Mimořádná zpráva:
Načítám...
  • Načítám...
>
Chytrý region

Chytrý region

  • Contera staví v Ostravě smart budovu Organica
  • Představujeme metodu dekarbonizace motoru vodíkem
  • Nabíjení elektrobusu na 40 km jízdy trvá 10 minut

Dobrý den, v ekonomickém magazínu TV Polar Chytrý region vám přinášíme chytré novinky z našeho kraje. Tentokrát si představíme stavbu budovy Organica v centru Ostravy, uvidíme čištění motoru auta vodíkem a nakonec se podíváme na elektrobusy, které si pořídila Ostrava.

Contera staví v Ostravě smart budovu Organica

    Obrysy administrativní budovy Organica jsou na bývalém brownfieldu v Ostravě čím dál zřetelnější. Developer CONTERA dokončil základy a stavba, která bude šetrná k životnímu prostředí a pochlubí se inteligentními řídícími systémy, začíná růst do výšky.

    Tomáš Jirků, CEO, Contera: „Chceme, aby ta budova byla zcela výjimečná, aby tam byly použity technologie bez ohledu na to, co se používá dnes. Predikujeme vývoj a chtěli jsme, aby infrastruktura sítí, které jsou uvnitř baráku, očekávala budoucí rozvoj a aby implementace nových technologií byla možná.“

    Chtěli jste tímto způsobem nalákat další klienty?

    Tomáš Jirků, CEO, Contera: „Rozhodně, jednak stávajícího klienta, kterého dnes máme, tak dále hledáme ty, které osloví naše technologie a budou mít zájem být v objektu, myslí na budoucnost a životní prostředí.“

    Organica roste na území bývalého brownfieldu v oblasti Karolina jako svébytný solitér. Půdorys připomíná čtyřlistou vrtuli nebo vesmírný modul, který na ploše přistál a roztáhl se do všech stran. A co víc, tato smart budova bude plná nejmodernějších technologií.

    Martin Budina, Project Development Director, Contera: „Rádi bychom to často používané slovíčko Smart, jako Smart domácnost nebo Smart telefon, byli schopni implementovat i do administrativního developmentu, do naší budovy. Začne to parkováním, kdy vás mobilní aplikace společně s parkovacími senzory dovede na to správné a volné místo. V atriu objektu si budete moci dobít vaše mobilní zařízení na lavičkách pomocí USB konektoru. Objekt bude rovněž vybavený malou fotovoltaickou elektrárnou doplněnou o tepelná čerpadla, která zajistí energetickou soběstačnost budovy jako takové. Rádi bychom se věnovali i takovému palčivému tématu, které trápí administrativní budovy, a to je vzduchotechnika a chlazení objektu obecně. Plánujeme vzduchotechnický systém řídit inteligentně a posílat pomocí čidel oxidu uhličitého čerstvý vzduch právě tam, kde je nejvíce potřeba.“

    Provoz budovy bude trvale udržitelný, takže v jakém smyslu?

    Martin Budina, Project Development Director, Contera: „V tom smyslu, že ho v prvé řadě považujeme za brownfield, což je ten první předpoklad k tomu bavit se o udržitelném rozvoji developmentu a udržitelné výstavbě. A taky v tom smyslu, že objekt plánujeme certifikovat mezinárodním certifikátem a standardem BREEAM na úrovni excelent. Ten nereflektuje pouze to, jakým způsobem byla organika stavěná, ale reflektuje celý proces od designu, přes způsob stavby, po způsob provozování. Chtěli jsme k tomu přistoupit poměrně zodpovědně, protože se pohybujeme v samém centru třetího největšího města v ČR. Je to poměrně ojedinělá příležitost v kontextu ČR a troufnu si říct i v kontextu střední Evropy. Proto jsme k tomu chtěli přistoupit velmi svědomitě jak architekturou, tak tím, co bude budova schopna nabídnout svým uživatelům.“

    Organica se stane jednou z dominant Ostravy.

