Mimořádná zpráva:
Načítám...
  • Načítám...
>
Magazín 112

Magazín 112

  • Mladí řidiči se zdokonalují v Centru bezpečné jízdy Libros Ostrava
  • Strážníci vypátrali strůjce černé skkládky
  • Letecká záchranná služba trénovala v Beskydech
  • Hasiči už rozvezli přes 400 tisíc vakcín proti covidu

Mladí řidiči se zdokonalují v Centru bezpečné jízdy Libros Ostrava

Pokud jezdíte autem možná jste si už někdy zanadávali na mladé agresivní řidiče, kteří vás někde ohrozili. Jsou často také účastníky dopravních nehod a proto se na ně zaměřili odborníci a vymysleli unikátní projekt Start Driving. Jde o zdokonalovací výcvik i výuku pro řidiče do 24 let.

Ze statistik vyplývá, že mladí řidiči do 24 let zaviní každou 10 dopravní nehodu a každý pátý 18letý řidič zaviní v průběhu jednoho roku nehodu. Tyto nehody navíc bohužel patří k těm nejtragičtějším a často při nich umírá i více osob. Proto vznikl projekt Start Driving pro mladé řidiče do 24 let.

Dalimil Fryč, předseda představenstva Centra bezpečné jízdy Libros: "My jsme si řekli, že je pro ty mladé řidiče něco třeba udělat. Pro ty, kteří ukončili autoškolu a vstupují do svého řidičského života trošičku bezradní a pohybují se na cestách někdy metodou pokusů a omylů."

Podobné kurzy probíhají za spolupráce autoškol, center bezpečné jízdy, policie a dalších odborníků na 8 místech v zemi. V Ostravě je to v Centru bezpečné jízdy Libros.

Karel Kupka, instruktor Centra bezpečné jízdy Libros: "Záleží na tom, jestli ten řidič jezdí hodně a nebo málo. Ti, co byť jsou mladí jezdí hodně, mají za první rok najeto 20 tisíc kilometrů, což je obdivuhodné, někteří jsou šikovní. Někteří jezdí méně a ty jejich reakce jsou pomalejší."

Celkem se uskuteční 88 kurzů a mezi mladými řidiči je o ně veliký zájem.

anketa: "Chci si vyzkoušet limity toho auta." "Je fajn si vyzkoušet jaké to je setkat se s krizovými situacemi."

Projekt je rozšířen o vzdělávací aktivity určené učitelům autoškol a rodičům mladých začínajících řidičů.

Strážníci vypátrali strůjce černé skkládky

Zcela nepochopitelně se zachoval řidič nákladního vozu plně naloženého odpadem. Vyhlédl si místo na okraji Ostravy a celou fůru vysypal do trávy kousek od obytných domů. Městští strážníci si ale dali práci a vozidlo vypátrali. Firmě pro kterou řidič jezdí teď hrozí velmi vysoká pokuta a odpad musí samozřejmě zase uklidit.

Tuto hromadu pneumatik, polystyrénu, starých hader, dřeva, stavební suti a dalšího odpadu objevili za svým domem obyvatele Pstruží ulice v Ostravě - Kunčičkách. Přivolali strážníky, kteří vše zadokumentovali, ale zároveň se porozhlédli po okolí a vyslechli pár místních obyvatel, aby zjistili kudy auto přijelo, což bylo klíčové pro další šetření.

Jindřich Machů, mluvčí MP Ostrava: "Dle sdělení svědků pak byly rovněž vytipovány možné časy, ve kterých mohlo dojít k založení nelegální skládky. Po určení variant těchto tras i časů bylo provedeno precizní vytěžení celkem pěti kamer městského kamerového systému v širším okolí černé skládky. Výsledkem pak bylo zjištění žlutého nákladního vozidla značky DAF, včetně registrační značky tohoto vozidla."

Strážníci pak zjistili komu žluté nákladní vozidlo DAF patří a majitele kontaktovali. Ten o ničem nevěděl, protože jeho zaměstnanci vozí odpady do firmy OZO běžně. Řidič pak prý vysvětlil, že ho z kunčického závodu OZO poslali do Hrušova, kde se skládkuje směsný odpad a to se mu už asi nechtělo.

Vladimíra Karasová, mluvčí OZO Ostrava: "Přivezl směsný odpad do provozovny v Ostravě Kunčicích, ačkoliv byl předem obeznámen s tím, že ho má dopravit do provozovny v Ostravě- Hrušově, čili přímo na skládku. Řidič byl požádán, aby tak v souladu se smlouvou učinil."

