Léta běží
- Sociální pracovnice Marie Karásková získala cenu Gratias
- Můj svět pod širým nebem - výstava v Opavě
- Otevírá nová dluhová poradna
Dobrý den u pořadu Léta běží. Cenu Gratias – sociální pracovník roku 2021, kterou uděluje Ministerstvo práce a sociálních věcí ČR, letos v kategorii zdravotnická zařízení obdržela Marie Karásková z Fakultní nemocnice Ostrava. Plaketu a pamětní list dostala virtuálně během on-line mezinárodní konference.
Sociální pracovnice Marie Karásková získala cenu Gratias
Marie Karásková pracuje v ostravské fakultní nemocnici 34 let, posledních 30 jako vedoucí úseku sociálních pracovnic. Je v kontaktu s klienty, se kterými řeší jejich nepříznivou životní situaci. Jejím zásadním partnerem je hlavní sestra.
Marie Karásková, sociální pracovnice FN Ostrava: "Ta mi nahlásí, že tam má pacienta, který zůstane třeba ležet nebo chodí s pomocí holí, potřebuje pomoc při hygieně a rodina se ozývá nebo neozývá. Mým úkolem je prošetřit tu situaci a poradit pacientovi i rodině."
Marie Karásková dostala ocenění kvůli koronakrize virtuálně. Jde o poděkování za její každodenní náročnou práci a pomoc při řešení situací klientů.
Marie Karásková, sociální pracovnice FN Ostrava: "Někdy pacientovi pomůžu na sto procent, někdy na sedmdesát, někdy na padesát a někdy máte pocit, že jste nepomohl vůbec, protože to nejde, protože ty návazné služby nefungují. Měla jsem situaci, kdy jsem paní vůbec nemohla pomoci, ale ona mi řekla, že to nevadí, že jsem první člověk, kterému řekla své problémy, ale pořád zdůrazňuji, nejsem tady fakt nejlepší. Moje kolegyně jsou taky dobré a dřou, dřou."
Výstavy se stěhují pod širé nebe. Je to případ i oceněných snímků fotografické soutěže Můj svět. Jejich výstavu od roku 2013 až do loňska vždy hostilo Slezské zemské muzeum. Protikoronavirová opatření to ale překazila.
Jana Horáková, ředitelka Slezského zemského muzea: „Takže jsme se rozhodli, že fotografie vystavíme alespoň venku, aby se nepřetrhla kontinuita.“
Do soutěže mohli přihlásit své snímky klienti a pracovníci neziskové organizace Charita. Tříčlenná porota v čele s dokumentaristou Jindřichem Štreitem letos vybírala z víc jak dvou stovek fotografií, které zobrazují život v sociálních zařízeních napříč republikou.
Objevilo se zde, samozřejmě, také téma koronaviru. Ať už v podobě roušek, či dojemných setkání příbuzných, která striktně regulovala protiepidemická opatření.
Jiří Siostrzonek, člen poroty: „Jde o výpověď jednotlivce, co prožívá, co cítí a je to vlastně takové vyzvání k dialogu s autorem.“
Jan Hanuš, ředitel Charity Opava: „Tyto fotografie vypovídají o radosti. O tom, že život je pestrý, hezký a normální.“
Na několika panelech můžete vidět dohromady 35 snímků. Tradiční oceňování výherců se ale přesune na léto, kdy se snad uvolní protikoronavirová opatření a amatérští fotografové si budou moci pro cenu do Opavy přijet.
Lukáš Zavadil, TV Polar: Diecézní charita Ostravsko opavská otevírá novou dluhovou poradnu v Ostravě Kunčičkách. To je hlavní téma rozhovoru na dálku. V pořadu Léta běží vítám Zuzanu Poláčková. Dobrý den.
Zuzana Plačková, vedoucí sociálně-dluhových poraden Diecézní charity ostravsko-opavské: Krásný dobrý den.
Lukáš Zavadil, TV Polar: Nejprve prosím obecně přibližte našim divákům, jakým způsobem vaše dluhové poradny fungují. Kdo se na vás může obrátit a v jakých situacích.
