Magazín TV medicína
- Profese ombudsmana vyžaduje řadu dovedností, Ombudsman pomáhá pacientům i zaměstnancům, Ombudsman v Nemocnici Třinec, Ing. Václav Polok
- O děti se zdravotními problémy pečuje unikátní školka ve Frýdku-Místku už 30 let
Vítejte u dalšího dílu magazínu o zdraví. Hlavním posláním nemocničního ombudsmana je poskytnout pomoc pacientům, jejich příbuzným při řešení problémů vzniklých v souvislosti s léčbou. Zároveň však hájí práva zaměstnanců. Hostem bude ombudsman z Nemocnice Třinec Václav Polok.
O děti se zdravotními problémy pečuje unikátní školka ve Frýdku-Místku už 30 let
Mateřská školka se zdravotnickou péčí ve Frýdku-Místku letos slaví 30 let. Starají se tady o děti různě imunitně oslabené, alergiky, děti s diabetem a další. Za celou dobu fungováním prošlo zařízením na dva tisíce dětí. Koncept propojení školky a zdravotnického stacionáře je v České republice ojedinělý.
Profese ombudsmana vyžaduje řadu dovedností, Ombudsman pomáhá pacientům i zaměstnancům, Ombudsman v Nemocnici Třinec, Ing. Václav Polok
Simona Součková, TV Polar: Ombudsman pomáhá nejen pacientům, ale také zaměstnancům. Naším dnešním hostem je pan inženýr Václav Polok. Ombudsman Nemocnice Třinec. Dobrý den.
Václav Polok, ombudsman Nemocnice Třinec: Dobrý den.
Simona Součková, TV Polar: Jaké odborné předpoklady musí mít člověk, aby se mohl stát ombudsmanem?
Václav Polok, ombudsman Nemocnice Třinec: Pokud bych mohl začít hovořit u sebe, já jsem původní profesí ekonom. Pokud profese nebo vývoj profese ombudsmana směřuje k nějakému postupnému zdokonalování, dá se říci, že je to kompilát několika profesí. Ekonomické, právní, mediační, případně z oblasti společenských věd. To znamená, že se nedá říci, že by to musela být vyhraněná profese právníka či jiné specifikované profese.
Simona Součková, TV Polar: Já si myslím, že ještě k tomu neskromně nepřidávat diplomatické schopnosti.
Václav Polok, ombudsman Nemocnice Třinec: Já bych řekl, že to je vlastnost každé osobnosti, která se tím ombudsmanem stane. Nelze přesně určit specifické vlastnosti, které musí být splněny, ale je to přirozená integrita člověka.
Simona Součková, TV Polar: My, veřejnost, jsme si na to zvykli, že jsou ombudsmani v nemocnicích. Dříve tomu tak nebylo, ta potřeba vznikla zevnitř těch nemocnic. To musí být velmi těžké balancovat, doslova a do písmene, mezi dvěma mlýnskými kameny a zachovat si nestrannost.
Václav Polok, ombudsman Nemocnice Třinec: Je to obtížné v tom smyslu, že osobnost ombudsmana musí být zásadně nezávislá a nezaujatá. To výchozí stanovisko musí být, řekl bych, perfektně zpracováno na základě skutečných situací. Možná bych mohl říci "padni komu padni", přestože ombudsman je zatím stále zaměstnancem nemocnice. Nicméně doplním jednu věc. Jsem rád, že se ledy pohnuly. I ministerstvo zdravotnictví v tuto chvílí zpracovává metodiku profese o nemocničního ombudsmana, řekl bych zcela samostatně, i v katalogu prací.
Simona Součková, TV Polar: Předpokládám, že chodí více si lidé stěžovat než chválit. Jakým způsobem jste schopen to řešit? Pomáhají Vám ještě nějaké vnější orgány?
