Jesenický expres
- Cyklotour Na kole dětem odstartovala v centru Bruntálu
- Rallye Trofeo Niké Jeseníky, 25. ročník
- Zahájení sezóny Osoblažské úzkokolejky
Již pošestnácté byla zahájena cyklotour mistra světa v jízdě na vysokém kole Josefa Zimovčáka s názvem „Na kole dětem“. Vytkla si za cíl finanční sbírku na onkologicky nemocné děti, jejich rehabiitaci a opětovné zapojení do života.
Letošní 16. ročník cyklotour odstartoval v centru Bruntálu, kam také každý rok jízda zavítala.
Josef Zimovčák, organizátor a autor cyklotour: „16. ročník startujeme v Bruntále, můžu říct - v našem oblíbeném Bruntále, protože město Bruntál jako takové je naším partnerem už hodně let a stále, stále má tu chuť pomáhat. Je nás asi okolo 60 lidí a přestalo nám pršet. Takže se těšíme nejenom na ty lidi, ale na ten smysl toho projektu Na kole dětem, který pomáhá. Zhruba 980 km.“
Cyklotour se těší velké podpoře města Bruntálu a účastní se jí každoročně i osobnosti veřejného života, sportovci i zaměstnanci města.
Petr Rys (STAN), místostarosta Bruntálu: „ Dneska máme úplně skvělou příležitost, a to cyklotour Na kole dětem, kterou pořádá Pepa Zimovčák a jeho tým a která má hlavní cíl pomáhat onkologicky nemocným dětem. Máme příležitost zahájit celou letošní cyklotour právě v Bruntále. Všichni borci a borkyně se z Bruntálu vydají přes Ostravu, Jižná Moravu až do Toužimi a věřím, že vyberou opěr spoustu peněz pro onkologicky nemocné děti. Připojím se, pojedu tu první etapu z Bruntálu do Ostravy.“
Táňa Petrušková, účastnice, MěÚ Bruntál: „Jedu, už se strašně těším. Až do Hodonína.“
Mezi cyklisty jsou také každoroční účastníci i zakladatelé akce.
Jan Králík (Praha) tradiční účastník a spoluzakladatel: „Já jsem tady v Bruntále, vždycky jsem tu byl, už pošestnácté tu jedu, já jsem s Pepou začínal tady. My se známe teprve asi 35 let. To vít, že jo, všichni to dají, i když prší, žádnej strach, všichni to vyšlápnou.“
Ivan Burkert (Hradec Králové), každoroční účastník: „Já už jsem takový veterán tady, já už jedu pošestnácté. Já jsem s Pepou začínal vlastně, když jsem začínali v Nové Sedlici před 16 lety.“
Akci sleduje také veřejnost a podpořili ji originálně také žáci základní školy Amos. Trasa tour Na kole dětem protne celou zemi a skončí po bezmála tisíci kilometrech v západočeské Toužimi.
---
Ani nestálé medardovské počasí neodradilo majitele autoveteránů z celé země, Polska i Německa od účasti na tradiční Rallye Trofeo Niké Jeseníky. Pod heslem Zpomal a rozhlédni se projely krásné historické vozy celkem třemi kraji až do lázeňské Karlovy Studánky.
Karlova Studánka se stala se stala opět cílem Rallye na jejím výročním 25. ročníku.
Jan Poštulka, ředitel lázní Karlova Studánka: „Já si myslím, že je to všechno dokonale zorganizované a zase se všichni můžeme těšit na tu krásu veteránů. Je to krásné skloubení veteránů, kde jim dáváme zpátky lesk a v lázeňství to stejné. Snažíme se každého navracet do produktivního života.“
Ondřej Holub (nez.), starosta Malé Morávky: „Akce Trofeo Niké je tradiční akcí léta, letos poprvé v termínu před letními prázdninami, sešlo se to jako náhrada za ten loňský povodňový ročník, který neproběhl. My jsme rádi, že jsme tradičním partnerem této akce. Dostaneme do obce krásné veterány, historická vozidla se vším, co k tomu patří a jsme rádi, že můžeme tuto akci tradičně podporovat.“
Marcela Rotter, organizátorka a ředitelka akce: „Letos to probíhá úplně báječně. Jsem nesmírně ráda, je to pro nás duhová jízda, 25. ročník a ono v podstatě skutečně potvrzuje se, že kromě té estetické roviny, rozdáváme radost a s tím i příběhy, a tím i atmosféru a náladu. A to je přesně moment, proč se potom lidé na místa, která jsme navštívili na této duhové jízdě, vracejí.“
Nejen české Pragovky a Tatrovky, ale například i americké vozy Lincoln a Buik projely Karlovou Studánku a ozdobily prostranství u letních lázní.
