Mimořádná zpráva:
Načítám...
  • Načítám...
>
Dopravní revue

Dopravní revue

  • Konference Bezpečná doprava 2025-2030
  • Ve Frýdlantu nad Ostravicí hlídají rychlost nové radary
  • Radek Podstawka, náměstek hejtmana MSK: Jaký byl rok 2024 v dopravě v MSK?
  • Bateriové vlaky v Moravskoslezském kraji
  • Tendry na autobusovou dopravu v regionu
  • Opravy silnic na Opavsku

Začíná pořad Dopravní revue, vítám vás u dalšího vydání, jako vždy s tématy z dopravy v Moravskoslezském kraji. Za chvíli i s hostem, tak zůstaňte s námi.

Konference Bezpečná doprava 2025-2030

V ostravském centru Libros proběhla konference Bezpečná doprava 2025-2030. Setkali se lidé, kteří k dopravě nejen v našem regionu mají co říct. I tam jsme natáčeli.

Odborníci na dopravu, zástupci složek izs a také politici. Konference Bezpečná doprava se proměnila v pestrou diskuzi.

Radek Podstawka (ANO), náměstek hejtmana MS kraje pro dopravu: “Padaly zde nápady a bylo jich strašně hodně. Jeden, který mi utkvěl: prostě je problém, že policie dnes nemá ty pravomoce, nebo oni mají pravomoce, ale ty pokuty jsou tak nízké, že všichni, co poruší, a vezmu to průřezově, od přetížených kamionů, rychlost, zákazy stání, prostě jsou tak nízké pokuty, že vlastně řidiči si z toho nic nedělají.”

Tomáš Kužel, ředitel PČR Moravskoslezského kraje: “Podle mého názoru, i podle názoru mých kolegů, je vysoká agresivita a hlavně netolerance mezi řidiči. Z toho pramení rizikové a krizové situace, které mnohdy končí dopravními nehodami.”

V loňském roce zemřelo při nehodách v MS kraji 31 lidí, nejvíc na Bruntálsku. Dopravní policie si letos posvítí na nepozornost za volantem, zejména na používání mobilních telefonů. Přísně bude kontrolovat také nepřiměřenou rychlost.

Ve Frýdlantu nad Ostravicí hlídají rychlost nové radary

Ve Frýdlantu nad Ostravicí se na základě dlouhodobých podnětů od obyvatel Nové Vsi a Nové Dědiny objevila dvě nová zařízení na měření rychlosti. Cílem je zvýšit bezpečnost zejména chodců a dětí.

David Pavliska (Pro Frýdlant), místostarosta Frýdlantu nad Ostravicí: “Lokalit vhodných na umístění tohoto měření jsme jako město vytipovali celkem pět. Nakonec, po dohodě a po schválení dopravním inspektorátem Policie České republiky, byla vybrána pouze dvě místa.”

Rychlost vozidel sleduje městská policie, která data vyhodnocuje a zasílá přestupky správnímu orgánu. Kromě stacionárních radarů se nadále používají i ruční radary.

David Richter, velitel MP Frýdlant nad Ostravicí: “Jakmile jsme zahájili to měření rychlosti vozidel, tak ten nárůst přestupků byl markantní. Ale po nějaké době, to znamená dejme tomu tři měsíce, se ty počty přestupků na těch konkrétních lokalitách snižují.”

Tato opatření by měla přispět ke zklidnění provozu a zvýšení bezpečnosti v celém městě.

Radek Podstawka, náměstek hejtmana MSK: Jaký byl rok 2024 v dopravě v MSK?

Lukáš Zavadil, TV POLAR: Hostem pořadu Dopravní revue je dnes Radek Podstawka, náměstek hejtmana Moravskoslezského kraje pro dopravu. Vítám vás tady, dobrý den.

Radek Podstawka (ANO), náměstek hejtmana Moravskoslezského kraje: Dobrý den vám i divákům.

Lukáš Zavadil, TV POLAR: Pane náměstku, pojďme se nejprve rovnou ohlédnout za tím loňským rokem, za rokem 2024 v dopravě u nás v Moravskoslezském kraji. Z vašeho pohledu, jaký byl?

