Novým ředitelem ostravské ZOO bude Jiří Novák
Ostravskou zoologickou zahradu povede Jiří Novák, který nahradí zesnulého ředitele Petra Čolase. Doposud vedl zoologické oddělení a podle výběrové komise dokáže nejlépe navázat na skvělou práci svého předchůdce.
Více než půl roku hledalo vedení města nového ředitele pro ostravskou zoologickou zahradu. Do druhého kola výběrového řízení postoupili 4 uchazeči. Z těch pak devítičlenná komise vybrala jednomyslně vedoucího zoologického oddělení Jiřího Nováka. Ten už v zahradě pracuje 23 let.
Kateřina Šebestová, náměstkyně primátora: „Jsem přesvědčena o tom, že se nám podařilo najít odborníka, který naváže na skvělou práci předchozího pana ředitele Petra Čolase, a dále bude zvyšovat renomé ostravské zoo. Vybraný uchazeč vzešel z výběrového řízení s jednomyslným rozhodnutím poroty. Nový ředitel zaujal komisi vizí jejího dalšího rozvoje nejen na poli ochranářském a botanickém, ale také v oblasti lidských zdrojů a návrhu opatření v souvislosti se současným nouzovým stavem.“
Zesnulý Petr Čolas vedl ZOO 16 let, ale pracoval v ní už od roku 1990. Patřil k nejuznávanějším světovým odborníkům, který zapojil ostravskou zoo do celosvětových programů záchranného chovu zvířat. Na jeho práci by měl nový ředitel navázat.
Jiří Novák, nový ředitel ZOO Ostrava: "Nechystám žádnou revoluci, já jsem prostě evolucionista, takže chci především navázat na všechny ty věci a určitě zase poposunout tu zoo více kupředu v kurzu, nastaveném panem Čolasem."
Jiří Novák pracoval nejdříve jako ošetřovatel cizokrajných zvířat, následně jako zoolog, který zodpovídal za šelmy, malé savce, ptáky, plazy a další zvířata. V roce 2008 se stal vedoucím zoologického oddělení. ZOO nyní vede pověřený zástupce. Jiří Novák nastoupí na místo ředitele od prvního dubna.
---
Havířov spustil provoz očkovacího centra
V pondělí v Havířově spustila nemocnice provoz velkokapacitního očkovacího centra. Během prvního dne dostalo vakcínu zhruba 300 lidí, kteří ocenili velký a vzdušný prostor i dobře propracovaný navigační systém.
Očkovací centrum v Havířově prošlo v pondělí první ostrou zkouškou. Pro všechny bylo důležité připravit vše tak, aby byl celý proces pro lidi jednoduchý a srozumitelný.
anketa: "Je to hezky udělané. Je to rychlé. Tak, jak registraci jsem měla udělanou rychle na městském úřadě, tak tady. Člověk vůbec nečekal. Přijdete na čas a jste hned hotová.”
anketa: "Musím říct, že jsem velice překvapen a jde vidět, že když se té akce chytí lidé, kteří tomu rozumí a ví, co mají dělat, tak je to tak, jak má být. Skutečně od prvopočátku, přesný sled akcí, kde sednout, kde zajít, kde odpočívat.
Nemocnice má dobře vymyšlený i systém, jak dlouho má člověk čekat v odpočinkové zóně.
Irma Kaňová, PR manažer NsP Havířov: "Myslím, že je průběh naprosto hladký. V tomto vzdušném prostoru se všichni klienti, kteří se přijdou naočkovat, opravdu ztratí. Takže je to posun oproti původnímu prostoru."
Mnozí senioři se chodí ptát, zda se mohou v očkovacím centru také zaregistrovat do rezervačního systému. V hale to ale nelze. I nadále funguje registrace ve vstupní hale nemocnice, na odboru sociálních věcí magistrátu, nebo v domovech s pečovatelskou službou.
---
MS kraj přispívá malým obcím na investice
Moravskoslezský kraj se snaží o rovnoměrný rozvoj celého regionu a nezapomíná ani na malé obce. Proto i v letošním roce připravil dotační programy, které venkovu pomohou s investičními akcemi, na které by jinak peníze nebyly.
Hlinka na Osoblažsku má přibližně 200 obyvatel a roční rozpočet necelých 8 milionů korun. Jakékoliv investice jsou tedy složité, obec ale nezahálí a s pomocí kraje se stále rozvíjí. Nyní připravuje byty pro mladé rodiny, které vzniknou ze starého obecního objektu. 80 procent ze 3 a půl milionu korun zaplatí kraj.
Marcel Chovančák (Naše obec), starosta Hlinky: "Víme, že když mladým rodinám nabídneme dostupné bydlení, kvalitní bydlení, tak jsou ochotny se vrátit zpátky na ten venkov. To je pro nás velmi důležité."
