Začíná pořad Dopravní revue, vítejte u něj a dobrý den. I tentokrát pro vás máme porci témat z dopravy v našem regionu.
Opava se dočkala západní části severního obchvatu
V Opavě slavnostně otevřeli dlouho očekávaný západní úsek severního obchvatu města. Urychlí dopravu z Ostravy na Krnov a dále do Jeseníků a opačným směrem. Zároveň uleví dopravou přetíženému centru Opavy.
Desítky tisíc aut denně včetně stovek kamionů už nemusí zajíždět do Opavy. Po letech příprav a samotné stavby byla zprovozněna západní část severního obchvatu města, který je tak kompletní.
Radek Mátl, generální ředitel ŘSD: “Stavba nebyla úplně jednoduchá, tady to podloží bylo velmi problematické, zvodnělé, takže jsme museli sanovat poměrně náročné práce hned na a začátku stavby a diskutovat úpravy samotného projektu. Naštěstí se všechno povedlo včas vyřešit. Stavba je zprovozněná v původním termínu jak se předpokládalo, to znamená 36 měsíců od jejího zahájení, kdy stavba byla zahájena v září roku 2020.”
Tomáš Navrátil (ANO), primátor Opavy: “Jsme za to nesmírně rádi. Obrovsky ulehčí Opavě nejenom z centra, to znamená ulehčí ulici Těšínské, ale také z naší rekreační oblasti, u Sádráku na ulici Rolnické, kde dneska jezdila těžká tranzitní doprava. To všechno bude odkloněno na tento obchvat, takže pro Opavu se stáváme klidovou zónou a věřím, že když se podaří dobudovat ještě jižní obchvat, tak skutečně Opava bude klidným, krásným, pohodovým městem a budeme mít krásné obchvaty. Načasovali to úplně na knap, protože dnes začíná řepná kampaň a ta cesta je k tomu úplně ideální.”
Jedná se o silnici I/11 o délce 5 a půl km. Součástí stavby je 8 mostů, ten nejdelší má zhruba 350 metrů a vede přes řeku Opavu.
Miroslav Šenk, vedoucí projektu: “Šest je přímo v trase, dva jsou na nájezdových rampách, jedná se dále o jednu protihlukovou stěnu plus dvě zárubné stěny o délce 280 metrů a celá trasa v podstatě má 5 a půl km včetně jedné mimoúrovňové křižovatky. a dvou okružních křižovatek.”
Jan Krkoška (ANO), hejtman MS kraje: “Jsem velmi rád za obyvatele Opavy, kteří budou mít klidnější život. Tranzitní doprava se dostane z centra města tady na ty obchvaty okolo Opavy a v tu chvíli se stává město bezpečnějším pro lidi a místní obyvatele. Také tu budou mít méně hluku a samozřejmě také zplodin.”
Radek Podstawka (ANO), náměstek hejtmana MS kraje: “Jsem rád, že to je zrovna otevřeno, protože my jako MS kraj opravujeme ulici Těšínskou v Opavě, takže si i ta stavba odlehčí a tím pádem obyvatelé Opavy , kteří projížděli po této silnici, tak teď už můžou jet po obchvatu.”
Ještě před slavnostním otevřením dostali jedinečnou možnost si stavbu projít, projet na kole, inlinech, nebo koloběžkách obyvatelé Opavy, a na Dni otevřených dveří, na kterém nechyběly ukázky silniční a stavební techniky, bohaté občerstvení, skákací hrad, malování na obličej, půjčovna tříkolek, nebo fotokoutek.
anketa: návštěvníci Dne otevřených dveří: ”Stavba je krásná, úžasná, 40 let se na ni čekalo.”
“Líbilo se mi tady hodně, byli jsme tady v těch autech všech a měli jsme cukrovou vatu.”
“Stavba vypadá celkem pěkně. Urychlí to docela ten provoz tady kolem Opavy a jinak tady tu akci, je to perfektní.”
Západní část severního obchvatu vede od okružní křižovatky na silnici I/11 mezi Opavou a Vlaštovičkami až k napojení na už fungující východní část severního obchvatu.
ŘSD zprovoznilo úsek I/58 mezi Novou Bělou a Ostravou
Ředitelství silnic a dálnic hlásí zprovoznění opravovaného úseku silnice I/58 mezi Novou Bělou a Ostravou. Do úplného dokončení rozsáhlé opravy za zhruba 34,5 milionu korun zbývají závěrečné práce jen drobně zasahující do provozu.
Policie se zaměřila na chování řidičů na železničních přejezdech
Bývalé autobusové stanoviště ve Frýdku-Místku dostane novou podobu. Práce začaly na konci srpna a jsou spojeny s krátkou uzavírkou cesty před zastávkou. Po rekonstrukci se stanoviště zmenší a dostane novou moderní podobu.
Začala oprava starého autobusového stanoviště ve F-M
Bývalé autobusové stanoviště ve Frýdku-Místku dostane novou podobu. Práce začaly na konci srpna a jsou spojeny s krátkou uzavírkou cesty před zastávkou. Po rekonstrukci se stanoviště zmenší a dostane novou moderní podobu.
Robustní ocelová konstrukce nad nástupištěm bývalého autobusového nádraží v centru Frýdku-Místku není v dobrém stavu. Město proto připravilo plán její modernizace.