Anketa, účastníci rallye: „Jako každý rok organizované na 100%. Trošičku to počasí nám hapruje, ale je to o lidech a o tom setkání.“
„Letos nás je tedy 10. Spolek panstva na tvrzi Žíželeves.“
Boris Keka, mluvčí rallye: „Začínali jsme v pátek na Pustevnách ve Zlínském kraji, pokračovali jsme lázeňskými městy Olomouckého kraje v sobotu a dnes v neděli v Karlově Studánce uzavíráme krásným lázeňským městem MS kraje, přičemž před tím řada těch veteránských vozů po vlastní ose vyjela až na Ovčárnu.“
Na účastníky rallye poté čekal bohatý slavnostní program s oceněním významných hostů.
Boris Keka, mluvčí rallye: „V hudební hale v Karlově Studánce nás čeká unikátní koncert, který je přístupný zdarma i široké veřejnosti. Vystoupí zde Trio Martina Maxy se svými písničkami, potom v krátkém repertoáru své melodie představí i Andrea Kalivodová, známá operní pěvkyně, kterou čeká společný duet s Martinem Maxou a to vše za doprovodu smyčcového orchestru Jeseník. Bude to velmi krásný koncert.“
Martin Maxa, zpěvák: „Já jsem se po roce opět vrátil na místo činu a jsem tomu samozřejmě rád. Rád jsem v této nádherné krajině. Já jsem si jí strašně oblíbil, ne jenom tedy ten kraj, ale mám pocit, že tem přeskočila i jiskra mezi lidmi, kteří tady žijí a mnou. Jsem tady s Andreou a dneska nás bude doprovázet i Jesenický symfonický orchestr, takže to bude velká sláva a velká paráda, moc se na to těším.“
Andrea Kalivodová, operní pěvkyně: „Já jsem moc ráda, že jsem tady, v této krásné malebné hudební hale v Karlově Studánce a vzpomínám, opravdu bilancuji a je to pro mě velká čest. Včera už jsem se viděla s rodinou Karla Lopraise, psala jsem si s jeho paní, viděla jsem se se syny a strašně moc se těším. Já se sem vždycky hrozně moc těším a vždycky tady nabiju krásnou energii, zážitky a pohodu.“
---
Trať dlouhá 20 km a na ní rekordních 102 oblouků. To jsou základní parametry úzkokolejné tratě z Třemešné do Osoblahy. Jako jediná u nás překonala krizi po loňských povodních a díky Slezským zemským drahám zahájila svou letošní sezónu.
Zájem prvních cestujících byl obrovský a vlak byl vyprodán během prvních dvou hodin.
Radek Podstawka (ANO), náměstek hejtmana MS kraje: „Jsem velmi rád, že tady to pokračuje a že se to rozvíjí a doufám, že začátek sezóny bude dobrý a celá sezóna bude dobrá, i když počasí nám dneska moc nepřeje, tak doufám, že se to vylepší. Díky patří Slezským zemským drahám, protože je to skupina nadšenců, bez kterých by to tady nebylo. Samozřejmě i sdružení obcí, které tady dávají dohromady nádraží, protože získaly na to dotace, což by Správa železnic nemohla. Takže i ta spolupráce se státem, se správou železnic je tady opravdu na vysoké úrovní a jsem rád, že takhle to pokračuje.“
David Chovančík, projektový manažer, Slezské zemské dráhy: „Již je vše na trati opraveno a proto dnes slavnostně v Třemešné můžeme zahájit jízdy parních vlaků na Osoblažce. Vlak projede celou trať až do Osoblahy, protože už je zrekonstruovaná po povodních. Zastaví ve všech obligátních stanicích, jako například Liptaň, Slezské Rudoltice nebo Bohušov.“
Mojmír Pargač (nez.), starosta Slezských Rudoltic: „Tak samozřejmě trochu jsme se báli, jestli se obnoví, ale opravdu Správa železnic k tomu přistoupila zodpovědně a ve velice rychlém čase, víceméně překvapili i nás, bylo to opravdu rychle opraveno a jsme rádi samozřejmě.“
První letošní jízda byla zpestřená také několika novinkami.
