Mimořádná zpráva:
Načítám...
  • Načítám...
>
Regionální zprávy POLAR

Regionální zprávy POLAR

  • Aktuální zpravodajství z Moravskoslezského kraje každou celou hodinu
  • V Ostravě - Hrabové bude vybudována cyklostezka
  • Havířov neuspěl s žádostí o odklad umístění svodidel
  • Nestabilní podloží křiví silnici u hraničního přechodu
  • Z Ostravy-Jihu zmizely veškeré výherní automaty
  • Z New Yorku přijeli do Ostravy experti kvůli koncertní haly

V Ostravě - Hrabové bude vybudována cyklostezka

Nyní potěšíme hlavně cyklisty. V Ostravě - Hrabové bude vybudována nová cyklostezka, která umožní hlavně bezpečnější jízdu lidem, kteří pracují v tamní průmyslové zóně. Nebudou se už muset dělit o úzkou silnici s kamiony.

Vedení Ostravy se neustále snaží rozšiřovat síť cyklostezek po celém městě. Aktuálně je v plánu nová cyklostezka v Hrabové na ulici Na Rovince. Propojí stávající trasy pro cyklisty v ulicích Podnikatelské a Krmelínské. Nový úsek zvýší jejich bezpečnost, cyklisté už nebudou nuceni využívat komunikace s hustým provozem kamionů i osobních vozů po nichž v současnosti jezdí zejména zaměstnanci z přilehlých průmyslových závodů, ale i místní obyvatelé. "Snažíme se, aby cyklo doprava sloužila čím dál více k běžné dopravě do zaměstnání a za aktivitami. Dlouhodobě jsme vnímali nedostatečné propojení v průmyslové zóně Hrabová," potvrzuje primátor Tomáš Macura.

Pochvalu si zaslouží i společnost Tesco, která zdarma pronajala městu pozemky v hodnotě asi 4 miliony korun. Nový úsek bude dlouhý 1 570 metrů, široký většinou 2,5 metru. V místě s vyšší intenzitou chodců to budou 4 metry, protože stezka tam bude dělená na část pro pěší a cyklisty. Stavba nijak nenaruší krajinu. Pokácen bude pouze jeden strom, který není v dobré kondici. V Ostravě je aktuálně 259 kilometrů stezek pro cyklisty. Vloni bylo dokončeno 3,6 kilometru nových tras za necelých 23 milionů korun.

---

Havířov neuspěl s žádostí o odklad umístění svodidel

Soud nepodpořil odkladný účinek, které by Ředitelství silnic a dálnic zamezilo umístit svodidla na Ostravské ulici. Správní žalobu podal Havířov. Město tvrdí, že pokud řidiči nebudou moci z Rudné odbočit, zkolabuje doprava.

Už v minulém roce, když Ředitelství silnic a dálnic rozhodlo o umístění svodidel na Ostravské ulici před Havířovem, město nesouhlasilo. Správce silnic chce zamezit odbočování v daném úseku kvůli častým nehodám. Radnice tvrdí, že kruhový objezd neunese zvýšenou dopravu a navrhovala jiná řešení. Obrátila se tedy s žalobou na správní soud a věřila v odklad.

“To opatření obecné povahy řeší dopravní situaci při odbočení na Šumbark, kde uzavírá možnost odbočení na Šumbark, nebo ze Šumbarku do Havířova. Nám se toto opatření nelíbí. Vnímáme ho, že je nepřiměřené dané situaci a proto jsme  tuto správní žalobu podali. Vnímáme také to, že dostatečně nebyly odkomunikovány a vysvětleny naše připomínky, které jsme a doufáme, že nám soud vyjde vstříc,” řekl náměstek primátora Bohuslav Niemiec (KDU-ČSL+STAN). 

“V daném řízení nebyla podána žádost o předběžné opatření, ale byla podána žádost o podání odkladného účinku. Vzhledem k tomu, že soud nemá zákonný podklad pro rozhodnutí ohledně přiznání odkladného účinku v daném řízení, musel danou věc odmítnout,” řekla mluvčí Krajského soudu v Ostravě Klára Kristenová.

