Dopravní revue
- Jaká bude stavební sezona na silnicích II. a III. tříd v MSK?
- Silnice I/68 je konečně propojená s dálnicí D48
- Velká rekonstrukce v OV-Mariánských Horách omezuje dopravu
- Most přes Odru v Polance nad Odrou je pro auta neprůjezdný
Začíná pořad Dopravní revue, vítám vás u něj a jako vždy pro vás mám témata z dopravy v Moravskoslezském kraji.
Jaká bude stavební sezona na silnicích II. a III. tříd v MSK?
Začala stavební sezona a s ní se rozjíždějí i rekonstrukce a stavby na silnicích. Jak to bude letos vypadat na silnicích II. a III. tříd v našem regionu? Zjišťovali jsme v prvním příspěvku.
Moravskoslezský kraj investuje v roce 2023 rekordní sumu 1,25 miliardy korun do silnic II. a III. tříd. Tyto peníze budou použity na rekonstrukci a výstavbu silnic, stejně jako na opravy mostů v celém regionu. Finanční prostředky pocházejí z krajského rozpočtu, státních příspěvků a evropských fondů. Jedním z projektů, které už se v současné chvíli realizují, je oprava silnice v Lhotě u Opavy.
Marek Melichárek, technicko-provozní náměstek Správy silnic Moravskoslezského kraje: “Samozřejmě z takových významnějších staveb se bude rekonstruovat silnice 3. třídy, ulice Michálkovická v Ostravě. Další namátkou z projektů financovaných ze SFDI třeba silnice 3. třídy, ulice Těšínská v Opavě, která je čtyřpruhá. Rekonstruovat se bude od kruhového objezdu u Globusu, směrem na centrum. Nebude tam úplná uzavírka. Tato silnice je opravdu frekventovaná. Tím, že je to čtyřpruh, takže se budou opravovat nejprve krajní a poté vnitřní pruhy. Stále tedy bude průjezdná.”
Řidiči se musí připravit i na další opravy, které letos silničáři provedou - třeba ulice Palkovická ve Frýdku-Místku, průtah Studénkou. Celkem 100 milionů korun padne na opravy mostních objektů. Letos by měla být dokončena stavba mostního objektu v Dolním Sklenově v Hukvaldech, ta začala vloni.
Marek Melichárek, technicko-provozní náměstek Správy silnic Moravskoslezského kraje: “Je to tam na semafory s časovým intervalem. Bohužel, od 1. května to bude na úplnou uzávěru a bude tam objízdná trasa do listopadu tohoto roku. Z dalších akcí v rámci evropského financování, tak v současné době dobíhá silnice II/473 v Šenově, je to třetí etapa, která teď dobíhá od března do července, je tam úplná uzávěra. Dále můžeme zmínit ulici Mitrovickou v Nové Bělé, kde je také úplná uzávěra celou stavební sezonu, protože vloni se tam opravovala kanalizace a v současné době po té opravě tam přijde úplně nový povrch, včetně mostního objektu nad dálnicí.”
Správa silnic bude letos rekonstruovat ulici Polskou v Karviné, silnici třetí třídy mezi Lesními Albrechticemi a Větřkovicemi nebo ulici Lidickou v Bohumíně.
Marek Melichárek, technicko-provozní náměstek Správy silnic Moravskoslezského kraje: “Tímto se všem řidičům omlouváme za problémy, které vzniknou v rámci silniční sítě, ale můžeme ubezpečit, že každý měsíc se koná sezení zástupců institucí, aby se opravdu vyřešila situace, aby ta průjezdnost byla co nejoptimálnější, aby se opravdu řidiči neomezovali.”
Silnice I/68 je konečně propojená s dálnicí D48
Nesmíme vynechat ani událost posledních dnů, a to otevření kompletního obchvatu Třince. Ředitelství silnic a dálnic jeho zprůjezdnění slibovalo už na konci loňského roku, podařilo se to ale až nyní.
