Léta běží
- Kontaktní místo pro bydlení Ostrava pomáhá lidem v nouzi
- Alena Aly, vedoucí oddělení sociální práce a metodiky, Magistrát města Ostravy: Ostravský sociopoint oslaví tři roky od otevření
Dobrý den, právě začíná pořad Léta běží a dnes se spolu s mým hostem zaměříme na sociopoint v Ostravě, který funguje ve městě tři roky a pomáhá lidem, kteří to potřebují.
Kontaktní místo pro bydlení Ostrava pomáhá lidem v nouzi
Nejprve ale příběh se šťastným koncem. Navštívili jsme matku samoživitelku, která se svými dětmi i díky úředníkům našla nový domov. Pomohlo jí městské kontaktní místo pro bydlení.
klientka Kontaktního místa pro bydlení Ostrava: “Před devíti lety jsem s klukama skončili málem na ulici, bydleli jsme na ubytovně. Paní z úřadu práce mi řekla, že existuje projekt, který jsem vlastně si vyřídila.”
Matka čtyř dětí, samoživitelka. V minulosti dlouhých 8,5 roku bydlela se syny na ubytovně. Nevyšlo to hned, ale po návštěvě kontaktního místa pro bydlení na konci roku 2022 svitla naděje. V květnu letošního roku se rodina mohla nastěhovat do sociálního bytu.
klientka Kontaktního místa pro bydlení Ostrava: “Změnilo se toho hodně. Nemám strach o děti, že tady vychází tady v klidu. Každý máme své soukromí.”
Jeden z příběhů se šťastným koncem. Díky práci úředníků ostravského magistrátu se to podařilo.
Martina Nováková, sociální pracovnice MMO: “Naše spolupráce je založena na důvěře. Spolupráce je nastavena velmi empaticky. Klientům je podpora poskytována v jejich přirozeném prostředí, v jejich domácnostech, kde probíhají pravidelné schůzky se sociálním pracovníkem. V rámci těchto schůzek se sestavují individuální plány.”
Úředníci kontaktního místa pro bydlení mohou také pomoct s doprovodem na úřady a v případě zájmu zprostředkovávají schůzky s odborníky. Klienti mohou bezplatně využít i služeb dluhového poradce.
Martina Nováková, sociální pracovnice MMO: “V rámci projektu spolupracujeme s jednotlivými obvody v rámci Ostravy, kdy každý jednotlivý obvod nám nabídne byt, který se určí jako sociální.”
klientka Kontaktního místa pro bydlení Ostrava: “Každý má svůj příběh, každý se může dostat na to velké dno. Kdo to nezažil, nepochopí. Trochu se seknete a nechcete ani dál fungovat. Tak jsem šla právě do toho projektu, za který jsem strašně ráda.”
Alena Aly, vedoucí oddělení sociální práce a metodiky, Magistrát města Ostravy: Ostravský sociopoint oslaví tři roky od otevření
Lukáš Zavadil, TV POLAR: 1. října tomu budou tři roky, co Magistrát města Ostravy otevřel tzv. místo prvního kontaktu SOCIOPOINT. Nejen o tom budeme mluvit s Alenou Aly, vedoucí oddělení sociální práce a metodiky Magistrátu města Ostravy. Dobrý den, vítejte.
Alena Aly, vedoucí oddělení sociální práce a metodiky, Magistrát města Ostravy: Dobrý den.
Lukáš Zavadil, TV POLAR: Co si vlastně lidé mohou pod tím názvem SOCIOPOINT představit?
Alena Aly, vedoucí oddělení sociální práce a metodiky, Magistrát města Ostravy: Určitě si všichni dovedeme představit, že paleta různých životních situací, problémů se sociální oblastí je velice široká. Pokud člověk chce řešit svůj problém, většinou hledá na webových stránkách, hledá různá telefonní čísla, takzvaně obchází různé úřady. Chodí od dveří ke dveřím, aby svou situaci vyřešil. A z tohoto důvodu Magistrát města Ostravy zřídil tzv. místo prvního kontaktu SOCIOPOINT, který má být jakýmsi rozcestníkem pomoci. Tedy místem, kde široká veřejnost najde veškeré informace ze sociální oblasti, které mohou vést k vyřešení jeho problému. To znamená, již nemusím navštěvovat různá místa a hledat, kde najdu pomoc, ale na tomto místě dostanu veškeré informace, kde vyřeším, co vyřeším, s kým vyřeším. Tato služba je anonymní. To znamená, pokud člověk nechce, nemusí nám říkat své jméno, což pro určité lidi v určitých situacích přináší jakýsi pocit bezpečí. A služba je bezplatná.
