Mimořádná zpráva:
Načítám...
  • Načítám...
>
Regionální zprávy POLAR

Regionální zprávy VÍKEND

  • Výběr hlavních událostí týdne
  • Parkovací dům u MNO nabízí řidičům 465 míst
  • Hasiči z několika zemí cvičili hašení lesních požárů
  • Nemocnice v Havířově dokončila modernizaci rehabilitace
  • Nároží na třídě TGM ve Frýdku-Místku je hotové. Lidé vybrali proměnu v participaci
  • Novou tatrováckou knihou provází rozšířená realita
  • Městské sady se rozrostly o nové stromy

Parkovací dům u MNO nabízí řidičům 465 míst

Dnes máme velmi dobrou zprávu pro řidiče. V Ostravě byl dokončen parkovací dům u městské nemocnice, který nabízí téměř 500 parkovacích míst a to nejen pacientům, ale i rezidentům z okolí či návštěvníkům města.

Problémy s parkováním v okolí Městské nemocnice Ostrava jsou minulostí. Na ploše bývalého parkoviště byl dokončen parkovací dům s kapacitou 465 parkovacích míst. Pacienti tak už nemusejí bezmocně kroužit po okolí a část budovy je vyhrazena i pro zaměstnance.

Břetislav Riger, náměstek primátora Ostravy: "250 míst je určeno pro personál nemocnice. nahoře jsou 3 podlaží, kde je 215 míst určených pro návštěvníky nemocnice a patrně to bude i pro rezidenty." 

Celá stavba je unikátní zvolenými materiály, když kombinuje beton a kortenovou ocel, která bude ještě několik let měnit vzhled.

Pavla Olšáková, architektka: "Fasáda je navržena profilovaná a poměrně složitá, abychom rozbili tu velkou plochu a masu, kterou by ten parkovací dům představoval." 

Do přízemí parkovacího domu se přestěhuje nemocniční lékárna a jsou v něm připraven i další prostory pro drobné prodejny a služby. Provoz budovy, včetně parkovacího systému, zajišťují Ostravské komunikace.


Michal Hrubý, ředitel ostravských komunikací:
"V rámci zkušebního provozu budou pro parkování využívána všechna nadzemní podlažní a podzemí bude prozatím uzavřeno." 

Parkování bude v domě možné od 15. června. V průběhu prázdnin bude instalován parkovací systém a pak už bude stání zpoplatněno podle ceníku. Platit bude možné kartou i penězi. 

---

Hasiči z několika zemí cvičili hašení lesních požárů

Moravskoslezští hasiči opět pořádali akci zaměřenou na nové technologie a postupy při hašení lesních požárů. Na projektu SILVANUS se podílí celkem 49 partnerů z dvaceti zemí světa. Praktická část se konala v Beskydech.

Projekt SILVANUS vznikl na základě vzestupné tendence lesních požárů v posledních letech, kterým čelí nejen Česká republika, ale země na celém světě. Zastoupena je nejen Evropská unie, ale i Indonésie, Austrálie a Brazílie. V minulých dnech se třídenní akce účastnili zástupci 20 zemí.

Vojtěch Nezval, HZS MSK, ředitel územního odboru Frýdek-Místek: “Ten projekt zahrnuje více než 40 partnerů z celého světa. V rámci projektu se snažíme zaprvé včasně detekovat požár v lese, následně ho efektivně hasit a nasazovat síly a prostředky. A taky ten projekt se týká toho, jakým způsobem způsobem se ten les bude obnovovat. Česká republika a Moravskoslezský kraj jako partner projektu, tak naším úkolem je připravit a dát dohromady veškeré technologie v rámci projektu a vyzkoušet si to na reálném nácviku. To je právě na jedné straně cílem projektu, kdy v rámci těch projektových partnerů se tady zkoušejí nové technologie. Například vytvoření jakési datové a komunikační sítě v místě rozsáhlé mimořádné události, dále monitorování, ať už kouře nebo plamene a dále můžete také vidět moderní prvky hasičského záchranného sboru. Máme tady speciální systém podpory řízení zásahu, kde dneska už jsme schopni přenášet obrazový a zvukový signál v rámci celé České republiky.”

