

Témata z dopravy v Moravskoslezském kraji. Na ta se zaměříme v následujících deseti minutách. Začíná totiž pořad Dopravní revue. Vítejte u něj a dobrý den.
Nová linka z Letiště Leoše Janáčka Ostrava
Zásadní rozšíření letů z Ostravy - oznámila ho letecká společnost Ryanair, největší hráč na evropském trhu nízkonákladového létání. Letní letový řád 2025 přinese celkem tři pravidelné destinace.
Londýn, Malagu a nově také Barcelonu Gironu. Tři destinace, včetně zcela nové linky do Barcelony Girony. Tak bude vypadat letní letový řád společnosti Ryanair na ostravském letišti v roce 2025. Letadla na nové lince budou létat dvakrát týdně.
Radek Podstawka (ANO), náměstek hejtmana MS kraje pro dopravu: “Hlavní zpráva je to, že už nám létají čtyři linky z letiště do světa, do Evropy. Tři nám létají se společností Ryanair. Jedna létá s Lotem, takže Lot létá do Varšavy. Ryanair létá do Londýna. Ryanair bude létat do Malagy od 31. března. No a 30. března začne létat i dvakrát týdně Girona. A pro mě to je prostě dobrá zpráva, protože už je to historicky nejvíc linek z letiště, co bude létat, protože když k tomu připočteme 25 charterových letů, nebo 25 destinací, kam létají charterové lety, tak už máme skoro 30 míst, kde se létá z našeho letiště. Plus, když ještě přidám, že děláme celkem významné cargo, tak už to letiště, si myslím, opravdu nabírá na tu významnost.”
Počet cestujících na ostravském letišti neustále roste. Podle obchodního ředitele se navíc i rozšiřuje spádová oblast. Stále častěji odlety z Ostravy využívají také cestující z Olomouckého kraje a dokonce i ze Slovenska. Potenciál vidí i samotní přepravci.
Alicja Wójcik-Gołębiowska, vedoucí komunikace Ryanairu pro CEE a Baltické státy: “Velmi dobře spolupracujeme s letištěm Ostrava a vidíme potenciál dalšího rozvoje a růstu. Chceme růst v Čechách, zvláště v letištích regionálních. Ostrava je pro nás dobrým a partnerem a vidíme zde potenciál pro další růst v nejbližších sezonách.”
Ondřej Musil, obchodní ředitel Letiště Ostrava, a. s.: “Další plány v pasažérské přepravě je samozřejmě rozšiřování té provozní sezony. Snažíme se rozšířit dostupné destinace i během zimní sezony. Letos, případně loni na podzim, nám přibyly nové linky do exotických destinací – Mauricius a Phuket. K tomu chceme protáhnout celoročně dostupné linky, aby byly celoročně dostupné linky do Egypta a právě přidávat linky se společností Ryanair.”
Radek Podstawka (ANO), náměstek hejtmana MS kraje pro dopravu: “Budeme muset už přemýšlet i nad tím, jestli není třeba rozšiřovat příletové haly, musíme už asi přemýšlet i nad parkovišti a tak dále. Už jsme na to i třeba reagovali, protože už jsme dali, že jednou za hodinu tady jezdí vlak, takže to nádraží a ty koleje, které jsou tady přivedené, tak už to získává na potřebnosti. Protože když už si vezmeme, že jezdí každou hodinu ten vlak, tak v denních hodinách už cestující klidně mohou využívat ten vlak i na příjezd anebo odjezd leteckým linkám.
Ondřej Musil, obchodní ředitel Letiště Ostrava, a. s.: “My v podstatě připravujeme tu kapacitu i okolo letiště a těch dostupných služeb. Zejména se jedná o rozšiřování parkoviště, přidáváme nová parkovací místa a rozšiřujeme business salónek, aktuálně probíhá rekonstrukce, tak abychom byli schopni zvládnout kapacitu během letní sezóny i právě pro ty cestující, kteří navštěvují business salónek.”
