Mimořádná zpráva:
Načítám...
  • Načítám...
>
Host dne

Host dne

Petr Sýkora, ředitel divadelního festivalu a Vladimír Polák, herec: 16. Shakespearovské slavnosti Ostrava startují 16. července

Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Letošní, již šestnáctý ročník divadelního festivalu Letní shakespearovské slavnosti Ostrava 2023 divákům nabídne 6 titulů včetně jedné nové a jedné obnovené premiéry. Podrobnosti už od mých dnešních hostů Petra Sýkory a Vladimíra Poláka. Dobrý den, pánové, vítejte.

Vladimír Polák, herec: Dobrý den.

Petr Sýkora, ředitel festivalu: Dobrý den.

Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Celkem 20 představení čeká Ostravu a je se určitě na co těšit. Festival v červenci, čili tuto neděli, zahájí premiéra komedie Jak se vám líbí režiséra Jakuba Nvoty? Na co se Vy nejvíce těšíte?

Petr Sýkora, ředitel festivalu: Každý ten titul má své kouzlo. Tím, že se to hraje a hraje se to pod hvězdnou oblohou, přináší to úžasnou atmosféru, tudíž každá z těch Shakespearovských her je prostě kouzelná.

Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Vladimíre, Vy jste spoluzakladatelem Shakespearovských slavností tady v Ostravě. Také jste mi prozradil, že už máte za sebou 20 rolí.

Vladimír Polák, herec: 12.

Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: 12 rolí, promiňte. Vy můžete divákům přinést i pohled z té druhé strany. Nejenom jako pořadatel, ale i z pozice herce, protože častokrát v představeních reagujete na ty diváky.

Vladimír Polák, herec: Martin Hilský, náš jeden z největších překladatelů a první překladatel, který přeložil Shakespeara celého, jakože všechny hry, řekl, že Shakespearovy hry mají tisíce osudů a tisíce životů. Jak řekl Shakespeare: "Není malých rolí", takže každá rolnička má svůj charakter, svůj vývoj. Proto herci všeobecně mají rádi Shakespeara jako takového. Sen noci svatojánské je jedna z nejhranějších Shakespearovských her na světě, proto jsme udělali další představení. Tuším, že je tam přes šest představení, na které si diváci mohou ještě teď koupit lístky, protože jsme tu nabídku z důvodu zájmu rozšířili. Premiéra byla minulým rokem. Já ve Snu noci svatojánském hraju už potřetí a vždy to byl nějaký řemeslník. Hrát řemeslníka je pro herce, a zvláště pak pro komiky, skvělá příležitost, protože na bandu řemeslníků se vždycky všichni těší. Chvilku je té romantiky Lysandr, Hermia, Démétrius a Helena a pak přichází řemeslníci. Jak řekla jedna má zkušená kolegyně Lenka Sasínová: "Jak ve Snu noci svatojánské nejsou dobře postaveni řemeslníci, tak to nemá smysl."

Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Šestnáctý ročník, to znamená, že když se Vy z pozice herce ohlédnete na těch minulých patnáct ročníků, v čem jsou jiné? Ty představení se častokrát opakují. I Vy jste sám řekl, že když některé představení divákům letos unikne, mohou se těšit na příští rok.

Vladimír Polák, herec: Já si myslím, že je tam vždy rozdíl, protože člověk může vidět nový režijní rukopis nebo nový pohled dramaturga a to všechno ten festival přináší. Když se Vám líbilo, jak jsme to hráli v ostravské produkci před pěti lety a pravidelně jste chodili, tak najednou dnes to přináší nový koncept a Shakespeare se dá jinak vyložit. On právě skýtá to, jak vyložit ty postavy a ty zápletky, a proto je to pro každého režiséra velká výzva. Navíc se divadlo vyvíjí jako každé umění, vrství se. Proto si myslím, že vidět rukopis nějakého nového zajímavého režiséra je vždy pro kulturního člověka povznášející. Už i Sen noci svatojánské. Vždy se řeší, jestli je to klasické nebo ne. Nemyslím si, že Shakespeare má být klasický, že bychom měli být v renesančních kostýmech. Divadlo je z mého pohledu buď dobré, nebo špatné. A jestli má moderní rukopis nebo nemá, to si myslím, že není důležité. A myslím si, že to dokázala právě režisérka Adéla Laštovková Stodolová, která udělala opravdu dynamické představení a nezapřela v sobě i vynikající choreografku.

Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Teď tady padlo, že se divadlo i představení vyvíjí. Jak se za těch patnáct let změnili diváci, kteří chodí na Shakespearovské slavnosti?

