Mimořádná zpráva:
Načítám...
  • Načítám...
>
Dopravní revue

Dopravní revue

  • V Mošnově zahájil provoz nový multimodální terminál
  • Oprava I/57 mezi Hladkými Životicemi a Šenovem u Nového Jičína
  • Na odstavném parkovišti končí více vraků

Opět je tady pořad Dopravní revue - vítejte u jeho sledování a dobrý den.

V Mošnově zahájil provoz nový multimodální terminál

V průmyslové zóně Mošnov začal fungovat nový unikátní terminál kombinované dopravy. Umožní přesunout část nákladní dopravy ze silnice na železnici. Jeho stavba začala v září loňského roku.

6 sedm set metrových kolejí, skladovací plocha 55.000 metrů čtverečních a 30.000 metrů čtverečních další rozvojové plochy, kolejové nakladače a kapacita až osm ucelených vlaků za den. Takové jsou parametry nového multimodálního překladiště.

Michaela Svrčková, MEDLOG Czech republic s.r.o.: “Když to zjednoduším, tak sem přijíždí vlaky ze severních adriatických přístavů plné zboží. To se tady vyloží, rozveze se finálním klientům. Opačným směrem se zase naloží kontejnery a odvezou se. Takže terminál nabízí jednak odbavování vlaků, také rozvoz těmi samotnými tahači ke koncovému klientovi. Jde o ekologičtější cestu. Je to takové komplexní logistické centrum s tím, že některé činnosti budou uvedeny do chodu během toho času.”

Projektu nahrává i výjimečná poloha mošnovského letiště.

Ivo Vondrák (ANO), hejtman Moravskoslezského kraje: “Já si myslím, že tomu místu se říká Slezský kříž. Skutečně je to křižovatka protínající sever s jihem a východ se západem. To si myslím, že je ta geografická výhoda. Ale dle mého názoru je největší výhoda, že tady máme velké letiště, máme tady obrovské kapacity logistické. Je to natolik výjimečné, že bych si dovolil tento bod v MS kraji označit jako polem rozvoje. Skutečně výjimečné je to, že se tady křižují tři módy dopravy, to znamená silniční, železniční a letecká. Budeme skutečně moci ovlivnit i pozitivně to, že se sníží znečištění, díky tomu, že budeme moci využívat vlakové dopravy a nebudeme muset všechno překládat na naše automobily.”

Radek Podstawka (ANO), náměstek hejtmana Moravskoslezského kraje: “Když si vezmete, že se tady vejde 1600 kontejnerů, tak je to celkem velké množství. Tady vidíte i návěsy, takže to nejsou jen kontejnery. Každý návěs, který tady přijede po železnici, nemusel přijet kamionem po silnici.”

Tomáš Macura (ANO), primátor Ostravy: “Většina toho projektu se odehrává na původně městských pozemcích. Projekt se připravuje v podstatě od roku 2007, kdy město uzavřelo smlouvu s firmou HB reavis. 10 let se toho mnoho nedělo, až se vstupem další společnosti v roce 2017, to získalo spád. Dnes jsme svědky skutečně historického okamžiku, kdy všechny ty velké investice začaly dávat smysl. Symbolicky se pro Ostravu a pro celý region svým způsobem otevírá celý svět.”

Jaroslav Kania (ANO), náměstek hejtmana MS kraje: “Z celé této oblasti se stává velmi zajímavá nevěsta pro všechny dopravce. Chceme v tom pokračovat, a nejen aby se rozvíjela ta železniční doprava, ale hledáme developery pro letiště, kde by se měly stavět cargo haly a tím rozšířit tu dopravu do letecké oblasti.”

Radek Podstawka (ANO), náměstek hejtmana Moravskoslezského kraje: “Já bych si přál jednu věc. My tady máme postavený kontejnerový terminál, ten je napojený ve Studénce na železniční stanici. Bohužel tam chybí bezúvraťové napojení směrem na Prahu. Strašně bych si přál, aby Správa železnic to vzala jako prioritu, protože pokud to napojení nebude, tak nám vlastně se může stát za dva tři roky, že se nám tady začnou hromadit vlaky ve stanici, popřípadě, že by se nemohl více zkapacitnit terminál.”

