kapacitou na současném trhu. Je to prostě budoucnost asi."

Jakub Vyvial, ředitel divize osobní dopravy Transdev Slezsko: "Budeme nahrazovat starší dieslové a plynové autobusy. A tyto nové bezemisní elektrobusy jsou naplněny novými technologiemi tak, že i vytápění a ochlazování salonu pro cestující je zařízeno pomocí tepleného čerpadla. To znamená, všechno v tom autobuse je přes elektrickou energii."

Dopravce spolupracoval na projektu s městem dva roky. Pořízení vyšlo na 155 milionů korun.

Jakub Vyvial, ředitel divize osobní dopravy Transdev Slezsko: "Myslím si, že to je projekt, který je příkladem dobré praxe spolupráce objednatele městské dopravy a provozovatele dopravy. Díky tomu, že jsme spolu s městem vytvořili strategický plán udržitelné mobility, tak jsme mohli žádat dotační projekty na bezemisní autobusy a uspěli jsme."

Petr Korč (NMFM), primátor Frýdku-Místku: "Díky strategickým dokumentům, které se zavázaly k tomu, že budeme postupně dekarbonizovat dopravu, tak se podařilo získat dotaci ve výši 85 %."

Jakub Vyvial, ředitel divize osobní dopravy Transdev Slezsko: "Zbylých zhruba 23 milionů korun budeme pokrývat z běžných zdrojů účetních odpisů, čili není to nějaká zátěž pro rozpočet města."

Petr Korč (NMFM), primátor Frýdku-Místku: "Myslím, že to bude velký posun v kvalitě městské hromadné dopravy ve městě a až ta flotila 12 autobusů vyrazí začátkem týdne do ulic města, tak si toho určitě všichni všimnou. A myslím, že si všimnou zejména velké změny v komfortu cestování."

Miroslav Bártek (NMFM), náměstek primátora Frýdku-Místku: "Každopádně je to přínosem pro město, jelikož tato vozidla jsou bezemisní. To znamená, dojde nám tady ke snížení emisí."

Jakub Vyvial, ředitel divize osobní dopravy Transdev Slezsko: "Protože těch autobusů je 12, ve městě zajišťujeme provoz 42 autobusy. Takže se dá říct, že je cestující potkají na všech běžných linkách."

Šlo o zatím největší investici do vozového parku skupiny Transdev v Česku. Dopravce musel upravit i nabíjecí infrastrukturu.

Jakub Vyvial, ředitel divize osobní dopravy Transdev Slezsko: "Vybudovali jsme úplně novou trafostanici pro tyto autobusy, s tím, že ta trafostanice je dimenzovaná natolik, abychom i do budoucna mohli postupně rozšiřovat a dekarbonizovat městskou dopravu. Čili nahrazovat starší autobusy novými elektrobusy."

Nové elektrobusy mají Wi-Fi, systém hlášení pro nevidomé a nový typ odbavení pomocí QR kódů. Obyvatelé města mohou využívat dotovanou MHD stále za 1 korunu ročně.

---

Mohlo by Vás také zajímat

Pořad: Regionální zprávy POLAR
19. září 2024, 18:00

Porubská radnice je po povodních v provozu

Důsledky povodní jsou odklizeny a Úřad městského obvodu Poruba je tak opět přístupný lidem. Vrátila se sem i matrika, která se musela dočasně přestěhovat do informačního centra na Hlavní třídě.

V Ostravě-Porubě se od neděle snažili zprovoznit budovy radnice zasaženy povodní. Jen v hlavní budově Porubka zaplavila garáže a zasedací místnost s veškerým zázemím. Navíc byla po celou dobu bez elektřiny.

Martin Otipka, mluvčí Ostravy-Poruby: “Jak byla vysoká voda je vidět tady, vlastně ty garáže jsou vytopené, je vytopený celý sklep.”

Jan Kretek, elektrikář: “Venku už hořela HDSka, to je hlavní skříň, kde byly pojistky, tak veškeré prvky, které byly utopené jako jsou jističe, jsme vyměnili. To by každý si měl udělat. Víceméně je to to samé v každém baráku. Všechno vysušit, očistit a popřípadě vyměnit ty jističe, chrániče, tu elektroniku, protože ta elektronika vícenéně všechna na odpis bude. Když to neodejde teď, tak to odejde během třeba měsíce, do půl roku. A voda je vodivá, takže pokd tam něco zůstane z té vody, tak to vyhoří."

