Mimořádná zpráva:
Načítám...
  • Načítám...
>
Novojičínský expres

Novojičínský expres

  • Zpravodajství z Nového Jičína od P. Dorazilové a J. Plášila
  • Protidrogový vlak se po tříleté pauze vrátil varovat
  • Sdílená kola už jezdí, první půlhodina je zdarma
  • Jarní ovál trhal rekordy, počasím i účastí

Protidrogový vlak se po tříleté pauze vrátil varovat

Do Nového Jičína se po tříleté pauze vrátil protidrogový vlak. Revolution train tu zastavil na jeden den, otevřen byl pro školní skupiny i veřejnost zdarma.

Šest stříbrných vagonů, ve kterých se během zhruba 100 minut odehrává skutečný příběh o drogové závislosti. Do Nového Jičína přijel po tříleté pauze Revolution train. Tento preventivní program byl prioritně určen dětem ze druhého stupně základních škol.

Jiří Tyl, provozní manažer Revolution train: “Děti si projdou film, který je natočený podle skutečných událostí, ty se staly před více než 20 lety. Ve vlaku si děti projdou celkem čtyřmi kinosály, kdy za každým plátnem se ukrývá interaktivní místnost, kde s dětmi vedeme interakci a diskuze na dané téma, které viděly zrovna v tom filmu. Dám příklad, když viděly, jak mladá partička popíjí na baru, tak se zvedne plátno a za plátnem je bar, kde diskutujeme o alkoholu a nikotinu. Takhle prochází tím příběhem, až se dozví, jak to dopadlo. Na závěr komunikujeme s dětmi, co by udělaly jinak, jak se mají případně v životě rozhodnout a podobně.”


Cílem programu je prostřednictvím zapojení všech lidských smyslů efektivně zapůsobit na návštěvníky a primárně je od užívání drog odradit. Revolution train křižuje republiku osm let, poprvé přijel do Nového Jičína v roce 2017.

Oldřiška Navrátilová, vedoucí Odboru školství, kultury a sportu, MěÚ Nový Jičín: “My jsme zvažovali, jestli tento protidrogový vlak vůbec objednat. Probrali jsme to se všemi řediteli základních škol a jejich preventisty a všichni se shodli na tom, že tenhle výukový program je dobrý, a že by rádi, kdyby se ho žáci mohli zúčastnit. Určitě, někdo s tím může mít problémy, může říct, jestli to je vhodné, nebo jestli existují nějaké vhodnější varianty výuky protidrogové prevence, ale nikdo nám nic jiného nebo lepšího nenabídl.”

Jiří Tyl, provozní manažer Revolution train: “Mnohokrát cítíme, že na konci, když vyjdou z vlaku, tak je to emočně zasáhlo, přemýšlí nad tím, a je vlastně náš cíl.”

žáci ZŠ Dlouhá, Nový Jičín:

“Že by se ty drogy neměly brát, člověk by to neměl ani zkoušet, aby se do toho později neostal.”

“Ty drogy jsou fakt špatné.”

Oldřiška Navrátilová, vedoucí Odboru školství, kultury a sportu, MěÚ Nový Jičín: “Zpětnou vazbu máme samozřejmě po vyhodnocení těch dotazníků od dětí, od pedagogů, ale ke mně se dostalo hodně zpětných vazeb od rodičů dětí. Rodiče mi říkali, že jsou strašně rádi, že ten den, kdy děti navštívili tady ten vlak, tak si večer s ním o tom povídali, povídali o tom filmu, povídali o tom, jaké jsou ty nástrahy, povídali jim, jak by oni to řešili a jak by reagovali, a to je asi smysl toho celého projektu.”

Preventivní program v protidrogovém vlaku absolvovalo během jednoho dne na 500 novojičínských školáků sedmých až devátých ročníků, odpoledne mohla zdarma vstoupit i veřejnost. Za Revolution train zaplatilo město 148 tisíc korun.






