Mimořádná zpráva:
Načítám...
  • Načítám...
>
Regionální zprávy POLAR

Regionální zprávy POLAR

  • Aktuální zpravodajství z Moravskoslezského kraje každou celou hodinu
  • Kraj řeší s obcemi využití lokality po Dole Frenštát
  • Prodloužená Místecká v Ostravě bude mít podobu galerie
  • Blíží se prázdniny, rekonstrukce škol začínají!
  • Pod Lysou horou začíná jezdit kyvadlový autobus
  • Workshop s Markétou Hrubešovou v MŠ Ukrajinská

Kraj řeší s obcemi využití lokality po Dole Frenštát

To, že černouhelný důl Frenštát v Beskydech bude zasypán a nepotřebné budovy srovnány se zemí, se ví už delší dobu. Aktuálně se jedná o tom, jak budoucí zónu využít. S legislativním a finančním řešením projektů nabízí radnicím pomoc kraj.

Ve Frenštátě pod Radhoštěm se v pátek sešli zástupci obcí, které jsou přímo dotčené tamním černouhelným dolem. Ten sice nikdy uhlí netěžil, přesto je jeho podzemní i nadzemní část významnou zátěží regionu. S budoucím využitím areálu šachty pomáhá radnicím kraj.

Jakub Unucka (ODS+TOP 09), náměstek hejtmana MSK: “Jedním z těch pěkných projektů je připravovaná bytově-průmyslová zóna přímo v tom areálu někdejšího dolu. Kombinace vědy, lehkého průmyslu a výzkumu, to je moc hezký projekt založený na dřevě. Kéž by dřevo bylo materiálem stavebním dalšího tisíciletí. Byly tam nějaké výzkumné ústavy, které by zkoumaly využití dřeva na různých stavbách. Firmy, které by z toho dřeva ty stavební prvky vyráběly. A samozřejmě nějaké bydlení.”

Na vědu, výzkum a moderní technologie sází také starosta Trojanovic, v jejichž katastru šachta stojí.

Jiří Novotný (NAŠE BESKYDY), starosta Trojanovic: “Jde o to donést sem nějaké peníze, které budou v budoucnu generovat další peníze. Musí se vyprodukovat průmysl 4.0. Skutečně, který bude konkurence schopný, aby tak podnikatelé, kteří tu budou, vytvářeli produkty, které budou konkurence schopné na evropských a světových trzích.

Radnice budou muset řešit i řadu jiných problémů, které s demolicí šachty souvisí.

Miroslav Halatin (ODS), starosta Frenštátu pod Radhoštěm: “Po našem městě jsou, to co je k šachtě, rozvedené sítě. A tam zvažujeme, a to není o této dotaci, ale možná o tom, jakým způsobem se podaří s Diamem se dohodnout na převodu těchto sítí třeba na město.”

Obce, kraj a Diamo teď budou dojednávat jednotlivé kroky, které se týkají jak likvidace šachty, tak budoucího využití celé lokality.

---

Prodloužená Místecká v Ostravě bude mít podobu galerie

Prodloužená Místecká v Ostravě bude mít podobu tzv. galerie. Shodla se na tom Ostrava, kraj i Ředitelství silnic a dálnic, které zaplatí podstatnou část celého projektu. Obyvatelé přilehlých domů budou moci střechu galerie využívat, jako nový veřejný prostor.

Na dořešení městotvorného napojení Místecké ulice v centru města už Ostrava pracovala asi 20 let. Původně se zvažovala možnost rozšíření silnice a izolace obytných domů 14 metrů vysokou protihlukovou bariérou a nebo umístění cesty do objektu, kterému se pracovně říkalo kravín. Nyní přišlo město s návrhem jakési galerie, která by byla z jedné strany otevřená a ze druhé by byla zarovnána s okolím.

