Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Ostrava mění svou tvář už od roku 1994, kdy byla na území města zastavena těžba uhlí. Transformovala se ekonomická struktura, mění se životní styl obyvatel, přizpůsobuje se i nabídka služeb pro návštěvníky. Město se mění také po stránce urbanistické. Ve studiu vítám ředitele Městského ateliéru prostorového plánování a architektury Ondřeje Vysloužila. Dobrý den, vítejte pane řediteli.
Ondřej Vysloužil, ředitel MAPPA Ostrava: Dobrý den, děkuji za pozvání.
Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Než se budeme věnovat jednotlivými místům v Ostravě, která se mění nebo jsou v plánu, aby se změnila, řekněte, podle čeho hledáte lokality, ve kterých budete pracovat, navrhovat jejich nový vzhled? Jak která ta lokalita dostává přednost a proč?
Ondřej Vysloužil, ředitel MAPPA Ostrava: No tím, že našim vlastně hlavním krédem je, že navrhujeme město nebo tvoříme město pro lidi, tak se snažíme, pokud samozřejmě nejdeme po konkrétním problému, kdy je z různých důvodů potřeba to místo řešit, tak jdeme po těch místech, kde těch lidí je přirozeně nejvíc. Ať už obyvatel Ostravy, kteří ta místa navštěvují, bydlí v nich anebo počítáme i návštěvníky Ostravy, to znamená řekněme místa, která mohou být výkladní skříní města, která město nějakým způsobem prezentují. To znamená tam, kde je vlastně nejvíce lidí a tím pádem přirozeně největší potřeba to řešit.
Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Znamená to, že to jsou vaše kritéria při výběru těch míst lokality?
Ondřej Vysloužil, ředitel MAPPA Ostrava: Jsou to jedno z kritérií. Jak jsem říkal, pokud není zrovna nějaký daný problém, kterému je potřeba se věnovat. Tak pokud bychom si měli vybrat, tak opravdu je to jedním z hlavních kritérií, kde jsou ti lidé a zda to území ti lidé využívají. To znamená, čím více ho využívají, tak tím je potřebnější ho řešit.
Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: No a teď k jednotlivým projektům. Co Ostravu, ale nejen ji trápí je nedostatek parkovacích míst. Proto v Ostravě bude vybudován už za dva roky, jestli všechno dobře půjde, parkovací dům. Proč parkovací dům? Proč nejdete pod zem?
Ondřej Vysloužil, ředitel MAPPA Ostrava: Tak já bych ještě vás opravil s časem, protože dva roky určitě se budeme zabývat přípravou té stavby a bude se hledat vlastně investor. Je otázka, jestli do toho půjde město nebo někdo soukromý. Pokud se bavíme o parkovacím domě za katedrálou, který vzešel z architektonické soutěže, kterou pořádá Městský ateliér. Představou je, že se musí uvolnit ten veřejný prostor, ty ulice se musí více jako zobytnit. A jelikož vlastně kapacitně samozřejmě nestačí pro všechny potřeby, tak je potřeba vybudovat nějakou kapacitu novou. Jestliže tedy nechceme mít v ulicích auta, musíme je dostat někam jinam, někam dovnitř. Samozřejmě to místo pro ten parkovací dům není úplně nejvhodnější, protože je v samotném srdci města. Na druhou stranu je tam zase ale mnoho funkcí, které to parkování potřebují a jsou tam proluky, které bez právě jakýchsi kapacit parkovacích neumíme zastavit. A zároveň, ještě je naším cílem i zrušit stávající parkoviště, které je před vstupem do katedrály, a zároveň i před vstupem do divadla Jiřího Myrona.
Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Možná obecně pro Ostravu, nebylo by právě už jenom z toho, co říkáte, že třeba například v centru ten parkovací dům na tom místě není úplně vhodný. Co kdybyste řešily podzemní parkovací stání?
Ondřej Vysloužil, ředitel MAPPA Ostrava: Tady se na to musíme dívat z ekonomického pohledu. Ano, podzemní parkovací stání jsou v pořádku, jsou určitě skvělá. Umožňují nám opravdu tu volnost na povrchu a zároveň vlastně to, co nechceme vidět, co nás obtěžuje, tak můžeme dát pod zem. Ale ekonomika těch parkovacích podzemních domů je nemilosrdný. Zvláště i třeba v Ostravě, kde se potýkáme s různými kontaminace. V případě centra města třeba s podzemní vodou, vždycky musíme velmi důkladně zvážit, jestli na to máme. Jestli se to vyplatí.
Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Můžete tedy říct, o kolik se navýší částka nebo jaký je rozdíl mezi nadzemními a podzemními garážemi?
Ondřej Vysloužil, ředitel MAPPA Ostrava: Velice zjednodušeně se počítají náklady na jedno parkovací stání podzemí milion korun na jedno stání. A je to jen orientační odhad a na povrchu je to kolem tři sta tisíc.
Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Tak od parkování odstoupíme k dalšímu tématu, to je ostravský bulvár. Ulice 28. Října, tam bylo vybráno několik lokalit. Tam by se moc bourat, stavět, budovat nemělo spíš takové drobnosti, které zpříjemní tu ulici 28. Října.
