Dopravní revue
- Aktuálně z dopravy v Moravskoslezském kraji
- Ostrava plánuje stavbu dalšího parkovacího domu
- Ladislav Antalec, Slezský železniční spolek: V MSK pokračují vyjížďky báňskými spěšnými vlaky
Začíná pořad Dopravní revue. Dobrý den, pojďte se podívat na cesty a za dopravou v Moravskoslezském kraji.
Aktuálně z dopravy v Moravskoslezském kraji
Nejprve aktuální zprávy z dopravy: Antikolizní systém do všech tramvají Stadler. Ostravský dopravní podnik ho instaluje do těchto devětatřiceti tramvají. Tedy poté, co byl úspěšně odzkoušen. Unikátní technologie za více než 26 milionů korun pomáhá předcházet kolizím. Pokud řidič nereaguje, tramvaj sama zastaví.
U výjezdu z Ostravy na Frýdek-Místek pokračuje oprava mostu. Dělníci na místě sanují spodní stavbu před bouráním říms a pokládkou izolace. Ředitelství silnic a dálnic očekává celkové dokončení prací za 2 měsíce. Silnice I/56 je průjezdná v obousměrném režimu pruhů 2+1.
Ostrava plánuje stavbu dalšího parkovacího domu
Ostrava se dlouhodobě snaží vyřešit nedostatek parkovacích míst v centru města. Kromě odstavných parkovišť park and ride, by měly problém řešit také parkovací domy. Jeden se staví před fifejdskou nemocnicí a druhý se připravuje na náměstí Mgr. Šrámka, kde je nyní parkoviště. Podoba objektu byla vybrána v architektonické soutěži z 6 návrhů.
Ondřej Vysloužil, ředitel městského ateliéru MAPPA: "Blízká katedrála je monumentální a potřebuje silného partnera, což návrh splňuje. Parkovací dům podle tohoto návrhu bude disponovat 400 parkovacími stáními a bude mít živý parter s obchody a službami, který podtrhne jeho městotvornou funkci."
Cena stavby je odhadována na 400 milionů korun a stavět by se mělo začít v roce 2023.
Ladislav Antalec, Slezský železniční spolek: V MSK pokračují vyjížďky báňskými spěšnými vlaky
Lukáš Zavadil, TV Polar: Pokračujeme ve studiu, kde vítám dnešního hosta. Pozvání přijal Ladislav Antalec. Dobrý den.
Ladislav Antalec, Slezský železniční spolek: Hezký den Vám i divákům.
Lukáš Zavadil, TV Polar: Vy máte na svém LinkedIn, to mě zaujalo, kapitán projektu, tedy Slezského železničního spolku. Dnes budeme mluvit stejně jako minule o komentovaných projížďka báňskými spěšnými vlaky, ale musíme začít u historie. Jakou roli ty báňské vlečky v našem regionu sehrály?
Ladislav Antalec, Slezský železniční spolek: Prakticky klíčovou, protože veškerá ta uhelná produkce, které ty šachty, co tady se u nás narubalo, bylo potřeba to dostat ke svým odběratelům a zákazníkům. Veškerý ten materiál, veškeré to uhlí se odvážilo prakticky právě prostřednictvím těch uhelných vleček. To znamená veškerý materiál, který se tady natěžil, odjížděl právě po těch uhelných vlečkách.
Lukáš Zavadil, TV Polar: Jak byla ta síť hustá?
Ladislav Antalec, Slezský železniční spolek: V dobách největší slávy tady bylo bezmála sto padesát km uhelných vleček nebo respektive vleček na Ostravsku a Karvinsku, to bylo bezmála sto padesát kilometrů vleček. V současnosti jejich majitel, společnost PKP Cargo International, provozuje zhruba osmdesát kilometrů vleček tady u nás na Ostravsku a dalších bezmála čtyři sta kilometrů po celé České republice, Slovensku a přilehlých státech.
Lukáš Zavadil, TV Polar: Kromě těch věcí, které jste říkal, je ta trať a celá ta síť ještě něčím zajímavá?
