Novojičínský expres
- Zpravodajství z Nového Jičína od P. Dorazilové a J. Plášila
- Vyhrála nová společnost, sdílená kola jsou růžová
- Trénink TJ Sokol Žilina na hřišti u Komenského škol
- Archeologové zpřesní vývoj Žerotínského zámku
Od února jezdí v Novém Jičíně růžová kola Rekola namísto dosavadních modrých kol Nextbike. Město vybralo nového provozovatele služby sdílených kol, zaujala především lepší cena.
Sdílená kola jezdí ve městě od dubna loňského roku. Tuto službu zavedl Nový Jičín společně s Kopřivnicí a dosud ji ve zkušebním režimu na dobu určitou, tedy do konce ledna, provozovala společnost Nextbike.
Ondřej Syrovátka (ZELENÍ), 1. místostarosta Nového Jičína: “Společně s Kopřivnicí jsme vyhodnotili, že ta služba je oblíbená v obou městech, navíc funguje jako bonus pro přejezd mezi městy, a tak jsme se dohodli už na podzim, že společně vyhlásíme novou zakázku na dva roky s tím, že hlavním kritériem pro vítězství bude cena, kterou bude město muset platit za jednu výpůjčku. No a zvítězila společnost Rekola, která nabídla lepší cenu než konkurenční společnost Nextbike, konkrétně 13,45 korun za jednu jízdu, což je zhruba o 4,40 koruny levnější oproti předchozímu roku.”
Získat lepší cenu pomohla právě spolupráce dvou měst a dále také to, že růžová kola, která nahradila ta modrá, budou obyvatelům k dispozici na dva roky, tedy do konce roku 2026.
Ondřej Syrovátka (ZELENÍ), 1. místostarosta Nového Jičína: “No a třetí důvod je ten, že u nás i v Kopřivnici se opravdu poměrně hodně jezdí. V létě to bylo okolo deseti až jedenácti tisíc výpůjček za den, v zimě je to samozřejmě mnohem méně, třeba kolem dvou tisíc, ale ani to není špatné na to, že to počasí úplně jízdě na kole nepřeje.”
Základní pravidla služby zůstávají stejná.
Markéta Jánošíková, koordinátorka Zdravého města Nový Jičín: “Princip sdílených kol zůstává stejný, lidé si musí stáhnout novou mobilní aplikaci Rekola, kde se zaregistrují, zaplatí symbolický poplatek jednu korunu a musí potvrdit, že je jim více než 18 let, a potom mohou začít kola využívat.”
Pro odemčení kola pak stačí pomocí mobilního telefonu načíst QR kód umístěný na košíku.
Při jízdě po Novém Jičíně mohou lidé nadále využívat prvních 30 minut výpůjčky zdarma. Za každou další započatou půlhodinu zaplatí 20 korun. Smlouva s novou společností ovšem přináší i některé uživatelské novinky.
Ondřej Syrovátka (ZELENÍ), 1. místostarosta Nového Jičína: “Takový bonus, který jsem nově zavedli, je, že bude přejezd mezi Novým Jičíně a Kopřivnicí a nebo naopak zvýhodněn, a to dobou 60 minut, po kterou je možné jet zdarma, což by mělo stačit i právě na přejezd mezi městy.”
Dosud to bylo, při meziměstském využití, 30 minut zdarma. Kromě toho se o deset navýší počet nabízených kol.
Daniel Orlík, společnost Rekola: “Začneme s padesáti koly a postupně budeme to množství zvyšovat až na smluvených 85.”
Daniel Orlík, společnost Rekola: “Jediná změna v typu kola je, že zadní brzda je ve šlapátku, což může někoho zmást, ale člověk si rychle zvykne a stane se mu to intuitivní. Takže to je jediná změna oproti těm předchozím kolům, na co si dát pozor.”
Rozšířena budou stanovišť pro odstavení kol.
