Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Třicet festivalových akcí, dvaadvacet koncertů v šesti městech Moravskoslezského kraje a deset zemí světa, ze kterých přijedou interpreti na letošní Mezinárodní hudební festival Leoše Janáčka. Proběhne od 29. května do 1. července. Podrobnosti už ředitel festivalu Jaromír Javůrek. Dobrý den, pane řediteli, vítejte.
Jaromír Javůrek, ředitel Mezinárodního hudebního festivalu L. Janáčka: Dobrý den Vám i televizním divákům.
Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Na začátek, pane řediteli, snad mi to prominete, že se zeptám, jak těžké to bylo plánovat letošní ročník? Dopředu jste nevěděli jaká opatření pandemie budou. Budou platit a možná jenom připomenu pro ty, kteří si nedovedou představit, co to obnáší připravit tak obrovský festival? Je to rok, dva možná i někdy víc?
Jaromír Javůrek, ředitel Mezinárodního hudebního festivalu L. Janáčka: Začnu odpovědí na konec vaší otázky. Věřte, nevěřte, ale už teď domlouváme, jak se dnes říká "high light" tyči, takové ty nosné pilíře festivalu v roce 2024. Rok 2023 je téměř připraven téměř samozřejmě v těch hrubých programových a interpretační rysech. Takže skutečně dva roky potřebujete na to, abyste festival připravila a to za těch normálních okolností. Samozřejmě, že ty dva těžké, velice těžké roky poznamenaly nejen celou kulturu v ČR, ale i náš festival. Hrdě můžu říct a s radostí hlavně mohu říct, že jsme z toho vyšli vítězně. My jsme vloni první festival klasické hudby, který se konal pro živé publikum, byť s těmi všemi omezeními, která byla samozřejmě velmi přísná a která jsme s tím týmem už zmíněným zvládli.
Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Už tady padlo, že festival se uskuteční v šesti městech Moravskoslezského kraje. Já je vyjmenuji, je to Ostrava, Hukvaldy, Opava, Frýdek Místek, Příbor, Ludgeřovice. Jsou to tradiční hostitelé festivalu nebo někdo přibyl či ubyl?
Jaromír Javůrek, ředitel Mezinárodního hudebního festivalu L. Janáčka: Většina z nich jsou tradiční místa. Já samozřejmě nemohu v úvodu nezmínit Ostravu, kde se koná nejen zahajovací koncert, ale téměř všechny velké symfonické koncerty. Ostrava je od roku padesát sídlem festivalu klasické hudby. Hukvaldy, logicky je to lokalita, která k festivalu patří. No ale třeba kromě toho, že každý rok zajizdíme do Opavy a do Ludgeřovic, kde stále jsou nejkvalitnější varhany v naší i ostravsko-opavské diecézi, tak je to Příbor, který nepatří k největším městům, ale je tam nádherný realistický klášter, který přímo láká tam cíleně některé koncerty konat.
Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: U čísel ještě zůstanu, deset zemí světa, ze kterých přijedou interpreti. Dá se tedy říct, že každý třetí koncert má zahraničního interpreta?
Jaromír Javůrek, ředitel Mezinárodního hudebního festivalu L. Janáčka: Ano, já osobně, a Vy mě znáte, moc čísla nemám rád, protože jestli je dvacet koncertů nebo třicet, jestli přijedou umělci z patnácti zemí nebo ze tří zemí to nevypovídá nic o kvalitě samozřejmě. Ale ano, nejen kvalita, ale i kvantita. Máte to spočítáno naprosto dobře a já jsem nesmírně rád, že i v této těžké době ti umělci chtějí přijet, že to jednání s nimi nebylo příliš komplikované. A přestože Ostrava, to si zase řekněme upřímně, nepatří mezi ty světové metropole jako Paříž, Madrid nebo Vídeň je dneska v tom hudebním uměleckém světě už destinací, do které ti umělci z celého světa přijíždějí rádi.
Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: To je příjemné slyšet určitě.
Jaromír Javůrek, ředitel Mezinárodního hudebního festivalu L. Janáčka: Velice.
Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Letošní ročník odstartuje tradičně Janáčkova symfonieta a netradičně s Straussův koncert pro hoboj v provedení Viléma Veverky. Ještě doplním, že proběhne 29. května v Domě kultury Ostrava. Proč tohle spojení?
Jaromír Javůrek, ředitel Mezinárodního hudebního festivalu L. Janáčka: Bude to poslední ročník, ve kterém budeme symfonické koncerty realizovat ve velkém sále Domu kultury města Ostravy, který se má od 1. září stát staveništěm a začne se stavět koncertní sál. K vaší otázce, naším rezidenčním orchestrem již několik let je symfonický orchestr Českého rozhlasu Praha, což je špičkové těleso. Přijedou se svým německým šéfdirigentem Alexandrem Liebreichem. Ten má na své pomyslné fyzice napsáno interpretuji Richarda Strausse. Je to dirigent, který skvělým způsobem právě dílo tohoto pozdního romantika nebo skladatele, který svou hudbou přesáhl do dvacátého století došel s orchestrem tam nejdál, kam se až dalo v této cestě dojít. Tak ho interpretuje opravdu skvostně. Vilém Veverka je řečeno slovy Dušana Foltýna dlouholetého prvního hobojistu Janáčkovy farmy a našeho trvalého spolupracovníka. Je ambasadorem sólového českého hoboje. Je to vynikající hráč, takže toto spojení se nabízelo úplně samo.
Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Pomyslnou programovou osu tvoří velké symfonické koncerty zahraničních těles, je to tak?
Jaromír Javůrek, ředitel Mezinárodního hudebního festivalu L. Janáčka: Je to tak. Tady jsme šli trošku do rizika, jestli opravdu se nám povede sehnat všechny finanční prostředky. Ale znáte to, musíte někdy trochu riskovat, ať už v osobním životě nebo v tom profesionálním. Takže přijdou dva vynikající zahraniční orchestry. Záhřebská filharmonie, kterou bude řídit prezident festivalu. Jeden z našich nejlepších dirigentů Tomáš Netopil.
Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Krása. Takovým protipólem toho velikána jsou mladí interpreti, kterým dáváte šanci na festivalu vystoupit.
Jaromír Javůrek, ředitel Mezinárodního hudebního festivalu L. Janáčka: Je to dlouholetá tradice. Ostrava je setkávání generací, ať už posluchačů, protože naše publikum naštěstí nepatří mezi to vyloženě seniorské nebo nejstarší. Setkávání špiček uměleckých z celého světa z Evropy, z ČR a z Ostravy. No a samozřejmě se to projevuje i v těchto pozvání jednotlivých interpretů, takže nejmladší vítěz Čajkovského interpretační soutěže v Moskvě violoncellista Zlatomir Fung přijede z New Yorku. Z Francie přijede patrně jeden z nejlepších dnešních hráčů na cembalo Jean Rondeau bude mít dva koncerty, stane se rezidenčním umělcem festivalu, a navíc ještě najde čas na setkání s mladými studenty, kteří na tento nástroj se chtějí naučit hrát. No a mohl bych pokračovat dál, tak ještě jedno jméno Miloš Karadaglić rodák z Černé Hory žijící v Londýně, který se snaží svou klasickou kytarou přesvědčit i mladé publikum o tom nebojte se klasické hudby, nebojte se tzv. vážné hudby. Přijďte poslechněte si, co se všechno na tento nádherný nástroj, jehož historie sahá hodně, hodně do minulosti dá zahrát.
Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Pane řediteli, o festivalu, o interpreta, o tom, co posluchači návštěvníky čeká bychom mohli další dlouhé minuty hovořit. Na koho bychom ale nemohli tentokrát zapomenout je tým, kterým se obklopíte vždycky nebo pravidelně, abyste tuhle krásnou nabídku poskytli všem, kteří festival chtějí navštívit. Kdo se zatím týmem skrývá?
Jaromír Javůrek, ředitel Mezinárodního hudebního festivalu L. Janáčka: Já začnu trošku šířeji, když dovolíte. Samozřejmě ten festival může být díky té podpoře Ministerstva kultury Moravskoslezského kraje a statutárního města Ostravy, který je největším donátorem Janáčkova festivalu. Pak je to řada sponzorů od těch malých až po ty velké. Zase neděláme rozdíly, všech si nesmírně vážíme a bez jejich podpory by třeba nemohlo být tak levné vstupné. Nebo bychom si nemohli dovolit pozvat dva zahraniční orchestry. Tady se bavíme o desítkách tisíc eur. Já jenom připomenu pravdivou historku z loňského roku, kdy všechny kolegyně chodily a říkaly: "pane řediteli, všichni se nám smějí i doma. Rodiny se nám smějí." "Proč?" "Protože chystáme něco, co nebude." No a tehdy jsem říkal: "festival bude" a festival byl. A potřebujete k tomu i zázemí v rodinách. No a s tímhle tím vědomím a s těmi zkušenostmi, o kterých už jsem říkal, jsme připravili letošní festivalový ročník. Můžu říct, že první mezi rovnými to mě učili mojí milovaní páni profesoři, ať už na konzervatoři nebo na akademii nebo potom na univerzitě. Takže ano, někdo to musí řídit, ale každý ví, co má dělat. Nikdo nikomu nemluví do jeho kompetencí. Naopak diskutujeme o všech těch problémech otázkách a věřte mi, že od zajištění peněz na festival, reklamy, propagace, dopravy zahraniční umělců, tuzemské dopravy, dopravy posluchačů na Hukvaldy bonus, doprovodných programů, taky to není jednoduché. Pak už se to zdá, že to je samo sebou, že ty děti přijdou a udělají si svůj jednoduchý hudební nástroj nebo se doví něco o té hudbě ze zákulisí. Dostat do Janáčkovy obory Hukvaldy operní představení to je teda opravdu maraton. Až když víte, že se na ty svoje kolegyně, mám teda ženský kolektiv, samé dámy, můžete spolehnout, máte krytá záda. Jsem nesmírně rád, že tento profesionální loajální tým, který když je festival, tak se nedívá na hodinky a žádné přesčasové hodiny apod. se nepočítají, že ho mám.
Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Já Vám děkuji za Vaše odpovědi.
Jaromír Javůrek, ředitel Mezinárodního hudebního festivalu L. Janáčka: Děkuji za pozvání a všechny všechny zvu na koncerty, divadelní představení, doprovodné akce letošního Janáčkova festivalu.
Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Děkujeme.
Redakčně upraveno / zkráceno.