---

Sdílená kola už jezdí, první půlhodina je zdarma

Nový Jičín nabízí lidem nový způsob dopravy. Začal tu fungovat bikesharing, neboli sdílená kola. Současně tento projekt zavádí i Kopřivnice a lidé tak mohou mezi těmito dvěma městy na vypůjčených kolech přejíždět.

Sdílená kola společnosti Nextbike začala v Novém Jičíně parkovat od pondělka 8. dubna. Na území města je pro jejich stání vytipováno 30 míst, celkem tu bude k dispozici průběžně zhruba 75 kol.

Ondřej Syrovátka (ZELENÍ), 1. místostarosta Nového Jičína: “Stanoviště jsme primárně vybírali tak, aby tam byl, pokud možno, cyklostojan. Tam, kde nebyl, na tři místa jsme jej doplnili, například ve Smetanových sadech nebo v Loučce, a zbývají ještě asi tři nebo čtyři místa, kde stojany nejsou, tam ty stojany budou ještě postupně doplněny. Obecně jsme vybírali taková místa, která jsou frekventovaná, jednak v centru města, například na náměstí nebo tady před úřadem na Divadelní, ale potom také třeba u nádraží.”

Mapa stání veřejných kol je na webu města, a přehledně v aplikaci, která je na webu společnosti Nextbike, kde je také vidět aktuálně rozmístění kol.

Město provozující společnosti platí za každé vypůjčené kolo 17,80 korun. Lidé tedy mají prvních třicet minut zdarma, každá další započatá půlhodina je bude stát 18 korun.

Markéta Jánošíková, koordinátorka Zdravého města Nový Jičín: “Sdílená kola si mohou vypůjčit osoby straší 18 let. Toto jsou podmínky společnosti Nextbike. Každý cyklista, který bude chtít sdílená kola využít, se nejprve musí registrovat u společnosti Nextbike, stáhnout si jejich aplikaci, kde zadá své údaje a údaje z platební karty. Aby registrace proběhla a byla aktivní, je potřeba, aby zaplatil poplatek 50 korun, který mu bude vzápětí připsán, uvidí ho v aplikaci a může ho čerpat na své jízdy.”

Jeden registrovaný uživatel si může v aplikaci vypůjčit až čtyři kola.

Na tomto projektu sdílených kol Nový Jičín spolupracuje s Kopřivnicí, která službu zavádí zároveň. Díky tomu se podařilo dosáhnout i lepší ceny. Lidé si navíc budou moci kolo vypůjčit v Novém Jičíně a zaparkovat jej v Kopřivnici a naopak.

Dan Rambousek, Nextbike: “Jsme moc rádi, že můžeme naši službu nabídnout občanům dalších dvou měst v Moravskoslezském kraji. Díky tomu jsme protli hranici 40 měst v České republice, kde Nextbike se sdílenými koly operuje. Očekáváme, že v Novém Jičíně se při počtu 75 kol budeme standardně dostávat na sto a více výpůjček denně. Co se týče propojení dvou měst, Nového Jičína a Kopřivnice, my se dostáváme do stavu, kdy ta síť těch měst, kde Nextbike operuje, je tak hustá, že už je vlastně potřeba se dostat i za jejich hranice. Tady to bylo unikátní v tom, že ta vize byla od začátku jasná, obě města propojit a mít tu možnost mezi nimi přejíždět.”

Sdílená kola budou v ulicích Nového Jičína a Kopřivnice do počátku prosince. Pak tento pilotní projekt všechny tři strany vyhodnotí a rozhodnou o jeho pokračování zase na jaře roku 2025.



---

Jarní ovál trhal rekordy, počasím i účastí

Jarním oválem začal další ročník Novojičínské běžecké ligy. Na jeho start se postavil rekordní počet běžců, zejména v dětských kategoriích.

Za doslova letního počasí se počátkem dubna konal na atletickém stadionu první závod nového ročníku Novojičínské běžecké ligy.

Pavel Sedlář, předseda Atletického oddílu TJ Nový Jičín: “Dneska nás čeká 3. roční Novojičínské běžecké ligy, první závod Jarní ovál, který poprvé ve své tříleté historii zažívá krásné počasí. První ročník nám sněžilo, ve druhém ročníku lilo a dneska máme krásné slunné počasí, tak věříme, že uděláme účastnický rekord.”

