Studuj u nás
- Žák Lukáš Linhart vyhrává mezinárodní soutěže
- Středoškoláci pomáhali v nemocnicích
- Anketa ředitelů středních škol
Dobrý den, vítejte u školního magazínu TV Polar Studuj u nás, ve kterém vám přinášíme novinky z krajských škol. Tentokrát začneme představením mimořádně talentovaného žáka Gymnázia Petra Bezruče ve Frýdku-Místku, podíváme se, jak středoškoláci pomáhali v době covidové v nemocnicích, a nakonec přineseme anketu ředitelů středních škol.
Žák Lukáš Linhart vyhrává mezinárodní soutěže
Tento mladík se jmenuje Lukáš Linhart. Navštěvuje čtvrtý ročník šestiletého studia na Gymnáziu Petra Bezruče ve Frýdku-Místku. Ale není to jen obyčejný student, je velmi talentovaný, a navíc úspěšný v nejrůznějších národních i mezinárodních soutěžích.
Lukáš Linhart, student: „Toto je asi největší úspěch zatím, je to bronzová medaile z mezinárodní astronomické olympiády z roku 2019. Navštívil jsem ji prezenčně v Rumunsku. Byl jsem i na dalších dvou mezinárodních olympiádách, ale ty se konaly jen online.“
Prý už jsi zahájil i spolupráci s profesory z vysokých škol, tak nám to trošku popiš.
Lukáš Linhart, student: „Ano, oslovil jsem pana docenta z matematicko-fyzikální fakulty, abych přičichnul k té opravdové vědecké práci a jak to třeba může fungovat. Chtěl jsem si to vyzkoušet a byl velmi vstřícný.“
Jak to plánuješ dál s účastí v této soutěži?
Lukáš Linhart, student: „Rozhodně mě baví, hodlám v nich pokračovat. Myslím si, že je to skvělá příležitost, jak si rozšířit ty znalosti na střední škole, za které budu na vysoké škole vděčný.“
Jak si to představuješ po absolvování vysoké školy?
Lukáš Linhart, student: „Tak daleko se ve svých představách ještě nepouštím. Určitě má fyzika nějaké uplatnění. Příležitostí je mnoho a vědecká práce se vždycky najde.“
Který konkrétní obor tě baví nejvíce?
Lukáš Linhart, student: „Já se zajímám o astronomii, astronomická olympiáda mě uchvátila. Asi to nějak směřuji k té astronomii a astrofyzice.“
Gymnázium Petra Bezruče ve Frýdku-Místku je v soutěžích dlouhodobě velmi úspěšné, ale na výsledky Lukáš Linharta jsou všichni mimořádně pyšní.
Olga Onderková, ředitelka Gymnázia Petra Bezruče Frýdek-Místek: „Lukáš Linhart je výjimečný student. Od prvního ročníku se zapojuje do různých soutěží, hlavně fyzikálně zaměřených. Zajímá ho astronomie a zúčastnil se astronomické olympiády, byl dvakrát na třetí příčce.“
V čem je výjimečný tento student?
Olga Onderková, ředitelka Gymnázia Petra Bezruče Frýdek-Místek: „Je zapálený do fyziky, a hlavně do astronomie. Zabývá se astronomií i mimo školu a myslíme si, že se zapojí i do středoškolské odborné činnosti. Věříme, že další roky bude úspěšný.“
Pomáháte mu nějak s přípravou na ty soutěže, nebo jak to vypadá?
Olga Onderková, ředitelka Gymnázia Petra Bezruče Frýdek-Místek: „S přípravou na soutěže mu pomáhá jeho vyučující fyziky. Sám si také získává spoustu studijních materiálů, protože ten jeho rozsah už je mimo učivo střední školy.“
Vyučující Gymnázia Petra Bezruče přiznávají, že Lukáš si přinesl spoustu vědomostí už ze základní školy a zlepšuje se především díky samostudiu.