Oprava I/57 mezi Hladkými Životicemi a Šenovem u Nového Jičína

Silnice I/57, která prochází celým Moravskoslezským krajem. Na jejím úseku mezi Hladkými Životicemi a Šenovem u Nového Jičína už od července probíhá oprava.

Jan Rýdl, mluvčí ŘSD: “Opravujeme poměrně dlouhý úsek 6 kilometrů a nejen povrchu, ale i dopravní značení a okolí té silnice I. třídy, která je poměrně dost výrazně zatížena dopravou, speciálně v dopravních špičkách ráno a odpoledne. Jezdi zde mezi 13.000 až 17.000 vozidly denně, což je skutečně velké zatížení a je to obzvlášť velké číslo na to, aby právě, jak se to děje teď během opravy, že se tady jezdí kyvadlově na semafor. Ty čekající kolony se zvětšují, prodlužují a samozřejmě stojí to řidiče trpělivost. Za to se velice omlouváme.”

Ředitelství silnic a dálnic na místě provádělo diagnostiku stavu této komunikace, ta nedopadla dobře.

Jan Rýdl, mluvčí ŘSD: “Ten asfaltový povrch ztrácí pojivost, budou se tam objevovat trhliny a koleje a je třeba skutečně včas jít s tou opravou. Kdybychom počkali například dva roky, museli bychom vynaložit dvakrát tolik prostředků a trvalo by to třikrát déle. Nyní stavíme za 101 milionů korun a za 120 dní podle projektu ta oprava má být hotová. Předpokládáme, že ty čtyři měsíce dodržíme. Možná, pokud počasí bude takové, jako je nyní, tak pokud nepřijde vlna dešťů, tak že bychom to dokázali o několik dnů zkrátit.”

Hotovo by tedy mělo být do poloviny listopadu. Část řidičů se této silnici vyhýbá nejrůznějšími objížďkami - po Malostranské ulici v Šenově a v Kuníně, přes Bernartice a Suchdol nad Odrou nebo přes Libhošť a Sedlnici. I přesto tady v kolonách denně stojí velké množství aut.

Jan Rýdl, mluvčí ŘSD: “Vzhledem k tomu, že je tady kyvadlový provoz a jsme na poměrně zatížené komunikaci, tak je třeba samozřejmě velká trpělivost, o kterou velmi velmi prosíme řidiče. Ta nová silnice s novým povrchem bude mít životnost kolem patnácti let. Myslím si, že dlouhá léta nás tady s velkou těžkou technikou neuvidí. Samozřejmě s drobnou údržbou povrchu, eventuálně dopravní označení, patníků nebo místy svodidel zřejmě ano, ale bude to vždy jen bodová záležitost jen na několik hodin.”

Na odstavném parkovišti končí více vraků

Z ulic Poruby zmizela další nepojízdná auta. 8 vraků, které měly déle než půl roku propadlou technickou kontrolu, skončilo na záchytném parkovišti. Jejich odtah zajistila radnice.

V Ostravě-Porubě v současné době evidují 9 desítek aut, které mají minimálně šest měsíců propadlou technickou kontrolu. Nejenže zabírají parkovací místa, ale navíc hyzdí i veřejný prostor.

Miroslav Otisk (ANO), místostarosta MOb Ostrava-Poruba: “Díky tomu, že byla novela v roku 2020 zákona o silničním provozu na komunikacích číslo 13, tak tato novela nám umožnila odtahovat vraky, ale to jsou vraky v uvozovkách, protože zákon nezná pojem vrak, ale pouze technicky způsobilé a technicky nezpůsobilé vozidlo. My postupně evidujeme veškeré vraky. Hlášení nám podávají strážníci MP, samotní zaměstnanci odboru dopravy, ale zejména také občané.”