Praktickou část projektu si účastníci vyzkoušeli při taktickém cvičení přímo v Beskydech, v lokalitě nad obcí Krásná.

Zdeněk Bělík, HZS MSK, velitel zásahu: “Tématem dnešního cvičení je především hašení lesních požárů. Dneska máme naplánovanou přípravu a vyzkoušení dálkové dopravy vody, jak kyvadlovým způsobem za použití velkokapacitních cisteren, tak hadicemi za využití velkokapacitních čerpadel. Po vyzkoušení si dopravy vody na místo požářiště budeme zkoušet i hašení ze speciální techniky, kterou máme k zapůjčenou od záchranného útvaru, který má republikové pokrytí, plus speciální techniku, kterou disponuje Hasičský záchranný sbor Moravskoslezského kraje.”

Hašení lesních požárů v horském terénu je velmi komplikované a hasiči se musejí vypořádat s řadou problémů.

Zdeněk Bělík, HZS MSK, velitel zásahu: “Představit se to můžeme tak, že máme přírodní vodní zdroje. Jsou to řeky, rybníky, přehrady, ze kterých potřebujeme dopravit vodu na místo požářiště a použít jako hasební vodu. Na prvním úseku používáme velkokapacitní cisterny, které nám pendluji mezi místem, které je čerpacím stanovištěm a místem požářiště, kde se snažíme dopravit tu hasební vodu. Tu čerpáme do flexi tanků, což jsou velké bazénky, do kterých jako mezizásobu si nachystáme hasební vodu a odtud ji potom dále distribuujeme na požářiště. Úskalím je pro nás vzdálenost, šířka komunikací vzdálenost požářiště od přírodního zdroje vody, a samozřejmě jsou to lesní cesty, které jsou v některých částech udržovány, v jiných částech jsou méně dostupné. A mimo to musíme překonat i velké výškové rozdíly, protože se nacházíme v pohoří Beskyd, které mají velmi prudké a svažité kopce.”

Přes všechny moderní technologii a dobře vycvičené hasiče je však vůbec nejlepší vzniku požárů předcházet.

---

Nemocnice v Havířově dokončila modernizaci rehabilitace

Třináct měsíců trvala komplexní rekonstrukce ambulantní rehabilitace v havířovské nemocnici. Kraj modernizaci podpořil 65 miliony korun. Součástí je i nový bazén.

Havířovská nemocnice byla postavena v roce 1969. Chyběla jí ale ambulantní rehabilitace. Ta byla nakonec provizorně umístěna do suterénu. Tam zůstala až do dnešní doby. Komplexní modernizací prošla až nyní.

Norbert Schellong, ředitel Nemocnice Havířov: "V celkové částce asi 71 milionů korun se nám podařilo veškeré prostory zrekonstruovat. Od vzduchotechniky, elektroinstalace, vodoinstalace, ale dát tomu i ten šmrnc, který pacienti ve 21. století od rehabilitace očekávají a potřebují. Denně tady chodí kolem 500 až 600 pacientů."

Kraj podpořil rekonstrukci 65 miliony korun.

Josef Bělica (ANO), hejtman MSK: “Výsledek je úžasný, ta rekonstrukce se opět povedla. Prostory jsou opravdu nádherné oproti tomu, co tady bylo. Dokonce je zprovozněný bazén po více než deseti letech, takže z toho mám obrovskou radost.”

Nemocnice při modernizaci myslela i na detaily.

Mirka Crhánová, primářka rehabilitace: "Co se týče výukových tapet, tak za to jsem strašně ráda, protože ráda ukazuji pacientům na obrázcích, ať ví, v čem je problém, co můžeme udělat, co už nemůžeme.”

Asi největší radost má nemocnice z nového bazénu, jehož součástí je i závěsný systém pro manipulaci.

anketa: "Je to tady super, rozhodně lepší, modernější, pohodlnější.”

---

Nároží na třídě TGM ve Frýdku-Místku je hotové. Lidé vybrali proměnu v participaci

Město Frýdek-Místek proměnilo další veřejný prostor. Nároží na třídě TGM prošlo revitalizací, která vzešla z participativního projektu Zapoj F-M. Veřejnosti se místo plně zpřístupní, jakmile doroste vysazený trávník.