Zuzana Plačková, vedoucí sociálně-dluhových poraden Diecézní charity ostravsko-opavské: Tak naše odborné sociální poradny pomáhají převážně osobám, které se ocitly v nepříznivé sociální situaci, kterou nejsou schopni zvládnout vlastními silami. Tak hned provázíme ty klienty. Pracujeme jednak s osobami, které jsou zdravotně znevýhodněné a osoby bez přístřeší, senioři, jednotlivci, rodiny s dětmi.
Lukáš Zavadil, TV Polar: Jak už jsme řekli. Otevíráte novou pobočku. Kde ji lidé najdou a kdy bude otevřena.
Zuzana Plačková, vedoucí sociálně-dluhových poraden Diecézní charity ostravsko-opavské: Novou již čtvrtou odbornou poradnu otevíráme od úterý 6. Dubna od osmi hodin ráno v Ostravě v Kunčičkách, konkrétně na Holvekové ulici číslo 44. Takže se budeme těšit. Na naší pobočce budeme v pondělí, úterý a středa a uvidíme, jak moc bude velký zájem klientů popřípadě uvažujeme i rozšíření odborné poradny na další dny.
Lukáš Zavadil, TV Polar: Pokud se na vás lidé obrátí a jakým způsobem postupujete. Jaký je ten proces?
Zuzana Plačková, vedoucí sociálně-dluhových poraden Diecézní charity ostravsko-opavské: Lidé se na nás mohou obrátit buď přímo fyzicky na našich pobočkách. Mohou se na nás obrátit telefonicky i emailovou komunikací a dokonce také skype komunikací s tím, že začíná v podstatě jednání se zájemcem o službu, kdy náš sociální pracovník se s klientem seznámí, zjistí aktuální situaci a s čím by mu mohl pomoci. Následně mu radí. Jak tedy tuhle věc může udělat, nemusím udělat, kam má jít, co má pro to udělat. Některé ty zakázky nebo návštěva klienta je jednorázová, ale některé jsou také dlouhodobé. Záleží vysloveně na tom, jak moc potřebujeme klientovi pomoci.
Lukáš Zavadil, TV Polar: Daří se lidem, kteří se na vás obrátí a tím pádem i vám s jejich situací něco znatelně změnit? Pohnout s tím.
Zuzana Plačková, vedoucí sociálně-dluhových poraden Diecézní charity ostravsko-opavské: Jak v názvu jakoby poradny zní, tak jsme sociálně dluhová poradna. V podstatě zhruba 50 procent zakázek, s kterýma za námi klienti chodí jsou dluhy a dluhové poradenství. My jsme akreditovanou poradnu v rámci podávání insolvenčních návrhů, takže můžeme a doprovází klienta od jeho začátku až po samotný konec. Co se týče insolvenčních návrhů, podáváme relativně větší množství těch insolvenčních návrhů, takže k tomu velmi umíme člověku pomoci, aby najednou už neměl u dveří exekutory a podstatě díky samooddlužení v podstatě za pět let se stal jakoby bez dlužný a mohl dál bez problému žít svůj osobní život. To je co se týče finančního poradenství, ale dále také pomáháme osobám v rámci třeba rodinného práva, což je podání žádosti na soud v rámci svěření dítěte do péče, pomáháme osobám získat dávky státní sociální podpory a hmotné nouze v rámci možnosti vypsat si formulář. V podstatě s klientem pracujeme celostně. Ve chvíli když k nám přijde do poradny, tak vlastně v rámci nějakého základního rozhovoru zjistíme, jak moc bychom mu mohli pomoci. Kam všude ho můžeme nasměrovat a mnozí klienti ani netuší, na co mají nárok, co mohou a vlastně jak si díky tomu můžou dál posunout.
Lukáš Zavadil, TV Polar: Kde vlastně považujete ten daný případ jako úspěšný? Co je znamením pro vás.
Zuzana Plačková, vedoucí sociálně-dluhových poraden Diecézní charity ostravsko-opavské: Ve chvíli, když klient buď máme nějakou zpětnou vazbu, že se to podařilo a klient díky tomu se odpíchl dál, ať získal nějakou dávku nebo ať se mu podařilo udat třeba insolvenční návrh. Většinou máme nějakou zpětnou vazbu od těch klientů a popřípadě, když se nám nepodaří jakoby následně kdyby klient za námi vrátil, tak nám třeba hodně pomůže i nějaké osobní hodnocení. Ve chvíli kdy z poradny odchází a vlastně podstatě zhodnotí tu spolupráci, která v tu chvíli se sociálním pracovníkem proběhla.