Petr Sýkora, ředitel festivalu: Tam se to proměnilo celkem dost. Zaznamenáváme tu změnu po covidu, proměnilo se to do takové fáze, že začali chodit lidi, kteří normálně do divadla vůbec nechodí. Třeba ty Shakespearovské hry pro ně jsou jedinou kulturní zkušeností. Samozřejmě máme skalní fanoušky, kteří na to čekají, jak se spustí předprodej a kliknou, aby měli to svoje místo. Ale je tam velké procento lidí, kteří chodí na Shakespearovské hry, pro které je to jedna z mála divadelních akcí za rok.

Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Pojďme říct, co je největším tahákem nebo kdo je největším tahákem. Herecké obsazení jsme tady nezmínili.

Petr Sýkora, ředitel festivalu: V každé hře, například v těch pražských, diváci budou moci vidět ty známé tváře z filmů a seriálů, těch jmen je tam celá řada. V těch ostravských jsou ti lidé taky, ale plus je to namícháno a doplněno těmi skvělými ostravskými herci a musím říct, že to vytváří velmi silnou a poctivou divadelní skladbu. Ty věci, se kterýma my jako Ostraváci cestujeme do dalších měst, jsou velmi oblíbené, Ostraváci jsou velmi oblíbení a chodí se. Nechodí se na jména, ale chodí se na Ostraváky. My to tak máme rádi a jsme na to velmi hrdí. Jsme moc rádi, že taková situace je a vždy, když tvoříme novou inscenaci, pracujeme na tom, aby skladba celého týmu byla taková, aby tohle město podpořila. Abychom mohli takto vyjet a oni si řekli: "Jdeme na Ostraváky."

Vladimír Polák, herec: Ostravská produkce má ještě tu výhodu, že jsou na jevišti herci všech ostravských divadel, které byste nikde jinde vidět takhle nemohli. Do toho ještě pozíváme herce, kteří třeba Ostravou prošli. Buď studovali konzervatoř, nebo tady začínali, měli krátké angažmá. A právě ve Snu noci svatojánském se do Ostravy vrací Zuzana Krajnarová, která tady studovala.

Petr Sýkora, ředitel festivalu: Potom Tomáš Dastlík je známý ze seriálů.

Vladimír Polák, herec: Ten měl krásnou éru v Divadle Petra Bezruče. A Šimon Krupa, mladý kluk, který odešel z Komorní scény Aréna do Národního divadla. Petr Buchta, taky z ostravské konzervatoře. Najednou jsou to takové jakoby návraty do Ostravy a všichni se na to těší.

Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Pojďme ještě říci praktické informace pro naše diváky. Jak je to s parkováním, jak je to s oblečením, jak je to s počasím?

Petr Sýkora, ředitel festivalu: Co se týče parkování, většina festivalu je přímo u hradu, kde je poměrně dost velké parkoviště. Organizačně skvěle funguje městská policie, která navádí řidiče, aby všechno proběhlo hladce. Teď na začátku festivalu tam ale bude stanové městečko hudebního festivalu Colours of Ostrava, takže bude nejlepší, když v těch prvních třech představeních lidé zaparkují na Černé louce a přejdou si přes lávku směrem k hradu. Takto to bude nejjednodušší, protože se tam určitě budou mísit lidé s celým stanovým městečkem. Co se týče oblečení, to může říct Vláďa.

Vladimír Polák, herec: Jednoduše, nechodit v divadelních róbách, hlavně dámy. Protože přece jenom se setmí a i v létě bývá velký propad teploty, proto ať lidé jdou tak, aby vždy měli něco s sebou, aby se mohli doobléknout. Nejlépe něco nepromokavého, kdyby se spustil malý deštík. I při malém deštíku hrajeme. My vždycky říkáme: "Když to vydrží diváci, vydrží to i herci".

Petr Sýkora, ředitel festivalu: Paradoxně diváci to mají velmi rádi, protože vidí, jak moknout ti herci a říkají si: "To je úžasný".

Vladimír Polák, herec: Ještě jedna velmi důležitá věc, co se týče festivalu. Bavili jsme se o tom, že některá představení jsou vyprodaná. Je tady jediná šance přesvědčit svého šéfa nebo majitele firmy, ať se stane sponzorem Shakespearovských slavností, ti vždycky lístky mají.

Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Pěkná tečka na závěr našeho rozhovoru. Děkuji Vám za něj a vy jste zváni na Shakespearovské slavnosti na Slezskoostravský hrad.

Redakčně upraveno / zkráceno.

