Léta běží

  • Novela zákona o sociálně-právní ochraně dětí
  • Adra nabízí lidem v nouzi potraviny zdarma
  • V MSK funguje systém el. péče o seniory a handicapované, host: Tamara Iskrytskaya

Dobrý den, začíná pravidelný magazín Léta běží.

Novela zákona o sociálně-právní ochraně dětí


Organizace, které pomáhají rodinám s dětmi v pěstounské péči, se obávají o svou existenci. Už osm let požadují navýšení financí. Sepsaly také petici. Novelu zákona o sociálně-právní ochraně dětí mají v těchto dnech na stole poslanci.

Spolek Do náruče je jednou z 26 organizací v Moravskoslezském kraji, které jsou k dispozici pěstounům. Pomáhají se začleněním dítěte do nové rodiny, poskytují psychologickou podporu a dohlížejí na to, aby pěstounská péče fungovala správně. Jejich služeb využívá také Eva Turtáková, která se stará o osmiletou holčičku.

Eva Turtáková, pěstounka: „Prostě když se něco vyloupne, nějaký problém, tak to řešíme okamžitě. Já jim (spolek Do náruče) zavolám a radí i hned, co mám dělat.“

Od roku 2013 nebyl těmto organizacím navýšen příspěvek na poskytovanou péči, který činí 46 000 korun na rodinu. Pokud to nezmění chystaná novela zákona o sociálně-právní ochraně dětí, budou muset tyto organizace omezit své služby na zákonné minimum.

Pavlína Němcová, ředitelka Do náruče: „Nebudeme schopni tak často poskytovat psychologickou podporu. Tedy např. nárok na konzultaci s psychologem budou mít rodiny pouze jednou za půl roku. Přitom dítě, které přichází do pěstounské péče, si s sebou vždy nese z minulosti nějaké trauma. A tak častější odborná pomoc je v této chvíli nutná."

Šetřit se bude muset třeba také na vzdělávání pěstounů či pomáhání s hlídáním dětí svěřených do péče. Na internetu je umístěná petice, která fungování doprovodných organizací podporuje. V Moravskoslezském kraji je v pěstounských rodinách asi 2 300 dětí.

Adra nabízí lidem v nouzi potraviny zdarma


V Ostravě přibývá lidí, kteří se ocitli na hranici chudoby a otáčejí tak každou korunu. Do finančních problémů se dostávají zejména kvůli pandemii koronaviru. Pomoc jim v této těžké době nabízí Potravinová banka spolu s Dobrovolnickým centrem Adra.

Stále více lidí v Ostravě nemá ani na základní potraviny. S žádostí o pomoc se obraceli nejen na pracovníky sociálních odborů městských obvodů, ale také na potravinovou banku, která ale jednotlivcům jídlo vydávat nemůže. Spojila se proto s dobrovolnickým centrem ADRA, kde si ho lidé mohou vyzvednout.

Dagmar Hoferková, vedoucí Dobrovolnického centra ADRA Ostrava:
“Nyní máme v nabídce hlavně potraviny, které jsou trvanlivé. Pokud ta potřeba bude veliká, tak jsme domluveni s potravinovou bankou, že nám dodají i mléčné výrobky a uzeniny.”

Největší problémy mají v současné době maminky samoživitelky, které nemohou do práce, a žijí z ošetřovného a také živnostníci, kteří mají už rok zavřené provozy a nemají tolik peněz, na jaké byli zvyklí před pandemií

Pro potraviny si lidé mohou chodit ke vchodu budovy od hlavní cesty, tedy ulice Martinovské, a to volně každé úterý. Na ostatní dny kromě víkendů se ale musí objednat.

Dagmar Hoferková, vedoucí Dobrovolnického centra ADRA Ostrava:
"Zapíše se do seznamu příjemců a nabere si do tašky, kterou máme připravenou vlastně všechno, co mu pomůže."

V MSK funguje systém el. péče o seniory a handicapované, host: Tamara Iskrytskaya

Lukáš Zavadil, TV Polar: V Česku se podařilo vyvinout unikátní systém elektronické péče o seniory a osoby s hendikepem. Využívají ho i některá města a organizace v Moravskoslezském kraji. To bude téma následujícího rozhovoru, na dálku je s námi ve spojení Tamara Iskrytskaya. Dobrý den.

Tamara Iskrytskaya, jednatelka společnosti Zdravotní a sociální služby: Dobrý den, zdravím všechny posluchače.

Lukáš Zavadil, TV Polar: Vám se podařilo vyvinout technologii, která, vlastně do určité míry, kopíruje ten velký exponenciální boom a vývoj okolo chytrých zařízení a podobně. Pojďme tedy nejprve ten systém představit, jak funguje, na čem je postaven?