Nový relaxační kout nebo jen příjemné místo k zastavení a posezení. To byl cíl proměny dříve nevyužívaného a nevzhledného zákoutí na rohu třídy TGM a ulice Viléma Závady ve Frýdku-Místku.

Lucie Šidlová, hlavní architektka Frýdku-Místku: "Na místě, které bylo dlouhodobě neudržované a bylo prohlašováno za místo, kde se nedá nic udělat, z nejrůznějších i objektivních důvodů, že tady vede hodně sítí. Tak jsme udělali zeleň a posezení a příjemné zpestření a myslím zútulnění tohoto koutu."

Místo k proměně vybrali lidé v rámci participativního rozpočtu Zapoj F-M a pak také sami navrhli, jak by se místo mělo za milion korun proměnit.

Lucie Šidlová, hlavní architektka Frýdku-Místku: "Občané tady chtěli vodní prvek, nějaké posezení, lavičky. A chtěli doplnit zeleň, včetně jednoho stromu. Bohužel vrba, která tady v minulosti bývala, tak není možné ji tady dát, ale vybrali jsme jiný strom. A tím jsme to doplnili."

Jiří Kajzar (NMFM), náměstek primátora Frýdku-Místku: "Podle přání občanů, jsou tady dány lavičky, je tady takové trošku relaxační místo. Panují obavy, kdo tady bude sedět, ale to už je prostě na tom, že my nemůžeme rezignovat jenom proto, že nám někdo obsazuje lavičky a neumí se na nich chovat."

Nejvýraznějším prvkem je pergola z masivních litinových sloupů, které pochází ze slezanských továren a připomínají textilní historii města.

Lucie Šidlová, hlavní architektka Frýdku-Místku: "Ještě bude chvilku tady to místo zavřené, protože potřebujeme, aby tráva vyrostla. A aby potom odolala náporu pěších. Takže prosíme o trpělivost a počkáme, než tráva bude odolná."

Město se rozhodlo rozšířit u Nároží rozšířit i parkování. Technické služby už odstranily plot, který odděloval bývalé zázemí městské policie a uvolnilo tak dalších 20 parkovacích míst.

Jiří Kajzar (NMFM), náměstek primátora Frýdku-Místku: "Bude tady ještě odstraněna ta závora a následně občané budou moci využívat právě to nové parkování. Jednáme ještě s Českou poštou, že by nám ještě uvolnila nějaké další pozemky, kde bychom ještě mohli udělat nějaká další parkovací místa, která tady na sídlišti chybí. A v souvislosti s tím začala další investiční akce, a to je u Sekerovy vily nové parkoviště, na kterém budou nová parkovací místa a malý parčík."

Další místo, které vybrali lidé v participaci k proměně je plocha u autobusových zastávek Anenská v Místku. Tady aktuálně architekti připravují návrh úprav.

---

Novou tatrováckou knihou provází rozšířená realita

Historie vozidel Tatra je zajímavá sama o sobě a Muzeum nákladních automobilů této značky v Kopřivnici se těší velkému zájmu. Jde o moderní expozici, kterou si návštěvníci procházejí za asistence mobilní aplikace, která jim poskytuje velké množství informací a obrazových dokumentů. A stejně moderně je pojata také nová kniha Síla Tatra, kterou rovněž doplnila interaktivní aplikace.

Autoři původně zamýšleli napsat stručný průvodce, který by návštěvníky provázel jednotlivými exponáty v muzeu a mohli si ho odnést domů. 

Radomír Smolka, autor knihy, člen představenstva Tatra Trucks: “Příběh vzniku tenhle knížky je poměrně zajímavý, protože to vznikal postupně ten nápad. Vůbec to nebylo v plánu, ale když jsme začali s lidmi z Muzea Novojičínska a s lidmi z Profure zpracovávat vůbec expozici tady toho krásného Muzea nákladních aut, k tomu vznikaly doprovodné plachty, které tady všude visí a takový cíl byl: Připrav prosím tě nějaký menší průvodce, abychom ho mohli rozdávat a ti návštěvníci si ho mohli vzít a mohli se procházet tím muzeem. Jenomže ta historie výroby nákladních aut v Tatře je tak rozsáhlá, že já jsem se rozepsal a najednou z toho bylo několik stovek stran textu a padlo rozhodnutí, že z toho vznikne teda knížka, která je unikátní v několika ohledech. Je unikátní v tom, že takhle obsáhlá knížka o historii výroby užitkových a nákladních vozidel Tatra ještě nevznikla, protože ty předchozí publikace se věnovaly primárně výrobě osobních aut. Unikátní je i tím svým rozsahem. Je to 580 stran textu, ale ta knížka je tištěna na velmi kvalitním papíru a točí se právě kolem těch exponátů, které tady máme a které mapují tu historii. Takže všechny ty exponáty, které tady muzeu Tatry jsou, tak vlastně kolem nich se točí ten příběh a jsou všechny nafocené v jednom duchu, jedou jedním směrem, takže v tom je ta kniha velmi unikátní. Krásně nasvícené, krásně barevně upravené fotky.”