Poslední úsek obchvatu Třince napojuje rychlostní silnici od hranice se Slovenskem na dálnici D48. Především kamiony už vůbec nemusí projíždět obcemi a lidé se tam budou cítit bezpečněji.
anketa: No konečně se to tady uklidní. A nebude takový provoz, protože tady přejít přes cestu to je.”
anketa: “Určitě to bude bezpečnější pro malé děti, které tady chodí do školy a lidé od vlaku. Tady se nedá přejít ta silnice. to je šílené. A i ten hluk hrozný, prostě katastrofa.”
Martin Kupka (ODS), ministr dopravy: “Ten řádný termín dokončení je až letošní srpen. To, že se snažíme v tomhle alespoň ulevit lidem v Hnojníku nebo ve Stříteži, tak toho věřím dosáhneme zprovozněním toho polovičního profilu. Už to významně uleví dopravě, ale pochopitelně na to finální dokončení stavby bude třeba počkat do toho srpna.”
Věra Palkovská (Osobnosti pro Třinec), primátorka Třince: “Obrovská radost. Trvalo to sice dlouho, ale všichni, kteří jsme u toho byli, tak víme s kolika různými peripetiemi jsme se museli potýkat. A je to vlastně 13. ministr, kterému se podařilo dotáhnout celý ten třetí úsek a obchvat Třince, bez něj by nebyl úplný. Stále nás trápil prach, hluk a samozřejmě i hrozně nebezpečný výjezd tady z Nebor.”
Minimálně do srpna se řidiči musí smířit s omezeným provozem.
Radek Mátl, generální ředitel ŘSD: “Pojede se prostě v režimu 1+1, to znamená že nebude možné předjíždět a zúžením se projede až k dálnici D48.”
Samotný obchvat sice není zpoplatněný, protože se však přímo napojuje na dálnici, nesmí na poslední úsek řidiči najíždět bez dálničního poplatku.
Velká rekonstrukce v OV-Mariánských Horách omezuje dopravu
Rekonstrukce vodovodu a kanalizace, to je hlavní důvod dopravního omezení na ulici Přemyslovců a 1. máje v Ostravě.
Jan Kotala, vedoucí odd. vodohospodářských staveb, Magistrát města Ostravy: “První etapa, která je ulice 1. máje, potrvá do 14. května. Ta komunikace bude poté uvedena do původního stavu a víceméně přejdeme na ulici Přemyslovců. Od 15. května už budeme rekonstruovat vodovody a kanalizace na ulici Přemyslovců, kde začínáme od ulice Novoveská a postupně po pěti etapách až po ulici 28. října a v tomto směrů půjdeme pravý jízdní pruh. Následně půjdeme ve směru nahoru levý pruh a půjdeme v podobných pěti etapách tu druhou stranu ve směru na ulici Novoveskou.”
Stavba za 105 milionů korun bez DPH znamená především komplikace pro řidiče.
Jan Kotala, vedoucí odd. vodohospodářských staveb, Magistrát města Ostravy: “Vlastně v tuto chvíli máme uzavřeny jízdní pruh na ulici 1. máje směrem na Vítkovice. Je to vlastně úsek podél tramvajového ostrůvku. Opačný směr je plně průjezdný. V tomto úseku je nutná objížďka po ulici Zelené nebo z druhé strany po ulici Železárenské. Ve chvíli, kdy se dostaneme na ulici Přemyslovců, tak komunikace bude průjezdná pouze pro IZS a DPO. Počítá se samozřejmě s obslužností místních obchodů a pokud to bude nezbytné, je možné udělat krátkodobé výjimky pro obyvatele, pro nějaký závoz. Co se týká individuální automobilové dopravy, tak zase to bude po objížďkách. Primárně po ulici Novoveská a Sokola Tůmy a v opačném směru bude objížďka po ulici Novoveská a ulici Novinářská, kde se řidiči dostanou na ulici 28. října. Určitě řidiči si budou muset na tyto objížďky zvyknout a budou je muset respektovat. Jiné objížďky vlastně ani nejsou možné. Je tam množství menších uliček, které bychom byli rádi, aby je úplně v plné míře nevyužívali, protože by došlo k jejich ucpání. Ty ulice Novoveská, Sokola Tůmy a Novinářská by měly být kapacitně dostatečné na to, aby tuto dopravu dokázaly převést.”
