Host dne

Dominik Fajkus, klavírista, skladatel: Notový sešit, který pomůže začínajícím klavíristům

Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Na klavír se začal učit v osmnácti, dnes vystupuje s klavírními koncerty. Je autorem virtuální školy na klavír a také realizuje moderně pojaté výchovné koncerty pro školy. Řeč je o Dominiku Fajkusovi. Dobrý den vítejte.

Dominik Fajkus, klavírista, skladatel, lektor: Dobré ráno.

Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Dominiku, já jsem tady řekla, že jste se začal učit na klavír v osmnácti letech. Řekněte ve zkratce ten svůj příběh, protože do té doby jste na žádný nástroj nehrál. Co se stalo, že najednou jste se rozhodl, že budete hrát na klavír a od toho jste vlastně odstartoval tu svoji kariéru?

Dominik Fajkus, klavírista, skladatel, lektor: Byla to jednoduchá metoda. Já jsem ze začátku nevěděl vůbec, na kterých hudební nástroj budu chtít hrát. Převážně teda jsem chtěl zpívat, ale takovou vylučovací metodou jsem zjistil, že neumím zpívat. Na kytaru mi to nešlo, bubny byly moc velké a drahé, ty jsem neměl kam dát. Takže potom jednou, kdy jsem šel kolem bazaru, tak jsem tam viděla takový menší keyboard, ten se mi tak krásně vlezl do pokoje, tak jsem si říkal dobrý, na něj to vyzkouším.

Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Nejdřív jste si koupil nástroj a pak jste začal hrát?

Dominik Fajkus, klavírista, skladatel, lektor: Abych byl upřímný první jsem si koupil tu kytaru, ale tu kytaru jsem měl asi měsíc a zjistil jsem, že mi to vůbec nejde. Takže jsem ji prodal za ty peníze jsem si potom koupil svoje první tetování a potom o půl roku později jsem si všiml toho klávesového nástroje a říkal jsem si tak poslední šance, zkusím ještě tohle.

Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Snad se na mě nebudete zlobit, když se Vás zeptám kolik Vám je let?

Dominik Fajkus, klavírista, skladatel, lektor: Teď už dvacet devět.

Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: To znamená, že hrajete, jestli dobře počítám jedenáct let na klavír. Tak v osmnácti jste začal a dnes, jak už jsem uvedla v úvodu pořádáte výchovné koncerty. Dokonce máme před sebou Pianobook, ke kterému se ještě určitě dostaneme. Takže jak dlouho Vám trvalo, než jste zvládl a ovládl ten klavír a nastartoval tu svojí sólovou kariéru?

Dominik Fajkus, klavírista, skladatel, lektor: Ze začátku to nešlo úplně rychle, protože člověk, když se k tomu nástroji dostane a vlastně nemá k tomu žádného učitele, nemá k tomu žádné podklady, žádné noty, protože noty ani neumí, tak ze začátku jsem si jen poslouchal pěkné melodie na You Tube, které se mi líbily a ty jsem si zkoušel převést do toho nástroje. Takže řekl bych, že první rok byl opravdu jenom seznamovací s tím nástrojem. Potom jsem začal chodit na základní uměleckou školu. Já si myslím, že historicky nejstarší student, to mi bylo devatenáct nebo dvacet a po roce po dvou letech, co jsem tam měl svého perfektního učitele, tak jsem se dostal na konzervatoř. Na konzervatoři jsem byl asi půl roku, ale ne úplně z toho důvodu, že bych nestíhal tu konzervatoř, ale z toho důvodu, že jsem zjistil, že ty moje vize a moje představy o tom, jak s tou hudbou chci dál naložit byly úplně jiné, než které nás učili na škole. Takže jsem se potom vydal na takovou sólo dráhu, ale ještě jsem měl jednu učitelku, která mi hodně pomohla.

Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Vaše sólová kariéra byla nastartované dá se říct v jednadvaceti letech a od té doby sbíráte úspěchy. Možná, že bych zmínila Vy jste také hrál dvacet čtyři hodin v kuse. Pamatuji si to dobře?