Markéta Jánošíková, koordinátorka Zdravého města Nový Jičín: “Přibude nám například stanice na FIbichově náměstí. Od České spořitelny se stanice kousek přemístí na prostranství za Českou spořitelnu z toho důvodu, že tu docházelo k velkému hromadění kol, které blokovaly i stojany pro ostatní cyklisty. Dále přidáváme stanici u zubní polikliniky, na ulici Lidickou k veřejným toaletám a navíc ještě přidáváme stanice do místních částí Kojetín a Straník.”
Naopak zrušena bude stanice na ulici Propojovací, přemístit se k průmyslovému CTP parku.
Změna ještě nastává v zavedení omezení maximálního počtu čtyř bezplatných výpůjček na osobu a den. Současně ale bude možné výpůjčku přerušit.
Daniel Orlík, společnost Rekola: “Pokud si třeba potřebujete zajít nakoupit, dojedete na místo, zacvaknete zámek a následně v aplikaci potvrdíte, že jízdu ještě nekončíte, že hodláte dále pokračovat. Kolo zůstane zamčené a následně, když přijdete z nákupu, tak v aplikaci kliknete na odemknout a můžete pokračovat dále ve své jízdě.”
Pohyb kol společnost Rekola sleduje díky zabudovaným GPS lokátorům, jejich stav pravidelně kontroluje. Závadu mohou nahlásit i sami uživatelé. Podrobnosti jsou na webu rekola.cz.
---
Už teď v zimě využívají nový umělý trávník u Komenského ulice ke svým tréninkům fotbalisté, zastihli jsme tu například mladé sportovní naděje Tělovýchovné jednoty Sokol Žilina.
Sportoviště bude ale především sloužit žákům dvou škol k hodinám tělesné výchovy, ale až za lepších podmínek na jaře, kdy se areál otevře také pro veřejnost a proběhne i oficiální slavnostní zahájení provozu.
Revitalizace hřiště skončila loni v listopadu, stála 21 milionů korun. Radnici se na projekt podařilo získat dotaci, Národní sportovní agentura zaslala na účet města 15 milionů korun.
---
Několik měsíců probíhá archeologický průzkum v areálu Žerotínského zámku. Odborníci věří, že se podaří zpřesnit vývoj tohoto původně hradního objektu, který je dnes sídlem Muzea Novojičínska. Práce předcházejí plánované přestavbě spodních prostor.
Výkopové sondy jsou vidět v nádvoří Žerotínského zámku i v přízemních částech dvou zámeckých křídel. Archeologové tu začali pracovat v červnu, za pár dní tu vstoupí už i stavební firma a začne plánovaná přestavba spodních prostor sídla Muzea Novojičínska.
Pavel Stabrava, kurátor sbírky archeologie Muzea Novojičínska: “Očekáváme, že se nám podaří zpřesnit chronologii vývoje toho původně hradního objektu z doby Kravařů, následně zámeckého objektu z doby Žerotínů v době první poloviny 16. století no a následně potom můžeme ověřovat další mladší období, protože tady postupně probíhal stavební vývoj v baroku, v 19. století a dokonce i ve století dvacátém. Čili budeme se snažit rozklíčovat co nejvíce stavebně technických prvků, abychom lépe pochopili, jak ten objekt vznikal až do této podoby, jak ho známe dnes.”
Nejstarší částí dnešního zámku byl kamenný dům pánů z Kravař, který byl situován v jižním nároží původních hradeb. Následně byl objekt ohraničen obvodovou hradební zdí.
Pavel Stabrava, kurátor sbírky archeologie Muzea Novojičínska: “Jednotlivé sondy, které tady v nádvoří jsou, jsou položeny s cílem verifikovat severní uzavření toho areálu, což se nám zatím částečně podařilo. Protože tady se můžeme podívat na stopu toho původního zdiva, které se vyskytuje ještě na vedutě v polovině 18. století. Následně ale došlo k otevření toho prostoru směrem severním, čili k Hotelu Praha.”
