Mimořádná zpráva:
Načítám...
  • Načítám...
>
Magazín 112

Magazín 112

  • Cyklodoprava je v Ostravě stále oblíbenější ale i bezpečnější
  • Všechny vozy MHD jsou vybaveny kamerami
  • Cyklistická doprava se stává v Ostravě fenoménem
  • Kamerami jsou už vybaveny všechny vozy MHD v Ostravě

Cyklistická doprava se stává v Ostravě fenoménem

Cyklistická doprava se v Ostravě stává fenoménem. Mnozí obyvatelé města i okolí využívají kolo denně a díky husté síti cyklostezek je to stále bezpečnější způsob dopravy. Na oblibě získává také sdílení jízdních kol. Strážníci proto často pořádají nejrůznější preventivní akce a vzdělávají cyklisty.

Kolo už v Ostravě dávno není jen volnočasová pomůcka, pro milovníky sportu. Stále více lidí jej využívá jako běžný dopravní prostředek. Svědčí o tom také každoroční čísla o využívání sdílených kol společnosti Nextbike. Ostrava cyklodopravu mnoha způsoby podporuje a vzniká proto i celá koncepce. 

Jan Dohnal, primátor Ostravy: "Samozřejmě cyklistickou dopravu podporuje. My víme, že historicky vlastně cyklo doprava v Ostravě byla zejména pro ten rekreační charakter. Tenhle trend se pomalu začíná dařit trošičku obracet, když se snažíme opravdu na ty kola dostat i lidi, kteří se mají dostávat běžně v rámci cestování po městě. Měl by to být teda nejenom rekreační prvek, ale opravdu i jakýsi pilíř dopravy. Takže samozřejmě Ostrava významně buduje cyklistickou infrastrukturu a cyklostezky. Samozřejmě podporujeme bikesharing, takže těch opatření je celá řada. A tady musím říci, že opravdu lidí, kteří se na těch kolech objevují, přibývá. Samozřejmě víme, že alfa a omega cyklodopravy ve městě je bezpečnost. Ti lidé nám to říkají a říkají nám to i ty průzkumy. Nejčastěji zmiňují, že se chtějí cítit na tom kole bezpečně v hustém provozu. Takže vlastně máme i nějakou koncepci cyklistické dopravy, která už říká třeba když rekonstruujeme nějakou ulici, jak ta ulice má vypadat, aby byla oddělena vozovka od cyklostezky nějakým výškovým profilem."

Na bezpečnost se v rámci nejrůznějších projektů a akcí zaměřují hlavně strážníci. Začínají už u malých cyklistů, které učí bezpečné chování v provozu na dopravních hřištích. U dospělých cyklistů jde především o prevenci a připomínání důležitých zásad.

Miroslav Plaček, ředitel MP Ostrava: "Městská policie realizuje celou řadu preventivních akcí a mezi tyto akce určitě patří i akce zaměřené na cyklisty. Chtěl bych předestřít, že se rozhodně nejedná o akce, které mají represivní charakter, ale především preventivní, kdy upozorňujeme cyklisty na dodržování pravidel silničního provozu a také na to, jak má být povinně vybaveno jízdní kolo. Vedle těchto preventivních akcí městská policie rovněž realizuje i značení jízdních kol, kde vedle jízdních kol označujeme i kompenzační pomůcky. Například v loňském roce jsme takto realizovali celkem čtyři sta osmdesát jízdních kol a devadesát kompenzačních pomůcek. V letošním roce chystáme celkem patnáct těchto akcí a pokud občané budou mít zájem, mohou se přihlásit na našich webových stránkách, kde najdou i jednotlivé termíny."

Hlavně na jaře můžete městské policisty často potkat na frekventovaných cyklostezkách. 

Valerie Juchelková, strážnice MP Ostrava: "Zaměřujeme se na cyklisty, kteří jedou po chodníku. Také na dodržování pravidel silničního provozu, pravidla, jako jsou třeba dopravní značky a také na povinnou výbavu jízdních kol a koloběžek."

anketa, cyklisté: "Jezdím do práce, na kole jezdím často. Dokonce jsem zapojena i do soutěže Do práce na kole, která začíná v květnu. Řidiči jsou různí, někteří jsou ohleduplní, někteří ne, Ale připadá mi, že většina řidičů už si na ty cyklisty zvykla a chová se k nim ohleduplně. Většinou řidiči bývají také cyklisté, takže já to vidím pozitivně."