Zuzana Lišková, učitelka: „Lukáš Linhart k nám přišel jako mimořádně nadaný žák, už s úspěchy ze základní školy. Od té doby, co k nám nastoupil, vyhrával soutěže a postupoval do dalších kol. V poslední době mu už republiková kola nestačí a postupuje do mezinárodních.“
Jak mu může v těchto úspěších pomoci škola, když jsou některé věci už mimo školní vyučování?
Zuzana Lišková, učitelka: „Škola mu může poskytovat podporu, pochvalu, uvolnění ze školy, případně nějaký kontakt, kde by se mohlo dítě obrátit o konzultaci.“
Jak vidíte budoucnost Lukáše?
Zuzana Lišková, učitelka: „Lukáš se nyní orientuje na přírodovědné předměty, věnuje tomu spoustu času a bude se věnovat vědě.“
MS kraj talentované žáky dlouhodobě podporuje a jak je vidět, přináší to výsledky.
Středoškoláci pomáhali v nemocnicích
Celkem 290 žáků krajských zdravotnických škol se zapojilo do pomoci v nemocnicích a sociálních zařízeních v regionu. Více v následujícím příspěvku.
Ředitelé škol přeložili plánovanou souvislou praxi žáků na dřívější termín v souvislosti s aktuální neutěšenou epidemiologickou situací, ale také na základě výzvy kraje.
V nemocnicích či sociálních zařízeních v Moravskoslezském kraji na praxi či brigádu nastoupili žáci krajských zdravotnických škol v Ostravě, Krnově, Opavě, Frýdku-Místku a Karviné. Pomáhali studenti oborů Praktická sestra, Diplomovaná všeobecná sestra a Sociální činnost.
Nejvíce praktikantů vyslala ostravská Střední zdravotnická škola a Vyšší odborná škola zdravotnická. V nemocnicích nastoupilo 51 budoucích praktických sester a 124 studentů oboru Diplomovaná všeobecná sestra.
Anketa ředitelů středních škol
V minulém vydání pořadu Studuj u nás jsme vám přinesli anketu s řediteli vybraných středních škol z našeho kraje, ve které hodnotili rok 2021. Tentokrát jsme se jich zeptali, co očekávají od roku 2022. Tady jsou jejich odpovědi.
Tomáš Řežáb, ředitel SPŠ Ostrava: „Plánujeme ho ve standartním režimu a s celou řadou nových věcí. Díky MS kraji doufám, že se podaří i sportovní areál, dokončujeme střechu na dílenské budově. Budeme potřebovat spoustu oprav, ale taky se zaměřovat na kvalitní výuku.“
Co projekty? Stáže a další věci?
Tomáš Řežáb, ředitel SPŠ Ostrava: „Jedeme v projektu OKAP, je to projekt, který je zaměřený na odborné, kariérové a polytechnické vzdělávání v MS kraji.“
Pavla Kovalová, ředitelka ZUŠ Ostrava: „Já myslím, že tak jako doposud. Předpokládám, že už nedojde k celoplošnému uzavření škol a že budeme pokračovat v trendech, které jsme měli předtím.“
Daniel Kašička, ředitel Gymnázia Hladnov: „Do nového roku vstoupíme s tím, že si budeme vědomi toho, že to bude normální a přirozený život. Budeme rádi, když budeme moci pro žáky zajistit veškeré plánované akce.“
Plánujete nějaké zahraniční stáže, projekty a tak dále?
Daniel Kašička, ředitel Gymnázia Hladnov: „Máme pro žáky naplánované v rámci projektu Erasmus krátkodobé aktivity, tak by mělo kolem dvaceti žáků vycestovat do zahraničí na krátké jazykové pobyty. Také plánujeme lyžařské kurzy i turistické kurzy.“
Plánujete nějaké vylepšení vašeho školního zázemí?
Daniel Kašička, ředitel Gymnázia Hladnov: „Musím říct, že na tom pracujeme neustále. V období covidu, kdy škola byla prázdná, jsme prováděli veškeré údržby a investice ve škole.“
Tomáš Führer, ředitel SŠ elektrotechnické Ostrava: „Budu optimista, že se naučíme s tou situací žít. Všichni jsme se poučili a budeme studovat a plnit cíle vzdělávací politiky.“
Konkrétní plány pro ten příští rok, třeba co se týká vybavení?