Čtenáři mohou při prohlížení knihy využít rozšířenou realitu.

Zdeněk Miček, spoluautor knihy, Profure Technologies: “Já myslím, že bych měl začít asi tím, že s panem Smolkou byla ta spolupráce docela specifická v tom, že původní zadání bylo někde ke 200 stranám a skončili jsme na 550. Ale ono to má docela zajímavý příběh. 550 je v podstatě volnoběh motoru Tatra T148, která mimo jiné je vyfocená a je součástí expozice nákladních automobilů v Tatře v Kopřivnici, takže se bavíme o průvodci této expozice. Takže v tom bych řekl, že ta spolupráce byla fakt náročná, protože jsme ten kontent tlačili na minimum a díky tomu nám samozřejmě pomohla i technologická nástavba rozšířené reality, kde si v podstatě ten majitel knížky, ten čtenář může dále tou nástavbou prohlížet další kontent. Takže v tuhle chvíli se bavíme, že ta kniha má 550 stran, ale digitálního obsahu má třeba dalších 200 či 300 stran. Takže ta publikace je určitě rozsáhlá a není to určitě na jednodenní čtení a díky tomu, že jsme dělali takhle rozsáhlou publikaci, tak jsme společně s panem Tomášem Magnuskem a panem Jiřím Hromadou, coby dabérem, namluvili voiceover k této knize. Čtenáři, když si to budou prohlížet, tak si můžou pohodlně poslouchat tady tuto audio stopu, která je spjata pouze s touhle knihou, nebude k dispozici na jiných platformách, takže člověk si musí stáhnout aplikaci, zakoupit si knihu a naskenovat si jednotlivé stránky. Takže jednoduše řečeno, musím ji pročíst, abych získal tu audio stopu."

Kmotrem slavnostního křtu byl herec Vladimír Kratina proslavený jako filmový řidič osmikolové Tatry a zvaný Drtikol.

---

Městské sady se rozrostly o nové stromy

Opava nechala vysadit nové stromy v Městských sadech. Nahradily stromy napadené jmelím, které byly pokáceny v minulých letech. Poškozeny byly natolik, že ohrožovaly bezpečnost kolemjdoucích.

V Městských sadech roste více než 8 desítek nových stromů. Mezi nimi například lípy nebo javory. Vysazeny byly v rámci revitalizace tohoto oblíbeného a hojně navštěvovaného parku. Do konce roku jich přibude ještě jednou tolik.

Tomáš Navrátil (ANO), primátor Opavy: “V průběhu minulých let došlo k pořezu stromů v rámci akce bílého jmelí, kdy ty stromy byly poškozeny a hrozilo jejich zřícení, případně pád. My jsme si nechali udělat studii na kompletní revitalizaci Městských sadů a teď už proběhla první etapa sázení, kdy jsme vysadili zhruba polovinu ze 170 stromů a na podzim vysadíme druhou polovinu.”

anketa: návštěvníci Městských sadů: “Je to super, že to tady zase roste, je tady čerstvější vzduch.”

Stromy jsou úžasné, vypadají skvěle, fantasticky. "

Celkově by se mělo ve městě v letošním roce vysadit 800 stromů.

Tomáš Navrátil (ANO), primátor Opavy: “Je to taková společná akce na to naše výročí, kdy jsme si dali cíl právě těch 800 stromů a do toho zapojujeme také veřejnost. Mají možnost si je zasadit buď na svých pozemcích nebo na pozemcích, které jim určí město.”

