Mimořádná zpráva:
Načítám...
  • Načítám...
>
Regionální zprávy POLAR

Regionální zprávy VÍKEND

  • Výběr hlavních událostí týdne
  • Žáci na ZŠ v Havířově se učí pomocí virtuální reality
  • Staví se další úsek D48, potíže jsou u Nového Jičína
  • OPF Karviná otevírá studijní program Mezinárodní obchod
  • Stavbaři vyřešili problémy s mosty na obchvatu Třince
  • O sekání trávy se už stará nová firma
  • Tvorba Zdeňka Buriana v Památníku P. Bezruče

Žáci na ZŠ v Havířově se učí pomocí virtuální reality

Základní škola M. Pujmanové v Havířově je první ve městě, kde se děti učí pomocí virtuální reality, a to různé předměty. Žáci se touto moderní technologií mohou vzdělávat na prvním i druhém stupni.

Tito žáci z osmé třídy na Základní škole Marie Pujmanové v Havířově se mohou detailně podívat v rámci přírodopisu na to, jak vypadají orgány v těle. V zeměpise se pak mohou reálně ocitnout na jakémkoliv místě na světě. Škola je první ve městě, která využívá k výuce virtuální realitu.

Martin Irein, ředitel ZŠ M. Pujmanové Havířov: “Já jsem původně viděl tu myšlenku u žáků druhého stupně, ale nakonec to vyzkoušíme i u těch mladších, protože si myslím, že je to vhodné pro jakékoliv dítě. A ty předměty? Dá se říct, že napříč celým spektrem."

anketa: “Je to dobré v tom, že si to mohu osahat a podívat se na to i zblízka. Zvětšit si to, zmenšit. Je to lepší, než normální výuka.”

anketa: “Zeměpis tam je zajímavý, podívat se třeba na nějaká místa, pláže.”

Pořízení moderní technologie vyšlo na tři čtvrtě milionů korun. Město má v plánu virtuální realitu postupně rozšířit i do dalších škol.

Josef Bělica (ANO), primátor Havířova: “My opravdu chceme jít cestou moderních technologií a chceme, aby naše školy držely krok nejen s naším regionem, ale i s celou republikou, celou EU a celým světem a jestliže další generace má být motorem pro tuto zemi, tak do ní potřebujeme investovat.”

Technologii pro školy vyvinula česká firma. Prozatím virtuální realitu využívá v kraji několik škol. Další už ale s firmou o pořízení jednají.

---

Staví se další úsek D48, potíže jsou u Nového Jičína

Začala modernizace silnice I/48 mezi Bělotínem a Rybím na dálnici. Úsek v délce více než 13 kilometrů má být hotov do konce roku 2023. S komplikacemi se realizace potýká přímo u Nového Jičína, kde nejsou dořešeny majetkové vztahy.

Před půl rokem skončila stavba dálnice D48 v úseku Rybí - Rychaltice. Teď pokračuje v opačném směru na Bělotín. Vznikne tu více než 13 kilometrů dálnice vedoucí Přerovskem a Novojičínskem.

Radek Mátl, generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic: “Ta stavba se skládá ze dvou úseků, od Bělotína po Palačov, a potom od Dubu směrem na Nový Jičín. Ta stavba je přerušena pěti kilometry uprostřed, kde se bude stavět v rámci Palačovské spojky. Tu bychom chtěli zahájit v příštím roce.”

Náročná bude realizace dálnice nad železničním koridorem, a dořešena není krátká části Nový Jičín - Rybí.

Stavět se zatím nezačalo a jen tak nezačne přímo v úseku u Nového Jičína. Vyskytly se zde komplikace v přípravě stavby.

Stanislav Kopecký (ANO), starosta Nového Jičína: “Důvodem těchto problémů jsou majetkové vztahy, sjezdy, které jsou na tomto území, ale také možnost připojení velké křižovatky a budoucího obchvatu směr Šenov, Kunín.”

Radek Mátl, generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic: “V tuto chvíli těžko predikovat, kdy se stavba zahájí, ale já věřím, že ty problémy se nám podaří všechny odstranit a s Novým Jičínem najít takovou cestu, abychom v té dohledné době dokázali postavit těch zbylých dva a půl kilometrů, které v tuto chvíli budou chybět ke kompletní dostavbě dálnice D48.”

