Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Cestovní ruch v Moravskoslezském kraji se po coronavirové pouze docela úspěšně nastartoval. Ve druhém čtvrtletí region navštívilo bezmála sto čtyři tisíce lidí, což je o 64 % více než ve stejném období předešlého roku. Další podrobnosti už Petr Koudela, jednatel krajské distribuční společnosti Moravian-Silesian Tourism. Dobrý den, vítejte.
Petr Koudela, jednatel Moravian-Silesian Tourism: Dobrý den.
Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Když se budeme věnovat konkrétním projektům v oblasti cestovního ruchu nabízí se otázka, co společnost, ve které vy stojíte v čele, co má za úkol, co nabízí turistům a co vymýšlí?
Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Na co ji máme?
Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Ano, na co ji máme v Moravskoslezském kraji, přesně tak.
Petr Koudela, jednatel Moravian-Silesian Tourism: Já jsem teda ve společnosti Moravian-Silesian Tourism půl roku zhruba. Dnes už jsem teda v tomto ohledu chytřejší a to nejpodstatnější, co jsem zavnímal je, že v návaznosti na neexistenci zákona o cestovním ruchu v ČR existuje jakýsi certifikovaný systém organizací, které cestovní ruch komunikují a koordinují, jak ve vztahu k veřejnosti, tak ve vztahu k médiím, tak ve vztahu k zahraničí. Protože i náš kraj chce urvat, co největší mediální pozornost ve světě a co největší počet turistů, kteří zamíří do Moravskoslezského kraje. Ať už to jsou lidi ze zahraničí nebo z jiných regionů ČR. No a potom ta druhá funkce je jakási koordinace různých aktivit i ve vztahu k výletníkům.
Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Vy jste řekl, že ve společnosti fungujete půl roku. Chystáte nějaké zásadní změny nebo už jste udělal nějaké změny? Je vidět za vámi už za toho půl roku nějaká stopa?
Petr Koudela, jednatel Moravian-Silesian Tourism: My teď zrovna diskutujeme s kolegy z branže, ze segmentu cestovního ruchu, jak si nastavíme následujících pět let. Tak to je to nejpodstatnější. Potom samozřejmě já jsem přišel do destinační agentury nebo Centrály cestovního ruchu z Dolních Vítkovic, což se snad dá pojmout jako významná industriální památka. Dnes tento region Dolní Vítkovice hezky prodává a myslím si, že je náš region je tímto originální, specifický a může takto i zarezervovat mezi těmi ostatními kraji nebo možná i v rámci celé Evropy. Takže chystáme se teď na podzim vstoupit do jakési platformy evropských industriálních památek, kde jsem přesvědčen, že budeme hrát významnou roli tím, co tady máme a kde bychom mohli dobře odkomunikovat to, aby tady mířilo čím dál tím víc návštěvníků a turistů.
Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Říkáte, že dobře odkomunikujete, tak co pro to všechno musíte udělat, aby k nám mířili i lidé ze zahraničí?
Petr Koudela, jednatel Moravian-Silesian Tourism: Samozřejmě jsou to ty základní věci, které teď momentálně dotahujeme na poli těch industriálních památek. Máme turistický produkt, který se jmenuje Technotrasa a ten momentálně finišujeme v aplikaci jazykových mutací, takže na konci září snad budeme mít ty naše industriální památky, dědictví a tradici popsanou dobře i v němčině, v angličtině, v polštině. Shodou okolností snad se teď v tom postcovidovém světě odehraje i setkání těch významných aktérů na poli industriálního dědictví. Ve Španělsku v Bilbau, tam se chystáme a chystáme se s tou naší Technotrasou vstoupit právě do té komunikační platformy. Došel jsem k tomu poznání, že na světě a v Evropě existuje docela velké množství lidí, kteří jsou ochotní cestovat za tou industriální turistikou, za těmi technickými památkami. Jsem přesvědčen, když to spojíme s těmi obrázky z těch našich festivalů Colours of Ostrava nebo Beats for Love, s těmi našimi krásnými Jeseníky, Beskydami, tak ty návštěvníky tady dostaneme.
Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Technotrasa představuje technické památky, jak říkáte těch máme v Moravskoslezském kraji dostatek. Mění nějak Technotrasa ta zastavení v čase, to znamená, jestli každý rok měníte, některé zůstanou a vydáváte je v té Technotrase?
Petr Koudela, jednatel Moravian-Silesian Tourism: Tak ono je to vždy na těch provozovatelích konkrétních atraktivity. My jako centrála cestovního ruchu nejsme provozovateli těch programů a návštěvníci mých center. Ale abych odpověděl, samozřejmě teď je ta doba trochu jiná, ale jednotlivé atraktivity se snaží vylepšovat svoje programy dělat je zajímavější přizpůsobovat návštěvníkům. My máme na naší Technotrase i rezervační systém, kde se připravují speciální technotrasácké programy. Týká se to například lodí na Slezské Hartě. Týká se to speciálních programů, které organizuje například radniční věž společně s Dolními Vítkovicemi. Takže ano, mění se ty věci a aktualizují.
Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Už tady padlo, že ve druhém čtvrtletí letošního roku navštívilo náš region o šedesát čtyři procent více lidí než loni, ale s rokem 2019 se to nedá srovnávat. To cestovní ruch v Moravskoslezském kraji lámal rekordy. Myslíte si, že se ještě v letošním roce dá trošičku posunout ta laťka a přiblížit roku 2019, co se týká návštěvnosti?
Petr Koudela, jednatel Moravian-Silesian Tourism: Ty rekordy v roce 2019 se týkaly třeba i počtu ubytovaných, kdy Moravskoslezský kraj konečně pokořil hranici milionu návštěvníků v hromadných ubytovacích zařízeních. Pokles v roce 2020 byl razantní. Jak vy jste řekla teď je to 64 % nahoru a navíc jsme jeden ze sedmi krajů, kde v druhém kvartále počet těch návštěvníků překonal 100 tisíc, takže patříme určitě mezi ty kraje, kde ten turistický ruch nastartoval intenzivněji. Vděčíme za to zejména těm přírodním atraktivitám, našim horám. Beskydy měly nejvyšší zásah. Tam bylo více než 30 tisíc návštěvníků v druhém kvartále v roce 2021, ale i ta města už ožívají. Ve druhém kvartále zase i Ostrava nabrala více než sto padesát procent návštěvníků.
Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Která místa, konkrétní místa, lidé nejvíce navštěvují? A jestli to můžete rozdělit na turisty, kteří přijíždějí do našeho kraje zvenčí a potom ti místní turisté?
Petr Koudela, jednatel Moravian-Silesian Tourism: V zásadě více než 80 % jsou naši návštěvníci čeští. Těch 10 až 20 % jsou zahraniční. Teď je to teda trochu horší spoléháme na zahraniční návštěvníky. Rok dvacet a dvacet jedna je bezesporu významným pro právě hory. Takže jak jsem zmínil Beskydy, naopak v roce 2019, když to byl ten rekordní rok, tak nejnavštěvovanější byla Ostrava, zejména díky těm industriální památkám nebo i festivalům. Takže teď to jsou hory, hotely v Beskydech, v Jeseníkách, ty lámou třeba rekordy mnohdy mají úspěšnější roky než před dobou covidovou, takže tyhle ty atraktivity přírodní vyrovnávají ten propad zejména v městských částech.
Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Čím chcete také nalákat lidi do Moravskoslezského kraje je kampaň Máme světový kraj, představte ji trošku.
Petr Koudela, jednatel Moravian-Silesian Tourism: Ono je to tak doslova, protože už mí kolegové, než jsem přišel do centrály cestovního ruchu, našli spojitost mezi mnoha významnými světovými místy a těmi našimi. Takže když budete mít chviličku koukněte na webové stránky Máme světový kraj. A tam si krásně můžete porovnat například haldu Ema s italským Vesuvem. Když nepůjdeme za hranice, tak Dolní Vítkovice s pražskými Hradčany, Heřmanické rybníky s takovými originálními asijskými scenériemi. Takže je tam nemálo míst, kdy vám vlastně dojde, že nemusíte za hranice a můžete zavnímat zajímavá místa tady u nás v regionu. Nejsou to jenom ty vizuální věci, ale mnohdy jsou ty atraktivity i příběhy podobné těm světovým. Týká se to zejména našich zámků, které jsou velmi podobné příběhy francouzským zámkům.
Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Cyklobusy a autobusy po Jeseníkách a Beskydech, ty budou jezdit až do konce roku. Z jakého důvodu?
Petr Koudela, jednatel Moravian-Silesian Tourism: Cyklobusy, tak řekl bych intenzivněji se společně a díky kolegům z Moravskoslezského kraje z odboru cestovního ruchu a regionálního rozvoje podařilo letos v červnu potažmo o prázdninách ten komfort pro návštěvníky vylepšit a týká se to cyklobusů, které vyjíždějí do Beskyd vždy o víkendech. Do Beskyd jsou to celkem tři trasy buďto přes Rožnov nebo přes Staré Hamry přes Bílou nebo na Krásnou. Do Jeseníků to je na Malou Morávku, Karlov Ovčárnu a zároveň v té době, kdy ne úplně bylo možné navštěvovat třeba ty městské nebo interiérové atraktivity, tak všichni vyrazili do hor a trochu to komplikovalo život místním v Beskydech a v Jeseníkách, co se týká zatíženosti dopravy. Takže se podařilo rozjet před prázdninami busy, kterým říkáme "tubusy". V zásadě zabezpečují rozvoz návštěvníků, kteří za parkují v těch níže položených místech, ať už mluvíme o Ostravici nebo třeba Karlovu v Jeseníkách a následuje potom rozvoz těch návštěvníků, kteří zaparkovali auta rozuměji, dejme tomu do těch výše položených poloh.
Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Já vám děkuji za rozhovor.
Petr Koudela, jednatel Moravian-Silesian Tourism: Já děkuju a vy, co sledujete z jiných regionů přijeďte k nám do Moravskoslezského kraje.
Redakčně upraveno / zkráceno.