Ladislav Antalec, Slezský železniční spolek: Těch zajímavostí tam je obrovská spousta. Částečně ty vlečky, po kterých projíždíme, jsou částečně historickou báňskou dráhou, která od začátku sloužila ke svozu toho uhlí, ale částečně také projíždíme po někdejší dráze Košickobohumínské, která, jak její název napovídá, spojovala Košice a Bohumín. No ale také nakoukneme třeba do prostranství dolů ČSM Sever, což je místo, kde běžným osobním vlakům není dovolen vjezd a běžným smrtelníkům je přísně zakázán vstup.
Lukáš Zavadil, TV Polar: Projekt, ve kterém se na tato místa mohou lidé podívat vašimi vlaky, jste nastartovali před několika lety. Co bylo tím hlavním impulzem?
Ladislav Antalec, Slezský železniční spolek: Úplně první báňský spěšný vlak jsme vypravili v roce 2016, v původní úplně nejprvotnější impulz byl na Facebooku ve stránce tehdy gigantická nezapomenutá Ostrava, kterou spravoval a provozoval ostravský patriot Marek Piętoň a spolu jsme tak nějak dali dohromady myšlenku, že by bylo fajn podívat se na tyhle báňské vlečky, vzít lidi a zavézt je tam podívat. Prvotní impuls byl dát takovou noticku na ten Facebook, jako co by tomu lidi řekli. Na tom Facebooku během asi patnácti minut na skákalo 800 lajků. To bylo první říkám, ty brďo, asi se to bude líbit. Potom jsme teda odjeli, vrátili jsme se a za hodinu těch lajků tam byly asi tři tisíce. Takže to byl prvotní impuls. Říkám, že by o to asi zájem byl. Vypravili jsme prvotní vlak. První soupravu o třech vagónech, o sto šedesáti místech, která během asi dvaceti minut zmizla. Lidi nám chtěli urvat ruce, takže jsme postupně přidávali další vagóny, další vlaky. Za první provozní víkend jsme povozili zhruba tisíc dvě stě lidí a byl obrovitý hlad po tom to opakovat. Takže jsme si řekli, že se do toho vrhneme. Díky podpoře krajského úřadu a společnosti PKP Cargo International, která je majitelem těch vleček, tak ono vlastně provozovali tyhle vlaky mimo letní turistickou sezónu vždycky v zimě, protože dohromady se toho nikde tady u nás moc nedělo. Takový větší impuls přišel loni prakticky k tomu, abychom to rozhýbali v pravidelném duchu. Od loňského roku jezdíme pravidelnou víkendovou sobotní a nedělní dopravu tady po těch našich uhelných vlečkách.
Lukáš Zavadil, TV Polar: Jakou máte zpětnou vazbu od lidí, kteří s vámi jezdí? Co vám říkají vy? Sám se s nimi setkáváte?
Ladislav Antalec, Slezský železniční spolek: Ano, je tomu tak. Mám ji z první ruky, protože na naších vlacích kromě toho, že jako strojvedoucí, posunovač, stevard, obsluha vlaku, průvodčí a vlakvedoucí, jezdím také jako průvodce a komentuji tyhle jízdy. Mám zpětnou vazbu z první ruky a pokud na tom vlaku není po skončení jízdy pořádný aplaus, tak to bylo špatné a jedeme znova.
Lukáš Zavadil, TV Polar: Pojďme k tomu hlavnímu. Jaké trasy jsou teď aktuálně v provozu? Kam s vámi lidé mohou zajet a co vidět?
Ladislav Antalec, Slezský železniční spolek: V tuhle chvíli projíždíme tu nejzajímavější část jak ostravského, tak karvinského revíru. Jedna část vede po někdejší dráze moravskoslezských měst z Havířova přes Prostřední Suchou, ústřední závod Karvinou do Karviné dolů. Dále potom pokračujeme po někdejší Košickobohumínské dráze, ze které se potom odpojíme na Dráhu báňskou, takže projedeme všechny doly, které byly utlumeny v loňském roce. Koukneme prakticky na Darkov armádu, podíváme se na malou chvíli do dolu Lazy. Ale také se podíváme na poslední nebo jeden ze dvou posledních činných černouhelných dolů tady u nás na Důl ČSM Sever, kde naši návštěvníci a pasažéři mají unikátní možnost vidět ještě živého horníka, protože vždycky stojíme na takovém místě, kde nad námi vede lávka, kde horníci chodí k jámě. Takže vždycky jim říkám jako: "Podívejte, tady ještě vidíte horníka. Za pár roků horníka u nás člověk prakticky nepotká." Se skončením vlastně těžby na ČSM. Potom ukazujeme všechno zajímavé. Za jedno i ta krajina prakticky jak jak byla poznamenána dvěma sty lety těžby, ale také jak probíhá její rekultivace a jak ta těžba je zahlazovaná.