Celý modernizovaný úsek bude důležitou spojnicí mezi D1 a Frýdkem-Místekm.130 kilometrovou rychlostí by tu řidiči měli projet na konci roku 2023. 

---

OPF Karviná otevírá studijní program Mezinárodní obchod

Obchodně podnikatelská fakulta získala další akreditaci na profesně zaměřený bakalářský studijní program Mezinárodní obchod. Pro fakultu je otevření tohoto programu velkým úspěchem, v České republice se dá totiž tento program studovat pouze na Vysoké škole ekonomické v Praze.

Obchodně podnikatelská fakulta se může pochlubit hned několika novými akreditacemi na nové studijní programy. Po programu Digitální business, Bankovnictví, peněžnictví, pojišťovnictví se nově zájemcům nabízí i studium mezinárodního obchodu.

Daniel Stavárek, děkan OPF Karviná: "Studijní program takového zaměření se studuje pouze na Vysoké škole ekonomické v Praze, takže je to obrovská konkurenční výhoda a velké lákadlo pro studenty z MSK a dalších moravských regionů."

Tříleté studium je ukončeno titulem bakalář. Absolventi najdou uplatnění nejen v soukromém, ale i veřejném sektoru.

Jan Nevima, garant studijního programu: "Mezi základní uplatnění je možno uvést ekonomického ředitele, dále to může být operátor logistiky, obchodní zástupce, analytik. Ta uplatnitelnost byla koncipována při tvorbě programu tak, aby byla využita jak v soukromém tak veřejném sektoru."

Daniel Stavárek, děkan OPF Karviná: "Jelikož se jedná o nový studijní program, tak jsme mohli okamžitě otevřít přijímací řízení, které je otevřeno do 31.8.

Po vystudování mohou studenti pokračovat na OPF v podobně zaměřených studijních programech i v navazujícím magisterském studiu.

---

Stavbaři vyřešili problémy s mosty na obchvatu Třince

S nečekanými problémy se museli vypořádat stavbaři, kteří budují poslední úsek silnice I/11 mezi Třincem a dálnicí D48 u Třanovic. I přes zdržení slibují, že finální část obchvatu bude dokončena nejpozději do konce příštího roku.

Stavbě posledního úseku obchvatu Třince mezi Nebory a napojením na dálnici D48 hrozilo zpoždění. Důvodem bylo vypořádávání pozemků a především úprava technické dokumentace pro zakládání mostů a jejich konstrukci podle evropských norem. Mostů je v posledním úseku hned několik.

Radek Mátl, generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic: “Právě výstavba těch mostních objektů je to kritické místo celé stavby. Ale zde vidíte, dostáváme se už ze země nahoru. Tvoří se pilíře na těch kritických stavebních objektech a jakmile bude mostní konstrukce a začne stavba vozovky, tak si myslím, že nebrání nic tomu, abychom splnili harmonogram a dokončili stavbu na konci příštího roku.”

Na včasnou dostavbu úseku tlačí město Třinec a především menší obce, přes které teď jezdí veškerá doprava a zejména tisíce kamionů.

Věra Palkovská (Osobnosti pro Třinec), primátorka Třince: “Nemusí být na podzim příštího roku hotové výsadby, nemusí být protihlukové stěny a všechno, co by mělo být s ukončením stavby spojené. Pro nás je důležité, aby před zimou byl třetí úsek průjezdný.”

Stavbaři ujišťují, že problémy byly pouze technické a nehrozí nedostatek peněz.

Zbyněk Hořelica, ředitel Státní fond dopravní infrastruktury: “Prostředků bude dostatek. Státní fond dopravní infrastruktury má pro ŘSD letos rekordní rozpočet přes 60 miliard a samozřejmě tato stavba je v rámci tohoto rozpočtu úplně pokrytá. Pro letošní rok to cirka 1,3 miliardy, která je vyhrazena čistě na tuto stavbu. Pokud by se ukázalo, že bude potřeba navýšit finanční zdroje, kdyby se urychlily dejme tomu jednotlivé práce, tak jsme připravení takzvaným rozpočtovým opatřením ten rozpočet určitě upravit.” 