Mohlo by Vás také zajímat

Pořad: Host dne
Petr Sýkora, ředitel divadelního festivalu a Vladimír Polák, herec: 16. Shakespearovské slavnosti Ostrava startují 16. července
12. července 2023, 17:14

Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Letošní, již šestnáctý ročník divadelního festivalu Letní shakespearovské slavnosti Ostrava 2023 divákům nabídne 6 titulů včetně jedné nové a jedné obnovené premiéry. Podrobnosti už od mých dnešních hostů Petra Sýkory a Vladimíra Poláka. Dobrý den, pánové, vítejte.

Vladimír Polák, herec: Dobrý den.

Petr Sýkora, ředitel festivalu: Dobrý den.

Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Celkem 20 představení čeká Ostravu a je se určitě na co těšit. Festival v červenci, čili tuto neděli, zahájí premiéra komedie Jak se vám líbí režiséra Jakuba Nvoty? Na co se Vy nejvíce těšíte?

Petr Sýkora, ředitel festivalu: Každý ten titul má své kouzlo. Tím, že se to hraje a hraje se to pod hvězdnou oblohou, přináší to úžasnou atmosféru, tudíž každá z těch Shakespearovských her je prostě kouzelná.

Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Vladimíre, Vy jste spoluzakladatelem Shakespearovských slavností tady v Ostravě. Také jste mi prozradil, že už máte za sebou 20 rolí.

Vladimír Polák, herec: 12.

Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: 12 rolí, promiňte. Vy můžete divákům přinést i pohled z té druhé strany. Nejenom jako pořadatel, ale i z pozice herce, protože častokrát v představeních reagujete na ty diváky.

Vladimír Polák, herec: Martin Hilský, náš jeden z největších překladatelů a první překladatel, který přeložil Shakespeara celého, jakože všechny hry, řekl, že Shakespearovy hry mají tisíce osudů a tisíce životů. Jak řekl Shakespeare: "Není malých rolí", takže každá rolnička má svůj charakter, svůj vývoj. Proto herci všeobecně mají rádi Shakespeara jako takového. Sen noci svatojánské je jedna z nejhranějších Shakespearovských her na světě, proto jsme udělali další představení. Tuším, že je tam přes šest představení, na které si diváci mohou ještě teď koupit lístky, protože jsme tu nabídku z důvodu zájmu rozšířili. Premiéra byla minulým rokem. Já ve Snu noci svatojánském hraju už potřetí a vždy to byl nějaký řemeslník. Hrát řemeslníka je pro herce, a zvláště pak pro komiky, skvělá příležitost, protože na bandu řemeslníků se vždycky všichni těší. Chvilku je té romantiky Lysandr, Hermia, Démétrius a Helena a pak přichází řemeslníci. Jak řekla jedna má zkušená kolegyně Lenka Sasínová: "Jak ve Snu noci svatojánské nejsou dobře postaveni řemeslníci, tak to nemá smysl."

Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Šestnáctý ročník, to znamená, že když se Vy z pozice herce ohlédnete na těch minulých patnáct ročníků, v čem jsou jiné? Ty představení se častokrát opakují. I Vy jste sám řekl, že když některé představení divákům letos unikne, mohou se těšit na příští rok.

Vladimír Polák, herec: Já si myslím, že je tam vždy rozdíl, protože člověk může vidět nový režijní rukopis nebo nový pohled dramaturga a to všechno ten festival přináší. Když se Vám líbilo, jak jsme to hráli v ostravské produkci před pěti lety a pravidelně jste chodili, tak najednou dnes to přináší nový koncept a Shakespeare se dá jinak vyložit. On právě skýtá to, jak vyložit ty postavy a ty zápletky, a proto je to pro každého režiséra velká výzva. Navíc se divadlo vyvíjí jako každé umění, vrství se. Proto si myslím, že vidět rukopis nějakého nového zajímavého režiséra je vždy pro kulturního člověka povznášející. Už i Sen noci svatojánské. Vždy se řeší, jestli je to klasické nebo ne. Nemyslím si, že Shakespeare má být klasický, že bychom měli být v renesančních kostýmech. Divadlo je z mého pohledu buď dobré, nebo špatné. A jestli má moderní rukopis nebo nemá, to si myslím, že není důležité. A myslím si, že to dokázala právě režisérka Adéla Laštovková Stodolová, která udělala opravdu dynamické představení a nezapřela v sobě i vynikající choreografku.

Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Teď tady padlo, že se divadlo i představení vyvíjí. Jak se za těch patnáct let změnili diváci, kteří chodí na Shakespearovské slavnosti?