Tomáš Führer, ředitel SŠ elektrotechnické Ostrava: „Projekty stále běží. Protože jsme škola, která je zřizovaná MS krajem, organizujeme projekt OKAP 2, za naši školu máme projekt, kde budeme stavět velké energetické centrum.“
Jana Vylobová, ředitelka Biskupského gymnázia Ostrava: „Hlavně to ufinancovat, protože jestli bude rozpočtové provizorium, tak u nás na církevním školství se to velmi podepíše.“
Další plány? Chcete nějak dovybavit školu, zapojit se do projektů?
Jana Vylobová, ředitelka Biskupského gymnázia Ostrava: „Já mám školu hodně vybavenou, teď už zbývá jen zázemí pro administrativu. Ještě mám v hlavě jednu speciální multimediální učebnu.“
Pavel Chrenka, ředitel SŠ služeb a podnikání Ostrava: „Budeme muset zlepšit přístup k žákům, co se týče vysvětlování covidu. Množí se stížnosti rodičů, kteří říkají, že školy jednají protiprávně, a to nás s kolegy hodně zatěžuje.“
Co projekty a další plány na rok 2022?
Pavel Chrenka, ředitel SŠ služeb a podnikání Ostrava: „Jsme začleněni do projektu Šablony 3, také do Erasmu plus.“
Martin Mikolášek, ředitel SUŠ Ostrava: „Jsem optimista, věřím tomu, že z toho, co jsme prožili, si vybereme, co je nosné do budoucna. To, co nosné není, na to rychle zapomeneme a budeme se soustředit, aby naši žáci dosahovali co nejlepších výsledků.“
Snad už bude situace lepší a rozjedou se stáže, projekty a další věci. Co v tomto směru plánujete vy?
Martin Mikolášek, ředitel SUŠ Ostrava: „Určitě se chceme vrátit zpátky k tomu, co nám covid přerušil, chtěli bychom se také vrátit k pořádání výstav.“
Pořad Studuj u nás dospěl do svého závěru. Děkujeme za přízeň a na viděnou příště.
Redakčně upraveno / zkráceno.
Dobrý den, vítejte u školního magazínu TV Polar Studuj u nás, ve kterém vám přinášíme novinky z krajských škol. Tentokrát začneme představením mimořádně talentovaného žáka Gymnázia Petra Bezruče ve Frýdku-Místku, podíváme se, jak středoškoláci pomáhali v době covidové v nemocnicích, a nakonec přineseme anketu ředitelů středních škol.
Žák Lukáš Linhart vyhrává mezinárodní soutěže
Tento mladík se jmenuje Lukáš Linhart. Navštěvuje čtvrtý ročník šestiletého studia na Gymnáziu Petra Bezruče ve Frýdku-Místku. Ale není to jen obyčejný student, je velmi talentovaný, a navíc úspěšný v nejrůznějších národních i mezinárodních soutěžích.
Lukáš Linhart, student: „Toto je asi největší úspěch zatím, je to bronzová medaile z mezinárodní astronomické olympiády z roku 2019. Navštívil jsem ji prezenčně v Rumunsku. Byl jsem i na dalších dvou mezinárodních olympiádách, ale ty se konaly jen online.“
Prý už jsi zahájil i spolupráci s profesory z vysokých škol, tak nám to trošku popiš.
Lukáš Linhart, student: „Ano, oslovil jsem pana docenta z matematicko-fyzikální fakulty, abych přičichnul k té opravdové vědecké práci a jak to třeba může fungovat. Chtěl jsem si to vyzkoušet a byl velmi vstřícný.“
Jak to plánuješ dál s účastí v této soutěži?
Lukáš Linhart, student: „Rozhodně mě baví, hodlám v nich pokračovat. Myslím si, že je to skvělá příležitost, jak si rozšířit ty znalosti na střední škole, za které budu na vysoké škole vděčný.“
Jak si to představuješ po absolvování vysoké školy?