Radek Podstawka (ANO), náměstek hejtmana Moravskoslezského kraje: Tak z mého pohledu byl opět mimořádný, a to v několika věcech. Určitě nejhorší byly povodně, které nás postihly hlavně na Jesenicku, Krnovsku, ale měli jsme je i na Novojičínsku i na Karvinsku. A tam nás postihly tím, že máme škody za 1,7 miliardy korun. A teď musíme ty povodňové škody napravovat. A to budeme napravovat strašně dlouho. Takže dobrých 5 let minimálně. Prostě budeme pracovat na těch silnicích, aby ty silnice byly zase v nějakém stavu, který je sjízdný a přijatelný. S tím, že jsme požádali o dotaci v rámci Živel 1 a uvidíme, kolik nám bude dotací přiznaných. Ale abych neříkal jenom o povodních, třeba se nám tady už napevno ustálil železniční veletrh Rail Business Day, ze kterého mám obrovskou radost, protože se tady sjíždějí vystavovatelé z celé Evropy. Dále samozřejmě letiště se nám dostalo nejenom do černých čísel, ale i do krásných čísel jak v cargu, tak v přepravě cestujících, kde v cargu máme nárůst 60 % a v přepravě cestujících 40 %. O 40 % více než v loňském roce. Takže těch cestujících jsme přepravili skoro půl milionu. Takže ten loňský rok byl opravdu úspěšný.

Lukáš Zavadil, TV POLAR: Na konci loňského roku tady v Moravskoslezském kraji začaly jezdit bateriové vlaky. Už mají nějakou chvíli provozu za sebou, tak jaké jsou odezvy u železnice i u cestujících?

Radek Podstawka (ANO), náměstek hejtmana Moravskoslezského kraje: Bateriové vlaky – to je kapitola sama o sobě. Jsme první v České republice, prvním z krajů, který je nasadil. Mají už najeto přes 100 000 km a zajímavostí je, že bez jakýchkoli problémů. Přepravili jsme podstatně více cestujících, než když tam jezdily dieselové vlaky, protože samozřejmě tyto vlaky byly nasazeny právě proto, abychom zamezili přestupům. Jezdí se tedy napřímo. Cestující z Kopřivnice a Štramberka si to pochvalují a už jsme tyto vlaky zapůjčili, myslím, do tří nebo čtyř krajů, které si je vyzkoušely a chtějí je také provozovat. Vlaky jsou tedy opravdu úspěšné.

Lukáš Zavadil, TV POLAR: Pojďme k autobusům a k veřejné autobusové dopravě. Po deseti letech znovu vypisuje tendry na autobusovou dopravu. Proč teď? Co si od toho slibujete?

Radek Podstawka (ANO), náměstek hejtmana Moravskoslezského kraje: Tak proč teď. Protože nám končí desetileté smlouvy, nebo respektive je to devítileté období. Musíme to vypisovat. Takže proto, protože nám končí jednotlivé smlouvy na oblastech a první, která skončila, už je podepsaná, tak je na Třinecku a Jablůnkovsku, kde už víme i dopravce. Bude tam firma Transdev. Budeme mít teď setkání ještě se zástupci obcí, se starosty a budeme pilovat jízdní řády.

Lukáš Zavadil, TV POLAR: Byly nějaké třeba zvýšené požadavky z vaší strany na tu veřejnou dopravu, nebo to zůstává stejné?

Radek Podstawka (ANO), náměstek hejtmana Moravskoslezského kraje: Tak ty objemy kilometrů jsou stejné, ale ty požadavky samozřejmě zpřísňujeme. Takže chceme nízkopodlažní autobusy. Chceme, aby tam byly určitě USB nabíječky. Autobusy, máme i menší, takže tam, kde není potřeba takové velké vozidlo, tak požadujeme menší. No a teď je to spíš o tom lezení těch jízdních řádů, aby prostě cestující byli spokojeni a všechno na všechno navazovalo.

