Expres Ostrava-Poruba
- Zpravodajství z obvodu Poruba od redaktorky Yvony Fajtové a kameramana Pavla Straky
- Srdce plodu si v budoucnu maminky pohlídají doma
- ZŠ I. Sekaniny tvoří virtuální velikonoční trhy
- MŠ vedou děti ke sportovním aktivitám
Čtyřletý projekt vědkyně Technické univerzity je téměř u konce. Speciálnímu monitorovacímu systému pro těhotné maminky, který skrze elektrické signály těla snímá tlukot srdíčka ještě nenarozeného miminka, už chybí jen kulaté razítko.
Vědkyně z VŠB-TUO spolu se svými kolegy několik let vyvíjela speciální monitorovací pás, který má pomoci miminku bezpečně přijít na svět. Za publikaci na toto téma dokonce získala titul nejlepší mladá publikující vědkyně roku 2022.
Radana Vilímková Kahánková, vědkyně VŠB-TUO: “Ten projekt trvá asi 4 roky a za ty 4 roky jsme byli schopni vytvořit domácí monitorovací systém, který může být alternativou ke kardiotokografii, která je používaná nyní. Ta metoda je založená na ultrazvuku. Oproti tomu ta naše metoda je založená na snímání elektrických signálů.”
Výhodou je, že do těla nevysílá žádnou energii, pouze snímá to, co ze sebe člověk vyzařuje.
Jakub Kolařík, pracovník vědy a výzkumu, VŠB-TUO: “To jsou ty pásy. Tohle byl jeden z prvních, kdy nám pomáhaly švadlenky, kdy nám udělaly prototyp a my jsme si to potom dozašívali a osázeli elektrodami a naší elektronikou v krabičce.”
Prototypy a předvýrobní systémy jsou hotové a vědci teď budou muset dokázat, že zařízení je bezpečné.
Radana Vilímková Kahánková, vědkyně VŠB-TUO: “Dostaneme snad kulaté razítko a v tu chvíli bude to zařízení certifikované, takže jej můžeme testovat na větší populaci a větší množství pacientek a v tu chvíli zjistíme i třeba nějaké limitace. Protože na zdravých dobrovolnících, které jsme měli šanci si odzkoušet, nezjistíme všechno.”
V budoucnosti by domácí monitorovací pásy měl doplnit i vyhodnocovací systém na umělé inteligenci, který by s maminkou komunikoval.
---
Porubská ZŠ Ivana Sekaniny už se připravuje na Velikonoce. Po úspěšné animaci, kdy vytvořila virtuální Alšovo náměstí s vánočními trhy, teď žáci v Minecraftu tvoří velikonoční jarmark.
Žáci kroužku Robotiky Základní školy Ivana Sekaniny si připsali velký úspěch se svým fantasy světem. Podle skutečné předlohy vystavěli Alšovo náměstí v adventním čase. Využívali fotky a pohledy 3D mapy, aby byl svět Alšova náměstí co nejvěrnější.
Sylvie Palkovská, učitelka, ZŠ Sekaniny: “Začali jsme v říjnu a deadline jsme měli plánovaný kolem 10. prosince Trvalo to tak dlouho, protože děti jsou různě nemocné, ten kroužek je jednou měsíčně a pracují jenom tady. Nemůžou doma pracovat i když je to sdílený soubor. Opravdu jsou velmi šikovní a rozdělili se podle svých schopností kdo se čeho ujme, kdo umí spíš stavět budovy, kdo umí spíš prostor obestavit nějakými předměty.”
Karolina Koňařík, žákyně ZŠ I. Sekaniny: “Museli jsme sebrat všechny lidi, co tady budou chodit a to bylo to nejtěžší. Když už jsme konečně měli tým, tak jsme si udělali v excelu plány, měřítka, co tam budeme dělat, co všechno tam bude, kdo bude dělat jakou část, jaké potřebujeme barvy na to. To nám asi trvalo nejdéle, protože to stavění je náročné, ale naplánovat si to je na tom to nejsložitější.”
Sofia Halajko, žákyně ZŠ I. Sekaniny: “Nejhorší bylo, že když jsme dávali vesničany na pódium, tak vždycky nám utíkali, tak jsme tam museli dávat bariéry, aby neutíkali. Baví mě to celkem dobře, je to dobrý a kdyby tady mohlo být více dětí, tak je to taky dobrý.”