A ten se skutečně povedl, na start tříkilometrového závodu se zaregistrovalo 51 dospělých běžců, 138 dětí se utkalo na tratích od 100 po 800 metrů. Co se týče věkových kategorií, zaběhat si vlastně mohl přijít každý, kdo stojí na nohou.

Pavel Sedlář, předseda Atletického oddílu TJ Nový Jičín: “Snížili jsme věkovou kategorii, letos startují nejmladší od roku narození 2021 a mladší a potom se kategorie stupňují po dvou letech.”

Štěpánka Caloňová, účastnice závodu: “Ráda běhám v tělocviku a s mamkou, když někam běžíme na procházku. Už jsem se závodu zúčastnila, byla jsem druhá a třetí.”

Filip Verner, účastník závodu: “To je můj první závod. Sám jsem chtěl běhat.” 

Pavel Sedlář, předseda Atletického oddílu TJ Nový Jičín: “Letošní Novojičínská běžecká liga obsahuje devět dětských závodů a osm dospělých. Přidali jsme jeden závod v červenci, Běh mezi vilami, kdy poběží jenom děti a udělají si okruh mezi dominantami našeho města, mezi Hückelovými vilami.”

Novojičínskou běžeckou ligu pořádá oddíl atletiky ve spolupráci se Střediskem volného času Fokus a dalšími partnery. Po Jarním oválu bude druhým závodem 28. dubna Čarodějnický kros, součástí je ale například i Novojičínský půlmaraton, podzimní běh Novojičínským parkem nebo prosincový Běh o vánoční kapra.

Pavel Sedlář, předseda Atletického oddílu TJ Nový Jičín: “Novojičínská běžecká liga vznikla díky tomu, že za prvé máme krásný stadion, a za druhé, že jsme udělali atletický oddíl. Takže ve spolupráci s městem, se Střediskem Volného času Fokus a s Atletikou Nový Jičín jsme udělali tuto běžeckou ligu, která začala na šesti závodech a teď už jich máme devět.”

---

Mohlo by Vás také zajímat

Pořad: Novojičínský expres
19. dubna 2024, 16:20

Protidrogový vlak se po tříleté pauze vrátil varovat

Do Nového Jičína se po tříleté pauze vrátil protidrogový vlak. Revolution train tu zastavil na jeden den, otevřen byl pro školní skupiny i veřejnost zdarma.

Šest stříbrných vagonů, ve kterých se během zhruba 100 minut odehrává skutečný příběh o drogové závislosti. Do Nového Jičína přijel po tříleté pauze Revolution train. Tento preventivní program byl prioritně určen dětem ze druhého stupně základních škol.

Jiří Tyl, provozní manažer Revolution train: “Děti si projdou film, který je natočený podle skutečných událostí, ty se staly před více než 20 lety. Ve vlaku si děti projdou celkem čtyřmi kinosály, kdy za každým plátnem se ukrývá interaktivní místnost, kde s dětmi vedeme interakci a diskuze na dané téma, které viděly zrovna v tom filmu. Dám příklad, když viděly, jak mladá partička popíjí na baru, tak se zvedne plátno a za plátnem je bar, kde diskutujeme o alkoholu a nikotinu. Takhle prochází tím příběhem, až se dozví, jak to dopadlo. Na závěr komunikujeme s dětmi, co by udělaly jinak, jak se mají případně v životě rozhodnout a podobně.”


Cílem programu je prostřednictvím zapojení všech lidských smyslů efektivně zapůsobit na návštěvníky a primárně je od užívání drog odradit. Revolution train křižuje republiku osm let, poprvé přijel do Nového Jičína v roce 2017.