Případem se nyní bude zabývat odbor životního prostředí ostravského magistrátu. Majiteli firmy hrozí pokuta až 10 milionů korun a samozřejmě musí hromadu zlikvidovat.

Letecká záchranná služba trénovala v Beskydech

Od začátku roku využívá letecká záchranná služba v našem kraji novou metodu vyzvednutí pacienta z nepřístupného terénu. Vrtulník je vybaven navijákem, který záchranářům práci zjednodušuje. V minulém týdnu se záchranáři s horskou službou zdokonalovali ve speciálních činnostech v Beskydech.

Od roku 2017 provozovala leteckou záchranou službu v MS kraji rakouská společnost HAT a záchrana osob v náročném terénu se prováděla pomocí podvěsu. Od začátku roku přišla s novým provozovatelem, slovenskou ATE nová metoda, kdy je záchranář spouštěn z vrtulníku pomocí navijáku.

Martin Vaniš, pilot Letecké záchranné služby: “Značně zrychlí zásah v nepřístupném terénu. Výhoda jeřábu je ta, že není potřeba před tím zásahem přistát a z chodu lze vysadit doktora. Máme jeřáb vybaven 50ti metrovým lanem, takže je schopen zásahu více méně v jakýchkoliv podmínkách i v lesnatém terénu.”

Letečtí záchranáři samozřejmě musejí mít použití nové metody perfektně zvládnuto a proto se konal na Grúni v Beskydech další výcvik.

Lukáš Humpl, mluvčí ZZS MS kraje: "Letečtí záchranáři nenacvičují pouze tyto činnosti, nýbrž prochází také řadou dalších povinných školení a nácviků. Precizně připraveného a zorganizovaného výcviku se účastnili i členové Horské služby Beskydy, s nimiž moravskoslezští záchranáři často spolupracují. Jsou secvičeni a připraveni ke společným zásahům v horách."

Radan Jaškovský, náčelník Horské služby Beskydy: "Každé školení, každé cvičení je vždycky přínos. Pokud je dobré počasí a viditelnost a my potřebujeme pacienta transportovat, tak je vrtulník s navijákem přínos. Přínosem je i pro pacienty, protože my hrajeme o čas."

Od začátku roku už využili zdravotníci k záchraně pacienta v nepřístupném terénu vrtulník s navijákem v sedmi případech, zatímco o rok dříve, kdy se ještě používala metoda s podvěsem, pouze jednou.


Redakčně upraveno / zkráceno.

Mohlo by Vás také zajímat

Pořad: Magazín 112
27. května 2021, 17:44

Mladí řidiči se zdokonalují v Centru bezpečné jízdy Libros Ostrava

Pokud jezdíte autem možná jste si už někdy zanadávali na mladé agresivní řidiče, kteří vás někde ohrozili. Jsou často také účastníky dopravních nehod a proto se na ně zaměřili odborníci a vymysleli unikátní projekt Start Driving. Jde o zdokonalovací výcvik i výuku pro řidiče do 24 let.

Ze statistik vyplývá, že mladí řidiči do 24 let zaviní každou 10 dopravní nehodu a každý pátý 18letý řidič zaviní v průběhu jednoho roku nehodu. Tyto nehody navíc bohužel patří k těm nejtragičtějším a často při nich umírá i více osob. Proto vznikl projekt Start Driving pro mladé řidiče do 24 let.

Dalimil Fryč, předseda představenstva Centra bezpečné jízdy Libros: "My jsme si řekli, že je pro ty mladé řidiče něco třeba udělat. Pro ty, kteří ukončili autoškolu a vstupují do svého řidičského života trošičku bezradní a pohybují se na cestách někdy metodou pokusů a omylů."

Podobné kurzy probíhají za spolupráce autoškol, center bezpečné jízdy, policie a dalších odborníků na 8 místech v zemi. V Ostravě je to v Centru bezpečné jízdy Libros.

Karel Kupka, instruktor Centra bezpečné jízdy Libros: "Záleží na tom, jestli ten řidič jezdí hodně a nebo málo. Ti, co byť jsou mladí jezdí hodně, mají za první rok najeto 20 tisíc kilometrů, což je obdivuhodné, někteří jsou šikovní. Někteří jezdí méně a ty jejich reakce jsou pomalejší."

Celkem se uskuteční 88 kurzů a mezi mladými řidiči je o ně veliký zájem.

anketa: "Chci si vyzkoušet limity toho auta." "Je fajn si vyzkoušet jaké to je setkat se s krizovými situacemi."

Projekt je rozšířen o vzdělávací aktivity určené učitelům autoškol a rodičům mladých začínajících řidičů.

