Mimořádná zpráva:
Načítám...
  • Načítám...
>
Host dne

Host dne

Zdeněk Živčák, ved. odboru sociálních věcí a zdravotnictví MMO: Sociopoint v Ostravě radí lidem v tíživé situaci

Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Rostoucí ceny nejen potravin, ale i energií a dalších komodit. Domácnostem rostou náklady. Jak se dá toto období zvládnout? Zkusíme vám poradit s vedoucím odboru sociálních věcí a zdravotnictví Magistrátu Ostravy Zdeňkem Živčákem. Dobrý den, vítejte u nás.

Zdeněk Živčák, ved. odboru sociálních věcí a zdravotnictví MMO: Dobrý den.

Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Stát nabízí možnosti pomoci a Ostrava tyto možnosti rozvíjí a zajišťuje služby sociálního poradenství. Zkusme jenom dát tomu celému našemu rozhovoru takový obecný úvod. Jakým způsobem tedy Ostrava pomáhá?

Zdeněk Živčák, ved. odboru sociálních věcí a zdravotnictví MMO: Pomáháme tím způsobem, že v podstatě lidé, klienti mohou tápat v podstatě, kde získat potřebné informace, mohou tápat, o co si mohou žádat, protože v Ostravě je spousta úřadů, institucí, organizací a sociální systém je složitý. Proto jsme v rámci Magistrátu města Ostravy zřídili tzv. místo prvního kontaktu "Sociopoint", kde právě tomu člověkovi poradíme. Zprostředkujeme mu tu pomoc u té konkrétní instituce a provedeme ho celým tím procesem.

Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Sociopoint magistrátu Ostravy je pouze pro obyvatele Ostravy?

Zdeněk Živčák, ved. odboru sociálních věcí a zdravotnictví MMO: Ano, je to tak. Je spádově pro obyvatele Ostravy. Samozřejmě nemůžeme ovlivnit, kdo nás navštíví, kdo se na nás obrátí, ale tu pomoc dokážeme nejvíce zacílit právě na klienty, kteří jsou z Ostravy. Klienti se na nás mohou obrátit buď osobně přijdou do budovy radnice, na Prokešovo náměstí 8, můžou se na nás obrátit e-mailem anebo nejvíce využívaná je bezplatná telefonní linka 800 700 650, kde je připravený sociální pracovník každý den pomoci.

Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Za ten rok, co působíte na magistrátě, máte pocit, že lidé o vás už ví tolik, že ten počet, který se na vás obrací, má vzrůstající tendenci?

Zdeněk Živčák, ved. odboru sociálních věcí a zdravotnictví MMO: Fungujeme od toho října loňského roku a v podstatě ta tendence je opravdu vzrůstající. Čím více se dostáváme do povědomí těch občanů, tak se na nás obracejí a ty problémy nebo ty typy dotazů, se kterými se na nás obracejí, souvisí právě se sociálními dávkami. Ať už ty, které vyplácí Úřad práce ČR, okresní nebo Česká správa sociálního zabezpečení. Vytipováváme vhodné sociální služby pro ty klienty. Řešíme problematiku zadluženosti, sociálního bydlení, vztahové problémy a v té současné době s ohledem na ty rostoucí ceny, rostoucí náklady na energie, nájmy, tak se na nás obracejí klienti čím dál častěji, co se týče právě té příjmové nedostatečnosti a chtějí řešit, jaké možnosti v těchto souvislostech mají.

Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Pojďme divákům představit nějakou modelovou situaci. Vytáhněte nějaký nejčastější dotaz, se kterým za vámi lidé chodí a jak to u vás tedy funguje?

Zdeněk Živčák, ved. odboru sociálních věcí a zdravotnictví MMO: Pokud bych měl zmínit nějakou konkrétní modelovou situaci, řešíme opravdu ty dopady řekněme té energetické krize, zvyšování cen energií, kdy například se na nás obrátila osmdesátiletá seniorka, která žije sama v malém rodinném domě, nemá žádnou rodinu, jediným příjmem je starobní důchod. Přišel jí vyúčtování nedoplatek za elektřinu ve výši šestnácti tisíc korun. Ona samozřejmě neměla úspory, neměla z čeho ten nedoplatek uhradit, proto se na nás obrátila. Sociální pracovnice, zjistila ty potřebné informace a poradila jí, že si může požádat o dávku tzv. mimořádné okamžité pomoci. Pomohla jí tu žádost vyplnit. Dali dohromady veškeré podklady, které je potřeba k tomu doložit, a zároveň, protože ta seniorka, byly identifikovány i další problémy, které by bylo potřeba řešit se sociálním pracovníkem, byl jí zprostředkován kontakt na sociálního pracovníka městského obvodu ve svém trvalém pobytu, kde už může být ta spolupráce kontinuální. Dostali jsme následně o zpětnou vazbu od té seniorky, že ta mimořádná okamžitá pomoc jí byla přiznána a získala ji v plné částce a mohla uhradit ten svůj jednorázový výdaj.

Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: To byl konkrétní příklad, ale mohou za vámi přijít i lidé, kteří nezvládají vůbec svou současnou situaci? Nemají dostatek financí, nevědí, co s tím, přijdou, řeknou vám: Tady vám vyložíme ty naše karty, co se s tím dá dělat?

Zdeněk Živčák, ved. odboru sociálních věcí a zdravotnictví MMO: Ano, mohou. Ty možnosti jsou vždy různé. Samozřejmě ten sociální pracovník se orientuje v tom systému, zná tu současnou situaci a můžeme pomáhat nejen skrze mimořádnou okamžitou pomoc, ale také například příspěvek na bydlení. Což je za mě v tuto chvílí jediná dávka, jakýsi nástroj pomocí občanům, kdy mohou řešit tu příjmovou nedostatečnost ve vztahu k těm nákladům na bydlení. Za mě je důležité apelovat právě na ty lidi, ať jsou aktivní při řešení té situace, ať k tomu nepřistupují tak, což v té praxi někdy zažíváme, že řeknou nemám na to, nebudu to platit a dělají, že ten problém není a ono v podstatě to může dostat do dalších a mnohem větších problémů, když už jim bude odpojena elektřina, když už jim třeba skončí v důsledku toho ta nájemní smlouva. Takže za mě já bych doporučoval právě využít toho místa prvního kontaktu, popřípadě sociálních pracovníků městských obvodů, pokud tam mají už navázaný nějaký vztah a aktivně tu situaci vždy řešit.

Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Tyhle případy, o kterých se teď mluvilo, že už to dojde do nějaké takové fáze, kdy třeba jsou odpojení od energií nebo cokoliv dalšího, řešíte i tohle?

Zdeněk Živčák, ved. odboru sociálních věcí a zdravotnictví MMO: Ano, ale tohle už je řekněme na tu dlouhodobější spolupráci. Takže my toho klienta na Sociopointu, kdyby se na nás obrátil, jako kdyby na magistrát, na tom Sociopointu vytěžíme důležité informace a v podstatě a vzhledem k tomu, že poskytujeme to základní poradenství, řekneme mu nějaké ty možnosti, které lze udělat. Ale určitě bychom doporučili a zprostředkovali mu přímo kontakt na sociálního pracovníka v místě jeho trvalého bydliště nebo sociálního pracovníka neziskové organizace, kteří se na to už dokáží specializovat a v podstatě jít tím dlouhodobým procesem.

Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Pojďme k dalšímu podtématu, a to je příspěvek na bydlení. Tam jsou od října jakési změny. Lidé, ale alespoň se to takhle říká, častokrát nejdou si o ten příspěvek říct, jaké mají důvody?

Zdeněk Živčák, ved. odboru sociálních věcí a zdravotnictví MMO: Ty důvody jsou dvojí. V podstatě první je, že ti klienti nikdy nebrali žádnou sociální dávku a v podstatě stydí se za to, že by si o tu dávku měli jít požádat. Tím druhým možným důvodem je to, že ani neví, že si o tu dávku žádat mohou, že tady nějaká taková dávka existuje. Jak jste říkala, opravdu od toho října došlo ke zvýšení tzv. normativních nákladů na bydlení a na ten příspěvek na bydlení může dosáhnout více osob, popřípadě těm, kteří ho pobírají, bude náležet ve vyšší částce. Když bych měl uvést jako nějaké modelové konkrétní případy, ať si to divák představí, když bychom vzali seniorku, která má starobní důchod ve výši dvaceti tisíc, bydlí v nájemním bytě, kde hradí osm tisíc korun za to nájemné, v podstatě jí s takovým příjmem může vzniknout nárok na příspěvek na bydlení ve výši dvou tisíc korun. Nebo mohu uvést tříčlennou rodinu. Maminka na rodičovské dovolené, otec pracuje, mají jedno dítě, bydlí v bytě v osobním vlastnictví. Ten jejich celkový příjem je 30 tisíc korun měsíčně, náklady na bydlení deset tisíc dvě stě, v podstatě i této rodině s takovým příjmem může s ohledem na ty současné normativy vzniknout příspěvek na bydlení v částce tisíc dvě stě korun měsíčně. Ono samozřejmě ty příklady tady jsou jako takové modelové. Je potřeba projít celým tím procesem vyplnění žádosti, doložení všech podkladů, osvědčení všech skutečností, řekněme, ale právě sociální pracovníci, ať už na Sociopointu nebo v rámci těch městských obvodů, jsou připraveni tomu klientovi pomoci, aby tohle všechno zvládl.

Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Podle toho, co jste řekl, asi se mnozí naši diváci zamyslí nad tím: Máme nebo nemáme náhodou také žádat o příspěvek na bydlení? Kde se dozvím nějaké základní informace, aby vás všichni nezavalili nebo valná většina lidí teď nezavalila dotazy, jestli to nejsme právě my, kteří můžeme získat ten příspěvek?

Zdeněk Živčák, ved. odboru sociálních věcí a zdravotnictví MMO: My budeme připravovat leták právě v souvislosti s tím, že teďka nastala ta změna od toho října, kdy vymezíme, co je to ten příspěvek na bydlení, jak lze o něj žádat, jaké podklady je potřeba doložit, a dáme tam i řekněme ty příklady těch konkrétních normativních nákladů na bydlení. Protože ono v tuto chvíli platí, že tím základním nárokem je, když mi třicet procent příjmů nestačí k uhrazení nákladů na bydlení, takže to si každý může říct, jestli čtvrtina jeho příjmu jemu stačí nebo nestačí k uhrazení nákladů na bydlení. Samozřejmě ty náklady nemohou být v neomezené výši, jsou to ty náklady normativní. Všechno tohle v tom letáků a těm klientům dáme, aby oni si to mohli řekněme nějak namodelovat na tu svoji situaci. Pokud by nevěděli, mají možnost se obrátit buď opět na Sociopoint, sociální pracovníky v místě svého trvalého pobytu.

Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Takže Živčáku, já Vám děkuji za užitečné informace pro naše diváky a vám jsme doufám poradili. Mějte se hezky na viděnou.

Redakčně upraveno / zkráceno.

Mohlo by Vás také zajímat

Pořad: Host dne
Zdeněk Živčák, ved. odboru sociálních věcí a zdravotnictví MMO: Sociopoint v Ostravě radí lidem v tíživé situaci
05. října 2022, 17:14

Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Rostoucí ceny nejen potravin, ale i energií a dalších komodit. Domácnostem rostou náklady. Jak se dá toto období zvládnout? Zkusíme vám poradit s vedoucím odboru sociálních věcí a zdravotnictví Magistrátu Ostravy Zdeňkem Živčákem. Dobrý den, vítejte u nás.

Zdeněk Živčák, ved. odboru sociálních věcí a zdravotnictví MMO: Dobrý den.

Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Stát nabízí možnosti pomoci a Ostrava tyto možnosti rozvíjí a zajišťuje služby sociálního poradenství. Zkusme jenom dát tomu celému našemu rozhovoru takový obecný úvod. Jakým způsobem tedy Ostrava pomáhá?

Zdeněk Živčák, ved. odboru sociálních věcí a zdravotnictví MMO: Pomáháme tím způsobem, že v podstatě lidé, klienti mohou tápat v podstatě, kde získat potřebné informace, mohou tápat, o co si mohou žádat, protože v Ostravě je spousta úřadů, institucí, organizací a sociální systém je složitý. Proto jsme v rámci Magistrátu města Ostravy zřídili tzv. místo prvního kontaktu "Sociopoint", kde právě tomu člověkovi poradíme. Zprostředkujeme mu tu pomoc u té konkrétní instituce a provedeme ho celým tím procesem.

Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Sociopoint magistrátu Ostravy je pouze pro obyvatele Ostravy?

Zdeněk Živčák, ved. odboru sociálních věcí a zdravotnictví MMO: Ano, je to tak. Je spádově pro obyvatele Ostravy. Samozřejmě nemůžeme ovlivnit, kdo nás navštíví, kdo se na nás obrátí, ale tu pomoc dokážeme nejvíce zacílit právě na klienty, kteří jsou z Ostravy. Klienti se na nás mohou obrátit buď osobně přijdou do budovy radnice, na Prokešovo náměstí 8, můžou se na nás obrátit e-mailem anebo nejvíce využívaná je bezplatná telefonní linka 800 700 650, kde je připravený sociální pracovník každý den pomoci.

Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Za ten rok, co působíte na magistrátě, máte pocit, že lidé o vás už ví tolik, že ten počet, který se na vás obrací, má vzrůstající tendenci?

Zdeněk Živčák, ved. odboru sociálních věcí a zdravotnictví MMO: Fungujeme od toho října loňského roku a v podstatě ta tendence je opravdu vzrůstající. Čím více se dostáváme do povědomí těch občanů, tak se na nás obracejí a ty problémy nebo ty typy dotazů, se kterými se na nás obracejí, souvisí právě se sociálními dávkami. Ať už ty, které vyplácí Úřad práce ČR, okresní nebo Česká správa sociálního zabezpečení. Vytipováváme vhodné sociální služby pro ty klienty. Řešíme problematiku zadluženosti, sociálního bydlení, vztahové problémy a v té současné době s ohledem na ty rostoucí ceny, rostoucí náklady na energie, nájmy, tak se na nás obracejí klienti čím dál častěji, co se týče právě té příjmové nedostatečnosti a chtějí řešit, jaké možnosti v těchto souvislostech mají.

Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Pojďme divákům představit nějakou modelovou situaci. Vytáhněte nějaký nejčastější dotaz, se kterým za vámi lidé chodí a jak to u vás tedy funguje?

Zdeněk Živčák, ved. odboru sociálních věcí a zdravotnictví MMO: Pokud bych měl zmínit nějakou konkrétní modelovou situaci, řešíme opravdu ty dopady řekněme té energetické krize, zvyšování cen energií, kdy například se na nás obrátila osmdesátiletá seniorka, která žije sama v malém rodinném domě, nemá žádnou rodinu, jediným příjmem je starobní důchod. Přišel jí vyúčtování nedoplatek za elektřinu ve výši šestnácti tisíc korun. Ona samozřejmě neměla úspory, neměla z čeho ten nedoplatek uhradit, proto se na nás obrátila. Sociální pracovnice, zjistila ty potřebné informace a poradila jí, že si může požádat o dávku tzv. mimořádné okamžité pomoci. Pomohla jí tu žádost vyplnit. Dali dohromady veškeré podklady, které je potřeba k tomu doložit, a zároveň, protože ta seniorka, byly identifikovány i další problémy, které by bylo potřeba řešit se sociálním pracovníkem, byl jí zprostředkován kontakt na sociálního pracovníka městského obvodu ve svém trvalém pobytu, kde už může být ta spolupráce kontinuální. Dostali jsme následně o zpětnou vazbu od té seniorky, že ta mimořádná okamžitá pomoc jí byla přiznána a získala ji v plné částce a mohla uhradit ten svůj jednorázový výdaj.

Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: To byl konkrétní příklad, ale mohou za vámi přijít i lidé, kteří nezvládají vůbec svou současnou situaci? Nemají dostatek financí, nevědí, co s tím, přijdou, řeknou vám: Tady vám vyložíme ty naše karty, co se s tím dá dělat?

Zdeněk Živčák, ved. odboru sociálních věcí a zdravotnictví MMO: Ano, mohou. Ty možnosti jsou vždy různé. Samozřejmě ten sociální pracovník se orientuje v tom systému, zná tu současnou situaci a můžeme pomáhat nejen skrze mimořádnou okamžitou pomoc, ale také například příspěvek na bydlení. Což je za mě v tuto chvílí jediná dávka, jakýsi nástroj pomocí občanům, kdy mohou řešit tu příjmovou nedostatečnost ve vztahu k těm nákladům na bydlení. Za mě je důležité apelovat právě na ty lidi, ať jsou aktivní při řešení té situace, ať k tomu nepřistupují tak, což v té praxi někdy zažíváme, že řeknou nemám na to, nebudu to platit a dělají, že ten problém není a ono v podstatě to může dostat do dalších a mnohem větších problémů, když už jim bude odpojena elektřina, když už jim třeba skončí v důsledku toho ta nájemní smlouva. Takže za mě já bych doporučoval právě využít toho místa prvního kontaktu, popřípadě sociálních pracovníků městských obvodů, pokud tam mají už navázaný nějaký vztah a aktivně tu situaci vždy řešit.

Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Tyhle případy, o kterých se teď mluvilo, že už to dojde do nějaké takové fáze, kdy třeba jsou odpojení od energií nebo cokoliv dalšího, řešíte i tohle?