Další informace o tom, co se v minulosti nacházelo i uvnitř prostoru současného nádvoří, mohou poodhalit další práce na ještě rozpracovaných sondách.
Pavel Stabrava, kurátor sbírky archeologie Muzea Novojičínska: “Tady stojíme u severní uzavírací zdi toho původního areálu, tady se nám rýsuje jeho jižní líc. A je velice zajímavé, že k tomu základu té hradební zdi je přiložena nějaká jednodušší stavbička, kterých si ale tady můžeme v tom nádvoří představit daleko více. Pravděpodobně jsou to kamenné základy nějakých jednoduchých přístřešků. Když se potom díváme na ty pozůstatky, které se vyskytují uvnitř tohoto malého objektu, tak je tam hodně spáleného materiálu, takže se tady dá předpokládat nějaká práce s ohněm. Mohla tady být malá kovárna, malá výheň, ale to teď spekulujeme, pokud se nám to podaří rozkrýt v celém půdorysu, tak budeme poněkud chytřejší.”
Práce archeologů se teď v zimním období soustředí především dovnitř zámku, hodně si slibují třeba od rozkrývání této sondy v místě, kde bývalo hnojiště, a zajímavá z hlediska stavebního je i tato místnost - původně renesanční klenutý prostor pravděpodobně z 15. století, kdy je po odkrytí zdiva možné vidět jeho další vývoj.
Pavel Stabrava, kurátor sbírky archeologie Muzea Novojičínska: “Což nám tady dokumentuje tento prostor, kdy zdivo je tady přerušeno, krásně zalícováno, takže se ukazuje, že tady pravděpodobně fungoval nějaký prostup tímto masivním zdivem. Vidíme tady také klenební cihelný náběh, který ale nesouvisí s tou vlastní hmotou té původní masivní zdi, která byla kamenná.”
Zajímavost je, že právě v této části zámku bývala v 18. století městská šatlava. Ještě dnes jsou tu zbytky zdí, které naznačují jednotlivé cely. V budoucnu by tu mohla být kavárna. Přízemí zámku totiž čeká přestavba. Bude tu nové zázemí pro návštěvníky, pokladna, edukační centrum a výstavní prostory.
---
Od února jezdí v Novém Jičíně růžová kola Rekola namísto dosavadních modrých kol Nextbike. Město vybralo nového provozovatele služby sdílených kol, zaujala především lepší cena.
Sdílená kola jezdí ve městě od dubna loňského roku. Tuto službu zavedl Nový Jičín společně s Kopřivnicí a dosud ji ve zkušebním režimu na dobu určitou, tedy do konce ledna, provozovala společnost Nextbike.
Ondřej Syrovátka (ZELENÍ), 1. místostarosta Nového Jičína: “Společně s Kopřivnicí jsme vyhodnotili, že ta služba je oblíbená v obou městech, navíc funguje jako bonus pro přejezd mezi městy, a tak jsme se dohodli už na podzim, že společně vyhlásíme novou zakázku na dva roky s tím, že hlavním kritériem pro vítězství bude cena, kterou bude město muset platit za jednu výpůjčku. No a zvítězila společnost Rekola, která nabídla lepší cenu než konkurenční společnost Nextbike, konkrétně 13,45 korun za jednu jízdu, což je zhruba o 4,40 koruny levnější oproti předchozímu roku.”
Získat lepší cenu pomohla právě spolupráce dvou měst a dále také to, že růžová kola, která nahradila ta modrá, budou obyvatelům k dispozici na dva roky, tedy do konce roku 2026.
Ondřej Syrovátka (ZELENÍ), 1. místostarosta Nového Jičína: “No a třetí důvod je ten, že u nás i v Kopřivnici se opravdu poměrně hodně jezdí. V létě to bylo okolo deseti až jedenácti tisíc výpůjček za den, v zimě je to samozřejmě mnohem méně, třeba kolem dvou tisíc, ale ani to není špatné na to, že to počasí úplně jízdě na kole nepřeje.”
