V přehradě Baška na Frýdeckomístecku se utopil senior
V neděli spěchala záchranná služba na přehradu Baška, kde svědci vytáhli z vody tonoucího muže. Ani lékařka už mu ale nedokázala pomoci. V letošní sezóně je výjezdů k tonutím nezvykle mnoho. Na mnoha vodních plochách a koupalištích už bohužel nefungují vyškolení plavčíci.
Pár minut po půl čtvrté odpoledne získali pracovníci operačního střediska zdravotnické záchranné služby informaci o tonoucím na přehradě Baška poblíž Frýdku-Místku. Na místo vyrazil zdravotnický i lékařský tým z nedaleké základny. Kolemjdoucí už muže vytáhli a zahájili laickou resuscitaci. Profesionálové po příjezdu pokračovali.
Lukáš Humpl, mluvčí ZZS MS kraje: "V okamžiku příjezdu záchranářů byl nadále v bezdeší a srdeční zástavě. Doba, po kterou se nacházel ve vodě, přitom zůstávala nejasná. Týmy pokračovaly ve snaze o záchranu – zajistily dýchací cesty a umělou plicní ventilaci, podávaly léky s cílem obnovit krevní oběh. Ani po další půl hodině však nebylo jejich úsilí úspěšné a zasahující lékařka musela konstatovat smrt postiženého."
V tomto případě postupovali svědci správně i když to nedopadlo dobře. První pomoc při tonutí není složitá, stačí si pamatovat několik zásad a nebo rovnou zavolat na tísňovou linku, prostřednictvím které operátor volajícího povede.
Petr Jaššo, vedoucí Školícího střediska ZZS MS kraje: "U dospělého pacienta zprůchodníme dýchací cesty, zakloníme, zacpeme nosní křídla, pootevřeme si ústa a 5 krát vdechneme. Pokud to nepomáhá, tak přikládáme ruce na hrudník a začneme stlačovat 30 krát a zase 2 vdechy."
V letošním roce je bohužel v MS kraji nezvykle mnoho případů tonutí. Záchranáři proto varují před přeceňováním vlastních sil a požíváním alkoholu na slunci, což bývají časté důvody tonutí.
---
V Havířov vznikne Centrum pro využití komunálního odpadu
Havířovská společnosti CEVYKO, což je Centrum pro využití komunálního odpadu, definitivně rozhodla, že třídicí linku postaví mezi bývalými doly. Projekt počítá i fotovoltaickou elektrárnou. Provoz by chtěla společnost spustit v roce 2026.
Havířov už několik let pracuje na projektu vybudování třídicí linky pro zpracování komunálního odpadu a založil společnost CEVYKO. Původně byla plánována realizace v průmyslové zóně Dukla, nakonec ale společnost postaví zařízení na rekultivovaném území v Havířově-Prostřední Suché mezi bývalými černouhelnými doly František a Dukla. Projekt vzniká na základě platné legislativy, která po roce 2030 stanovuje zákaz skládkování využitelných odpadů.
Jakub Chlopecký, projektový manažer společnosti CEVYKO: “Je to v územním plánu bráno jako těžký průmysl, lokalita je daleko od obydlí. Dopravní obslužnost bude maximalizována tak, aby se vyhnula veškerému možnému obydlí. Budeme dělat všechno, aby nebylo vůbec zatížené životní prostředí, protože to je zelený projekt. Tato lokalita nám nabízí rozvoj v rámci cirkulární ekonomiky a například obnovitelných zdrojů energie, vybudování velké fotovoltaické elektrárny, kde bychom mohli využívat tuhle energii v zeleném hospodářství.”
Václav Zyder, ředitel společnosti CEVYKO: “Vznikne tady moderní technologické zařízení pro zpracování komunálního odpadu z měst a obcí, které se do projektu CEVYKO zapojily, nebo zapojí. Cílem toho je, abychom naplnili novou legislativu EU v ČR co se týče komunálního odpadu a hlavně, abychom docílili toho, co je hlavním cílem odpadového hospodářství v nadcházejícím období, tedy odklon od skládkování komunálních odpadů. Chceme pomocí tohoto zařízení maximalizovat množství komunálních odpadů, které budou předány k recyklaci, a ty které nebudou předány k recyklaci, ale lze je energeticky využít, tak abychom je předali do vhodného zařízení pro energetické využití. Tím se docílí toho, že na skládku půjde jen to, co je nevyužitelné.”
Třídicí linky na zpracování odpadu jsou už běžnou součástí odpadového hospodářství v Polsku, kde se havířovská společnost také inspirovala. CEVYKO však počítá s modernější technologií.