Zatímco na svých pozemcích si lidé mohou vysadit jakýkoliv strom k 800. výročí Opavy, na pozemcích města o druhu stromu rozhodují dendrologové.

---

Mohlo by Vás také zajímat

Pořad: Regionální zprávy VÍKEND
15. června 2024, 14:00

Parkovací dům u MNO nabízí řidičům 465 míst

Dnes máme velmi dobrou zprávu pro řidiče. V Ostravě byl dokončen parkovací dům u městské nemocnice, který nabízí téměř 500 parkovacích míst a to nejen pacientům, ale i rezidentům z okolí či návštěvníkům města.

Problémy s parkováním v okolí Městské nemocnice Ostrava jsou minulostí. Na ploše bývalého parkoviště byl dokončen parkovací dům s kapacitou 465 parkovacích míst. Pacienti tak už nemusejí bezmocně kroužit po okolí a část budovy je vyhrazena i pro zaměstnance.

Břetislav Riger, náměstek primátora Ostravy: "250 míst je určeno pro personál nemocnice. nahoře jsou 3 podlaží, kde je 215 míst určených pro návštěvníky nemocnice a patrně to bude i pro rezidenty." 

Celá stavba je unikátní zvolenými materiály, když kombinuje beton a kortenovou ocel, která bude ještě několik let měnit vzhled.

Pavla Olšáková, architektka: "Fasáda je navržena profilovaná a poměrně složitá, abychom rozbili tu velkou plochu a masu, kterou by ten parkovací dům představoval." 

Do přízemí parkovacího domu se přestěhuje nemocniční lékárna a jsou v něm připraven i další prostory pro drobné prodejny a služby. Provoz budovy, včetně parkovacího systému, zajišťují Ostravské komunikace.


Michal Hrubý, ředitel ostravských komunikací:
"V rámci zkušebního provozu budou pro parkování využívána všechna nadzemní podlažní a podzemí bude prozatím uzavřeno." 

Parkování bude v domě možné od 15. června. V průběhu prázdnin bude instalován parkovací systém a pak už bude stání zpoplatněno podle ceníku. Platit bude možné kartou i penězi. 

---

Hasiči z několika zemí cvičili hašení lesních požárů

Moravskoslezští hasiči opět pořádali akci zaměřenou na nové technologie a postupy při hašení lesních požárů. Na projektu SILVANUS se podílí celkem 49 partnerů z dvaceti zemí světa. Praktická část se konala v Beskydech.

Projekt SILVANUS vznikl na základě vzestupné tendence lesních požárů v posledních letech, kterým čelí nejen Česká republika, ale země na celém světě. Zastoupena je nejen Evropská unie, ale i Indonésie, Austrálie a Brazílie. V minulých dnech se třídenní akce účastnili zástupci 20 zemí.

Vojtěch Nezval, HZS MSK, ředitel územního odboru Frýdek-Místek: “Ten projekt zahrnuje více než 40 partnerů z celého světa. V rámci projektu se snažíme zaprvé včasně detekovat požár v lese, následně ho efektivně hasit a nasazovat síly a prostředky. A taky ten projekt se týká toho, jakým způsobem způsobem se ten les bude obnovovat. Česká republika a Moravskoslezský kraj jako partner projektu, tak naším úkolem je připravit a dát dohromady veškeré technologie v rámci projektu a vyzkoušet si to na reálném nácviku. To je právě na jedné straně cílem projektu, kdy v rámci těch projektových partnerů se tady zkoušejí nové technologie. Například vytvoření jakési datové a komunikační sítě v místě rozsáhlé mimořádné události, dále monitorování, ať už kouře nebo plamene a dále můžete také vidět moderní prvky hasičského záchranného sboru. Máme tady speciální systém podpory řízení zásahu, kde dneska už jsme schopni přenášet obrazový a zvukový signál v rámci celé České republiky.”

Praktickou část projektu si účastníci vyzkoušeli při taktickém cvičení přímo v Beskydech, v lokalitě nad obcí Krásná.