Základní pravidla služby zůstávají stejná.
Markéta Jánošíková, koordinátorka Zdravého města Nový Jičín: “Princip sdílených kol zůstává stejný, lidé si musí stáhnout novou mobilní aplikaci Rekola, kde se zaregistrují, zaplatí symbolický poplatek jednu korunu a musí potvrdit, že je jim více než 18 let, a potom mohou začít kola využívat.”
Pro odemčení kola pak stačí pomocí mobilního telefonu načíst QR kód umístěný na košíku.
Při jízdě po Novém Jičíně mohou lidé nadále využívat prvních 30 minut výpůjčky zdarma. Za každou další započatou půlhodinu zaplatí 20 korun. Smlouva s novou společností ovšem přináší i některé uživatelské novinky.
Ondřej Syrovátka (ZELENÍ), 1. místostarosta Nového Jičína: “Takový bonus, který jsem nově zavedli, je, že bude přejezd mezi Novým Jičíně a Kopřivnicí a nebo naopak zvýhodněn, a to dobou 60 minut, po kterou je možné jet zdarma, což by mělo stačit i právě na přejezd mezi městy.”
Dosud to bylo, při meziměstském využití, 30 minut zdarma. Kromě toho se o deset navýší počet nabízených kol.
Daniel Orlík, společnost Rekola: “Začneme s padesáti koly a postupně budeme to množství zvyšovat až na smluvených 85.”
Daniel Orlík, společnost Rekola: “Jediná změna v typu kola je, že zadní brzda je ve šlapátku, což může někoho zmást, ale člověk si rychle zvykne a stane se mu to intuitivní. Takže to je jediná změna oproti těm předchozím kolům, na co si dát pozor.”
Rozšířena budou stanovišť pro odstavení kol.
Markéta Jánošíková, koordinátorka Zdravého města Nový Jičín: “Přibude nám například stanice na FIbichově náměstí. Od České spořitelny se stanice kousek přemístí na prostranství za Českou spořitelnu z toho důvodu, že tu docházelo k velkému hromadění kol, které blokovaly i stojany pro ostatní cyklisty. Dále přidáváme stanici u zubní polikliniky, na ulici Lidickou k veřejným toaletám a navíc ještě přidáváme stanice do místních částí Kojetín a Straník.”
Naopak zrušena bude stanice na ulici Propojovací, přemístit se k průmyslovému CTP parku.
Změna ještě nastává v zavedení omezení maximálního počtu čtyř bezplatných výpůjček na osobu a den. Současně ale bude možné výpůjčku přerušit.
Daniel Orlík, společnost Rekola: “Pokud si třeba potřebujete zajít nakoupit, dojedete na místo, zacvaknete zámek a následně v aplikaci potvrdíte, že jízdu ještě nekončíte, že hodláte dále pokračovat. Kolo zůstane zamčené a následně, když přijdete z nákupu, tak v aplikaci kliknete na odemknout a můžete pokračovat dále ve své jízdě.”
Pohyb kol společnost Rekola sleduje díky zabudovaným GPS lokátorům, jejich stav pravidelně kontroluje. Závadu mohou nahlásit i sami uživatelé. Podrobnosti jsou na webu rekola.cz.
---
Už teď v zimě využívají nový umělý trávník u Komenského ulice ke svým tréninkům fotbalisté, zastihli jsme tu například mladé sportovní naděje Tělovýchovné jednoty Sokol Žilina.
Sportoviště bude ale především sloužit žákům dvou škol k hodinám tělesné výchovy, ale až za lepších podmínek na jaře, kdy se areál otevře také pro veřejnost a proběhne i oficiální slavnostní zahájení provozu.
Revitalizace hřiště skončila loni v listopadu, stála 21 milionů korun. Radnici se na projekt podařilo získat dotaci, Národní sportovní agentura zaslala na účet města 15 milionů korun.