Na stavbu vodovodu a kanalizace naváže výměna povrchů ulice Přemyslovců. Po dokončení je v plánu úprava uspořádání dopravy, kdy bude rychlost snížena na 30 km/h. Vzniknou i samostatné cyklopruhy. Rekonstrukce je naplánována na rok a půl, takže by měla být dokončena v září 2024.
Most přes Odru v Polance nad Odrou je pro auta neprůjezdný
Polanka nad Odrou. Silnice II/478. Řidiči tudy neprojedou, na což je upozorňuje několik značek. Správa silnic Moravskoslezského kraje totiž v březnu zcela uzavřela most přes řeku Odru.
Marek Melichárek, technicko-provozní náměstek SS MSK: “Tento mostní objekt už byl ve špatném stavu, takže celý bude snesen a vznikne úplně nový mostní objekt. Pracujeme v součinnosti se statutárním městem Ostrava.”
Cyklisté a chodci toto místo bez problémů přejedou nebo přejdou po nově vzniklé lávce, což inicioval a financoval ostravský magistrát.
Marek Mlichárek, technicko-provozní náměstek SS MSK: “Tímto se řidičům omlouváme, protože objízdná trasa je tady delší. Jsme si vědomi, že je to na celou stavební sezonu. Objízdná trasa je vedena z Polanky do Svinova po ulici Rudná, z Rudné do Výškovic a z Výškovic zase zpátky do Staré Bělé. Jde o silnici druhé třídy, která je spojkou hlavně v letním období pro občany městských částí Poruba, Zábřeh, Svinov nebo z obcí Klimkovice a Polanka. Využívají to také občané polské národnosti, kteří cestují do logistických center v Mošnově.”
Objízdné trasy jsou vyznačeny. Součástí projektu je také úprava přilehlých úseků silnice a zpevnění břehů Odry v okolí mostu. Společně s jeho rekonstrukcí proběhne i stavba nové opěrné zdi a cyklistické trasy, která propojí stávající obousměrnou cyklotrasu ze Staré Bělé do Polanky nad Odrou. Stavba a s ní i veškerá dopravní omezení by měla skončit na podzim, a to 31. října.
To byla naše témata, tentokrát hlavně silniční dopravy. Další přineseme v příštím vydání pořadu Dopravní revue. Brzy na viděnou.
Redakčně upraveno / zkráceno.
Začíná pořad Dopravní revue, vítám vás u něj a jako vždy pro vás mám témata z dopravy v Moravskoslezském kraji.
Jaká bude stavební sezona na silnicích II. a III. tříd v MSK?
Začala stavební sezona a s ní se rozjíždějí i rekonstrukce a stavby na silnicích. Jak to bude letos vypadat na silnicích II. a III. tříd v našem regionu? Zjišťovali jsme v prvním příspěvku.
Moravskoslezský kraj investuje v roce 2023 rekordní sumu 1,25 miliardy korun do silnic II. a III. tříd. Tyto peníze budou použity na rekonstrukci a výstavbu silnic, stejně jako na opravy mostů v celém regionu. Finanční prostředky pocházejí z krajského rozpočtu, státních příspěvků a evropských fondů. Jedním z projektů, které už se v současné chvíli realizují, je oprava silnice v Lhotě u Opavy.
Marek Melichárek, technicko-provozní náměstek Správy silnic Moravskoslezského kraje: “Samozřejmě z takových významnějších staveb se bude rekonstruovat silnice 3. třídy, ulice Michálkovická v Ostravě. Další namátkou z projektů financovaných ze SFDI třeba silnice 3. třídy, ulice Těšínská v Opavě, která je čtyřpruhá. Rekonstruovat se bude od kruhového objezdu u Globusu, směrem na centrum. Nebude tam úplná uzavírka. Tato silnice je opravdu frekventovaná. Tím, že je to čtyřpruh, takže se budou opravovat nejprve krajní a poté vnitřní pruhy. Stále tedy bude průjezdná.”
Řidiči se musí připravit i na další opravy, které letos silničáři provedou - třeba ulice Palkovická ve Frýdku-Místku, průtah Studénkou. Celkem 100 milionů korun padne na opravy mostních objektů. Letos by měla být dokončena stavba mostního objektu v Dolním Sklenově v Hukvaldech, ta začala vloni.
