Mimořádná zpráva:
Načítám...
  • Načítám...
>
Studuj u nás

Studuj u nás

  • VET Bridge 2025 - konference v DK Poklad
  • Den otevřených dveří na SOŠ Frýdek-Místek
  • Ostravský GAME JAM – soutěž pro týmy středoškolských studentů

VET Bridge 2025 - konference v DK Poklad

Moravskoslezský kraj ve spolupráci s Moravskoslezskou technologickou akademií pořádal mezinárodní konferenci odborného vzdělávání Vet Bridge. Ta se konala v Ostravě ve dvou dnech. Ten první hostil Dům kultury Poklad.

Jan Veřmiřovský (ANO), náměstek hejtmana MS kraje: "Jedná se o první konferenci v rámci odborného vzdělávání, která se koná v Moravskoslezském kraji. Protože něco takového v minulosti nebylo, tak jsme se domluvili právě s Moravskoslezskou technologickou akademií, že bychom něco takového uspořádali a vlastně i zpopularizovali odborné vzdělávání nejen v rámci regionu, ale i v rámci celé České republiky a samozřejmě i na mezinárodní úrovni, protože zde máme hosty i ze zahraničí."

Je důležité právě to vyměňování zkušeností?

Jan Veřmiřovský (ANO), náměstek hejtmana MS kraje: "Myslím si, že vyměňování zkušeností je to nejpodstatnější, protože to, co řeší jedna škola třeba v rámci našeho regionu, určitě pravděpodobně řeší i některá škola, třeba v rámci celé České republiky nebo na té mezinárodní úrovni."

Prý naším vzorem by mohlo být Baskicko. Je to pravda?

Jan Veřmiřovský (ANO), náměstek hejtmana MS kraje: "Je to tak, protože právě celý ten model, který máme vytvořený v rámci odborného vzdělávání, vychází z baskického modelu, tzv. modelu technika, kde jsme se už byli podívat a odkud bereme zkušenosti."

Jan Meca, ředitel MS technologické akademie: "Je to vlastně jednoduché. Častokrát se snažíme vymýšlet v České republice kolo a ono už bylo vymyšleno. A dneska ta úspěšná budoucnost je postavená na sdílení a propojování, spolupráci a prostě na předávání dobré praxe."

Co bychom tedy měli udělat, aby zájem o odborné školství byl ze strany dětí a rodičů vyšší?

Host 3: "No tak to je strašně těžká otázka. Já se přiznám, že na ni nemám úplně jednoznačnou odpověď. Z mého pohledu si to musíme odpracovat všichni. Já vidím rezervy na straně zaměstnavatelů, byznysu, vidím i rezervy na straně středních škol. Ale je jednoznačné, a to se ukazuje vlastně ze všech statistik i trendů, že odborné vzdělávání má mít ve společnosti nějakou prioritu. A opravdu, musíme si to prostě odpracovat."

Konference vznikla s jasným cílem vytvořit prestižní mezinárodní platformu, kde se budou sdílet příklady dobré praxe, inovativní přístupy k výuce a modely spolupráce mezi školami a firmami. Na konferenci zazněly příběhy, které ukazují, že moderní odborné vzdělávání je nejen možné, ale především potřebné.

Tatjana Babrauskiene, členka Evropského hospodářského a sociálního výboru: "Slyšela jsem, že odborné a řemeslné profese nejsou v České republice až tak atraktivní. Na tom musíte zapracovat a učitelé by měli vědět, jaké znalosti a dovednosti žáci potřebují, aby byli na evropském trhu žádaní. K tomu důraz na digitalizaci a věřím, že se situace brzy zlepší."

Jon Labaka, náměstek ministra pro odborné vzdělávání a přípravu Baskicka: "Děkujeme za pozvání. Rádi jsme přijeli vysvětlit, co dělá naše vláda pro vzdělávací systém v Baskicku, a třeba to jsou kroky, které by vás mohly inspirovat. Cítím, že máme hodně společného a že si v oblasti odborného školství můžeme vyměnit hodně zkušeností."

Adrijana Hodak, slovinská VET Ambasadorka: "Já jsem ze Slovinska a přijela jsem odprezentovat jakým výzvám čelíme ve slovinském školství. Snažíme se propojit školy s praxí, aby žáci získali co nejvíce praktických dovedností ještě předtím, než školu vystudují. Myslím, že se o to snažíte i vy a děláte dobře. Budeme na tom nadále s vámi spolupracovat."

