Energie a kraj
- Společnost OZO Ostrava bude dodávat palivo do tepláren
- Evropská komise by mohla zachránit hutnictví v EU
- Vodíkový nákladní automobil Tatra by měl vyjet na podzim 2024
Dobrý den, novinky z oblasti energetiky vám pravidelně přináší pořad TV Polar Energie a kraj. V tomto vydání se podíváme, jak se z dopadů vyrábí palivo, koukneme okénkem do světa energií a nakonec si představíme vodíkový nákladní automobil Tatra.
Společnost OZO Ostrava bude dodávat palivo do tepláren
Ostrava má novou automatickou třídicí linku na směsný komunální odpad, první svého druhu v České republice. Na projektu spolupracovala i společnost Veolia Energie, která část vytříděného odpadu využije k výrobě tepla a elektřiny.
Jan Dohnal (ODS), primátor Ostravy: „Je to opravdu technologicky vyspělé zařízení, které bude mít pro Ostravu dva efekty, které jsou opravdu klíčové. První je, že nám klesne poměr skládkování, my budeme separovat podstatně levněji a více než doposud. Ten druhý bonus je, že ta třídící linka umí vyseparovat odpad, který je možné využít k druhotnému energetickému využití.“
Kamil Vrbka, ředitel regionu Morava, Veolia Energie: „Přijede směsný komunální odpad tady do OZO Ostrava, oni separují – petky, papír a jiné věci, které můžou prodat a užít někde jinde. A to, co zůstane po této separaci, má ještě nějaký energetický obsah a my jsme schopni tuto energetickou část využít v novém kotli, který je instalován v Teplárně Přerov a z hlediska objemu a dodávek tepla tento kotel dodává teplo velké části města Přerov.“
Karel Belda, jednatel, OZO Ostrava: „Veolia se k tomu problému jako první z energetiků postavila čelem a nejrychleji a my jsme po 3 letech komunikace a spolupráce rozhodli o realizaci - jak oni s kotlem tak my s technologií.“
Všechna města musí výrazně omezit skládkování do roku 2030. Využitelný odpad už nebude končit na skládkách, ale bude smysluplně využitý k výrobě tepla a elektřiny pro města. To pomůže i při odchodu tepláren od uhlí.
Kamil Vrbka, ředitel regionu Morava, Veolia Energie: „Já si myslím, že to můžu hodnotit jako velký milník pro naši energetiku, jsme v procesu vytěsňování černého uhlí. Naše společnost do roku 2030 nám dala za úkol odejít od uhlí, jak černého tak hnědého. A to je první důležitý krok, kdy vytěsňujeme černé uhlí v teplárně Přerov.“
Karel Belda, jednatel, OZO Ostrava: „My jdeme cestou fluidních kotlů ve spolupráci se společností Veolia a jsme schopni garantovat občanům, že všechno, co hodí do popelnic a kontejnerů, je využito.“
Velký důraz se při tom klade na ekologické parametry a kvalitu vytříděného materiálu.
Karel Belda, jednatel, OZO Ostrava: „Je to otázka výhřevnosti, vlhkosti, obsahu chlóru, jsou tam čtyři parametry, které jsou klíčové a které musíte dodržet. Ta technologie kotle je na to postavená.“
Moderní třídící linka v Ostravě umí nejen ze směsného odpadu vytřídit suroviny pro materiálové a energetické využití. Dokáže také dotřiďovat i separované složky odpadu, které se sbírají do žlutých nádob, nebo například i směs plast-papír.
Aleš Boháč, náměstek primátora Ostravy: „Díky té třídící lince a odklonu od skládkování předcházíme zdražování v podobě toho, že bychom museli platit sankce za skládkování. Protože skládkování bude čím dál dražší.“
Veolia plánuje využívat část odpadů zpracovaných na tuhé alternativní palivo i na dalších místech a tím podpořit transformaci energetiky.
Kamil Vrbka, ředitel regionu Morava, Veolia Energie: „Nejdál v rámci přechodu od uhlí na takovéto palivo jsme v Teplárně Karviná a myslím si, že také Teplárna Třebovice v Ostravě do budoucna bude tím dalším příjemcem tohoto paliva.“
Ostravská linka už nyní pracuje ve dvousměnném provozu, do budoucna je v plánu i třísměnný provoz, který by dokázal roztřídit až 66 tisíc tun směsného odpadu a 6 tisíc tun plastů ročně. V Moravskoslezském kraji by měla vzniknout i další podobná zařízení.
Evropská komise by mohla zachránit hutnictví v EU
Ani po měsíci od odstavení se stále nerozběhla vysoká pec v huti Liberty Ostrava. Původně plánovaná odstávka na 14 dní se protahuje a mezi zaměstnanci se šíří panika. Kvůli kritické situaci ostravský podnik opustilo už téměř šest desítek lidí. Vysoká pec jede zatím v režimu tzv. teplého útlumu, dokud vedení společnosti nerozhodne o dalším postupu.