Zdeněk Bělík, HZS MSK, velitel zásahu: “Tématem dnešního cvičení je především hašení lesních požárů. Dneska máme naplánovanou přípravu a vyzkoušení dálkové dopravy vody, jak kyvadlovým způsobem za použití velkokapacitních cisteren, tak hadicemi za využití velkokapacitních čerpadel. Po vyzkoušení si dopravy vody na místo požářiště budeme zkoušet i hašení ze speciální techniky, kterou máme k zapůjčenou od záchranného útvaru, který má republikové pokrytí, plus speciální techniku, kterou disponuje Hasičský záchranný sbor Moravskoslezského kraje.”

Hašení lesních požárů v horském terénu je velmi komplikované a hasiči se musejí vypořádat s řadou problémů.

Zdeněk Bělík, HZS MSK, velitel zásahu: “Představit se to můžeme tak, že máme přírodní vodní zdroje. Jsou to řeky, rybníky, přehrady, ze kterých potřebujeme dopravit vodu na místo požářiště a použít jako hasební vodu. Na prvním úseku používáme velkokapacitní cisterny, které nám pendluji mezi místem, které je čerpacím stanovištěm a místem požářiště, kde se snažíme dopravit tu hasební vodu. Tu čerpáme do flexi tanků, což jsou velké bazénky, do kterých jako mezizásobu si nachystáme hasební vodu a odtud ji potom dále distribuujeme na požářiště. Úskalím je pro nás vzdálenost, šířka komunikací vzdálenost požářiště od přírodního zdroje vody, a samozřejmě jsou to lesní cesty, které jsou v některých částech udržovány, v jiných částech jsou méně dostupné. A mimo to musíme překonat i velké výškové rozdíly, protože se nacházíme v pohoří Beskyd, které mají velmi prudké a svažité kopce.”

Přes všechny moderní technologii a dobře vycvičené hasiče je však vůbec nejlepší vzniku požárů předcházet.

---

Nemocnice v Havířově dokončila modernizaci rehabilitace

Třináct měsíců trvala komplexní rekonstrukce ambulantní rehabilitace v havířovské nemocnici. Kraj modernizaci podpořil 65 miliony korun. Součástí je i nový bazén.

Havířovská nemocnice byla postavena v roce 1969. Chyběla jí ale ambulantní rehabilitace. Ta byla nakonec provizorně umístěna do suterénu. Tam zůstala až do dnešní doby. Komplexní modernizací prošla až nyní.

Norbert Schellong, ředitel Nemocnice Havířov: "V celkové částce asi 71 milionů korun se nám podařilo veškeré prostory zrekonstruovat. Od vzduchotechniky, elektroinstalace, vodoinstalace, ale dát tomu i ten šmrnc, který pacienti ve 21. století od rehabilitace očekávají a potřebují. Denně tady chodí kolem 500 až 600 pacientů."

Kraj podpořil rekonstrukci 65 miliony korun.

Josef Bělica (ANO), hejtman MSK: “Výsledek je úžasný, ta rekonstrukce se opět povedla. Prostory jsou opravdu nádherné oproti tomu, co tady bylo. Dokonce je zprovozněný bazén po více než deseti letech, takže z toho mám obrovskou radost.”

Nemocnice při modernizaci myslela i na detaily.

Mirka Crhánová, primářka rehabilitace: "Co se týče výukových tapet, tak za to jsem strašně ráda, protože ráda ukazuji pacientům na obrázcích, ať ví, v čem je problém, co můžeme udělat, co už nemůžeme.”

Asi největší radost má nemocnice z nového bazénu, jehož součástí je i závěsný systém pro manipulaci.

anketa: "Je to tady super, rozhodně lepší, modernější, pohodlnější.”

---

Nároží na třídě TGM ve Frýdku-Místku je hotové. Lidé vybrali proměnu v participaci

Město Frýdek-Místek proměnilo další veřejný prostor. Nároží na třídě TGM prošlo revitalizací, která vzešla z participativního projektu Zapoj F-M. Veřejnosti se místo plně zpřístupní, jakmile doroste vysazený trávník.

Nový relaxační kout nebo jen příjemné místo k zastavení a posezení. To byl cíl proměny dříve nevyužívaného a nevzhledného zákoutí na rohu třídy TGM a ulice Viléma Závady ve Frýdku-Místku.

