Opava představila budoucí podobu a využití Bredy
Opava spolu s vítězi architektonické soutěže vůbec poprvé představila lidem budoucí podobu a využití Bredy. Prezentace se uskutečnila přímo pod ikonickou kopulí bývalého obchodního domu.
Breda by v budoucnu měla sloužit veřejným, komunitním, vzdělávacím i komerčním účelům tak, aby byla soběstačná a zároveň zajímavá. Co všechno obchodní dům postavený v roce 1928 architektem Leopoldem Bauerem nabídne, to se lidé dozvěděli na prezentaci přímo pod ikonickou kopulí.
Tomáš Navrátil (ANO), primátor Opavy: “Dnes proběhne vlastně prezentace vítězného týmu i s tím, co vlastně jsme doplňovňovali za požadavky, které bysme tam chtěli. Když uvedu příklady, tak je to například zapracování loutkového divadla nebo klubu pro děti nebo také restaurace s vycházkou na celé střeše. To všechno by tam mělo být zapracováno, no a dnes bude prvotní představení široké veřejnosti, aby se vůbec dozvěděli, jak budova architektonicky může vypadat.”
Město by sem chtělo přesunout i část Střediska volného času, které momentálně sídlí v pronájmu.
David Van Severen, architect, Office Kersten Geers: “To, co pro nás bylo velmi důležité, bylo otevřít budovu veřejnému prostoru, propojit ji s venkem a my jsme byli naprosto nadšeni touto budovou a tou více než 100 letou historii a to co jsme chtěli, bylo zachovat tu historii a zároveň ten prostor zpřístupnit veřejnosti a otevřít ho tak, aby ta dlouhá historie mohla pokračovat třeba dalších 100 let. Naším záměrem je, aby ten prostor vyzýval, aby lákal k tomu, aby lidé vstoupili a aby v Bredě strávili den, nebo dokonce večer.”
Před Bredou by tak mělo vzniknout malé náměstí, tedy prostor, který propojí vnitřek s venkem. Náměstí vznikne odkloněním silnice před Bredou.
David Van Severen, architect, Office Kersten Geers: “Když se podíváte na tu fotografii celou a řadu prvků, které jsme tam vložili, je tam nábytek, je tam prostor pro různé stánky, mělo by tam být také tržiště a vidíte tam také docela velkou zeleň, která se dá využít jako propojení se zeleným pásem, který obepíná město.”
Zeleň bude také pod ikonickou kopulí, kde se počítá s různými akcemi a mohly by se tam konat také svatební obřady. Architekti v Bredě počítají i s obchody, kancelářemi, komunitním centrem, klubem seniorů nebo studiem jógy.
David Van Severen, architect, Office Kersten Geers: “Potom tady za tou kopulí bude vložen takový vertikální bulvár a to bude místo, kterým budou lidé moci přistupovat do té budovy, do těch jednotlivých podlaží až na střechu a to je nově přidaná věc, kdy úplně nahoře na střeše bude bar a restaurace.”
Jan Kudlička, architekt, Atelier Gram: “Máme z toho projektu samozřejmě obrovskou radost. Teď tady stojíme v té katedrále, v tom chrámu, v srdci toho celého projektu a cílem je, aby jsme Bredě navrátili ten úvodní lesk, který měla v minulosti. Na tom projektu, co bylo určitě unikátní, tak vlastně byl ten přístup, že se neřešila jen ta estetika té budovy, ale cílem bylo řešit i tu programovou náplň. Teď jsme začali z průzkumu té stavby a zároveň pokračuje dolaďování toho programu tak, aby to dopadlo co nejlépe. Samozřejmě ve spolupráci památkáři.”
Vítězný tým spolu s městem vyhlásil i otevřenou výzvu, ve které hledá zájemce, kteří budou ochotni na budoucnosti Bredy spolupracovat. Počítá se i s výběrovým řízením na ředitelku nebo ředitele.
Viktória Mravčáková, kolektiv Spolka: “Do konce tohoto roku budeme s městem hledat nějakou právní formu, nějakou strukturu toho, jak se o ten dům starat, kdo se o něj bude starat, jaké programy tam budou a potom začátkem nového roku budeme hledat někoho, kdo by se mohl stát tím správcem nebo správkyní. Říkáme tomu ředitel nebo ředitelka Bredy.”
Co se týká dalších prací, tak ještě v letošním se začne s restaurováním kopule.
Tomáš Navrátil (ANO), primátor Opavy: “Ta první fáze bude restaurování té konstrukce té kopule a v příštím roce by mohlo proběhnout restaurování a výměna luxferů, které jsou součástí kopule.”
Přestavba Bredy by pak měla začít v roce 2026 a potrvá zhruba dva roky.