Lukáš Zavadil, TV POLAR: Jaké informace mohou lidé, pokud přijdou na SOCIOPOINT získat?
Alena Aly, vedoucí oddělení sociální práce a metodiky, Magistrát města Ostravy: Sociální pracovnice a pracovníci SOCIOPOINT poskytnou občanům jakousi orientaci ve složitém systému sociální pomoci. To znamená, mohou získat informace jednak o třeba dávkách, o dávkách, o které by mohli žádat, dále informace o různých sociálních službách. Sociální pracovník jim zase na míru vytipuje různé sociální služby vhodné pro tu jejich danou situaci. Dále jim mohou zprostředkovat kontakty nebo uvést kontakty a člověk už nemusí hledat a jak jsem již říkala, vyhledávat na webových stránkách a telefonovat na různé úřady. V listopadu 2022 jsme zřídili v rámci toho místa prvního kontaktu SOCIOPOINT kontaktní místo pro bydlení a vedli nás k tomu dva hlavní důvody. Na SOCIOPOINT se obraceli lidé jednak, kteří neměli dostatek financí na úhrady stále se zvyšujících nájmů, zvyšujících se cen elektřiny, plynu, vytápění. A druhou takovou skupinou byly osoby, které třeba mohly přijít nějakým způsobem nebo z nejrůznějších důvodů o bydlení, ať už že jim končí nájemní smlouva, nebo třeba chtěli opustit byt z důvodu domácího násilí. Anebo se na nás obrací osoby, které například žily v nevyhovujícím bydlení, to znamená třeba v nekvalitním bydlení nebo v malém bydlení vzhledem třeba k počtu osob v rodině. Anebo také bydlí na ubytovně a v azylových domech. Takže z tohoto důvodu jsme zřídili to kontaktní místo pro bydlení, kde sociální pracovníci v rámci teda toho místa prvního kontaktu SOCIOPOINT poskytnou poradenství, jak situaci řešit. To znamená už třeba prostřednictvím dávek anebo hledáním jiného vhodného bydlení, ať už ve vlastnictví obce anebo u soukromých vlastníků. Do 30.6. Kontaktní místo pro bydlení přijímalo žádosti o sociální byty, které jsou zajišťovány spoluprací Magistrátu města Ostravy a městských obvodů a také i s vlastníky soukromého bydlení. Jinak město Ostrava se problematice bytové nouze věnuje dlouhodobě a právě kontaktní místo pro bydlení je jedním z nástrojů, jak tuto situaci řešit.
Lukáš Zavadil, TV POLAR: Je SOCIOPOINT v rámci České republiky nějak výjimečný? Mají ho ještě někde?
Alena Aly, vedoucí oddělení sociální práce a metodiky, Magistrát města Ostravy: Ostrava se při zřízení SOCIOPOINT inspirovala u města Brna, kde takové místo prvního kontaktu již dlouhodobě fungovalo. Potřebovali jsme zjistit, zda by takové místo mělo v Ostravě smysl a význam a fungovalo v těch ostravských podmínkách. Proto jsme to místo prvního kontaktu SOCIOPOINT zařadili do projektu v rámci projektové výzvy podporované z Evropské unie. Ukázalo se, že význam má, a proto Magistrát města Ostravy zařadil tuto službu pro své občany do běžného provozu. V tuto chvíli se na nás obrací zase další města s žádostí třeba o zkušenosti s provozem SOCIOPOINTů a my je rádi poskytneme.
Lukáš Zavadil, TV POLAR: S jakými dotazy se lidé, kteří na SOCIOPOINT přijdou na to kontaktní místo pro bydlení, s jakými dotazy se na vás nejčastěji obracejí? Co je trápí?