Radnice nyní požádala o roční odklad přímo Ředitelstvím silnic a dálnic. 

“Vstupujeme do komunikace s ŘSD, kde budeme předávat staveniště přednádražního prostoru. Je to největší stavba v tomto roce v Havířově, investice za 100 milionů korun. A tak jsme požádali ředitelství ŘSD. Pan primátor poslal dopis, kde zdvořile žádá o odložení realizace opatření obecné povahy zakázání odbočení na Šumbark po dobu realizace investiční akce rekonstrukce přednádraží. Když by tyto dvě akce byly v souběhu a ŘSD začalo zavírat odbočení na Šumbark, tak vznikne problém, protože dopravní situace bude neudržitelná. Přednádražní prostor si vyžádá nějaké dopravní úpravy a tím pádem by vznikaly velké kolony a komplikace na výjezdu i příjezdu do a z Havířova,” dodal náměstek ŘSD se prozatím nevyjádřilo, kdy chce svodidla na Ostravské umístit, ani zda s odkladem městu vyhoví.

Už v minulém roce, když Ředitelství silnic a dálnic rozhodlo o umístění svodidel na Ostravské ulici před Havířovem, město nesouhlasilo. Správce silnic chce zamezit odbočování v daném úseku kvůli častým nehodám. Radnice tvrdí, že kruhový objezd neunese zvýšenou dopravu a navrhovala jiná řešení. Obrátila se tedy s žalobou na správní soud a věřila v odklad.

"V daném řízení nebyla podána žádost o předběžné opatření, ale byla podána žádost o podání odkladného účinku. Vzhledem k tomu, že soud nemá zákonný podklad pro rozhodnutí ohledně přiznání odkladného účinku v daném řízení, musel danou věc odmítnout,” řekla mluvčí Krajského soudu v Ostravě Klára Kristenová.

Radnice nyní požádala o roční odklad přímo Ředitelstvím silnic a dálnic. 

"Pan primátor poslal dopis, kde zdvořile žádá o odložení realizace opatření obecné povahy zakázání odbočení na Šumbark po dobu realizace investiční akce rekonstrukce přednádraží. Když by tyto dvě akce byly v souběhu a ŘSD začalo zavírat odbočení na Šumbark, tak vznikne problém, protože dopravní situace bude neudržitelná. Přednádražní prostor si vyžádá nějaké dopravní úpravy a tím pádem by vznikaly velké kolony a komplikace na výjezdu i příjezdu do Havířova,” řekl náměstek primátora Bohuslav Niemiec (KDU-ČSL).

ŘSD se prozatím nevyjádřilo, kdy chce svodidla na Ostravské umístit, ani zda s odkladem městu vyhoví. 

---

Nestabilní podloží křiví silnici u hraničního přechodu

Ostravská dálnice není v regionu jedinou rychlostní silnicí, která se vlní. Nepříjemné pocity na žaludku lidé zažívají také na silnici u hranice s Polskem v Chotěbuzi.

Jako na houpačce. Tak si připadají všichni motoristé, kteří projíždějí silnicí pro motorová vozidla poblíž hraničního přechodu v Chotěbuzi. Značná výšková nerovnost u silničního mostu tam prověřuje nejen žaludky lidí v autech, ale také stabilitu nákladu. Situace je tam podobná jako na zvlněné dálnici u Ostravy. I v úseku u Chotěbuze musela být snížena rychlost, aby nedošlo k nehodě, nebo poškození vozidel či nákladu, který převážejí. 

Minimálně do jara budou muset řidič nepříjemnou houpačku strpět. Oprava úseku je rozplánována na dva roky. 

“Oprava bude zahájena letos v dubnu, a to opravou mostu směru na Frýdek-Místek. Druhý most je plánován na příští rok. Oprava nerovností v tomto úseku mimo tyto mosty je plánována také na období 2020-2021, přesné datum prozatím nebylo stanoveno,” řekl mluvčí ŘSD Jan Rýdl. 