Řeka vytopila i firmy a domy v okolí včetně MŠ V Zahradách, kde už fungují třídy v patře.

Gabriela Smudová, ředitelka MŠ V Zahradách: “Spodní třída bude cirka 6 až 8 týdnů zavřená, protože tam se musí dělat rekonstrukce komplet podlahy lina, to je všechno zničené. Jinak ta technika, ta se nějakým způsobem zachránila, měli jsme celkem dobré zajištění před tou povodní."

Voda zcela zničila i zahradu školky, kam děti nesmí. Jsou tam nakloněné túje, které jsou pro ně nebezpečné a vyměnit se musí i písek.

anketa: obyvatelé a firmy postiženy povodní: “Máme tady asi zhruba metr vody, už vlastně děláme sanaci. Je toho celkem dost, vidíte tady palety a to je asi zhruba čtvrtina, takže bude toho daleko víc."

“Rozstříhali jsme ploty ať to prostě odtéká pryč pokud možno, snažili jsme se lovit zábrany z vody ať nám to nepobourá co může. Naštěstí nás to postihlo míň letos. sousedi měli vodu 15 cm nad podlahou, takže ti budou trhat podlahy a všechno znova. Pobouralo jim to ploty, tam to bylo opravdu velký nápor a velký tlak té vody."

“Co se týče povodně, tak nám to naštěstí zabralo pouze sklep. prakticky máme vysoký základ, takže do bytu se voda nedostala. Myslím si, že máme teďka co dělat, takže pardon.”

Porubská radnice lidem zajistila vše potřebné pomocí sbírky. Pracovnice sociálního odboru jim rozdávaly lopaty, smetáky, mycí houby, rukavice, dezinfekci i jídlo.

---

Začala oprava protržené hráze na soutoku Odry a Opavy

Hned po opadnutí vody u soutoku Opavy a Odry začaly práce na opravě hráze, kterou voda protrhla. Zatím jde pouze o provizorní a hlavně rychlé řešení, které by mělo ochránit obyvatele v případě dalšího výrazného stoupnutí hladiny řeky.

Protržená pravá strany hráze na soutoku Opavy a Odry, která zapříčinila zatopení Přívozu, Mariánských Hor a Nové Vsi bude brzy opravena. Hned jak hladina Opavy klesla natolik, že byl pohyb podél řeky bezpečný, přijeli pracovníci stavební firmy, která se na podobné projekty specializuje a začali okamžitě s pracemi. 

Marian Kotas, jednatel společnosti K2 stavební Moravia: "Probíhá zajištění příjezdové cesty ze strany Nové Vsi, poté začneme dávat pryč big bagy a dojde k tomu, že se zabezpečí nátrž dovozem jílu. Je to spočítáno na zhruba tři půl tisíce kubíků. Ta hráz se zabezpečí do původního stavu."  

Oprava hráze bude ale pouze dočasná a měla by vydržet do doby, než bude hotov projekt na definitivní řešení. 

Jan Dohnal (ANO), primátor Ostravy: "To dočasné řešení tam bude do doby, než se vytvoří nějaké trvalé, pevnější. V rámci toho dojde i k posunu té cyklostezky, která tam vlastě tvořila tu hráz."  

Marian Kotas, jednatel společnosti K2 stavební Moravia: "Tím, že došlo k přetečení té hráze, tak vlastně na té vzdušné straně došlo k rozemílání a tam vidím, že by se mohlo udělat nějaké opatření ze zpevněných věcí, aby k tomu rozemílání nedošlo." 

Investorem stavby je Povodí Odry. To musí nyní najít nejvhodnější řešení, které by podobné situaci už definitivně zabránilo. Ve stejném místě se prý totiž podle pamětníků hráz protrhla i při povodních v roce 1997.

---

Nemocnice v Krnově bojuje s následky a likviduje škody

S velkými následky povodně se potýká také krnovská nemocnice. Velká voda zatopila sklepní prostory s technologiemi a ambulance ve sníženém přízemí. Nemocnice byla zcela ochromena bez elektřiny a vody. Materiální škody škody i nánosy bahna jsou obrovské.

Nemocnice se snaží odsávat vodu, bahno a obnovovat operativu.

