Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Virtuální sestra Emmy je neocenitelnou pomocnicí při vyřizování agendy spojené s očkováním u praktických lékařů. Vytvořili ji vývojáři společně s týmem lékařů. Emmy pomáhá nahradit chybějící personál v ordinacích a odlehčit přetížené telefonní linky. Ondřej Sobotka, lékař, který se na vývoji Emmy podílel, je hostem dnešního dílu. Dobrý den.
Ondřej Sobotka, lékař: Dobrý den Vám i divákům.
Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Pane doktore, kde vznikl nápad vytvořit virtuálního pomocníka praktickým lékařům? Jak se dá skupina vývojářů a lékařů dohromady, aby společně pracovali na projektu virtuální sestry Emmy?
Ondřej Sobotka, lékař: To je docela zajímavá otázka, a já, když tady o tom přemýšlím, tak je na ni i těžké odpovědět, protože my jsme se jako lékaři potkávali v minulosti na různých konferencích, setkáních a postupně dozrála ta situace, kterou zcela evidentně urychlil Covid, do situace, kdy se dala dohromady pracovní skupina šesti ordinací a nakontaktovali jsme vývojáře, kteří jsou shodou okolností od Ostravy, a kteří nám pomohli realizovat naše představy, představy nás lékařů jak bychom si představovali, že by administrativní práce v ordinaci mohla být ulehčena za pomocí nějakého softwaru.
Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: To co říkáte, tak asi posledním impulzem bylo právě to, že praktičtí lékaři mají začít očkovat proti nemoci Covid-19. Tak za jak dlouho se Emmy narodila, když prakticky to, že se bude očkovat u praktických lékařů se ví jen posledních pár týdnů?
Ondřej Sobotka, lékař: Ta pomoc s očkováním od Emmy je skutečně, jak říkám, takovou třešničkou na dortu, to je jenom důsledkem toho, co Emmy už všechno umí a jak nám v ordinaci pomáhá. Takže my jsme pouze reagovali na ten aktuální problém, který v ordinacích praktiků řešíme a přidali jsme tuto funkci. Jinak Emmy se rodí v bolestech už někdy od června minulého roku, kdy jsme skutečně reálně začali Emmy vyvíjet. Kdy se pravidelně setkávala pracovní skupina těch šesti ordinací, připomínkovala různé návrhy a dávali jsme vlastně celý ten systém dohromady. A celá myšlenka je o tom, aby Emmy umožnila kontaktovat ordinace. To znamená: pacient, který se jinak horko těžko do ordinace dovolával, tak v současné chvíli může přes internet, přes zabezpečené prostředí, kam se přihlásí, tak může kontaktovat svého lékaře a předat mu požadavek, ať už se jedná o žádost o vystavení žádanky na Covid, nebo třeba když chce vystavit recept opakovaný, nebo prostě s informací, že je nějakým způsobem nemocný a on tu informaci může zadat přes zabezpečený portál a lékař to potom postupně zpracovává. Emmy mu ty požadavky i různě roztřídí, aby věděl co je akutní a co jsou jen nějaké administrativní záležitosti, a zároveň mu Emmy pomůže položit pacientovi otázky, na které potřebuje odpověď tak, aby byl schopný na ně správným způsobem reagovat. To v minulosti bylo někdy velmi obtížné, protože jsme si s pacienty vyměňovali spoustu emailů, dotazovali jsme se ještě na zaměstnavatele, na různé posudky, které po nás chtěli nebo jsme se snažili z nich tyto informace získat po telefonu, a jak víte, tak po telefonu ten obraz od pacienta nezískáte, třeba náhled na nějaký formulář, který po nás chce vyplnit. A tohle všechno nám Emmy usnadňuje v ordinaci a ta komunikace pak probíhá skutečně hladce a jednoduše, jak ze strany pacienta, tak i pro nás v ordinaci je to velký přínos, protože ty informace dostaneme všechny najednou a můžeme třeba pacientovi umožnit, se buďto s tím požadavkem objednat, velmi jednoduše jedním kliknutím, a nebo ten požadavek jsme schopni vyřídit i na dálku. A zároveň nám Emmy pomáhá si zorganizovat i lépe práci v ordinaci. Pomáhá nám třeba oddělit objednávání infekčních pacientů od neinfekčních, a my vidíme ohromný potenciál v tom, co všechno vlastně ten software a vůbec počítače dokáží, a v čem by nám mohly nahradit tu nesmyslnou administrativní práci, kterou my často děláme tím, že vyplňujeme znovu a znovu dotazníky, znovu a znovu nějaké formuláře. A já říkám, že to co umí dělat počítač, by prostě neměl dělat ani lékař ani sestra.
Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Zvládnou s Emmy pracovat i senioři nebo lidé, kteří neumí moc pracovat s počítačem? Zvládnou to?
Ondřej Sobotka, lékař: Zvládají to. Je to otázka, kterou dostáváme zas a znova a je to úžasné, že i senioři zvládají s Emmy pracovat velmi dobře. Myslím, že v současné chvíli máme rekord, že nejstaršímu pacientovi, který nás v těch ordinacích, kde už Emmy slouží, tak tomu nejstaršímu pacientovi bylo 84 let. Samozřejmě je možnost, že seniorům pomáhají vnuci, děti. A ten problém není. Setkáváme se s tím, že senioři naopak Emmy přijímají velmi pozitivně. Je to až dojemné, jak jsou někdy nadšení. Jedna kolegyně, která používá Emmy, tak říká, kdo je schopný napsat e-mail je schopný obsloužit i Emmy nebo kontaktovat nás přes Emmy. A to skutečně vidíme. A naopak vidíme někdy spíš i u mladších ročníků, prostě pokud někdo k té technice nemá vztah, jsou i v dnešní době třicátníci, čtyřicátníci, kteří odmítají používat i mobilní telefony. Prostě tak to je, a my nemáme ambice nutit všem pacientům, aby nás kontaktovali přes Emmy, ale díky tomu, že velká většina pacientů Emmy v našich ordinacích už používá, tak, díky tomu, je potom snazší se dovolat, když to někdo nezvládá, anebo když je skutečně nějaký urgentní problém, protože Emmy samozřejmě není pro vyřizování nějakých urgentních požadavků.
Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Říkáte, že velká spousta pacientů Emmy využívá, naopak, kolik lékařů ve svých ordinacích už systém má a pracuje s ním?
Ondřej Sobotka, lékař: Tak máme v současné chvíli tři desítky ordinací praktických lékařů, kteří Emmy používají kratší nebo delší dobu. První ordinace, kde jsme Emmy nasadili, byla moje ordinace na pražském Chodově, kde jsme začali, jestli si dobře pamatuju devátého prosince před Vánoci, a byli jsme velmi pozitivně překvapeni, jak rychle pacienti komunikaci přes Emmy přijali a v podstatě mi během jednoho týdne poklesly e-maily do ordinace na jednu třetinu a z toho ještě mnoho pacientů, když zjistilo, že vlastně, když nám poslali email, že nám ten požadavek mohou zaslat přes Emmy, tak ještě část těch požadavků nám rovnou poslali do Emmy, takže to přijetí od pacientů bylo velmi rychlé. Takže bychom si přáli, aby to přijetí bylo velmi rychlé i od lékařů, takže snažíme se tu informaci mezi lékaři rozšířit, protože nám skutečně velmi usnadňuje práci v ordinaci a máme to i spočítané, že v podstatě Emmy ušetří až 90 minut denně nějaké administrativy, ať už je to telefonování, ať už je to zadávání nějakých žádanek. Tak tohle je ohromná úspora.
Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Hovořil jste o tom, že data jsou zabezpečena, čím přesvědčíte své pacienty, že tomu tak opravdu je?
Ondřej Sobotka, lékař: No to je dobrá otázka, ale asi každý, kdo používá třeba internetové bankovnictví, tak také věří tomu, že ta banka má zabezpečený přístup. My také používáme zabezpečený přístup, který je podobný tomu bankovnímu. Nemáme žádné počítače, servery, někde v garáži, ale využíváme systém Amazonu, který je velmi bezpečný a využívají ho velké firmy světového formátu.
Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Pane doktore já Vám děkuji za rozhovor, za představení systému Emmy, který pomáhá praktickým lékařům i pacientům k rychlejšímu propojení.
Ondřej Sobotka, lékař: Velmi mě těšilo a přeji všem pacientům, hlavně, aby byli zdrávi, aby nás lékaře potřebovali co nejméně, ale když už nás budou kontaktovat, tak aby se k nám nemuseli pokoušet dovolat a aby jim v tom Emmy byla dobrou pomocnicí.
Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Mějte hezký den. Na shledanou.
Ondřej Sobotka, lékař: Na shledanou.
Redakčně upraveno / zkráceno.