Mimořádná zpráva:
Načítám...
  • Načítám...
>
Regionální zprávy POLAR

Regionální zprávy POLAR

  • Aktuální zpravodajství z Moravskoslezského kraje každou celou hodinu
  • Složky IZS našeho kraje jedou ve speciálním režimu
  • Silničářům hořela plynová svařovací souprava v dodávce
  • Dny NATO byly ve znamení hrdinů boje s koronavirem
  • Čestné hroby v Novém Jičíně jsou v péči restaurátorů
  • Cestující zažili přepadení elektrolodi Harta piráty

Složky IZS našeho kraje jedou ve speciálním režimu

Koronavirus se samozřejmě nevyhýbá ani složkám integrovaného záchranného systému a proto musejí všichni členové dodržovat speciální režim, který by v případě zavlečení nemoci minimalizoval množství nakažených. Důsledně se například dodržují karantény nebo střídání celých pracovních týmů.

Obzvláště opatrní musejí být nyní členové složek IZS, kteří mají v době pandemie velmi důležitou roli. Nejlépe to zvládají zdravotníci a strážníci. Shodně zatím nemají žádné nemocné a jen 2 lidi v karanténě. Osvědčil se zodpovědný přístup.

Petr Jaššo, ZZS MS kraje: "Museli jsme se naučit pracovat s jinými ochrannými pomůckami a s jiným přístupem k pacientům." 

Mezi státními policisty je 8 pozitivních a 19 lidí je v karanténě. Hasiči hlásí 4 nemocné. Karanténu si hasiči stanovili ještě přísněji, než určují hygienici, takže je izolovaných několik desítek lidí. 

Vladimír Vlček, ředitel HZS MS kraje: "U našich zaměstnanců se nám podařilo vzbudit důvěru, takže oni nám dopředu hlásí veškeré kontakty, kontakty dětí i rodiny. My od toho připravujeme preventivní opatření ještě před tím, než je třeba určí lékař nebo hygiena. To se nám velmi vyplácí." 

Drahoslav Ryba, generální ředitel HZS ČR: "Lidi třídíme do skupin tak, aby se nepotkali, používáme ochranné prostředky, zrušili jsme mraky akcí. To všechno kvůli tomu, abychom se připravili na druhou vlnu, kde to bude opět strašně náročné."

Dvojnásob opatrní musejí být pracovníci operačního střediska a to u všech složek. Není jich totiž tolik, jako lidí v terénu, takže mají jen omezenou zastupitelnost. 

---

Silničářům hořela plynová svařovací souprava v dodávce

U požáru plynové svařovací soupravy na opravovaném mostě u Jablunkova zasahovalo v pátek odpoledne několik jednotek hasičů. Událost na několik hodin zablokovala v obou směrech hlavní tah na Slovensko.

Nebezpečná situace nastala na staveništi, kde silničáři opravují most. Kolem 15. hodiny začala hořet hadice od tlakové lahve s acetylenem umístěné v dodávkovém automobilu. Dělníci okamžitě po vypuknutí požáru z místa utekli do bezpečí a jeden si při pádu poranil rameno.

Vojtěch Nezval, velitel zásahu, HZS MSK: "Jednotky požární ochrany byly vyzvány k požáru svařovací soupravy - kyslík a acetylen. Po příjezdu na místo události a provedeném průzkumu jsme zjistili, že dochází k hoření. Došlo k uhašení plamenného hoření a následnému ochlazování lahví. V tuto chvíli provádíme další průzkumy. Zjistili jsme , že ta teplota na těch lahvích není vysoká a předpokládáme, že nedochází k degradaci té svařovací soupravy, nebo té acetylenové lahve. Naše jednotky byly volány k požáru svařovací soupravy, která byla umístěna v dodávkovém vozidle. Jednalo se o tlakové lahve kyslíku a acetylenu, kdy unikal acetylen. Hasiči provedli likvidaci požáru a poté dále ochlazovali tlakové lahve. Ke zranění osob nedošlo, příčina požáru bude předmětem vyšetřování."