Petr Sýkora, ředitel festivalu: Tam se to proměnilo celkem dost. Zaznamenáváme tu změnu po covidu, proměnilo se to do takové fáze, že začali chodit lidi, kteří normálně do divadla vůbec nechodí. Třeba ty Shakespearovské hry pro ně jsou jedinou kulturní zkušeností. Samozřejmě máme skalní fanoušky, kteří na to čekají, jak se spustí předprodej a kliknou, aby měli to svoje místo. Ale je tam velké procento lidí, kteří chodí na Shakespearovské hry, pro které je to jedna z mála divadelních akcí za rok.

Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Pojďme říct, co je největším tahákem nebo kdo je největším tahákem. Herecké obsazení jsme tady nezmínili.

Petr Sýkora, ředitel festivalu: V každé hře, například v těch pražských, diváci budou moci vidět ty známé tváře z filmů a seriálů, těch jmen je tam celá řada. V těch ostravských jsou ti lidé taky, ale plus je to namícháno a doplněno těmi skvělými ostravskými herci a musím říct, že to vytváří velmi silnou a poctivou divadelní skladbu. Ty věci, se kterýma my jako Ostraváci cestujeme do dalších měst, jsou velmi oblíbené, Ostraváci jsou velmi oblíbení a chodí se. Nechodí se na jména, ale chodí se na Ostraváky. My to tak máme rádi a jsme na to velmi hrdí. Jsme moc rádi, že taková situace je a vždy, když tvoříme novou inscenaci, pracujeme na tom, aby skladba celého týmu byla taková, aby tohle město podpořila. Abychom mohli takto vyjet a oni si řekli: "Jdeme na Ostraváky."

Vladimír Polák, herec: Ostravská produkce má ještě tu výhodu, že jsou na jevišti herci všech ostravských divadel, které byste nikde jinde vidět takhle nemohli. Do toho ještě pozíváme herce, kteří třeba Ostravou prošli. Buď studovali konzervatoř, nebo tady začínali, měli krátké angažmá. A právě ve Snu noci svatojánském se do Ostravy vrací Zuzana Krajnarová, která tady studovala.

Petr Sýkora, ředitel festivalu: Potom Tomáš Dastlík je známý ze seriálů.

Vladimír Polák, herec: Ten měl krásnou éru v Divadle Petra Bezruče. A Šimon Krupa, mladý kluk, který odešel z Komorní scény Aréna do Národního divadla. Petr Buchta, taky z ostravské konzervatoře. Najednou jsou to takové jakoby návraty do Ostravy a všichni se na to těší.

Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Pojďme ještě říci praktické informace pro naše diváky. Jak je to s parkováním, jak je to s oblečením, jak je to s počasím?

Petr Sýkora, ředitel festivalu: Co se týče parkování, většina festivalu je přímo u hradu, kde je poměrně dost velké parkoviště. Organizačně skvěle funguje městská policie, která navádí řidiče, aby všechno proběhlo hladce. Teď na začátku festivalu tam ale bude stanové městečko hudebního festivalu Colours of Ostrava, takže bude nejlepší, když v těch prvních třech představeních lidé zaparkují na Černé louce a přejdou si přes lávku směrem k hradu. Takto to bude nejjednodušší, protože se tam určitě budou mísit lidé s celým stanovým městečkem. Co se týče oblečení, to může říct Vláďa.

Vladimír Polák, herec: Jednoduše, nechodit v divadelních róbách, hlavně dámy. Protože přece jenom se setmí a i v létě bývá velký propad teploty, proto ať lidé jdou tak, aby vždy měli něco s sebou, aby se mohli doobléknout. Nejlépe něco nepromokavého, kdyby se spustil malý deštík. I při malém deštíku hrajeme. My vždycky říkáme: "Když to vydrží diváci, vydrží to i herci".

Petr Sýkora, ředitel festivalu: Paradoxně diváci to mají velmi rádi, protože vidí, jak moknout ti herci a říkají si: "To je úžasný".

Vladimír Polák, herec: Ještě jedna velmi důležitá věc, co se týče festivalu. Bavili jsme se o tom, že některá představení jsou vyprodaná. Je tady jediná šance přesvědčit svého šéfa nebo majitele firmy, ať se stane sponzorem Shakespearovských slavností, ti vždycky lístky mají.

Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Pěkná tečka na závěr našeho rozhovoru. Děkuji Vám za něj a vy jste zváni na Shakespearovské slavnosti na Slezskoostravský hrad.

Redakčně upraveno / zkráceno.

Zdroj: https://polar.cz/porady/host-dne/host-dne-12-07-2023-17-14