Martin Otipka, mluvčí, MOb Ostrava-Poruba: “Nepojízdná vozidla nám nejčastěji hlásí samotní občané. Jsou to až dvě třetiny vozidel, které máme v evidenci. My bychom chtěli požádat občany, aby při hlášení těchto nepojízdných vozidel využívali aplikaci města čistá Ostrava, kterou najdou na webové adrese www.cistaova.cz. Právě tam můžou dát i fotografii, můžou to vozidlo popsat, můžou popsat i místo a uvidí i jak se jejich podnět řeší.”

Tento týden radnice nechala z ulic odtáhnout 8 vraků a jejich počet na záchytném parkovišti se tak zvýšil na 13. U dalších čeká až doběhnou veškeré potřebné lhůty.

Miroslav Otisk (ANO), místostarosta MOb Ostrava-Poruba: “Ten postup je potom takový, že vlastník vozidla je obeslán v rámci vysvětlení, kdy mu běží zákonná lhůta dvou měsíců. Pokud vozidlo neodstaví z pozemní komunikace, tak je následně odtaženo na záchytné parkoviště, kde další 3 měsíce čeká do doby dražby.”

4 auta, která jsou momentálně na odstavném parkovišti, půjdou už v listopadu do dražby. Pro ta zbývající si ještě majitelé mohou přijet.

Miroslav Otisk (ANO), místostarosta MOb Ostrava-Poruba: “Pokud se o něj vlastník vozidla přihlásí, tak samozřejmě jsou mu naúčtovány veškeré náklady s tím spojené. To znamená s odtahem vozidla, následně i za skladování vozidla na odstavném parkovišti, což činí 200 korun za každý započatý den.”

První dražba autovraků v Porubě proběhla loni. Za celkem 5 aut radnice utržila kolem 25 tisíc korun. Teď očekává, že se cena vyšplhá ještě výš.

Tolik z aktuálních dopravních témat našeho magazínu Dopravní revue. Díky, že jste se dívali a na viděnou příště.

Redakčně upraveno / zkráceno.

Mohlo by Vás také zajímat

Pořad: Dopravní revue
02. listopadu 2022, 18:20

Opět je tady pořad Dopravní revue - vítejte u jeho sledování a dobrý den.

V Mošnově zahájil provoz nový multimodální terminál

V průmyslové zóně Mošnov začal fungovat nový unikátní terminál kombinované dopravy. Umožní přesunout část nákladní dopravy ze silnice na železnici. Jeho stavba začala v září loňského roku.

6 sedm set metrových kolejí, skladovací plocha 55.000 metrů čtverečních a 30.000 metrů čtverečních další rozvojové plochy, kolejové nakladače a kapacita až osm ucelených vlaků za den. Takové jsou parametry nového multimodálního překladiště.

Michaela Svrčková, MEDLOG Czech republic s.r.o.: “Když to zjednoduším, tak sem přijíždí vlaky ze severních adriatických přístavů plné zboží. To se tady vyloží, rozveze se finálním klientům. Opačným směrem se zase naloží kontejnery a odvezou se. Takže terminál nabízí jednak odbavování vlaků, také rozvoz těmi samotnými tahači ke koncovému klientovi. Jde o ekologičtější cestu. Je to takové komplexní logistické centrum s tím, že některé činnosti budou uvedeny do chodu během toho času.”

Projektu nahrává i výjimečná poloha mošnovského letiště.

Ivo Vondrák (ANO), hejtman Moravskoslezského kraje: “Já si myslím, že tomu místu se říká Slezský kříž. Skutečně je to křižovatka protínající sever s jihem a východ se západem. To si myslím, že je ta geografická výhoda. Ale dle mého názoru je největší výhoda, že tady máme velké letiště, máme tady obrovské kapacity logistické. Je to natolik výjimečné, že bych si dovolil tento bod v MS kraji označit jako polem rozvoje. Skutečně výjimečné je to, že se tady křižují tři módy dopravy, to znamená silniční, železniční a letecká. Budeme skutečně moci ovlivnit i pozitivně to, že se sníží znečištění, díky tomu, že budeme moci využívat vlakové dopravy a nebudeme muset všechno překládat na naše automobily.”