"Každý den do práce šest tam, šest zpátky, dva a půl tisíce do roka. Celý rok jezdím i v zimě, pokud není sníh. Cyklisté a chodci jsme na jedné lodi. Jsme ale takový obtížný hmyz pro automobilisty. Já sám taky jezdím autem, ale bohužel to, co se děje v dnešní době, je špatně."

Dopravně bezpečnostních akcí se účastní také zástupci BESIPU i ti na cyklisty při preventivních akcích často myslí. 

Pavel Blahut, koordinátor BESIP: "Cyklista je řidič jednostopých ho motorového vozidla. Byť může mít třeba kolo vybaveno nějakým pomocným motorem, je to omezeno výkonem a maximální rychlostí, takže se na něj vztahují vlastně všechny povinnosti a pravidla pro řidiče. Musí jezdit střízliví, musí užít vozidlo, které splňuje nějaké technické požadavky. To znamená, musí být i za snížené viditelnosti vybaveno odrazkami. Vpředu bílá a vzadu červená. Odrazky musí být i ve výpletu kol, oranžová odrazka na pedálech. Musí mít dvě funkční brzdy, musí mít zaslepené konce řídítek. Kdyby došlo k pádu, ať nejsou další nějaká zranění, musí být všechno funkční. Takže to jsou povinnosti pro řidiče jednostopých motorových vozidel. Samozřejmě jako takový řidič musí používat cyklistickou přilbu. Do osmnácti let je povinná. Doporučujeme za BESIP vždy užít přilbu, protože se může stát cokoliv. I nějaká rychlá změna směru jízdy může vést k pádu v daném okamžiku. Přilba opravdu v sedmdesáti procentech případů dokáže ochránit toho cyklistu před nějakými vážnými následky."

V Ostravě jsou velmi oblíbená také sdílená kola společnosti Nextbike, na které město přispívá, aby mohlo být 15 minut jízdy zdarma. Loni v Ostravě bylo napočítáno 470 tisíc výpůjček, což je asi 1300 denně. I pro sdílená kola platí stejná pravidla. 

Matěj Vavříček, zástupce společnosti Nextbike Ostrava: "Je důležité, aby cyklisté používali cyklostezky nebo pozemní komunikaci, aby hlavně nejezdili po chodníku, protože je to vůči ostatním kolemjdoucím dost nebezpečné. Další bod desatera je, aby se nejezdilo po přechodu. Takže ideální případ je, vzít si kolo na chodníku, přejít třeba přes přechod na tu cestu nebo na cyklostezku a až potom nasednout. Potom, aby vraceli kola do stojanu a vždycky kola zamkli. Člověk ho může zamknout jinde, ale samozřejmě mu potom přijde pokuta. Proto jsou ty stojany k tomu určeny, aby se to různě neválelo a nepřekáželo to třeba kolemjdoucím."

V letošním roce chce Ostrava investovat do oprav cyklostezek asi 20 milionů korun. Novinkou, kterou jistě cyklisté uvítají, je zklidnění dopravy, kdy bude v některých úsecích městských silnic snížena rychlost až na 30 km za hodinu. 

 

---

Kamerami jsou už vybaveny všechny vozy MHD v Ostravě

Jedním z důležitých faktorů při snaze o přilákání pasažérů do městské hromadné dopravy je její bezpečnost. Ostravský dopravní podnik na to velmi dbá a proto byla všechna vozidla vybavena kamerovým systémem. Nejen že to působí preventivně na zloděje a výtržníky, ale pomáhá to také policistům při odhalování pachatelů trestných činů.

Ostravská hromadná doprava je nejen kompletně bezdieselová, ale nyní má další prvenství v rámci všech velkých dopravců. Všechny vozy jsou vybaveny bezpečnostními kamerami. Celkem se jedná o 569 autobusů, tramvají i trolejbusů a každé vozidlo má od 5 - 10 kamer podle typu a velikosti.