K zásahu vyjeli profesionální a dobrovolní hasiči. Cisternami přiváželi vodu nutnou k hašení a ochlazování tlakových lahví, aby předešli explozi.

Hasiči pak lahev z dodávky vynesli a na 24 hodin ponořili do vytvořené vodní nádrže.

Vojtěch Nezval, velitel zásahu, HZS MSK: “Samozřejmě, u takto koncipovaných svařovacích soustav právě ten acetylen může být potenciální nebezpečí a mohlo by při nahřátí té lahve dojít k její degradaci a následnému výbuchu.”

Policie po dobu zásahu hasičů a vyšetřování odkláněla dopravu přes Jablunkov a Mosty u Jablunkova. Kamiony musely stát na obchvatu v dlouhé koloně. Zpět k normálu se situace dostávala až po více než třech hodinách.



---

Dny NATO byly ve znamení hrdinů boje s koronavirem

Letošní Dny NATO byly v mnohém výjimečné. Kvůli koronaviru byly sice bez diváků přímo na letišti, ale lidé je mohli sledovat v televizi nebo na internetu. Nejdůležitější částí programu bylo tentokrát oceňování hrdinů boje s covidem a o jeho významu svědčí i to, že se ho ujali nejvyšší představitelé našeho státu a kraje.

Za dvacet let konání Dnů NATO na letišti v Mošnově jsme si už zvykli na unikátní letecké ukázky, ale i prezentaci nejrůznější techniky a zásahů bezpečnostních složek a záchranářů. Ty sice nechyběly ani letos i když kvůli covidu v omezené míře, ale hlavním bodem letošního programu bylo poděkování. 

Ivo Vondrák, hejtman MS kraje: "Je velká škoda, že tady nemohou být návštěvníci, ale na druhou stranu jsme to využili k tomu, abychom poděkovali integrovanému záchrannému systému a našim hygienikům, protože ti toho mají skutečně hodně." 

Každá ze složek, které si přišly pro ocenění měla a má v boji s covidem jinou úlohu. Asi nejohroženější skupinou jsou ale samozřejmě zdravotníci, kteří často museli ošetřovat pacienty ve vážném stavu a nebo se podíleli na jejich převozu. 

Petr Jaššo, oceněný člen ZZS MS kraj: "Ten začátek byl náročný v tom, že jsme se museli naučit pracovat s jinými ochrannými pomůckami a s jiným přístupem k pacientům a dalším faktorem bylo, že se zdvojnásobil počet pacientů."

Strážníci měli například na starosti odběrová místa, ale s nakaženými se mohou setkat kdykoliv, během běžné služby.

Pavel Šustr, strážník MP Ostrava: "Je to pro mě pocta. je škoda, že nemohli být oceněni všichni strážníci, kteří jsou v přímém výkonu služby."

Stejně jako loni byla nejpůsobivější ukázka na nebi v podání Petra Šonky v akrobatickém letounu a gripenu. Bohužel nepřiletěl legendární bombardér B-52. Kvůli poruše tankovacího letadla se musel vrátit.

Zbyněk Pavlačík, šéf organizátorů Dne NATO: "To byla jedna z nejnáročnějších logistických operací. Ten let měl být patnácti hodinový jen sem a dalších patnáct hodin zpátky...bohužel."

Dny NATO přesto nabídly mnoho zajímavých ukázek a jak se shodli přítomní, je důležité, že se tato akce vůbec uskutečnila.

---

Čestné hroby v Novém Jičíně jsou v péči restaurátorů

Na hřbitově v Novém Jičíně byly před dvěma lety označeny některé hroby významných občanů za čestné. Město se zavázala, že o ně bude pečovat. Restaurátoři tak letos pracují na obnově prvních pěti kamenných náhrobků.

Téměř půl roku už restaurátoři vrací zašlý lesk pěti náhrobkům na novojičínském hřbitově. Patřily významným rodinám a osobnostem, které se v minulosti podílely na rozvoji města. V roce 2018 jim a dalším 13 udělili zastupitelé statut čestného hrobu. Před dokončením jsou například práce na místě posledního odpočinku představitel církevního a kulturního života Josefa Proroka.

