Pomůcky k záchraně tonoucího kradou zloději
Víkendová tragédie, kdy v řece ve Frýdlantě nad Ostravicí utonuli tři mladíci, ukázala jak důležité jsou záchranné prostředky připravené na břehu právě pro záchranu tonoucích. Bohužel, u splavu ve Frýdlantě tyto pomůcky někdo ukradl.
Pomoc tonoucímu musí být především rychlá. Proto jsou v rizikových místech připravené záchranné pomůcky. Tvoří je lano a podkova, která nahrazuje záchranný kruh. S jejich pomocí je možné tonoucího vytáhnout na břeh, aniž by zachránci museli sami vstupovat do vody a riskovat svůj vlastní život. Pomůcky však kradou zloději.
Anketa: “Je smutné, že tady někdo tyty kruhy krade, potom je to potřeba a nejsou k dispozici.”
Šárka Vlčková, mluvčí Povodí Odry: “Ve spolupráci s hasičským záchranným sborem jsme začali vybavovat nebezpečné jezy, které byly vytipovány na celém území povodí Odry. V současnosti máme takto vytipovaných 15 spádových stupňů, které jsme vybavili různými záchrannými prvky, jako jsou informační tabule, záchranná lana, skoby pro uchycení lan pro hasiče a také záchranné kruhy. Bohužel, tyto záchranné prvky se velmi často ztrácí, nebo se ničí.”
Že je rychlá pomoc tonoucímu důležitá, potvrzují také záchranáři, kteří doporučují i ve vypjatých momentech postupovat s rozvahou.
Lukáš Humpl, mluvčí ZZS MSK: “Házecí prostředky, které jsou k dispozici na exponovaných místech, například u splavů vodních toků, mohou výrazně zvýšit šanci na záchranu tonoucích, pokud jsou na místě svědkové a takový prostředek použijí, tzn. hodí jej tonoucímu.”
Zatímco na dvou místech u řeky Ostravice ve Frýdlantě záchranné pomůcky scházejí, v centru Ostravy jsou pro případ potřeby na obou březích.
---
Havířov chce vyřešit křižovatku v Prostřední Suché
Havířov by chtěl vyřešit do dvou let problémovou křižovatku v Prostřední Suché. Nejjednodušší variantou by bylo vybudování kruhového objezdu, ten se ale do dané lokality nevejde. Proto se zvažuje náhradní varianta.
Vyjet z Fryštátské ulice v Prostřední Suché zejména v dopravní špičce je obtížné. Řidiči musí být hodně trpěliví. Křižovatka je celkově přetížená a i policie upozorňuje, že se zde stávají časté dopravní nehody. Řešením by bylo vybudování kruhového objezdu. Tomu ale brání obytný dům, který ale nepatří městu.
Kateřina Piechowicz, mluvčí společnosti Heimstaden: "Tento dům se chystáme ještě v letošním roce rekonstruovat, nicméně pokud by mělo město zájem ho odkoupit a následně ho kvůli kruhovému objezdu zdemolovat, tak se samozřejmě nebráníme, ale musela by být akceptována naše představa o ceně.”
Radnice má ale vlastní řešení.
Bohuslav Niemiec (KDU-ČSL), náměstek primátora: "Kupovat dům jenom proto, abychom ho zbořili a takto zvyšovat náklady, se nám úplně nechce. Nechali jsme zpracovat studii, která danou problematiku řeší a teď jednáme se správcem komunikací, to je Správa komunikací MSK druhých a třetích tříd tak, aby oni vzali ten náš podklad, studii a řešili projektovou dokumentaci pro řešení té dotyčné křižovatky. Měl by se tam vlézt elipsoid ne klasický kruhový objezd, ale elipsoid z lepených dílců."
Město by chtělo problémovou křižovatku vyřešit nejpozději do dvou let.
---
EY Podnikatel roku 2020 MSK je z Českého Těšína
Společnost EY s podporou hejtmana Moravskoslezského kraje vyhlásila držitele titulu EY Podnikatel roku 2020 Moravskoslezského kraje. Stal se jím Jaroslav Drahoš, jehož firma patří mezi největší výrobce knih v pevné a měkké vazbě ve střední Evropě.
V Českém Těšíně funguje jedna z největších a nejmodernějších tiskáren ve střední Evropě. Ročně vyrobí více než 9 tisíc různých titulů v celkovém počtu 22 milionů knih v pevné i měkké vazbě. Před 27 lety ji doslova na zelené louce postavil Jaroslav Drahoš. Jaroslav Drahoš byl také za své velké úsilí o udržitelné podnikání oceněn a stal se držitelem titulu EY Podnikatel roku 2020 Moravskoslezského kraje.
Jaroslav Drahoš, ředitel tiskárny FINIDR, oceněný podnikatel: “Je to ocenění 27 let práce mé i mého týmu, který se mnou pracuje "
I když loni s covidem přišla krize, investice do moderního vybavení se nezastavily.
