Nový RegioPanter bude jezdit mezi Otravou a Opavou
V Ostravě v pondělí začal mezinárodní veletrh se zaměřením na kolejová vozidla, moderní technologie a železniční infrastrukturu - Rail Days. Partnerem akce je i Moravskoslezský kraj, který na místě představil nový vlak RegioPanter, který bude vozit cestující mezi Ostravou a Opavou.
V Ostravě dnes byla pokřtěna nová elektrická třívozová jednotka RegioPanter, která bude ještě tento měsíc spojovat Ostravu a Opavu. Slavnost se konala v rámci železničního veletrhu Rail Days.
Radek Podstawka, náměstek hejtmana MS kraje: „Železniční doprava je pro náš kraj nejen s ohledem na zlepšování životního prostředí velmi důležitá. Jízda vlakem je bezpečnější, pohodlnější a často i rychlejší, než je cestování autem. Pro její další zatraktivnění je rozhodně na místě zvyšovat kvalitu vlakových souprav. Nový RegioPanter našim cestujícím nabídne příjemné klimatizované prostředí s pohodlnými sedačkami, dostatečné prostory pro kočárky, vozíky nebo jízdní kola, ale také zásuvky pro nabíjení nebo Wi-Fi. Samozřejmostí je bezbariérovost a informační systém, který počítá i s přítomností cestujících, kteří mají špatný zrak nebo neslyší."
Martin Kupka, ministr dopravy ČR: „Třívozové Pantery jsou dalším příspěvkem do celkové obnovy vozového parku na české železnici. Naším cílem je dosáhnout postupně stavu, kdy cestujícího ani nenapadne vnímat moderní vlak jako něco mimořádného a nového, ale jako běžnou součást pohodlného, rychlého a spolehlivého cestování po železnici."
Představená souprava je první z celkové dodávky 60 kusů, které si objednaly České dráhy na regionální tratě po celé zemi.
Michal Krapinec, ředitel ČD: „Železniční doprava v Moravskoslezském kraji postupně prochází obměnou a modernizací, která zásadně zvyšuje komfort cestování v regionu. Nejnovější posilou jsou dvě nové třívozové elektrické jednotky RegioPanter, které pořízujeme s podporou operačního programu OPD2. Jezdit budou na osobních vlacích mezi Opavou a Ostravou- Svinovem a doplní do regionu již dodané moderní jednotky CityElefant a předchozí dvouvozové RegioPantery."
RegioPantery už v našem kraji jezdí, ale jejich další generace je samozřejmě výrazně vylepšená po všech stránkách.
Tomáš Ignačák, ředitel Škoda Group CZ/SK: „RegioPanter je naše vlajková loď a mám radost, že si získal u cestujících velikou oblibu. Tato generace sice navazuje na předchozí dodávané elektrické jednotky, které jsou už v provozu v mnoha krajích, ale tato se od svých předchůdců významně liší. Jedná se zejména o systémy nové generace, a to jak trakční pohon, který je úspornější a bezpečnější, tak řídicí systém včetně ETCS a vlak splňuje nejvyšší současné požadavky na bezpečnost. Podvozky mají vylepšený chod a vlak je prostornější a pohodlnější."
Tyto vlakové soupravy jsou v z velké části vyráběny v dílnách škodovky v Ostravě, které ve třech závodech zaměstnávají 1400 lidí a hledají další.
---
Studenti ze tří zemí navrhovali změny dopravy ve F-M
Nová parkovací místa, úpravy křižovatek nebo optimalizace linek MHD. To byla témata, která měli za úkol vyřešit ve Frýdku-Místku pod vedením profesorů vysokoškoláci ze čtyř evropských dopravních fakult. Do města přijeli v rámci mezinárodního dopravně-inženýrského semináře MEPS.
Vysokoškoláci ze čtyř evropských univerzit z Česka, Maďarska a Francie týden analyzovali dopravu ve Frýdku-Místku. Na závěr pak představili možné varianty úprav, které mají zlepšit průjezdnost křižovatkami, parkování i obslužnost MHD.
Petr Mráz, student ČVUT: "Naším úkolem bylo zvýšit kapacitu parkovacích stání na sídlišti Riviera. A to bez pokácení stromů, které toto sídliště činí celkem unikátní. Celkem jsme připravili 194 parkovacích míst. A to díky změně organizace dopravy. Naše opatření spočívá v tom, že jsme na komunikaci snížili rychlost na 30 km/h a vyznačili jsme parkovací stání na jedné straně. Což nám umožňuje norma, pokud zde máme výhybny k vyhýbání se protijedoucích vozidel."
Mezinárodní studentský dopravně inženýrský seminář MEPS má už 33letou tradici napříč Evropou. Studenty učí spolupracovat v mezinárodním týmu i dopravní terminologii v cizím jazyce.