Lukáš Zavadil, TV Polar: Dá se říct s kolika klienty vlastně aktuálně pomáháte. Změnila se zásadně ta čísla během krize? Vy jste o tom částečně mluvila.
Zuzana Plačková, vedoucí sociálně-dluhových poraden Diecézní charity ostravsko-opavské: Ona se zásadně podle mého úplně nezměnila. Jsou lidé, kteří když měli problémy tak je teďka třeba dali na chvilku na vedlejší kolej, protože řeší úplně jiné problémy, ale naopak se nám teďka hodně objevují lidé, které jsme nikdy neměli a řeší tu situaci dluhů. Takže ono je to velmi individuální. Nicméně ročně pomůžeme zhruba na 300 klientům, vlastně na třech pobočkách, které doteď máme a nově se budeme rozrůstat o tu čtvrtou.
Lukáš Zavadil, TV Polar: Sledují nás i diváci mimo Ostravu. Pokud by měli problémy na jaké další vaše pobočky se mohou obrátit. Máte případně i nějaké jiné kontakty?
Zuzana Plačková, vedoucí sociálně-dluhových poraden Diecézní charity ostravsko-opavské: Ano. Co se týče vlastně my jsme Diecézní charita ostravsko opavská takže v podstatě jakoby působíme na území zhruba kraje Moravskoslezského. Takže další pobočky odborného poradenství najdete ve Frýdku-Místku, v Bohumíně, Českém Těšíně, Odrách a Opavě. Důležité je podívat se na naše webové stránky, kterými jsou Charita.cz. Zde mohou zájemci najít jakoby kontakty na odborné poradny v blízkosti jejich trvalého bydliště.
Lukáš Zavadil, TV Polar: Já ještě doplním Vaši bezplatnou linku 800 400 214 a případně i e-mail, který klienti najdou na vašich webových stránkách. Vy ho vidíte na obrazovkách. To byla Zuzana Poláčková. Děkuji za rozhovor, ať se daří vám i vašim klientům.
Zuzana Plačková, vedoucí sociálně-dluhových poraden Diecézní charity ostravsko-opavské: Děkuju mockrát za pozvání, ať se vám také daří. Na shledanou.
Redakčně upraveno / zkráceno.
Dobrý den u pořadu Léta běží. Cenu Gratias – sociální pracovník roku 2021, kterou uděluje Ministerstvo práce a sociálních věcí ČR, letos v kategorii zdravotnická zařízení obdržela Marie Karásková z Fakultní nemocnice Ostrava. Plaketu a pamětní list dostala virtuálně během on-line mezinárodní konference.
Sociální pracovnice Marie Karásková získala cenu Gratias
Marie Karásková pracuje v ostravské fakultní nemocnici 34 let, posledních 30 jako vedoucí úseku sociálních pracovnic. Je v kontaktu s klienty, se kterými řeší jejich nepříznivou životní situaci. Jejím zásadním partnerem je hlavní sestra.
Marie Karásková, sociální pracovnice FN Ostrava: "Ta mi nahlásí, že tam má pacienta, který zůstane třeba ležet nebo chodí s pomocí holí, potřebuje pomoc při hygieně a rodina se ozývá nebo neozývá. Mým úkolem je prošetřit tu situaci a poradit pacientovi i rodině."
Marie Karásková dostala ocenění kvůli koronakrize virtuálně. Jde o poděkování za její každodenní náročnou práci a pomoc při řešení situací klientů.
Marie Karásková, sociální pracovnice FN Ostrava: "Někdy pacientovi pomůžu na sto procent, někdy na sedmdesát, někdy na padesát a někdy máte pocit, že jste nepomohl vůbec, protože to nejde, protože ty návazné služby nefungují. Měla jsem situaci, kdy jsem paní vůbec nemohla pomoci, ale ona mi řekla, že to nevadí, že jsem první člověk, kterému řekla své problémy, ale pořád zdůrazňuji, nejsem tady fakt nejlepší. Moje kolegyně jsou taky dobré a dřou, dřou."
Výstavy se stěhují pod širé nebe. Je to případ i oceněných snímků fotografické soutěže Můj svět. Jejich výstavu od roku 2013 až do loňska vždy hostilo Slezské zemské muzeum. Protikoronavirová opatření to ale překazila.