Radek Podstawka (ANO), náměstek hejtmana MS kraje pro dopravu: “Mám obrovskou radost, že Ryanair si nás vybral, že už opravdu létá tři linky. Ještě budeme rozšiřovat linku hlavně do Londýna, přibude jich více za týden, takže cestující od nás mají větší škálu. A samozřejmě to je naopak, doufám, že těmi linkami budou cestovat tady k nám turisté a budou chtít vidět krásy Moravskoslezského kraje. Protože letadla samozřejmě létají obousměrně, takže není to jenom proto, abychom my vyváželi turisty do Evropy, do světa, ale aby i turisté přilétávali k nám, protože náš kraj je krásný a škoda ho nenavštívit.”
V Opavě začala stavba další části jižního obchvatu
Stavba další části jižního obchvatu Opavy byla oficiálně zahájena. Nový úsek, dlouhý přes dva kilometry, propojí ulici Hradeckou s Olomouckou a měl by být dokončen nejpozději v závěru příštího roku. Centrem Opavy projede každý den přibližně 18 tisíc aut. Severní obchvat, který je již kompletní, dopravě výrazně ulevil. Jižní obchvat však stále není hotový – dosud byl uveden do provozu jen jeden úsek.
Radek Mátl, generální ředitel ŘSD: "Opava je opravdu specifická, specifické město, že se sem sjíždí de facto ze šesti směrů tři silnice I. třídy a střetávají se v tom samotném městě. Samozřejmě už ta severní část výrazně přispěla k tomu, že doprava v Opavě se zlepšila, ale stojí ta jižní část, Je potřeba propojit ty silnice mezi sebou, samozřejmě v tuto chvíli ta auta musí zajíždět do města."
Nová komunikace začíná u kruhové křižovatky na Hradecké, obejde obec Otice a povede ke kruhové křižovatce na Olomoucké ulici. Obchvat přinese úlevu i Oticím, kudy nyní projíždí vozidla kvůli neúplné jižní trase.
Tomáš Navrátil (ANO), primátor Opavy: "Jsem moc rád, že jsem u této stavby. Byl jsem také u stavby severního obchvatu a bezesporu už dneska prokazatelně můžeme říct, že velmi výrazně zlepšil dopravu ve městě. Doufám, že i tady, protože už máme samozřejmě část jižního. Co je velmi pozitivní, tak ornice, která se z toho sebere při těch pracích, tak bude použita na nějaké povodňové pomoci. To znamená někde, kde to smetlo nějaké pole, políčka, kde se zemědělčilo, nebo například někde, kde bude potřeba na zahradách, tak se právě s touto zeminou bude takto nakládat."
Josef Bělica (ANO), hejtman Moravskoslezského kraje: “Samozřejmě obchvaty jsou důležité infrastrukturní stavby. Samozřejmě vymístí většinu dopravy, tranzitní dopravy z centra města. No a Opavě se velmi významně uleví, protože se tady těch silnic první třídy kříží více než jinde v kraji.”
Opava mohla získat kompletní silniční okruh. Už v roce 2027 by měla začít stavba západní části jižního obchvatu, která propojí Olomouckou a Bruntálskou ulici.
Radek Mátl, generální ředitel ŘSD: "Aktuálně jsme ve stavu vydaného územního rozhodnutí a připravujeme výkupy pozemků, s tím bychom chtěli začít v letošním roce, pak samozřejmě potřebujeme získat správní rozhodnutí, to znamená stavební povolení na tuto stavbu a vysoutěžit dodavatele. To by se nám mohlo povést v průběhu roku 2026 a pokud bude dostatek finančních prostředků, tak termín toho zahájení nejpozdějšího, je někdy začátek sezony roku 2027."
Kompletní silniční okruh kolem Opavy by měl být hotový v roce 2029.