Petra Řezníčková Kunovská, manažerka Sdružení obcí Osoblažska: „Dnes mimo jiné otvíráme novou dětskou stezku, stezka nám povede z Osoblahy do Bohušova, je na počest postavičky pohádkové, která má název jako Osoblaha, německy Hotzenplotz. Celou tou stezkou nás tahle postavičky provází a jako odměnu za splnění úkolu a ujití trasy 5 až 5,5 km děti dostanou zlatou minci. Děti prochází stezkou, na každém zastavení je pohádka, kde je schovaný nějaký úkol. Tam vyluští jedno písmenko, zapíší si do herní karty a na konci dostanou razítko a dostanou jednu minci z toho pokladu.“
Ve vlaku nechyběl ani pivní vagón, cyklovagón či oblíbené otevřené vagóny a krásnými výhledy.
Mariáš, čert Dlouhý Brko ze Slezských Rudoltic: „Já jsem čert ze Slezských Rudoltic a tady jezdím pro zpestření úzkokolejky.“
Martina, průvodčí: „Tak já tady jezdí už osmý rok, protože bydlím o vesnici vedle, tak jsem se vždycky na mašinku chodívala dívat jako malá a pak jsem se i zapojila.“
Provoz parní mašinky není jednoduchý a vyžaduje velkou pozornost i dostatek paliva a vody.
Dominik, topič: „Sežere to asi tunu uhlí a 6 kubíků vody. Když jedeme do Osoblahy tak je to, podle toho, kde se zrovna na té trati nacházíme a je to většinou každých 5 až 10 minut. To je spíš podle té potřeby té trati a potřeby té mašinky. Když zrovna jedeme do stoupání, tak se přikládá víc, když jedeme v klesání, tak vlastně není potřeba přikládat.“
Anketa, cestující: „Jsme z Ostravy a přijeli jsme se podívat na vlak. V září jsme byli, líbilo se, tak jsme znovu. Podruhé jsme ano.“
„Těším se hodně.“
„Jsem z Ostravy, jedu tady poprvé a těším se.“
„Přišli jsme z Krnova a jdeme se podívat s dětmi na vláčky, protože je milují, naše Sofinka si nese sebou i vláček.“
„Před 10 roky jsem jela, teď je to podruhé.“
Rozálie Kunovská, cestující: „Úzkokolejka je pro mě velice skvělý zážitek, který jsem naposledy podstupovala jako malé dítě, ale moc se těším na to, jak ho podstoupím teď. To bude něco ohromného a bude to určitě skvělé, jak pro mé budoucí já, tak i pro mě v přítomnosti teď. Jedu až na konec. Jedu až do Osoblahy a moc se těším na to, jak krásný výhled z vlaku budu mít.“
Osoblažská úzkokolejka se za dobu svého provozu stala i symbolem celého regionu.
Jana Murová (ANO), starostka Města Albrechtic: „Osoblažská úzkokolejka poprvé vyjela roku 1898, v podstatě je to téměř 127 let a v tehdejší době to znamenalo, že i ten poslední nejzazší kout Slezska se dostává do moderní doby a součástí České republiky. Dneska je to jakási nostalgie, historie a zároveň příležitost, jak podpořit osoblažský mikroregion, osoblažský výběžek, dostat sem rozvoj cestovního ruchu, podpořit řemeslo, gastronomii a je to příležitost.“
A rozvoj pokračuje. Chystají se opravy dalších objektů na trase, například zastávky v Horních Povelicích, Dívčím Hradě či okolí nádraží v Osoblaze.
