Prezident Masaryk v Ostravě poobědval svíčkovou
Ostrava si 25. června připomíná sto let od od návštěvy prezidenta T. G. Maryka. Kolona automobilů přijela do města od Hlučína a v ulicích ho spontánně vítaly tisíce občanů s vlaječkami. Na Masarykově náměstí ho pak slavnostně přivítal vládní komisař a pozdější starosta města Jan Prokeš.
První prezident Československa Tomáš Garrigue Masaryk navštívil Ostravu 25. června 1924, tedy v roce, kdy sloučením 7 obcí a měst vznikla Velká Ostrava a stala se po Praze a Bratislavě třetím největším městem. Začal tím její velký rozmach.
Jan Dohnal, primátor Ostravy: "začalo se opravdu plánovat, začalo územní plánování a do té doby několik malých průmyslových měst se začalo rozvíjet jako metropole."
Kolona vyjela z Opavy a v 9. 45 dorazila na hranice Ostravy, kterou tvořila Odra v Petřkovicích. Kromě politiků ho vítali také členové veslařského spolku. Prezident pokračoval do Přívozu, kde už ho čekaly tisíce lidí na ulici i ve vyzdobených oknech domů.
Josef Šerka, historik Archiv města Ostravy: "Na projetí té trasy měli poměrně málo času, asi 10 - 15 minut. byla tam ale vždycky taková místa, kde kolona přibrzdila, aby ho lidé mohli přivítat a pozdravit."
Kolona zastavila až na Masarykově náměstí, kde prezidenta přivítal pozdější starosta Ostravy Jan Prokeš a další vybraní politici. Na oběd v Národním domě měl TGM jako hlavní chod Svíčkovou s jarní zeleninou.
Josef Šerka, historik Archiv města Ostravy: "V odpoledních hodinách ještě navštívil Vítkovické železárny a novou válcovnu, která byla v Zábřehu."
Poslední zastávkou byly Mariánské Hory a pak už TGM odcestoval vlakem do Frýdku. Návštěva vyšla město na 110 tisíc korun. Oběd pro 70 lidí stál 17 tisíc. Byla to poslední Masarykova návštěva Ostravy.
---
Lůžkový blok FNO prošel rozsáhlou rekonstrukcí
Pavilon L, neboli Lůžkový blok Fakultní nemocnice Ostrava prošel rozsáhlou rekonstrukcí. Díky ní má novou vzduchotechniku, zateplenou fasádu i střechu a kompletně vyměněná okna.
Lůžkový blok je jednou z nejvyšších budov nemocničního areálu. Má 12 nadzemních a 2 podzemní podlaží. Postavený byl v říjnu 1994. Po 30 letech už ale objekt neodpovídal požadavkům na ekonomicky úsporný provoz.
Jiří Havrlant, ředitel FN Ostrava: “Cílem celé rekonstrukce bylo snížení energetické náročnosti budovy a dále zlepšení podmínek pro práci a pro pacienty, kteří jsou tady hospitalizovaní. To znamená, že tady byla možnost instalace nové vzduchotechniky.”
Jaroslav Lux, bývalý ředitel FN Ostrava: “Je to opravdu nádherné dílo, které zase pozvedlo celou úroveň. Věřím, že i zdravotní péči do toho tisíciletí. Mám z toho velkou radost.”
Stavba trvala déle než rok a nejkomplikovanějším zásahem do podoby objektu bylo odstranění 340 balkonů. Každý z nich vážil více než 4 tuny.
Martin Polášek, ředitel realizační firmy: “Bylo třeba vymyslet úplně novou technologii odřezání, snesení balkonů tak, aby vše proběhlo bezpečně a v požadovaném čase. Situaci nám komplikovaly klimatické podmínky, protože při sebemenším větru bylo nutno práce přerušit.”