Lukáš Zavadil, TV POLAR: O to se snažíte, aby právě ty spoje lépe navazovaly na vlaky. Tak jak se to vlastně v praxi dělá, aby to všechno takhle klapalo?

Radek Podstawka (ANO), náměstek hejtmana Moravskoslezského kraje: Je to strašný proces, ale napřed máte jízdní řády, kdy vlastně v jízdních řádech si to krásně namalujeme ideologicky a teď začne ten provoz. No, takže máme na KODISU dispečink, který neustále řídí ty spoje a ví, když má vlak zpoždění, tak řidič autobusu vidí na displeji, že vlak má zpoždění, že má čekat, že ještě nepřijel, aby to navazovalo, aby ti řidiči ujížděli. No a takhle, když si vezmete celý Moravskoslezský kraj, tak ti dispečeři mají té práce dost. Protože máme hodně vlakových zastávek a stanic, ze kterých vyjíždějí dále autobusy, takže je to nekonečný proces a velmi složitý.

Lukáš Zavadil, TV POLAR: Vy jste krátce zmínili tu spolupráci s obcemi. Jak se za tu dobu, co jste třeba i náměstkem, může to být vaše zkušenost, ta spolupráce s obcemi posunula?

Radek Podstawka (ANO), náměstek hejtmana Moravskoslezského kraje: Ta spolupráce se posunula hodně a tím pozitivním směrem. Za prvé jsme unifikovali tarify, takže autobusy, které jezdí i v obci, tam, kde je třeba městská hromadná doprava, tak jezdíme za jeden tarif, což je pro ty cestující výhodné, protože nemusí přemýšlet, jestli platím v obci takto, nebo platím v krajském autobuse takhle. Domluvili jsme se na spojích, které nemusí objednávat Moravskoslezský kraj, protože to nespadá do smlouvy nebo respektive do závazku veřejné služby, ale obec nám prostě připlatí, aby mohly jezdit třeba i nedělní autobusy a tak dále. Takže ta spolupráce je velmi dobrá.

Lukáš Zavadil, TV POLAR: Pojďme ještě na silnice, ale tentokrát k opravám. Silnice mezi Štáblovicemi a Oticemi ta už je hotová. Další oprava začíná u hranic s Polskem. Tak co je podle vás na těchto projektech nejzásadnější? Co se děje na Opavsku?

Radek Podstawka (ANO), náměstek hejtmana Moravskoslezského kraje: Zásadní je na tom to, že ty projekty jsou hrazené s podporou Evropské unie, takže větší část rekonstrukce té silnice platí Evropská unie. Abych to blíže popsal. Ta silnice musí doznat nějakých změn, takže většinou je třeba širší. Jsou tam jinak vybudované propustky, je jinak udělaná konstrukce té silnice, kvalitněji a samozřejmě aby déle vydržela. A proto u Evropské unie na tady tyto věci můžeme žádat o prostředky a když je dostaneme, tak většinou je využijeme a ty silnice opravujeme.

Lukáš Zavadil, TV POLAR: Oprava směrem z Pilszcze na Opavu si vyžádá úplnou uzavírku. S touto informací teď přišel nedávno krajský úřad. Co to bude znamenat pro místní a pro projíždějící řidiče?

Radek Podstawka (ANO), náměstek hejtmana Moravskoslezského kraje: To nemám moc dobrou zprávu, protože pro místní to bude znamenat 20 kilometrovou objížďku. Ale je to z důvodu toho, že mosty z Opavy v Držkovicích a z Opavy do Vávrovic jsou povodněmi poničené a musí se vybudovat nové. Takže do 30.6. bude tato objížďka pro obyvatele Pilszcze a doufám, že to cestující a řidiči pochopí a aspoň to brzo opravíme.

Lukáš Zavadil, TV POLAR: Pane náměstku, děkuju za rozhovor, že jste si našel čas opět přijít tedy za námi do studia. Budu se těšit na viděnou někdy příště.

Radek Podstawka (ANO), náměstek hejtmana Moravskoslezského kraje: Taky se těším na shledanou.