Lukáš Zavadil, TV Polar: Jestli se nepletu, novinkou letošní sezóny je i to, že vyjíždíte z Polska.
Ladislav Antalec, Slezský železniční spolek: Ano.
Lukáš Zavadil, TV Polar: Jak ta trasa vypadá?
Ladislav Antalec, Slezský železniční spolek: Tam jsme navázali prakticky na loňský projekt na výletní vláčky do ostravské zoologické zahrady. Loni jsme jezdili ze strany od Ostravy z Chýnova, kde ten projekt se úplně nechytlo. Nicméně letos jsme na popud krajského úřadu začali i z opačné strany. Začali jsme navážet návštěvníky z Polska. Vyjíždíme z Polského a Českého Těšína a tam ty vlaky se chytly úplně excelentně, protože ze strany našich polských sousedů je o to velikánský zájem, takže vozíme plné vlaky polských návštěvníků do zoo. Líbí se jim to.
Lukáš Zavadil, TV Polar: Jak dlouho ty projížďky trvají?
Ladislav Antalec, Slezský železniční spolek: Prakticky báňský spěšný vlak, poznávací jízda po uhelných vlečkách je tříhodinová okružní jízda, ve které jsou tři foto zastávky, kdy si naši návštěvníci mohou z vlaku vystoupit, ale jenom kuřáci ocení, že tam stojíme patnáct minut. Výletní vláčky ze zoologické zahrady do ostravské zoo, v jednu stranu se jede hodinu dvacet a zpátky do Polského Těšína asi hodinu deset.
Lukáš Zavadil, TV Polar: Z toho, co říkáte, plyne, že ty jednotlivé jízdy jsou vytížené. A kdybych se například rozhodl, že chci s vámi jet teď o víkendu, mám šanci? A jak zarezervovat tu jízdenku, kde ji sehnat?
Ladislav Antalec, Slezský železniční spolek: Určitě ano. Vytížení musím říct, že předčil naše očekávání, protože v letošní sezóně zatím jsme jenom báňskými spěšnými vlaky po ostravskokarvinském revíru svezli přibližně dva a půl tisíce lidí. V tom nejsou děti do šesti let. Do zoologické zahrady s námi za necelé tři měsíce provozu zatím přijelo čtyři tisíce sto šedesát lidí, takže zájem o to určitě je, což nás samozřejmě těší a možnost určitě je. Srdečně vás zvu. Buďto si můžete zarezervovat jízdenku přes naše webové stránky www.slezskyzeleznicnispolek.cz, kde máme naše jízdy popsané a je tam možnost on-line rezervace a platby toho jízdného. No anebo případně můžete přijít na pazblink k tomu vlaku. Nikoho samozřejmě nenecháme. Všichni s námi pojedou. Ovšem ten, kdo si zakoupí jízdenku on-line v předprodeji, má výhodu, že v té jízdence má místo k sezení, zatímco ti návštěvníci, pasažéři, kteří přijdou na pazblink. Ty samozřejmě vezmeme, ovšem už nemůžeme garantovat, že si budou moci sednout.
Lukáš Zavadil, TV Polar: Jak dlouho ty projížďky ještě budou trvat? Kolik víkendů ještě budete jezdit?
Ladislav Antalec, Slezský železniční spolek: V tuhle chvíli jsou před námi ještě čtyři provozní víkendy. Čím vlastně ta letošní sezóna těch vlaků bude uzavřená i celá naše partie má rezervované místečko na koronární jednotce v Ostravě na Fifejdách dají dohromady a začínáme zase potom s tím provozem v červnu příštího roku.
Lukáš Zavadil, TV Polar: Ladislav Antalec, kapitán Slezského železničního spolku. Děkuju Vám za návštěvu, ať se daří.