Václav Polok, ombudsman Nemocnice Třinec: Pokusím se to říci pokud možno stručně. Ty věci nejsou tak jednoduché, jak na první pohled vypadají, protože mají svou historii. Případ typu operace v nemocnici, případ špatného chování, špatné komunikace, případ, který se objeví třeba až dva roky po zákroku a rodina či pacient mají pocit, že je to skrze špatnou péči. Já bych řekl, že ty případy jsou různě dlouhé. Nazývejme to jako typické stížnosti nebo řešení stížností. Částečně nás omezuje zákon, který předepisuje určitý postup, částečně jsme povinni jednat i s okolními orgány, jako jsou lékařské komory, odborné společnosti, ale i policie, advokáti, soudy atd. Ještě k tomu doplním maličkost. Ty stížnosti nejsou jenom v klasické ústní či písemné podobě, ale propadávají i skrze různých nežádoucích událostí nebo dokonce skrze předžalobních výzev. Řekl bych, že moje práce jako nemocničního ombudsmana je tyto stížnosti zachytit, vykomunikovat, eliminovat v maximální možné míře a to, co zůstává, přechází potom do právního řešení.
Simona Součková, TV Polar: Já jsem na úvod našeho rozhovoru zmínila, že pracujete také pro zaměstnance. Co s Vámi všechno mohou probírat? A chodí za Vámi zaměstnanci?
Václav Polok, ombudsman Nemocnice Třinec: Víte, že chodí? A probírají docela hodně zajímavé věci. Musím říci, že se snažím působit i jako mediátor v rámci vyhrocených interpersonálních vztahů. Nemocnice je především pracovištěm žen, to znamená problémy v rámci různých dívčích i ženských kolektivů. Zpravidla na odděleních typu JIP. Snažím se působit jako uklidňující faktor, který řeší i tyto vyhrocené interpersonální vztahy. Tudíž nejsem ten zlý nadřízený, který posuzuje podle zákoníku práce, ale snažím se najít příčinu, hovořit se všema a vykomunikovat problém tak, aby se nedotkl péče o pacienta.
Simona Součková, TV Polar: Takže přijdete na oddělení a řeknete: "Holky, co mi to děláte? Přece se domluvíme, abychom mohli dál pracovat ku prospěchu pacienta." Něco v tom smyslu, snažíte se i takto?
Václav Polok, ombudsman Nemocnice Třinec: Přijdu na oddělení a řeknu: "Holky, o co jde? Pacienti poslouchají, pacienti se dívají. Pojďme si to vyřešit, pojďme najít nějaké řešení a určitě se domluvíme."
Simona Součková, TV Polar: Co se Vám na Vaší práci nejvíc líbí?
Václav Polok, ombudsman Nemocnice Třinec: Kontakt s lidmi, pocit užitečnosti této profese. Já oceňuji osvícenost řady ředitelů nemocnic, kteří pochopili, že tato profese začíná a má budoucnost, protože jsou zbaveni řešení mnohých složitých situací, eliminují se složité soudní spory, ušetří se spoustu peněz skrze vyplácení různých odškodných atd. Jsou ušetřeni těchto věcí a mají takřka jistotu, že tyto věci nejsou zameteny pod koberec, ale jsou řešeny na klasické interpersonální úrovni anebo úrovni typu rodina-pacient-lékař. Ostatně je to i ochrana personálu a nezatěžování personálu lékařů, kteří mají své úkoly, které musí plnit.
Simona Součková, TV Polar: Máte možnost se potkávat se svými kolegy na úrovni Evropské unie, třeba ze sousedních států?
Václav Polok, ombudsman Nemocnice Třinec: Jak jsem řekl, ta profese u nás teprve začíná. Jako spolupořadatel a organizátor našich pravidelných konferencí jsem učinil první pokus loni na podzim, kdy jsme se potkali s našimi kolegy ze Slovenska a z Polska. Jsou to dva rozdílné systémy. V Polsku je to spíše trošku institucionalizované. Na Slovensku zatím existuje jediná ombudsmanka a mediátorka, ale už i tam vznikla asociace a jde to podobným směrem jako u nás.
Simona Součková, TV Polar: Já Vám moc děkuji za Vaše slova a přeji Vám všechno nejlepší do Vaší profese. Vám, milí diváci, děkuji za přízeň a těším se s vámi zase příště na shledanou.