To byla naše dopravní témata, díky, že jste byli s námi a na viděnou.

Redakčně upraveno / zkráceno.

Mohlo by Vás také zajímat

Pořad: Dopravní revue
19. února 2025, 18:20

Začíná pořad Dopravní revue, vítám vás u dalšího vydání, jako vždy s tématy z dopravy v Moravskoslezském kraji. Za chvíli i s hostem, tak zůstaňte s námi.

Konference Bezpečná doprava 2025-2030

V ostravském centru Libros proběhla konference Bezpečná doprava 2025-2030. Setkali se lidé, kteří k dopravě nejen v našem regionu mají co říct. I tam jsme natáčeli.

Odborníci na dopravu, zástupci složek izs a také politici. Konference Bezpečná doprava se proměnila v pestrou diskuzi.

Radek Podstawka (ANO), náměstek hejtmana MS kraje pro dopravu: “Padaly zde nápady a bylo jich strašně hodně. Jeden, který mi utkvěl: prostě je problém, že policie dnes nemá ty pravomoce, nebo oni mají pravomoce, ale ty pokuty jsou tak nízké, že všichni, co poruší, a vezmu to průřezově, od přetížených kamionů, rychlost, zákazy stání, prostě jsou tak nízké pokuty, že vlastně řidiči si z toho nic nedělají.”

Tomáš Kužel, ředitel PČR Moravskoslezského kraje: “Podle mého názoru, i podle názoru mých kolegů, je vysoká agresivita a hlavně netolerance mezi řidiči. Z toho pramení rizikové a krizové situace, které mnohdy končí dopravními nehodami.”

V loňském roce zemřelo při nehodách v MS kraji 31 lidí, nejvíc na Bruntálsku. Dopravní policie si letos posvítí na nepozornost za volantem, zejména na používání mobilních telefonů. Přísně bude kontrolovat také nepřiměřenou rychlost.

Ve Frýdlantu nad Ostravicí hlídají rychlost nové radary

Ve Frýdlantu nad Ostravicí se na základě dlouhodobých podnětů od obyvatel Nové Vsi a Nové Dědiny objevila dvě nová zařízení na měření rychlosti. Cílem je zvýšit bezpečnost zejména chodců a dětí.

David Pavliska (Pro Frýdlant), místostarosta Frýdlantu nad Ostravicí: “Lokalit vhodných na umístění tohoto měření jsme jako město vytipovali celkem pět. Nakonec, po dohodě a po schválení dopravním inspektorátem Policie České republiky, byla vybrána pouze dvě místa.”

Rychlost vozidel sleduje městská policie, která data vyhodnocuje a zasílá přestupky správnímu orgánu. Kromě stacionárních radarů se nadále používají i ruční radary.

David Richter, velitel MP Frýdlant nad Ostravicí: “Jakmile jsme zahájili to měření rychlosti vozidel, tak ten nárůst přestupků byl markantní. Ale po nějaké době, to znamená dejme tomu tři měsíce, se ty počty přestupků na těch konkrétních lokalitách snižují.”

Tato opatření by měla přispět ke zklidnění provozu a zvýšení bezpečnosti v celém městě.

Radek Podstawka, náměstek hejtmana MSK: Jaký byl rok 2024 v dopravě v MSK?

Lukáš Zavadil, TV POLAR: Hostem pořadu Dopravní revue je dnes Radek Podstawka, náměstek hejtmana Moravskoslezského kraje pro dopravu. Vítám vás tady, dobrý den.

Radek Podstawka (ANO), náměstek hejtmana Moravskoslezského kraje: Dobrý den vám i divákům.

Lukáš Zavadil, TV POLAR: Pane náměstku, pojďme se nejprve rovnou ohlédnout za tím loňským rokem, za rokem 2024 v dopravě u nás v Moravskoslezském kraji. Z vašeho pohledu, jaký byl?