---
Konal se Karvinský stomatologický den
V Karviné se uskutečnil první Stomatologický kongres. Byl plný nejen typicky odborných témat, ale diskutovalo se také o nedostatku zubařů na Karvinsku i obecně.
Cíle konání Karvinského stomatologického dne byly tři. Zaprvé šlo o stálé a systematické vzdělávání v oboru zubního lékařství. Zadruhé o setkávání zubních lékařů a dentálních hygienistek, aby mohla být jejich spolupráce ještě více provázaná. Třetím důvodem bylo přilákat mladé zubní lékaře a studenty zubního lékařství na Karvinsko, protože zde chybí mladá krev.
Petr Okenica, zubní lékař a organizátor kongresu: “Nás je sto šedesát šest na oblast, což je bývalý okres Karviná, zubních lékařů, a z toho máme šedesát devět lékařů nad sedmdesát let. Takže nám začíná oblast velmi stárnout.”
Beáta Střídová, dentální hygienistka z Karviné: “ Jedná se o akci, která shromažďuje jak stávající stomatology, tak přijela spousta studentů, kteří byli pozváni k tomu, aby se tady v Karviné podívali na technologické novinky, přednášky zajímavé v tématu stomatologie.”
Jan Lapiš, zubní lékař z Karviné: “Od dnešního kurzu očekávám to, že hlavně se potkají tady zubaři a jednak i dentální hygienistky, což je pro mě velkým překvapením.”
Jednou z akcí, která měla zaměřit osvětu na zubní lékařství, byl mimo jiné Světový den ústního zdraví, kdy bylo v Karviné proškoleno zhruba 120 studentů gymnázia. Byli přítomni i studenti z Ostravy, kteří takto získávali zkušenosti a mohli zjistit něco o potenciálu Karviné.
---
Při vyprošťování je důležitá rychlost i bezpečnost
Hlučínské jezero se stalo hostitelem už tradičního přeboru hasičů MS kraje ve vyprošťování osob u dopravních nehod. Mezi sebou si to rozdaly týmy profesionálů i dobrovolných sborů a potěšující zprávou je, že rozdíly ve schopnostech jsou minimální.
Hasiči v Moravskoslezském kraji loni zasahovali u 1800 dopravních nehod, což tedy znamená, že je to asi šest krát za den. Většinou se jedná méně vážné bouračky, ale není výjimkou, že musejí zraněné osoby z vozidel vyprošťovat. Že to opravdu umějí se mohli zájemci přesvědčit na vlastní oči u hlučínského jezera, kde se konalo mistrovství našeho kraje.
Radim Kuchař, ředitel HZS MS kraje: "To, co tady předvádějí, co tady trénují vlastně na denní bázi provádějí při těch zásazícha my jsme rádi, že ta úroveň je vysoká."
Soutěžilo šest družstev profesionálních hasičů, šest dobrovolných sborů, tři družstva z Polska, jedno ze Slovenska a nechyběli ani hasiči Správy železnic z Ostravy.
Martin Türke, HZS MS kraje, rozhodčí: "Hodnocených oblastí je několik: je tam taktika, je tam technika a je tam předlékařská první pomoc."
V kategorii družstev profesionálních hasičů zvítězilo družstvo z Třince a mezi dobrovolnými sbory si nejlépe vedl frýdeckomístecký tým z Frýdku.
Robert Szotkowski, velitel zásahu, HZS Třinec: "Tušili jsme, že když se nám podaří prostřihnout sloupek ve správném místě, tak si uděláme dost velký prostor, abychom ho bezpečně vytáhnout."
Dalibor Rojíček, velitel zásahu, SDH Frýdek-Místek-Frýdek: "Postup jsme nezvolili nejlepší, mohli jsme střechu více rozstřihnout ať máme více prostoru."
Vítězný tým z Frýdku bude náš kraj reprezentovat v září na republikové soutěži dobrovolných hasičů. Profesionálové mají mistrovství příští rok.
---
Nový Jičín spustil centrální kalendář akcí
Nový webový portál, který slouží jako centrální kalendář kulturních, společenských a sportovních akcí, spustilo město Nový Jičín Jednoduše, na několik kliků, lze zjistit, kam zajít dnes, o víkendu nebo v jiný vybraný termín.
Nový web nazvaný Akce Nový Jičín, který radnice spustila v těchto dnech, nabízí přehledné zobrazení událostí z oblasti kultury, a také společenské a sportovní akce s možností filtrování data, typu události nebo zájmové kategorie.
Ondřej Syrovátka (ZELENÍ), 1. místostarosta Nového Jičína: “Pro občana je důležité, že ta akce se koná ve městě Nový Jičín. A ideální je, aby všechny informace o tom, které akce se konají, našel na jednom místě a nemusel postupně procházet web divadla, kina, kulturního střediska a podobně. A to nás inspirovalo k tomu, abychom vytvořili web, který všechny akce shromažďuje.”