Zuzana Bajgarová, náměstkyně primátora Ostravy: „Návrh města pracuje s konceptem tzv. galerie, tedy částečným snížením nivelety stavby, jejím zakrytím pobytovou střechou a návazným systémem propojovacích lávek. Bytové domy, kterým jen pár metrů před okny měla stát 14metrová protihluková stěna, vznikne před domem zelený veřejný prostor a lávkou pro pěší se během pár minut dostanou až na ulici Stodolní. Adekvátně bude dotvořen i prostor okolí školy a území nabídne i několik ploch pro budoucí zástavbu. Klíčové téma je také budoucí využití a zachování funkčnosti haly Tatran. Projekt a stavbu bude následně zajišťovat ŘSD, město bude spolufinancovat některé objekty, a to ty, které primárně vznikají požadavkem města na kvalitní městotvorné řešení, hodné 21. století."

Ostrava, kraj i ŘSD řešení schválilo. Půjde tedy o 460 metrů dlouhou polootevřenou galerii za asi miliardu a 800 milionů korun. Výhodou tohoto projektu je hlavně to, že spojuje jednotlivá území a odstraňuje bariéry.

Tomáš Macura, primátor Ostravy: „Místecká je bezesporu klíčovou dopravní tepnou Ostravy, město ale zároveň nemůže rezignovat na další aspekty svého rozvoje. Souhlas s původním řešením, které navrhovalo 4pruhovou komunikaci obestavěnou až 14timetrovými protihlukovými stěnami a obdobnými návrhy jsme proto nedali, ale proaktivně jsme navrhli takové řešení, které město nerozděluje, ale naopak propojuje a také zachovává a zlepšuje kvalitu bydlení a života v této lokalitě. Velmi oceňujeme, že ŘSD na námi hozenou rukavici reagovalo pozitivně, stejně tak kraj a dnes je na stole projekt a dohoda, která skutečně odráží komplexní potřeby města i státu. Věřím, že navrhovaný projekt podpoří také centrální komise a k jeho realizaci dojde v nejbližších letech."

Předpokládaný rok zahájení stavby je 2026–2027 a samotná stavba pak potrvá asi dva roky. Dohodu mezi Ostravou, krajem a ŘSD musí ještě schválit centrální dopravní komise. 

---

Blíží se prázdniny, rekonstrukce škol začínají!

Přestože se školní rok blíží do finále, s 30. červnem ruch v mnohých školách neskončí. Leckde totiž využijí čas prázdnin ke stavebním úpravám. Naplánovány jsou rekonstrukce budov i modernizace učeben.

Opavská Základní škola Boženy Němcové sídlí v této historické budově víc jak 70. let. Téměř pětistovce žáků je tady ale poněkud těsno. A tak vloni na jaře začala růst ve dvoře nová trojpodlažní budova, kde bude prostor pro šest odborných učeben pro výuku jazyků, přírodních věd či počítačů.

Ivana Lexová, ředitelka ZŠ B. Němcové, Opava: „My máme nedostatek kmenových tříd. Takže v původních starých odborných učebnách, vzniknou nové kmenové třídy. A veškeré odborné učebny přejdou tady, na přístavbu.“

S prvním prázdninovým dnem vypuknou stavební práce také v komárovské základní škole, takže tady pomalu začínají se stěhováním. Chystá se totiž kompletní rekonstrukce budovy, kvůli které se budou muset školáci učit od září v náhradních prostorách – v místní hasičárně nebo na faře.

Tomáš Weicht, ředitel, ZŠ Komárov: „Absolutně nevyhovující je stav fasády. Naprosto nevyhovující je stav oken.“

Novou fasádu i střechu bude mít také Základní škola v Malých Hošticích nebo Mateřská škola na Mostní ulici v-OP. Mnohé školy plánují také modernizaci svých učeben odborných předmětů.

Tomáš Navrátil (ANO), primátor Opavy: „V maximální možné míře se snažíme získávat dotace na tyto projekty. Aktivně je vyhledáváme a jakmile jsou, tak se snažíme opravovat a rekonstruovat.“

V tomto roce se v Opavě opraví a zmodernizují školy za víc jak 60 milionů korun.