Radek Podstawka (ANO), náměstek hejtmana Moravskoslezského kraje: Tak z mého pohledu byl opět mimořádný, a to v několika věcech. Určitě nejhorší byly povodně, které nás postihly hlavně na Jesenicku, Krnovsku, ale měli jsme je i na Novojičínsku i na Karvinsku. A tam nás postihly tím, že máme škody za 1,7 miliardy korun. A teď musíme ty povodňové škody napravovat. A to budeme napravovat strašně dlouho. Takže dobrých 5 let minimálně. Prostě budeme pracovat na těch silnicích, aby ty silnice byly zase v nějakém stavu, který je sjízdný a přijatelný. S tím, že jsme požádali o dotaci v rámci Živel 1 a uvidíme, kolik nám bude dotací přiznaných. Ale abych neříkal jenom o povodních, třeba se nám tady už napevno ustálil železniční veletrh Rail Business Day, ze kterého mám obrovskou radost, protože se tady sjíždějí vystavovatelé z celé Evropy. Dále samozřejmě letiště se nám dostalo nejenom do černých čísel, ale i do krásných čísel jak v cargu, tak v přepravě cestujících, kde v cargu máme nárůst 60 % a v přepravě cestujících 40 %. O 40 % více než v loňském roce. Takže těch cestujících jsme přepravili skoro půl milionu. Takže ten loňský rok byl opravdu úspěšný.

Lukáš Zavadil, TV POLAR: Na konci loňského roku tady v Moravskoslezském kraji začaly jezdit bateriové vlaky. Už mají nějakou chvíli provozu za sebou, tak jaké jsou odezvy u železnice i u cestujících?

Radek Podstawka (ANO), náměstek hejtmana Moravskoslezského kraje: Bateriové vlaky – to je kapitola sama o sobě. Jsme první v České republice, prvním z krajů, který je nasadil. Mají už najeto přes 100 000 km a zajímavostí je, že bez jakýchkoli problémů. Přepravili jsme podstatně více cestujících, než když tam jezdily dieselové vlaky, protože samozřejmě tyto vlaky byly nasazeny právě proto, abychom zamezili přestupům. Jezdí se tedy napřímo. Cestující z Kopřivnice a Štramberka si to pochvalují a už jsme tyto vlaky zapůjčili, myslím, do tří nebo čtyř krajů, které si je vyzkoušely a chtějí je také provozovat. Vlaky jsou tedy opravdu úspěšné.

Lukáš Zavadil, TV POLAR: Pojďme k autobusům a k veřejné autobusové dopravě. Po deseti letech znovu vypisuje tendry na autobusovou dopravu. Proč teď? Co si od toho slibujete?

Radek Podstawka (ANO), náměstek hejtmana Moravskoslezského kraje: Tak proč teď. Protože nám končí desetileté smlouvy, nebo respektive je to devítileté období. Musíme to vypisovat. Takže proto, protože nám končí jednotlivé smlouvy na oblastech a první, která skončila, už je podepsaná, tak je na Třinecku a Jablůnkovsku, kde už víme i dopravce. Bude tam firma Transdev. Budeme mít teď setkání ještě se zástupci obcí, se starosty a budeme pilovat jízdní řády.

Lukáš Zavadil, TV POLAR: Byly nějaké třeba zvýšené požadavky z vaší strany na tu veřejnou dopravu, nebo to zůstává stejné?

Radek Podstawka (ANO), náměstek hejtmana Moravskoslezského kraje: Tak ty objemy kilometrů jsou stejné, ale ty požadavky samozřejmě zpřísňujeme. Takže chceme nízkopodlažní autobusy. Chceme, aby tam byly určitě USB nabíječky. Autobusy, máme i menší, takže tam, kde není potřeba takové velké vozidlo, tak požadujeme menší. No a teď je to spíš o tom lezení těch jízdních řádů, aby prostě cestující byli spokojeni a všechno na všechno navazovalo.

Lukáš Zavadil, TV POLAR: O to se snažíte, aby právě ty spoje lépe navazovaly na vlaky. Tak jak se to vlastně v praxi dělá, aby to všechno takhle klapalo?