Jednou z variant je, že poslední úsek obchvatu bude zprovozněn i v částečném režimu, jen aby se zatíženým obcím ulevilo.

---

O sekání trávy se už stará nová firma

Poruba se proměnila v jednu velkou louku. Firma, která loni vyhrála veřejnou zakázku na sečení trávy totiž neplnila své závazky. Nejenže měla málo zaměstnanců, ale ke kosení používala zahradní sekačky. Tráva tak byla místy vysoká více než půl metru.

Loni touto dobou už měla Poruba za sebou první seč. Letos se lidé brodí trávou, která jim místy sahá až k pasu. To, co nezvládla firma, která loni vyhrála veřejnou zakázku, teď dohání další.

Miroslav Otisk, místostarosta MOb Ostrava-Poruba: “Hrozili jsme ji sankcemi, různé další hrozby. Nic nepomáhalo, tudíž jsme byli nuceni ukončit smlouvu a od tohoto týdne máme podepsanou smlouvu s novou firmou, která seká ve všech obvodech v rámci Poruby.”

Anketa: obyvatelé Poruby: “To bylo špatné. Mám psa a kvůli klíšťatům jsme se báli, tak jsem ráda, že už tu trávu konečně posekali.”

“Nám to vadilo, ale zvládli jsme to v pohodě.”

Nově nasmlouvaná firma pracuje denně zhruba do 5 odpoledne, aby celý obvod stihla posekat do 14 dnů

Petr Svoboda, technický vedoucí, Petron servis: “V provozu máme denně 4 samosběrné sekačky, 3 pracovníky se strunovou sekačkou a dva nákladní automobily. Ty stroje denně udělají zhruba 6 až 7 motohodin a vyveze se cirka 5 tun zelené hmoty.”

Miroslav Chýla, zaměstnanec, Petron servis: “Chtěl bych apelovat na maminky s malými dětmi, které si chodí hrát na hřiště, že když tady vidí jezdit sekačky, měly by odejít, protože ty kameny létají 50 metrů daleko v půl metrové výšce a to dítě to může trefit do oka.” 

Kosit se ale nebude všude. Na některých plochách zůstanou stejně jako v předchozích letech květinové louky. Zbrusu nová vznikne na Francouzské ulici. Tráva se navíc nebude sekat až tak zvaně na drn.

---

Tvorba Zdeňka Buriana v Památníku P. Bezruče

V letošním roce uplyne 40 let od úmrtí malíře Zdeňka Buriana. Jeho výtvarné rekonstrukce pravěkého života dosáhly mezinárodního věhlasu. Kromě toho ilustroval stovky knih. Průřez umělcovou tvorbou přiravil opavský Památník Petra Bezruče.


Zdeněk Burian – všestranný malíř s velkou dávkou talentu a píle. Maloval od dětství a tato vášeň mu vydržela celý život. Snažil se znázornit, jak asi mohl vypadat život v pravěku. Spolupracoval při tom s předním paleontologem Josefem Augustou. Jeho práce získaly mezinárodní věhlas.

Monika Szturcová, vedoucí Památníku Petra Bezruče, kurátorka: „Burianův rukopis byl velmi realistický s důrazem na detail. Snažil se o co nejvěrnější zachycení pravěkého života a zvířat. ? Ale zároveň využíval svou bohatou fantazii.“


Návštěvníci výstavy uspořádané ke 40. výročí úmrtí Zdeňka Buriana, mohou shlédnout cenné olejomalby a kresby pravěkých zvířat, které autor vytvořil před téměř 70 lety. Další částí výstavy jsou ilustrace či přebaly knih. Umělec se věnoval převážně dobrodružné literatuře. Ilustroval na 500 publikací – odborných i populárních.

Monika Szturcová, vedoucí Památníku Petra Bezruče, kurátorka: "Jedná se zejm. o dobrodružnou literaturu J. Verna, D. Defoa, R. L. Stevensona, R. Kiplinga, K. Maye a další."