Omezení na obchvatu F-M, rychlost se bude měřit
Na obchvatu Frýdku-Místku musí řidiči ubrat plyn. Na jedné z jeho částí je totiž snížena rychlost. Důvodem je vysoká intenzita hluku z mostních závěrů. Ředitelství silnic a dálnic chce problém řešit úpravami a v budoucnu i protihlukovou stěnou. Rychlost vozidel bude hlídat radar.
Tak zní rány, které dlouhodobě obtěžují obyvatele žijící podél obchvatu Frýdku-Místku v části Panské Nové Dvory až po obec Dobrá.
Danuše Hotzyová, obyvatelka Frýdku-Místku: "Nejhorší je to už dva roky v noci, protože to je impulsní zvuk. A při tom se podle zdravotního ústavu nedá dlouhodobě žít. Máme zdravotní problémy, nemůžeme spát. Já osobně mám ucpaná okna protihlukovými panely. Takže je problém i s větráním. Je to prostě hrozné."
Desítky lidí podepsaly i petici a po letech stížností přes ministerstvo zdravotnictví, hygienu a zásahu ombudsmana dal Dopravní a energetický stavební úřad (DESÚ) lidem za pravdu.
Radek Mátl, generální ředitel ŘSD: "Rozhodl o tom, že by se mělo díky tomu impulsnímu hluku, to znamená hluku, který je z mostních závěrů a obtěžuje vlastně tím rázem to okolí, omezit rychlost. Ty první rozhodnutí byly podle mě dramatické, protože to bylo nejen omezení rychlosti na 60 km/h, dokonce zúžení do jednoho jízdního pruhu. Proti tomu rozhodnutí jsme se odvolali a ministerstvo dopravy to vrátilo zpátky na DESÚ. My jsme po nějakých diskuzích přijali opatření."
Ředitelství silnice dálnic musí nyní odhlučnit mostní dilatační uzávěr právě tady na mostě přes řeku Morávku.
Radek Mátl, generální ředitel ŘSD: "Je omezená rychlost na 100 km/h, bude tam teda i ta rychlost měřená. Aby se skutečně dodržovala, protože ta rychlost je klíčem snížení toho rázu. Zároveň teda doplňujeme betonová svodidla, která ochrání právě šíření toho hluku z toho mostního závěru. A plus teda děláme technická opatření, takzvanou plentovací zídku na samotném mostním závěru. Aby na těch mostních závěrech, de facto se ten hluk nešířil. Aby ty lamely o sebe nenarážely. Tady ta všechna opatření na základně rozhodnutí DESÚ provedeme do konce března letošního roku."
Danuše Hotzyová, obyvatelka Frýdku-Místku: "Oni u mě měřili, když snížili tu rychlost na těch 100 km/h, ale to je úplně stejné. Ale výsledek měření ještě nevím, na ten čekám."
Petr Korč (NMFM), primátor Frýdku-Místku: "Já jako primátor registruji reakce občanů, kteří bydlí v okolí obchvatu na zvýšenou hladinu hluku. Je to samozřejmě nesrovnatelné s tím, jak moc obchvat pomohl městu. A ty tisíce lidí, kteří byli opravdu u tranzitní komunikace, uprostřed města, tak mají dnes klid. Nicméně je dobře, že probíhají všechna měření tak, jak mají probíhat. A nyní ŘSD přistupuje k tomu, že udělají jisté úpravy na mostních uzávěrech na obchvatu u Dobré. A plus budou následovat další opatření, která by měla pomoci omezit šíření toho hluku."
ŘSD zároveň plánuje výměnu mostního závěru a stavbu další protihlukové stěny. To by se mělo realizovat do konce letošního roku. Po celou dobu tak budou muset řidiči v místě počítat s omezením a hlavně radarem, který má také nedodržení rychlosti pokutovat.
Taková byla naše dopravní témata, budu se těšit na viděnou příště.
Redakčně upraveno / zkráceno.