---

Pod Lysou horou začíná jezdit kyvadlový autobus

Turisté, kteří zamíří na Lysou horu od Ostravice, se musí připraví na změny v dopravě. Známé parkoviště u transformátoru bude uzavřeno. Lidé mohou parkovat na jiných místech a k transformátoru se nechat vyvézt kyvadlovým autobusem.

Velký zájem o parkování v Ostravici je především o víkendech, kdy na Lysou horu stoupá nejvíce turistů. Ti motorizovaní teď budou muset kvůli uzavřenému parkovišti u transformátoru hledat jiná volná místa.

Pavlína Stankayová (KDU-ČSL), starostka Ostravice: “Takové plochy bohužel nemáme. Proto jsme se rozhodli a ve spolupráci s MSK jsme připravili na letošní letní sezonu kyvadlovou autobusovou dopravu, která by tady měla pendlovat vlastně po Ostravici a mezi Malenovicemi a Frýdlantem nad Ostravicí. A druhý autobus bude jezdit Samčanka, Gruň. Přímo v Ostravici budou moci lidé parkovat například u Sepetné, u pivovaru nebo na placeném parkovišti u pily.

Anketa: “Vím o tom. Vím, že to i přes zimu bylo uzavřené, ale tady výjimečně jezdím nahoru na tu opičárnu. Ono je na jednu stranu dobře, že se to uzavře.”

Anketa: “Musíme sem dojet autem, nejsme místní.”

Anketa: “Teď o tom nevím vůbec nic. To je pro mne novinka. Ale je to i tím, že jsme z daleka, od Kroměříže.”

Vít Březina, spolek Beskydhost: “Určitě budeme rádi, když ti lidé se vrátí k té původní myšlence turismu, to znamená dojet autobusem nebo vlakem někde pod ty hory a ten autobus jim pomůže přiblížit se blíže k těm vrcholům.

Pavlína Stankayová (KDU-ČSL), starostka Ostravice: “Lidé asi budou muset pomalinku zvykat na to, že budou muset využívat i třeba jiné prostředky než to auto, aby dojeli do hor a prostě se přiblížili třeba i tím autobusem nebo vlakem.”

Automobily stojící mimo parkoviště budou kontrolovat policisté.

---

Workshop s Markétou Hrubešovou v MŠ Ukrajinská

Mezi děti Mateřské školy Ukrajinská v Ostravě-Porubě zavítala herečka Markéta Hrubešová. Nejenže jim představila svou novou knihu Pan brambora a jeho kamarádi, ale také jim několik příběhů přečetla.

Naučit děti jíst zdravě hravě. To bylo cílem workshopu s herečkou Markétou Hrubešovou, který se uskutečnil na zahradě MŠ Ukrajinská v Ostravě-Porubě. Jednoduché recepty jsou součástí její nové knihy pro děti Pan brambora a jeho kamarádi o plodinách, které k nám přicestovaly na lodi z Ameriky.

Markéta Hrubešová, herečka a autorka knihy: "Tam jsou indiáni, piráti, aby to bylo samozřejmě zábavné pro ty děti. A je to takové trošku vymyšlené, takže když si to dítě uvaří, tak to taky sní. Takže odpadá takové to jé to já nejím, to já nebudu. "

Součástí autorského čtení bylo také kuchtění. Všichni společně si připravili sendviče se šunkou a kukuřicí.

Adéla Mikesková, ředitelka MŠ Ukrajinská: “Vybrali jsme si závěrečný recept. Děti byly motivované autorským čtením, které proběhlo. Kreslily obrázky ve školce na předcházející příběhy, no a těší se teď, jak se jim to povede.”

Anketa: děti MŠ Ukrajinská: “Mě to hodně bavilo. Já mám nejraději rohlík se šunkou.”

“Baví mě to moc. Mazal jsem, míchal jsem, dal jsem tam šunku, kukuřici a už tam budeme dávat okurky.”

“Já jsem tam dávala šunku.”