V modernizaci areálu bude nemocnice pokračovat. Aktuálně má rozpracovanou rekonstrukci centrální kuchyně a jídelen. Před dokončením je instalace nového robotického ozařovače CyberKnife v úplně novém objektu.
---
V Karviné se konal Běh se žlutou stužkou
V parčíku poblíž karvinské věznice se konal Běh se žlutou stužkou. Projekt Žlutá stužka je realizován v České republice už 9. rokem a má za cíl šířit osvětu o práci s vězněnými osobami a jejich obtížném začleňování do společnosti po výkonu trestu.
Běh odsouzených v rámci projektu Žlutá stužka se v Karviné konal poprvé. Na startu se společně potkali lidé ve výkonu trestu, i zástupci Probační a mediační služby České republiky.
Eva Loučková, asistentka ředitele Věznice Karviná: “Je to takový projekt, který má poukázat na to, že se díváme na tu komunitu vězeňství a vězněných osob jako na celek skrz prsty a oni mají potom při návratu do běžného civilního života ve většině případů problém najít nějakou práci, takže to má poukázat na to, abychom utekli těm předsudkům a dali jim tu druhou šanci.”
Z Věznice Karviná se 9. ročníku Běhu se žlutou stužkou, který je letos věnovám otcům, zúčastnilo 14 odsouzených a přidali se i 4 odsouzení z Vazební věznice Ostrava.
Eva Loučková, asistentka ředitele Věznice Karviná: “Jsou to většinou ti, kteří mají volný pohyb mimo věznici, chodí na vnější pracoviště každý den, takže jsou spolehliví.”
Na běh se moc připravit nemohli, někteří ale trochu trénovali na vycházkových dvorech.
Štěpán Benčík, odsouzený z Vazební věznice Ostrava: "My nemáme takové prostory, možnost nějak nebyla, ale zkoušeli jsme běhat trochu."
Adam Kretek, odsouzený z Věznice Karviná: "Bylo to v pohodě, ale udýchat to, to bylo celkem průser, nohy nebolí, ale udýchat to nešlo. Je to delší než se to zdá, když to člověk řekne ty dva kilometry."
Zaměstnanci karvinské věznice se Běhu se žlutou stužkou zúčastnili v minulosti již několikrát, a to v Praze.
---
Ostravu čekají opravy silnic a tedy i omezení v dopravě
Blíží se začátek prázdnin, což každoročně znamená také začátek oprav, rekonstrukcí a modernizací komunikací. Ve většině případů se to neobejde bez omezení v dopravě a stejné to bude i letos. Na ty nejzásadnější uzávěry silnic a změny v trasách hromadné dopravy vás upozorníme v následující reportáži.
V létě a zejména v období prázdnin, odjíždějí lidé na dovolené či na chaty a ve městech značně klesne dopravní ruch. Podle odhadů odborníků se může jednat až o 50 procent méně vozidel, než ve zbytku roku. Proto toto období využívají majitelé, správci komunikací nebo infrastruktury k jejich opravám a modernizaci. Ostrava v této souvislosti naplánovala ve spolupráci s dopravním podnikem několik zásadních akcí, které se do značné míry týkají hlavního ostravského tahu ulice 28. října.
Břetislav Riger (Ostravak), náměstek primátora Ostravy: "Stejně jako další města a metropole, zahájíme opravy, které se dotknou významně dopravy. Bude uzavřena ulice 28. Října před Domem kultury. Dotkne se to jak individuální automobilové dopravy, tak městské hromadné dopravy. Samozřejmě další stavby. Například vodohospodářská stavba v blízkosti právě otevřeného parkovacího domu u nemocnice, která se dotkne zase příjezdu k nemocnici a samozřejmě samotného parkování. Bude tam omezený příjezd ze strany od ulice Cingrovy. Postupně, bude se měnit. Nicméně od ulice 28. října bude po celou dobu rekonstrukce kanalizace a vodovodu zachován příjezd, čili ulice 28. října, Jankovského, Červeného kříže a Odboje. Veřejnost denně přijíždí po ulici Odboje, čili bude to ta nejdůležitější trasa k tomuto parkovacího domu. Rád bych ještě uvedl jednu informaci, že v parkovacím domě v současnosti máme denně více než sto volných parkovacích míst a to parkování je zde zdarma. Čili, aby lidé opravdu toto místo začali využívat."