Tomáš Skalík, restaurátor: “Tady stojíme zrovna u náhrobku, kde ještě řešíme drobné nesrovnalosti v textech, kde dohledáváme poslední informace v archivu. Tady už bude zbývat jen retuš a vrátit Krista na kříž.”

Naproti tomu u hrobky stavitelské rodiny Klossů je ještě potřeba jeřáb, aby vrátil zpět na místo restaurované kamenné bloky. Náklady na obnovu, v podstatě uměleckých děl, hradí z větší části město, které se zavázalo o čestné hroby pečovat.

Václav Nezval, odbor rozvoje a investic, MěÚ Nový Jičín: “Rozpočet byl určen na necelých 900 tisíc korun, 300 tisíc pokryje dotace z Česko-německý fond budoucnosti.”

Pavel Wessely, předseda komise RM pro péči o památky: “Po impulsu z klubu rodáků a posléze doporučení komise pro péči o památky se podařila první etapa sanace významných náhrobků, a zejména těch, které to z technických a bezpečnostních důvodů požadovaly.”

Hrobky jsou z kvalitního kamene, ze žuly, ale problémem bylo jejich biologické napadení, zejména kořeny stromů, kdy hrozilo jejich rozpraskání. Práce na obnově náhrobků skončí v polovině října.

---

Cestující zažili přepadení elektrolodi Harta piráty

Nevšední zážitek čekal na pasažéry elektrolodi na přehradě Slezská Harta. Při návratu do přístavu byla loď přepadena piráty pod vedením potomka prvního českého piráta v Karibiku, Augustina Heřmana. Přepadení se neobešlo bez střelby a výkupného.

Cestující, mezi nimiž převažovaly maminky s dětmi, byli velmi překvapeni, když k elektrolodi lodi přirazila loď plná pirátů. Zalekly se především děti. Dospělí totiž rozeznali mezi piráty i starostu Leskovce nebo náměstka hejtmana kraje.

Bedřich Buťák (nez.), starosta Leskovce nad Moravicí a „šéf pirátů“: „Tak dneska, dneska jsme udělali první přepadení Harty, bylo to jako ukončení sezóny, tak abychom pobavili místní i všechny v okolí.

Po předání výkupného pirátům se nakonec pirátská loď Santa Maria odpojila a piráti zmizeli v zátoce. To však nebyla jediná součást slavností ukončení letní sezóny na Slezské Hartě. Ta byla letos opravdu úspěšná.

Bedřich Buťák (nez.), starosta Leskovce nad Moravicí a „šéf pirátů“: „Letos byl sezóna, řekl bych že rekordní, ač se nekonala spousta kulturních akcí tak stejně lidi si sem našli cestu a těch lidí tady bylo poměrně hodně.

Josef Havlík, předseda Mikroregionu Slezská Harta: „Tak léto bylo letos úžasné samozřejmě je to dáno zdravotní situací ve společnosti která je, ale nicméně jsme rádi, že lidé našli cestu na Slezskou Hartu, konkrétně tady do Leskovce a zjistili, že existuje tady taky lodní doprava, jo na to jsme pyšní.

Zábava pokračovala v Leskovecké zátoce a díky krásnému počasí se jí účastnily davy návštěvníků.

Anketa, návštěvníci oslav: "Tak Leskovec, já jsem ostravák, jsem rodák odsud, je to tu nádherné. Lepší to nemůže být, jedině v Leskovci.“

„Úplně super, oni tady mají vždycky dobré akce."

„Je to tu dobré.“

„Nejvíc se mi líbí kolotoče.“

„Krásné, já jsem přijela až z Brna.

Josef

Havlík, předseda Mikroregionu Slezská Harta: „My nekončíme,

plánujeme plavby vlastně až do konce roku, do doby, než zamrzne

zátoka, pokud zamrzne. Loni například zátoka nezamrzla, takže

plánujeme až ke konci roku adventní jízdy, vánoční jízdy,

novoroční jízdy, samozřejmě silvestrovské jízdy.