Lucie Šidlová, hlavní architektka Frýdku-Místku: "Na místě, které bylo dlouhodobě neudržované a bylo prohlašováno za místo, kde se nedá nic udělat, z nejrůznějších i objektivních důvodů, že tady vede hodně sítí. Tak jsme udělali zeleň a posezení a příjemné zpestření a myslím zútulnění tohoto koutu."

Místo k proměně vybrali lidé v rámci participativního rozpočtu Zapoj F-M a pak také sami navrhli, jak by se místo mělo za milion korun proměnit.

Lucie Šidlová, hlavní architektka Frýdku-Místku: "Občané tady chtěli vodní prvek, nějaké posezení, lavičky. A chtěli doplnit zeleň, včetně jednoho stromu. Bohužel vrba, která tady v minulosti bývala, tak není možné ji tady dát, ale vybrali jsme jiný strom. A tím jsme to doplnili."

Jiří Kajzar (NMFM), náměstek primátora Frýdku-Místku: "Podle přání občanů, jsou tady dány lavičky, je tady takové trošku relaxační místo. Panují obavy, kdo tady bude sedět, ale to už je prostě na tom, že my nemůžeme rezignovat jenom proto, že nám někdo obsazuje lavičky a neumí se na nich chovat."

Nejvýraznějším prvkem je pergola z masivních litinových sloupů, které pochází ze slezanských továren a připomínají textilní historii města.

Lucie Šidlová, hlavní architektka Frýdku-Místku: "Ještě bude chvilku tady to místo zavřené, protože potřebujeme, aby tráva vyrostla. A aby potom odolala náporu pěších. Takže prosíme o trpělivost a počkáme, než tráva bude odolná."

Město se rozhodlo rozšířit u Nároží rozšířit i parkování. Technické služby už odstranily plot, který odděloval bývalé zázemí městské policie a uvolnilo tak dalších 20 parkovacích míst.

Jiří Kajzar (NMFM), náměstek primátora Frýdku-Místku: "Bude tady ještě odstraněna ta závora a následně občané budou moci využívat právě to nové parkování. Jednáme ještě s Českou poštou, že by nám ještě uvolnila nějaké další pozemky, kde bychom ještě mohli udělat nějaká další parkovací místa, která tady na sídlišti chybí. A v souvislosti s tím začala další investiční akce, a to je u Sekerovy vily nové parkoviště, na kterém budou nová parkovací místa a malý parčík."

Další místo, které vybrali lidé v participaci k proměně je plocha u autobusových zastávek Anenská v Místku. Tady aktuálně architekti připravují návrh úprav.

---

Novou tatrováckou knihou provází rozšířená realita

Historie vozidel Tatra je zajímavá sama o sobě a Muzeum nákladních automobilů této značky v Kopřivnici se těší velkému zájmu. Jde o moderní expozici, kterou si návštěvníci procházejí za asistence mobilní aplikace, která jim poskytuje velké množství informací a obrazových dokumentů. A stejně moderně je pojata také nová kniha Síla Tatra, kterou rovněž doplnila interaktivní aplikace.

Autoři původně zamýšleli napsat stručný průvodce, který by návštěvníky provázel jednotlivými exponáty v muzeu a mohli si ho odnést domů. 

Radomír Smolka, autor knihy, člen představenstva Tatra Trucks: “Příběh vzniku tenhle knížky je poměrně zajímavý, protože to vznikal postupně ten nápad. Vůbec to nebylo v plánu, ale když jsme začali s lidmi z Muzea Novojičínska a s lidmi z Profure zpracovávat vůbec expozici tady toho krásného Muzea nákladních aut, k tomu vznikaly doprovodné plachty, které tady všude visí a takový cíl byl: Připrav prosím tě nějaký menší průvodce, abychom ho mohli rozdávat a ti návštěvníci si ho mohli vzít a mohli se procházet tím muzeem. Jenomže ta historie výroby nákladních aut v Tatře je tak rozsáhlá, že já jsem se rozepsal a najednou z toho bylo několik stovek stran textu a padlo rozhodnutí, že z toho vznikne teda knížka, která je unikátní v několika ohledech. Je unikátní v tom, že takhle obsáhlá knížka o historii výroby užitkových a nákladních vozidel Tatra ještě nevznikla, protože ty předchozí publikace se věnovaly primárně výrobě osobních aut. Unikátní je i tím svým rozsahem. Je to 580 stran textu, ale ta knížka je tištěna na velmi kvalitním papíru a točí se právě kolem těch exponátů, které tady máme a které mapují tu historii. Takže všechny ty exponáty, které tady muzeu Tatry jsou, tak vlastně kolem nich se točí ten příběh a jsou všechny nafocené v jednom duchu, jedou jedním směrem, takže v tom je ta kniha velmi unikátní. Krásně nasvícené, krásně barevně upravené fotky.”