Hlavním cílem konference bylo propojit odborníky, zástupce škol, firem i veřejné správy, kteří se podílejí na rozvoji technického vzdělávání.

Den otevřených dveří na SOŠ Frýdek-Místek

SOŠ Frýdek-Místek má dvě hlavní střediska - na Lískovecké ulici a Na hrázi u Olešné. A na tom druhém místě pořádala škola Den otevřených dveří s názvem Řemeslo na dosah.

Střední odborná škola Frýdek-Místek nabízí jedenáct oborů, z toho čtyři maturitní a sedm učebních.

Jan Durčák, ředitel SPŠ Frýdek-Místek: "Obory jsou konstruovány tak, že v podstatě umožňují přestup jak horizontálně, tak ve vertikálním směru. To znamená, že žák, který se vyučí, si může ještě dodělat nástavbové studium dvouleté a získat maturitní zkoušku. Případně, pokud má maturitní obor a ten obor se mu nedaří, tak může přejít na podobný obor v učňovském školství v lokalitě Na Lískovecké, kde probíhá výuka technických a strojních oborů. No a tady na ulici Na Hrázi probíhá výuka zemědělských oborů a také oboru autoelektrikář a automechanik."

Den otevřených dveří na Střední odborné škole s názvem Řemeslo na dosah nabídl návštěvníkům praktické ukázky zemědělských a lesnických profesí, projížďky na traktorech, prohlídky školy a dílen, kreativní dílny, zvířata a další atrakce.

Eva Krhutová, hlavní organizátorka: "Velmi zajímavé a atraktivní po celé tři roky, kdy to pořádáme, jsou právě projížďky na všech strojích, které tady kolem dokola vidíte, kdy naši tři mistři budou provázet děti i rodiče, mohou si zkusit jízdu. Pak tady máme překrásné makety koně, krávy a kozičky, kde si můžete vyzkoušet, jak máte silné ruce a jak vám to jde s dojením. Těch atrakcí je tady za každý obor hrozně moc. Zemědělci, farmáři, zvířata, stroje. Zahradníci mají stánek, kde mají mikroskopy s rostlinami, které jsou trošičku nemocné. Mají tam spoustu výrobků, které sami vyrobili z výpěstků. Nabízejí to na prodej. Naši studenti, současní i bývalí, přivezli živá zvířata, kravičky, telátka, poníky. Ty zase můžou návštěvníci vidět na jiných místech. Opraváři mají otevřenou halu, kde mají velmi zajímavé historické sbírky pil a traktorů, takže je toho opravdu hodně."

Na akci Řemeslo nadosah se podíleli i žáci školy, kteří stovkám návštěvníků prezentovali jednotlivé obory.

anketa: návštěvníci: "Přišli jsme se podívat, mladý má zájem o tuto školu. Já jsem tady taky kdysi chodil. Jaký obor? Asi opravář nebo automechanik, nevím. Ještě je teprve v sedmé třídě, takže máme dost času."

anketa: žák SOŠ: "Já ještě studuju autoelektrikáře a jsem tady dost spokojený. Jak to vypadá tady vypadá s vybavením? Tak já si myslím, že vybavení tady je dost dobré."

Pohodovou sobotu doplnily také ukázky práce lesních mechanizací, autorů a kovářů.

Ostravský GAME JAM – soutěž pro týmy středoškolských studentů

Ostravský Game Jam je soutěž pro týmy středoškolských studentů zapálených do vývoje počítačových her. Za úkol měli vyvinout prototyp hry ve 2 dnech.

Druhý ročník soutěže ve vývoji počítačových her Game Jam přilákal 111 žáků z dvanácti krajských škol. Soutěž získala také podporu devatenácti herních studií.

Zbyněk Pospěch, ředitel, SPŠEI Ostrava: "Studenti mají vytvořit počítačovou hru na téma, které jim bylo zadáno, a to téma je přes hranice. S tím, že ty platformy, které využívají, mohou být různé."

Komu je soutěž určena?