Ve školce se snaží vařit zdravě neustále. A stejně jako na workshopu dětem chutná nejvíce, když si mohou jídlo samy alespoň přizdobit například zeleninou.

---

Mohlo by Vás také zajímat

Pořad: Regionální zprávy POLAR
25. června 2021, 17:00

Kraj řeší s obcemi využití lokality po Dole Frenštát

To, že černouhelný důl Frenštát v Beskydech bude zasypán a nepotřebné budovy srovnány se zemí, se ví už delší dobu. Aktuálně se jedná o tom, jak budoucí zónu využít. S legislativním a finančním řešením projektů nabízí radnicím pomoc kraj.

Ve Frenštátě pod Radhoštěm se v pátek sešli zástupci obcí, které jsou přímo dotčené tamním černouhelným dolem. Ten sice nikdy uhlí netěžil, přesto je jeho podzemní i nadzemní část významnou zátěží regionu. S budoucím využitím areálu šachty pomáhá radnicím kraj.

Jakub Unucka (ODS+TOP 09), náměstek hejtmana MSK: “Jedním z těch pěkných projektů je připravovaná bytově-průmyslová zóna přímo v tom areálu někdejšího dolu. Kombinace vědy, lehkého průmyslu a výzkumu, to je moc hezký projekt založený na dřevě. Kéž by dřevo bylo materiálem stavebním dalšího tisíciletí. Byly tam nějaké výzkumné ústavy, které by zkoumaly využití dřeva na různých stavbách. Firmy, které by z toho dřeva ty stavební prvky vyráběly. A samozřejmě nějaké bydlení.”

Na vědu, výzkum a moderní technologie sází také starosta Trojanovic, v jejichž katastru šachta stojí.

Jiří Novotný (NAŠE BESKYDY), starosta Trojanovic: “Jde o to donést sem nějaké peníze, které budou v budoucnu generovat další peníze. Musí se vyprodukovat průmysl 4.0. Skutečně, který bude konkurence schopný, aby tak podnikatelé, kteří tu budou, vytvářeli produkty, které budou konkurence schopné na evropských a světových trzích.

Radnice budou muset řešit i řadu jiných problémů, které s demolicí šachty souvisí.

Miroslav Halatin (ODS), starosta Frenštátu pod Radhoštěm: “Po našem městě jsou, to co je k šachtě, rozvedené sítě. A tam zvažujeme, a to není o této dotaci, ale možná o tom, jakým způsobem se podaří s Diamem se dohodnout na převodu těchto sítí třeba na město.”

Obce, kraj a Diamo teď budou dojednávat jednotlivé kroky, které se týkají jak likvidace šachty, tak budoucího využití celé lokality.

---

Prodloužená Místecká v Ostravě bude mít podobu galerie

Prodloužená Místecká v Ostravě bude mít podobu tzv. galerie. Shodla se na tom Ostrava, kraj i Ředitelství silnic a dálnic, které zaplatí podstatnou část celého projektu. Obyvatelé přilehlých domů budou moci střechu galerie využívat, jako nový veřejný prostor.

Na dořešení městotvorného napojení Místecké ulice v centru města už Ostrava pracovala asi 20 let. Původně se zvažovala možnost rozšíření silnice a izolace obytných domů 14 metrů vysokou protihlukovou bariérou a nebo umístění cesty do objektu, kterému se pracovně říkalo kravín. Nyní přišlo město s návrhem jakési galerie, která by byla z jedné strany otevřená a ze druhé by byla zarovnána s okolím.

Zuzana Bajgarová, náměstkyně primátora Ostravy: „Návrh města pracuje s konceptem tzv. galerie, tedy částečným snížením nivelety stavby, jejím zakrytím pobytovou střechou a návazným systémem propojovacích lávek. Bytové domy, kterým jen pár metrů před okny měla stát 14metrová protihluková stěna, vznikne před domem zelený veřejný prostor a lávkou pro pěší se během pár minut dostanou až na ulici Stodolní. Adekvátně bude dotvořen i prostor okolí školy a území nabídne i několik ploch pro budoucí zástavbu. Klíčové téma je také budoucí využití a zachování funkčnosti haly Tatran. Projekt a stavbu bude následně zajišťovat ŘSD, město bude spolufinancovat některé objekty, a to ty, které primárně vznikají požadavkem města na kvalitní městotvorné řešení, hodné 21. století."

