Debata: Jak rozvíjet město, aby se v něm dobře žilo
MAPPA Ostrava připravila projekt debat O městě. V té první spolu diskutovali zástupci municipalit, architektů i veřejnost o tom, co dělat pro budoucnost Ostravy a měst. Zda města dokáží zohlednit v rozvojových plánech veřejný zájem.
Vytvářejí česká města prostor pro dobrý život? To byla ústřední otázka veřejné debaty, která proběhla v Městském ateliéru prostorového plánování a architektury v centru Ostravy.
Anketa: 1.) "Studuju architekturu a jsem zvědavý." – Konkrétně na co? – "Jak se bude Ostrava dále rozvíjet."
Anketa: 2.) "Určitě by se měla ve městě rozvíjet bezemisní doprava v MHD. Je nějaká ta elektromobilita, tady to moc není znát ve městě."
Anketa: 3.) "Z mého ohledu je tady nedostatek zeleně. Celé město začíná být podle mě suché. A obecně, co mě trápí, když se strašně sekají nízko trávníky."
Petr Veselka (ANO), starosta Moravské Ostravy a Přívozu: "Dnešní debata, respektive i výstava je Město staví město. Já jsem na tady to velmi těším přišel jsem tady hlavně nasát nějaké informace. Jsem zvědavý na ty vize a na představení i těch projektů, které jsou v běhu."
Hana Tichánková (ANO), náměstkyně primátora Ostravy: "Samozřejmě jde o to, nejenom dobře bydlet, ale také aktivně využívat svůj volný čas, mít hezký prostor kolem domova, kde bydlíte, dostupnost služeb."
Tomáš Zetek, komunikace a participace MAPPA Ostrava: "Skrze tu debatu bychom chtěli ještě více veřejnosti přiblížit téma městského plánování. Toho, jak vzniká dobrý plán pro město a co naše organizace dělá."
Peter Bednár, architekt a urbanista: "Problém českého urbanismu vychází z nějakého začarovaného kruhu špatných rozhodnutí. Stavíme hlavně infrastrukturu s preferencí automobilů, to snižuje dostupnost jiných módů dopravy. To vede ke stigmatizaci uživatelů MHD, suburbanizaci a odlivu občanů z měst nebo center měst na periferie. Také plánování měst probíhá podle preferencí a potřeb těchto lidí, co ve městě nežijí."
Debata identifikovala největší výzvy pro rozvoj měst. Hlavně řešení parkování a problematiku automobilové dopravy. Zároveň bude potřeba řešit více lidí na menší ploše a novou zástavbu, hlavně proluk.
---