Zbyněk Pospěch, ředitel, SPŠEI Ostrava: "Přihlásit se mohou všichni žáci v podstatě z jakékoliv střední školy. Samozřejmě velmi často a z velké části jsou to technické školy, ale máme zde i týmy z gymnázia a máme zde i jiné zaměření, nejen odborné. Opravdu je to velice široké a žáky to zajímá, takže jsme rádi, že můžeme něco takového tady pořádat."

Ale jak se dá posoudit, která počítačová hra je lepší než ta druhá?

Aleš Hrabalík, porotce: "To se musí zkusit. Člověk si musí sednout ke klávesnici a zkusit si ji zahrát. Teprve pak zjistí, jestli je dobrá, nebo špatná. Od pohledu to zkrátka nejde."

V oblasti vývoje počítačových her spolupracuje průmyslovka s vysokými školami, například s Vysokou školou báňskou Technickou univerzitou Ostrava.

Martin Němec, odborný asistent, VŠB-TU Ostrava: "Ta spolupráce je velmi důležitá, protože studenti na vysoké škole, když nastoupí, většinou mají celkem málo času, a my chceme, aby už měli nějaké základní zkušenosti. Takže Vysoká škola báňská spolupracuje tady se střední školou proto, aby si připravovala studenty, kteří potom ve velké míře odcházejí k nám na vysokou školu a pokračují ve studiích tam."

Jan Veřmiřovský (ANO), náměstek hejtmana MS kraje: "Současná doba přece jenom je i o nových trendech a počítačové hry a vyvíjení počítačových her je jednou ze součástí vzdělávání jako takového, zejména na odborných školách."

Soutěž bavila natolik, že týmy ve škole dokonce přespaly, aby co nejvíce využily čas k vývoji své počítačové hry.

anketa: soutěžící:"Toto už je vlastně třetí soutěž podobná, na které jsem, a myslím si, že to je určitě skvělý zážitek pro každého, kdo si chce zkusit vyvíjet nebo chce v budoucnu vyvíjet videohry."

"Chystám si zatím programy, stahuji si různé potřebné věci."

Jak je reálné za dva dny vytvořit opravdu kvalitní počítačovou hru?

anketa: soutěžící:

"Tak většinou tam jde vidět spíš ta vize než ta samotná hra, ale podle mě to v rámci možností reálné je."

Redakčně upraveno / zkráceno.

Mohlo by Vás také zajímat

Pořad: Studuj u nás
12. listopadu 2025, 17:27

VET Bridge 2025 - konference v DK Poklad

Moravskoslezský kraj ve spolupráci s Moravskoslezskou technologickou akademií pořádal mezinárodní konferenci odborného vzdělávání Vet Bridge. Ta se konala v Ostravě ve dvou dnech. Ten první hostil Dům kultury Poklad.

Jan Veřmiřovský (ANO), náměstek hejtmana MS kraje: "Jedná se o první konferenci v rámci odborného vzdělávání, která se koná v Moravskoslezském kraji. Protože něco takového v minulosti nebylo, tak jsme se domluvili právě s Moravskoslezskou technologickou akademií, že bychom něco takového uspořádali a vlastně i zpopularizovali odborné vzdělávání nejen v rámci regionu, ale i v rámci celé České republiky a samozřejmě i na mezinárodní úrovni, protože zde máme hosty i ze zahraničí."

Je důležité právě to vyměňování zkušeností?

Jan Veřmiřovský (ANO), náměstek hejtmana MS kraje: "Myslím si, že vyměňování zkušeností je to nejpodstatnější, protože to, co řeší jedna škola třeba v rámci našeho regionu, určitě pravděpodobně řeší i některá škola, třeba v rámci celé České republiky nebo na té mezinárodní úrovni."

Prý naším vzorem by mohlo být Baskicko. Je to pravda?

Jan Veřmiřovský (ANO), náměstek hejtmana MS kraje: "Je to tak, protože právě celý ten model, který máme vytvořený v rámci odborného vzdělávání, vychází z baskického modelu, tzv. modelu technika, kde jsme se už byli podívat a odkud bereme zkušenosti."

Jan Meca, ředitel MS technologické akademie: "Je to vlastně jednoduché. Častokrát se snažíme vymýšlet v České republice kolo a ono už bylo vymyšleno. A dneska ta úspěšná budoucnost je postavená na sdílení a propojování, spolupráci a prostě na předávání dobré praxe."