Alena Aly, vedoucí oddělení sociální práce a metodiky, Magistrát města Ostravy: Ten rozsah témat, se kterými se na SOCIOPOINT občané obracejí, je velice široký. Časté jsou dotazy například na tíživou finanční situaci. Často potřebují vytipovat třeba různé sociální služby, ať už pro zdravotně postižené nebo pro seniory. Úplně typickým příkladem bych uvedla, obrací se děti, jejichž rodiče třeba už nejsou soběstační a chtěli by, aby rodiče třeba co nejdéle zůstali doma v tom svém přirozeném prostředí. Takže jaké mají možnosti, aby v té domácnosti mohli zůstat. Sociální pracovník je vždy připraven jim najít různé možnosti a vytipovat ty nejvhodnější. Každoročně se na nás občané obracejí s dotazy na "milostivé léto", což jsou oddlužovací akce. Konkrétně v tuto chvíli do 30. listopadu "milostivé léto" zaměřené na oddlužení u zdravotních pojišťoven. A úplně aktuálně začátek září, obracejí se na nás rodiče, pro které je těžké uhradit například školní pomůcky, kroužky, stravné. I s tím umí SOCIOPOINT pomoci a poradit, jak třeba získat finanční prostředky nebo jakým způsobem řešit tady tuto situaci.
Lukáš Zavadil, TV POLAR: Nezbývá než našim divákům sdělit, jak mohou, případně pokud by potřebovali váš SOCIOPOINT kontaktovat.
Alena Aly, vedoucí oddělení sociální práce a metodiky, Magistrát města Ostravy: Úplně nejjednodušší cesta je telefonická. SOCIOPOINT má zřízenou linku zdarma. Ta linka je 800 700 650. Nebo občané samozřejmě mohou přijít i osobně. Máme kancelář v budově Nové radnice, Magistrátu města Ostravy na Prokešově náměstí. Mysleli jsme samozřejmě i na lidi na vozíčku a na lidi s kočárky, je to v přízemí. Úřední hodiny jsou každý pracovní den v rámci úředních hodin Magistrátu města Ostravy. Jinak ještě další oblíbená forma kontaktování SOCIOPOINTů je prostřednictvím emailu: sociopoint@ostrava.cz
Lukáš Zavadil, TV POLAR: Alena Aly, děkuji za Váš čas a budu se těšit na viděnou třeba někdy tady ve studiu nebo v terénu s vámi někdy příště. Mějte se hezky.
Alena Aly, vedoucí oddělení sociální práce a metodiky, Magistrát města Ostravy: Děkuji, na shledanou.
Lukáš Zavadil, TV POLAR: To je z dnešního vydání pořadu Léta běží vše. Budu se těšit na viděnou příště.
Redakčně upraveno / zkráceno.
Dobrý den, právě začíná pořad Léta běží a dnes se spolu s mým hostem zaměříme na sociopoint v Ostravě, který funguje ve městě tři roky a pomáhá lidem, kteří to potřebují.
Kontaktní místo pro bydlení Ostrava pomáhá lidem v nouzi
Nejprve ale příběh se šťastným koncem. Navštívili jsme matku samoživitelku, která se svými dětmi i díky úředníkům našla nový domov. Pomohlo jí městské kontaktní místo pro bydlení.
klientka Kontaktního místa pro bydlení Ostrava: “Před devíti lety jsem s klukama skončili málem na ulici, bydleli jsme na ubytovně. Paní z úřadu práce mi řekla, že existuje projekt, který jsem vlastně si vyřídila.”
Matka čtyř dětí, samoživitelka. V minulosti dlouhých 8,5 roku bydlela se syny na ubytovně. Nevyšlo to hned, ale po návštěvě kontaktního místa pro bydlení na konci roku 2022 svitla naděje. V květnu letošního roku se rodina mohla nastěhovat do sociálního bytu.
klientka Kontaktního místa pro bydlení Ostrava: “Změnilo se toho hodně. Nemám strach o děti, že tady vychází tady v klidu. Každý máme své soukromí.”
Jeden z příběhů se šťastným koncem. Díky práci úředníků ostravského magistrátu se to podařilo.
Martina Nováková, sociální pracovnice MMO: “Naše spolupráce je založena na důvěře. Spolupráce je nastavena velmi empaticky. Klientům je podpora poskytována v jejich přirozeném prostředí, v jejich domácnostech, kde probíhají pravidelné schůzky se sociálním pracovníkem. V rámci těchto schůzek se sestavují individuální plány.”
Úředníci kontaktního místa pro bydlení mohou také pomoct s doprovodem na úřady a v případě zájmu zprostředkovávají schůzky s odborníky. Klienti mohou bezplatně využít i služeb dluhového poradce.