Radek Podstawka (ANO), náměstek hejtmana Moravskoslezského kraje: Je to strašný proces, ale napřed máte jízdní řády, kdy vlastně v jízdních řádech si to krásně namalujeme ideologicky a teď začne ten provoz. No, takže máme na KODISU dispečink, který neustále řídí ty spoje a ví, když má vlak zpoždění, tak řidič autobusu vidí na displeji, že vlak má zpoždění, že má čekat, že ještě nepřijel, aby to navazovalo, aby ti řidiči ujížděli. No a takhle, když si vezmete celý Moravskoslezský kraj, tak ti dispečeři mají té práce dost. Protože máme hodně vlakových zastávek a stanic, ze kterých vyjíždějí dále autobusy, takže je to nekonečný proces a velmi složitý.

Lukáš Zavadil, TV POLAR: Vy jste krátce zmínili tu spolupráci s obcemi. Jak se za tu dobu, co jste třeba i náměstkem, může to být vaše zkušenost, ta spolupráce s obcemi posunula?

Radek Podstawka (ANO), náměstek hejtmana Moravskoslezského kraje: Ta spolupráce se posunula hodně a tím pozitivním směrem. Za prvé jsme unifikovali tarify, takže autobusy, které jezdí i v obci, tam, kde je třeba městská hromadná doprava, tak jezdíme za jeden tarif, což je pro ty cestující výhodné, protože nemusí přemýšlet, jestli platím v obci takto, nebo platím v krajském autobuse takhle. Domluvili jsme se na spojích, které nemusí objednávat Moravskoslezský kraj, protože to nespadá do smlouvy nebo respektive do závazku veřejné služby, ale obec nám prostě připlatí, aby mohly jezdit třeba i nedělní autobusy a tak dále. Takže ta spolupráce je velmi dobrá.

Lukáš Zavadil, TV POLAR: Pojďme ještě na silnice, ale tentokrát k opravám. Silnice mezi Štáblovicemi a Oticemi ta už je hotová. Další oprava začíná u hranic s Polskem. Tak co je podle vás na těchto projektech nejzásadnější? Co se děje na Opavsku?

Radek Podstawka (ANO), náměstek hejtmana Moravskoslezského kraje: Zásadní je na tom to, že ty projekty jsou hrazené s podporou Evropské unie, takže větší část rekonstrukce té silnice platí Evropská unie. Abych to blíže popsal. Ta silnice musí doznat nějakých změn, takže většinou je třeba širší. Jsou tam jinak vybudované propustky, je jinak udělaná konstrukce té silnice, kvalitněji a samozřejmě aby déle vydržela. A proto u Evropské unie na tady tyto věci můžeme žádat o prostředky a když je dostaneme, tak většinou je využijeme a ty silnice opravujeme.

Lukáš Zavadil, TV POLAR: Oprava směrem z Pilszcze na Opavu si vyžádá úplnou uzavírku. S touto informací teď přišel nedávno krajský úřad. Co to bude znamenat pro místní a pro projíždějící řidiče?

Radek Podstawka (ANO), náměstek hejtmana Moravskoslezského kraje: To nemám moc dobrou zprávu, protože pro místní to bude znamenat 20 kilometrovou objížďku. Ale je to z důvodu toho, že mosty z Opavy v Držkovicích a z Opavy do Vávrovic jsou povodněmi poničené a musí se vybudovat nové. Takže do 30.6. bude tato objížďka pro obyvatele Pilszcze a doufám, že to cestující a řidiči pochopí a aspoň to brzo opravíme.

Lukáš Zavadil, TV POLAR: Pane náměstku, děkuju za rozhovor, že jste si našel čas opět přijít tedy za námi do studia. Budu se těšit na viděnou někdy příště.

Radek Podstawka (ANO), náměstek hejtmana Moravskoslezského kraje: Taky se těším na shledanou.

To byla naše dopravní témata, díky, že jste byli s námi a na viděnou.

Redakčně upraveno / zkráceno.

Zdroj: https://polar.cz/porady/dopravni-revue/dopravni-revue-19-02-2025-18-23