Ladislav Václavec, ředitel SZZ Krnov: „V současné době odsáváme ze zbytků sklepů vody a čistíme jednotlivé rozvodny elektrické, abychom tam mohli spustit proud a mohli zprovoznit například výtahy, protože v celé té hlavní budově, kde je 10 výtahů, tak jede jeden, který samozřejmě je přetížený, ale zaměstnanci jsou solidární a pacientům jídlo roznášení na tácích z toho koridoru, kde to dojede z kuchyně. My jsme zachovali operativu po celou dobu na jednom chirurgickém sále čtyři a zachovali jsme gynekologický a porodní sál, ty jely bez režimu, v normálním režimu, od pondělka bychom chtěli mít všechny sály v provozu a začít poskytovat už i plánovanou péči.

Nemocnice akutně potřebuje především vysoušeče a hlavně pak ochotné ruce.

Ivana Košová, úklidová firma: „My v téhle situaci nevíme tedy, co dřív, protože je toho strašně moc, ta nemocnice je tedy celá pod vodou, hlavně ten suterén, někde dosahovala vody i přes dva metry, tady dělají sestřičky, doktoři, prostě veškerý personál, ale potřebovali bychom, help, help, potřebovali bychom nějaké dobrovolníky, protože tady ta nemocnice by měla co nejdříve začít fungovat a potřebovali bychom pomoc, protože je toho tady strašně moc zničeného.“

Ladislav Václavec, ředitel SZZ Krnov: „Roušky a ochranných pomůcek máme dost, přivítáme jakékoli dezinfekční věci a jinak bylo to vyplaveno i spodními vodami, je tam bahno, šlo to z kanalizací, takže ta hniloba bude rychle postupovat, proto to musíme rychle vyklidit, rychle vyčistit a vysušovat.“

Lidé mají také jasno v tom, co by nejvíce pomohlo.

Ivana Košová, úklidová firma: „Chybí tady hlavně ta armáda, co nám pan prezident slíbil. Pan prezident se byl tady včera podívat, tak nevím, co vyřešili, ale byli bychom prostě strašně rádi. Předejít by se tomu dalo, kdyby fakt už byla tady ta přehrada, protože 27 let je to, co tady byla ta povodeň, ale myslím si, že to nebylo tak hrozné a silné, ta voda, jako teď co napáchala ty škody. My máme tedy 80% Krnova opravdu zničeného." 

Ladislav Václavec, ředitel SZZ Krnov: „Kromě toho, že přijeli třeba i z kraje úředníci, pomáhají nám hasiči z Jindřichova, pomáhají nám dobrovolníci, pomáhají i zaměstnanci, i když jsou třeba někteří doma vytopení, takže všem chci moc poděkovat a i kdo má chuť tady v nemocnic pomoci, tak rádi ho uvítáme.“

---

V MSK se uchází o senátorské křeslo 20 kandidátů

V Moravskoslezském kraji se o senátorské křeslo v letošních volbách uchází ve třech obvodech celkem dvacet kandidátů. Hlasovací lístky už by měli mít všichni voliči ve svých schránkách. Pozor, to však nebude platit pro druhé kolo.

Lidé v Moravskoslezském kraji budou moci 20. a 21. září během voleb do krajského zastupitelstva ve třech obvodech vybírat i senátory. Konkrétně jde o obvod 71 Ostrava-město, kde kandiduje 7 zástupců hnutí a stran. V obvodu 68 Opava je pak na listině 8 kandidátů a Karviná s obvodem číslo 74 má 5 kandidátů na senátory.

Každý volič nejpozději tři dny před zahájením voleb obdrží obálku, ve které bude mít jak hlasovací lístky do krajského zastupitelstva, tak do Senátu.

Milan Menšík, tajemník Magistrátu města Havířova: "S hlasovacími lístky, které obdrží do svých schránek, se voliči v den voleb dostaví do své hlasovací místnosti a do jedné obálky vloží hlasovací lístek do zastupitelstva MSK a do druhé obálky, budou-li chtít, vloží hlasovací lístek pro senátora, kterého chtějí zvolit. Hlasovací lístky jak do krajského zastupitelstva i senátu mohou voliči obdržet také ve volební místnosti..”

anketa: “Senátní volby mě určitě zajímají. Rozhodovat bude, zda je znám a co udělali pro Severomoravský kraj.”

anketa: “Při té volbě do Senátu to ještě nemám úplně rozhodnuté."