Burianovy ilustrace neodmyslitelně patří také ke knihám českých autorů Jaroslava Foglara a Eduarda Štorcha. Jeho kresby ale překvapivě zdobí také literární klasiku: Špalíček pohádek, Babičku Boženy Němcové nebo Nerudovy Malostranské povídky. 

---

Mohlo by Vás také zajímat

Pořad: Regionální zprávy VÍKEND
13. června 2021, 14:00

Žáci na ZŠ v Havířově se učí pomocí virtuální reality

Základní škola M. Pujmanové v Havířově je první ve městě, kde se děti učí pomocí virtuální reality, a to různé předměty. Žáci se touto moderní technologií mohou vzdělávat na prvním i druhém stupni.

Tito žáci z osmé třídy na Základní škole Marie Pujmanové v Havířově se mohou detailně podívat v rámci přírodopisu na to, jak vypadají orgány v těle. V zeměpise se pak mohou reálně ocitnout na jakémkoliv místě na světě. Škola je první ve městě, která využívá k výuce virtuální realitu.

Martin Irein, ředitel ZŠ M. Pujmanové Havířov: “Já jsem původně viděl tu myšlenku u žáků druhého stupně, ale nakonec to vyzkoušíme i u těch mladších, protože si myslím, že je to vhodné pro jakékoliv dítě. A ty předměty? Dá se říct, že napříč celým spektrem."

anketa: “Je to dobré v tom, že si to mohu osahat a podívat se na to i zblízka. Zvětšit si to, zmenšit. Je to lepší, než normální výuka.”

anketa: “Zeměpis tam je zajímavý, podívat se třeba na nějaká místa, pláže.”

Pořízení moderní technologie vyšlo na tři čtvrtě milionů korun. Město má v plánu virtuální realitu postupně rozšířit i do dalších škol.

Josef Bělica (ANO), primátor Havířova: “My opravdu chceme jít cestou moderních technologií a chceme, aby naše školy držely krok nejen s naším regionem, ale i s celou republikou, celou EU a celým světem a jestliže další generace má být motorem pro tuto zemi, tak do ní potřebujeme investovat.”

Technologii pro školy vyvinula česká firma. Prozatím virtuální realitu využívá v kraji několik škol. Další už ale s firmou o pořízení jednají.

---

Staví se další úsek D48, potíže jsou u Nového Jičína

Začala modernizace silnice I/48 mezi Bělotínem a Rybím na dálnici. Úsek v délce více než 13 kilometrů má být hotov do konce roku 2023. S komplikacemi se realizace potýká přímo u Nového Jičína, kde nejsou dořešeny majetkové vztahy.

Před půl rokem skončila stavba dálnice D48 v úseku Rybí - Rychaltice. Teď pokračuje v opačném směru na Bělotín. Vznikne tu více než 13 kilometrů dálnice vedoucí Přerovskem a Novojičínskem.

Radek Mátl, generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic: “Ta stavba se skládá ze dvou úseků, od Bělotína po Palačov, a potom od Dubu směrem na Nový Jičín. Ta stavba je přerušena pěti kilometry uprostřed, kde se bude stavět v rámci Palačovské spojky. Tu bychom chtěli zahájit v příštím roce.”

Náročná bude realizace dálnice nad železničním koridorem, a dořešena není krátká části Nový Jičín - Rybí.

Stavět se zatím nezačalo a jen tak nezačne přímo v úseku u Nového Jičína. Vyskytly se zde komplikace v přípravě stavby.

Stanislav Kopecký (ANO), starosta Nového Jičína: “Důvodem těchto problémů jsou majetkové vztahy, sjezdy, které jsou na tomto území, ale také možnost připojení velké křižovatky a budoucího obchvatu směr Šenov, Kunín.”

Radek Mátl, generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic: “V tuto chvíli těžko predikovat, kdy se stavba zahájí, ale já věřím, že ty problémy se nám podaří všechny odstranit a s Novým Jičínem najít takovou cestu, abychom v té dohledné době dokázali postavit těch zbylých dva a půl kilometrů, které v tuto chvíli budou chybět ke kompletní dostavbě dálnice D48.”

Celý modernizovaný úsek bude důležitou spojnicí mezi D1 a Frýdkem-Místekm.130 kilometrovou rychlostí by tu řidiči měli projet na konci roku 2023. 

