Stavba obchvatu Karviné začíná
Obchvat Karviné, který má ulevit dopravě v centru města, má konečně po mnoha letech zelenou. Stavba tříkilometrového úseku je rozdělena do několika fází, které na sebe budou navazovat a potrvá do roku 2023.
Karviná se konečně po mnoha letech dočkala. Začaly přípravné práce na části stavby tolik očekávaného a potřebného obchvatu města.
"Jsem za to samozřejmě rád, je to po třiceti letech. Musíme se připravit na to, že to bude velká stavba, bude spousta aut, která budou na té stavbě pracovat, ale ve finále to odlehčí dopravě v rámci trasy přes město,” řekl primátor Karviné Jan Wolf.
"Celková délka nově budovaného úseku je 2975 metrů, máme zde připraveno celkem třicet stavebních objektů,Jeden most, ten bude dlouhý 207 metrů a jeden podchod pro pěší," řekl
Jan Rýdl, mluvčí Ředitelství silnic a dálnic ČR.
Přípravné práce na části obchvatu pro plánovanou deponii násypového materiálu začaly už nyní, samotná stavba bude zahájena v nejbližších dnech.
"Začneme odhumusováním ploch v celém úseku stavby a prováděním sanační vrstvy, která bude sloužit pro následné provádění geodrénů. Pak nás čeká zakládání ocelobetonového mostu přes řeku Olši, přeložka vodního příkopu, přeložky plynu a vedení vysokého napětí. Petra Havrlantová, zastupující mluvčí společnosti Skanska.
Stavba je vzhledem ke složitosti rozdělena do mnoha fází, které na sebe navazují. Všechny práce budou probíhat kontinuálně.
"Co se týká mostu přes řeku Olši, samotná výstavba objektu začne až letos na podzim. Několik předchozích měsíců budeme pracovat na přípravě lokality, především na konsolidačních násypech," dodala mluvčí.
Protihlukové stěny budou podle projektu dvě o délce 988 metrů.
"Protihluková stěna 1 bude kvůli zahrádkářské kolonii od napojení Stonavy po most přes Olši. Druhá bude od násypu přes nádrž po napojení z ulice Nádražní směr centrum města," upřesnil Rýdl.
Řidiči prozatím nemusí počítat s žádným dopravním omezením.
"Dopravní omezení budou aktuální až ve fázi, kdy se nově budovaná trasa začne napojovat na stávající komunikace, tedy v roce 2021 a 2022. Řidiči se však nemusejí obávat žádné uzavírky, provoz bude řešen kyvadlově nebo budou zavedena pouze částečná omezení," řekla Havrlantová.
Provoz na cyklostezce bude zachován, s mírným omezením souvisejícím s bezpečností cyklistů.
"Co se týká Karvinského moře, budeme nyní ve spolupráci s ŘSD a městem Karviná intenzivně hledat způsob, jak by byl v průběhu výstavby přístup pro pěší zachován a co nejméně omezen," dodala mluvčí Skansky.
“Podle vypracovaného aktualizovaného záměru projektu lze usoudit, že tato část komunikace bude velmi silně vytížena, předpokládáme až 9000 vozidel za den,” uzavřel mluvčí ŘSD ČR.
---
Mateřské školy mají důležitou roli v přípravě na první třídu
Přesně před rokem bylo ve stonavské škole rušno i po vyučování. Do školy přicházeli rodiče spolu s dětmi k zápisu do první třídy. Letos je situace zcela odlišná. Zápisy probíhají bez přítomnosti dětí a rodičů. Stonavští učitelé jsou ale přesvědčeni, že mateřská škola budoucí prvňáčky na další etapu vzdělávání důkladně připravila.
---
Dopravní terminál by mohl být hotový dříve
Už v září by se mohli ve Frýdlantu nad Ostravicí dočkat nového dopravního terminálu. Stavba za více než 30 milionů korun měla původně trvat dva roky. Stavební firmě se ale podařila první etapa mnohem dřív, než se čekalo.
Výstavba dopravního terminálu u vlakového nádraží ve Frýdlantu nad Ostravicí je v plném proudu. Vznikne tady nejen autobusové nádraží, ale také mobiliář, nová parkovací místa, nové chodníky a nová zeleň. Vysadí tady před 70 stromů a keřů.