Jan Dohnal, primátor Ostravy: "Za posledních 10 let nám klesla kriminalita asi o polovinu a klesá i v posledních letech. Takže se to daří a právě navýšení kamerových systémů v prostředcích MHD je dalším nástrojem k zlepšení situace. My víme z dat, že lidé vnímají bezpečnost ve veřejné dopravě jako klíčovou věc a že to je opravdu téma častých diskuzí. A právě to posílení kamerového systému je krok správným směrem, protože má to dva efekty. Jednak je to samozřejmě preventivní opatření, kdy lidé vidí, že kamery tam jsou a samozřejmě trestné činnosti, ať už vandalství anebo i násilné trestné činnosti se nedopouštějí. A pokud se jí dopustí, tak samozřejmě kamery vedou právě ke zvýšení objasněnost těch trestných činů. Samozřejmě děláme řadu preventivních opatření pro děti, pro seniory, ale i pro širokou veřejnost. Preventivní programy pro nás dělá městská policie. Děláme je ve spolupráci se státní policií. Samozřejmě tím dalším nástrojem je posilování kamerového systému nejenom ve veřejných prostředcích, ale vlastně v celém městě. Snažíme se podporovat činnost státní policie a potom zejména u městské policie se nám v posledních době daří navyšovat i personální stavy strážníků. Takže těch opatření je celá řada."

Daniel Morys, ředitel Dopravního podniku Ostrava: "Jsem rád, že dnes můžeme sdělit našim cestujícím, maminkám, babičkám, že městská hromadná doprava v té běžné výpravě je již pokrytá kamerovým systémem tak, že vždy kamery pokrývají ten běžný provoz. Dnes vlastně slavnostně říkáme, že těch posledních sto čtyřicet vozů a tisíc kamer je aktivováno. To znamená přes pět set dvacet devět vozů je vybaveno kamerovým systémem tak, že ta naše snaha od roku 2016, kdy jsme postupně pokrývali i v rámci obnovy a v rámci investic do kamerového systému náš vozový park, že skutečně kamery nás nyní mohou kompletně městské hromadné dopravě chránit i v běžných situacích, ve zdravotních situacích, ale i v situacích, kdy skutečně potřebují naši cestující pomoc."

Kamery jsou důležité pro práci policie, která si jen loni vyžádala více než tisícovku záznamů.

Antonín Řezníček, ředitel PČR Ostrava: "Může dojít nějakému napadení, poškození vozidel a tak podobně, ale také je velmi velký důraz v důkazním řízení kladen na to, že zde komentujeme pohyb pachatele. To znamená, v rámci Ostravy máme nějaké kamerové systémy, vidíme pachatele, spáchá nějaký trestný čin, následně víme, že by měl odjet nějakou tramvají, takže si oficiálně vyžádáme tyto záběry. A zde jsou už tak dokonalé kamery, že jednoznačně tu osobu identifikujeme. Hodně spolupracují občané. Za což velmi děkuji, že nám oznamují, co se jedná za osobu a v několika případech pachatel už radši přichází sám, případně s advokátem. Dá se říct, že za poslední tři roky to vzrostlo už přes tisíc žádostí. A to není žádost jenom na třeba jednu kameru. My můžeme žádat o více tramvají, které nám projíždějí v tom místě, protože hledáme nějakou osobu, na kterou máme jenom nějaký popis. Následně potom získáváme několik kamerových záznamů. Když máme to štěstí, tak najdeme tu osobu a ten záběr je jednoznačný."

Městská policie dbá na bezpečnost v MHD i v rámci nejrůznějších kontrolních akcí, kdy spolupracuje s asistenty přepravy.

Miroslav Plaček, ředitel MP Ostrava: "V loňském roce jsme takto realizovali 870 akcí, což je jedna část spolupráce a ta druhá je rozvíjení techniky a kamerového systému. V současné době už máme také namontovány tři detektory hluku, které nás upozorňují na třesk skla a zoufalé volání o pomoc, případně střelbu. No a v neposlední řadě tak jak už dneska bylo zmíněno, tak dodatečné doplnění kamer i do jednotlivých prostředků městské hromadné dopravy, což nám preventivně jednoznačně pomůže a zvýší pocit bezpečí cestujících."

Záznamy z kamer jsou uchovávány pět dnů. Podnik je nemůže zveřejňovat ani poskytovat veřejnosti. Pracovat s nimi může pouze policie nebo správní orgány.