Jaroslav Bajger, žák ZŠ I. Sekaniny: “První jsme dělali naši ZŠ, to jsme si celkem vylámali zuby, protože jsme moc neukládali a to nás stálo celkem hodně, protože jsme to museli dělat znovu od toho posledního ukládání, což bylo tak dva měsíce zpátky.”
Ohlas na video, na kterém pracovali děti od 5. do 9. třídy, byl úžasný a všechny překvapil.
Sylvie Palkovská, učitelka, ZŠ Sekaniny: “Děti měly radost, protože to je taková satisfakce za jejich práci a řekli jsme si, že teďka v druhém pololetí, když máme připravený tady ten soubor, takže využijeme toho postaveného světa a dostavíme zástavbu až po kruhový objezd a připravíme s jarní tematikou velikonoční trhy na Alšově náměstí.”
Karolina Koňařík, žákyně ZŠ I. Sekaniny: “Tyto domy právě děláme, tady to dokončujeme, prodlužujeme ulici a jinak tady máme už zasněžený celý alšák. Tady je pódium, stánky, pořád tady máme kolotoč z Vánoc, tady byl vánoční stromeček, který už tam není a tady máme ty domy, které musíme ještě dodělat, protože chceme ten Alšák dát do obou stran, aby byl větší.”
Kroužky robotiky a vědy ve škole probíhají v rámci projektu Talentárium na sedmou, který je financován z talentmanagementu města Ostravy a je určen dětem, které mají mimořádný zájem o robotiku a přírodovědné předměty.
---
Porubské mateřské školy podporují sportovní aktivity dětí. Na některé z nich jim přispívá radnice. Oblíbené je zejména bruslení na zimním stadionu, kde mají k dispozici i trenéry.
Porubské školky vedou děti k pohybu. Například v MŠ Oty Synka chodí s dětmi ve věku od 3 let nejen bruslit, ale také plavat a organizují pro ně i lyžařské kurzy.
Alena Janíčková, ředitelka MŠ Oty Synka: “Kurz je pro všechny tři mateřské školy, protože pod naší příspěvkovou organizací jsou tři mateřské školy jak Oty Synka, Ludvíka Podéště a Otakara Jeremiáše, takže je výběr dětí. Máme tady teď 47 dětí z našich mateřských školiček.”
anketa: děti MŠ : “Ano lyžuju, mám i sáně.”
My jsme lyžovali, ale pořád mi ještě nejde zastavovat.”
“Mě to hrozně baví a už půjdeme na velký kopec.”
Jen lyžovali. Nehráli jste i nějaké hry? Hráli, super káva limonáda čaj bum, hoňku, pak jsme boxovali pana trenéra.”
Děti jsou tak šikovné, že na konci týdenního kurzu většina z nich sjede i velkou sjezdovku.
Barbora Kalíšková, ředitelka areálu, Skalka family park: “Máme kurzy hlavně pro MŠ, takže většina dětí jsou začátečníci, takže stojí opravdu poprvé na lyžích, takže učíme úplně ty základy, od jízdy na lyžích rovně dolů, potom pluhové postavení až se snažíme jít do těch obloučků a v momentě, kdy děti umí zatočit, tak se snažíme je dostat na velký svah.”
V jarních a letních měsících se pak děti ve školce učí jezdit na inlinech a funguje tady i taneční kroužek nebo kroužek juda.
Alena Janíčková, ředitelka MŠ Oty Synka: “Zároveň s rodiči pořádáme pro naše děti odpolední akce jako je karneval nebo Den dětí, na podzim míváme jablíčkobraní nebo bramboriádu, nebo také rodiče se mohou přijít podívat, jak u nás probíhá den Začít spolu.”
Sportování dětí předškolního věku podporuje i radnice, která pro mateřské školy zajišťuje mimo jiné kurzy bruslení v RT Torax aréně pod vedením trenérů.
Martina Dušková (Piráti), místostarostka Poruby: “O to bruslení je obrovský zájem. Je to kvitováno na straně jak rodičů, tak samotných školek a další z aktivit, které děláme, tak je spolupráce s Friendly fitness, kdy děti můžou docházet do jejich tělocvičny externí, takže si tím můžou i osvojovat sociální dovednosti tím, že dojdou cvičit i do jiného prostředí.”