Václav Polok, ombudsman Nemocnice Třinec: Já děkuji za pozvání.
Redakčně upraveno / zkráceno.
Vítejte u dalšího dílu magazínu o zdraví. Hlavním posláním nemocničního ombudsmana je poskytnout pomoc pacientům, jejich příbuzným při řešení problémů vzniklých v souvislosti s léčbou. Zároveň však hájí práva zaměstnanců. Hostem bude ombudsman z Nemocnice Třinec Václav Polok.
O děti se zdravotními problémy pečuje unikátní školka ve Frýdku-Místku už 30 let
Mateřská školka se zdravotnickou péčí ve Frýdku-Místku letos slaví 30 let. Starají se tady o děti různě imunitně oslabené, alergiky, děti s diabetem a další. Za celou dobu fungováním prošlo zařízením na dva tisíce dětí. Koncept propojení školky a zdravotnického stacionáře je v České republice ojedinělý.
Profese ombudsmana vyžaduje řadu dovedností, Ombudsman pomáhá pacientům i zaměstnancům, Ombudsman v Nemocnici Třinec, Ing. Václav Polok
Simona Součková, TV Polar: Ombudsman pomáhá nejen pacientům, ale také zaměstnancům. Naším dnešním hostem je pan inženýr Václav Polok. Ombudsman Nemocnice Třinec. Dobrý den.
Václav Polok, ombudsman Nemocnice Třinec: Dobrý den.
Simona Součková, TV Polar: Jaké odborné předpoklady musí mít člověk, aby se mohl stát ombudsmanem?
Václav Polok, ombudsman Nemocnice Třinec: Pokud bych mohl začít hovořit u sebe, já jsem původní profesí ekonom. Pokud profese nebo vývoj profese ombudsmana směřuje k nějakému postupnému zdokonalování, dá se říci, že je to kompilát několika profesí. Ekonomické, právní, mediační, případně z oblasti společenských věd. To znamená, že se nedá říci, že by to musela být vyhraněná profese právníka či jiné specifikované profese.
Simona Součková, TV Polar: Já si myslím, že ještě k tomu neskromně nepřidávat diplomatické schopnosti.
Václav Polok, ombudsman Nemocnice Třinec: Já bych řekl, že to je vlastnost každé osobnosti, která se tím ombudsmanem stane. Nelze přesně určit specifické vlastnosti, které musí být splněny, ale je to přirozená integrita člověka.
Simona Součková, TV Polar: My, veřejnost, jsme si na to zvykli, že jsou ombudsmani v nemocnicích. Dříve tomu tak nebylo, ta potřeba vznikla zevnitř těch nemocnic. To musí být velmi těžké balancovat, doslova a do písmene, mezi dvěma mlýnskými kameny a zachovat si nestrannost.
Václav Polok, ombudsman Nemocnice Třinec: Je to obtížné v tom smyslu, že osobnost ombudsmana musí být zásadně nezávislá a nezaujatá. To výchozí stanovisko musí být, řekl bych, perfektně zpracováno na základě skutečných situací. Možná bych mohl říci "padni komu padni", přestože ombudsman je zatím stále zaměstnancem nemocnice. Nicméně doplním jednu věc. Jsem rád, že se ledy pohnuly. I ministerstvo zdravotnictví v tuto chvílí zpracovává metodiku profese o nemocničního ombudsmana, řekl bych zcela samostatně, i v katalogu prací.
Simona Součková, TV Polar: Předpokládám, že chodí více si lidé stěžovat než chválit. Jakým způsobem jste schopen to řešit? Pomáhají Vám ještě nějaké vnější orgány?