    Tomáš Macura (ANO), primátor Ostravy: „My tuto investici velmi vítáme, šli jsme v ústrety, protože město bylo původně vlastníkem těchto pozemků. Kromě toho, že dojde k zástavbě a využití bývalého brownfieldu, přidaná hodnota je hlavně v tom, že se to území doplní kvalitně, architektonicky pojatou budovou. Navíc udržitelnou z hlediska funkcí a výstavby. Vnitřní řešení, ať už se jedná o vytápění, větrání, ale i komfort, budou v duchu Smart řešení, to vše hodnotu budovy zvyšuje. V neposlední řadě musím dodat, že investor je osvícený i v tom, že pro něj stavba nekončí jen výstavbou budovy, ale řešením toho prostoru kolem, napojením se na další plány města. Je to další z komponent, který umožní, aby tady byla skutečně kvalitní městská čtvrť.“

    ORGANICA má začít sloužit většině nájemců od 3. čtvrtletí 2023. Největší z nich, společnost Tietoevry, která zde bude mít novou centrálu pro střední Evropu, bude mít budovu k dispozici už od 2. čtvrtletí.

    Představujeme metodu dekarbonizace motoru vodíkem

    Teď si představíme chytrou technologii H2i, která umí dokonale vyčistit motor jakéhokoliv auta. Jak název napovídá, používá k tomu vodík. Tuto převratnou metodu jsme vyzkoušeli na vlastní kůži.

    Vodík bývá nazýván palivem budoucnosti, ale už teď se v mnoha ohledech využívá. Jednou z chytrých technologií, která se používá i v našem regionu, je čištění motorů vodíkem. My jsme nechali v areálu Libros v Ostravě proměřit náš dvanáct let starý služební vůz a absolvovali s ním i celou proceduru vodíkové dekarbonizace spalovacího motoru metodou H2i. Tu nám představil expert v tomto oboru Martin Bužek.

    Martin Bužek, expert na vodíkové technologie pro spalovací motory: „Kdysi jsem viděl článek na internetu ohledně vodíkových přestaveb, respektive člověka, který tímto způsobem upravoval vozy. Začal jsem se o to více zajímat a ta technologie mě zaujala natolik, že jsem to začal zkoušet na autech, vyrábět a neustále zlepšovat, abych dokázal ostatním, že ta věc opravdu funguje.“

    Jak tedy funguje?

    Martin Bužek, expert na vodíkové technologie pro spalovací motory: „Tato metoda spočívá v tom, že u motorů dochází k obrovské karbonizaci díky nekvalitnímu spalování. Tato technologie z vody vyrábí vodík, s kyslíkem je do motoru přiváděn a ten dokáže motor zevnitř vyčistit bez toho, aby se musela používat nějaká chemie. Následně dochází k tomu, že to očistí ostřikovače, zapalovací svíčky.“

    A co vlastně vodíková dekarbonizace spalovacího motoru obnáší?

    Robert Chrobák, mechanik: „Motor se musí zahřát, přijedete, dám sondu do oleje, poznám, jestli je motor zahřátý. Dám tam sondu, která mi zjišťuje otáčky, potom jednu do výfuku a změřím emise. Následně se motor vyčistí vodíkem. A znova změřím emise – po.“

    Jak probíhá to samotné čištění vodíkem?

    Robert Chrobák, mechanik: „Dá se tam taková hadička z vodíkového generátoru, která vhání vodík. Projde to celým sáním a všechno vyčistí.“

    A jak dopadlo naše služební auto po vyčištění vodíkem?

    Martin Bužek, expert na vodíkové technologie pro spalovací motory: „Nejdůležitější je pro nás hodnota HC, která je jedovatá, což je nedokonale spálené palivo, které způsobuje lidem rakovinu a jiné nemoci. Před tím byla hodnota naměřena na čísle třináct, v tuto chvíli se zastavila na čísle čtyři. Výsledek je odhadem o osmdesát procent nižší, než byl před. To je důkaz pro ekologii, což je ten důvod, proč to děláme.