Dominik Fajkus, klavírista, skladatel, lektor: Jo, i díky tomu jste mě pozvali poprvé tady do vysílání. Ale já si myslím, že ten start byl ještě o pár měsíců dříve, kdy jsem čirou náhodou zaskakoval za jednoho a kolegu, který byl taky pianista v pražské Lucerně na festivalu outdoorových filmů, kde jsem tenkrát šel jako absolutně neznámý člověk, neznámý pianista, který měl za sebou jedno vystoupení v životě a dostal se najednou do pražské Lucerny, takže by se dalo říct, že jsem byl tak jako hozený do oceánu a buď se utop anebo se nauč rychle plavat. To tenkrát byl obrovský zážitek, protože v Lucerně bylo asi čtyři sta nebo pět set lidí. Já jsem šel na pódium měl jsem tam sólové vystoupení na zhruba deset minut. Hrál jsem tam svoji vlastní tvorbu ještě jsem tam zahrál od Mozarta Turecký pochod a opravdu jsem se klepal nervozitou. Když moderátor se mnou chtěl ještě vést rozhovor, tak jsem byl ten nejvtipnější komik na světě, protože jsem se tak bál cokoliv říct a byl jsem strašně upřímný, že když se mě zeptal kolikátý je to můj koncert v životě, tak jsem říkal: "No pokud nepočítám ten první, kde mi přišel jeden člověk, tak tohle to je můj první koncert."

Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Dominiku prozraďte, co je za vaším úspěchem? Je to také to, že se jen tak něčeho nezaleknete, jdete za tím svým cílem, máte ty lokty a trošku i ta drzost do toho se se vloudí a jdete si za svým?

Dominik Fajkus, klavírista, skladatel, lektor: Já bych řekl, že určitě. Já se ani nepovažuju kdovíjak za výborného pianistu, znám opravdu spoustu i mých přátel, kteří hrají na ten klavír lépe než já, ale já nemám ten strach jít před to publikum a opravdu to, co třeba nedoháním tou technikou, tak dohání mluveným slovem, snažím se dělat opravdu show. Dbám na to, aby ten koncert byl zážitek nejenom pro audiovizuální, ale i vizuální.

Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Děláte výchovné koncerty, děláte je trošičku jinak tak, aby i děti bavily. Za tím stojí i to, že vy jste někde řekl, že jako dítě vás ty výchovné koncerty vůbec nebavili, proto to děláte jinou formu, abyste ty děti zaujal, aby to bavilo, aby přerušily i ty interprety. S vaším kolegou s violoncellistou Janem Hanouskem jste se pustili do toho projektu a jak jste mi před natáčením prozradil úspěšný. Nedržíte se totiž jenom v Moravskoslezském kraji, ale vyjíždí se s tím programem i stovky kilometrů. Popište trošku, jak to vypadá na těch vašich výchovných koncertech?

Dominik Fajkus, klavírista, skladatel, lektor: Tak jednak ty výchovné koncerty začaly ke konci roku 2019. Myslím, že jsme to spouštěli listopad, prosinec a drželi jsme se jenom v Opavě. Oslovili jsme několik základních a středních škol. Udělali jsme asi deset nebo patnáct vystoupení. Potom leden únor se to krásně začalo rozjíždět, než přišel březen a všechno se zastavilo a už jsme nemohli hrát nikde. Tak jsme začali pracovat na tom, abychom a připravili nějaký materiál, který pro ty děti bude, i když nebudeme moc hrát a vystupovat, v tom vznikly a vznikají teďka dvě knížky a jeden seriál, ale když bychom se vrátili teda k tomu hudebnímu vystoupení, tak je to opravdu šedesáti minutový program, kde ukazujeme, jak by se vyvíjela nebo jak se vyvíjela hudba od baroka po soudobou hudbu. Ale snažíme se to dělat populárně, snažíme se to dělat tak, aby to vyhovovalo těm dnešním dětem a tomu dnešnímu publiku. Takže opravdu tam je srovnání, jak by to vypadalo kdyby Billie Eislish nebo Lady Gaga se narodili v baroku a v klasicismu a ta její hudba, jak by zněla v tom období a naopak kdyby Mozart žil v dnešní době, jak by zněly ty jeho skladby. Jak by to vypadalo, kdyby se hudební skladatelé z osmnáctého a devatenáctého století setkali s dnešními soudobými skladateli a hudebními interprety a společně by začali tvořit různá díla. A potom takový ten podle mě ta nejzajímavější věc a to je vzít jednu skladbu a zahrát ji v baroku, v klasicismu, v romantismu, v moderně, v soudobé hudbě tak, aby to dítě nebo ten posluchač si mohl uvědomit: "aha ta jedna skladba se dá zahrát ve všech různých obdobích, prakticky vždycky zní stejně, akorát jsou tam nějaké jiné nuance, ale pořád je to ta stejná píseň a pořád ji jsme schopni všichni identifikovat jako tu jednu."

Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Pianobook, když vás poslouchám, tak si myslím, protože když jsme vzali z toho piano booku, tak jsem se vás ptala, co znamenají ta čísla. A mně to připadá, že to vychází z vás. Že když říkáte, že techniku doháníte tím slovem a tou show a vlastně možná i tohle je taková pomoc pro ty, kteří nechtějí úplně to tak pilovat moc, ale chtějí se naučit hrát. Je to takové zjednodušení, které vychází z vás a navíc ještě vysvětlete, co znamená i ty QR kódy?

Dominik Fajkus, klavírista, skladatel, lektor: Jednak bych chtěl říct, že bych byl strašně rád, kdyby v době, kdy jsem začal na piano, tak by tahle ta knížka existovala, protože jako člověk, který neuměl a neovládal noty, tak jsem potřeboval kdejakou pomoc, abych byl schopný vůbec přehrát to, co tam je. A v devadesáti devíti procentech jsem se prostě potřeboval koukat na nějaké instruktážní videa. Takže já jsem dostal potom ten nápad, že bych chtěl ulehčit život všem začínajícím pianistům a nejenom dětem, ale i dospělým, kteří prostě nemají už čas na soukromého učitele nebo mohou cvičit jen v deset hodin večer nebo v šest hodin ráno, když mají chvilku. Tak jsem vytvořil tady tuhle tu knihu, tady tenhle ten Pianobook, který má svého vlastního učitele dvacet čtyři hodin sedm dní v týdnu, kterému je úplně jedno, jestli chcete cvičit ve dvě ráno nebo v jedenáct hodin večer a vlastně všechny skladby, které tam jsou, tak jsou natočené i na video, na které se dostanete pomocí tady tohoto kódu a podíváte se kam dát ruce, jak ta skladba zní, jak se má zahrát, jak zní dynamicky, popřípadě jsou tam ty noty, jsou tam ještě ty čísla, takže rovnou tři možnosti a metody, jak tady tuhle tu skladbu zahrát. No a kromě těch písní, které tam jsou, tak tam jsou ještě různé další povídací videa, kde já vám vyprávím příběhy o těch skladbách, dávám vám nějaké úkoly, třeba zkuste hrát poslepu natočte video, pošlete mi to a snažím se pomocí té knihy začít vytvářet takovou jako komunitu klavíristů, kteří se budou propojovat skrze sociální sítě a opravdu tam budou dávat a postovat ty videa o tom jak jim to jde, co zkoušejí nového, jak si upravili ty skladby, protože v některých skladbách vyloženě nabádám, aby si dynamiku upravili podle sebe a pak mi to poslali, abych zjistil, jak jsou tvůrčí.

Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Hudební encyklopedie, to jsou zhudebnění básně, na tom teď pracujete, to je váš nový projekt.

Dominik Fajkus, klavírista, skladatel, lektor: Hudební básně, které napsal britský básník Radek Glabazňa, tak pojednávají o školních předmětech na základní škole, takže jsou tam písničky jako Aritmetika to je dáma nebo Babyloňan, Černá díra, Ptačí a tak dále. A vlastně vždycky se to takovou pestrou barevnou formou snažím poukázat na nějaký předmět a udělat takový rychlý přehled. Takže když jsou tam kupříkladu úhly, tak vlastně je to v písničce, která má dvě až tři minuty, tak vlastně, když si tuhle tu písničku poslechnete, tak už vás nikdy nepřekvapí, jak které uhlí vypadají a už budete mít v tom naprostý přehled do konce života.

Renáta Eleonora Orlíková, TV Polar: Dominiku, já Vám děkuji za poutavý rozhovor a přeji Vám hodně úspěchů a hodně spokojených posluchačů.

Dominik Fajkus, klavírista, skladatel, lektor: Děkuju na shledanou.

Redakčně upraveno / zkráceno.



Mohlo by Vás také zajímat