---

Mohlo by Vás také zajímat

Pořad: Magazín 112
18. dubna 2024, 17:45

Cyklistická doprava se stává v Ostravě fenoménem

Cyklistická doprava se v Ostravě stává fenoménem. Mnozí obyvatelé města i okolí využívají kolo denně a díky husté síti cyklostezek je to stále bezpečnější způsob dopravy. Na oblibě získává také sdílení jízdních kol. Strážníci proto často pořádají nejrůznější preventivní akce a vzdělávají cyklisty.

Kolo už v Ostravě dávno není jen volnočasová pomůcka, pro milovníky sportu. Stále více lidí jej využívá jako běžný dopravní prostředek. Svědčí o tom také každoroční čísla o využívání sdílených kol společnosti Nextbike. Ostrava cyklodopravu mnoha způsoby podporuje a vzniká proto i celá koncepce. 

Jan Dohnal, primátor Ostravy: "Samozřejmě cyklistickou dopravu podporuje. My víme, že historicky vlastně cyklo doprava v Ostravě byla zejména pro ten rekreační charakter. Tenhle trend se pomalu začíná dařit trošičku obracet, když se snažíme opravdu na ty kola dostat i lidi, kteří se mají dostávat běžně v rámci cestování po městě. Měl by to být teda nejenom rekreační prvek, ale opravdu i jakýsi pilíř dopravy. Takže samozřejmě Ostrava významně buduje cyklistickou infrastrukturu a cyklostezky. Samozřejmě podporujeme bikesharing, takže těch opatření je celá řada. A tady musím říci, že opravdu lidí, kteří se na těch kolech objevují, přibývá. Samozřejmě víme, že alfa a omega cyklodopravy ve městě je bezpečnost. Ti lidé nám to říkají a říkají nám to i ty průzkumy. Nejčastěji zmiňují, že se chtějí cítit na tom kole bezpečně v hustém provozu. Takže vlastně máme i nějakou koncepci cyklistické dopravy, která už říká třeba když rekonstruujeme nějakou ulici, jak ta ulice má vypadat, aby byla oddělena vozovka od cyklostezky nějakým výškovým profilem."

Na bezpečnost se v rámci nejrůznějších projektů a akcí zaměřují hlavně strážníci. Začínají už u malých cyklistů, které učí bezpečné chování v provozu na dopravních hřištích. U dospělých cyklistů jde především o prevenci a připomínání důležitých zásad.

Miroslav Plaček, ředitel MP Ostrava: "Městská policie realizuje celou řadu preventivních akcí a mezi tyto akce určitě patří i akce zaměřené na cyklisty. Chtěl bych předestřít, že se rozhodně nejedná o akce, které mají represivní charakter, ale především preventivní, kdy upozorňujeme cyklisty na dodržování pravidel silničního provozu a také na to, jak má být povinně vybaveno jízdní kolo. Vedle těchto preventivních akcí městská policie rovněž realizuje i značení jízdních kol, kde vedle jízdních kol označujeme i kompenzační pomůcky. Například v loňském roce jsme takto realizovali celkem čtyři sta osmdesát jízdních kol a devadesát kompenzačních pomůcek. V letošním roce chystáme celkem patnáct těchto akcí a pokud občané budou mít zájem, mohou se přihlásit na našich webových stránkách, kde najdou i jednotlivé termíny."

Hlavně na jaře můžete městské policisty často potkat na frekventovaných cyklostezkách. 

Valerie Juchelková, strážnice MP Ostrava: "Zaměřujeme se na cyklisty, kteří jedou po chodníku. Také na dodržování pravidel silničního provozu, pravidla, jako jsou třeba dopravní značky a také na povinnou výbavu jízdních kol a koloběžek."

anketa, cyklisté: "Jezdím do práce, na kole jezdím často. Dokonce jsem zapojena i do soutěže Do práce na kole, která začíná v květnu. Řidiči jsou různí, někteří jsou ohleduplní, někteří ne, Ale připadá mi, že většina řidičů už si na ty cyklisty zvykla a chová se k nim ohleduplně. Většinou řidiči bývají také cyklisté, takže já to vidím pozitivně."