Místní obyvatelé vědí, že oprava bude jen dočasná. Nestabilní podloží silnice a také její okolí je totiž v nepřetržitém pohybu. Asfalt se po nějaké době opět zvlní a bude se muset opravovat znovu. 

“Jezdíme tady po té cestě často a víme, že to tady často opravují,” potvrdila obyvatelka Chotěbuze. 

Udržování důležité silnice poblíž státní hranice je nekonečný proces, který stojí miliony korun.

---

Z Ostravy-Jihu zmizely veškeré výherní automaty

S výherními hracími automaty je na Jihu od ledna letošního roku úplný konec. Postupně mizely z hospod a barů už od roku 2017, kdy na území Ostravy začala platit obecně závazná vyhláška, která hazard povoluje jen ve vymezených lokalitách.

Původně bylo v městském obvodě téměř 1000 výherních automatů. Postupně se jejich počet snížil na polovinu a na konci roku 2016 už jich bylo jen 260. Zakázala je obecně závazná vyhláška ostravského magistrátu. Zůstaly jen ty, kterým dával licenci stát. A i s těmi je teď konec. Povolení vydaná ministerstvem financí totiž platila nejdéle do konce roku 2019.  

“Já mám pozitivní zprávu pro všechny občany Jihu, kteří žádali omezení hazardu, neboť od 1.1.2020 nemá náš městský obvod žádný výherní hrací přístroj ani jiné technické herní zařízení platné povolení na území celého  městského obvodu Ostrava-Jih. Pokud by občané přesto nějaký nalezli, nechť to ohlásí buď u nás na úřadu, nebo na celním úřadu, který je orgánem státního dozoru nad hazardem v našem státě,” uvádí Martin Bednář, starosta MOb Ostrava-Jih

Za porušení zákona hrozí provozovateli pokuta až padesát milionů korun. Jakékoli herní automaty dnes mohou být pouze v hernách a kasinech, ve kterých platí přísná pravidla.  

“Myslím si, že se to projevuje i na mírném poklesu kriminality v městském obvodě a na větším bezpečí občanů městského obvodu Ostrava-Jih, takže věřím, že to všichni ocení,” říká Martin Bednář, starosta MOb Ostrava-Jih

V Česku bylo donedávna na 10 milionů obyvatel zhruba 50 tisíc legálních automatů. Už v příštím roce by měl vzniknout i registr vyloučených hráčů. Evidováni by v něm byli ti hráči, kteří pobírají dávky, nebo jsou v úpadku. 

---

Z New Yorku přijeli do Ostravy experti kvůli koncertní haly

Už asi víte, že v Ostravě se bude stavět nová koncertní hala. V architektonické soutěži vybrala porota renomované architektonické studio Stevena Holla z New Yorku. V těchto dnech už začaly schůzky mezi odborníky, aby se doladily technické náležitosti stavby.

Vítězný návrh studia Stevena Holla na koncertní halu pro tisíc posluchačů bude pro Ostravu znamenat velké zvýraznění ve světě kultury. Hala bude nejen architektonicky zajímavá, ale měla by mít i skvělou akustiku, na což Janáčkova filharmonie, která ji bude využívat jako svou domovskou scénu, dohlíží. "Pro orchestr to najednou znamená, že může mnohem lépe pracovat se zvukem. Vyniknou jeho silné stránky, jeho kvalita," říká ředitel Janáčkovy filharmonie Ostrava.

Nový koncertní sál bude propojen s původním Kulturním domem města Ostravy a i to sebou nese řadu inovativních řešení a komplikací. Objekt bude také zasazen do parku Milady Horákové. Architektonické studio proto musí řadu věcí doladit s místními odborníky. "Řešíme dopřesnění požadavků, které se týkají objízdných tras nebo připojení. Vymezení haly směrem do parku, abychom do něj nezasahovali. Řešíme například i umístění vodního prvku," vysvětluje náměstkyně primátora Zuzana Bajgarová. 

Schůzky se zúčastnili i památkáři, kteří dbají na citlivé propojení s původní památkově chráněnou budovou kulturního domu. Na schůzce byli ale třeba také hasiči, kteří mají na starosti bezpečnost budovy a po jejím dokončení musí vše schválit. Podobné schůzky budou probíhat minimálně každý měsíc a mnoho dalších věcí se dojedná i prostřednictvím telekonference.  