    Odborníci na vodíkovou dekarbonizaci doporučují tuto metodu i u nových vozů – jako prevenci.

    Nabíjení elektrobusu na 40 km jízdy trvá 10 minut

    Dopravní podnik Ostrava pokračuje v modernizaci a ekologizaci městského provozu a po odklonu od dieselu jde ještě dál směrem k bezemisní přepravě cestujících. Od května postupně vyjíždějí do ulic nové elektrobusy Solaris.

    Od začátku května můžete v ulicích Ostravy spatřit nové elektrobusy, které městu dodala polská společnost Solaris. Celkem jich postupně bude do provozu uvedeno 24. Fungují na principu technologie OppCharge, tedy průběžného nabíjení.

    Daniel Morys, ředitel DPO: "Vždy jsme říkali, že autobusy na CNG jsou přechodná technologie a postupně je budou nahrazovat elektrobusy."

    Ve srovnání s autobusy na CNG vyprodukují tyto nové elektrobusy za rok až o 700 kg emisí oxidu uhličitého méně.

    Tomáš Macura, primátor Ostravy: "Je to přesně ta cesta k bezemisní dopravě, protože vedle elektrobusů soutěžíme aktuálně i vodíkové autobusy."

    Martin Kupka, ministr dopravy: "Je jasné, že ostravský dopravní podnik v tomto směru udává rytmus celé ČR v modernizaci hromadné dopravy."

    Elektrobusy se nabíjejí na Hranečníku ve Slezské Ostravě, ve Svinově a v plánu je ještě třetí nabíječka v centru města.

    Martin Šilar, zástupce dodavatele technologie nabíjecí stanice: "Jediné, co řidič udělá je, že zmáčkne tlačítko ve své kabině a tím se zahájí dobíjecí seance."

    Autobusy včetně 4 dobíjecích ramen Siemens stály asi 308 milionů korun. Většina nákladů bude spolufinancována z fondů Evropské unie.

    Chytrá reportáže magazínu chytrý region skončily. Budu se na vás těšit u další premiéry na viděnou.

    Redakčně upraveno / zkráceno.

    Mohlo by Vás také zajímat

    Pořad: Chytrý region
    19. května 2022, 17:14

    Dobrý den, v ekonomickém magazínu TV Polar Chytrý region vám přinášíme chytré novinky z našeho kraje. Tentokrát si představíme stavbu budovy Organica v centru Ostravy, uvidíme čištění motoru auta vodíkem a nakonec se podíváme na elektrobusy, které si pořídila Ostrava.

    Contera staví v Ostravě smart budovu Organica

      Obrysy administrativní budovy Organica jsou na bývalém brownfieldu v Ostravě čím dál zřetelnější. Developer CONTERA dokončil základy a stavba, která bude šetrná k životnímu prostředí a pochlubí se inteligentními řídícími systémy, začíná růst do výšky.

      Tomáš Jirků, CEO, Contera: „Chceme, aby ta budova byla zcela výjimečná, aby tam byly použity technologie bez ohledu na to, co se používá dnes. Predikujeme vývoj a chtěli jsme, aby infrastruktura sítí, které jsou uvnitř baráku, očekávala budoucí rozvoj a aby implementace nových technologií byla možná.“

      Chtěli jste tímto způsobem nalákat další klienty?

      Tomáš Jirků, CEO, Contera: „Rozhodně, jednak stávajícího klienta, kterého dnes máme, tak dále hledáme ty, které osloví naše technologie a budou mít zájem být v objektu, myslí na budoucnost a životní prostředí.“

      Organica roste na území bývalého brownfieldu v oblasti Karolina jako svébytný solitér. Půdorys připomíná čtyřlistou vrtuli nebo vesmírný modul, který na ploše přistál a roztáhl se do všech stran. A co víc, tato smart budova bude plná nejmodernějších technologií.

