

Renáta Eleonora Orlíková, TV POLAR: Dobrý den, u sledování Moravskoslezského expresu. Tentokrát jsme se zaměřili na podporu cestovního ruchu. Dozvíte se, jak daleko je příprava havířovského obchvatu do začátku realizace a v rozhovoru s náměstkyní hejtmana Šárkou Vilamovou přineseme informace o Městečku bezpečí.
Podpora cestovního ruchu
Renáta Eleonora Orlíková, TV POLAR: Moravskoslezský kraj systematicky podporuje rozvoj cestovního ruchu. Přispívá na projekty, které zlepší infrastrukturu a zatraktivní region pro návštěvníky. I v letošním roce podpoří desítky projektů v několika oblastech.
Tomáš Tikal, TV POLAR: Moravskoslezský kraj přispěje 4,5 milionu na kempování a karavany, podpoří cykloturistiku nebo například techno trasu.
Šárka Šimoňáková (ANO), 1. náměstkyně hejtmana MS kraje: Jsme rádi, že se daří podporovat projekty v oblasti cestovního ruchu, protože návštěvnost našeho regionu stoupá rok od roku a my můžeme podporovat zajímavé atraktivity v našem kraji, které vybízejí k aktivitě ty návštěvníky nejenom z našeho regionu, ale z celé republiky i zahraničí.
Tomáš Tikal, TV POLAR: Krajští zastupitelé odsouhlasili podporu cestovního ruchu v souhrnu za 43 milionů korun.
Petr Koudela, jednatel Moravian-Silesian Tourism: a destinační agenturu a za destinaci jako takovou jsme samozřejmě rádi, že MS kraj dlouhodobě přistupuje k podpoře infrastruktury cestovního ruchu, rozvoji jako takovému. Určitě patří ke krajům, které podporují cestovní ruch intenzivněji než jiné kraje. Za to určitě MS kraji patří za segment cestovní ruch obrovské díky.
Tomáš Tikal, TV POLAR: Právě Moravian-Silesian Tourism je krajská agentura, která řídí cestovní ruch turistického regionu Severní Morava a Slezsko.
Petr Koudela, jednatel Moravian-Silesian Tourism: Tak my jako destinační agentura spolupracujeme i s podnikateli. Ale i my jsme podporováni i zřízeni Moravskoslezským krajem, stejně jako relativně drobné organizace přímo turistické oblasti v našem kraji. Máme tři role. Jedna z nich je komunikační, takže staráme se o to, aby se vědělo o aktivitách, o infrastruktuře cestovního ruchu nejenom v České republice, na příhraničních trzích, ale i ve spolupráci s agenturou CzechTourism i na těch přeshraničních vzdálenějších trzích. Potom máme roli organizační. V desítkách lidí zajišťujeme jakousi koordinaci mezi oblastní až národní úrovní. A potom máme servisní role. Jeden z těch příkladů je, že zajišťujeme telemetrii, přenos dat, sjízdnosti běžkařských tratí.
Tomáš Tikal, TV POLAR: Systematická podpora cestovního ruchu pomáhá zvyšovat návštěvnost našeho regionu. V roce 2024 se v našem kraji ubytovalo více než milion turistů.
Obchvat Havířova
Renáta Eleonora Orlíková, TV POLAR: Obchvat Havířova, téměř 20 kilometrů dlouhá přeložka silnice 1/11 má odvést dopravu mimo město a ulevit tak obyvatelům od každodenního dopravního zatížení. Součástí trasy bude osm mimoúrovňových křižovatek, 11 mostů a téměř půl kilometrový tunel pod Těrlickem. Stavba za více než 8 miliard korun by měla začít v roce 2029.
Josef Bělica (ANO), hejtman MS kraje: Je to samozřejmě velmi důležitá infrastrukturální stavba. Havířov je druhé nejlidnatější město Moravskoslezského kraje a je poslední, která nemá obchvat. Já si myslím, že po zkušenostech z obchvaty z Karviné, z Opavy a třeba z Krnova je vidět, že takovéto infrastrukturální stavby jsou pro rozvoj celého regionu nesmírně důležité, bez nich to prostě nejde.
Renáta Eleonora Orlíková, TV POLAR: Projekt nyní prochází procesem posouzení vlivů na životní prostředí. Některé obce jako Horní Suchá či Těrlicko mají k výstavbě výhrady. Obávají se především záboru zemědělské půdy, nárůstu hluku a dopadu na krajinný ráz. Veřejnost mohla do 17. dubna projekt připomínkovat.
Josef Bělica (ANO), hejtman MS kraje: Potom samozřejmě bude nastolovat další fáze vypořádání s těmi připomínkami a já bych rád uvedl, že investorem stavby je Ředitelství silnic a dálnic, takže oni jsou zodpovědní za tu projektovou přípravu.
Oprava mostu ve Vávrovicích
Renáta Eleonora Orlíková, TV POLAR: Rozhodnutí o osudu obchvatu by mělo padnout ještě letos. Pokud vše půjde podle plánu, první auta by se po nové silnici mohla projet do osmi let. V polovině dubna začala rozsáhlá rekonstrukce mostu přes řeku Opavu ve Vávrovicích. Most spojující České Vávrovice s polskými Wiechowicemi bude od června zcela uzavřen. Objížďka povede přes Sudice. Stavba za více než dvacet milionů korun by měla být hotova v říjnu.
Radek Podstawka (ANO), náměstek hejtmana MS kraje: Most ve Vávrovicích byl k rekonstrukci určený už před loňskými povodněmi. Velká voda odsunula začátek prací a na stavbu mostu se samozřejmě taky poznamenala. Zatéká do nosné konstrukce, středový pilíř má vymleté opevnění. Most už prostě nevyhovuje standardům. Při opravě zachováme stávající založení na původních podpěrách, vše však zrekonstruujeme. Takže zlepšíme plynulost i bezpečnost dopravy.