Ostrava, kraj i ŘSD řešení schválilo. Půjde tedy o 460 metrů dlouhou polootevřenou galerii za asi miliardu a 800 milionů korun. Výhodou tohoto projektu je hlavně to, že spojuje jednotlivá území a odstraňuje bariéry.

Tomáš Macura, primátor Ostravy: „Místecká je bezesporu klíčovou dopravní tepnou Ostravy, město ale zároveň nemůže rezignovat na další aspekty svého rozvoje. Souhlas s původním řešením, které navrhovalo 4pruhovou komunikaci obestavěnou až 14timetrovými protihlukovými stěnami a obdobnými návrhy jsme proto nedali, ale proaktivně jsme navrhli takové řešení, které město nerozděluje, ale naopak propojuje a také zachovává a zlepšuje kvalitu bydlení a života v této lokalitě. Velmi oceňujeme, že ŘSD na námi hozenou rukavici reagovalo pozitivně, stejně tak kraj a dnes je na stole projekt a dohoda, která skutečně odráží komplexní potřeby města i státu. Věřím, že navrhovaný projekt podpoří také centrální komise a k jeho realizaci dojde v nejbližších letech."

Předpokládaný rok zahájení stavby je 2026–2027 a samotná stavba pak potrvá asi dva roky. Dohodu mezi Ostravou, krajem a ŘSD musí ještě schválit centrální dopravní komise. 

---

Blíží se prázdniny, rekonstrukce škol začínají!

Přestože se školní rok blíží do finále, s 30. červnem ruch v mnohých školách neskončí. Leckde totiž využijí čas prázdnin ke stavebním úpravám. Naplánovány jsou rekonstrukce budov i modernizace učeben.

Opavská Základní škola Boženy Němcové sídlí v této historické budově víc jak 70. let. Téměř pětistovce žáků je tady ale poněkud těsno. A tak vloni na jaře začala růst ve dvoře nová trojpodlažní budova, kde bude prostor pro šest odborných učeben pro výuku jazyků, přírodních věd či počítačů.

Ivana Lexová, ředitelka ZŠ B. Němcové, Opava: „My máme nedostatek kmenových tříd. Takže v původních starých odborných učebnách, vzniknou nové kmenové třídy. A veškeré odborné učebny přejdou tady, na přístavbu.“

S prvním prázdninovým dnem vypuknou stavební práce také v komárovské základní škole, takže tady pomalu začínají se stěhováním. Chystá se totiž kompletní rekonstrukce budovy, kvůli které se budou muset školáci učit od září v náhradních prostorách – v místní hasičárně nebo na faře.

Tomáš Weicht, ředitel, ZŠ Komárov: „Absolutně nevyhovující je stav fasády. Naprosto nevyhovující je stav oken.“

Novou fasádu i střechu bude mít také Základní škola v Malých Hošticích nebo Mateřská škola na Mostní ulici v-OP. Mnohé školy plánují také modernizaci svých učeben odborných předmětů.

Tomáš Navrátil (ANO), primátor Opavy: „V maximální možné míře se snažíme získávat dotace na tyto projekty. Aktivně je vyhledáváme a jakmile jsou, tak se snažíme opravovat a rekonstruovat.“

V tomto roce se v Opavě opraví a zmodernizují školy za víc jak 60 milionů korun.

---

Pod Lysou horou začíná jezdit kyvadlový autobus

Turisté, kteří zamíří na Lysou horu od Ostravice, se musí připraví na změny v dopravě. Známé parkoviště u transformátoru bude uzavřeno. Lidé mohou parkovat na jiných místech a k transformátoru se nechat vyvézt kyvadlovým autobusem.