Jana Horáková, ředitelka Slezského zemského muzea: „Takže jsme se rozhodli, že fotografie vystavíme alespoň venku, aby se nepřetrhla kontinuita.“
Do soutěže mohli přihlásit své snímky klienti a pracovníci neziskové organizace Charita. Tříčlenná porota v čele s dokumentaristou Jindřichem Štreitem letos vybírala z víc jak dvou stovek fotografií, které zobrazují život v sociálních zařízeních napříč republikou.
Objevilo se zde, samozřejmě, také téma koronaviru. Ať už v podobě roušek, či dojemných setkání příbuzných, která striktně regulovala protiepidemická opatření.
Jiří Siostrzonek, člen poroty: „Jde o výpověď jednotlivce, co prožívá, co cítí a je to vlastně takové vyzvání k dialogu s autorem.“
Jan Hanuš, ředitel Charity Opava: „Tyto fotografie vypovídají o radosti. O tom, že život je pestrý, hezký a normální.“
Na několika panelech můžete vidět dohromady 35 snímků. Tradiční oceňování výherců se ale přesune na léto, kdy se snad uvolní protikoronavirová opatření a amatérští fotografové si budou moci pro cenu do Opavy přijet.
Lukáš Zavadil, TV Polar: Diecézní charita Ostravsko opavská otevírá novou dluhovou poradnu v Ostravě Kunčičkách. To je hlavní téma rozhovoru na dálku. V pořadu Léta běží vítám Zuzanu Poláčková. Dobrý den.
Zuzana Plačková, vedoucí sociálně-dluhových poraden Diecézní charity ostravsko-opavské: Krásný dobrý den.
Lukáš Zavadil, TV Polar: Nejprve prosím obecně přibližte našim divákům, jakým způsobem vaše dluhové poradny fungují. Kdo se na vás může obrátit a v jakých situacích.
Zuzana Plačková, vedoucí sociálně-dluhových poraden Diecézní charity ostravsko-opavské: Tak naše odborné sociální poradny pomáhají převážně osobám, které se ocitly v nepříznivé sociální situaci, kterou nejsou schopni zvládnout vlastními silami. Tak hned provázíme ty klienty. Pracujeme jednak s osobami, které jsou zdravotně znevýhodněné a osoby bez přístřeší, senioři, jednotlivci, rodiny s dětmi.
Lukáš Zavadil, TV Polar: Jak už jsme řekli. Otevíráte novou pobočku. Kde ji lidé najdou a kdy bude otevřena.
Zuzana Plačková, vedoucí sociálně-dluhových poraden Diecézní charity ostravsko-opavské: Novou již čtvrtou odbornou poradnu otevíráme od úterý 6. Dubna od osmi hodin ráno v Ostravě v Kunčičkách, konkrétně na Holvekové ulici číslo 44. Takže se budeme těšit. Na naší pobočce budeme v pondělí, úterý a středa a uvidíme, jak moc bude velký zájem klientů popřípadě uvažujeme i rozšíření odborné poradny na další dny.
Lukáš Zavadil, TV Polar: Pokud se na vás lidé obrátí a jakým způsobem postupujete. Jaký je ten proces?
Zuzana Plačková, vedoucí sociálně-dluhových poraden Diecézní charity ostravsko-opavské: Lidé se na nás mohou obrátit buď přímo fyzicky na našich pobočkách. Mohou se na nás obrátit telefonicky i emailovou komunikací a dokonce také skype komunikací s tím, že začíná v podstatě jednání se zájemcem o službu, kdy náš sociální pracovník se s klientem seznámí, zjistí aktuální situaci a s čím by mu mohl pomoci. Následně mu radí. Jak tedy tuhle věc může udělat, nemusím udělat, kam má jít, co má pro to udělat. Některé ty zakázky nebo návštěva klienta je jednorázová, ale některé jsou také dlouhodobé. Záleží vysloveně na tom, jak moc potřebujeme klientovi pomoci.
Lukáš Zavadil, TV Polar: Daří se lidem, kteří se na vás obrátí a tím pádem i vám s jejich situací něco znatelně změnit? Pohnout s tím.