Podobné projekty lze financovat díky krajským programům na obnovu a rozvoj venkova a programu na rozvoj znevýhodněných oblastí kraje. Letos je v něm připraveno 45 milionů korun
Jan Krkoška, náměstek hejtmana MS kraje: "Peníze lze využít na výstavbu nebo rekonstrukci objektů či areálů, které pak budou sloužit jako bytové prostory nebo podnikatelské zóny, školská a tělovýchovná zařízení, kulturní, spolková a zdravotní zařízení, zařízení pro sociální podnikání a místa aktivního a pasivního odpočinku.“
Každý zájemce mohl v tomto programu požádat až o 6 milionů korun. Vzhledem k tomu, že se blíží nové programovací období a obce už chystají projekty, kraj už také vyhlásil dotační program na podporu přípravy projektové dokumentace.
---
Vandalové poničili další cedule v Bělském lese
V Bělském lese už podruhé v krátké době řádili vandalové. Nacistickými znaky posprejovali naučné cedule u vstupu do lesa z ulice Čujkovova a také cedule označující surikatí stezku, která je určena dětem. Případ šetří policie.
Sotva, co se do Bělského lesa vrátilo pět opravených naučných cedulí, které koncem února někdo posprejoval hákovými kříži a jinými svastikami, musí se opravovat dalších šest. Posprejované jsou stejnými symboly na dvou místech lesoparku.
Anketa: návštěvnice Bělského lesa: “Jsou to svině a policajti kolem toho chodí a vůbec si toho nevšímají. To je neuvěřitelné, to jsme na to dneska přišli. Je to hrozné.”
Jindřich Machů, mluvčí MP Ostrava: “V sobotu 21. března krátce po 11. hodině jsme přijali oznámení od občana o posprejovaných tabulích v Bělském lese, na kterých byly nastříkané hákové kříže. Vzhledem k okolnostem případu jsme na místo přivolali Policii ČR, která si celou věc převzala.”
Pavel Kotala, Ostravské městské lesy a zeleň: “Tentokrát se to týká surikatí stezky s tím, že u vstupu do lesa v té severní části je poškozena ta cedule jak se lidé mají v lese chovat. Tady se nám prohání nějaká partička nejspíše, která se možná hecuje navzájem."
Vandalové tentokrát neponičili jen cedule a surikatí stezku, ale hákovými kříži počmárali i stromy.
Pavel Kotala, Ostravské městské lesy a zeleň:: “Jsou to magoři, kteří znehodnocují tady ten městský mobiliář, protože to stojí spoustu energie, spoustu oprav, peněz."
Poškozeny jsou ovšem i lanové překážky pro děti. Zatímco při únorovém řádění sprejerů škoda přesáhla 5 tisíc korun, teď se zřejmě vyšplhá na více než dvojnásobek.
---
Řidiči vjíždějí do zákazu na opravované silnici ve Stříteži
Až do srpna bude pro motoristy výhodnější se vyhnout obci Střítež na Třinecku, kde v pondělí začala oprava silnice. Na frekventované silnici bude doprava řízena kyvadlově semafory a očekávají se kolony. Do problémů se tam motoristé dostávali už první den, kdy vjížděli do zákazu vjezdu.
Oprava silnice začala poblíž železničního přejezdu. Prvních pět dnů je proto úsek uzavřený a veškerý provoz je vedený po objízdných trasách.
Přestože je silnice uzavřená a řádně označená dopravními značkami, mnoho řidičů do zákazu vjíždí a riskuje pokutu od policie.
Karolína Bělunková, mluvčí Policie ČR MSK: “Policisté v rámci výkonu služby dohlížejí na dodržování veškerých pravidel silničního provozu, taktéž na dodržování platného zákazu vjezdu do uzavřeného úseku silnice I/68 v obci Střítež, kdy část této komunikace je uzavřená z důvodu opravy. Policisté již nyní v tomto úseku dohlížejí na bezpečnost dopravní situace a dodržování platného zákazu. Daný úsek komunikace budou průběžně monitorovat a v případě potřeby na vzniklou situaci také reagovat.”
V dalších týdnech až do srpna bude doprava v opravovaném úseku řízena kyvadlově pomocí semaforů. Kvůli kolonám bude výhodnější se úseku vyhnout a Střítež objet.
Jan Rýdl, mluvčí ŘSD: “Předmětem oprav v délce 2,4 kilometru je odstranění provozních škod, mezi které patří staré vysprávky, četné trhliny, trvalé deformace, vyjeté koleje, nebo ztráta makrotextury. Zmíněné závady vznikly v průběhu zatěžování komunikace prostřednictvím osmi tisíc automobilů denně, což je součet z roku 2016 a dnes je frekvence aut vyšší.”
Oprava notně poškozené silnice, která zahrnuje i důkladnou sanaci jejího podloží, bude stát zhruba 36 milionů korun. Od příštího roku by přitom už neměla být tak přetěžována kamiony, protože tranzitní doprava bude svedena na dokončený obchvat.
---