Martin Chovanec, technický ředitel DPO: "V letošním roce ty nejvýznamnější stavby dopravního podniku jsou modernizace tratě na 28. říjnu před koncertní koncertní halou a krajským úřadem a modernizace zastávky Karolina. Obě dvě tyto akce si vyžádají úplnou uzávěru silničního provozu po nezbytně nutnou dobu s vytvořením objízdných tras. Co se týká úplné uzavírky na ulici 28. Října, objízdná trasa povede po ulici Výstavní a Železáren Úzké. Kudy se řidiči dostanou, dostanou potom dále do centra a v případě zastávky Karolina, kde bude také úplná uzavírka, tak objízdná trasa povede po ulici Trojhalí."
Modernizace tramvajové trati na ulici 28. října přinese tišší provoz tramvají, nově bude vybavena i zastávka v úseku, estetizace se dočká i zastávka Karolina.
Daniel Morys, ředitel DPO: "Nám je samozřejmě jasné, že investice na hlavním tahu, ať už rekonstrukce tramvajové tratě 28. října nebo elektrizace zastávky Karolína, zasáhnou do té běžné zvyklé dopravy, ale přesto bychom rádi nabádali naše cestující, aby používali městskou hromadnou dopravu. My máme vlastně ty výluky z koordinované uzavírky. Jsou udělané tak, aby vlastně komfortně vše fungovalo a bylo vše synchronizovány tak, aby se lidé dostali tam, kde potřebují. Takže není třeba mít žádné obavy. Pokud chtějí znát detaily, tak ať sledují naše sociální sítě nebo naše stránky dpo.cz/léto2024. Jsem přesvědčený, že i v průběhu plánovaných festivalů zvládneme dopravu zorganizovat tak, aby se všichni dostali tak, jak byli zvyklí. Takže věříme, že tuto stavební sezonu zvládneme tak, jako jsme zvládli všechny předchozí a že přínosy těch staveb určitě budou ke spokojenosti a k radosti našich lidí. Takže bych chtěl poděkovat dopředu i vlastně za trpělivost a za ten komfort, který bude zcela jistě vyvážen těmi přínosy."
Lidé, kteří využívají pro dopravu ve městě tramvaje, mohou jezdi stejně, jak jsou zvyklí ale cesta může trvat déle.
Aleš Hladký, ředitel dopravního úseku DPO: "V případě uzávěry ulice 28.řijna budou tramvaje odkloněny. Linky 4 a 8 budou odkloněny z Náměstí republiky přes Vítkovice na Vodárnu a ve vyloučené úseku bude zavedena náhradní autobusová doprava. Přestup se bude odehrávat na Don Bosco. Autobusy náhradní dopravy pojedou po ulici Vítkovické na ulici Dr. Malého na ulici Výstavní na 28. Října a odtud až k Nové Vsi Vodárně, kde bude probíhat přestup zase zpátky na tramvajovou dopravu. Cestující, kteří tranzitující přes Mariánské Hory, to znamená ti, kteří jedou z centra až do Poruby nebo případně Svinova, nemusí vystupovat, mohou v těch vozech setrvat. Pojedou odklonem v rámci uzávěrky. Zavádíme taky tramvajovou linku 9 z Hranečníku, případně z Nové huti Jižní brány, která doplní linku 8. Budou spojeny linky 11 a 12, kdy linka 11 dojede ze Zábřehu po své trase okolo Vodárny do Mariánských Hor a na Mariánském náměstí se přemění na linku 12, která zase po své trase dojede na Dubinu. Uzávěra Muglinovské bude probíhat takovým způsobem, že tramvajové linky 1, 2 a 8 budou ukončeny na Plynárnách a z Hotelového domu Jindřich na Křižíkovu, odtud po ulici Suchardově po ulici Sokolskou a na náměstí Svatopluka Čecha a na Hlavní nádraží. Tato doprava bude provozována v intervalu 10 minut."