Lektoři mohou zároveň do školek docházet a více se tak zaměřit na pohybovou průpravu dětí.
---
Čtyřletý projekt vědkyně Technické univerzity je téměř u konce. Speciálnímu monitorovacímu systému pro těhotné maminky, který skrze elektrické signály těla snímá tlukot srdíčka ještě nenarozeného miminka, už chybí jen kulaté razítko.
Vědkyně z VŠB-TUO spolu se svými kolegy několik let vyvíjela speciální monitorovací pás, který má pomoci miminku bezpečně přijít na svět. Za publikaci na toto téma dokonce získala titul nejlepší mladá publikující vědkyně roku 2022.
Radana Vilímková Kahánková, vědkyně VŠB-TUO: “Ten projekt trvá asi 4 roky a za ty 4 roky jsme byli schopni vytvořit domácí monitorovací systém, který může být alternativou ke kardiotokografii, která je používaná nyní. Ta metoda je založená na ultrazvuku. Oproti tomu ta naše metoda je založená na snímání elektrických signálů.”
Výhodou je, že do těla nevysílá žádnou energii, pouze snímá to, co ze sebe člověk vyzařuje.
Jakub Kolařík, pracovník vědy a výzkumu, VŠB-TUO: “To jsou ty pásy. Tohle byl jeden z prvních, kdy nám pomáhaly švadlenky, kdy nám udělaly prototyp a my jsme si to potom dozašívali a osázeli elektrodami a naší elektronikou v krabičce.”
Prototypy a předvýrobní systémy jsou hotové a vědci teď budou muset dokázat, že zařízení je bezpečné.
Radana Vilímková Kahánková, vědkyně VŠB-TUO: “Dostaneme snad kulaté razítko a v tu chvíli bude to zařízení certifikované, takže jej můžeme testovat na větší populaci a větší množství pacientek a v tu chvíli zjistíme i třeba nějaké limitace. Protože na zdravých dobrovolnících, které jsme měli šanci si odzkoušet, nezjistíme všechno.”
V budoucnosti by domácí monitorovací pásy měl doplnit i vyhodnocovací systém na umělé inteligenci, který by s maminkou komunikoval.
---
Porubská ZŠ Ivana Sekaniny už se připravuje na Velikonoce. Po úspěšné animaci, kdy vytvořila virtuální Alšovo náměstí s vánočními trhy, teď žáci v Minecraftu tvoří velikonoční jarmark.
Žáci kroužku Robotiky Základní školy Ivana Sekaniny si připsali velký úspěch se svým fantasy světem. Podle skutečné předlohy vystavěli Alšovo náměstí v adventním čase. Využívali fotky a pohledy 3D mapy, aby byl svět Alšova náměstí co nejvěrnější.
Sylvie Palkovská, učitelka, ZŠ Sekaniny: “Začali jsme v říjnu a deadline jsme měli plánovaný kolem 10. prosince Trvalo to tak dlouho, protože děti jsou různě nemocné, ten kroužek je jednou měsíčně a pracují jenom tady. Nemůžou doma pracovat i když je to sdílený soubor. Opravdu jsou velmi šikovní a rozdělili se podle svých schopností kdo se čeho ujme, kdo umí spíš stavět budovy, kdo umí spíš prostor obestavit nějakými předměty.”
Karolina Koňařík, žákyně ZŠ I. Sekaniny: “Museli jsme sebrat všechny lidi, co tady budou chodit a to bylo to nejtěžší. Když už jsme konečně měli tým, tak jsme si udělali v excelu plány, měřítka, co tam budeme dělat, co všechno tam bude, kdo bude dělat jakou část, jaké potřebujeme barvy na to. To nám asi trvalo nejdéle, protože to stavění je náročné, ale naplánovat si to je na tom to nejsložitější.”
Sofia Halajko, žákyně ZŠ I. Sekaniny: “Nejhorší bylo, že když jsme dávali vesničany na pódium, tak vždycky nám utíkali, tak jsme tam museli dávat bariéry, aby neutíkali. Baví mě to celkem dobře, je to dobrý a kdyby tady mohlo být více dětí, tak je to taky dobrý.”