Ladislav Antalec, Slezský železniční spolek: Děkuji. Hezký den.
Redakčně upraveno / zkráceno.
Začíná pořad Dopravní revue. Dobrý den, pojďte se podívat na cesty a za dopravou v Moravskoslezském kraji.
Aktuálně z dopravy v Moravskoslezském kraji
Nejprve aktuální zprávy z dopravy: Antikolizní systém do všech tramvají Stadler. Ostravský dopravní podnik ho instaluje do těchto devětatřiceti tramvají. Tedy poté, co byl úspěšně odzkoušen. Unikátní technologie za více než 26 milionů korun pomáhá předcházet kolizím. Pokud řidič nereaguje, tramvaj sama zastaví.
U výjezdu z Ostravy na Frýdek-Místek pokračuje oprava mostu. Dělníci na místě sanují spodní stavbu před bouráním říms a pokládkou izolace. Ředitelství silnic a dálnic očekává celkové dokončení prací za 2 měsíce. Silnice I/56 je průjezdná v obousměrném režimu pruhů 2+1.
Ostrava plánuje stavbu dalšího parkovacího domu
Ostrava se dlouhodobě snaží vyřešit nedostatek parkovacích míst v centru města. Kromě odstavných parkovišť park and ride, by měly problém řešit také parkovací domy. Jeden se staví před fifejdskou nemocnicí a druhý se připravuje na náměstí Mgr. Šrámka, kde je nyní parkoviště. Podoba objektu byla vybrána v architektonické soutěži z 6 návrhů.
Ondřej Vysloužil, ředitel městského ateliéru MAPPA: "Blízká katedrála je monumentální a potřebuje silného partnera, což návrh splňuje. Parkovací dům podle tohoto návrhu bude disponovat 400 parkovacími stáními a bude mít živý parter s obchody a službami, který podtrhne jeho městotvornou funkci."
Cena stavby je odhadována na 400 milionů korun a stavět by se mělo začít v roce 2023.
Ladislav Antalec, Slezský železniční spolek: V MSK pokračují vyjížďky báňskými spěšnými vlaky
Lukáš Zavadil, TV Polar: Pokračujeme ve studiu, kde vítám dnešního hosta. Pozvání přijal Ladislav Antalec. Dobrý den.
Ladislav Antalec, Slezský železniční spolek: Hezký den Vám i divákům.
Lukáš Zavadil, TV Polar: Vy máte na svém LinkedIn, to mě zaujalo, kapitán projektu, tedy Slezského železničního spolku. Dnes budeme mluvit stejně jako minule o komentovaných projížďka báňskými spěšnými vlaky, ale musíme začít u historie. Jakou roli ty báňské vlečky v našem regionu sehrály?
Ladislav Antalec, Slezský železniční spolek: Prakticky klíčovou, protože veškerá ta uhelná produkce, které ty šachty, co tady se u nás narubalo, bylo potřeba to dostat ke svým odběratelům a zákazníkům. Veškerý ten materiál, veškeré to uhlí se odvážilo prakticky právě prostřednictvím těch uhelných vleček. To znamená veškerý materiál, který se tady natěžil, odjížděl právě po těch uhelných vlečkách.
Lukáš Zavadil, TV Polar: Jak byla ta síť hustá?
Ladislav Antalec, Slezský železniční spolek: V dobách největší slávy tady bylo bezmála sto padesát km uhelných vleček nebo respektive vleček na Ostravsku a Karvinsku, to bylo bezmála sto padesát kilometrů vleček. V současnosti jejich majitel, společnost PKP Cargo International, provozuje zhruba osmdesát kilometrů vleček tady u nás na Ostravsku a dalších bezmála čtyři sta kilometrů po celé České republice, Slovensku a přilehlých státech.
Lukáš Zavadil, TV Polar: Kromě těch věcí, které jste říkal, je ta trať a celá ta síť ještě něčím zajímavá?
Ladislav Antalec, Slezský železniční spolek: Těch zajímavostí tam je obrovská spousta. Částečně ty vlečky, po kterých projíždíme, jsou částečně historickou báňskou dráhou, která od začátku sloužila ke svozu toho uhlí, ale částečně také projíždíme po někdejší dráze Košickobohumínské, která, jak její název napovídá, spojovala Košice a Bohumín. No ale také nakoukneme třeba do prostranství dolů ČSM Sever, což je místo, kde běžným osobním vlakům není dovolen vjezd a běžným smrtelníkům je přísně zakázán vstup.