Situace v hutnictví zůstává nadále kritická. Podle předsedy odborové organizace ocelárny Liberty Ostrava Romana Bečici se stav hned tak rychle nezlepší.
Roman Bečica, předseda odborů: „Trh drtí vysoká inflace, vysoké úrokové sazby, pokles stavebnictví, pokles státních zakázek, ceny energií, poplatky za emisní povolenky, ale hlavně dovozy levné oceli ze zemí mimo EU a třetích zemí.“
Podle Bečici se uvidí až v březnu, jestli se zvýší poptávka. Právě kvůli nízké poptávce odstavilo vedení dočasně vysokou pec z provozu. Z pověření majitele Sandžíva Gupty dorazil do České republiky vysoce postavený manažer Viktor Theuns, jenž byl dříve výkonným ředitelem pro průmyslové plánování v rámci společnosti GFG.
Roman Bečica, předseda odborů: „Zatím vedení situaci stále analyzuje, které výrobky nám přinesou zisk. Některé tratě jedou ze zásob a hledají se nové možnosti, jak se bude pokračovat.“
Co může udělat Evropská komise? Europoslanec Tomáš Zdechovský (KDU-ČSL) navštívil huť před dvěma týdny, kdy se sešel také s odbory.
Tomáš Zdechovský (KDU-ČSL), europoslanec: „Do Liberty Ostrava jezdím už devět let a situaci pozorně sleduji. Po převzetí indickým majitelem to začalo jít z kopce. Samozřejmě tomu nepomohl covid ani energetická krize.“
Zdechovský se proto obrátil na Evropskou komisi s dotazem, jak hodlá evropskému hutnickému průmyslu pomoci, aby se EU nestala zcela závislou na dovozu z Číny.
Komise má zpravidla několik týdnů na odpověď. Zdechovský ale nabízí jednoduché řešení.
Tomáš Zdechovský (KDU-ČSL), europoslanec: „Evropská komise by pomohla evropskému hutnictví, kdyby omezila dovoz z Číny do EU, potažmo Česka, tím se tady vytvoří poptávka po výrobcích a ocelářské firmy mohou začít naplno vyrábět.“
Podle Zdechovského je to jen jeden dílek, který by však mohl nakopnout celé odvětví v EU. Podle Bečici by ostravské Liberty pomohlo zlepšení platební bilance vůči dodavatelům a zprovoznění vysoké pece a celé prvovýroby.
Roman Bečica, předseda odborů: „Žádáme také o transpozici směrnice EU ohledně emisních povolenek, tedy ponechání současných termínů vydávání. Šéf odborů ocelárny Liberty Ostrava si myslí, že může také pomoci vláda úpravami jednotlivých sazeb v konsolidačním balíčku.“
Vodíkový nákladní automobil Tatra by měl vyjet na podzim 2024
Společnost Tatra Kopřivnice intenzivně pracuje na novém vodíkovém nákladním automobilu. Prototyp už představila v Ostravě, cílem je uvést vozidlo na trh na podzim příštího roku.
Světovou premiéru si v Ostravě odbyl nákladní automobil Tatra Force e-Drive. Jde o prototyp vozu s vodíkovými palivovými články. Kopřivnická automobilka Tatra Trucks jej vystavovala v rámci dvoudenní konference H2 Fórum 2023, která byla zaměřena na vodíkové technologie a rozvoj vodíku v Česku, v multifunkční aule Gong v Dolních Vítkovicích.
Radim Matera, spolumajitel Tatra Trucks Kopřivnice: „V první řadě je to prototyp, který teprve čeká testování na našem polygonu. Uvidíme, jak se celý systém bude chovat. Víme, že to jezdí na elektřinu a jsme zvědavi, jak to bude jezdit na vodík.“
Základem prototypu je nejnovější, třetí generace modelové řady Tatra Force.
Jakub Pončík, vedoucí konstrukce hnacího traktu: „Za mnou vidíte vůz modelové řady Tatra Force třetí generace, auto je vybaveno elektrickým pohonem, který je doplněný o palivové články. Ty za pomocí chemické reakce vyrábějí z vodíku elektrickou energii a vodu.“
Elektrický pohon prototypu je koncipován tak, aby byl nezávislý na externích zdrojích elektřiny.
Jan Pícha, vedoucí oddělení elektroniky: „Toto auto pohání elektromotor o výkonu až 580 kW, má krouticí moment 2300 newtonmetrů, pohání ho trakční baterie. Ta je dobíjena palivovými články. O zásobu vodíku se stará šest vodíkových lahví.“
Výhodou této koncepce je, že se vodíkové nádrže naplní za pár minut, a odpadají tak časové prostoje potřebné k nabíjení elektromobilů u externích nabíječek.
