Mimořádná zpráva:
Načítám...
  • Načítám...
>
Opavský expres

Opavský expres

  • Zpravodajství z Opavy od redaktorky Yvony Fajtové a kameramana Karla Soukopa
  • Do MŠ Šrámkova se postupně vrací děti
  • Denní stacionář Mraveneček prochází rekonstrukcí
  • ZŠ Labyrint hostila studenty z Ladakhu

Do MŠ Šrámkova se postupně vrací děti

Mateřská škola Šrámkova v Opavě postupně zprovozňuje prostory, které poškodila loňská zářijová povodeň. Aktuálně skončila rekonstrukce dvou tříd, do kterých se tak mohly vrátit děti.

V Opavě bylo loňskými zářijovými povodněmi poškozeno celkem 12 škol, z toho 7 mateřských a 5 základních. Škoda byla vyčíslena na zhruba 200 milionů korun.

Tomáš Navrátil (ANO), primátor Opavy: “Ve všech školách se postupně dělají opravné práce, postupně budeme jednotlivé třídy otevírat. Zrovna dnes otevíráme dvě třídy na MŠ Šrámkova, kde se děti budou moct už příští týden vrátit do svých tříd a postupně se budou vracet i do ostatních. Předpoklad je, že by se to mohlo zvládnout do konce března, nejpozději v dubnu tak, aby byly všechny třídy obnoveny a děti se vrátily zpět.”

MŠ Šrámkova je první školkou, která otevírá své třídy. Rekonstrukci se podařilo dokončit ve dvou třídách.

Nikol Navrátil, ředitelka MŠ Šrámkova: “Zpátky se vrátila jedna logopedická třída a jedna třída, která byla umístěna nahoře a děti byly různě pospojovány, tak už jsou dole ve své vlastní třídě. Tady probíhaly opravdu rozsáhlé opravy, tady se měnily podlahy, parapety, tady se natahovala omítka, výmalby, elektřina nová, sociální zařízení nové, takže obrovské rekonstrukce tady probíhaly.“

Nové je i veškeré vybavení, hračky a pomůcky.

Nikol Navrátil, ředitelka MŠ Šrámkova. “My jsme dostali z krajského úřadu, který nám poskytl také nějaké finance, takže jsme mohli koupit dvě interaktivní tabule. Uplavalo nám spoustu majetku, takže každá koruna dobrá, když si můžeme nějakou takovou věc pro děti zakoupit.”

anketa: děti MŠ Šrámkova: “Mě se tady líbí kuchyňka.”

“Tabule.”

“Nejvíc tabule se mi líbí.”

Do 14 dnů budou zrekonstruovány další dvě třídy a školka tak bude opět kompletní a otevřená pro všechny děti, které byly umístěny v náhradních prostorách.

Nikol Navrátil, ředitelka MŠ Šrámkova: “Velký dík opravdu patří vedení města, odboru školství a odboru investic, kteří opravdu nám pomáhali jak se dalo. Jak s organizací vysoušečů, s hasiči, s organizací vězňů, kteří nám pomáhali s tou nejtěžší prací, odklízením bahna až po vlastně teď, kdy nám pomáhají finančně a můžeme nějakým způsobem začít školku zařizovat.”

Rekonstrukce zatím nemůže být dokončena ve všech školkách, protože ty ostatní stále ještě bojují s vlhkostí.

Město momentálně připravuje projektové dokumentace na velkou vodou zničené tělocvičny, Na jejich opravy, které budou probíhat postupně, se bude snažit získat dotace.

---

Denní stacionář Mraveneček prochází rekonstrukcí

Denní stacionář Mraveneček v Opavě prochází rozsáhlými stavebními úpravami. Je tak neobyvatelný a zaměstnanci a klienti se tak museli přestěhovat do náhradních prostor. Ty našli ve výukovém bytě Fakulty veřejných politik Slezské univerzity.

Mraveneček poskytuje služby lidem s kombinovaným a mentálním postižením. Budova na Neumannově ulici, ve které sídlí, už po desítkách let užívání potřebovala rekonstrukci. Dočasný azyl Mravenečku poskytla Fakulta veřejných politik Slezské univerzity ve svém výukovém bytě..