V červenci lodní doprava na Slezské Hartě přivítala desetitisícího návštěvníka. Všechno nasvědčuje tomu, že ještě do konce roku budou v Leskovci vítat i návštěvníka s číslem dvacet tisíc.

---

Mohlo by Vás také zajímat

Pořad: Regionální zprávy POLAR
21. září 2020, 17:00

Složky IZS našeho kraje jedou ve speciálním režimu

Koronavirus se samozřejmě nevyhýbá ani složkám integrovaného záchranného systému a proto musejí všichni členové dodržovat speciální režim, který by v případě zavlečení nemoci minimalizoval množství nakažených. Důsledně se například dodržují karantény nebo střídání celých pracovních týmů.

Obzvláště opatrní musejí být nyní členové složek IZS, kteří mají v době pandemie velmi důležitou roli. Nejlépe to zvládají zdravotníci a strážníci. Shodně zatím nemají žádné nemocné a jen 2 lidi v karanténě. Osvědčil se zodpovědný přístup.

Petr Jaššo, ZZS MS kraje: "Museli jsme se naučit pracovat s jinými ochrannými pomůckami a s jiným přístupem k pacientům." 

Mezi státními policisty je 8 pozitivních a 19 lidí je v karanténě. Hasiči hlásí 4 nemocné. Karanténu si hasiči stanovili ještě přísněji, než určují hygienici, takže je izolovaných několik desítek lidí. 

Vladimír Vlček, ředitel HZS MS kraje: "U našich zaměstnanců se nám podařilo vzbudit důvěru, takže oni nám dopředu hlásí veškeré kontakty, kontakty dětí i rodiny. My od toho připravujeme preventivní opatření ještě před tím, než je třeba určí lékař nebo hygiena. To se nám velmi vyplácí." 

Drahoslav Ryba, generální ředitel HZS ČR: "Lidi třídíme do skupin tak, aby se nepotkali, používáme ochranné prostředky, zrušili jsme mraky akcí. To všechno kvůli tomu, abychom se připravili na druhou vlnu, kde to bude opět strašně náročné."

Dvojnásob opatrní musejí být pracovníci operačního střediska a to u všech složek. Není jich totiž tolik, jako lidí v terénu, takže mají jen omezenou zastupitelnost. 

---

Silničářům hořela plynová svařovací souprava v dodávce

U požáru plynové svařovací soupravy na opravovaném mostě u Jablunkova zasahovalo v pátek odpoledne několik jednotek hasičů. Událost na několik hodin zablokovala v obou směrech hlavní tah na Slovensko.

Nebezpečná situace nastala na staveništi, kde silničáři opravují most. Kolem 15. hodiny začala hořet hadice od tlakové lahve s acetylenem umístěné v dodávkovém automobilu. Dělníci okamžitě po vypuknutí požáru z místa utekli do bezpečí a jeden si při pádu poranil rameno.

Vojtěch Nezval, velitel zásahu, HZS MSK: "Jednotky požární ochrany byly vyzvány k požáru svařovací soupravy - kyslík a acetylen. Po příjezdu na místo události a provedeném průzkumu jsme zjistili, že dochází k hoření. Došlo k uhašení plamenného hoření a následnému ochlazování lahví. V tuto chvíli provádíme další průzkumy. Zjistili jsme , že ta teplota na těch lahvích není vysoká a předpokládáme, že nedochází k degradaci té svařovací soupravy, nebo té acetylenové lahve. Naše jednotky byly volány k požáru svařovací soupravy, která byla umístěna v dodávkovém vozidle. Jednalo se o tlakové lahve kyslíku a acetylenu, kdy unikal acetylen. Hasiči provedli likvidaci požáru a poté dále ochlazovali tlakové lahve. Ke zranění osob nedošlo, příčina požáru bude předmětem vyšetřování."

K zásahu vyjeli profesionální a dobrovolní hasiči. Cisternami přiváželi vodu nutnou k hašení a ochlazování tlakových lahví, aby předešli explozi.

Hasiči pak lahev z dodávky vynesli a na 24 hodin ponořili do vytvořené vodní nádrže.