Lukáš Zavadil, TV Polar: Projekt, ve kterém se na tato místa mohou lidé podívat vašimi vlaky, jste nastartovali před několika lety. Co bylo tím hlavním impulzem?
Ladislav Antalec, Slezský železniční spolek: Úplně první báňský spěšný vlak jsme vypravili v roce 2016, v původní úplně nejprvotnější impulz byl na Facebooku ve stránce tehdy gigantická nezapomenutá Ostrava, kterou spravoval a provozoval ostravský patriot Marek Piętoň a spolu jsme tak nějak dali dohromady myšlenku, že by bylo fajn podívat se na tyhle báňské vlečky, vzít lidi a zavézt je tam podívat. Prvotní impuls byl dát takovou noticku na ten Facebook, jako co by tomu lidi řekli. Na tom Facebooku během asi patnácti minut na skákalo 800 lajků. To bylo první říkám, ty brďo, asi se to bude líbit. Potom jsme teda odjeli, vrátili jsme se a za hodinu těch lajků tam byly asi tři tisíce. Takže to byl prvotní impuls. Říkám, že by o to asi zájem byl. Vypravili jsme prvotní vlak. První soupravu o třech vagónech, o sto šedesáti místech, která během asi dvaceti minut zmizla. Lidi nám chtěli urvat ruce, takže jsme postupně přidávali další vagóny, další vlaky. Za první provozní víkend jsme povozili zhruba tisíc dvě stě lidí a byl obrovitý hlad po tom to opakovat. Takže jsme si řekli, že se do toho vrhneme. Díky podpoře krajského úřadu a společnosti PKP Cargo International, která je majitelem těch vleček, tak ono vlastně provozovali tyhle vlaky mimo letní turistickou sezónu vždycky v zimě, protože dohromady se toho nikde tady u nás moc nedělo. Takový větší impuls přišel loni prakticky k tomu, abychom to rozhýbali v pravidelném duchu. Od loňského roku jezdíme pravidelnou víkendovou sobotní a nedělní dopravu tady po těch našich uhelných vlečkách.
Lukáš Zavadil, TV Polar: Jakou máte zpětnou vazbu od lidí, kteří s vámi jezdí? Co vám říkají vy? Sám se s nimi setkáváte?
Ladislav Antalec, Slezský železniční spolek: Ano, je tomu tak. Mám ji z první ruky, protože na naších vlacích kromě toho, že jako strojvedoucí, posunovač, stevard, obsluha vlaku, průvodčí a vlakvedoucí, jezdím také jako průvodce a komentuji tyhle jízdy. Mám zpětnou vazbu z první ruky a pokud na tom vlaku není po skončení jízdy pořádný aplaus, tak to bylo špatné a jedeme znova.
Lukáš Zavadil, TV Polar: Pojďme k tomu hlavnímu. Jaké trasy jsou teď aktuálně v provozu? Kam s vámi lidé mohou zajet a co vidět?
Ladislav Antalec, Slezský železniční spolek: V tuhle chvíli projíždíme tu nejzajímavější část jak ostravského, tak karvinského revíru. Jedna část vede po někdejší dráze moravskoslezských měst z Havířova přes Prostřední Suchou, ústřední závod Karvinou do Karviné dolů. Dále potom pokračujeme po někdejší Košickobohumínské dráze, ze které se potom odpojíme na Dráhu báňskou, takže projedeme všechny doly, které byly utlumeny v loňském roce. Koukneme prakticky na Darkov armádu, podíváme se na malou chvíli do dolu Lazy. Ale také se podíváme na poslední nebo jeden ze dvou posledních činných černouhelných dolů tady u nás na Důl ČSM Sever, kde naši návštěvníci a pasažéři mají unikátní možnost vidět ještě živého horníka, protože vždycky stojíme na takovém místě, kde nad námi vede lávka, kde horníci chodí k jámě. Takže vždycky jim říkám jako: "Podívejte, tady ještě vidíte horníka. Za pár roků horníka u nás člověk prakticky nepotká." Se skončením vlastně těžby na ČSM. Potom ukazujeme všechno zajímavé. Za jedno i ta krajina prakticky jak jak byla poznamenána dvěma sty lety těžby, ale také jak probíhá její rekultivace a jak ta těžba je zahlazovaná.