Jana Konopková, vedoucí Mravenečku: "Prostředí je tady pro nás stoprocentně vyhovující, protože tady je stropní pojezd, kterým klienty převážíme na toaletu, hygienu nebo do vaku, když si potřebují třeba odpočinout a je to pro nás velká pomoc. Využíváme tady ty prostory celé, obě dvě místnosti, tady ten malý kuchyňský kout, je tady velká koupelna s toaletou, všechno bezbariérové, no a velké plus je to, že máme kousíček do centra, takže často teď s klienty vycházíme na různé procházky a akce právě do centra.”

klientka Mravenečku: “Náramky a přijede mi vlastně jedna teta ze školy, která tady pracovala už 10 let, takže já už se na ni těším.”

Marta Kolaříková, děkanka FVP SU: “Charita je naše fakultní pracoviště, opravdu tam studenti chodí hodně na praxe a pomáháme si vzájemně a ukázalo se, že potřebovali rekonstruovat prostory kvůli opravě a bylo to v době, kdy nebyla výuka, takže na měsíc a púl tady hostují a mají tady vlastně tu svoji službu a nemuseli ji zavřít po dobu té rekonstrukce. Takže i rodiny těch klientů jsou rády, že můžou někam chodit, takže je máme tady.”

Rekonstrukce v Mravenečku začala začátkem ledna a týká se všeho, co bylo nefunkční a zastaralé.

Jana Konopková, vedoucí Mravenečku: “Budeme mít úplně nové hygienické zázemí, takže nová koupelna, nové toalety pro zaměstnance i pro klienty, dále se měnily některé klienty a v šatně klientů se rozšiřoval vstup, aby bylo snazší najíždění s vozíkama. Tato budova kdysi patřila MŠ a zhruba před 25 lety tady vznikl stacionář, tak se to neobnovilo z gruntu, ale udělaly se jen nějaké úpravy. Bylo to zastaralé mnohdy nefunkčí, časté opravy, takže už to chtělo generálku.”

Problém byl zejména s nefunkčními odpady a zastaralou kanalizací.

Jana Konopková, vedoucí Mravenečku: “Jsme za to rádi, protože se opravdu dělá nová elektřina v koupelně, nové rozvody vody, odpadů, takže šlo to od podlahy, dělaly se sádrokartony, všechno, takže té práce bylo hodně a jsme rádi, že se to stihne v termínu.”

Denní stacionář Mraveneček má celkem 21 klientů. Do zrekonstruovaných prostor by se měli vrátit na konci února.

---

ZŠ Labyrint hostila studenty z Ladakhu

Ćesko ladacký výměnný program mezi Základní školou Labyrint ve Lhotě u Opavy a základní školou v Ladakhu v severozápadní části Indie úspěšně funguje už tři roky. Letos poprvé se na něj podařilo zajistit finance.

Základní škola Labyrint ve Lhotě u Opavy, která nabízí vzdělávání podle zásad Montessori pedagogiky hostila vzácnou návštěvu. V rámci výměnného pobytu přivítala studenty z Ladakhu, tedy z daleké Indie.

Veronika Kotůlková, ředitelka, ZŠ Labyrint: “Myslím si, že jakýkoliv výměnný projekt je vždycky prospěšný pro obě strany a tady je to umocněno tím, že se jedná opravdu o dvě naprosto odlišné kultury. Kultura evropská a kultura severoindická je opravdu jiná, vidíme to v každém detailu a je to vlastně o tom, že si obě dvě strany rozšiřují nějakou toleranci vůči lidem odjinud, z jiného kontinentu.”

Studenti z Ladakhu se dva týdny seznamovali s naší kulturou a tradicemi, ve škole se zapojili do běžné výuky a společně navštívili i zajímavá místa v Opavě a Ostravě. Ubytovaní byli v rodinách žáků školy.