---
Již pošestnácté byla zahájena cyklotour mistra světa v jízdě na vysokém kole Josefa Zimovčáka s názvem „Na kole dětem“. Vytkla si za cíl finanční sbírku na onkologicky nemocné děti, jejich rehabiitaci a opětovné zapojení do života.
Letošní 16. ročník cyklotour odstartoval v centru Bruntálu, kam také každý rok jízda zavítala.
Josef Zimovčák, organizátor a autor cyklotour: „16. ročník startujeme v Bruntále, můžu říct - v našem oblíbeném Bruntále, protože město Bruntál jako takové je naším partnerem už hodně let a stále, stále má tu chuť pomáhat. Je nás asi okolo 60 lidí a přestalo nám pršet. Takže se těšíme nejenom na ty lidi, ale na ten smysl toho projektu Na kole dětem, který pomáhá. Zhruba 980 km.“
Cyklotour se těší velké podpoře města Bruntálu a účastní se jí každoročně i osobnosti veřejného života, sportovci i zaměstnanci města.
Petr Rys (STAN), místostarosta Bruntálu: „ Dneska máme úplně skvělou příležitost, a to cyklotour Na kole dětem, kterou pořádá Pepa Zimovčák a jeho tým a která má hlavní cíl pomáhat onkologicky nemocným dětem. Máme příležitost zahájit celou letošní cyklotour právě v Bruntále. Všichni borci a borkyně se z Bruntálu vydají přes Ostravu, Jižná Moravu až do Toužimi a věřím, že vyberou opěr spoustu peněz pro onkologicky nemocné děti. Připojím se, pojedu tu první etapu z Bruntálu do Ostravy.“
Táňa Petrušková, účastnice, MěÚ Bruntál: „Jedu, už se strašně těším. Až do Hodonína.“
Mezi cyklisty jsou také každoroční účastníci i zakladatelé akce.
Jan Králík (Praha) tradiční účastník a spoluzakladatel: „Já jsem tady v Bruntále, vždycky jsem tu byl, už pošestnácté tu jedu, já jsem s Pepou začínal tady. My se známe teprve asi 35 let. To vít, že jo, všichni to dají, i když prší, žádnej strach, všichni to vyšlápnou.“
Ivan Burkert (Hradec Králové), každoroční účastník: „Já už jsem takový veterán tady, já už jedu pošestnácté. Já jsem s Pepou začínal vlastně, když jsem začínali v Nové Sedlici před 16 lety.“
Akci sleduje také veřejnost a podpořili ji originálně také žáci základní školy Amos. Trasa tour Na kole dětem protne celou zemi a skončí po bezmála tisíci kilometrech v západočeské Toužimi.
---
Ani nestálé medardovské počasí neodradilo majitele autoveteránů z celé země, Polska i Německa od účasti na tradiční Rallye Trofeo Niké Jeseníky. Pod heslem Zpomal a rozhlédni se projely krásné historické vozy celkem třemi kraji až do lázeňské Karlovy Studánky.
Karlova Studánka se stala se stala opět cílem Rallye na jejím výročním 25. ročníku.
Jan Poštulka, ředitel lázní Karlova Studánka: „Já si myslím, že je to všechno dokonale zorganizované a zase se všichni můžeme těšit na tu krásu veteránů. Je to krásné skloubení veteránů, kde jim dáváme zpátky lesk a v lázeňství to stejné. Snažíme se každého navracet do produktivního života.“
Ondřej Holub (nez.), starosta Malé Morávky: „Akce Trofeo Niké je tradiční akcí léta, letos poprvé v termínu před letními prázdninami, sešlo se to jako náhrada za ten loňský povodňový ročník, který neproběhl. My jsme rádi, že jsme tradičním partnerem této akce. Dostaneme do obce krásné veterány, historická vozidla se vším, co k tomu patří a jsme rádi, že můžeme tuto akci tradičně podporovat.“
Marcela Rotter, organizátorka a ředitelka akce: „Letos to probíhá úplně báječně. Jsem nesmírně ráda, je to pro nás duhová jízda, 25. ročník a ono v podstatě skutečně potvrzuje se, že kromě té estetické roviny, rozdáváme radost a s tím i příběhy, a tím i atmosféru a náladu. A to je přesně moment, proč se potom lidé na místa, která jsme navštívili na této duhové jízdě, vracejí.“
Nejen české Pragovky a Tatrovky, ale například i americké vozy Lincoln a Buik projely Karlovou Studánku a ozdobily prostranství u letních lázní.