---

Mohlo by Vás také zajímat

Pořad: Regionální zprávy POLAR
22. ledna 2020, 17:00

V Ostravě - Hrabové bude vybudována cyklostezka

Nyní potěšíme hlavně cyklisty. V Ostravě - Hrabové bude vybudována nová cyklostezka, která umožní hlavně bezpečnější jízdu lidem, kteří pracují v tamní průmyslové zóně. Nebudou se už muset dělit o úzkou silnici s kamiony.

Vedení Ostravy se neustále snaží rozšiřovat síť cyklostezek po celém městě. Aktuálně je v plánu nová cyklostezka v Hrabové na ulici Na Rovince. Propojí stávající trasy pro cyklisty v ulicích Podnikatelské a Krmelínské. Nový úsek zvýší jejich bezpečnost, cyklisté už nebudou nuceni využívat komunikace s hustým provozem kamionů i osobních vozů po nichž v současnosti jezdí zejména zaměstnanci z přilehlých průmyslových závodů, ale i místní obyvatelé. "Snažíme se, aby cyklo doprava sloužila čím dál více k běžné dopravě do zaměstnání a za aktivitami. Dlouhodobě jsme vnímali nedostatečné propojení v průmyslové zóně Hrabová," potvrzuje primátor Tomáš Macura.

Pochvalu si zaslouží i společnost Tesco, která zdarma pronajala městu pozemky v hodnotě asi 4 miliony korun. Nový úsek bude dlouhý 1 570 metrů, široký většinou 2,5 metru. V místě s vyšší intenzitou chodců to budou 4 metry, protože stezka tam bude dělená na část pro pěší a cyklisty. Stavba nijak nenaruší krajinu. Pokácen bude pouze jeden strom, který není v dobré kondici. V Ostravě je aktuálně 259 kilometrů stezek pro cyklisty. Vloni bylo dokončeno 3,6 kilometru nových tras za necelých 23 milionů korun.

---

Havířov neuspěl s žádostí o odklad umístění svodidel

Soud nepodpořil odkladný účinek, které by Ředitelství silnic a dálnic zamezilo umístit svodidla na Ostravské ulici. Správní žalobu podal Havířov. Město tvrdí, že pokud řidiči nebudou moci z Rudné odbočit, zkolabuje doprava.

Už v minulém roce, když Ředitelství silnic a dálnic rozhodlo o umístění svodidel na Ostravské ulici před Havířovem, město nesouhlasilo. Správce silnic chce zamezit odbočování v daném úseku kvůli častým nehodám. Radnice tvrdí, že kruhový objezd neunese zvýšenou dopravu a navrhovala jiná řešení. Obrátila se tedy s žalobou na správní soud a věřila v odklad.

“To opatření obecné povahy řeší dopravní situaci při odbočení na Šumbark, kde uzavírá možnost odbočení na Šumbark, nebo ze Šumbarku do Havířova. Nám se toto opatření nelíbí. Vnímáme ho, že je nepřiměřené dané situaci a proto jsme  tuto správní žalobu podali. Vnímáme také to, že dostatečně nebyly odkomunikovány a vysvětleny naše připomínky, které jsme a doufáme, že nám soud vyjde vstříc,” řekl náměstek primátora Bohuslav Niemiec (KDU-ČSL+STAN). 

“V daném řízení nebyla podána žádost o předběžné opatření, ale byla podána žádost o podání odkladného účinku. Vzhledem k tomu, že soud nemá zákonný podklad pro rozhodnutí ohledně přiznání odkladného účinku v daném řízení, musel danou věc odmítnout,” řekla mluvčí Krajského soudu v Ostravě Klára Kristenová.

Radnice nyní požádala o roční odklad přímo Ředitelstvím silnic a dálnic. 