"Náročnými a složitými jednáními jsme po mnoha letech získali od Českých drah a SŽDC pozemky a protože byly nevyužité a sloužily tehdy jako skladiště a depozit vymysleli jsme, že tady bude dopravní terminál. Vedle vlakového nádraží, automaticky, by mělo být autobusové nádraží, pro dobrou dostupnost všech občanů," uvedla starostka Helena Pešatová.
Stavba nového dopravního terminálu měla trvat zhruba dva roky, společnost, která ji realizuje, ale stihla celou první etapu posunout tak, že už od září by se mohlo jezdit z nového autobusového nádraží. Celá stavba by tím pádem měla být hotova v kratším časovém horizontu.
"V současné době probíhají zemní práce. Proběhla skrývka, jsou odstraněny staré konstrukce vozovek a samozřejmě, dostáváme se jako na každé stavbě do země, kde je problém se stávajícími sítěmi, což je náročné pro pracovníky. Musí to odkrývat opatrně a budou prováděny přeložky. Tady máme přeložku Cetinu a přeložku ČEZu, měli jsme včera koordinační schůzku, všechno je domluveno, takže by to mělo proběhnout, bez jakýchkoliv problémů," dodal technický dozorce Aleš Kremer.
Na tuto stavbu město získalo dotaci více než 30 milionů korun, která by měla pokrýt 90% všech nákladů.
---
Po demolici domu vyvezli odpad do zavážky na kraj lesa
Ekologie dostala v Havířově pořádný políček. Firma vyvezla odpad ze zdemolovaného rodinného domu na kraj lesa. Úředníci havířovského magistrátu teď prověřují, co všechno bagr zahrnul zeminou. Existuje podezření, že odpad dříve či později zamoří místní potok.
Stavební úřad v Havířově prověřuje podezření na to, že soukromá firma zahrnula pod zeminu materiál, který tam nepatří. Firmě hrozí vysoká pokuta a také povinnost materiál vykopat a zlikvidovat řádně.
Parcela, kam se materiál navážel, leží na hranici Havířova a Orlové. Obyvatelé orlovské části Zimný důl si stěžovali, že jim kolem domů projíždějí těžké automobily.
“Lidé si stěžují, že po silnici, na které je zakázán provoz vozidel na 3,5 tuny, jezdí osmikolové kolosy o 30 tunách, které navážejí materiál dole v Havířově. Při přejíždění zpomalovacích retardérů se třesou domy. Silnice je úzká, je na ní snížená rychlost na 30 km/h, protože ji využívají chodci i cyklisté. Ptali jsme se na orlovské radnici, ale ti nám řekli, že oni nikomu povolení nedávali,” předseda osadního výboru Dušan Otaševič.
Těžké kolosy po stížnostech začaly jezdit přes Havířov. Lidé si však všimli, že na pozemek ke kraji lesa firma vysypává také materiál, který tam zjevně nemá co dělat. Strážníci městské policie na místě zdokumentovali různé plasty, starou elektroinstalaci nebo bojler. Bagr pak všechno zavezl zeminou, a to i do míst, kde do té doby tekl místní potok.
Majiteli pozemku se natáčení sice nelíbilo, ale vyjádřit se odmítl.
“Kdo jste? Jste snad pomocník veřejné bezpečnosti? Dělá vám radost to tady točit?” ptal se majitel pozemku, když TV Polar situaci na místě dokumentovala. Sám se ale vyjádřit nechtěl a po dotazu, zda neporušuje nařízenou koronavirovou karanténu, raději spěšně odešel zpátky ke svému domu.
Sdílnější nebyl ani bagrista, který údajně netuší, co je pod zeminou zahrnuto.
“Nevím, co tady je zahrnuto. Jsem tady první den. Nesmím se bavit s cizími lidmi,” odpověděl mladý strojník.
Vše teď záleží na postupu úředníků. Ti mohou při kontrole nařídit i odkrytí navážky.
“Strážníci městské policie zdokumentovali daný podnět a zaslali ho odboru životního prostředí k dalšímu šetření. Odbor se bude případem zabývat a prověří, zda došlo k porušení zákona o odpadech,” řekla vedoucí odboru životního prostředí havířovského magistrátu Jana Návratová.