---

OPF Karviná otevírá studijní program Mezinárodní obchod

Obchodně podnikatelská fakulta získala další akreditaci na profesně zaměřený bakalářský studijní program Mezinárodní obchod. Pro fakultu je otevření tohoto programu velkým úspěchem, v České republice se dá totiž tento program studovat pouze na Vysoké škole ekonomické v Praze.

Obchodně podnikatelská fakulta se může pochlubit hned několika novými akreditacemi na nové studijní programy. Po programu Digitální business, Bankovnictví, peněžnictví, pojišťovnictví se nově zájemcům nabízí i studium mezinárodního obchodu.

Daniel Stavárek, děkan OPF Karviná: "Studijní program takového zaměření se studuje pouze na Vysoké škole ekonomické v Praze, takže je to obrovská konkurenční výhoda a velké lákadlo pro studenty z MSK a dalších moravských regionů."

Tříleté studium je ukončeno titulem bakalář. Absolventi najdou uplatnění nejen v soukromém, ale i veřejném sektoru.

Jan Nevima, garant studijního programu: "Mezi základní uplatnění je možno uvést ekonomického ředitele, dále to může být operátor logistiky, obchodní zástupce, analytik. Ta uplatnitelnost byla koncipována při tvorbě programu tak, aby byla využita jak v soukromém tak veřejném sektoru."

Daniel Stavárek, děkan OPF Karviná: "Jelikož se jedná o nový studijní program, tak jsme mohli okamžitě otevřít přijímací řízení, které je otevřeno do 31.8.

Po vystudování mohou studenti pokračovat na OPF v podobně zaměřených studijních programech i v navazujícím magisterském studiu.

---

Stavbaři vyřešili problémy s mosty na obchvatu Třince

S nečekanými problémy se museli vypořádat stavbaři, kteří budují poslední úsek silnice I/11 mezi Třincem a dálnicí D48 u Třanovic. I přes zdržení slibují, že finální část obchvatu bude dokončena nejpozději do konce příštího roku.

Stavbě posledního úseku obchvatu Třince mezi Nebory a napojením na dálnici D48 hrozilo zpoždění. Důvodem bylo vypořádávání pozemků a především úprava technické dokumentace pro zakládání mostů a jejich konstrukci podle evropských norem. Mostů je v posledním úseku hned několik.

Radek Mátl, generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic: “Právě výstavba těch mostních objektů je to kritické místo celé stavby. Ale zde vidíte, dostáváme se už ze země nahoru. Tvoří se pilíře na těch kritických stavebních objektech a jakmile bude mostní konstrukce a začne stavba vozovky, tak si myslím, že nebrání nic tomu, abychom splnili harmonogram a dokončili stavbu na konci příštího roku.”

Na včasnou dostavbu úseku tlačí město Třinec a především menší obce, přes které teď jezdí veškerá doprava a zejména tisíce kamionů.

Věra Palkovská (Osobnosti pro Třinec), primátorka Třince: “Nemusí být na podzim příštího roku hotové výsadby, nemusí být protihlukové stěny a všechno, co by mělo být s ukončením stavby spojené. Pro nás je důležité, aby před zimou byl třetí úsek průjezdný.”

Stavbaři ujišťují, že problémy byly pouze technické a nehrozí nedostatek peněz.

Zbyněk Hořelica, ředitel Státní fond dopravní infrastruktury: “Prostředků bude dostatek. Státní fond dopravní infrastruktury má pro ŘSD letos rekordní rozpočet přes 60 miliard a samozřejmě tato stavba je v rámci tohoto rozpočtu úplně pokrytá. Pro letošní rok to cirka 1,3 miliardy, která je vyhrazena čistě na tuto stavbu. Pokud by se ukázalo, že bude potřeba navýšit finanční zdroje, kdyby se urychlily dejme tomu jednotlivé práce, tak jsme připravení takzvaným rozpočtovým opatřením ten rozpočet určitě upravit.” 

Jednou z variant je, že poslední úsek obchvatu bude zprovozněn i v částečném režimu, jen aby se zatíženým obcím ulevilo.