Marek Melichárek, technicko-provozní náměstek Správy silnic Moravskoslezského kraje: “Je to tam na semafory s časovým intervalem. Bohužel, od 1. května to bude na úplnou uzávěru a bude tam objízdná trasa do listopadu tohoto roku. Z dalších akcí v rámci evropského financování, tak v současné době dobíhá silnice II/473 v Šenově, je to třetí etapa, která teď dobíhá od března do července, je tam úplná uzávěra. Dále můžeme zmínit ulici Mitrovickou v Nové Bělé, kde je také úplná uzávěra celou stavební sezonu, protože vloni se tam opravovala kanalizace a v současné době po té opravě tam přijde úplně nový povrch, včetně mostního objektu nad dálnicí.”
Správa silnic bude letos rekonstruovat ulici Polskou v Karviné, silnici třetí třídy mezi Lesními Albrechticemi a Větřkovicemi nebo ulici Lidickou v Bohumíně.
Marek Melichárek, technicko-provozní náměstek Správy silnic Moravskoslezského kraje: “Tímto se všem řidičům omlouváme za problémy, které vzniknou v rámci silniční sítě, ale můžeme ubezpečit, že každý měsíc se koná sezení zástupců institucí, aby se opravdu vyřešila situace, aby ta průjezdnost byla co nejoptimálnější, aby se opravdu řidiči neomezovali.”
Silnice I/68 je konečně propojená s dálnicí D48
Nesmíme vynechat ani událost posledních dnů, a to otevření kompletního obchvatu Třince. Ředitelství silnic a dálnic jeho zprůjezdnění slibovalo už na konci loňského roku, podařilo se to ale až nyní.
Poslední úsek obchvatu Třince napojuje rychlostní silnici od hranice se Slovenskem na dálnici D48. Především kamiony už vůbec nemusí projíždět obcemi a lidé se tam budou cítit bezpečněji.
anketa: No konečně se to tady uklidní. A nebude takový provoz, protože tady přejít přes cestu to je.”
anketa: “Určitě to bude bezpečnější pro malé děti, které tady chodí do školy a lidé od vlaku. Tady se nedá přejít ta silnice. to je šílené. A i ten hluk hrozný, prostě katastrofa.”
Martin Kupka (ODS), ministr dopravy: “Ten řádný termín dokončení je až letošní srpen. To, že se snažíme v tomhle alespoň ulevit lidem v Hnojníku nebo ve Stříteži, tak toho věřím dosáhneme zprovozněním toho polovičního profilu. Už to významně uleví dopravě, ale pochopitelně na to finální dokončení stavby bude třeba počkat do toho srpna.”
Věra Palkovská (Osobnosti pro Třinec), primátorka Třince: “Obrovská radost. Trvalo to sice dlouho, ale všichni, kteří jsme u toho byli, tak víme s kolika různými peripetiemi jsme se museli potýkat. A je to vlastně 13. ministr, kterému se podařilo dotáhnout celý ten třetí úsek a obchvat Třince, bez něj by nebyl úplný. Stále nás trápil prach, hluk a samozřejmě i hrozně nebezpečný výjezd tady z Nebor.”
Minimálně do srpna se řidiči musí smířit s omezeným provozem.
Radek Mátl, generální ředitel ŘSD: “Pojede se prostě v režimu 1+1, to znamená že nebude možné předjíždět a zúžením se projede až k dálnici D48.”
Samotný obchvat sice není zpoplatněný, protože se však přímo napojuje na dálnici, nesmí na poslední úsek řidiči najíždět bez dálničního poplatku.
Velká rekonstrukce v OV-Mariánských Horách omezuje dopravu
Rekonstrukce vodovodu a kanalizace, to je hlavní důvod dopravního omezení na ulici Přemyslovců a 1. máje v Ostravě.
Jan Kotala, vedoucí odd. vodohospodářských staveb, Magistrát města Ostravy: “První etapa, která je ulice 1. máje, potrvá do 14. května. Ta komunikace bude poté uvedena do původního stavu a víceméně přejdeme na ulici Přemyslovců. Od 15. května už budeme rekonstruovat vodovody a kanalizace na ulici Přemyslovců, kde začínáme od ulice Novoveská a postupně po pěti etapách až po ulici 28. října a v tomto směrů půjdeme pravý jízdní pruh. Následně půjdeme ve směru nahoru levý pruh a půjdeme v podobných pěti etapách tu druhou stranu ve směru na ulici Novoveskou.”