Anketa, účastníci rallye: „Jako každý rok organizované na 100%. Trošičku to počasí nám hapruje, ale je to o lidech a o tom setkání.“
„Letos nás je tedy 10. Spolek panstva na tvrzi Žíželeves.“
Boris Keka, mluvčí rallye: „Začínali jsme v pátek na Pustevnách ve Zlínském kraji, pokračovali jsme lázeňskými městy Olomouckého kraje v sobotu a dnes v neděli v Karlově Studánce uzavíráme krásným lázeňským městem MS kraje, přičemž před tím řada těch veteránských vozů po vlastní ose vyjela až na Ovčárnu.“
Na účastníky rallye poté čekal bohatý slavnostní program s oceněním významných hostů.
Boris Keka, mluvčí rallye: „V hudební hale v Karlově Studánce nás čeká unikátní koncert, který je přístupný zdarma i široké veřejnosti. Vystoupí zde Trio Martina Maxy se svými písničkami, potom v krátkém repertoáru své melodie představí i Andrea Kalivodová, známá operní pěvkyně, kterou čeká společný duet s Martinem Maxou a to vše za doprovodu smyčcového orchestru Jeseník. Bude to velmi krásný koncert.“
Martin Maxa, zpěvák: „Já jsem se po roce opět vrátil na místo činu a jsem tomu samozřejmě rád. Rád jsem v této nádherné krajině. Já jsem si jí strašně oblíbil, ne jenom tedy ten kraj, ale mám pocit, že tem přeskočila i jiskra mezi lidmi, kteří tady žijí a mnou. Jsem tady s Andreou a dneska nás bude doprovázet i Jesenický symfonický orchestr, takže to bude velká sláva a velká paráda, moc se na to těším.“
Andrea Kalivodová, operní pěvkyně: „Já jsem moc ráda, že jsem tady, v této krásné malebné hudební hale v Karlově Studánce a vzpomínám, opravdu bilancuji a je to pro mě velká čest. Včera už jsem se viděla s rodinou Karla Lopraise, psala jsem si s jeho paní, viděla jsem se se syny a strašně moc se těším. Já se sem vždycky hrozně moc těším a vždycky tady nabiju krásnou energii, zážitky a pohodu.“
---
Trať dlouhá 20 km a na ní rekordních 102 oblouků. To jsou základní parametry úzkokolejné tratě z Třemešné do Osoblahy. Jako jediná u nás překonala krizi po loňských povodních a díky Slezským zemským drahám zahájila svou letošní sezónu.
Zájem prvních cestujících byl obrovský a vlak byl vyprodán během prvních dvou hodin.
Radek Podstawka (ANO), náměstek hejtmana MS kraje: „Jsem velmi rád, že tady to pokračuje a že se to rozvíjí a doufám, že začátek sezóny bude dobrý a celá sezóna bude dobrá, i když počasí nám dneska moc nepřeje, tak doufám, že se to vylepší. Díky patří Slezským zemským drahám, protože je to skupina nadšenců, bez kterých by to tady nebylo. Samozřejmě i sdružení obcí, které tady dávají dohromady nádraží, protože získaly na to dotace, což by Správa železnic nemohla. Takže i ta spolupráce se státem, se správou železnic je tady opravdu na vysoké úrovní a jsem rád, že takhle to pokračuje.“
David Chovančík, projektový manažer, Slezské zemské dráhy: „Již je vše na trati opraveno a proto dnes slavnostně v Třemešné můžeme zahájit jízdy parních vlaků na Osoblažce. Vlak projede celou trať až do Osoblahy, protože už je zrekonstruovaná po povodních. Zastaví ve všech obligátních stanicích, jako například Liptaň, Slezské Rudoltice nebo Bohušov.“
Mojmír Pargač (nez.), starosta Slezských Rudoltic: „Tak samozřejmě trochu jsme se báli, jestli se obnoví, ale opravdu Správa železnic k tomu přistoupila zodpovědně a ve velice rychlém čase, víceméně překvapili i nás, bylo to opravdu rychle opraveno a jsme rádi samozřejmě.“
První letošní jízda byla zpestřená také několika novinkami.