Co bychom tedy měli udělat, aby zájem o odborné školství byl ze strany dětí a rodičů vyšší?

Host 3: "No tak to je strašně těžká otázka. Já se přiznám, že na ni nemám úplně jednoznačnou odpověď. Z mého pohledu si to musíme odpracovat všichni. Já vidím rezervy na straně zaměstnavatelů, byznysu, vidím i rezervy na straně středních škol. Ale je jednoznačné, a to se ukazuje vlastně ze všech statistik i trendů, že odborné vzdělávání má mít ve společnosti nějakou prioritu. A opravdu, musíme si to prostě odpracovat."

Konference vznikla s jasným cílem vytvořit prestižní mezinárodní platformu, kde se budou sdílet příklady dobré praxe, inovativní přístupy k výuce a modely spolupráce mezi školami a firmami. Na konferenci zazněly příběhy, které ukazují, že moderní odborné vzdělávání je nejen možné, ale především potřebné.

Tatjana Babrauskiene, členka Evropského hospodářského a sociálního výboru: "Slyšela jsem, že odborné a řemeslné profese nejsou v České republice až tak atraktivní. Na tom musíte zapracovat a učitelé by měli vědět, jaké znalosti a dovednosti žáci potřebují, aby byli na evropském trhu žádaní. K tomu důraz na digitalizaci a věřím, že se situace brzy zlepší."

Jon Labaka, náměstek ministra pro odborné vzdělávání a přípravu Baskicka: "Děkujeme za pozvání. Rádi jsme přijeli vysvětlit, co dělá naše vláda pro vzdělávací systém v Baskicku, a třeba to jsou kroky, které by vás mohly inspirovat. Cítím, že máme hodně společného a že si v oblasti odborného školství můžeme vyměnit hodně zkušeností."

Adrijana Hodak, slovinská VET Ambasadorka: "Já jsem ze Slovinska a přijela jsem odprezentovat jakým výzvám čelíme ve slovinském školství. Snažíme se propojit školy s praxí, aby žáci získali co nejvíce praktických dovedností ještě předtím, než školu vystudují. Myslím, že se o to snažíte i vy a děláte dobře. Budeme na tom nadále s vámi spolupracovat."

Hlavním cílem konference bylo propojit odborníky, zástupce škol, firem i veřejné správy, kteří se podílejí na rozvoji technického vzdělávání.

Den otevřených dveří na SOŠ Frýdek-Místek

SOŠ Frýdek-Místek má dvě hlavní střediska - na Lískovecké ulici a Na hrázi u Olešné. A na tom druhém místě pořádala škola Den otevřených dveří s názvem Řemeslo na dosah.

Střední odborná škola Frýdek-Místek nabízí jedenáct oborů, z toho čtyři maturitní a sedm učebních.

Jan Durčák, ředitel SPŠ Frýdek-Místek: "Obory jsou konstruovány tak, že v podstatě umožňují přestup jak horizontálně, tak ve vertikálním směru. To znamená, že žák, který se vyučí, si může ještě dodělat nástavbové studium dvouleté a získat maturitní zkoušku. Případně, pokud má maturitní obor a ten obor se mu nedaří, tak může přejít na podobný obor v učňovském školství v lokalitě Na Lískovecké, kde probíhá výuka technických a strojních oborů. No a tady na ulici Na Hrázi probíhá výuka zemědělských oborů a také oboru autoelektrikář a automechanik."

Den otevřených dveří na Střední odborné škole s názvem Řemeslo na dosah nabídl návštěvníkům praktické ukázky zemědělských a lesnických profesí, projížďky na traktorech, prohlídky školy a dílen, kreativní dílny, zvířata a další atrakce.

Eva Krhutová, hlavní organizátorka: "Velmi zajímavé a atraktivní po celé tři roky, kdy to pořádáme, jsou právě projížďky na všech strojích, které tady kolem dokola vidíte, kdy naši tři mistři budou provázet děti i rodiče, mohou si zkusit jízdu. Pak tady máme překrásné makety koně, krávy a kozičky, kde si můžete vyzkoušet, jak máte silné ruce a jak vám to jde s dojením. Těch atrakcí je tady za každý obor hrozně moc. Zemědělci, farmáři, zvířata, stroje. Zahradníci mají stánek, kde mají mikroskopy s rostlinami, které jsou trošičku nemocné. Mají tam spoustu výrobků, které sami vyrobili z výpěstků. Nabízejí to na prodej. Naši studenti, současní i bývalí, přivezli živá zvířata, kravičky, telátka, poníky. Ty zase můžou návštěvníci vidět na jiných místech. Opraváři mají otevřenou halu, kde mají velmi zajímavé historické sbírky pil a traktorů, takže je toho opravdu hodně."

