Magazín 112

Práce integrovaného záchranného systému očima našich redaktorů

Stáčení tachometrů vozidel je v naší zemi stále velký problém a jen málo případů se daří odhalit. V Ostravě se to nyní kriminalistům povedlo. Odhalili obchodníka, který stočil tachometry v nejméně 17 autech. V jednom případě dokonce o neuvěřitelných 250 tisíc kilometrů.

V listopadu roku 2019 chtěla žena prodat v ostravském autobazaru Volkswagen, který měla dva roky. Byla ale odmítnuta, protože auto mělo stočené kilometry. To ji překvapilo a šla rovnou na policii, protože s vozidlem musel manipulovat předchozí majitel. Kriminalisté začali případ prověřovat a to je dovedlo k pachateli.

Eva Michalíková, mluvčí PČR Ostrava: "Po zadokumentování začalo prověřování různých souvislostí s případem a možným podezřelým, kterým byl nakonec 30letý muž z Ostravy. Jako fyzická osoba měla zřízenou podnikatelskou činnost na koupi a prodej vozidel."

Obviněný muž auta prodával přes internetové bazary. V průběhu přibližně 5 let přetočil kilometry v neméně 17 vozidlech, čímž zvýšil jejich hodnotu o více než 800 tisíc korun. Odborníci odhadují, že stočeny tachometr má až 40 procent vozů. Průměrně o 60 až 80 tisíc kilometrů.

Petr Vaněček, provozní ředitel AAA Auto: "Velká většina aut, která jsou dovezena za účelem prodeje, bohužel bývá zmanipulovaná, co se týče nájezdu kilometrů. Ti prodejci si totiž uvědomují, že prodávat auto, které má nájezd 300 tisíc kilometrů, není atraktivní."

Autobazary si tyto podvody hlídají. Pro laika je ale složité manipulaci s kilometry poznat.

Petr Vaněček, provozní ředitel AAA Auto: "Nakupovat auto přes inzerát má smysl pouze tehdy, pokud jsem automechanik a nebo člověk, který se roky věnuje obchodu s ojetými auty. Laiky bych před tím důrazně varoval."

Problém měla vyřešit novela zákona z roku 2018, která zvýšila pokuty na půl milionu korun. Jak je vidět, moc to nepomohlo. Za podvod hrozí obviněnému až 5 let vězení.

Petr Vaněček, provozní ředitel AAA Auto: Co víme, tak ten případ zdaleka není nijak výjimečný, my se setkáme s podobnými případy v podstatě dnes a denně. A tam je nutné si uvědomit, že dneska vlastně dovézt si vozidlo ze zahraničí, ať už z Německa nebo nějaké jiné země západní Evropy, finančně z devadesáti procent prostě nedává smysl, protože ta cenová hladina v západní Evropě je výše než u nás ve středu Evropy, a v podstatě se vyplatí dovézt pouze vozidlo, které je většinou starší a má opravdu významně vyšší nájezd kilometrů.

Tomáš Kořistka, TV Polar: Může laik poznat, že vlastně to auto má stočené ty kilometry ?Nebo jsou nějaké signály, kdy by měl zpozornět?

Petr Vaněček, provozní ředitel AAA Auto: Úplný laik, si myslím, že ne, protože tak jak ten čas postupuje tak i ty praktiky se postupně zdokonalují. Ta kontrola toho vozidla vlastně probíhá dvojí, jedna část je fyzická, tzn. naši výkupčí jsou odborníci, kteří poznají jestli je stupeň opotřebení jednotlivých prvků toho vozidla, ať už v interiéru, jako je volant, řadicí páka, pedály, koberečky, tapecírunk, tak i takové ty mechanické části jako je motor, převodovka nebo třeba jednotlivé části podvozku, odpovídají plus mínus tomu nájezdu. No a to je jedna část, a tam si myslím, že laik v podstatě tu šanci nemá, protože prostě neodhadne, jak má být opotřebované auto s takovým a takovým nájezdem. No a pak je druhá část, a ta je ještě sofistikovanější, my tomu říkáme datová prověrka, a ta obnáší to, že vlastně musíte dneska dát dohromady spoustu dat, protože, bohužel, na úrovni Evropské unie neexistuje jedna databáze všech vozidel, která by někde sbírala stavy tachometru k určitému datu. Takže my to děláme tak, že vlastně sdružujeme opravdu desítky různých databází z různých zemí do jedné velké robustní databáze. Ono každé to auto, než ho vykoupíme, tak vlastně proháníme přes celou tu databázi, takže díky tomu poznáme, že vozidlo, které je nám nabízeno k prodeji, tak třeba před dvěma měsíci nebo před třemi měsíci bylo na prodej v Německu se stavem tachometru diametrálně odlišným. To je ten druhý velice důležitý záchytných bod, kde nacházíme vozidla, která byla zmanipulovaná i přesto, že třeba někdy je to udělané, i to vozidlo upravené po té technické a vzhledové stránce tak, aby to rozeznatelné nebylo. Tak díky té datové prověrce to zachytáváme. A obecně vzato, je dobré asi nakupovat auta, která mají jasnou historii, tzn. ideálně která jsou koupená v České republice, mají ideálně jednoho nebo opravdu velký velmi nízký počet majitelů, kteří to vlastnili poměrně dlouhou dobu, protože jakmile se v tom technickém průkazu nachází více majitelů, kteří to vlastnili každý několik týdnů nebo měsíců, tak už jenom to je prostě víceméně upozornění, že tam došlo k nějakému velkému ekonomickému zájmu nebo přípravě na prodej, a pak samozřejmě ten stupeň podezření z naší strany většinou vzrůstá.