“Vstupujeme do komunikace s ŘSD, kde budeme předávat staveniště přednádražního prostoru. Je to největší stavba v tomto roce v Havířově, investice za 100 milionů korun. A tak jsme požádali ředitelství ŘSD. Pan primátor poslal dopis, kde zdvořile žádá o odložení realizace opatření obecné povahy zakázání odbočení na Šumbark po dobu realizace investiční akce rekonstrukce přednádraží. Když by tyto dvě akce byly v souběhu a ŘSD začalo zavírat odbočení na Šumbark, tak vznikne problém, protože dopravní situace bude neudržitelná. Přednádražní prostor si vyžádá nějaké dopravní úpravy a tím pádem by vznikaly velké kolony a komplikace na výjezdu i příjezdu do a z Havířova,” dodal náměstek ŘSD se prozatím nevyjádřilo, kdy chce svodidla na Ostravské umístit, ani zda s odkladem městu vyhoví.

Už v minulém roce, když Ředitelství silnic a dálnic rozhodlo o umístění svodidel na Ostravské ulici před Havířovem, město nesouhlasilo. Správce silnic chce zamezit odbočování v daném úseku kvůli častým nehodám. Radnice tvrdí, že kruhový objezd neunese zvýšenou dopravu a navrhovala jiná řešení. Obrátila se tedy s žalobou na správní soud a věřila v odklad.

"V daném řízení nebyla podána žádost o předběžné opatření, ale byla podána žádost o podání odkladného účinku. Vzhledem k tomu, že soud nemá zákonný podklad pro rozhodnutí ohledně přiznání odkladného účinku v daném řízení, musel danou věc odmítnout,” řekla mluvčí Krajského soudu v Ostravě Klára Kristenová.

Radnice nyní požádala o roční odklad přímo Ředitelstvím silnic a dálnic. 

"Pan primátor poslal dopis, kde zdvořile žádá o odložení realizace opatření obecné povahy zakázání odbočení na Šumbark po dobu realizace investiční akce rekonstrukce přednádraží. Když by tyto dvě akce byly v souběhu a ŘSD začalo zavírat odbočení na Šumbark, tak vznikne problém, protože dopravní situace bude neudržitelná. Přednádražní prostor si vyžádá nějaké dopravní úpravy a tím pádem by vznikaly velké kolony a komplikace na výjezdu i příjezdu do Havířova,” řekl náměstek primátora Bohuslav Niemiec (KDU-ČSL).

ŘSD se prozatím nevyjádřilo, kdy chce svodidla na Ostravské umístit, ani zda s odkladem městu vyhoví. 

---

Nestabilní podloží křiví silnici u hraničního přechodu

Ostravská dálnice není v regionu jedinou rychlostní silnicí, která se vlní. Nepříjemné pocity na žaludku lidé zažívají také na silnici u hranice s Polskem v Chotěbuzi.

Jako na houpačce. Tak si připadají všichni motoristé, kteří projíždějí silnicí pro motorová vozidla poblíž hraničního přechodu v Chotěbuzi. Značná výšková nerovnost u silničního mostu tam prověřuje nejen žaludky lidí v autech, ale také stabilitu nákladu. Situace je tam podobná jako na zvlněné dálnici u Ostravy. I v úseku u Chotěbuze musela být snížena rychlost, aby nedošlo k nehodě, nebo poškození vozidel či nákladu, který převážejí. 

Minimálně do jara budou muset řidič nepříjemnou houpačku strpět. Oprava úseku je rozplánována na dva roky. 

“Oprava bude zahájena letos v dubnu, a to opravou mostu směru na Frýdek-Místek. Druhý most je plánován na příští rok. Oprava nerovností v tomto úseku mimo tyto mosty je plánována také na období 2020-2021, přesné datum prozatím nebylo stanoveno,” řekl mluvčí ŘSD Jan Rýdl. 

Místní obyvatelé vědí, že oprava bude jen dočasná. Nestabilní podloží silnice a také její okolí je totiž v nepřetržitém pohybu. Asfalt se po nějaké době opět zvlní a bude se muset opravovat znovu. 

“Jezdíme tady po té cestě často a víme, že to tady často opravují,” potvrdila obyvatelka Chotěbuze. 