Zuzana Plačková, vedoucí sociálně-dluhových poraden Diecézní charity ostravsko-opavské: Jak v názvu jakoby poradny zní, tak jsme sociálně dluhová poradna. V podstatě zhruba 50 procent zakázek, s kterýma za námi klienti chodí jsou dluhy a dluhové poradenství. My jsme akreditovanou poradnu v rámci podávání insolvenčních návrhů, takže můžeme a doprovází klienta od jeho začátku až po samotný konec. Co se týče insolvenčních návrhů, podáváme relativně větší množství těch insolvenčních návrhů, takže k tomu velmi umíme člověku pomoci, aby najednou už neměl u dveří exekutory a podstatě díky samooddlužení v podstatě za pět let se stal jakoby bez dlužný a mohl dál bez problému žít svůj osobní život. To je co se týče finančního poradenství, ale dále také pomáháme osobám v rámci třeba rodinného práva, což je podání žádosti na soud v rámci svěření dítěte do péče, pomáháme osobám získat dávky státní sociální podpory a hmotné nouze v rámci možnosti vypsat si formulář. V podstatě s klientem pracujeme celostně. Ve chvíli když k nám přijde do poradny, tak vlastně v rámci nějakého základního rozhovoru zjistíme, jak moc bychom mu mohli pomoci. Kam všude ho můžeme nasměrovat a mnozí klienti ani netuší, na co mají nárok, co mohou a vlastně jak si díky tomu můžou dál posunout.
Lukáš Zavadil, TV Polar: Kde vlastně považujete ten daný případ jako úspěšný? Co je znamením pro vás.
Zuzana Plačková, vedoucí sociálně-dluhových poraden Diecézní charity ostravsko-opavské: Ve chvíli, když klient buď máme nějakou zpětnou vazbu, že se to podařilo a klient díky tomu se odpíchl dál, ať získal nějakou dávku nebo ať se mu podařilo udat třeba insolvenční návrh. Většinou máme nějakou zpětnou vazbu od těch klientů a popřípadě, když se nám nepodaří jakoby následně kdyby klient za námi vrátil, tak nám třeba hodně pomůže i nějaké osobní hodnocení. Ve chvíli kdy z poradny odchází a vlastně podstatě zhodnotí tu spolupráci, která v tu chvíli se sociálním pracovníkem proběhla.
Lukáš Zavadil, TV Polar: Dá se říct s kolika klienty vlastně aktuálně pomáháte. Změnila se zásadně ta čísla během krize? Vy jste o tom částečně mluvila.
Zuzana Plačková, vedoucí sociálně-dluhových poraden Diecézní charity ostravsko-opavské: Ona se zásadně podle mého úplně nezměnila. Jsou lidé, kteří když měli problémy tak je teďka třeba dali na chvilku na vedlejší kolej, protože řeší úplně jiné problémy, ale naopak se nám teďka hodně objevují lidé, které jsme nikdy neměli a řeší tu situaci dluhů. Takže ono je to velmi individuální. Nicméně ročně pomůžeme zhruba na 300 klientům, vlastně na třech pobočkách, které doteď máme a nově se budeme rozrůstat o tu čtvrtou.
Lukáš Zavadil, TV Polar: Sledují nás i diváci mimo Ostravu. Pokud by měli problémy na jaké další vaše pobočky se mohou obrátit. Máte případně i nějaké jiné kontakty?
Zuzana Plačková, vedoucí sociálně-dluhových poraden Diecézní charity ostravsko-opavské: Ano. Co se týče vlastně my jsme Diecézní charita ostravsko opavská takže v podstatě jakoby působíme na území zhruba kraje Moravskoslezského. Takže další pobočky odborného poradenství najdete ve Frýdku-Místku, v Bohumíně, Českém Těšíně, Odrách a Opavě. Důležité je podívat se na naše webové stránky, kterými jsou Charita.cz. Zde mohou zájemci najít jakoby kontakty na odborné poradny v blízkosti jejich trvalého bydliště.
Lukáš Zavadil, TV Polar: Já ještě doplním Vaši bezplatnou linku 800 400 214 a případně i e-mail, který klienti najdou na vašich webových stránkách. Vy ho vidíte na obrazovkách. To byla Zuzana Poláčková. Děkuji za rozhovor, ať se daří vám i vašim klientům.
Zuzana Plačková, vedoucí sociálně-dluhových poraden Diecézní charity ostravsko-opavské: Děkuju mockrát za pozvání, ať se vám také daří. Na shledanou.
Redakčně upraveno / zkráceno.