Tamara Iskrytskaya, jednatelka společnosti Zdravotní a sociální služby: Tak náš systém se jmenuje e-Helper. Skládá se z několika zařízení, to znamená řídicí jednotka, pohybové čidla, SOS tlačítko, dveřní kontakt. Systém je určen pro seniory nebo osoby s hendikepem, které žijí doma sami. Já jsem spíše chtěla říct takovým normálním způsobem, že asi máte doma příbuzné, rodinu nebo přátele, co mají víc než 60 let a žijí doma sami. A kolikrát se stane, že jim voláte a neodpoví vám...Já v tom případě začínám být nervózní, snažím se tam zajet nebo snažím se dovolat. Nevím co se děje, protože mám obavu a mám strach o své příbuzné... A toto byl podnět, jak jsme začali, šest let zpátky, vyvíjet zařízení, které by identifikovalo nenadálou situaci samo v bytové jednotce a poslalo rodinnému příslušníkovi zprávu o tom, co se stalo, kde se stalo. Důležité je, že systém má ještě i mobilní zařízení, kdy vždycky můžete pozorovat, co se děje v domě seniora nebo osoby s hendikepem, a v případě, když se stane nenadálá situace vám přijde zpráva, že se něco děje. A vy se vždycky můžete podívat jestli se něco děje například v koupelně, v obýváku, nebo to že senior se nehýbe delší dobu a tím pádem můžete konat. Můžete zavolat sanitku, policii atd.

Lukáš Zavadil, TV Polar: Vy jste mluvila o šesti letech, kdy jste začali. Kdy se vám tedy podařilo ten systém uvést do provozu a kdo všechno v Moravskoslezském kraji ho aktuálně používá?

Tamara Iskrytskaya, jednatelka společnosti Zdravotní a sociální služby: Sám asi pane redaktore vnímáte, že systém je takový obšírný, proto jsme nepodceňovali zkoušení tohoto zařízení. Zařízení už funguje tři roky u společnosti Heimstaden u několika seniorů, dále půl roku to funguje v obci Bolatice, tři čtvrtě roku systém funguje v Čeladné. Také Slezská univerzita v Opavě se zapojila do projektu. Momentálně se řeší instalace několika zařízení, kdy Charita Opava bude hlídat své klienty doma. Dá se tedy říct, že to už je to funkční tři roky, neustále se samozřejmě dopracovávají nové věci, nesmí se zastavit...

Lukáš Zavadil, TV Polar: K tomu se ještě dostaneme. Máte tady v regionu už zpětnou vazbu nebo příklady přímo z praxe, kdy váš systém pomohl jeho uživatelům?

Tamara Iskrytskaya, jednatelka společnosti Zdravotní a sociální služby: Takový názorný případ je z Opavy, kdy měla rodina na starosti rodiče, nechtěli je dát do zařízení, rodiče byli na vozíku, oba dva, a i když byli dva, tak se stávalo, že prostě v noci si museli odskočit a stalo se, že např. v koupelně zůstali celou noc... V tom případě naše zařízení zareagovalo a tím, že rodina bydlela ve vedlejším domě, přišla pomoc během pěti minut. Představa, že celou noc ležíte bezradný je samozřejmě děsivá, čas utíká a tím pádem samozřejmě se zhoršují i ty případné následky té nemoci. Takže si myslím, že naše zařízení pro tu prevenci následků po mozkové mrtvici např. jsou prostě ideální.

Lukáš Zavadil, TV Polar: Ano. Jaký je další váš plán, kam byste ten systém chtěli rozšířit? Vy jste o tom krátce mluvila. Pro vás je to samozřejmě otázka byznysu, ale ta technologie má opravdu velký potenciál, i jak jste říkala, zachraňovat životy.

Tamara Iskrytskaya, jednatelka společnosti Zdravotní a sociální služby: Teď máme v plánu zařízení použít ve smyslu, že v momentě, kdy nastane nenadála situace v bytě, kde je senior sám, tak se spustí automatický hlasový odposlech, intercom tomu říkáme, a tím pádem centrála, ústředna může komunikovat se seniorem, jestli se mu něco stalo, kde, jak se cítí, co se mu děje v tuto chvíli a tím pádem ho udržovat nějakou dobu než přijede pomoc.

Lukáš Zavadil, TV Polar: Ve spojení s námi byla Tamara Iskrytskaya ze společnosti Zdravotní a sociální služby. Děkuji za rozhovor.

Tamara Iskrytskaya, jednatelka společnosti Zdravotní a sociální služby: Děkuji. Na shledanou.

Lukáš Zavadil, TV Polar: Tolik z našich témat. Na viděnou příště.

Redakčně upraveno / zkráceno.



Mohlo by Vás také zajímat