"Každý den do práce šest tam, šest zpátky, dva a půl tisíce do roka. Celý rok jezdím i v zimě, pokud není sníh. Cyklisté a chodci jsme na jedné lodi. Jsme ale takový obtížný hmyz pro automobilisty. Já sám taky jezdím autem, ale bohužel to, co se děje v dnešní době, je špatně."

Dopravně bezpečnostních akcí se účastní také zástupci BESIPU i ti na cyklisty při preventivních akcích často myslí. 

Pavel Blahut, koordinátor BESIP: "Cyklista je řidič jednostopých ho motorového vozidla. Byť může mít třeba kolo vybaveno nějakým pomocným motorem, je to omezeno výkonem a maximální rychlostí, takže se na něj vztahují vlastně všechny povinnosti a pravidla pro řidiče. Musí jezdit střízliví, musí užít vozidlo, které splňuje nějaké technické požadavky. To znamená, musí být i za snížené viditelnosti vybaveno odrazkami. Vpředu bílá a vzadu červená. Odrazky musí být i ve výpletu kol, oranžová odrazka na pedálech. Musí mít dvě funkční brzdy, musí mít zaslepené konce řídítek. Kdyby došlo k pádu, ať nejsou další nějaká zranění, musí být všechno funkční. Takže to jsou povinnosti pro řidiče jednostopých motorových vozidel. Samozřejmě jako takový řidič musí používat cyklistickou přilbu. Do osmnácti let je povinná. Doporučujeme za BESIP vždy užít přilbu, protože se může stát cokoliv. I nějaká rychlá změna směru jízdy může vést k pádu v daném okamžiku. Přilba opravdu v sedmdesáti procentech případů dokáže ochránit toho cyklistu před nějakými vážnými následky."

V Ostravě jsou velmi oblíbená také sdílená kola společnosti Nextbike, na které město přispívá, aby mohlo být 15 minut jízdy zdarma. Loni v Ostravě bylo napočítáno 470 tisíc výpůjček, což je asi 1300 denně. I pro sdílená kola platí stejná pravidla. 

Matěj Vavříček, zástupce společnosti Nextbike Ostrava: "Je důležité, aby cyklisté používali cyklostezky nebo pozemní komunikaci, aby hlavně nejezdili po chodníku, protože je to vůči ostatním kolemjdoucím dost nebezpečné. Další bod desatera je, aby se nejezdilo po přechodu. Takže ideální případ je, vzít si kolo na chodníku, přejít třeba přes přechod na tu cestu nebo na cyklostezku a až potom nasednout. Potom, aby vraceli kola do stojanu a vždycky kola zamkli. Člověk ho může zamknout jinde, ale samozřejmě mu potom přijde pokuta. Proto jsou ty stojany k tomu určeny, aby se to různě neválelo a nepřekáželo to třeba kolemjdoucím."

V letošním roce chce Ostrava investovat do oprav cyklostezek asi 20 milionů korun. Novinkou, kterou jistě cyklisté uvítají, je zklidnění dopravy, kdy bude v některých úsecích městských silnic snížena rychlost až na 30 km za hodinu. 

 

---

Kamerami jsou už vybaveny všechny vozy MHD v Ostravě

Jedním z důležitých faktorů při snaze o přilákání pasažérů do městské hromadné dopravy je její bezpečnost. Ostravský dopravní podnik na to velmi dbá a proto byla všechna vozidla vybavena kamerovým systémem. Nejen že to působí preventivně na zloděje a výtržníky, ale pomáhá to také policistům při odhalování pachatelů trestných činů.

Ostravská hromadná doprava je nejen kompletně bezdieselová, ale nyní má další prvenství v rámci všech velkých dopravců. Všechny vozy jsou vybaveny bezpečnostními kamerami. Celkem se jedná o 569 autobusů, tramvají i trolejbusů a každé vozidlo má od 5 - 10 kamer podle typu a velikosti.