Martina Nováková, sociální pracovnice MMO: “V rámci projektu spolupracujeme s jednotlivými obvody v rámci Ostravy, kdy každý jednotlivý obvod nám nabídne byt, který se určí jako sociální.”
klientka Kontaktního místa pro bydlení Ostrava: “Každý má svůj příběh, každý se může dostat na to velké dno. Kdo to nezažil, nepochopí. Trochu se seknete a nechcete ani dál fungovat. Tak jsem šla právě do toho projektu, za který jsem strašně ráda.”
Alena Aly, vedoucí oddělení sociální práce a metodiky, Magistrát města Ostravy: Ostravský sociopoint oslaví tři roky od otevření
Lukáš Zavadil, TV POLAR: 1. října tomu budou tři roky, co Magistrát města Ostravy otevřel tzv. místo prvního kontaktu SOCIOPOINT. Nejen o tom budeme mluvit s Alenou Aly, vedoucí oddělení sociální práce a metodiky Magistrátu města Ostravy. Dobrý den, vítejte.
Alena Aly, vedoucí oddělení sociální práce a metodiky, Magistrát města Ostravy: Dobrý den.
Lukáš Zavadil, TV POLAR: Co si vlastně lidé mohou pod tím názvem SOCIOPOINT představit?
Alena Aly, vedoucí oddělení sociální práce a metodiky, Magistrát města Ostravy: Určitě si všichni dovedeme představit, že paleta různých životních situací, problémů se sociální oblastí je velice široká. Pokud člověk chce řešit svůj problém, většinou hledá na webových stránkách, hledá různá telefonní čísla, takzvaně obchází různé úřady. Chodí od dveří ke dveřím, aby svou situaci vyřešil. A z tohoto důvodu Magistrát města Ostravy zřídil tzv. místo prvního kontaktu SOCIOPOINT, který má být jakýmsi rozcestníkem pomoci. Tedy místem, kde široká veřejnost najde veškeré informace ze sociální oblasti, které mohou vést k vyřešení jeho problému. To znamená, již nemusím navštěvovat různá místa a hledat, kde najdu pomoc, ale na tomto místě dostanu veškeré informace, kde vyřeším, co vyřeším, s kým vyřeším. Tato služba je anonymní. To znamená, pokud člověk nechce, nemusí nám říkat své jméno, což pro určité lidi v určitých situacích přináší jakýsi pocit bezpečí. A služba je bezplatná.
Lukáš Zavadil, TV POLAR: Jaké informace mohou lidé, pokud přijdou na SOCIOPOINT získat?
Alena Aly, vedoucí oddělení sociální práce a metodiky, Magistrát města Ostravy: Sociální pracovnice a pracovníci SOCIOPOINT poskytnou občanům jakousi orientaci ve složitém systému sociální pomoci. To znamená, mohou získat informace jednak o třeba dávkách, o dávkách, o které by mohli žádat, dále informace o různých sociálních službách. Sociální pracovník jim zase na míru vytipuje různé sociální služby vhodné pro tu jejich danou situaci. Dále jim mohou zprostředkovat kontakty nebo uvést kontakty a člověk už nemusí hledat a jak jsem již říkala, vyhledávat na webových stránkách a telefonovat na různé úřady. V listopadu 2022 jsme zřídili v rámci toho místa prvního kontaktu SOCIOPOINT kontaktní místo pro bydlení a vedli nás k tomu dva hlavní důvody. Na SOCIOPOINT se obraceli lidé jednak, kteří neměli dostatek financí na úhrady stále se zvyšujících nájmů, zvyšujících se cen elektřiny, plynu, vytápění. A druhou takovou skupinou byly osoby, které třeba mohly přijít nějakým způsobem nebo z nejrůznějších důvodů o bydlení, ať už že jim končí nájemní smlouva, nebo třeba chtěli opustit byt z důvodu domácího násilí. Anebo se na nás obrací osoby, které například žily v nevyhovujícím bydlení, to znamená třeba v nekvalitním bydlení nebo v malém bydlení vzhledem třeba k počtu osob v rodině. Anebo také bydlí na ubytovně a v azylových domech. Takže z tohoto důvodu jsme zřídili to kontaktní místo pro bydlení, kde sociální pracovníci v rámci teda toho místa prvního kontaktu SOCIOPOINT poskytnou poradenství, jak situaci řešit. To znamená už třeba prostřednictvím dávek anebo hledáním jiného vhodného bydlení, ať už ve vlastnictví obce anebo u soukromých vlastníků. Do 30.6. Kontaktní místo pro bydlení přijímalo žádosti o sociální byty, které jsou zajišťovány spoluprací Magistrátu města Ostravy a městských obvodů a také i s vlastníky soukromého bydlení. Jinak město Ostrava se problematice bytové nouze věnuje dlouhodobě a právě kontaktní místo pro bydlení je jedním z nástrojů, jak tuto situaci řešit.