Oldřiška Navrátilová, vedoucí Odboru školství, kultury a sportu, MěÚ Nový Jičín: “My jsme zvažovali, jestli tento protidrogový vlak vůbec objednat. Probrali jsme to se všemi řediteli základních škol a jejich preventisty a všichni se shodli na tom, že tenhle výukový program je dobrý, a že by rádi, kdyby se ho žáci mohli zúčastnit. Určitě, někdo s tím může mít problémy, může říct, jestli to je vhodné, nebo jestli existují nějaké vhodnější varianty výuky protidrogové prevence, ale nikdo nám nic jiného nebo lepšího nenabídl.”

Jiří Tyl, provozní manažer Revolution train: “Mnohokrát cítíme, že na konci, když vyjdou z vlaku, tak je to emočně zasáhlo, přemýšlí nad tím, a je vlastně náš cíl.”

žáci ZŠ Dlouhá, Nový Jičín:

“Že by se ty drogy neměly brát, člověk by to neměl ani zkoušet, aby se do toho později neostal.”

“Ty drogy jsou fakt špatné.”

Oldřiška Navrátilová, vedoucí Odboru školství, kultury a sportu, MěÚ Nový Jičín: “Zpětnou vazbu máme samozřejmě po vyhodnocení těch dotazníků od dětí, od pedagogů, ale ke mně se dostalo hodně zpětných vazeb od rodičů dětí. Rodiče mi říkali, že jsou strašně rádi, že ten den, kdy děti navštívili tady ten vlak, tak si večer s ním o tom povídali, povídali o tom filmu, povídali o tom, jaké jsou ty nástrahy, povídali jim, jak by oni to řešili a jak by reagovali, a to je asi smysl toho celého projektu.”

Preventivní program v protidrogovém vlaku absolvovalo během jednoho dne na 500 novojičínských školáků sedmých až devátých ročníků, odpoledne mohla zdarma vstoupit i veřejnost. Za Revolution train zaplatilo město 148 tisíc korun.






---

Sdílená kola už jezdí, první půlhodina je zdarma

Nový Jičín nabízí lidem nový způsob dopravy. Začal tu fungovat bikesharing, neboli sdílená kola. Současně tento projekt zavádí i Kopřivnice a lidé tak mohou mezi těmito dvěma městy na vypůjčených kolech přejíždět.

Sdílená kola společnosti Nextbike začala v Novém Jičíně parkovat od pondělka 8. dubna. Na území města je pro jejich stání vytipováno 30 míst, celkem tu bude k dispozici průběžně zhruba 75 kol.

Ondřej Syrovátka (ZELENÍ), 1. místostarosta Nového Jičína: “Stanoviště jsme primárně vybírali tak, aby tam byl, pokud možno, cyklostojan. Tam, kde nebyl, na tři místa jsme jej doplnili, například ve Smetanových sadech nebo v Loučce, a zbývají ještě asi tři nebo čtyři místa, kde stojany nejsou, tam ty stojany budou ještě postupně doplněny. Obecně jsme vybírali taková místa, která jsou frekventovaná, jednak v centru města, například na náměstí nebo tady před úřadem na Divadelní, ale potom také třeba u nádraží.”

Mapa stání veřejných kol je na webu města, a přehledně v aplikaci, která je na webu společnosti Nextbike, kde je také vidět aktuálně rozmístění kol.

Město provozující společnosti platí za každé vypůjčené kolo 17,80 korun. Lidé tedy mají prvních třicet minut zdarma, každá další započatá půlhodina je bude stát 18 korun.

Markéta Jánošíková, koordinátorka Zdravého města Nový Jičín: “Sdílená kola si mohou vypůjčit osoby straší 18 let. Toto jsou podmínky společnosti Nextbike. Každý cyklista, který bude chtít sdílená kola využít, se nejprve musí registrovat u společnosti Nextbike, stáhnout si jejich aplikaci, kde zadá své údaje a údaje z platební karty. Aby registrace proběhla a byla aktivní, je potřeba, aby zaplatil poplatek 50 korun, který mu bude vzápětí připsán, uvidí ho v aplikaci a může ho čerpat na své jízdy.”

Jeden registrovaný uživatel si může v aplikaci vypůjčit až čtyři kola.