Ondřej Vysloužil, ředitel MAPPA Ostrava: My to máme vlastně v mnoha takových jako navrhovaných rovinách, které souvisí řekněme s investicemi a rychlostí právě do těch úprav. Můžu navázat na to, že to je třeba to místo, které je tou výkladní skříní, tím důležitým veřejným prostorem městským a mnoho lidí to využívá a právě i těch návštěvníků. Takže proto jsme si i vybrali, že to je důležité téma. A zároveň je na této dlouhé ose, spojnici dvou velkých městských celků, tak jsou i důležité funkce. Je tam krajský úřad. Je tam připravovaná koncertní hala a další důležité stavby. A my chceme, aby zaprvé jsme to řekněme oprášili a uklidili tam, kde se to teď dá v brzké době udělat, zase vybrali jsme vlastně místa, která jsou nějakým způsobem klíčová, jsou hodně navštěvovaná, a kde si můžeme třeba i na zkoušku něco modelově vyzkoušet, co by mohlo fungovat, co by třeba lidem mohlo v užívání toho prostoru pomoct a co by ten prostor zatraktivnilo. A dále máme, dále máme vlastně už jako ten samotný koncept. Tu koncepci třídy jak vlastně to do budoucna by mohlo vypadat a kam bychom měli těmi postupnými investičními kroky směřovat. A to je ať už nějaké plochy pro novou zástavbu, která by tam mohla kolem té městské třídy vzniknout, tak třeba i takové větší jako infrastrukturní změny, že tam chceme třeba dostat místy stromořadí, to znamená, stromy potřebují nějaký prostor. Potřebujeme tam vlastně další zázemí, mobiliář, zkvalitnění povrchů a podobně. To znamená, my chceme tou naší koncepcí, kterou připravujeme ukázat, jak vlastně do budoucna by mohla ta městská třída vypadat a jaké je potřeba pro to udělat postupné kroky, řekněme scénáře.
Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Co také aktuálně řešíte je modernizace sídlišť v Ostravě. Co jim chybí těm ostravským sídlištěm?
Ondřej Vysloužil, ředitel MAPPA Ostrava: Tam si dovolím doplnit. My to intenzivně sledujeme, ale přímo vlastně ty řekněme koncepční dokumenty na modernizaci sídlišť zpracovávali vlastně externí týmy projekční a důležité je to pro nás proto, že sídliště jsou území, kde žije v Ostravě nejvíce lidí. Zároveň víme, že ta sídliště už po čase samozřejmě místy po čase zcela nevyhovují těm požadavkům. Že je potřeba přinést něco nového, obohatit to tam. My sledujeme to, že zaprvé už třeba jen těch studií byly nějaké participace. Jednání s občany anebo s odborníky, takže to je taky důležité zapojení jakési širší komunity do toho návrhu. To důležité. A zase jsou tam ty scénáře, ty jednotlivé kroky, které hovoří třeba i o tom, že je potřeba infrastrukturu a sítě už navrhovat vlastně koncepčně s vizí. Přesně vymezit koridory kam se budou řekněme plynovody, vodovody a podobně umisťovat tak, abychom tam pak mohli vysázet třeba stromy, kvalitní zeleň. Abychom tam mohli realizovat třeba chybějící parkoviště a podobně.
Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: A teď ke stavbě nového mostu přes řeku Ostravici. Už teď se o něm mluví, že by to mohla být budoucí dominanta Ostravy. Tak v jaké fázi ten projekt je?
Ondřej Vysloužil, ředitel MAPPA Ostrava: V tuto chvíli je dokončován takzvaný investiční záměr, což je pro představu je to studie, která je doplněna o projednání, čili víme, že to bude realizovatelné ten návrh. Jsou tam další údaje včetně vlastně nějaké cenové kalkulace provozních nákladů a podobně. Mělo by to být představeno potom veřejně ke konci prázdnin nebo spíše na začátku září. Uvažujeme, že by byla nějaká prezentace u nás v Městském ateliéru. A ten most je pro mě velice zajímavý v tom, že má to být vlastně most, který bude mít městský charakter. Bude budován na místě dnešních dvou mostů vedle sebe takzvané soumostí, který je vlastně i charakterově čistě dopravní stavbou a člověk by tam vlastně i jakoby neměl, co hledat. Ale ten most nahradí toto soumostí a bude propojovat břeh moravský a slezský v místě, kde se vlastně připravuje jako dostavba širšího centra města. Vedle černé louky, buduje se tam i univerzita a je tam prostor pro další stavby. A zajímavý je v tom, že on vlastně bude propojovat jako zastavěné území v centru města. A na Slezské Ostravě je tam vlastně území hradu, které je i vlastně obklopeno zelení, která má i třeba nějakou jako funkci ochranné zeleně. Jsou tam vlastně i nějaká hodnotná území. A on ten most se bude muset umět chovat v obou prostředích. Jak ve městě, tak i v té zajímavé krajině. A pak se samozřejmě budeme bavit i o tom, jak třeba do budoucna jako posunout tu slezskou část, Slezskou Ostravu. Co by tam třeba mohlo vzniknout, aby to koexistovalo jak s tím hradem, tak s tou přírodou, která tam je a zase to vlastně jako by potom vázalo dál na oblast dále směrem k Radvanicím tak, aby se to město propojovalo v těch částech.
Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Já Vám děkuji za rozhovor.
Ondřej Vysloužil, ředitel MAPPA Ostrava: Děkuji také. Děkuji za pozvání.
Redakčně upraveno / zkráceno.