Jakub Blažek, učitel, ZŠ Labyrint: “Studenti mají dneska termín odevzdání jednoho projektu Cukr ti to spočítá, kdy pracují na tom, aby spočítali, kolik je v jednotlivých potravinách cukru a do toho počítají, převádějí vlastně na 100 g kolik je v tom daném produktu a podobně, nebo případně pokud je to nějaký nápoj, tek kolik je ve 100 ml, takže pracujeme s výživovými hodnotami. S ladečany, myslím si, že už dochází k takové integraci na kamarádské bázi, že už se různě pošťuchují a tak, takže myslím si, že za ten týden se sžili dostatečně.”

Veronika Kotůlková, ředitelka, ZŠ Labyrint: “U nás je nejvíce žáků z Opavy, Ostravy a potom tady z okolních vesnic, takže většinou jsou ti ladačtí studenti ubytovaní v opavských rodinách, ale taky na Ostravsku máme některé ubytované. Odpolední program oni řeší v rodinách, kde s našimi studenty chodí, byli nakupovat třeba, nebo se byli podívat do second handů, byli na laser game. Včera si byli vyzkoušet lyžování na Vaňkově kopci, což také pro ně není známý sport.”

Po celou dobu spolu všichni komunikovali v angličtině, také spolu vařili česká a indická jídla a zatančili si ladacké tance.

anketa: žáci ZŠ Labyrint: “Nás dost zajímá, jak to u nich funguje a mají to dost odlišné, takže jako nevím, tak se prostě bavíme jak to funguje a jaké jsou ty rozdíly.”

“Děláme spoustu různých aktivit po škole a tak, ať si hodně věcí vyzkouší, takže myslím si, že to je dobré a už jsme se skamarádili, jsou podobní, dá se s nimi bavit, jsou vtipní a všechno.”

anketa: studenti z Ladakhu: “Miluji tuto zemi, její architekturu, jídlo, kulturu, vše je hodně odlišné od Ladakhu. Našla jsem si tady hodně přátel, líbí se mi, že lidé jsou tady hodně vstřícní a přátelští.”

“U nás je vše úplně jiné, ale moc se mi tady líbí. Studenti tady mají vše, co potřebují, zažil jsem s nimi spoustu nových věcí a moc jsem si to užil. Bylo to pestré a inspirující.”

Výměnného pobytu se zúčastnili 4 ladačtí studenti v doprovodu dvou učitelek.

---

Mohlo by Vás také zajímat

Pořad: Opavský expres
15. února 2025, 16:35

Do MŠ Šrámkova se postupně vrací děti

Mateřská škola Šrámkova v Opavě postupně zprovozňuje prostory, které poškodila loňská zářijová povodeň. Aktuálně skončila rekonstrukce dvou tříd, do kterých se tak mohly vrátit děti.

V Opavě bylo loňskými zářijovými povodněmi poškozeno celkem 12 škol, z toho 7 mateřských a 5 základních. Škoda byla vyčíslena na zhruba 200 milionů korun.

Tomáš Navrátil (ANO), primátor Opavy: “Ve všech školách se postupně dělají opravné práce, postupně budeme jednotlivé třídy otevírat. Zrovna dnes otevíráme dvě třídy na MŠ Šrámkova, kde se děti budou moct už příští týden vrátit do svých tříd a postupně se budou vracet i do ostatních. Předpoklad je, že by se to mohlo zvládnout do konce března, nejpozději v dubnu tak, aby byly všechny třídy obnoveny a děti se vrátily zpět.”

MŠ Šrámkova je první školkou, která otevírá své třídy. Rekonstrukci se podařilo dokončit ve dvou třídách.

Nikol Navrátil, ředitelka MŠ Šrámkova: “Zpátky se vrátila jedna logopedická třída a jedna třída, která byla umístěna nahoře a děti byly různě pospojovány, tak už jsou dole ve své vlastní třídě. Tady probíhaly opravdu rozsáhlé opravy, tady se měnily podlahy, parapety, tady se natahovala omítka, výmalby, elektřina nová, sociální zařízení nové, takže obrovské rekonstrukce tady probíhaly.“

Nové je i veškeré vybavení, hračky a pomůcky.