Jan Dohnal, primátor Ostravy: "Za posledních 10 let nám klesla kriminalita asi o polovinu a klesá i v posledních letech. Takže se to daří a právě navýšení kamerových systémů v prostředcích MHD je dalším nástrojem k zlepšení situace. My víme z dat, že lidé vnímají bezpečnost ve veřejné dopravě jako klíčovou věc a že to je opravdu téma častých diskuzí. A právě to posílení kamerového systému je krok správným směrem, protože má to dva efekty. Jednak je to samozřejmě preventivní opatření, kdy lidé vidí, že kamery tam jsou a samozřejmě trestné činnosti, ať už vandalství anebo i násilné trestné činnosti se nedopouštějí. A pokud se jí dopustí, tak samozřejmě kamery vedou právě ke zvýšení objasněnost těch trestných činů. Samozřejmě děláme řadu preventivních opatření pro děti, pro seniory, ale i pro širokou veřejnost. Preventivní programy pro nás dělá městská policie. Děláme je ve spolupráci se státní policií. Samozřejmě tím dalším nástrojem je posilování kamerového systému nejenom ve veřejných prostředcích, ale vlastně v celém městě. Snažíme se podporovat činnost státní policie a potom zejména u městské policie se nám v posledních době daří navyšovat i personální stavy strážníků. Takže těch opatření je celá řada."

Daniel Morys, ředitel Dopravního podniku Ostrava: "Jsem rád, že dnes můžeme sdělit našim cestujícím, maminkám, babičkám, že městská hromadná doprava v té běžné výpravě je již pokrytá kamerovým systémem tak, že vždy kamery pokrývají ten běžný provoz. Dnes vlastně slavnostně říkáme, že těch posledních sto čtyřicet vozů a tisíc kamer je aktivováno. To znamená přes pět set dvacet devět vozů je vybaveno kamerovým systémem tak, že ta naše snaha od roku 2016, kdy jsme postupně pokrývali i v rámci obnovy a v rámci investic do kamerového systému náš vozový park, že skutečně kamery nás nyní mohou kompletně městské hromadné dopravě chránit i v běžných situacích, ve zdravotních situacích, ale i v situacích, kdy skutečně potřebují naši cestující pomoc."

Kamery jsou důležité pro práci policie, která si jen loni vyžádala více než tisícovku záznamů.

Antonín Řezníček, ředitel PČR Ostrava: "Může dojít nějakému napadení, poškození vozidel a tak podobně, ale také je velmi velký důraz v důkazním řízení kladen na to, že zde komentujeme pohyb pachatele. To znamená, v rámci Ostravy máme nějaké kamerové systémy, vidíme pachatele, spáchá nějaký trestný čin, následně víme, že by měl odjet nějakou tramvají, takže si oficiálně vyžádáme tyto záběry. A zde jsou už tak dokonalé kamery, že jednoznačně tu osobu identifikujeme. Hodně spolupracují občané. Za což velmi děkuji, že nám oznamují, co se jedná za osobu a v několika případech pachatel už radši přichází sám, případně s advokátem. Dá se říct, že za poslední tři roky to vzrostlo už přes tisíc žádostí. A to není žádost jenom na třeba jednu kameru. My můžeme žádat o více tramvají, které nám projíždějí v tom místě, protože hledáme nějakou osobu, na kterou máme jenom nějaký popis. Následně potom získáváme několik kamerových záznamů. Když máme to štěstí, tak najdeme tu osobu a ten záběr je jednoznačný."

Městská policie dbá na bezpečnost v MHD i v rámci nejrůznějších kontrolních akcí, kdy spolupracuje s asistenty přepravy.

Miroslav Plaček, ředitel MP Ostrava: "V loňském roce jsme takto realizovali 870 akcí, což je jedna část spolupráce a ta druhá je rozvíjení techniky a kamerového systému. V současné době už máme také namontovány tři detektory hluku, které nás upozorňují na třesk skla a zoufalé volání o pomoc, případně střelbu. No a v neposlední řadě tak jak už dneska bylo zmíněno, tak dodatečné doplnění kamer i do jednotlivých prostředků městské hromadné dopravy, což nám preventivně jednoznačně pomůže a zvýší pocit bezpečí cestujících."

Záznamy z kamer jsou uchovávány pět dnů. Podnik je nemůže zveřejňovat ani poskytovat veřejnosti. Pracovat s nimi může pouze policie nebo správní orgány.

---

Zdroj: https://polar.cz/porady/magazin-112/magazin-112-18-04-2024-17-45