Už v květnu začala rekonstrukce vodovodu a kanalizace na ostravských Fifejdách. Provádí se kompletní výměna potrubí v části ulice Hornopolní, v lokalitě od ulice Nemocniční kolem areálu městské nemocnice po propojení do ulice Cingrova a v celé Nemocniční ulici. Což si vyžaduje další dopravní omezení.
Jan Kotala , vedoucí oddělení vodohospodářských staveb MMO: "Od pondělka začínáme v ulici Nemocniční, vlastně od spodní části od ulice Kafková a začínáme v ulici Českobratrská. Na nájezdu na ulici Cingrova bude zúžený jeden jízdní pruh, ale ta průjezdnost přes celou tu rampu a na ulici Cingrova bude stále umožněna. To znamená ty hlavní ostravské tepny, které fungují pro tranzit, budou vlastně průjezdné po celou dobu stavby. Probíhá výměna kanalizace, která bude od toho příštího týdne navázána na výměnu vodovodu. V celé ulici Nemocniční a vlastně v ulici Hornopolní od lékárny až po nový parkovací dům dojde ke kompletní výměně inženýrských sítí, teda jak vodovodu a kanalizace a s tím spojených přípojek."
Příjezd k nově dokončenému parkovacímu domu u městské nemocnice bude přes ulici 28. října, z ulice Jankovského, Červeného kříže a Odboje. Příjezd do ulice 28. října bude v době prací na tramvajové trati reálný pouze ze směru od náměstí Republiky.
David Witosz (Piráti), místostarosta Moravské Ostravy a Přívozu: "Vstupujeme do doby, kterou já se odvážím nazvat určitým zlatým věkem, protože tady se doopravdy leta pracovalo na obrovském množství projektů, které teď budou na sebe navazovat a mají vlastně naprosto změnit obraz města. Pokud vezmeme, že to třeba bude právě sad Dr. Milady Horákové, který má projít revitalizací, podchody na Náměstí republiky, ulice Vítkovická, pak to máme vlastně celý bulvár 28. října, kdy MAPPA připravovala určitý koncept, který se tady poprvé projeví v plné své kráse. Takže vidíme, že tady doopravdy je x investic, které naprosto mění tu oblast. Kdo tam dneska chodí, tak za pět let tu oblast vlastně nepozná. Na to navazují další projekty, jako právě Místecká, který má právě změnit to úzké hrdlo, které je vlastně pod Frýdlantskými mosty. Mají tam přibýt parkoviště, takže vidíme, že toho je velice mnoho. No a my se vlastně dostáváme do stavební fáze. Pro nás, jako pro obvod, je to pochopitelně potěšující, protože všechny ty neduhy, které se tady roky sbíraly, se teď začnou postupně řešit. To ale znamená rozhodně velkou zátěž pro obyvatele toho centra. Proto jsem doopravdy rád, že jak magistrát, tak ostatní vzali koordinaci doopravdy řádně, že se to vlastně dva roky připravovalo a to, co dneska vidíme, to není nějaký chaos, to je doopravdy něco, co minimalizovalo jakékoliv negativní jevy. Pochopitelně teď ta komunikace v příštích pěti letech bude muset být intenzivní mezi obyvateli a návštěvníky a námi jako investory. Ale myslím si, že tím, že jsme to dva roky připravovali, tak snad zvládneme a budeme si všichni držet palce, aby to všechno šlo jako domino a na konci jsme za pět let mohli doopravdy procházet po bulváru a nestačíme se divit, jak to kolem vypadá."
