Renáta Eleanora Orlíková : Do studia jsem si pozvala Vojtěcha Spáčila děkana Ekonomické fakulty Vysoké školy báňské Technické univerzity a našim tématem je aktuální situace na fakultě a také rekapitulace toho, co se dělo v období nouzového stavu. Dobrý den vám u televizních obrazovek a také hezké odpoledne v našem studiu.
Vojtěch Spáčil, děkan ekonomické fakulty Vysoké školy báňské: Dobrý den pro vaše posluchače.
Renáta Eleanora Orlíková : Tak já do toho skočím jak se říká rovnýma nohama na fakultě studuje 90 čínských studentů. Také proto jste už vlastně na konci ledna řešili proti epidemická opatření. Jak?
Vojtěch Spáčil, děkan ekonomické fakulty Vysoké školy báňské: Už jsem to řešil od ledna z toho důvodu že to byla trošku nešťastná souhra náhod. Protože naši studenti tradičně odjížděli v lednu na lunární oslavu nového rok. Takže měli naplánované odjezdy zhruba na 15. ledna, odjeli a 23 ledna se vyhlásila karanténa, takže se ocitli v pasti protože se nemohli vrátit a nikdo z nás netušil kdy a za jakých podmínek jim to bude umožněno. A myslím, že se nám to podařilo zdárně vysvětlit, aby zůstali v Číně a my jsme zahájili okamžitě distanční výuku. Nicméně se nám stalo, že dvě studentky se rozhodly, že využijí poslední letecké spojení, které bylo dispozici a vrátily se do Prahy a oznámil to v době, kdy už seděl v letadle. Takže my jsme v podstatě nemohli vůbec nic dělat, takže jsme dali vědět krajské hygienické stanici, na letišti na ně čekala policie, změřili jim teplotu, posadili se do RegioJetu a jeli do Ostravy. Ovšem potom šli do karantény. Naštěstí pan rektor včas připravil objekt pro karanténu, takže tímto způsobem jsme to vyřešili. Od ledna tedy probíhá distanční výuka, se všemi studenty komunikujeme na pravidelné bázi, protože samozřejmě mnoho z těch studentů jsou v takzvaných končících ročnících. Letos by měli předložit bakalářské nebo diplomové práce a vykonat státnice.
Renáta Eleanora Orlíková : Takže, je to pro ně těžké?
Vojtěch Spáčil, děkan ekonomické fakulty Vysoké školy báňské: Myslím si, že ten přechod do online prostředí proběhl poměrně rychle. Nevnímám tam ani jazykovou bariéru, protože my jsme s nimi komunikovali už předtím v angličtině, takže to všechno běží tak jak má. My jsme museli řešit ještě jeden problém, protože nám asi dobíhá smlouva s čínským partnerem. Na podzim by měla přijet poslední kohorta čínských studentů. Ten projekt trval deset let a proběhl na základě mezivládní dohody mezi Českou republikou a Čínou. Ale bohužel už končí protože čínská strana nepodepsala s českou vládou pokračování, takže ještě řešíme přijímací zkoušky, tak aby ti studenti mohli přijet na podzimní termín a mohli začít studovat ten poslední ročník.
Renáta Eleanora Orlíková : Možná přeskočíme to, co jste všechno museli připravovat protože to určitě bylo náročné. Spíš řekněte jak to vlastně teď všechno funguje, jak se připravují na zkoušky. Je to tak, že ti poctiví studenti, kteří se ukazovali že jsou poctiví během té klasické výuky fungují tak i na dálku? Jak to vidíte funguje to i během distančního studia anebo se tam objevují nějaké anomálie?
Vojtěch Spáčil, děkan ekonomické fakulty Vysoké školy báňské: My jsme instruovali vyučující aby se nespoléhali na ty klasické způsoby zkoušení a nepoužívali testy a,b,c,d nebo nějaké otevřené otázky a tak dále. A aby hledali nějaké jiné možnosti zakončení toho předmětu protože to se k tomu nabízelo. Takže já se přiznám, že já taky ještě mám na starosti dva předměty a domluvil jsem těm studentům projekt. Je samostatný, ověří si na něm ty věci, které se naučili a nemusíme to dělat tím klasickým způsobem. A tady vlastně možnost přehodnotit ten způsob, který jsme používali doposud. A zkusit se podívat na to jinýma očima, angličané tomu říkají out of box. Třeba vystoupí z toho stínu, vystoupí z té rutiny, kterou jsme celou dobu používali. Důležité je hledat nějaké jiné možnosti, aby si odnesli co nejvíc. Možná ty projekty přinesou lepší zpětnou vazbu. Já jsem myslel, že největší problém bude s matematikou. A myslel jsem si, že vyučující budou trvat na tom, aby se zkoušelo prezenčně ale překvapili mě a našli takový způsob, kdy oni těm studentům zadávají příklady a studenti jim je pak ukážou na obrazovce. A matematici říkají, že jim ani tak nejde o ten samotný výsledek, ale spíš o ten postup, jak ten student k tomu dospěl. Říkám je to pro nás úplně čerstvá zkušenost protože jsme to nikdy neabsolvovali.