Lukáš Zavadil, TV Polar: Jestli se nepletu, novinkou letošní sezóny je i to, že vyjíždíte z Polska.
Ladislav Antalec, Slezský železniční spolek: Ano.
Lukáš Zavadil, TV Polar: Jak ta trasa vypadá?
Ladislav Antalec, Slezský železniční spolek: Tam jsme navázali prakticky na loňský projekt na výletní vláčky do ostravské zoologické zahrady. Loni jsme jezdili ze strany od Ostravy z Chýnova, kde ten projekt se úplně nechytlo. Nicméně letos jsme na popud krajského úřadu začali i z opačné strany. Začali jsme navážet návštěvníky z Polska. Vyjíždíme z Polského a Českého Těšína a tam ty vlaky se chytly úplně excelentně, protože ze strany našich polských sousedů je o to velikánský zájem, takže vozíme plné vlaky polských návštěvníků do zoo. Líbí se jim to.
Lukáš Zavadil, TV Polar: Jak dlouho ty projížďky trvají?
Ladislav Antalec, Slezský železniční spolek: Prakticky báňský spěšný vlak, poznávací jízda po uhelných vlečkách je tříhodinová okružní jízda, ve které jsou tři foto zastávky, kdy si naši návštěvníci mohou z vlaku vystoupit, ale jenom kuřáci ocení, že tam stojíme patnáct minut. Výletní vláčky ze zoologické zahrady do ostravské zoo, v jednu stranu se jede hodinu dvacet a zpátky do Polského Těšína asi hodinu deset.
Lukáš Zavadil, TV Polar: Z toho, co říkáte, plyne, že ty jednotlivé jízdy jsou vytížené. A kdybych se například rozhodl, že chci s vámi jet teď o víkendu, mám šanci? A jak zarezervovat tu jízdenku, kde ji sehnat?
Ladislav Antalec, Slezský železniční spolek: Určitě ano. Vytížení musím říct, že předčil naše očekávání, protože v letošní sezóně zatím jsme jenom báňskými spěšnými vlaky po ostravskokarvinském revíru svezli přibližně dva a půl tisíce lidí. V tom nejsou děti do šesti let. Do zoologické zahrady s námi za necelé tři měsíce provozu zatím přijelo čtyři tisíce sto šedesát lidí, takže zájem o to určitě je, což nás samozřejmě těší a možnost určitě je. Srdečně vás zvu. Buďto si můžete zarezervovat jízdenku přes naše webové stránky www.slezskyzeleznicnispolek.cz, kde máme naše jízdy popsané a je tam možnost on-line rezervace a platby toho jízdného. No anebo případně můžete přijít na pazblink k tomu vlaku. Nikoho samozřejmě nenecháme. Všichni s námi pojedou. Ovšem ten, kdo si zakoupí jízdenku on-line v předprodeji, má výhodu, že v té jízdence má místo k sezení, zatímco ti návštěvníci, pasažéři, kteří přijdou na pazblink. Ty samozřejmě vezmeme, ovšem už nemůžeme garantovat, že si budou moci sednout.
Lukáš Zavadil, TV Polar: Jak dlouho ty projížďky ještě budou trvat? Kolik víkendů ještě budete jezdit?
Ladislav Antalec, Slezský železniční spolek: V tuhle chvíli jsou před námi ještě čtyři provozní víkendy. Čím vlastně ta letošní sezóna těch vlaků bude uzavřená i celá naše partie má rezervované místečko na koronární jednotce v Ostravě na Fifejdách dají dohromady a začínáme zase potom s tím provozem v červnu příštího roku.
Lukáš Zavadil, TV Polar: Ladislav Antalec, kapitán Slezského železničního spolku. Děkuju Vám za návštěvu, ať se daří.
Ladislav Antalec, Slezský železniční spolek: Děkuji. Hezký den.
Redakčně upraveno / zkráceno.