      Martin Budina, Project Development Director, Contera: „Rádi bychom to často používané slovíčko Smart, jako Smart domácnost nebo Smart telefon, byli schopni implementovat i do administrativního developmentu, do naší budovy. Začne to parkováním, kdy vás mobilní aplikace společně s parkovacími senzory dovede na to správné a volné místo. V atriu objektu si budete moci dobít vaše mobilní zařízení na lavičkách pomocí USB konektoru. Objekt bude rovněž vybavený malou fotovoltaickou elektrárnou doplněnou o tepelná čerpadla, která zajistí energetickou soběstačnost budovy jako takové. Rádi bychom se věnovali i takovému palčivému tématu, které trápí administrativní budovy, a to je vzduchotechnika a chlazení objektu obecně. Plánujeme vzduchotechnický systém řídit inteligentně a posílat pomocí čidel oxidu uhličitého čerstvý vzduch právě tam, kde je nejvíce potřeba.“

      Provoz budovy bude trvale udržitelný, takže v jakém smyslu?

      Martin Budina, Project Development Director, Contera: „V tom smyslu, že ho v prvé řadě považujeme za brownfield, což je ten první předpoklad k tomu bavit se o udržitelném rozvoji developmentu a udržitelné výstavbě. A taky v tom smyslu, že objekt plánujeme certifikovat mezinárodním certifikátem a standardem BREEAM na úrovni excelent. Ten nereflektuje pouze to, jakým způsobem byla organika stavěná, ale reflektuje celý proces od designu, přes způsob stavby, po způsob provozování. Chtěli jsme k tomu přistoupit poměrně zodpovědně, protože se pohybujeme v samém centru třetího největšího města v ČR. Je to poměrně ojedinělá příležitost v kontextu ČR a troufnu si říct i v kontextu střední Evropy. Proto jsme k tomu chtěli přistoupit velmi svědomitě jak architekturou, tak tím, co bude budova schopna nabídnout svým uživatelům.“

      Organica se stane jednou z dominant Ostravy.

      Tomáš Macura (ANO), primátor Ostravy: „My tuto investici velmi vítáme, šli jsme v ústrety, protože město bylo původně vlastníkem těchto pozemků. Kromě toho, že dojde k zástavbě a využití bývalého brownfieldu, přidaná hodnota je hlavně v tom, že se to území doplní kvalitně, architektonicky pojatou budovou. Navíc udržitelnou z hlediska funkcí a výstavby. Vnitřní řešení, ať už se jedná o vytápění, větrání, ale i komfort, budou v duchu Smart řešení, to vše hodnotu budovy zvyšuje. V neposlední řadě musím dodat, že investor je osvícený i v tom, že pro něj stavba nekončí jen výstavbou budovy, ale řešením toho prostoru kolem, napojením se na další plány města. Je to další z komponent, který umožní, aby tady byla skutečně kvalitní městská čtvrť.“

      ORGANICA má začít sloužit většině nájemců od 3. čtvrtletí 2023. Největší z nich, společnost Tietoevry, která zde bude mít novou centrálu pro střední Evropu, bude mít budovu k dispozici už od 2. čtvrtletí.

      Představujeme metodu dekarbonizace motoru vodíkem

      Teď si představíme chytrou technologii H2i, která umí dokonale vyčistit motor jakéhokoliv auta. Jak název napovídá, používá k tomu vodík. Tuto převratnou metodu jsme vyzkoušeli na vlastní kůži.

      Vodík bývá nazýván palivem budoucnosti, ale už teď se v mnoha ohledech využívá. Jednou z chytrých technologií, která se používá i v našem regionu, je čištění motorů vodíkem. My jsme nechali v areálu Libros v Ostravě proměřit náš dvanáct let starý služební vůz a absolvovali s ním i celou proceduru vodíkové dekarbonizace spalovacího motoru metodou H2i. Tu nám představil expert v tomto oboru Martin Bužek.

      Martin Bužek, expert na vodíkové technologie pro spalovací motory: „Kdysi jsem viděl článek na internetu ohledně vodíkových přestaveb, respektive člověka, který tímto způsobem upravoval vozy. Začal jsem se o to více zajímat a ta technologie mě zaujala natolik, že jsem to začal zkoušet na autech, vyrábět a neustále zlepšovat, abych dokázal ostatním, že ta věc opravdu funguje.“

      Jak tedy funguje?