Na tomto projektu sdílených kol Nový Jičín spolupracuje s Kopřivnicí, která službu zavádí zároveň. Díky tomu se podařilo dosáhnout i lepší ceny. Lidé si navíc budou moci kolo vypůjčit v Novém Jičíně a zaparkovat jej v Kopřivnici a naopak.

Dan Rambousek, Nextbike: “Jsme moc rádi, že můžeme naši službu nabídnout občanům dalších dvou měst v Moravskoslezském kraji. Díky tomu jsme protli hranici 40 měst v České republice, kde Nextbike se sdílenými koly operuje. Očekáváme, že v Novém Jičíně se při počtu 75 kol budeme standardně dostávat na sto a více výpůjček denně. Co se týče propojení dvou měst, Nového Jičína a Kopřivnice, my se dostáváme do stavu, kdy ta síť těch měst, kde Nextbike operuje, je tak hustá, že už je vlastně potřeba se dostat i za jejich hranice. Tady to bylo unikátní v tom, že ta vize byla od začátku jasná, obě města propojit a mít tu možnost mezi nimi přejíždět.”

Sdílená kola budou v ulicích Nového Jičína a Kopřivnice do počátku prosince. Pak tento pilotní projekt všechny tři strany vyhodnotí a rozhodnou o jeho pokračování zase na jaře roku 2025.



---

Jarní ovál trhal rekordy, počasím i účastí

Jarním oválem začal další ročník Novojičínské běžecké ligy. Na jeho start se postavil rekordní počet běžců, zejména v dětských kategoriích.

Za doslova letního počasí se počátkem dubna konal na atletickém stadionu první závod nového ročníku Novojičínské běžecké ligy.

Pavel Sedlář, předseda Atletického oddílu TJ Nový Jičín: “Dneska nás čeká 3. roční Novojičínské běžecké ligy, první závod Jarní ovál, který poprvé ve své tříleté historii zažívá krásné počasí. První ročník nám sněžilo, ve druhém ročníku lilo a dneska máme krásné slunné počasí, tak věříme, že uděláme účastnický rekord.”

A ten se skutečně povedl, na start tříkilometrového závodu se zaregistrovalo 51 dospělých běžců, 138 dětí se utkalo na tratích od 100 po 800 metrů. Co se týče věkových kategorií, zaběhat si vlastně mohl přijít každý, kdo stojí na nohou.

Pavel Sedlář, předseda Atletického oddílu TJ Nový Jičín: “Snížili jsme věkovou kategorii, letos startují nejmladší od roku narození 2021 a mladší a potom se kategorie stupňují po dvou letech.”

Štěpánka Caloňová, účastnice závodu: “Ráda běhám v tělocviku a s mamkou, když někam běžíme na procházku. Už jsem se závodu zúčastnila, byla jsem druhá a třetí.”

Filip Verner, účastník závodu: “To je můj první závod. Sám jsem chtěl běhat.” 

Pavel Sedlář, předseda Atletického oddílu TJ Nový Jičín: “Letošní Novojičínská běžecká liga obsahuje devět dětských závodů a osm dospělých. Přidali jsme jeden závod v červenci, Běh mezi vilami, kdy poběží jenom děti a udělají si okruh mezi dominantami našeho města, mezi Hückelovými vilami.”

Novojičínskou běžeckou ligu pořádá oddíl atletiky ve spolupráci se Střediskem volného času Fokus a dalšími partnery. Po Jarním oválu bude druhým závodem 28. dubna Čarodějnický kros, součástí je ale například i Novojičínský půlmaraton, podzimní běh Novojičínským parkem nebo prosincový Běh o vánoční kapra.

Pavel Sedlář, předseda Atletického oddílu TJ Nový Jičín: “Novojičínská běžecká liga vznikla díky tomu, že za prvé máme krásný stadion, a za druhé, že jsme udělali atletický oddíl. Takže ve spolupráci s městem, se Střediskem Volného času Fokus a s Atletikou Nový Jičín jsme udělali tuto běžeckou ligu, která začala na šesti závodech a teď už jich máme devět.”

---

Zdroj: https://polar.cz/porady/novojicinsky-expres/novojicinsky-expres-19-04-2024-16-24