Lukáš Zavadil, TV POLAR: Je SOCIOPOINT v rámci České republiky nějak výjimečný? Mají ho ještě někde?
Alena Aly, vedoucí oddělení sociální práce a metodiky, Magistrát města Ostravy: Ostrava se při zřízení SOCIOPOINT inspirovala u města Brna, kde takové místo prvního kontaktu již dlouhodobě fungovalo. Potřebovali jsme zjistit, zda by takové místo mělo v Ostravě smysl a význam a fungovalo v těch ostravských podmínkách. Proto jsme to místo prvního kontaktu SOCIOPOINT zařadili do projektu v rámci projektové výzvy podporované z Evropské unie. Ukázalo se, že význam má, a proto Magistrát města Ostravy zařadil tuto službu pro své občany do běžného provozu. V tuto chvíli se na nás obrací zase další města s žádostí třeba o zkušenosti s provozem SOCIOPOINTů a my je rádi poskytneme.
Lukáš Zavadil, TV POLAR: S jakými dotazy se lidé, kteří na SOCIOPOINT přijdou na to kontaktní místo pro bydlení, s jakými dotazy se na vás nejčastěji obracejí? Co je trápí?
Alena Aly, vedoucí oddělení sociální práce a metodiky, Magistrát města Ostravy: Ten rozsah témat, se kterými se na SOCIOPOINT občané obracejí, je velice široký. Časté jsou dotazy například na tíživou finanční situaci. Často potřebují vytipovat třeba různé sociální služby, ať už pro zdravotně postižené nebo pro seniory. Úplně typickým příkladem bych uvedla, obrací se děti, jejichž rodiče třeba už nejsou soběstační a chtěli by, aby rodiče třeba co nejdéle zůstali doma v tom svém přirozeném prostředí. Takže jaké mají možnosti, aby v té domácnosti mohli zůstat. Sociální pracovník je vždy připraven jim najít různé možnosti a vytipovat ty nejvhodnější. Každoročně se na nás občané obracejí s dotazy na "milostivé léto", což jsou oddlužovací akce. Konkrétně v tuto chvíli do 30. listopadu "milostivé léto" zaměřené na oddlužení u zdravotních pojišťoven. A úplně aktuálně začátek září, obracejí se na nás rodiče, pro které je těžké uhradit například školní pomůcky, kroužky, stravné. I s tím umí SOCIOPOINT pomoci a poradit, jak třeba získat finanční prostředky nebo jakým způsobem řešit tady tuto situaci.
Lukáš Zavadil, TV POLAR: Nezbývá než našim divákům sdělit, jak mohou, případně pokud by potřebovali váš SOCIOPOINT kontaktovat.
Alena Aly, vedoucí oddělení sociální práce a metodiky, Magistrát města Ostravy: Úplně nejjednodušší cesta je telefonická. SOCIOPOINT má zřízenou linku zdarma. Ta linka je 800 700 650. Nebo občané samozřejmě mohou přijít i osobně. Máme kancelář v budově Nové radnice, Magistrátu města Ostravy na Prokešově náměstí. Mysleli jsme samozřejmě i na lidi na vozíčku a na lidi s kočárky, je to v přízemí. Úřední hodiny jsou každý pracovní den v rámci úředních hodin Magistrátu města Ostravy. Jinak ještě další oblíbená forma kontaktování SOCIOPOINTů je prostřednictvím emailu: sociopoint@ostrava.cz
Lukáš Zavadil, TV POLAR: Alena Aly, děkuji za Váš čas a budu se těšit na viděnou třeba někdy tady ve studiu nebo v terénu s vámi někdy příště. Mějte se hezky.
Alena Aly, vedoucí oddělení sociální práce a metodiky, Magistrát města Ostravy: Děkuji, na shledanou.
Lukáš Zavadil, TV POLAR: To je z dnešního vydání pořadu Léta běží vše. Budu se těšit na viděnou příště.
Redakčně upraveno / zkráceno.