Zdeněk Živčák, ved. odboru sociálních věcí a zdravotnictví MMO: Ano, ale tohle už je řekněme na tu dlouhodobější spolupráci. Takže my toho klienta na Sociopointu, kdyby se na nás obrátil, jako kdyby na magistrát, na tom Sociopointu vytěžíme důležité informace a v podstatě a vzhledem k tomu, že poskytujeme to základní poradenství, řekneme mu nějaké ty možnosti, které lze udělat. Ale určitě bychom doporučili a zprostředkovali mu přímo kontakt na sociálního pracovníka v místě jeho trvalého bydliště nebo sociálního pracovníka neziskové organizace, kteří se na to už dokáží specializovat a v podstatě jít tím dlouhodobým procesem.

Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Pojďme k dalšímu podtématu, a to je příspěvek na bydlení. Tam jsou od října jakési změny. Lidé, ale alespoň se to takhle říká, častokrát nejdou si o ten příspěvek říct, jaké mají důvody?

Zdeněk Živčák, ved. odboru sociálních věcí a zdravotnictví MMO: Ty důvody jsou dvojí. V podstatě první je, že ti klienti nikdy nebrali žádnou sociální dávku a v podstatě stydí se za to, že by si o tu dávku měli jít požádat. Tím druhým možným důvodem je to, že ani neví, že si o tu dávku žádat mohou, že tady nějaká taková dávka existuje. Jak jste říkala, opravdu od toho října došlo ke zvýšení tzv. normativních nákladů na bydlení a na ten příspěvek na bydlení může dosáhnout více osob, popřípadě těm, kteří ho pobírají, bude náležet ve vyšší částce. Když bych měl uvést jako nějaké modelové konkrétní případy, ať si to divák představí, když bychom vzali seniorku, která má starobní důchod ve výši dvaceti tisíc, bydlí v nájemním bytě, kde hradí osm tisíc korun za to nájemné, v podstatě jí s takovým příjmem může vzniknout nárok na příspěvek na bydlení ve výši dvou tisíc korun. Nebo mohu uvést tříčlennou rodinu. Maminka na rodičovské dovolené, otec pracuje, mají jedno dítě, bydlí v bytě v osobním vlastnictví. Ten jejich celkový příjem je 30 tisíc korun měsíčně, náklady na bydlení deset tisíc dvě stě, v podstatě i této rodině s takovým příjmem může s ohledem na ty současné normativy vzniknout příspěvek na bydlení v částce tisíc dvě stě korun měsíčně. Ono samozřejmě ty příklady tady jsou jako takové modelové. Je potřeba projít celým tím procesem vyplnění žádosti, doložení všech podkladů, osvědčení všech skutečností, řekněme, ale právě sociální pracovníci, ať už na Sociopointu nebo v rámci těch městských obvodů, jsou připraveni tomu klientovi pomoci, aby tohle všechno zvládl.

Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Podle toho, co jste řekl, asi se mnozí naši diváci zamyslí nad tím: Máme nebo nemáme náhodou také žádat o příspěvek na bydlení? Kde se dozvím nějaké základní informace, aby vás všichni nezavalili nebo valná většina lidí teď nezavalila dotazy, jestli to nejsme právě my, kteří můžeme získat ten příspěvek?

Zdeněk Živčák, ved. odboru sociálních věcí a zdravotnictví MMO: My budeme připravovat leták právě v souvislosti s tím, že teďka nastala ta změna od toho října, kdy vymezíme, co je to ten příspěvek na bydlení, jak lze o něj žádat, jaké podklady je potřeba doložit, a dáme tam i řekněme ty příklady těch konkrétních normativních nákladů na bydlení. Protože ono v tuto chvíli platí, že tím základním nárokem je, když mi třicet procent příjmů nestačí k uhrazení nákladů na bydlení, takže to si každý může říct, jestli čtvrtina jeho příjmu jemu stačí nebo nestačí k uhrazení nákladů na bydlení. Samozřejmě ty náklady nemohou být v neomezené výši, jsou to ty náklady normativní. Všechno tohle v tom letáků a těm klientům dáme, aby oni si to mohli řekněme nějak namodelovat na tu svoji situaci. Pokud by nevěděli, mají možnost se obrátit buď opět na Sociopoint, sociální pracovníky v místě svého trvalého pobytu.

Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Takže Živčáku, já Vám děkuji za užitečné informace pro naše diváky a vám jsme doufám poradili. Mějte se hezky na viděnou.

Redakčně upraveno / zkráceno.

Zdroj: https://polar.cz/porady/host-dne/host-dne-05-10-2022-17-14