      Martin Bužek, expert na vodíkové technologie pro spalovací motory: „Tato metoda spočívá v tom, že u motorů dochází k obrovské karbonizaci díky nekvalitnímu spalování. Tato technologie z vody vyrábí vodík, s kyslíkem je do motoru přiváděn a ten dokáže motor zevnitř vyčistit bez toho, aby se musela používat nějaká chemie. Následně dochází k tomu, že to očistí ostřikovače, zapalovací svíčky.“

      A co vlastně vodíková dekarbonizace spalovacího motoru obnáší?

      Robert Chrobák, mechanik: „Motor se musí zahřát, přijedete, dám sondu do oleje, poznám, jestli je motor zahřátý. Dám tam sondu, která mi zjišťuje otáčky, potom jednu do výfuku a změřím emise. Následně se motor vyčistí vodíkem. A znova změřím emise – po.“

      Jak probíhá to samotné čištění vodíkem?

      Robert Chrobák, mechanik: „Dá se tam taková hadička z vodíkového generátoru, která vhání vodík. Projde to celým sáním a všechno vyčistí.“

      A jak dopadlo naše služební auto po vyčištění vodíkem?

      Martin Bužek, expert na vodíkové technologie pro spalovací motory: „Nejdůležitější je pro nás hodnota HC, která je jedovatá, což je nedokonale spálené palivo, které způsobuje lidem rakovinu a jiné nemoci. Před tím byla hodnota naměřena na čísle třináct, v tuto chvíli se zastavila na čísle čtyři. Výsledek je odhadem o osmdesát procent nižší, než byl před. To je důkaz pro ekologii, což je ten důvod, proč to děláme.

      Odborníci na vodíkovou dekarbonizaci doporučují tuto metodu i u nových vozů – jako prevenci.

      Nabíjení elektrobusu na 40 km jízdy trvá 10 minut

      Dopravní podnik Ostrava pokračuje v modernizaci a ekologizaci městského provozu a po odklonu od dieselu jde ještě dál směrem k bezemisní přepravě cestujících. Od května postupně vyjíždějí do ulic nové elektrobusy Solaris.

      Od začátku května můžete v ulicích Ostravy spatřit nové elektrobusy, které městu dodala polská společnost Solaris. Celkem jich postupně bude do provozu uvedeno 24. Fungují na principu technologie OppCharge, tedy průběžného nabíjení.

      Daniel Morys, ředitel DPO: "Vždy jsme říkali, že autobusy na CNG jsou přechodná technologie a postupně je budou nahrazovat elektrobusy."

      Ve srovnání s autobusy na CNG vyprodukují tyto nové elektrobusy za rok až o 700 kg emisí oxidu uhličitého méně.

      Tomáš Macura, primátor Ostravy: "Je to přesně ta cesta k bezemisní dopravě, protože vedle elektrobusů soutěžíme aktuálně i vodíkové autobusy."

      Martin Kupka, ministr dopravy: "Je jasné, že ostravský dopravní podnik v tomto směru udává rytmus celé ČR v modernizaci hromadné dopravy."

      Elektrobusy se nabíjejí na Hranečníku ve Slezské Ostravě, ve Svinově a v plánu je ještě třetí nabíječka v centru města.

      Martin Šilar, zástupce dodavatele technologie nabíjecí stanice: "Jediné, co řidič udělá je, že zmáčkne tlačítko ve své kabině a tím se zahájí dobíjecí seance."

      Autobusy včetně 4 dobíjecích ramen Siemens stály asi 308 milionů korun. Většina nákladů bude spolufinancována z fondů Evropské unie.

      Chytrá reportáže magazínu chytrý region skončily. Budu se na vás těšit u další premiéry na viděnou.

      Redakčně upraveno / zkráceno.

      Zdroj: https://polar.cz/porady/chytry-region/chytry-region-19-05-2022-17-14