Jiří Čarský, ústav dopravních systémů ČVUT: "Hlavní cíl toho semináře je, aby ty výsledky těch úloh byly městu užitečné. Aby to nebyl pohled akademický, ale také pohled praktický. A aby ty výstupy měly takový charakter, že město poté na ně bude moci navázat. A bude možné v případě zájmu některé z těch výsledků úloh nebo i celé je realizovat v praxi."
Miroslav Bártek (NMFM), náměstek primátora Frýdku-Místku: "Já jsem byl mile překvapen prezentací, co z těch sedmi úkolů, které jsme si zadali, jak se k tomu studenti postavili a ty závěry jsou velice zajímavé. Nejvíce mě zaujalo, kolik je možných ve městě vytvořit parkovacích míst, kdy se s tím neustále potýkáme."
Jaromír Urban, student ČVUT: "Naším úkolem bylo zpracovat nový návrh na linkové vedení pro Frýdek-Místek. Zpočátku jsme tedy měli za úkol zjistit současnou situaci. Abychom pochopili tu místní situaci. Úkolem našich francouzských kolegů bylo vymyslet jednoduchý přestup mezi železniční a autobusovou dopravou. Což se jim povedlo díky zkonstruování terminálu."
Propojení autobusové a vlakové dopravy přitom město plánuje už delší dobu, aniž by o tom studenti věděli.
Petr Korč (NMFM), primátor Frýdku-Místku: "Opravdu vznikne jeden dopravní terminál u vlakového nádraží. Zároveň s propojením na sídliště Slezská novým bulvárem. Kdy rovněž studenti navrhovali propojení s dopravním uzlem autobusů na Slezské. A to je pro mě takový signál, že jdeme správným směrem. A zároveň jsme dostali potvrzeno i profesionály, protože tady byli i pedagogové, že ta úvaha o té optimalizaci a sjednocení té vlakové a autobusové dopravy na jeden uzel, na jedno místo, do jednoho dopravního terminálu, je správná."
S návrhy teď město bude pracovat a pravděpodobně se pokusí některé už brzy přenést do reality. Jako je například navýšení počtu parkovacích míst.
---
Zprávy krátké, 5. 6. 2023 16.00 - 1
Ostrava otevřela nový parkovací dům u zoologické zahrady a botanického parku. Nabízí 195 parkovacích míst, 6 stání pro motocykly a místa pro 20 kol.
Jan Dohnal (ODS), primátor Ostravy: “Já samozřejmě oceňuji řadu obyvatel Ostravy, kteří do zoologické zahrady dojíždějí veřejnou dopravou, na sdílených kolech, to určitě vše pomáhá, ale je třeba si říci, že velká část návštěvníků zoo sem míří z větší dálky, samozřejmě hodně z Polska a výstavba parkovacího domu má té situaci ulehčit.”
---
Letošní první parní vlak na Osoblažce
Osoblažská úzkokolejka je v České republice jedinou touto tratí s denním provozem. Patří do Technotrasy MS kraje a svou délkou přes 20 kilometrů a sto dvěma oblouky je stálým lákadlem mnoha turistů. Parní vlak na ní právě zahájil letní sezónu.
Parní mašinka je po generální rekonstrukci na svou, již 19. sezónu plně připravena.
Alexandr Šmiro, strojvedoucí: „Za tu cestu tam a zpět mašinka spápne cca tunu uhlí. Vody, nějakých 6 kubíků.“
David Chovančík, Slezské zemské dráhy: „Naše souprava se skládá z vyhlídkových vozů, z pivního vagónu s občerstvením, z cyklovagónu pro kočárky a kola a samozřejmě máme i uzavřený vagón, kdyby nebylo úplně nejideálnější počasí, máme pestrou soupravu vozů, jeden z nich je dokonce určen pro imobilní cestující.“
Kromě výletu krásnou přírodou Osoblažska na trati s rozchodem pouhých 760 milimetrů mohli cestující obdivovat také krásně opravená historická nádraží v Třemešné, Liptani, Slezských Rudolticích, Kobernu, Bohušově a Osoblaze.
Anna Vaverová, ředitelka, Rozvoj Krnovka, o.p.s.: „Jsem tady, protože jedu poprvé úzkokolejkou a moc se na to těším, hlavně, že poznám i území z pohledu vlaku, věřím, že to bude zážitek. Mám sebou tady neteř se synovcem a syna a babičku s dědou, takže projedem se.“
Anketa, cestující: "Jsem tady podruhé a jsem ráda, že jsem v telce.“
„Jelo se nám výborně, jsme tady kolektiv z firmy Vítkovice Steel, tak jsme se domluvili a jedeme na dva dny tady do Osoblahy.“
V červnu jede parní vlak o sobotách, o prázdninách každý víkend a svátky a v září čeká Osoblažku velká oslava 125 let úzkokolejky.