Vojtěch Nezval, velitel zásahu, HZS MSK: “Samozřejmě, u takto koncipovaných svařovacích soustav právě ten acetylen může být potenciální nebezpečí a mohlo by při nahřátí té lahve dojít k její degradaci a následnému výbuchu.”

Policie po dobu zásahu hasičů a vyšetřování odkláněla dopravu přes Jablunkov a Mosty u Jablunkova. Kamiony musely stát na obchvatu v dlouhé koloně. Zpět k normálu se situace dostávala až po více než třech hodinách.



---

Dny NATO byly ve znamení hrdinů boje s koronavirem

Letošní Dny NATO byly v mnohém výjimečné. Kvůli koronaviru byly sice bez diváků přímo na letišti, ale lidé je mohli sledovat v televizi nebo na internetu. Nejdůležitější částí programu bylo tentokrát oceňování hrdinů boje s covidem a o jeho významu svědčí i to, že se ho ujali nejvyšší představitelé našeho státu a kraje.

Za dvacet let konání Dnů NATO na letišti v Mošnově jsme si už zvykli na unikátní letecké ukázky, ale i prezentaci nejrůznější techniky a zásahů bezpečnostních složek a záchranářů. Ty sice nechyběly ani letos i když kvůli covidu v omezené míře, ale hlavním bodem letošního programu bylo poděkování. 

Ivo Vondrák, hejtman MS kraje: "Je velká škoda, že tady nemohou být návštěvníci, ale na druhou stranu jsme to využili k tomu, abychom poděkovali integrovanému záchrannému systému a našim hygienikům, protože ti toho mají skutečně hodně." 

Každá ze složek, které si přišly pro ocenění měla a má v boji s covidem jinou úlohu. Asi nejohroženější skupinou jsou ale samozřejmě zdravotníci, kteří často museli ošetřovat pacienty ve vážném stavu a nebo se podíleli na jejich převozu. 

Petr Jaššo, oceněný člen ZZS MS kraj: "Ten začátek byl náročný v tom, že jsme se museli naučit pracovat s jinými ochrannými pomůckami a s jiným přístupem k pacientům a dalším faktorem bylo, že se zdvojnásobil počet pacientů."

Strážníci měli například na starosti odběrová místa, ale s nakaženými se mohou setkat kdykoliv, během běžné služby.

Pavel Šustr, strážník MP Ostrava: "Je to pro mě pocta. je škoda, že nemohli být oceněni všichni strážníci, kteří jsou v přímém výkonu služby."

Stejně jako loni byla nejpůsobivější ukázka na nebi v podání Petra Šonky v akrobatickém letounu a gripenu. Bohužel nepřiletěl legendární bombardér B-52. Kvůli poruše tankovacího letadla se musel vrátit.

Zbyněk Pavlačík, šéf organizátorů Dne NATO: "To byla jedna z nejnáročnějších logistických operací. Ten let měl být patnácti hodinový jen sem a dalších patnáct hodin zpátky...bohužel."

Dny NATO přesto nabídly mnoho zajímavých ukázek a jak se shodli přítomní, je důležité, že se tato akce vůbec uskutečnila.

---

Čestné hroby v Novém Jičíně jsou v péči restaurátorů

Na hřbitově v Novém Jičíně byly před dvěma lety označeny některé hroby významných občanů za čestné. Město se zavázala, že o ně bude pečovat. Restaurátoři tak letos pracují na obnově prvních pěti kamenných náhrobků.

Téměř půl roku už restaurátoři vrací zašlý lesk pěti náhrobkům na novojičínském hřbitově. Patřily významným rodinám a osobnostem, které se v minulosti podílely na rozvoji města. V roce 2018 jim a dalším 13 udělili zastupitelé statut čestného hrobu. Před dokončením jsou například práce na místě posledního odpočinku představitel církevního a kulturního života Josefa Proroka.

Tomáš Skalík, restaurátor: “Tady stojíme zrovna u náhrobku, kde ještě řešíme drobné nesrovnalosti v textech, kde dohledáváme poslední informace v archivu. Tady už bude zbývat jen retuš a vrátit Krista na kříž.”