Udržování důležité silnice poblíž státní hranice je nekonečný proces, který stojí miliony korun.

---

Z Ostravy-Jihu zmizely veškeré výherní automaty

S výherními hracími automaty je na Jihu od ledna letošního roku úplný konec. Postupně mizely z hospod a barů už od roku 2017, kdy na území Ostravy začala platit obecně závazná vyhláška, která hazard povoluje jen ve vymezených lokalitách.

Původně bylo v městském obvodě téměř 1000 výherních automatů. Postupně se jejich počet snížil na polovinu a na konci roku 2016 už jich bylo jen 260. Zakázala je obecně závazná vyhláška ostravského magistrátu. Zůstaly jen ty, kterým dával licenci stát. A i s těmi je teď konec. Povolení vydaná ministerstvem financí totiž platila nejdéle do konce roku 2019.  

“Já mám pozitivní zprávu pro všechny občany Jihu, kteří žádali omezení hazardu, neboť od 1.1.2020 nemá náš městský obvod žádný výherní hrací přístroj ani jiné technické herní zařízení platné povolení na území celého  městského obvodu Ostrava-Jih. Pokud by občané přesto nějaký nalezli, nechť to ohlásí buď u nás na úřadu, nebo na celním úřadu, který je orgánem státního dozoru nad hazardem v našem státě,” uvádí Martin Bednář, starosta MOb Ostrava-Jih

Za porušení zákona hrozí provozovateli pokuta až padesát milionů korun. Jakékoli herní automaty dnes mohou být pouze v hernách a kasinech, ve kterých platí přísná pravidla.  

“Myslím si, že se to projevuje i na mírném poklesu kriminality v městském obvodě a na větším bezpečí občanů městského obvodu Ostrava-Jih, takže věřím, že to všichni ocení,” říká Martin Bednář, starosta MOb Ostrava-Jih

V Česku bylo donedávna na 10 milionů obyvatel zhruba 50 tisíc legálních automatů. Už v příštím roce by měl vzniknout i registr vyloučených hráčů. Evidováni by v něm byli ti hráči, kteří pobírají dávky, nebo jsou v úpadku. 

---

Z New Yorku přijeli do Ostravy experti kvůli koncertní haly

Už asi víte, že v Ostravě se bude stavět nová koncertní hala. V architektonické soutěži vybrala porota renomované architektonické studio Stevena Holla z New Yorku. V těchto dnech už začaly schůzky mezi odborníky, aby se doladily technické náležitosti stavby.

Vítězný návrh studia Stevena Holla na koncertní halu pro tisíc posluchačů bude pro Ostravu znamenat velké zvýraznění ve světě kultury. Hala bude nejen architektonicky zajímavá, ale měla by mít i skvělou akustiku, na což Janáčkova filharmonie, která ji bude využívat jako svou domovskou scénu, dohlíží. "Pro orchestr to najednou znamená, že může mnohem lépe pracovat se zvukem. Vyniknou jeho silné stránky, jeho kvalita," říká ředitel Janáčkovy filharmonie Ostrava.

Nový koncertní sál bude propojen s původním Kulturním domem města Ostravy a i to sebou nese řadu inovativních řešení a komplikací. Objekt bude také zasazen do parku Milady Horákové. Architektonické studio proto musí řadu věcí doladit s místními odborníky. "Řešíme dopřesnění požadavků, které se týkají objízdných tras nebo připojení. Vymezení haly směrem do parku, abychom do něj nezasahovali. Řešíme například i umístění vodního prvku," vysvětluje náměstkyně primátora Zuzana Bajgarová. 

Schůzky se zúčastnili i památkáři, kteří dbají na citlivé propojení s původní památkově chráněnou budovou kulturního domu. Na schůzce byli ale třeba také hasiči, kteří mají na starosti bezpečnost budovy a po jejím dokončení musí vše schválit. Podobné schůzky budou probíhat minimálně každý měsíc a mnoho dalších věcí se dojedná i prostřednictvím telekonference.  

---

Zdroj: https://polar.cz/porady/regionalni-zpravy/regionalni-zpravy-polar-22-01-2020-17-00