Jaroslav Bajger, žák ZŠ I. Sekaniny: “První jsme dělali naši ZŠ, to jsme si celkem vylámali zuby, protože jsme moc neukládali a to nás stálo celkem hodně, protože jsme to museli dělat znovu od toho posledního ukládání, což bylo tak dva měsíce zpátky.”
Ohlas na video, na kterém pracovali děti od 5. do 9. třídy, byl úžasný a všechny překvapil.
Sylvie Palkovská, učitelka, ZŠ Sekaniny: “Děti měly radost, protože to je taková satisfakce za jejich práci a řekli jsme si, že teďka v druhém pololetí, když máme připravený tady ten soubor, takže využijeme toho postaveného světa a dostavíme zástavbu až po kruhový objezd a připravíme s jarní tematikou velikonoční trhy na Alšově náměstí.”
Karolina Koňařík, žákyně ZŠ I. Sekaniny: “Tyto domy právě děláme, tady to dokončujeme, prodlužujeme ulici a jinak tady máme už zasněžený celý alšák. Tady je pódium, stánky, pořád tady máme kolotoč z Vánoc, tady byl vánoční stromeček, který už tam není a tady máme ty domy, které musíme ještě dodělat, protože chceme ten Alšák dát do obou stran, aby byl větší.”
Kroužky robotiky a vědy ve škole probíhají v rámci projektu Talentárium na sedmou, který je financován z talentmanagementu města Ostravy a je určen dětem, které mají mimořádný zájem o robotiku a přírodovědné předměty.
---
Porubské mateřské školy podporují sportovní aktivity dětí. Na některé z nich jim přispívá radnice. Oblíbené je zejména bruslení na zimním stadionu, kde mají k dispozici i trenéry.
Porubské školky vedou děti k pohybu. Například v MŠ Oty Synka chodí s dětmi ve věku od 3 let nejen bruslit, ale také plavat a organizují pro ně i lyžařské kurzy.
Alena Janíčková, ředitelka MŠ Oty Synka: “Kurz je pro všechny tři mateřské školy, protože pod naší příspěvkovou organizací jsou tři mateřské školy jak Oty Synka, Ludvíka Podéště a Otakara Jeremiáše, takže je výběr dětí. Máme tady teď 47 dětí z našich mateřských školiček.”
anketa: děti MŠ : “Ano lyžuju, mám i sáně.”
My jsme lyžovali, ale pořád mi ještě nejde zastavovat.”
“Mě to hrozně baví a už půjdeme na velký kopec.”
Jen lyžovali. Nehráli jste i nějaké hry? Hráli, super káva limonáda čaj bum, hoňku, pak jsme boxovali pana trenéra.”
Děti jsou tak šikovné, že na konci týdenního kurzu většina z nich sjede i velkou sjezdovku.
Barbora Kalíšková, ředitelka areálu, Skalka family park: “Máme kurzy hlavně pro MŠ, takže většina dětí jsou začátečníci, takže stojí opravdu poprvé na lyžích, takže učíme úplně ty základy, od jízdy na lyžích rovně dolů, potom pluhové postavení až se snažíme jít do těch obloučků a v momentě, kdy děti umí zatočit, tak se snažíme je dostat na velký svah.”
V jarních a letních měsících se pak děti ve školce učí jezdit na inlinech a funguje tady i taneční kroužek nebo kroužek juda.
Alena Janíčková, ředitelka MŠ Oty Synka: “Zároveň s rodiči pořádáme pro naše děti odpolední akce jako je karneval nebo Den dětí, na podzim míváme jablíčkobraní nebo bramboriádu, nebo také rodiče se mohou přijít podívat, jak u nás probíhá den Začít spolu.”
Sportování dětí předškolního věku podporuje i radnice, která pro mateřské školy zajišťuje mimo jiné kurzy bruslení v RT Torax aréně pod vedením trenérů.
Martina Dušková (Piráti), místostarostka Poruby: “O to bruslení je obrovský zájem. Je to kvitováno na straně jak rodičů, tak samotných školek a další z aktivit, které děláme, tak je spolupráce s Friendly fitness, kdy děti můžou docházet do jejich tělocvičny externí, takže si tím můžou i osvojovat sociální dovednosti tím, že dojdou cvičit i do jiného prostředí.”
Lektoři mohou zároveň do školek docházet a více se tak zaměřit na pohybovou průpravu dětí.
---