Václav Zyder, ředitel společnosti CEVYKO: “Můžeme říct, že linka, která se nachází za námi v Bielsko-Bielej byla takovým prvotním impulsem k tomu, abychom se nad touto problematikou tímto směrem zamýšleli a ubírali. Tady jsme začali brát první zkušenosti a znalosti, jak to může fungovat, jak bychom to měli celé projektovat, stavět tak, abychom dosáhli toho, čeho chceme. To znamená, abychom maximalizovali množství odpadu, který přejde do recyklace a minimalizovali odpady, které odejdou na skládku. V následujících letech, co jsme poprvé navštívili tady tuto linku, jsme potom navštěvovali další linky, které byly už v novější době postaveny v Polsku, Německu, Norsku, Švédsku, Španělsku a podobně. Inspirovali jsme se linkami napříč Evropou tak, abychom získali co nejvíce zkušeností, vědomostí, abychom opravdu naši novou linku mohli postavit co nejlépe co nejfunkčnější a nejefektivnější.”
Projekt se bude realizovat zčásti na pozemcích města a společnosti ASENTAL.
Tomáš Neščák, mluvčí společnosti ASENTAL Group: “Těší nás, že se ve spolupráci s CEVYKO podařilo najít vhodné pozemky pro plánované vybudování Centra pro využití komunálního odpadu.”
Bohuslav Niemiec (KDU-ČSL), náměstek primátora: “Já jsem vděčný a chci poděkovat pánům z CEVYKA, že se podařilo dosáhnout smlouvu o smlouvě budoucí a že tato lokalita bude sloužit pro cirkulární ekonomiku a pro řešení odpadů v Havířově. Je to vlastně první krok k tomu, abychom udrželi cenu odpadu co možná nejnižší a tak, abychom se chovali správně, to znamená ekologicky.”
Projekt je jedním ze dvou, které jsou zahrnuté v plánu odpadového hospodářství MSK.
Ondřej Baránek (ANO), náměstek primátora: “Sesterský projekt vzniká v Ostravě pod společností OZO. Ten zahrnuje regiony Ostravska a Frýdeckomístecka. Ten projekt CEVYKA je projektovaný na 90 kilotun zpracování komunálního odpadu a pokud vím, tak ten sesterský v OZO je lehce o něco větší. Tam se jedná o asi 120 kilotun odpadu. V MSK celkově by měla být kapacita zhruba 250 tisíc tun odpadu.”
Zahájení výstavby plánuje CEVYKO v roce 2025. Uvedení centra do provozu pak v roce 2026.
---
Krátké zprávy 8. 8. 2022 17.00 - 3
Nezaměstnanost v Moravskoslezském kraji stoupla v červenci o 0,1 procenta na 4,8 %. Práci na konci měsíce nemělo 39.219 lidí. Vyplývá to z údajů, které zveřejnil Úřad práce ČR.
Fakultní nemocnice Ostrava řeší nedostatek krve a hledá nové dárce. Během prázdnin jich totiž ubývá, navíc přibývá komplikovaných úrazů i akutních operací. Darovat krev může každý zdravý člověk ve věku 18-65 let, s váhou nad 50 kg a zdravotním pojištěním v EU.
---
Od nárazu rychlíku do mostu ve Studénce uplynulo 14 let
8. 8. uplynulo 14 let od jednoho z největších železničních neštěstí, kdy ve Studénce spadl před jedoucí vlak most. Následky byly tragické - 8 lidí zemřelo a desítky dalších byly zraněny. Neuvěřitelné je, že viníci stále nebyli potrestáni, ale termín definitivního rozsudku soudu už je znám.
8. 8. 2008 v 10 hodin a 30 minut ve Studénce narazil v rychlosti 90 km/h rychlík Comenius do mostní konstrukce, která se přímo před ním zhroutila. Most zrovna procházel rekonstrukcí. Zemřelo 8 lidí a asi 90 dalších bylo zraněno. Vlak se přitom řítil téměř 140 kilometrovou rychlostí, ale strojvedoucí stihl spustit rychlobrzdu.
O tři roky později vytvořil na místě nehody sochař Miroslav Rybička památník, u kterého se pak každý rok scházeli pozůstalí a účastníci tragédie.
Naděžda Tomíčková, cestující z vlaku Comenius (natočeno 2018): “Od začátku mi pomáhá o tom mluvit. Stejné pocity mám i s těmi lidmi, které mám kolem sebe."
Jiří Šindelář, strojvedoucí vlaku (natočeno 2018): “Rád se setkávám se všem, ale někteří mi tady chybí.”
Setkávání a povídání o tragédii i podle psychologů účastníkům tragédie pomáhá a všichni se také každý rok shodli, že nejvíce by jim pomohlo, kdyby soud pojmenoval a potrestal viníky. Na to ale stále čekají marně. Z původních 10 obžalovaných už jich zůstalo jen 5 a ti by si konečně měli vyslechnout závěrečný verdikt.
Martina Schweterrová, mluvčí krajského soudu Ostrava: "O odvolání pěti odsouzených pracovníků stavebních firem a státního zástupce rozhodne soud 26. září. "
Zářijový rozsudek by měl být definitivní. Proti němu už je možné pouze dovolání k nejvyššímu soudu, to ale nemá odkladný účinek a případní odsouzení budou muset nastoupit tresty.