Zdeněk Petroš, vedoucí Odboru organizačního, MěÚ Nový Jičín: “Když se podíváme nahoru, tak v menu můžete vybírat o jaký typ akce máte zájem, nebo zadat termín, kdy chcete vyrazit, jestli dnes, zítra, tento týden o víkendu.”
Přidat avízo na svou události tu navíc mohou i další organizace, nejen ty městské.
Zdeněk Petroš, vedoucí Odboru organizačního, MěÚ Nový Jičín: “Po rozkliknutí daného formuláře můžete nahrát akci. Náš webmaster následně tu akci, pokud splňuje dané podmínky, zveřejní.”
Ondřej Syrovátka (ZELENÍ), 1. místostarosta Nového Jičína: “Mohu ještě zmínit, že jsme se inspirovali ve větších městech, jako je třeba Plzeň nebo Praha, kde podobné weby mají. Ale současně musím vyzdvihnout, že ve městech naší velikosti to úplně běžné není, takže jsem v tom trošku taková světlá výjimka.”
Co je také důležité, nový web, kromě pokročilého filtrování, umožňuje také přímý odkaz na koupi vstupenek nebo na web pořadatele.
---
ADRA uspořádala módní přehlídku z vyřazeného oblečení
V rámci ochrany naší planety se rozhodla humanitární organizace ADRA uspořádat v Havířově módní přehlídku z ošacení, které lidé vyhodili do kontejnerů, nebo donesli do charitativních obchodů.
Tyto krásné modely nejsou koupené v obchodě, ani nestály tisíce korun. Jen dostaly druhou šanci. Humanitární organizace ADRA chtěla lidem před hypermarketem v Havířově ukázat, že se dá šetřit životní prostředí i právě tímto způsobem.
Marcela Holková, vedoucí charitativních obchodů ADRA: “My jsme ještě schopni z toho odpadu dát druhý život, druhou šanci těm věcem. A dneska jsme tady viděli módní přehlídku a opravdu ty věci stojí za to a nemohou být v kontejneru, nemohou být recyklované, protože opravdu ještě někomu poslouží."
Gabriela Lukesz Gavlasová, vedoucí dobrovolnického studentského klubu: “Jsem ráda, že se mladí lidé zapojují do takových aktivit, které podporují udržitelnost a dávají druhou šanci oblečení, které by jinak skončilo někde na skládce.”
anketa: “Určitě si myslím, že je to dobré, že lidé takto třídí věci. Celkově ta akce se mi hodně líbí, protože to je nová zkušenost je to hodně zajímavé ty outfity."
anketa: “Já si myslím, že jsem vyfasovala úplně ty nejlepší šaty, myslím, že jsou krásné a doufám, že ta akce něčemu pomůže. Věci by se měly určitě třídit. Když doma třídím věci, tak většinou je posílám dál někomu, komu se budou líbit."
Akci dát druhou šanci věcem by chtěla ADRA uspořádat také v dalších městech.
---
Karviná má květnovou foto výzvu nejen pro zamilované
Město Karviná přišlo na začátku května s originální foto výzvou. Na dvou takzvaných kisspointech se mohou lidé fotit a fotky následně sdílet na sociálních sítích, což jim může vynést krásnou výhru na konci měsíce.
Květen v Karviné v květech. Tak by se dala označit atmosféra, která nyní vládne na dvou místech Karviné, na nichž se mohou lidé zapojit do speciální foto výzvy.
Lukáš Raszyk (SOCDEM), náměstek primátora: “Měsíc květen je lásky čas, takže jsme vymysleli takovou soutěž. Vyzdobíme dvě místa v Karviné, to je retro budka na náměstí a potom lavička ve tvaru srdce na Lodičkách, která bude vyzdobena karvinskou floristkou.”
Tereza Palová, provozní květinového ateliéru Tereza v květech: “Tady se nemůžete třeba jen líbat, ale hlavně fotit, je to hlavně foto výzva, se kterou přišlo město Karviná, kde každý občan, který vyfotí a zasdílí fotografii na sociální sítě a označí hlavní profil Karviné, tak bude zařazen do slosování o nějakou velkou výhru, která proběhne na konci května.”
Druhý kisspoint v rámci fotosoutěže Karviná v květech se nachází na Lodičkách.
Květiny byly instalovány na 1. Máje už od pěti hodin ranních a všechny jsou z odolného umělého materiálu.
anketa: místní i turisté: “Super, myslím si, že je třeba iniciovat takovéto věci a je to opravdu krásná památka.” “Právě jsem to viděla na Facebooku, tak jsem si říkala že se vyfotíme.”
Na konci měsíce proběhne velké slosování soutěže. Do té doby neváhejte sdílet své fotografie.
---