Strážníci vypátrali strůjce černé skkládky

Zcela nepochopitelně se zachoval řidič nákladního vozu plně naloženého odpadem. Vyhlédl si místo na okraji Ostravy a celou fůru vysypal do trávy kousek od obytných domů. Městští strážníci si ale dali práci a vozidlo vypátrali. Firmě pro kterou řidič jezdí teď hrozí velmi vysoká pokuta a odpad musí samozřejmě zase uklidit.

Tuto hromadu pneumatik, polystyrénu, starých hader, dřeva, stavební suti a dalšího odpadu objevili za svým domem obyvatele Pstruží ulice v Ostravě - Kunčičkách. Přivolali strážníky, kteří vše zadokumentovali, ale zároveň se porozhlédli po okolí a vyslechli pár místních obyvatel, aby zjistili kudy auto přijelo, což bylo klíčové pro další šetření.

Jindřich Machů, mluvčí MP Ostrava: "Dle sdělení svědků pak byly rovněž vytipovány možné časy, ve kterých mohlo dojít k založení nelegální skládky. Po určení variant těchto tras i časů bylo provedeno precizní vytěžení celkem pěti kamer městského kamerového systému v širším okolí černé skládky. Výsledkem pak bylo zjištění žlutého nákladního vozidla značky DAF, včetně registrační značky tohoto vozidla."

Strážníci pak zjistili komu žluté nákladní vozidlo DAF patří a majitele kontaktovali. Ten o ničem nevěděl, protože jeho zaměstnanci vozí odpady do firmy OZO běžně. Řidič pak prý vysvětlil, že ho z kunčického závodu OZO poslali do Hrušova, kde se skládkuje směsný odpad a to se mu už asi nechtělo.

Vladimíra Karasová, mluvčí OZO Ostrava: "Přivezl směsný odpad do provozovny v Ostravě Kunčicích, ačkoliv byl předem obeznámen s tím, že ho má dopravit do provozovny v Ostravě- Hrušově, čili přímo na skládku. Řidič byl požádán, aby tak v souladu se smlouvou učinil."

Případem se nyní bude zabývat odbor životního prostředí ostravského magistrátu. Majiteli firmy hrozí pokuta až 10 milionů korun a samozřejmě musí hromadu zlikvidovat.

Letecká záchranná služba trénovala v Beskydech

Od začátku roku využívá letecká záchranná služba v našem kraji novou metodu vyzvednutí pacienta z nepřístupného terénu. Vrtulník je vybaven navijákem, který záchranářům práci zjednodušuje. V minulém týdnu se záchranáři s horskou službou zdokonalovali ve speciálních činnostech v Beskydech.

Od roku 2017 provozovala leteckou záchranou službu v MS kraji rakouská společnost HAT a záchrana osob v náročném terénu se prováděla pomocí podvěsu. Od začátku roku přišla s novým provozovatelem, slovenskou ATE nová metoda, kdy je záchranář spouštěn z vrtulníku pomocí navijáku.

Martin Vaniš, pilot Letecké záchranné služby: “Značně zrychlí zásah v nepřístupném terénu. Výhoda jeřábu je ta, že není potřeba před tím zásahem přistát a z chodu lze vysadit doktora. Máme jeřáb vybaven 50ti metrovým lanem, takže je schopen zásahu více méně v jakýchkoliv podmínkách i v lesnatém terénu.”

Letečtí záchranáři samozřejmě musejí mít použití nové metody perfektně zvládnuto a proto se konal na Grúni v Beskydech další výcvik.

Lukáš Humpl, mluvčí ZZS MS kraje: "Letečtí záchranáři nenacvičují pouze tyto činnosti, nýbrž prochází také řadou dalších povinných školení a nácviků. Precizně připraveného a zorganizovaného výcviku se účastnili i členové Horské služby Beskydy, s nimiž moravskoslezští záchranáři často spolupracují. Jsou secvičeni a připraveni ke společným zásahům v horách."

Radan Jaškovský, náčelník Horské služby Beskydy: "Každé školení, každé cvičení je vždycky přínos. Pokud je dobré počasí a viditelnost a my potřebujeme pacienta transportovat, tak je vrtulník s navijákem přínos. Přínosem je i pro pacienty, protože my hrajeme o čas."

Od začátku roku už využili zdravotníci k záchraně pacienta v nepřístupném terénu vrtulník s navijákem v sedmi případech, zatímco o rok dříve, kdy se ještě používala metoda s podvěsem, pouze jednou.


Redakčně upraveno / zkráceno.

Zdroj: https://polar.cz/porady/magazin-112/magazin-112-27-05-2021-17-44