Lucie Šidlová, hlavní architektka Frýdku-Místku: "Studii zpracoval pan architekt Liška, který uvažoval, jak tu zastávku zmodernizovat a zkrátit na dnešní požadavky. A myslím, že to bude moc pěkně uděláno. Že se z té staré konstrukce vyloupne zcela soudobá věc, která určitě doplní prostor toho středu města, který bude sloužit v budoucnosti i pro nové kulturní centrum."
Jiří Kajzar (NMFM), náměstek primátora Frýdku-Místku: "Měli jsme dělat celkovou rekonstrukci, která byla vyčíslena na přes 5 milionů korun, protože už tam dochází k nějaké destrukci. Statika je narušena a tak dále. Takže jsme chtěli, ať je z toho moderní zastávka. S tím, že nemusí být po celé délce, byla zkrácena podle toho využívání. Podle počtu tam budou dvě zastávky. A zkrátí se to zhruba o 2/3, celé to zastřešení kovové."
Lucie Šidlová, hlavní architektka Frýdku-Místku: "Stará konstrukce bude samozřejmě renovovaná. Teď se ještě zjišťuje stav podle těch sloupů, které se odstraňují. Takže podle toho se bude pracovat s těmi sloupy, které tam zůstanou. Bude vyměněna střešní krytina. To znamená, ty trapézové plechy budou nové, nově osazené lavičky, zezadu bude osazeno sklo, které bude chránit zastávku před nepřízní počasí. A dále nové osvětlení a informační tabule."
Práce začaly na konci srpna a potrvají do 31. října. Z hlediska zmenšení stanoviště navíc vyjdou na zhruba 3 miliony korun. Město tak ušetří, oproti původně plánované kompletní rekonstrukci.
Jiří Kajzar (NMFM), náměstek primátora Frýdku-Místku: "Bude zrekonstruována i příjezdová plocha pro autobusy v délce třiceti metrů. Místo kolejí v asfaltu se tam vyfrézují místa pro prefabrikátované části, včetně obrubníku. Bude to z betonu, což znamená, že to bude stabilnější a v lepší kvalitě. Tak jako se dělá na ostatních zastávkách ve městě. S tím, že tam přibydou elektronické označníky. A bude to vypadat zase trochu lépe a odpovídat významu toho místa. S tím, že ostatní plocha bude opravena tak, aby komunikovala s parkem. A bude to zase část veřejného prostranství, která se bude revitalizovat."
Práce jsou spojeny s drobnou dopravní uzavírkou Třebízského ulice v úseku komunikace před terminálem. Autobusová zastávka je během rekonstrukce posunuta přibližně o 50 metrů dál do ulice Politických obětí. Řidiči místo snadno objedou přes přilehlé parkoviště.
Správa silnic MSK opravuje ulici Těšínskou v Opavě
Ulice Těšínská v Opavě. Zásadní komunikace, která aktuálně prochází celkovou rekonstrukcí. Byla ve špatném stavu a oprava zhruba dvou a půl kilometru dlouhého úseku už byla nutná. Probíhat bude postupně zhruba do poloviny října a přináší s sebou částečné omezení dopravy.
Roman Konečný, mluvčí Opavy: “Město Opava samozřejmě vítá tuto opravu, protože ulice byla, nebo je stále ve velmi špatném stavu. Původně jsme usilovali, aby k této opravě došlo až v polovině září, kdy bude otevřen severní obchvat města a nebude v Opavě taková doprava. Bohužel toto nešlo.”
Marek Melichárek, vedoucí střediska Ostrava, Správa silnic MS kraje: “V rozmezí do 5. 10. bude probíhat celkový úsek ulice Těšínská a zbývající úsek z ulice Nádražní okruh.”
Pro řidiče, kteří pojedou z města směrem na Ostravu, platí stejná cesta na zjednosměrněné komunikaci. Naopak řidiči v opačném směru, na Opavu, musí jezdit objížďkou od Globusu po spojce. Dejte na místě pozor. Samotné práce budou probíhat technologií, která umožní částečnou recyklaci stávajícího asfaltu.
Marek Melichárek, vedoucí střediska Ostrava, Správa silnic MS kraje: “Remix plus je vlastně technologie, která naruší pokladní vrstvu, smíchá se a na tom se hned při jednom pokládá poslední obrusná vrstva v tloušťce 3 cm. 24 hodin by na to neměla být puštěna doprava. Bohužel tím vždy na jeden den dojde k omezení dostupnosti většiny firemních areálů a bytových domů na ul. Těšínské a Nádražní okruh, ale také na ul. Anenská, Jiráskova, Jateční, Mlýnská a Polanova. Jednak je tam obchodní dům Tesco, Lidl, Technické služby Opava, je tam i TQM, s kterými bylo jednáno a bude samozřejmě s nimi jednáno i během stavby, aby se umožnil částečně nějaký vjezd do těchto areálů."
Roman Konečný, mluvčí Opavy: “Snažili jsme se kontaktovat firmy, kterých se to omezení týká tak, aby se na to mohly připravit a aby nebyly překvapeny.”
Po rekonstrukci ulice na řidiče čeká zlepšení jízdního komfortu a snížení hlučnosti.
To byla naše dopravní témata. Další nabídneme příště. Budu se těšit na viděnou.
Redakčně upraveno / zkráceno.