Stavba za 105 milionů korun bez DPH znamená především komplikace pro řidiče.
Jan Kotala, vedoucí odd. vodohospodářských staveb, Magistrát města Ostravy: “Vlastně v tuto chvíli máme uzavřeny jízdní pruh na ulici 1. máje směrem na Vítkovice. Je to vlastně úsek podél tramvajového ostrůvku. Opačný směr je plně průjezdný. V tomto úseku je nutná objížďka po ulici Zelené nebo z druhé strany po ulici Železárenské. Ve chvíli, kdy se dostaneme na ulici Přemyslovců, tak komunikace bude průjezdná pouze pro IZS a DPO. Počítá se samozřejmě s obslužností místních obchodů a pokud to bude nezbytné, je možné udělat krátkodobé výjimky pro obyvatele, pro nějaký závoz. Co se týká individuální automobilové dopravy, tak zase to bude po objížďkách. Primárně po ulici Novoveská a Sokola Tůmy a v opačném směru bude objížďka po ulici Novoveská a ulici Novinářská, kde se řidiči dostanou na ulici 28. října. Určitě řidiči si budou muset na tyto objížďky zvyknout a budou je muset respektovat. Jiné objížďky vlastně ani nejsou možné. Je tam množství menších uliček, které bychom byli rádi, aby je úplně v plné míře nevyužívali, protože by došlo k jejich ucpání. Ty ulice Novoveská, Sokola Tůmy a Novinářská by měly být kapacitně dostatečné na to, aby tuto dopravu dokázaly převést.”
Na stavbu vodovodu a kanalizace naváže výměna povrchů ulice Přemyslovců. Po dokončení je v plánu úprava uspořádání dopravy, kdy bude rychlost snížena na 30 km/h. Vzniknou i samostatné cyklopruhy. Rekonstrukce je naplánována na rok a půl, takže by měla být dokončena v září 2024.
Most přes Odru v Polance nad Odrou je pro auta neprůjezdný
Polanka nad Odrou. Silnice II/478. Řidiči tudy neprojedou, na což je upozorňuje několik značek. Správa silnic Moravskoslezského kraje totiž v březnu zcela uzavřela most přes řeku Odru.
Marek Melichárek, technicko-provozní náměstek SS MSK: “Tento mostní objekt už byl ve špatném stavu, takže celý bude snesen a vznikne úplně nový mostní objekt. Pracujeme v součinnosti se statutárním městem Ostrava.”
Cyklisté a chodci toto místo bez problémů přejedou nebo přejdou po nově vzniklé lávce, což inicioval a financoval ostravský magistrát.
Marek Mlichárek, technicko-provozní náměstek SS MSK: “Tímto se řidičům omlouváme, protože objízdná trasa je tady delší. Jsme si vědomi, že je to na celou stavební sezonu. Objízdná trasa je vedena z Polanky do Svinova po ulici Rudná, z Rudné do Výškovic a z Výškovic zase zpátky do Staré Bělé. Jde o silnici druhé třídy, která je spojkou hlavně v letním období pro občany městských částí Poruba, Zábřeh, Svinov nebo z obcí Klimkovice a Polanka. Využívají to také občané polské národnosti, kteří cestují do logistických center v Mošnově.”
Objízdné trasy jsou vyznačeny. Součástí projektu je také úprava přilehlých úseků silnice a zpevnění břehů Odry v okolí mostu. Společně s jeho rekonstrukcí proběhne i stavba nové opěrné zdi a cyklistické trasy, která propojí stávající obousměrnou cyklotrasu ze Staré Bělé do Polanky nad Odrou. Stavba a s ní i veškerá dopravní omezení by měla skončit na podzim, a to 31. října.
To byla naše témata, tentokrát hlavně silniční dopravy. Další přineseme v příštím vydání pořadu Dopravní revue. Brzy na viděnou.
Redakčně upraveno / zkráceno.