Lukáš Linhart, student: „Tak daleko se ve svých představách ještě nepouštím. Určitě má fyzika nějaké uplatnění. Příležitostí je mnoho a vědecká práce se vždycky najde.“
Který konkrétní obor tě baví nejvíce?
Lukáš Linhart, student: „Já se zajímám o astronomii, astronomická olympiáda mě uchvátila. Asi to nějak směřuji k té astronomii a astrofyzice.“
Gymnázium Petra Bezruče ve Frýdku-Místku je v soutěžích dlouhodobě velmi úspěšné, ale na výsledky Lukáš Linharta jsou všichni mimořádně pyšní.
Olga Onderková, ředitelka Gymnázia Petra Bezruče Frýdek-Místek: „Lukáš Linhart je výjimečný student. Od prvního ročníku se zapojuje do různých soutěží, hlavně fyzikálně zaměřených. Zajímá ho astronomie a zúčastnil se astronomické olympiády, byl dvakrát na třetí příčce.“
V čem je výjimečný tento student?
Olga Onderková, ředitelka Gymnázia Petra Bezruče Frýdek-Místek: „Je zapálený do fyziky, a hlavně do astronomie. Zabývá se astronomií i mimo školu a myslíme si, že se zapojí i do středoškolské odborné činnosti. Věříme, že další roky bude úspěšný.“
Pomáháte mu nějak s přípravou na ty soutěže, nebo jak to vypadá?
Olga Onderková, ředitelka Gymnázia Petra Bezruče Frýdek-Místek: „S přípravou na soutěže mu pomáhá jeho vyučující fyziky. Sám si také získává spoustu studijních materiálů, protože ten jeho rozsah už je mimo učivo střední školy.“
Vyučující Gymnázia Petra Bezruče přiznávají, že Lukáš si přinesl spoustu vědomostí už ze základní školy a zlepšuje se především díky samostudiu.
Zuzana Lišková, učitelka: „Lukáš Linhart k nám přišel jako mimořádně nadaný žák, už s úspěchy ze základní školy. Od té doby, co k nám nastoupil, vyhrával soutěže a postupoval do dalších kol. V poslední době mu už republiková kola nestačí a postupuje do mezinárodních.“
Jak mu může v těchto úspěších pomoci škola, když jsou některé věci už mimo školní vyučování?
Zuzana Lišková, učitelka: „Škola mu může poskytovat podporu, pochvalu, uvolnění ze školy, případně nějaký kontakt, kde by se mohlo dítě obrátit o konzultaci.“
Jak vidíte budoucnost Lukáše?
Zuzana Lišková, učitelka: „Lukáš se nyní orientuje na přírodovědné předměty, věnuje tomu spoustu času a bude se věnovat vědě.“
MS kraj talentované žáky dlouhodobě podporuje a jak je vidět, přináší to výsledky.
Středoškoláci pomáhali v nemocnicích
Celkem 290 žáků krajských zdravotnických škol se zapojilo do pomoci v nemocnicích a sociálních zařízeních v regionu. Více v následujícím příspěvku.
Ředitelé škol přeložili plánovanou souvislou praxi žáků na dřívější termín v souvislosti s aktuální neutěšenou epidemiologickou situací, ale také na základě výzvy kraje.
V nemocnicích či sociálních zařízeních v Moravskoslezském kraji na praxi či brigádu nastoupili žáci krajských zdravotnických škol v Ostravě, Krnově, Opavě, Frýdku-Místku a Karviné. Pomáhali studenti oborů Praktická sestra, Diplomovaná všeobecná sestra a Sociální činnost.
Nejvíce praktikantů vyslala ostravská Střední zdravotnická škola a Vyšší odborná škola zdravotnická. V nemocnicích nastoupilo 51 budoucích praktických sester a 124 studentů oboru Diplomovaná všeobecná sestra.
Anketa ředitelů středních škol
V minulém vydání pořadu Studuj u nás jsme vám přinesli anketu s řediteli vybraných středních škol z našeho kraje, ve které hodnotili rok 2021. Tentokrát jsme se jich zeptali, co očekávají od roku 2022. Tady jsou jejich odpovědi.