---
Několik měsíců probíhá archeologický průzkum v areálu Žerotínského zámku. Odborníci věří, že se podaří zpřesnit vývoj tohoto původně hradního objektu, který je dnes sídlem Muzea Novojičínska. Práce předcházejí plánované přestavbě spodních prostor.
Výkopové sondy jsou vidět v nádvoří Žerotínského zámku i v přízemních částech dvou zámeckých křídel. Archeologové tu začali pracovat v červnu, za pár dní tu vstoupí už i stavební firma a začne plánovaná přestavba spodních prostor sídla Muzea Novojičínska.
Pavel Stabrava, kurátor sbírky archeologie Muzea Novojičínska: “Očekáváme, že se nám podaří zpřesnit chronologii vývoje toho původně hradního objektu z doby Kravařů, následně zámeckého objektu z doby Žerotínů v době první poloviny 16. století no a následně potom můžeme ověřovat další mladší období, protože tady postupně probíhal stavební vývoj v baroku, v 19. století a dokonce i ve století dvacátém. Čili budeme se snažit rozklíčovat co nejvíce stavebně technických prvků, abychom lépe pochopili, jak ten objekt vznikal až do této podoby, jak ho známe dnes.”
Nejstarší částí dnešního zámku byl kamenný dům pánů z Kravař, který byl situován v jižním nároží původních hradeb. Následně byl objekt ohraničen obvodovou hradební zdí.
Pavel Stabrava, kurátor sbírky archeologie Muzea Novojičínska: “Jednotlivé sondy, které tady v nádvoří jsou, jsou položeny s cílem verifikovat severní uzavření toho areálu, což se nám zatím částečně podařilo. Protože tady se můžeme podívat na stopu toho původního zdiva, které se vyskytuje ještě na vedutě v polovině 18. století. Následně ale došlo k otevření toho prostoru směrem severním, čili k Hotelu Praha.”
Další informace o tom, co se v minulosti nacházelo i uvnitř prostoru současného nádvoří, mohou poodhalit další práce na ještě rozpracovaných sondách.
Pavel Stabrava, kurátor sbírky archeologie Muzea Novojičínska: “Tady stojíme u severní uzavírací zdi toho původního areálu, tady se nám rýsuje jeho jižní líc. A je velice zajímavé, že k tomu základu té hradební zdi je přiložena nějaká jednodušší stavbička, kterých si ale tady můžeme v tom nádvoří představit daleko více. Pravděpodobně jsou to kamenné základy nějakých jednoduchých přístřešků. Když se potom díváme na ty pozůstatky, které se vyskytují uvnitř tohoto malého objektu, tak je tam hodně spáleného materiálu, takže se tady dá předpokládat nějaká práce s ohněm. Mohla tady být malá kovárna, malá výheň, ale to teď spekulujeme, pokud se nám to podaří rozkrýt v celém půdorysu, tak budeme poněkud chytřejší.”
Práce archeologů se teď v zimním období soustředí především dovnitř zámku, hodně si slibují třeba od rozkrývání této sondy v místě, kde bývalo hnojiště, a zajímavá z hlediska stavebního je i tato místnost - původně renesanční klenutý prostor pravděpodobně z 15. století, kdy je po odkrytí zdiva možné vidět jeho další vývoj.
Pavel Stabrava, kurátor sbírky archeologie Muzea Novojičínska: “Což nám tady dokumentuje tento prostor, kdy zdivo je tady přerušeno, krásně zalícováno, takže se ukazuje, že tady pravděpodobně fungoval nějaký prostup tímto masivním zdivem. Vidíme tady také klenební cihelný náběh, který ale nesouvisí s tou vlastní hmotou té původní masivní zdi, která byla kamenná.”
Zajímavost je, že právě v této části zámku bývala v 18. století městská šatlava. Ještě dnes jsou tu zbytky zdí, které naznačují jednotlivé cely. V budoucnu by tu mohla být kavárna. Přízemí zámku totiž čeká přestavba. Bude tu nové zázemí pro návštěvníky, pokladna, edukační centrum a výstavní prostory.
---