Jaroslav Drahoš, ředitel tiskárny FINIDR, oceněný podnikatel: "V minulém roce jsme investovali do dvou tiskových strojů, které byly instalovány první v Evropě."
Díky profesionálnímu týmu s téměř 550 zaměstnanci, kteří pracují na nejmodernějších strojích 24 hodin denně a 7 dnů v týdnu, dosahuje mimořádně produktivní a kvalitní výroby.
Gabriela Hřebačková, starostka Českého Těšína: "Je to pro mě symbol obrovské síly, houževnatosti, píle, pracovitosti a určitý druh obrovského vizionářství. To všechno v sobě spojuje osoba pana ředitele Drahoše. Proto jsem ráda, že toto ocenění pan ředitel a celá společnost dostala."
Velké nadšení a tiskařské srdce se odráží ve snech a dalších cílech, kterých chce pan Drahoš dosáhnout. Rád by znovuoživil Těšínskou tiskárnu, jejíž historie sahá až do roku 1806.
---
Senior Expres Ostrava-Jih slaví 4 roky provozu
4. dubna roku 2017 vyjel na cestu vůbec první vůz Senior EXPRESU Ostrava-Jih. Tehdy mohli novou službu radnice využívat lidé ve věku 80 let a více. Od té doby se pro velký zájem snižovala věková hranice, aby na ni dosáhlo více lidí a zvyšoval počet aut. Co se naopak nezměnilo, je cena.
Senior EXPRES Ostravy-Jihu funguje už 4 roky. Toto výročí oslavil spolu s klienty. Všichni, kteří tuto zvýhodněnou službu v úterý využili, dostali od radnice tašku s drobnými dárky.
Anketa: klienti Senior expresu: “Já si nedovedu představit, kdyby se to mělo zrušit. Je to výborná věc, co děláte pro nás. A řidiči jsou vynikající."
“Chceme poděkovat, protože využíváme ty vaše služby a je to pro nás velká pomoc."
Senior EXPRES Ostravy-Jihu vozí lidi po celé Ostravě a za dobu své existence už najel bezmála 430 tisíc kilometrů.
Markéta Langrová, místostarostka MOb Ostrava-Jih: "4. dubna jsme oslavili čtvrté výročí fungování Senior EXPRESU, který mohou využívat občané s trvalým bydlištěm u nás na Jihu a mají více než 77 let věku. Za tu dobu se uskutečnilo více než 39 tisíc jízd a momentálně máme vydáno 2 tisíce 70 průkazek."
Seniorů ve věku 77 let a více je v obvodu přes 5 tisíc. Aby Senior EXPRES mohli využívat, musí si vyřídit průkazku, a to přímo na radnici zcela zdarma a na počkání. Sebou si musí musí vzít pouze občanku a jednu průkazkovou fotografii.
---
Kapacita parkoviště v NJ sídlišti se zdvojnásobí
Nový Jičín se jako řada jiných měst dlouhodobě potýká s nedostatkem parkovacích míst.
Situaci by měla zlepšit výstavba nového parkoviště v oblasti jednoho z největších sídlišť. Na ulici Dlouhá přibude do léta 70 míst pro odstavení vozidel.
Nových 71 parkovacích míst vznikne v Novém Jičíně za ulicí Dlouhá, v lokalitě velkého panelového sídliště. Navážou na současné parkoviště. Velikost odstavné plochy se tak během tří měsíců zdvojnásobí.
Václav Dobrozemský (ODS), 1. místostarosta Nového Jičína: “Nacházíme se na největším novojičínském sídlišti. Uvědomujeme si, že se zvyšujícím se počtem obyvatel a motorizací se samozřejmě zvyšuje i potřeba odstartovat někde vozidla.”
Parkoviště bude z drenážní dlažby, aby dešťová voda mohla vsáknout do půdy. Součástí stavby bude i sorpční filtr, který bude zachytávat ropné látky. Vysazeno zde bude 18 stromů.
Václav Dobrozemský (ODS), 1. místostarosta Nového Jičína: “Zakázka byla vysoutěžena už ve druhé polovině loňského roku. Cena je 5,1 milionů korun včetně DPH a je plně financována z vlastních zdrojů města.”
Nový Jičín se jako řada jiných měst dlouhodobě potýká s nedostatkem parkovacích míst.
Proto radnice nechala zpracovat koncepci statické dopravy, která mapuje problémové lokality ve městě a navrhuje, jak navýšit kapacitu parkovišť.
Ondřej Syrovátka (SZ), 2. místostarosta Nového Jičína: “Dává městu návod na několik dalších let, jakým způsobem řešit parkování jednak v centru a v nejproblematičtějších lokalitách, co jsou především sídliště Loučka, kde se teď nalézáme, ale potom také Dlouhá, Nerudova, Vančurova a další místa.”
Například v husté sídlištní zástavbě v Loučce počítá koncepce s navýšením odstavných míst třeba úpravou směru parkování z podélného na kolmé stání.
---