Redakčně upraveno / zkráceno.
Dobrý den, novinky z oblasti energetiky vám pravidelně přináší pořad TV Polar Energie a kraj. V tomto vydání se podíváme, jak se z dopadů vyrábí palivo, koukneme okénkem do světa energií a nakonec si představíme vodíkový nákladní automobil Tatra.
Společnost OZO Ostrava bude dodávat palivo do tepláren
Ostrava má novou automatickou třídicí linku na směsný komunální odpad, první svého druhu v České republice. Na projektu spolupracovala i společnost Veolia Energie, která část vytříděného odpadu využije k výrobě tepla a elektřiny.
Jan Dohnal (ODS), primátor Ostravy: „Je to opravdu technologicky vyspělé zařízení, které bude mít pro Ostravu dva efekty, které jsou opravdu klíčové. První je, že nám klesne poměr skládkování, my budeme separovat podstatně levněji a více než doposud. Ten druhý bonus je, že ta třídící linka umí vyseparovat odpad, který je možné využít k druhotnému energetickému využití.“
Kamil Vrbka, ředitel regionu Morava, Veolia Energie: „Přijede směsný komunální odpad tady do OZO Ostrava, oni separují – petky, papír a jiné věci, které můžou prodat a užít někde jinde. A to, co zůstane po této separaci, má ještě nějaký energetický obsah a my jsme schopni tuto energetickou část využít v novém kotli, který je instalován v Teplárně Přerov a z hlediska objemu a dodávek tepla tento kotel dodává teplo velké části města Přerov.“
Karel Belda, jednatel, OZO Ostrava: „Veolia se k tomu problému jako první z energetiků postavila čelem a nejrychleji a my jsme po 3 letech komunikace a spolupráce rozhodli o realizaci - jak oni s kotlem tak my s technologií.“
Všechna města musí výrazně omezit skládkování do roku 2030. Využitelný odpad už nebude končit na skládkách, ale bude smysluplně využitý k výrobě tepla a elektřiny pro města. To pomůže i při odchodu tepláren od uhlí.
Kamil Vrbka, ředitel regionu Morava, Veolia Energie: „Já si myslím, že to můžu hodnotit jako velký milník pro naši energetiku, jsme v procesu vytěsňování černého uhlí. Naše společnost do roku 2030 nám dala za úkol odejít od uhlí, jak černého tak hnědého. A to je první důležitý krok, kdy vytěsňujeme černé uhlí v teplárně Přerov.“
Karel Belda, jednatel, OZO Ostrava: „My jdeme cestou fluidních kotlů ve spolupráci se společností Veolia a jsme schopni garantovat občanům, že všechno, co hodí do popelnic a kontejnerů, je využito.“
Velký důraz se při tom klade na ekologické parametry a kvalitu vytříděného materiálu.
Karel Belda, jednatel, OZO Ostrava: „Je to otázka výhřevnosti, vlhkosti, obsahu chlóru, jsou tam čtyři parametry, které jsou klíčové a které musíte dodržet. Ta technologie kotle je na to postavená.“
Moderní třídící linka v Ostravě umí nejen ze směsného odpadu vytřídit suroviny pro materiálové a energetické využití. Dokáže také dotřiďovat i separované složky odpadu, které se sbírají do žlutých nádob, nebo například i směs plast-papír.
Aleš Boháč, náměstek primátora Ostravy: „Díky té třídící lince a odklonu od skládkování předcházíme zdražování v podobě toho, že bychom museli platit sankce za skládkování. Protože skládkování bude čím dál dražší.“
Veolia plánuje využívat část odpadů zpracovaných na tuhé alternativní palivo i na dalších místech a tím podpořit transformaci energetiky.
Kamil Vrbka, ředitel regionu Morava, Veolia Energie: „Nejdál v rámci přechodu od uhlí na takovéto palivo jsme v Teplárně Karviná a myslím si, že také Teplárna Třebovice v Ostravě do budoucna bude tím dalším příjemcem tohoto paliva.“
Ostravská linka už nyní pracuje ve dvousměnném provozu, do budoucna je v plánu i třísměnný provoz, který by dokázal roztřídit až 66 tisíc tun směsného odpadu a 6 tisíc tun plastů ročně. V Moravskoslezském kraji by měla vzniknout i další podobná zařízení.
Evropská komise by mohla zachránit hutnictví v EU
Ani po měsíci od odstavení se stále nerozběhla vysoká pec v huti Liberty Ostrava. Původně plánovaná odstávka na 14 dní se protahuje a mezi zaměstnanci se šíří panika. Kvůli kritické situaci ostravský podnik opustilo už téměř šest desítek lidí. Vysoká pec jede zatím v režimu tzv. teplého útlumu, dokud vedení společnosti nerozhodne o dalším postupu.