Ve druhém kole volby do Senátu lidé už volební lístky do schránek nedostanou.

Milan Menšík, tajemník Magistrátu města Havířova: "Dva hlasovací lístky, to znamená hlasovací lístky dvou postupujících senátorů, pokud tedy není senátor zvolen v prvním kole, obdrží ve volební místnosti.”

Druhé kolo senátních voleb se uskuteční 27. a 28. září.

---

MHD ve F-M má 12 nejmodernějších elektrobusů

Poskytovatel městské hromadné dopravy ve městě pořídil do výbavy 12 nejmodernějších elektrobusů. Zcela bezemisní vozy nahradí původní autobusy s pohonem na naftu a CNG. Pořízení vyšlo na 155 milionů korun. Velkou část ale zaplatila evropská dotace.

Městská hromadná doprava ve Frýdku-Místku bude opět o něco modernější a ekologičtější. Dopravce Transdev pořídil 12 nových plně elektrických autobusů.

Jan Hlobík, Transdev Slezsko: "Všechno nové, je to nejmodernějším trendu, pohodlí cestujících, dojezd garantovaný nějakých 230 km, jsou to asi nejmodernější technologie, které jsou dostupné. Baterky s maximální možnou kapacitou na současném trhu. Je to prostě budoucnost asi."

Jakub Vyvial, ředitel divize osobní dopravy Transdev Slezsko: "Budeme nahrazovat starší dieslové a plynové autobusy. A tyto nové bezemisní elektrobusy jsou naplněny novými technologiemi tak, že i vytápění a ochlazování salonu pro cestující je zařízeno pomocí tepleného čerpadla. To znamená, všechno v tom autobuse je přes elektrickou energii."

Dopravce spolupracoval na projektu s městem dva roky. Pořízení vyšlo na 155 milionů korun.

Jakub Vyvial, ředitel divize osobní dopravy Transdev Slezsko: "Myslím si, že to je projekt, který je příkladem dobré praxe spolupráce objednatele městské dopravy a provozovatele dopravy. Díky tomu, že jsme spolu s městem vytvořili strategický plán udržitelné mobility, tak jsme mohli žádat dotační projekty na bezemisní autobusy a uspěli jsme."

Petr Korč (NMFM), primátor Frýdku-Místku: "Díky strategickým dokumentům, které se zavázaly k tomu, že budeme postupně dekarbonizovat dopravu, tak se podařilo získat dotaci ve výši 85 %."

Jakub Vyvial, ředitel divize osobní dopravy Transdev Slezsko: "Zbylých zhruba 23 milionů korun budeme pokrývat z běžných zdrojů účetních odpisů, čili není to nějaká zátěž pro rozpočet města."

Petr Korč (NMFM), primátor Frýdku-Místku: "Myslím, že to bude velký posun v kvalitě městské hromadné dopravy ve městě a až ta flotila 12 autobusů vyrazí začátkem týdne do ulic města, tak si toho určitě všichni všimnou. A myslím, že si všimnou zejména velké změny v komfortu cestování."

Miroslav Bártek (NMFM), náměstek primátora Frýdku-Místku: "Každopádně je to přínosem pro město, jelikož tato vozidla jsou bezemisní. To znamená, dojde nám tady ke snížení emisí."

Jakub Vyvial, ředitel divize osobní dopravy Transdev Slezsko: "Protože těch autobusů je 12, ve městě zajišťujeme provoz 42 autobusy. Takže se dá říct, že je cestující potkají na všech běžných linkách."

Šlo o zatím největší investici do vozového parku skupiny Transdev v Česku. Dopravce musel upravit i nabíjecí infrastrukturu.

Jakub Vyvial, ředitel divize osobní dopravy Transdev Slezsko: "Vybudovali jsme úplně novou trafostanici pro tyto autobusy, s tím, že ta trafostanice je dimenzovaná natolik, abychom i do budoucna mohli postupně rozšiřovat a dekarbonizovat městskou dopravu. Čili nahrazovat starší autobusy novými elektrobusy."

Nové elektrobusy mají Wi-Fi, systém hlášení pro nevidomé a nový typ odbavení pomocí QR kódů. Obyvatelé města mohou využívat dotovanou MHD stále za 1 korunu ročně.

---

Zdroj: https://polar.cz/porady/regionalni-zpravy/regionalni-zpravy-polar-19-09-2024-18-00