---
Opravy komunikací ve městě běží naplno
Místní komunikace se i letos opravuji ve městech a obcích ve velkém. Například v Karviné nový kabát dostávají povrchy silnic v různých částech města a místní občané se mohou těšit i na nová parkovací místa.
Miliony korun investuje Karviná každý rok do oprav komunikací a chodníků a také do výstavby a rozšíření parkovišť ve městě. Prioritně se opravují ty úseky, které po rekonstrukci dlouho volaly a působily řidičům i chodcům potíže.
Lukáš Raszyk (ČSSD), náměstek primátora: "Jako každý rok máme itinerář akcí, které budeme dělat podle plánovaného rozpočtu, udělalo se toho velká spousta. ”
Opraveny byly povrchy kolem ZŠ Školská, tady byla dokončena i další etapa kolem mateřinky, nový povrch má i spojka k ulici Zahradní od hasičského záchranného sboru, dokončena byla i oprava povrchu po rekonstrukci vodovodu na ulici Husova a opravila se komunikace mezi rodinnými domy na ulici Podlesí.
Ač je náročné nacházet ve městě plochy vhodné k novým parkovacím místům kvůli zasíťování, v některých částech se podařilo nová parkovací místa zřídit nebo rozšířit.
Jana Salamonová, vedoucí oddělení provozu a údržby majetku: "V letošním roce byla provedena výstavba parkoviště na ulici Divišova, kde bylo nově zřízeno 36 parkovacích míst. V opravách parkovacích ploch budeme pokračovat i v následujícím období, nyní se jedná o úpravu povrchu na ulici Kašparové.”
V Karviné-Ráji je v současné době dokončena oprava komunikace v délce 222 metrů na ulici Olbrachtova. Viditelný posun prací je i na rozsáhlé rekonstrukci ulice Březová.
---
Krátké zprávy 8. 8. 2022 17.00 - 4
A teď případ městských strážníků, který na začátku vypadal nebezpečně. Dva mladíci si na zastávce MHD Hlučínská v Ostravě hráli s krátkou střelnou zbraní a napodobovali kovboje z Divokého Západu. Jeden ze svědků to oznámil strážníkům a také kamerový systém potvrdil, že mají u sebe předmět, podobný zbrani. Hlídka městské policie na místě zjistila, že se jedná naštěstí jen o atrapu zbraně.
---
Na Slezské Hartě se můžete plavit hodinu, dvě, i více dnů
Léto je v plném proudu i na přehradě Slezská Harta. Loďky ve zdejších půjčovnách jdou téměř z ruky do ruky. Šlapadla, různé elektrolodě i paddle boardy. To vše si na různě dlouhou dobu můžete půjčit na obou březích přehrady.
V půjčovně v Leskovci nad Moravicí je letošní novinkou kajutová elektroloď.
Petr Drápala ml., půjčovna lodí Leskovec nad Moravicí: „Které si zákazníci mohou pronajmout třeba na celý víkend a strávít tak hodně času na vodě. Je to pro 4 až 5 lidí pohodlně. Mohou v tom i přespat, je tam kajutka, kdyby začalo pršet.“
Zvláště oblíbená jsou plavidla pro celou rodinu i s malými dětmi.
Petr Drápala ml., půjčovna lodí Leskovec nad Moravicí: „Nejvíc asi teď šlapadla, když je tak teplo. Když je chladněji, tak elektrické loďky jezdí nejvíc.“
Anketa, návštěvníci Slezské Harty: „Měli jsme půjčené šlapadlo a jsme z Opavy.“
„Jsme z Horního Benešova a měli jsme půjčené šlapadlo, tady to oranžové:“
„Byla to paráda a byli jsme daleko.“
V půjčovně v Nové Pláni na protilehlém břehu přehrady mají i loďky rychlejší a s větším dojezdem.
Petr Drápala, půjčovna Nová Pláň: „To znamená, tady z této zátoky prakticky až do Leskovce, stihnou to ti lidi za dvě hodiny jízdy.“
Řídit elektroloďku není nic složitého, zvládne to pod dozorem i malé dítě. Samozřejmostí jsou i plovací vesty.
Petr Drápala, půjčovna Nová Pláň: „Vesty jsou automaticky, děti do 15 let dostávají vesty, to je v předpise.“
Anketa, návštěvníci Slezské Harty: „Trávíme tady víkendy, dovolenou, paráda.“
„Moc se mi líbí plavání na lodi.“
Pavel Forman, výtvarník, návštěvník přehrady: „Většinou rodinka chce šlapadla. My tady jezdíme už od nepaměti, co to tady rozjeli, takže známe to tady od prvopočátku.“
V provozu jsou samozřejmě i lodě pro větší skupiny lidí, tady Santa Maria a elektroloď Harta.
---