Velký zájem o parkování v Ostravici je především o víkendech, kdy na Lysou horu stoupá nejvíce turistů. Ti motorizovaní teď budou muset kvůli uzavřenému parkovišti u transformátoru hledat jiná volná místa.

Pavlína Stankayová (KDU-ČSL), starostka Ostravice: “Takové plochy bohužel nemáme. Proto jsme se rozhodli a ve spolupráci s MSK jsme připravili na letošní letní sezonu kyvadlovou autobusovou dopravu, která by tady měla pendlovat vlastně po Ostravici a mezi Malenovicemi a Frýdlantem nad Ostravicí. A druhý autobus bude jezdit Samčanka, Gruň. Přímo v Ostravici budou moci lidé parkovat například u Sepetné, u pivovaru nebo na placeném parkovišti u pily.

Anketa: “Vím o tom. Vím, že to i přes zimu bylo uzavřené, ale tady výjimečně jezdím nahoru na tu opičárnu. Ono je na jednu stranu dobře, že se to uzavře.”

Anketa: “Musíme sem dojet autem, nejsme místní.”

Anketa: “Teď o tom nevím vůbec nic. To je pro mne novinka. Ale je to i tím, že jsme z daleka, od Kroměříže.”

Vít Březina, spolek Beskydhost: “Určitě budeme rádi, když ti lidé se vrátí k té původní myšlence turismu, to znamená dojet autobusem nebo vlakem někde pod ty hory a ten autobus jim pomůže přiblížit se blíže k těm vrcholům.

Pavlína Stankayová (KDU-ČSL), starostka Ostravice: “Lidé asi budou muset pomalinku zvykat na to, že budou muset využívat i třeba jiné prostředky než to auto, aby dojeli do hor a prostě se přiblížili třeba i tím autobusem nebo vlakem.”

Automobily stojící mimo parkoviště budou kontrolovat policisté.

---

Workshop s Markétou Hrubešovou v MŠ Ukrajinská

Mezi děti Mateřské školy Ukrajinská v Ostravě-Porubě zavítala herečka Markéta Hrubešová. Nejenže jim představila svou novou knihu Pan brambora a jeho kamarádi, ale také jim několik příběhů přečetla.

Naučit děti jíst zdravě hravě. To bylo cílem workshopu s herečkou Markétou Hrubešovou, který se uskutečnil na zahradě MŠ Ukrajinská v Ostravě-Porubě. Jednoduché recepty jsou součástí její nové knihy pro děti Pan brambora a jeho kamarádi o plodinách, které k nám přicestovaly na lodi z Ameriky.

Markéta Hrubešová, herečka a autorka knihy: "Tam jsou indiáni, piráti, aby to bylo samozřejmě zábavné pro ty děti. A je to takové trošku vymyšlené, takže když si to dítě uvaří, tak to taky sní. Takže odpadá takové to jé to já nejím, to já nebudu. "

Součástí autorského čtení bylo také kuchtění. Všichni společně si připravili sendviče se šunkou a kukuřicí.

Adéla Mikesková, ředitelka MŠ Ukrajinská: “Vybrali jsme si závěrečný recept. Děti byly motivované autorským čtením, které proběhlo. Kreslily obrázky ve školce na předcházející příběhy, no a těší se teď, jak se jim to povede.”

Anketa: děti MŠ Ukrajinská: “Mě to hodně bavilo. Já mám nejraději rohlík se šunkou.”

“Baví mě to moc. Mazal jsem, míchal jsem, dal jsem tam šunku, kukuřici a už tam budeme dávat okurky.”

“Já jsem tam dávala šunku.”

Ve školce se snaží vařit zdravě neustále. A stejně jako na workshopu dětem chutná nejvíce, když si mohou jídlo samy alespoň přizdobit například zeleninou.

---

Zdroj: https://polar.cz/porady/regionalni-zpravy/regionalni-zpravy-polar-25-06-2021-17-00