Nikol Navrátil, ředitelka MŠ Šrámkova. “My jsme dostali z krajského úřadu, který nám poskytl také nějaké finance, takže jsme mohli koupit dvě interaktivní tabule. Uplavalo nám spoustu majetku, takže každá koruna dobrá, když si můžeme nějakou takovou věc pro děti zakoupit.”

anketa: děti MŠ Šrámkova: “Mě se tady líbí kuchyňka.”

“Tabule.”

“Nejvíc tabule se mi líbí.”

Do 14 dnů budou zrekonstruovány další dvě třídy a školka tak bude opět kompletní a otevřená pro všechny děti, které byly umístěny v náhradních prostorách.

Nikol Navrátil, ředitelka MŠ Šrámkova: “Velký dík opravdu patří vedení města, odboru školství a odboru investic, kteří opravdu nám pomáhali jak se dalo. Jak s organizací vysoušečů, s hasiči, s organizací vězňů, kteří nám pomáhali s tou nejtěžší prací, odklízením bahna až po vlastně teď, kdy nám pomáhají finančně a můžeme nějakým způsobem začít školku zařizovat.”

Rekonstrukce zatím nemůže být dokončena ve všech školkách, protože ty ostatní stále ještě bojují s vlhkostí.

Město momentálně připravuje projektové dokumentace na velkou vodou zničené tělocvičny, Na jejich opravy, které budou probíhat postupně, se bude snažit získat dotace.

---

Denní stacionář Mraveneček prochází rekonstrukcí

Denní stacionář Mraveneček v Opavě prochází rozsáhlými stavebními úpravami. Je tak neobyvatelný a zaměstnanci a klienti se tak museli přestěhovat do náhradních prostor. Ty našli ve výukovém bytě Fakulty veřejných politik Slezské univerzity.

Mraveneček poskytuje služby lidem s kombinovaným a mentálním postižením. Budova na Neumannově ulici, ve které sídlí, už po desítkách let užívání potřebovala rekonstrukci. Dočasný azyl Mravenečku poskytla Fakulta veřejných politik Slezské univerzity ve svém výukovém bytě..

Jana Konopková, vedoucí Mravenečku: "Prostředí je tady pro nás stoprocentně vyhovující, protože tady je stropní pojezd, kterým klienty převážíme na toaletu, hygienu nebo do vaku, když si potřebují třeba odpočinout a je to pro nás velká pomoc. Využíváme tady ty prostory celé, obě dvě místnosti, tady ten malý kuchyňský kout, je tady velká koupelna s toaletou, všechno bezbariérové, no a velké plus je to, že máme kousíček do centra, takže často teď s klienty vycházíme na různé procházky a akce právě do centra.”

klientka Mravenečku: “Náramky a přijede mi vlastně jedna teta ze školy, která tady pracovala už 10 let, takže já už se na ni těším.”

Marta Kolaříková, děkanka FVP SU: “Charita je naše fakultní pracoviště, opravdu tam studenti chodí hodně na praxe a pomáháme si vzájemně a ukázalo se, že potřebovali rekonstruovat prostory kvůli opravě a bylo to v době, kdy nebyla výuka, takže na měsíc a púl tady hostují a mají tady vlastně tu svoji službu a nemuseli ji zavřít po dobu té rekonstrukce. Takže i rodiny těch klientů jsou rády, že můžou někam chodit, takže je máme tady.”

Rekonstrukce v Mravenečku začala začátkem ledna a týká se všeho, co bylo nefunkční a zastaralé.

Jana Konopková, vedoucí Mravenečku: “Budeme mít úplně nové hygienické zázemí, takže nová koupelna, nové toalety pro zaměstnance i pro klienty, dále se měnily některé klienty a v šatně klientů se rozšiřoval vstup, aby bylo snazší najíždění s vozíkama. Tato budova kdysi patřila MŠ a zhruba před 25 lety tady vznikl stacionář, tak se to neobnovilo z gruntu, ale udělaly se jen nějaké úpravy. Bylo to zastaralé mnohdy nefunkčí, časté opravy, takže už to chtělo generálku.”

Problém byl zejména s nefunkčními odpady a zastaralou kanalizací.