Situace v hutnictví zůstává nadále kritická. Podle předsedy odborové organizace ocelárny Liberty Ostrava Romana Bečici se stav hned tak rychle nezlepší.
Roman Bečica, předseda odborů: „Trh drtí vysoká inflace, vysoké úrokové sazby, pokles stavebnictví, pokles státních zakázek, ceny energií, poplatky za emisní povolenky, ale hlavně dovozy levné oceli ze zemí mimo EU a třetích zemí.“
Podle Bečici se uvidí až v březnu, jestli se zvýší poptávka. Právě kvůli nízké poptávce odstavilo vedení dočasně vysokou pec z provozu. Z pověření majitele Sandžíva Gupty dorazil do České republiky vysoce postavený manažer Viktor Theuns, jenž byl dříve výkonným ředitelem pro průmyslové plánování v rámci společnosti GFG.
Roman Bečica, předseda odborů: „Zatím vedení situaci stále analyzuje, které výrobky nám přinesou zisk. Některé tratě jedou ze zásob a hledají se nové možnosti, jak se bude pokračovat.“
Co může udělat Evropská komise? Europoslanec Tomáš Zdechovský (KDU-ČSL) navštívil huť před dvěma týdny, kdy se sešel také s odbory.
Tomáš Zdechovský (KDU-ČSL), europoslanec: „Do Liberty Ostrava jezdím už devět let a situaci pozorně sleduji. Po převzetí indickým majitelem to začalo jít z kopce. Samozřejmě tomu nepomohl covid ani energetická krize.“
Zdechovský se proto obrátil na Evropskou komisi s dotazem, jak hodlá evropskému hutnickému průmyslu pomoci, aby se EU nestala zcela závislou na dovozu z Číny.
Komise má zpravidla několik týdnů na odpověď. Zdechovský ale nabízí jednoduché řešení.
Tomáš Zdechovský (KDU-ČSL), europoslanec: „Evropská komise by pomohla evropskému hutnictví, kdyby omezila dovoz z Číny do EU, potažmo Česka, tím se tady vytvoří poptávka po výrobcích a ocelářské firmy mohou začít naplno vyrábět.“
Podle Zdechovského je to jen jeden dílek, který by však mohl nakopnout celé odvětví v EU. Podle Bečici by ostravské Liberty pomohlo zlepšení platební bilance vůči dodavatelům a zprovoznění vysoké pece a celé prvovýroby.
Roman Bečica, předseda odborů: „Žádáme také o transpozici směrnice EU ohledně emisních povolenek, tedy ponechání současných termínů vydávání. Šéf odborů ocelárny Liberty Ostrava si myslí, že může také pomoci vláda úpravami jednotlivých sazeb v konsolidačním balíčku.“
Vodíkový nákladní automobil Tatra by měl vyjet na podzim 2024
Společnost Tatra Kopřivnice intenzivně pracuje na novém vodíkovém nákladním automobilu. Prototyp už představila v Ostravě, cílem je uvést vozidlo na trh na podzim příštího roku.
Světovou premiéru si v Ostravě odbyl nákladní automobil Tatra Force e-Drive. Jde o prototyp vozu s vodíkovými palivovými články. Kopřivnická automobilka Tatra Trucks jej vystavovala v rámci dvoudenní konference H2 Fórum 2023, která byla zaměřena na vodíkové technologie a rozvoj vodíku v Česku, v multifunkční aule Gong v Dolních Vítkovicích.
Radim Matera, spolumajitel Tatra Trucks Kopřivnice: „V první řadě je to prototyp, který teprve čeká testování na našem polygonu. Uvidíme, jak se celý systém bude chovat. Víme, že to jezdí na elektřinu a jsme zvědavi, jak to bude jezdit na vodík.“
Základem prototypu je nejnovější, třetí generace modelové řady Tatra Force.
Jakub Pončík, vedoucí konstrukce hnacího traktu: „Za mnou vidíte vůz modelové řady Tatra Force třetí generace, auto je vybaveno elektrickým pohonem, který je doplněný o palivové články. Ty za pomocí chemické reakce vyrábějí z vodíku elektrickou energii a vodu.“
Elektrický pohon prototypu je koncipován tak, aby byl nezávislý na externích zdrojích elektřiny.
Jan Pícha, vedoucí oddělení elektroniky: „Toto auto pohání elektromotor o výkonu až 580 kW, má krouticí moment 2300 newtonmetrů, pohání ho trakční baterie. Ta je dobíjena palivovými články. O zásobu vodíku se stará šest vodíkových lahví.“
Výhodou této koncepce je, že se vodíkové nádrže naplní za pár minut, a odpadají tak časové prostoje potřebné k nabíjení elektromobilů u externích nabíječek.
Redakčně upraveno / zkráceno.