---
Zprávy krátké, 5. 6. 2023 16.00 - 2
Kriminalistům na Karvinsku se podařilo vypátrat a zatknout muže, který v Českém Těšíně přepadl benzinovou stanici. V poutech skončil do druhého dne od spáchání loupeže. Obsluhu stanice ohrožoval nožem kvůli pár tisícovkám. Peníze stačil utratit za cigarety a alkohol.
Velkou smůlu měl zloděj, který na Mezinárodní den dětí ukradl kolo u prodejny rychlého občerstvení v Jablunkově. Na místě totiž byl, v té době mimo službu, policista speciální pořádkové jednotky. Zloděje se podařilo rychle vypátrat, následně putoval do rukou policistů a kolo zpět k majiteli.
---
Noc kostelů otevřela v Novém Jičíně dva církevní objekty
Noc kostelů otevřela v Moravskoslezském kraji téměř 130 církevních objektů. Například v Novém Jičíně mohli lidé navštívit dvě místa - katolickou Španělskou kapli a evangelickou modlitebnu.
Cílem Noci kostelů je otevřít církevní objekty všem lidem, nejen věřícím. Například uvnitř evangelické kaple v Novém Jičíně zněly zvuky Balkánu v podání tamburašského soubor Brač, na zahradě si hrály děti a za svitu svíček mohli lidé číst modlitby osobností jako byl Beethoven, Exupéry, Karel Čapek a další.
Pavel Prejda, farář Českobratrské církve evangelické Nový Jičín: “U nás v našem sboru Noc kostelů pořádáme už 11. rok a je to taková krásná příležitost k neformálnímu setkání, povykládat, sednout si a i s dětmi si zahrát.”
návštěvníci Noci kostelů:
“Nenecháme si žádnou Noc kostelů ujít.”
“Já se snažím chodit na každou Noc kostelů. Těší mě, že ji letos dělají i katolíci, tak se budu snažit přesunout i tam.”
Římskokatolická farnost letos v rámci Noci kostelů poprvé otevřela Španělskou kapli. I tady se konaly koncerty a programy pro rodiny s dětmi. Zpřístupněna byla i zahrada, kam se lidé běžném nedostanou.
návštěvníci Noci kostelů:
“Byť jsem Novojičíňák, tak přesto jsem na této zahradě nikdy nebyl.”
Alois Peroutka, děkan a farář Římskokatolické církve Nový Jičín: “Farníci se tady sem tam dostanou ale jinak tady ctíme soukromí, protože tady stále bydlí jeden z kněží. Dnes v rámci Noci kostelů jsme ho otevřeli pro všechny, kdo přijdou.”
Noc kostelů vznikla v roce 2001 v Německu, v České republice se letos konal její 15. ročník.
---
Soutěž Hledej pramen vody má své vítěze
Význam vody pro život je potřeba děti učit už od útlého věku a pro připravila Ostrava ve spolupráci se společností Ostravské vodárny a kanalizace ekologickou soutěž. Její finále se uskutečnilo na Slezskoostravském hradě.
Hledej pramen vody - to je název tradiční akce, kterou pořádají Ostravské vodárny a kanalizace ve spolupráci s Ostravou pro žáky 4. a 5. tříd základních škol. Soutěž začíná školními koly a ty nejúspěšnější třídy se dostanou do finále, které se uskutečnilo na Slezskoostravském hradě.
Radka Vanková, mluvčí OVAK: „Soutěže, kterou pořádá Ostravské vodárny a kanalizace a.s. ve spolupráci se statutárním městem Ostrava se od března tohoto roku zúčastnilo 700 dětí, finále pak 20 nejlepších týmů z celkového počtu 33. Finální pořadí v soutěži určil součet bodů za teoretické znalosti a praktické soutěže."
Pro soutěžící bylo připraveno zábavné dopoledne plné her a soutěží. Nechyběly vědecké pokusy s vodou, předvedení parkouru a ukázky jednotek IZS.
anketa, soutěžící: "Voda je ta nejhlavnější věc na světě."
"Je dobrá a můžeme pít."
"Potřebují ji i živočichové."
Nejúspěšnějším týmem celé soutěže se staly Porubské kosatky ze ZŠ Ukrajinská, druhý byl tým Kapybary z Primaškoly a třetí Medůzy z Paskovské základní školy.
Aleš Boháč, náměstek primátora Ostravy: "Já jsem nadšený. Don soutěže se přihlásilo přes 700 dětí, což je nádherné číslo. Vážíme si práce žáků, učitelů a také rodičů, kteří si uvědomují, jak je osvěta v oblasti ekologie důležitá. Roste nám generace, které není voda a naše budoucnost lhostejná.“
Za 21. ročníků této naučné soutěže se spoustu nových informací o vodě dozvědělo přibližně 16 tisíc žáků ostravských základních škol.
---