Aktuální uzavírky komunikací povolené magistrátem či jinými úřady najdete na stránkách města pod odborem dopravy. Detailní informace o letním provozu MHD najdou zájemci v odkazu dpo.cz.
---
RÚ Hrabyně prochází rozsáhlou modernizací
Rehabilitační ústav Hrabyně je místo, které lidem navrací chuť a radost do života. Patří mezi 3 největší a nejmodernější rehabilitační centra v Česku a je jediný svého druhu na Moravě. Aktuálně prochází modernizací za 350 milionů korun.
RÚ Hrabyně poskytuje péči už 70 let. Jeho služeb ročně využije přes 3 tisíce klientů. Jeho kapacita je vždy na 100 procent naplněna. Ještě lepší komfort nabídne po právě probíhající rekonstrukci.
Andrea Ruprichová, ředitelka RÚ Hrabyně: “Na tyto investiční akce jsme dostali dotační prostředky z Národního plánu obnovy MZ. Jedná se o velmi významnou částku 350 milionů korun.”
Za tuto částku projde modernizací nejen areál v Hrabyni, ale také v Chuchelné.
Andrea Ruprichová, ředitelka RÚ Hrabyně: “Jsme strašně rádi, že můžeme zvýšit standard obou pracovišť, ve vybudování pokojů, sociálního zázemí, zateplením, fotovoltaikou, výměnou oken. Teď jsme v prostorách první etapy, což je právě pracoviště ergoterapie s tím, že na dalších etapách se budeme přesouvat do lůžkové části.”
V této části vzniknou prostory pro robotiku. Oproti původním budou daleko větší a tím pádem se zde vejde i více přístrojové techniky.
Šárka Sedláčková, vedoucí ergoterapie, RÚ Hrabyně: “Ve stávajícím oddělení jsou místnůstky velmi malé, robotika velmi omezená a další místnosti bysme si už nemohli dovolit vzhledem k těm kapacitním možnostem.”
RÚ Hrabyně získal i dotace ve výši 80 milionů koruni z programu IROP na dovybavení pracovišť robotickými přístroji pro rehabilitaci a ergoterapii.
---
V Novém Jičíně vytvořili naučnou Stezku hajného
Lokalitou novojičínských Skalek vede Stezka hajného. Trasa obsahuje třináct zastavení. Zejména děti mladšího věku se tu interaktivní formou seznámí se zajímavostmi v lese.
Stezka hajného v délce asi tří kilometrů je umístěna v novojičínském příměstském lese v lokalitě Skalky. Obsahuje, včetně orientační mapy, 13 zastavení.
Jiří Schindler, správce městských lesů v Novém Jičíně: Tady máme dva přístupy. Jeden je tady od Skalek a druhý od Svojsíkovy aleje. Stezka hajného se dělí na dvě části. Máme tu bližší k městu, ta je tematicky zaměřená pro mateřské školy, a to ostatní je potom pro starší děti prvního stupně základních škol.”
návštěvníci Stezky hajného:
“Určitě se mi líbí, že to vytáhne lidi do přírody a hlavně děti od počítačů. My se tady procházíme celkem pravidelně, takže to zpříjemní tu procházku.”
“Moc se nám to líbí, my máme velice kladný vztah k přírodě, takže jsme nadšeni.”
Kateřina Kuželová, Odbor životního prostředí, MěÚ Nový Jičín: “Naučné prvky jsou dělané tak, že tam není spousta textu, jde většinou o obrázky, je tam pexeso, děti použijí kukátko a mohou v okolí hledat ptáky nebo veverku.”
Na stezce je také třeba Věž poznání zaměřená na druhy stromů nebo dendrofon, kde si návštěvníci vyzkouší zvuky dřeva. A prostřednictvím QR kódů lze slyšet i zvuk zvířat
Naučná stezka, vybudována z městského rozpočtu, přišla zhruba na 450 tisíc korun.
---