Čtyřnohé nováčky jízdního oddílu čeká první služba

Jistě už jste slyšeli, že nedílnou součástí Městské policie Ostrava je jízdní oddíl. Loni jsme vám představili dva starokladrubské nováčky, kteří nahradili vysloužilé koně. Uplynul rok jejich výcviku a tak jsme se byli podívat, jak jsou Isca a Saki připraveni na nástup do služby.

Na začátku loňského roku dorazili do Ostravy dva starokladrubští koně - bělouš Isca a vraník Saki. V 6 letech začali plnit své poslání v jízdním oddíle městské policie Ostrava a nahradili koně odcházející do důchodu. Uplynul rok. Nováčci na první pohled zesílili, Isca je mnohem světlejší, ale hlavně se toho hodně naučili.

Simona Zajková, strážnice hipolog, MP Ostrava: "Cílem těch nácviků je, aby se nebáli běžného provozu, kdy je máme do služeb. Aby se nebáli aut, cyklistů, chodců nebo třeba psů."

Jízdní oddíl sídlí v areálu Integrovaného výjezdového centra Ostrava -Jih. Koně zde mají výborné podmínky, aby mohly plnit náročné služební úkoly.

Marie Hořínková, ošetřovatelka koní: "Péče o zvířata musí být dělaná s láskou. Pokud vás práce baví, je jedno jestli ten kůň skáče parkur, běhá dostihy a nebo ho máte jako miláčka na procházky."

Využití jízdního oddílu je různorodé. Kromě běžných služebních úkolů se například účastní i různých slavností, kde svým majestátním vzhledem dodávají akcím na významu.

Tomáš Novák, strážník hipolog, MP Ostrava: "Kůň je nenahraditelným pomocníkem hlavně v nepřístupných částech v terénu. Je to v těch okrajových částech města. Pomáháme i PČR například po pohřešovaných osobách, kdy je z toho koně mnohem lepší rozhled."

Jízdní oddíl ostravských strážníků disponuje 12 starokladrubskými koňmi. Polovina jsou vraníci a polovina bělouši. Stará se o ně o celkem 13 strážníků.

Už potřetí v jednom měsíci vykradli zloději večerku v Havířově

Už potřetí v tomto měsíci došlo k přepadení večerek v Havířově. Do jedné z prodejen přišel pachatel dokonce dvakrát. Policie nyní zveřejnila záběry z kamer a žádá veřejnost o pomoc. Přepadené prodavačky utrpěly velký psychický šok.

Dokud nechytí pachatelé, budeme mít stále strach. To říkají nyní prodavačky ve večerkách v Havířově. A není divu. Během března došlo už potřetí k přepadení.

První na začátku března byla přepadena večerka na Národní třídě. Stalo se to 5. března.

anketa, prodavačka: "Přepadl v červených montérkách paní vedoucí. Byla z toho samozřejmě v šoku. Chtěl peníze a vyhrožoval, že má u sebe i zbraň. Tu nakonec nevytáhl.”

Tuto večerku na Dlouhé třídě během března přepadli už dvakrát. Prodavačka si nese velké psychické následky.

Zlatuše Viačková, mluvčí PČR Karviná: "Na začátku března po páté hodině odpoledne vstoupil do večerky zatím neznámý muž. Pod pohrůžkou násilí se dožadoval vydání peněz. Nakonec z prodejny odešel z několika tisíci a krabičkami cigaret. Stejný scénář, v téže prodejně, byl zopakován o několik dní později. Znovu neznámá osoba ohrožovala obsluhu. Zřejmě jiný neznámý pachatel po vstoupení do večerky se pod pohrůžkou násilí také dožadoval vydání peněz. S sebou si z večerky odnesl pár tisíc korun.”

V případě, že někdo pozná muže z loupežného přepadení měl by neprodleně kontaktovat linku 158.

Redakčně upraveno / zkráceno.



Mohlo by Vás také zajímat