Radek Podstawka (ANO), náměstek hejtmana Moravskoslezského kraje: “Když si vezmete, že se tady vejde 1600 kontejnerů, tak je to celkem velké množství. Tady vidíte i návěsy, takže to nejsou jen kontejnery. Každý návěs, který tady přijede po železnici, nemusel přijet kamionem po silnici.”

Tomáš Macura (ANO), primátor Ostravy: “Většina toho projektu se odehrává na původně městských pozemcích. Projekt se připravuje v podstatě od roku 2007, kdy město uzavřelo smlouvu s firmou HB reavis. 10 let se toho mnoho nedělo, až se vstupem další společnosti v roce 2017, to získalo spád. Dnes jsme svědky skutečně historického okamžiku, kdy všechny ty velké investice začaly dávat smysl. Symbolicky se pro Ostravu a pro celý region svým způsobem otevírá celý svět.”

Jaroslav Kania (ANO), náměstek hejtmana MS kraje: “Z celé této oblasti se stává velmi zajímavá nevěsta pro všechny dopravce. Chceme v tom pokračovat, a nejen aby se rozvíjela ta železniční doprava, ale hledáme developery pro letiště, kde by se měly stavět cargo haly a tím rozšířit tu dopravu do letecké oblasti.”

Radek Podstawka (ANO), náměstek hejtmana Moravskoslezského kraje: “Já bych si přál jednu věc. My tady máme postavený kontejnerový terminál, ten je napojený ve Studénce na železniční stanici. Bohužel tam chybí bezúvraťové napojení směrem na Prahu. Strašně bych si přál, aby Správa železnic to vzala jako prioritu, protože pokud to napojení nebude, tak nám vlastně se může stát za dva tři roky, že se nám tady začnou hromadit vlaky ve stanici, popřípadě, že by se nemohl více zkapacitnit terminál.”

Oprava I/57 mezi Hladkými Životicemi a Šenovem u Nového Jičína

Silnice I/57, která prochází celým Moravskoslezským krajem. Na jejím úseku mezi Hladkými Životicemi a Šenovem u Nového Jičína už od července probíhá oprava.

Jan Rýdl, mluvčí ŘSD: “Opravujeme poměrně dlouhý úsek 6 kilometrů a nejen povrchu, ale i dopravní značení a okolí té silnice I. třídy, která je poměrně dost výrazně zatížena dopravou, speciálně v dopravních špičkách ráno a odpoledne. Jezdi zde mezi 13.000 až 17.000 vozidly denně, což je skutečně velké zatížení a je to obzvlášť velké číslo na to, aby právě, jak se to děje teď během opravy, že se tady jezdí kyvadlově na semafor. Ty čekající kolony se zvětšují, prodlužují a samozřejmě stojí to řidiče trpělivost. Za to se velice omlouváme.”

Ředitelství silnic a dálnic na místě provádělo diagnostiku stavu této komunikace, ta nedopadla dobře.

Jan Rýdl, mluvčí ŘSD: “Ten asfaltový povrch ztrácí pojivost, budou se tam objevovat trhliny a koleje a je třeba skutečně včas jít s tou opravou. Kdybychom počkali například dva roky, museli bychom vynaložit dvakrát tolik prostředků a trvalo by to třikrát déle. Nyní stavíme za 101 milionů korun a za 120 dní podle projektu ta oprava má být hotová. Předpokládáme, že ty čtyři měsíce dodržíme. Možná, pokud počasí bude takové, jako je nyní, tak pokud nepřijde vlna dešťů, tak že bychom to dokázali o několik dnů zkrátit.”

Hotovo by tedy mělo být do poloviny listopadu. Část řidičů se této silnici vyhýbá nejrůznějšími objížďkami - po Malostranské ulici v Šenově a v Kuníně, přes Bernartice a Suchdol nad Odrou nebo přes Libhošť a Sedlnici. I přesto tady v kolonách denně stojí velké množství aut.