Čtenáři mohou při prohlížení knihy využít rozšířenou realitu.

Zdeněk Miček, spoluautor knihy, Profure Technologies: “Já myslím, že bych měl začít asi tím, že s panem Smolkou byla ta spolupráce docela specifická v tom, že původní zadání bylo někde ke 200 stranám a skončili jsme na 550. Ale ono to má docela zajímavý příběh. 550 je v podstatě volnoběh motoru Tatra T148, která mimo jiné je vyfocená a je součástí expozice nákladních automobilů v Tatře v Kopřivnici, takže se bavíme o průvodci této expozice. Takže v tom bych řekl, že ta spolupráce byla fakt náročná, protože jsme ten kontent tlačili na minimum a díky tomu nám samozřejmě pomohla i technologická nástavba rozšířené reality, kde si v podstatě ten majitel knížky, ten čtenář může dále tou nástavbou prohlížet další kontent. Takže v tuhle chvíli se bavíme, že ta kniha má 550 stran, ale digitálního obsahu má třeba dalších 200 či 300 stran. Takže ta publikace je určitě rozsáhlá a není to určitě na jednodenní čtení a díky tomu, že jsme dělali takhle rozsáhlou publikaci, tak jsme společně s panem Tomášem Magnuskem a panem Jiřím Hromadou, coby dabérem, namluvili voiceover k této knize. Čtenáři, když si to budou prohlížet, tak si můžou pohodlně poslouchat tady tuto audio stopu, která je spjata pouze s touhle knihou, nebude k dispozici na jiných platformách, takže člověk si musí stáhnout aplikaci, zakoupit si knihu a naskenovat si jednotlivé stránky. Takže jednoduše řečeno, musím ji pročíst, abych získal tu audio stopu."

Kmotrem slavnostního křtu byl herec Vladimír Kratina proslavený jako filmový řidič osmikolové Tatry a zvaný Drtikol.

---

Městské sady se rozrostly o nové stromy

Opava nechala vysadit nové stromy v Městských sadech. Nahradily stromy napadené jmelím, které byly pokáceny v minulých letech. Poškozeny byly natolik, že ohrožovaly bezpečnost kolemjdoucích.

V Městských sadech roste více než 8 desítek nových stromů. Mezi nimi například lípy nebo javory. Vysazeny byly v rámci revitalizace tohoto oblíbeného a hojně navštěvovaného parku. Do konce roku jich přibude ještě jednou tolik.

Tomáš Navrátil (ANO), primátor Opavy: “V průběhu minulých let došlo k pořezu stromů v rámci akce bílého jmelí, kdy ty stromy byly poškozeny a hrozilo jejich zřícení, případně pád. My jsme si nechali udělat studii na kompletní revitalizaci Městských sadů a teď už proběhla první etapa sázení, kdy jsme vysadili zhruba polovinu ze 170 stromů a na podzim vysadíme druhou polovinu.”

anketa: návštěvníci Městských sadů: “Je to super, že to tady zase roste, je tady čerstvější vzduch.”

Stromy jsou úžasné, vypadají skvěle, fantasticky. "

Celkově by se mělo ve městě v letošním roce vysadit 800 stromů.

Tomáš Navrátil (ANO), primátor Opavy: “Je to taková společná akce na to naše výročí, kdy jsme si dali cíl právě těch 800 stromů a do toho zapojujeme také veřejnost. Mají možnost si je zasadit buď na svých pozemcích nebo na pozemcích, které jim určí město.”

Zatímco na svých pozemcích si lidé mohou vysadit jakýkoliv strom k 800. výročí Opavy, na pozemcích města o druhu stromu rozhodují dendrologové.

---

Zdroj: https://polar.cz/porady/regionalni-zpravy/regionalni-zpravy-vikend-15-06-2024-14-00