Šárka Vilamová, náměstkyně hejtmana MS kraje: Strategické plány MS kraje
Renáta Eleonora Orlíková, TV POLAR: Teď už vítám ve studiu náměstkyni hejtmana Šárku Vilamovou, se kterou budu mimo jiné hovořit o Městečku bezpečí. Dobrý den, vítejte u nás.
Šárka Vilamová (ANO), náměstkyně MS kraje: Hezký den, děkuji za pozvání.
Renáta Eleonora Orlíková, TV POLAR: Jaké jsou hlavní cíle projektu Městečko bezpečí a jak tento projekt přispěje k posílení bezpečnosti regionu?
Šárka Vilamová (ANO), náměstkyně MS kraje: Tak už z názvu vyplývá, že hlavním cílem je posílení bezpečnosti. Jedná se tedy o program prevence, kdy cílem tohoto projektu je zvýšit bezpečnost, informovanost a připravenost obyvatelstva v oblasti jednak běžných rizik, které vyplývají z každodenního života, a dále pak i rizik, které mohou nastat v případě nějakých krizových situací. Jedná se o to, že bude vybudován areál, který bude fungovat jako určité tréninkové centrum. A těmi hlavními cílovými skupinami, které v rámci toho projektu jsou, jsou jednak žáci a studenti základních, středních a vysokých škol, dále pak pedagogové, kteří se zabývají prevencí, případně i některými dalšími bezpečnostními riziky. A dále pak nezapomínáme ani na seniory, kteří rovněž v tomto areálu najdou pro sebe zajímavé záležitosti. Můžeme si to představit tak, že například půjde o simulaci toho, že z ničeho nic nastane požár a bude potřeba naučit se reagovat na tyto situace, ale může jít například i o úraz, výbuch nebo cokoliv dalšího, s čím se můžeme běžně setkat.
Renáta Eleonora Orlíková, TV POLAR: Podle toho, co říkáte, tak určitě kraj musí spolupracovat s nějakými partnery. A ještě možná by, ať jsme úplní, bychom mohli zmínit částku, kolik to kraj bude stát Městečko bezpečí.
Šárka Vilamová (ANO), náměstkyně MS kraje: Takže celkové náklady jsou 261 milionů korun s tím, že zhruba 170 milionů jsou dotační peníze, které jsme na tuto realizaci obdrželi. A pokud jde o ty partnery, tak skutečně kraj sám by takovýto projekt nemohl realizovat. Tudíž jsme přizvali partnery. Jednak je to statutární město Ostrava a dále pak jsou to partneři právě z oblasti bezpečnosti. To znamená, je to jednak Krajské ředitelství policie Moravskoslezského kraje, Městská policie Ostrava, Zdravotní záchranná služba Moravskoslezského kraje, Hasičský záchranný sbor Moravskoslezského kraje a dále pak Trojhalí Karolina, což je vlastně budoucí provozovatel tohoto areálu.
Renáta Eleonora Orlíková, TV POLAR: Ať jsme úplní, kdy začne fungovat Městečko bezpečí?
Šárka Vilamová (ANO), náměstkyně MS kraje: Městečko bezpečí se momentálně začíná budovat a tento projekt by měl být úplně hotov v prosinci roku 2026.
Renáta Eleonora Orlíková, TV POLAR: Pojďme k další otázce. Jak se kraj vyrovnává s výzvami spojenými s transformací průmyslu a dekarbonizací?
Šárka Vilamová (ANO), náměstkyně MS kraje: Jedná se v podstatě o velmi dlouhé období, kdy tyto změny probíhaly. Nicméně pokud ho můžu v pár větách vyhodnotit nyní, tak musím říct, že ta situace je velmi příznivá. Je to proto, že z dostupných statistik jsme zjistili a jsou to statistiky především z Evropské unie, že momentálně se kraj pohybuje z hlediska realizace svého hrubého domácího produktu zhruba na 75 % evropského průměru, což je výsledek poměrně dobrý, když si uvědomíme, že v době, kdy transformační programy začínaly, tak jsme vlastně v rámci českých krajů byli úplně krajem nejhorším. Čili ta statistika vypadá velice dobře a musím říct, že jsme byli v rámci celé EU vyhlášeni mezi velmi málo kraji, kteří velmi kvalitně a dobře prošli právě tou transformací. A je třeba uvést, že to bylo i díky značné podpoře z evropských fondů.
Renáta Eleonora Orlíková, TV POLAR: Co to zapříčinilo? Že jsme udělali takový skok dopředu?
Šárka Vilamová (ANO), náměstkyně MS kraje: Já si myslím, že to bylo proto, že kraj velmi dobře naplánoval projekty, které chtěl zrealizovat, celou dobu je kontroloval a ta realizace opravdu proběhla úspěšně.
Renáta Eleonora Orlíková, TV POLAR: Tato fáze přeměny Moravskoslezského kraje by měla být ukončena kdy?
Šárka Vilamová (ANO), náměstkyně MS kraje: Ta fáze nebude ukončena myslím si, nikdy. Je to proces, který stále běží, protože stále budeme muset určitým způsobem reflektovat všechny moderní trendy, které se ve světě dějí. Takže ta modernizace - transformace bude probíhat, myslím si, neustále. A jak se říká, kdo chvíli stál, už stojí opodál a to my nechceme.
Renáta Eleonora Orlíková, TV POLAR: Paní náměstkyně, já Vám děkuji za Vaše odpovědi i za to, že jste věnovala čas našemu pořadu. Vám děkuji za pozornost. Uvidíme se u dalšího dílu, v příštím týdnu na viděnou.
Redakčně upraveno / zkráceno.