Do věci také může vstoupit inspekce životního prostředí a Lesy ČR, které mají pozemky v sousedství.
---
Stromy v Porubě ustupují inženýrským sítím
Ostrava-Poruba má po celém obvodu bezmála 25 tisíc stromů. Bohužel ne všechny jsou v dobrém zdravotním stavu, kvůli kterému se musí vykácet. K zemi musí i stromy, které leží na inženýrských sítích nebo v jejich ochranném pásmu. Těch je přitom čím dál víc.
V Ostravě-Porubě padnou k zemi další stromy. Důvodem jsou inženýrské sítě. Na ulici Porubská se bude kácet kvůli přeložce horkovodu. Provozovatelé inženýrských sítí mohou ze zákona kácet bez povolení, radnice s nimi ale vždy jedná o ústupcích. “Zde jsme měli opravdu mnoho jednání a ty ústupky byly maximální, ale ti síťaři už jaksi nemají, kde uhnout,” vysvětluje Miroslav Otisk, místostarosta MOb Ostrava-Poruba
Kvůli inženýrským sítím se budou kácet stromy i v ulicích Matěje Kopeckého a Dělnická. Obvod se vždy snaží zajistit náhradní výsadbu. A to i v případě, že se kácí kvůli stáří stromů nebo jejich nemocem. Na prvním místě je bezpečnost. “V Porubě je mnoho stromů, které jsou přestárlé, protože se ty stromy sadily, dá se říct, ve stejný okamžik. Potom samozřejmě dochází k tomu, že my musíme najednou mnoho stromů vykácet z důvodu jejich vitality. Mnohdy na první pohled to není vidět. My potom přecházíme k dendrologickému průzkumu,” uvádí Miroslav Otisk, místostarosta MOb Ostrava-Poruba
Všechny stromy a informace o nich jsou na webu stromy pod kontrolou.cz. “Občané se tak můžou kdykoliv podívat na jednotlivé stromy, co se týká základních informací druhů stromů, výšky, perspektivy s tím, že zaznamenáváme vlastně zdravotní stav stromů, vitalitu a hlavně provozní bezpečnost,” říká Radovan Kopal, vedoucí zeleně.
Stromy v Porubě dostávají pravidelnou péči. Mimo jiné mikro a makro injektáže. S některými ošetřeními stromů radnice začala jako první v Česku.
---
První “ANO” už zaznělo na Novojičínsku
Od pondělí 20. dubna povolila vláda malé svatby s účastí do deseti lidí. Jedna z prvních, ne-li první v republice, se hned v úterý konala na Novojičínsku. Snoubenci tento termín plánovali dlouho dopředu, nicméně původně se měl obřad odehrát na místě vzdáleném tisíce kilometrů.
Svatbu na termín 21. dubna 2020 plánovali tito snoubenci z Novojičínska delší dobu, nicméně podle původních vysněných představ se měl tento slavnostní obřad odehrávat na ostrově Mauricius.
“Odlet se samozřejmě zrušil. A teď už jsme čekali jen na to, jestli se povolí ty svatby v malém počtu. Prstýnky snubní měli doma s datem 21. dubna, sice na nich mají Mauricius, ale to, že jsou to Hladké Životice, jim přece vadit nemusí. Jakmile se pak ve středu rozhodlo, že může být ta malá svatba, tak jsem si řekli, jdeme do toho, máme ještě šest dní, tak to určitě stihneme,” popsala situaci Michaela Pauló, kamarádka nevěsty.
“Mám za sebou přes šedesát svateb,ale takovou rouškovou jsem ještě nezažil. Samozřejmě ve spolupráci s matrikou se snažíme těm novomanželům vycházet vstříc, a ať je to jakékoliv místo nebo čas, rádi přijedeme,” podotkl oddávající Stanislav Kopecký (ANO), starosta Nového Jičína.
Uzavřít manželství, až na specifické výjimky, nebylo kvůli mimořádným opatřením z důvodu epidemie koronaviru možné, od 16. března. Novojičínska matrika musela zrušit 12 obřadů.
---