Renáta Eleanora Orlíková : Budete z těch zkušeností čerpáte i v dalších letech?
Vojtěch Spáčil, děkan ekonomické fakulty Vysoké školy báňské: Určitě. My jsme teď spustili výzkum, a ptáme se studentů jak jsou spokojeni s výukou, jak probíhala. Někteří si stěžují, že to bylo málo. Jiní zase že toho bylo moc. Takže jsou různé přístupy a my se snažíme to zpracovat. A stejně tak se budeme ptát na zkoušení. Protože ta zpětná vazba je strašně důležitá.
Renáta Eleanora Orlíková : Jak to bude s přijímacím řízením. Já jsem se dočetla, že k vám hlásí studenti nejen z České republiky nebo nejen z Moravskoslezského kraje ale i ze zahraničí tak jak budou probíhat přijímací zkoušky.
Vojtěch Spáčil, děkan ekonomické fakulty Vysoké školy báňské: Já bych to rozdělil na tři stupně. Máme studium bakalářské navazující magisterské a doktorské. Tak co se týče toho studia bakalářského, tak tam klasicky používáme Scio testy a my jsme ten způsob neměnily protože v té době, kdy bylo první kolo, tak většina našich uchazečů už měla tento splněný a připadalo nám to trošku nefér kdybychom ty podmínky změnili. Když 80-90% uchazečů už mělo ten test splněný. U studentů do magisterského studia jsme se rozhodli ty přijímací zkoušky úplně zrušit protože když jsme se rozhodovali tak asi nikdo z nás nevěděl jak to vlastně vypadat. A musím říct že ti studenti samozřejmě jsou vystresovaní ze spousty věcí a připadá nám trošku nefér je ještě stresovat tím, že budeme zase po nich chtít přijímací zkoušky. Navíc my jsme museli posunout termín státních zkoušek takže to bylo v kolizi. Takže tam budeme vybírat studenty na základě výsledků z pěti semestru toho vysokoškolského studia ať už studovali u nás na fakultě nebo studovali na jiné vysoké škole. A ty testy je možné dělat i na Slovensku, takže tam to není problém, ale máme teďka hodně studentů u doktorského studia ze zahraničí tak tam teda budeme používat skype. Hlásí se nám studenti třeba z Pákistánu, z Turecka takže tam zvolíme možnost videokonference a budeme rozhodovat na dálku.
Renáta Eleanora Orlíková : Vaši studenti jsou také zvyklí na výměnné pobyty stejně tak jako pedagogové, tak jak řešíte momentálně tohle téma?
Vojtěch Spáčil, děkan ekonomické fakulty Vysoké školy báňské: Problém je v tom, že ty stáže ať už pedagogů nebo studentů se plánují s velkým předstihem protože když máme partnera tak mu musíme poslat zájemce a student si vybírá předměty, to všechno musíme vždy nějak koordinovanou. Takže nejzazší termín pro většinu těch věcí byl do konce května, kdy ale ti studenti vůbec netušili co bude nebo nebude. Takže mnozí se rozhodli to odložit protože si nebyli úplně jistí. Máme třeba studentku, která chtěla do Singapuru, nevím jestli se tam dostane. Další chtěli jet do Španělska, taky nevíme jak to bude v podzimním termínu. Takže někteří to vzdali, což je dobře škoda ale já to chápu protože je tam riziko a nikdo asi neví do čeho se pouštet. Takže my se snažíme pracovat, komunikovat s těmi partnery a snažíme se nějak fungovat ale nikdo netuší jak to bude. Nicméně co bych chtěl zdůraznit pro nás je to strašně zásadní. Nemůžeme si dovolit, že bychom se zpátky vrátili do ulity že budeme jenom v českém prostředí protože to by bylo strašně špatně to by nás hodilo o x let zpátky. My jsme v podstatě z hlediska publikací ve světovém prostředí protože dnes se všechno posuzuje jako výsledky a výkon pedagogů na vysokých školách. My musíme hledat cesty když to nepůjde tradičně, tak jak to udělat z hlediska distanční způsobu. Teď se nám ozval partner z Hongkongu a nabízela možnost spolupráce sdílení předmětů. A učili bychom studenty společně. Taky neví kdy budou moct přijet a taky o tu šanci nechtějí přijít.
Redakčně upraveno / zkráceno.