Naproti tomu u hrobky stavitelské rodiny Klossů je ještě potřeba jeřáb, aby vrátil zpět na místo restaurované kamenné bloky. Náklady na obnovu, v podstatě uměleckých děl, hradí z větší části město, které se zavázalo o čestné hroby pečovat.

Václav Nezval, odbor rozvoje a investic, MěÚ Nový Jičín: “Rozpočet byl určen na necelých 900 tisíc korun, 300 tisíc pokryje dotace z Česko-německý fond budoucnosti.”

Pavel Wessely, předseda komise RM pro péči o památky: “Po impulsu z klubu rodáků a posléze doporučení komise pro péči o památky se podařila první etapa sanace významných náhrobků, a zejména těch, které to z technických a bezpečnostních důvodů požadovaly.”

Hrobky jsou z kvalitního kamene, ze žuly, ale problémem bylo jejich biologické napadení, zejména kořeny stromů, kdy hrozilo jejich rozpraskání. Práce na obnově náhrobků skončí v polovině října.

---

Cestující zažili přepadení elektrolodi Harta piráty

Nevšední zážitek čekal na pasažéry elektrolodi na přehradě Slezská Harta. Při návratu do přístavu byla loď přepadena piráty pod vedením potomka prvního českého piráta v Karibiku, Augustina Heřmana. Přepadení se neobešlo bez střelby a výkupného.

Cestující, mezi nimiž převažovaly maminky s dětmi, byli velmi překvapeni, když k elektrolodi lodi přirazila loď plná pirátů. Zalekly se především děti. Dospělí totiž rozeznali mezi piráty i starostu Leskovce nebo náměstka hejtmana kraje.

Bedřich Buťák (nez.), starosta Leskovce nad Moravicí a „šéf pirátů“: „Tak dneska, dneska jsme udělali první přepadení Harty, bylo to jako ukončení sezóny, tak abychom pobavili místní i všechny v okolí.

Po předání výkupného pirátům se nakonec pirátská loď Santa Maria odpojila a piráti zmizeli v zátoce. To však nebyla jediná součást slavností ukončení letní sezóny na Slezské Hartě. Ta byla letos opravdu úspěšná.

Bedřich Buťák (nez.), starosta Leskovce nad Moravicí a „šéf pirátů“: „Letos byl sezóna, řekl bych že rekordní, ač se nekonala spousta kulturních akcí tak stejně lidi si sem našli cestu a těch lidí tady bylo poměrně hodně.

Josef Havlík, předseda Mikroregionu Slezská Harta: „Tak léto bylo letos úžasné samozřejmě je to dáno zdravotní situací ve společnosti která je, ale nicméně jsme rádi, že lidé našli cestu na Slezskou Hartu, konkrétně tady do Leskovce a zjistili, že existuje tady taky lodní doprava, jo na to jsme pyšní.

Zábava pokračovala v Leskovecké zátoce a díky krásnému počasí se jí účastnily davy návštěvníků.

Anketa, návštěvníci oslav: "Tak Leskovec, já jsem ostravák, jsem rodák odsud, je to tu nádherné. Lepší to nemůže být, jedině v Leskovci.“

„Úplně super, oni tady mají vždycky dobré akce."

„Je to tu dobré.“

„Nejvíc se mi líbí kolotoče.“

„Krásné, já jsem přijela až z Brna.

Josef

Havlík, předseda Mikroregionu Slezská Harta: „My nekončíme,

plánujeme plavby vlastně až do konce roku, do doby, než zamrzne

zátoka, pokud zamrzne. Loni například zátoka nezamrzla, takže

plánujeme až ke konci roku adventní jízdy, vánoční jízdy,

novoroční jízdy, samozřejmě silvestrovské jízdy.

V červenci lodní doprava na Slezské Hartě přivítala desetitisícího návštěvníka. Všechno nasvědčuje tomu, že ještě do konce roku budou v Leskovci vítat i návštěvníka s číslem dvacet tisíc.

---

Zdroj: https://polar.cz/porady/regionalni-zpravy/regionalni-zpravy-polar-21-09-2020-17-00