Na akci Řemeslo nadosah se podíleli i žáci školy, kteří stovkám návštěvníků prezentovali jednotlivé obory.

anketa: návštěvníci: "Přišli jsme se podívat, mladý má zájem o tuto školu. Já jsem tady taky kdysi chodil. Jaký obor? Asi opravář nebo automechanik, nevím. Ještě je teprve v sedmé třídě, takže máme dost času."

anketa: žák SOŠ: "Já ještě studuju autoelektrikáře a jsem tady dost spokojený. Jak to vypadá tady vypadá s vybavením? Tak já si myslím, že vybavení tady je dost dobré."

Pohodovou sobotu doplnily také ukázky práce lesních mechanizací, autorů a kovářů.

Ostravský GAME JAM – soutěž pro týmy středoškolských studentů

Ostravský Game Jam je soutěž pro týmy středoškolských studentů zapálených do vývoje počítačových her. Za úkol měli vyvinout prototyp hry ve 2 dnech.

Druhý ročník soutěže ve vývoji počítačových her Game Jam přilákal 111 žáků z dvanácti krajských škol. Soutěž získala také podporu devatenácti herních studií.

Zbyněk Pospěch, ředitel, SPŠEI Ostrava: "Studenti mají vytvořit počítačovou hru na téma, které jim bylo zadáno, a to téma je přes hranice. S tím, že ty platformy, které využívají, mohou být různé."

Komu je soutěž určena?

Zbyněk Pospěch, ředitel, SPŠEI Ostrava: "Přihlásit se mohou všichni žáci v podstatě z jakékoliv střední školy. Samozřejmě velmi často a z velké části jsou to technické školy, ale máme zde i týmy z gymnázia a máme zde i jiné zaměření, nejen odborné. Opravdu je to velice široké a žáky to zajímá, takže jsme rádi, že můžeme něco takového tady pořádat."

Ale jak se dá posoudit, která počítačová hra je lepší než ta druhá?

Aleš Hrabalík, porotce: "To se musí zkusit. Člověk si musí sednout ke klávesnici a zkusit si ji zahrát. Teprve pak zjistí, jestli je dobrá, nebo špatná. Od pohledu to zkrátka nejde."

V oblasti vývoje počítačových her spolupracuje průmyslovka s vysokými školami, například s Vysokou školou báňskou Technickou univerzitou Ostrava.

Martin Němec, odborný asistent, VŠB-TU Ostrava: "Ta spolupráce je velmi důležitá, protože studenti na vysoké škole, když nastoupí, většinou mají celkem málo času, a my chceme, aby už měli nějaké základní zkušenosti. Takže Vysoká škola báňská spolupracuje tady se střední školou proto, aby si připravovala studenty, kteří potom ve velké míře odcházejí k nám na vysokou školu a pokračují ve studiích tam."

Jan Veřmiřovský (ANO), náměstek hejtmana MS kraje: "Současná doba přece jenom je i o nových trendech a počítačové hry a vyvíjení počítačových her je jednou ze součástí vzdělávání jako takového, zejména na odborných školách."

Soutěž bavila natolik, že týmy ve škole dokonce přespaly, aby co nejvíce využily čas k vývoji své počítačové hry.

anketa: soutěžící:"Toto už je vlastně třetí soutěž podobná, na které jsem, a myslím si, že to je určitě skvělý zážitek pro každého, kdo si chce zkusit vyvíjet nebo chce v budoucnu vyvíjet videohry."

"Chystám si zatím programy, stahuji si různé potřebné věci."

Jak je reálné za dva dny vytvořit opravdu kvalitní počítačovou hru?

anketa: soutěžící:

"Tak většinou tam jde vidět spíš ta vize než ta samotná hra, ale podle mě to v rámci možností reálné je."

Redakčně upraveno / zkráceno.

Zdroj: https://polar.cz/porady/studuj-u-nas/studuj-u-nas-12-11-2025-17-27