Tomáš Řežáb, ředitel SPŠ Ostrava: „Plánujeme ho ve standartním režimu a s celou řadou nových věcí. Díky MS kraji doufám, že se podaří i sportovní areál, dokončujeme střechu na dílenské budově. Budeme potřebovat spoustu oprav, ale taky se zaměřovat na kvalitní výuku.“
Co projekty? Stáže a další věci?
Tomáš Řežáb, ředitel SPŠ Ostrava: „Jedeme v projektu OKAP, je to projekt, který je zaměřený na odborné, kariérové a polytechnické vzdělávání v MS kraji.“
Pavla Kovalová, ředitelka ZUŠ Ostrava: „Já myslím, že tak jako doposud. Předpokládám, že už nedojde k celoplošnému uzavření škol a že budeme pokračovat v trendech, které jsme měli předtím.“
Daniel Kašička, ředitel Gymnázia Hladnov: „Do nového roku vstoupíme s tím, že si budeme vědomi toho, že to bude normální a přirozený život. Budeme rádi, když budeme moci pro žáky zajistit veškeré plánované akce.“
Plánujete nějaké zahraniční stáže, projekty a tak dále?
Daniel Kašička, ředitel Gymnázia Hladnov: „Máme pro žáky naplánované v rámci projektu Erasmus krátkodobé aktivity, tak by mělo kolem dvaceti žáků vycestovat do zahraničí na krátké jazykové pobyty. Také plánujeme lyžařské kurzy i turistické kurzy.“
Plánujete nějaké vylepšení vašeho školního zázemí?
Daniel Kašička, ředitel Gymnázia Hladnov: „Musím říct, že na tom pracujeme neustále. V období covidu, kdy škola byla prázdná, jsme prováděli veškeré údržby a investice ve škole.“
Tomáš Führer, ředitel SŠ elektrotechnické Ostrava: „Budu optimista, že se naučíme s tou situací žít. Všichni jsme se poučili a budeme studovat a plnit cíle vzdělávací politiky.“
Konkrétní plány pro ten příští rok, třeba co se týká vybavení?
Tomáš Führer, ředitel SŠ elektrotechnické Ostrava: „Projekty stále běží. Protože jsme škola, která je zřizovaná MS krajem, organizujeme projekt OKAP 2, za naši školu máme projekt, kde budeme stavět velké energetické centrum.“
Jana Vylobová, ředitelka Biskupského gymnázia Ostrava: „Hlavně to ufinancovat, protože jestli bude rozpočtové provizorium, tak u nás na církevním školství se to velmi podepíše.“
Další plány? Chcete nějak dovybavit školu, zapojit se do projektů?
Jana Vylobová, ředitelka Biskupského gymnázia Ostrava: „Já mám školu hodně vybavenou, teď už zbývá jen zázemí pro administrativu. Ještě mám v hlavě jednu speciální multimediální učebnu.“
Pavel Chrenka, ředitel SŠ služeb a podnikání Ostrava: „Budeme muset zlepšit přístup k žákům, co se týče vysvětlování covidu. Množí se stížnosti rodičů, kteří říkají, že školy jednají protiprávně, a to nás s kolegy hodně zatěžuje.“
Co projekty a další plány na rok 2022?
Pavel Chrenka, ředitel SŠ služeb a podnikání Ostrava: „Jsme začleněni do projektu Šablony 3, také do Erasmu plus.“
Martin Mikolášek, ředitel SUŠ Ostrava: „Jsem optimista, věřím tomu, že z toho, co jsme prožili, si vybereme, co je nosné do budoucna. To, co nosné není, na to rychle zapomeneme a budeme se soustředit, aby naši žáci dosahovali co nejlepších výsledků.“
Snad už bude situace lepší a rozjedou se stáže, projekty a další věci. Co v tomto směru plánujete vy?
Martin Mikolášek, ředitel SUŠ Ostrava: „Určitě se chceme vrátit zpátky k tomu, co nám covid přerušil, chtěli bychom se také vrátit k pořádání výstav.“
Pořad Studuj u nás dospěl do svého závěru. Děkujeme za přízeň a na viděnou příště.
Redakčně upraveno / zkráceno.