Jan Rýdl, mluvčí ŘSD: “Vzhledem k tomu, že je tady kyvadlový provoz a jsme na poměrně zatížené komunikaci, tak je třeba samozřejmě velká trpělivost, o kterou velmi velmi prosíme řidiče. Ta nová silnice s novým povrchem bude mít životnost kolem patnácti let. Myslím si, že dlouhá léta nás tady s velkou těžkou technikou neuvidí. Samozřejmě s drobnou údržbou povrchu, eventuálně dopravní označení, patníků nebo místy svodidel zřejmě ano, ale bude to vždy jen bodová záležitost jen na několik hodin.”

Na odstavném parkovišti končí více vraků

Z ulic Poruby zmizela další nepojízdná auta. 8 vraků, které měly déle než půl roku propadlou technickou kontrolu, skončilo na záchytném parkovišti. Jejich odtah zajistila radnice.

V Ostravě-Porubě v současné době evidují 9 desítek aut, které mají minimálně šest měsíců propadlou technickou kontrolu. Nejenže zabírají parkovací místa, ale navíc hyzdí i veřejný prostor.

Miroslav Otisk (ANO), místostarosta MOb Ostrava-Poruba: “Díky tomu, že byla novela v roku 2020 zákona o silničním provozu na komunikacích číslo 13, tak tato novela nám umožnila odtahovat vraky, ale to jsou vraky v uvozovkách, protože zákon nezná pojem vrak, ale pouze technicky způsobilé a technicky nezpůsobilé vozidlo. My postupně evidujeme veškeré vraky. Hlášení nám podávají strážníci MP, samotní zaměstnanci odboru dopravy, ale zejména také občané.”

Martin Otipka, mluvčí, MOb Ostrava-Poruba: “Nepojízdná vozidla nám nejčastěji hlásí samotní občané. Jsou to až dvě třetiny vozidel, které máme v evidenci. My bychom chtěli požádat občany, aby při hlášení těchto nepojízdných vozidel využívali aplikaci města čistá Ostrava, kterou najdou na webové adrese www.cistaova.cz. Právě tam můžou dát i fotografii, můžou to vozidlo popsat, můžou popsat i místo a uvidí i jak se jejich podnět řeší.”

Tento týden radnice nechala z ulic odtáhnout 8 vraků a jejich počet na záchytném parkovišti se tak zvýšil na 13. U dalších čeká až doběhnou veškeré potřebné lhůty.

Miroslav Otisk (ANO), místostarosta MOb Ostrava-Poruba: “Ten postup je potom takový, že vlastník vozidla je obeslán v rámci vysvětlení, kdy mu běží zákonná lhůta dvou měsíců. Pokud vozidlo neodstaví z pozemní komunikace, tak je následně odtaženo na záchytné parkoviště, kde další 3 měsíce čeká do doby dražby.”

4 auta, která jsou momentálně na odstavném parkovišti, půjdou už v listopadu do dražby. Pro ta zbývající si ještě majitelé mohou přijet.

Miroslav Otisk (ANO), místostarosta MOb Ostrava-Poruba: “Pokud se o něj vlastník vozidla přihlásí, tak samozřejmě jsou mu naúčtovány veškeré náklady s tím spojené. To znamená s odtahem vozidla, následně i za skladování vozidla na odstavném parkovišti, což činí 200 korun za každý započatý den.”

První dražba autovraků v Porubě proběhla loni. Za celkem 5 aut radnice utržila kolem 25 tisíc korun. Teď očekává, že se cena vyšplhá ještě výš.

Tolik z aktuálních dopravních témat našeho magazínu Dopravní revue. Díky, že jste se dívali a na viděnou příště.

Redakčně upraveno / zkráceno.

Zdroj: https://polar.cz/porady/dopravni-revue/dopravni-revue-02-11-2022-18-24