---

O sekání trávy se už stará nová firma

Poruba se proměnila v jednu velkou louku. Firma, která loni vyhrála veřejnou zakázku na sečení trávy totiž neplnila své závazky. Nejenže měla málo zaměstnanců, ale ke kosení používala zahradní sekačky. Tráva tak byla místy vysoká více než půl metru.

Loni touto dobou už měla Poruba za sebou první seč. Letos se lidé brodí trávou, která jim místy sahá až k pasu. To, co nezvládla firma, která loni vyhrála veřejnou zakázku, teď dohání další.

Miroslav Otisk, místostarosta MOb Ostrava-Poruba: “Hrozili jsme ji sankcemi, různé další hrozby. Nic nepomáhalo, tudíž jsme byli nuceni ukončit smlouvu a od tohoto týdne máme podepsanou smlouvu s novou firmou, která seká ve všech obvodech v rámci Poruby.”

Anketa: obyvatelé Poruby: “To bylo špatné. Mám psa a kvůli klíšťatům jsme se báli, tak jsem ráda, že už tu trávu konečně posekali.”

“Nám to vadilo, ale zvládli jsme to v pohodě.”

Nově nasmlouvaná firma pracuje denně zhruba do 5 odpoledne, aby celý obvod stihla posekat do 14 dnů

Petr Svoboda, technický vedoucí, Petron servis: “V provozu máme denně 4 samosběrné sekačky, 3 pracovníky se strunovou sekačkou a dva nákladní automobily. Ty stroje denně udělají zhruba 6 až 7 motohodin a vyveze se cirka 5 tun zelené hmoty.”

Miroslav Chýla, zaměstnanec, Petron servis: “Chtěl bych apelovat na maminky s malými dětmi, které si chodí hrát na hřiště, že když tady vidí jezdit sekačky, měly by odejít, protože ty kameny létají 50 metrů daleko v půl metrové výšce a to dítě to může trefit do oka.” 

Kosit se ale nebude všude. Na některých plochách zůstanou stejně jako v předchozích letech květinové louky. Zbrusu nová vznikne na Francouzské ulici. Tráva se navíc nebude sekat až tak zvaně na drn.

---

Tvorba Zdeňka Buriana v Památníku P. Bezruče

V letošním roce uplyne 40 let od úmrtí malíře Zdeňka Buriana. Jeho výtvarné rekonstrukce pravěkého života dosáhly mezinárodního věhlasu. Kromě toho ilustroval stovky knih. Průřez umělcovou tvorbou přiravil opavský Památník Petra Bezruče.


Zdeněk Burian – všestranný malíř s velkou dávkou talentu a píle. Maloval od dětství a tato vášeň mu vydržela celý život. Snažil se znázornit, jak asi mohl vypadat život v pravěku. Spolupracoval při tom s předním paleontologem Josefem Augustou. Jeho práce získaly mezinárodní věhlas.

Monika Szturcová, vedoucí Památníku Petra Bezruče, kurátorka: „Burianův rukopis byl velmi realistický s důrazem na detail. Snažil se o co nejvěrnější zachycení pravěkého života a zvířat. ? Ale zároveň využíval svou bohatou fantazii.“


Návštěvníci výstavy uspořádané ke 40. výročí úmrtí Zdeňka Buriana, mohou shlédnout cenné olejomalby a kresby pravěkých zvířat, které autor vytvořil před téměř 70 lety. Další částí výstavy jsou ilustrace či přebaly knih. Umělec se věnoval převážně dobrodružné literatuře. Ilustroval na 500 publikací – odborných i populárních.

Monika Szturcová, vedoucí Památníku Petra Bezruče, kurátorka: "Jedná se zejm. o dobrodružnou literaturu J. Verna, D. Defoa, R. L. Stevensona, R. Kiplinga, K. Maye a další."

Burianovy ilustrace neodmyslitelně patří také ke knihám českých autorů Jaroslava Foglara a Eduarda Štorcha. Jeho kresby ale překvapivě zdobí také literární klasiku: Špalíček pohádek, Babičku Boženy Němcové nebo Nerudovy Malostranské povídky. 

---

Zdroj: https://polar.cz/porady/regionalni-zpravy/regionalni-zpravy-vikend-13-06-2021-14-00