Petra Řezníčková Kunovská, manažerka Sdružení obcí Osoblažska: „Dnes mimo jiné otvíráme novou dětskou stezku, stezka nám povede z Osoblahy do Bohušova, je na počest postavičky pohádkové, která má název jako Osoblaha, německy Hotzenplotz. Celou tou stezkou nás tahle postavičky provází a jako odměnu za splnění úkolu a ujití trasy 5 až 5,5 km děti dostanou zlatou minci. Děti prochází stezkou, na každém zastavení je pohádka, kde je schovaný nějaký úkol. Tam vyluští jedno písmenko, zapíší si do herní karty a na konci dostanou razítko a dostanou jednu minci z toho pokladu.“
Ve vlaku nechyběl ani pivní vagón, cyklovagón či oblíbené otevřené vagóny a krásnými výhledy.
Mariáš, čert Dlouhý Brko ze Slezských Rudoltic: „Já jsem čert ze Slezských Rudoltic a tady jezdím pro zpestření úzkokolejky.“
Martina, průvodčí: „Tak já tady jezdí už osmý rok, protože bydlím o vesnici vedle, tak jsem se vždycky na mašinku chodívala dívat jako malá a pak jsem se i zapojila.“
Provoz parní mašinky není jednoduchý a vyžaduje velkou pozornost i dostatek paliva a vody.
Dominik, topič: „Sežere to asi tunu uhlí a 6 kubíků vody. Když jedeme do Osoblahy tak je to, podle toho, kde se zrovna na té trati nacházíme a je to většinou každých 5 až 10 minut. To je spíš podle té potřeby té trati a potřeby té mašinky. Když zrovna jedeme do stoupání, tak se přikládá víc, když jedeme v klesání, tak vlastně není potřeba přikládat.“
Anketa, cestující: „Jsme z Ostravy a přijeli jsme se podívat na vlak. V září jsme byli, líbilo se, tak jsme znovu. Podruhé jsme ano.“
„Těším se hodně.“
„Jsem z Ostravy, jedu tady poprvé a těším se.“
„Přišli jsme z Krnova a jdeme se podívat s dětmi na vláčky, protože je milují, naše Sofinka si nese sebou i vláček.“
„Před 10 roky jsem jela, teď je to podruhé.“
Rozálie Kunovská, cestující: „Úzkokolejka je pro mě velice skvělý zážitek, který jsem naposledy podstupovala jako malé dítě, ale moc se těším na to, jak ho podstoupím teď. To bude něco ohromného a bude to určitě skvělé, jak pro mé budoucí já, tak i pro mě v přítomnosti teď. Jedu až na konec. Jedu až do Osoblahy a moc se těším na to, jak krásný výhled z vlaku budu mít.“
Osoblažská úzkokolejka se za dobu svého provozu stala i symbolem celého regionu.
Jana Murová (ANO), starostka Města Albrechtic: „Osoblažská úzkokolejka poprvé vyjela roku 1898, v podstatě je to téměř 127 let a v tehdejší době to znamenalo, že i ten poslední nejzazší kout Slezska se dostává do moderní doby a součástí České republiky. Dneska je to jakási nostalgie, historie a zároveň příležitost, jak podpořit osoblažský mikroregion, osoblažský výběžek, dostat sem rozvoj cestovního ruchu, podpořit řemeslo, gastronomii a je to příležitost.“
A rozvoj pokračuje. Chystají se opravy dalších objektů na trase, například zastávky v Horních Povelicích, Dívčím Hradě či okolí nádraží v Osoblaze.
---