Václav Polok, ombudsman Nemocnice Třinec: Pokusím se to říci pokud možno stručně. Ty věci nejsou tak jednoduché, jak na první pohled vypadají, protože mají svou historii. Případ typu operace v nemocnici, případ špatného chování, špatné komunikace, případ, který se objeví třeba až dva roky po zákroku a rodina či pacient mají pocit, že je to skrze špatnou péči. Já bych řekl, že ty případy jsou různě dlouhé. Nazývejme to jako typické stížnosti nebo řešení stížností. Částečně nás omezuje zákon, který předepisuje určitý postup, částečně jsme povinni jednat i s okolními orgány, jako jsou lékařské komory, odborné společnosti, ale i policie, advokáti, soudy atd. Ještě k tomu doplním maličkost. Ty stížnosti nejsou jenom v klasické ústní či písemné podobě, ale propadávají i skrze různých nežádoucích událostí nebo dokonce skrze předžalobních výzev. Řekl bych, že moje práce jako nemocničního ombudsmana je tyto stížnosti zachytit, vykomunikovat, eliminovat v maximální možné míře a to, co zůstává, přechází potom do právního řešení.
Simona Součková, TV Polar: Já jsem na úvod našeho rozhovoru zmínila, že pracujete také pro zaměstnance. Co s Vámi všechno mohou probírat? A chodí za Vámi zaměstnanci?
Václav Polok, ombudsman Nemocnice Třinec: Víte, že chodí? A probírají docela hodně zajímavé věci. Musím říci, že se snažím působit i jako mediátor v rámci vyhrocených interpersonálních vztahů. Nemocnice je především pracovištěm žen, to znamená problémy v rámci různých dívčích i ženských kolektivů. Zpravidla na odděleních typu JIP. Snažím se působit jako uklidňující faktor, který řeší i tyto vyhrocené interpersonální vztahy. Tudíž nejsem ten zlý nadřízený, který posuzuje podle zákoníku práce, ale snažím se najít příčinu, hovořit se všema a vykomunikovat problém tak, aby se nedotkl péče o pacienta.
Simona Součková, TV Polar: Takže přijdete na oddělení a řeknete: "Holky, co mi to děláte? Přece se domluvíme, abychom mohli dál pracovat ku prospěchu pacienta." Něco v tom smyslu, snažíte se i takto?
Václav Polok, ombudsman Nemocnice Třinec: Přijdu na oddělení a řeknu: "Holky, o co jde? Pacienti poslouchají, pacienti se dívají. Pojďme si to vyřešit, pojďme najít nějaké řešení a určitě se domluvíme."
Simona Součková, TV Polar: Co se Vám na Vaší práci nejvíc líbí?
Václav Polok, ombudsman Nemocnice Třinec: Kontakt s lidmi, pocit užitečnosti této profese. Já oceňuji osvícenost řady ředitelů nemocnic, kteří pochopili, že tato profese začíná a má budoucnost, protože jsou zbaveni řešení mnohých složitých situací, eliminují se složité soudní spory, ušetří se spoustu peněz skrze vyplácení různých odškodných atd. Jsou ušetřeni těchto věcí a mají takřka jistotu, že tyto věci nejsou zameteny pod koberec, ale jsou řešeny na klasické interpersonální úrovni anebo úrovni typu rodina-pacient-lékař. Ostatně je to i ochrana personálu a nezatěžování personálu lékařů, kteří mají své úkoly, které musí plnit.
Simona Součková, TV Polar: Máte možnost se potkávat se svými kolegy na úrovni Evropské unie, třeba ze sousedních států?
Václav Polok, ombudsman Nemocnice Třinec: Jak jsem řekl, ta profese u nás teprve začíná. Jako spolupořadatel a organizátor našich pravidelných konferencí jsem učinil první pokus loni na podzim, kdy jsme se potkali s našimi kolegy ze Slovenska a z Polska. Jsou to dva rozdílné systémy. V Polsku je to spíše trošku institucionalizované. Na Slovensku zatím existuje jediná ombudsmanka a mediátorka, ale už i tam vznikla asociace a jde to podobným směrem jako u nás.
Simona Součková, TV Polar: Já Vám moc děkuji za Vaše slova a přeji Vám všechno nejlepší do Vaší profese. Vám, milí diváci, děkuji za přízeň a těším se s vámi zase příště na shledanou.
Václav Polok, ombudsman Nemocnice Třinec: Já děkuji za pozvání.
Redakčně upraveno / zkráceno.