Jana Konopková, vedoucí Mravenečku: “Jsme za to rádi, protože se opravdu dělá nová elektřina v koupelně, nové rozvody vody, odpadů, takže šlo to od podlahy, dělaly se sádrokartony, všechno, takže té práce bylo hodně a jsme rádi, že se to stihne v termínu.”

Denní stacionář Mraveneček má celkem 21 klientů. Do zrekonstruovaných prostor by se měli vrátit na konci února.

---

ZŠ Labyrint hostila studenty z Ladakhu

Ćesko ladacký výměnný program mezi Základní školou Labyrint ve Lhotě u Opavy a základní školou v Ladakhu v severozápadní části Indie úspěšně funguje už tři roky. Letos poprvé se na něj podařilo zajistit finance.

Základní škola Labyrint ve Lhotě u Opavy, která nabízí vzdělávání podle zásad Montessori pedagogiky hostila vzácnou návštěvu. V rámci výměnného pobytu přivítala studenty z Ladakhu, tedy z daleké Indie.

Veronika Kotůlková, ředitelka, ZŠ Labyrint: “Myslím si, že jakýkoliv výměnný projekt je vždycky prospěšný pro obě strany a tady je to umocněno tím, že se jedná opravdu o dvě naprosto odlišné kultury. Kultura evropská a kultura severoindická je opravdu jiná, vidíme to v každém detailu a je to vlastně o tom, že si obě dvě strany rozšiřují nějakou toleranci vůči lidem odjinud, z jiného kontinentu.”

Studenti z Ladakhu se dva týdny seznamovali s naší kulturou a tradicemi, ve škole se zapojili do běžné výuky a společně navštívili i zajímavá místa v Opavě a Ostravě. Ubytovaní byli v rodinách žáků školy.

Jakub Blažek, učitel, ZŠ Labyrint: “Studenti mají dneska termín odevzdání jednoho projektu Cukr ti to spočítá, kdy pracují na tom, aby spočítali, kolik je v jednotlivých potravinách cukru a do toho počítají, převádějí vlastně na 100 g kolik je v tom daném produktu a podobně, nebo případně pokud je to nějaký nápoj, tek kolik je ve 100 ml, takže pracujeme s výživovými hodnotami. S ladečany, myslím si, že už dochází k takové integraci na kamarádské bázi, že už se různě pošťuchují a tak, takže myslím si, že za ten týden se sžili dostatečně.”

Veronika Kotůlková, ředitelka, ZŠ Labyrint: “U nás je nejvíce žáků z Opavy, Ostravy a potom tady z okolních vesnic, takže většinou jsou ti ladačtí studenti ubytovaní v opavských rodinách, ale taky na Ostravsku máme některé ubytované. Odpolední program oni řeší v rodinách, kde s našimi studenty chodí, byli nakupovat třeba, nebo se byli podívat do second handů, byli na laser game. Včera si byli vyzkoušet lyžování na Vaňkově kopci, což také pro ně není známý sport.”

Po celou dobu spolu všichni komunikovali v angličtině, také spolu vařili česká a indická jídla a zatančili si ladacké tance.

anketa: žáci ZŠ Labyrint: “Nás dost zajímá, jak to u nich funguje a mají to dost odlišné, takže jako nevím, tak se prostě bavíme jak to funguje a jaké jsou ty rozdíly.”

“Děláme spoustu různých aktivit po škole a tak, ať si hodně věcí vyzkouší, takže myslím si, že to je dobré a už jsme se skamarádili, jsou podobní, dá se s nimi bavit, jsou vtipní a všechno.”

anketa: studenti z Ladakhu: “Miluji tuto zemi, její architekturu, jídlo, kulturu, vše je hodně odlišné od Ladakhu. Našla jsem si tady hodně přátel, líbí se mi, že lidé jsou tady hodně vstřícní a přátelští.”

“U nás je vše úplně jiné, ale moc se mi tady líbí. Studenti tady mají vše, co potřebují, zažil jsem s nimi spoustu nových věcí a moc jsem si to užil. Bylo to pestré a inspirující.”

Výměnného pobytu se zúčastnili 4 ladačtí studenti v doprovodu dvou učitelek.

---

Zdroj: https://polar.cz/porady/opavsky-expres/opavsky-expres-15-02-2025-16-36