V Ostravě už jezdí v MHD pouze ekologické autobusy
V Ostravě už nejezdí dieselové autobusy. Je tak prvním velkým městem v České republice, kde se v hromadné dopravě využívají pouze vozy na ekologický pohon. Jde převážně o autobusy na CNG nebo elektrobusy. V plánu je už ale také vodík.
Ostravský dopravní podnik využívá 235 autobusů a všechny jsou ekologické. 225 z nich má pohon CNG a ostatní jsou elektrické. Vozy na naftu byly definitivně vyřazeny z běžného denního provozu a budou sloužit už pouze jako záloha.
Daniel Morys, generální ředitel DPO: "Za vším stojí práce týmu desítek lidí, kteří se pro tuto vizi nadchli a snažili se ji naplnit, což se nakonec také podařilo. Možné by to samozřejmě nebylo bez podpory města Ostravy a EU. Přál bych si, aby i všichni Ostravané cítili hrdost na tento významný milník."
Ostravský dopravní podnik je tak první v naší zemi, kde se kompletní ekologizace vozového parku povedla. Je to další krok za lepším ovzduším ve městě.
Tomáš Macura, primátor Ostravy: "Kvalita ovzduší v Ostravě se dlouhodobě zlepšuje, v loňském roce byly naměřeny nejnižší koncentrace polétavého prachu za celou historii měření. Vedle příznivých povětrnostních podmínek se bezesporu projevuje i pozitivní vliv opatření, která postupně realizujeme. Patří k nim i ekologizace městské hromadné dopravy, která začala nasazením první velké flotily CNG autobusů v roce 2015 a symbolicky vrcholí v této chvíli, vyřazením posledních naftových autobusů z rutinního provozu."
Martin Divina řídil dieselové autobusy 15 let. Na ty nové na CNG si zvykl rychle. Jsou po všech stránkách lepší.
Martin Divina, řidič DPO: "Všechno staré jednou končí a přichází nové. Pro nás řidiče je to určitě posun vpřed. Nové autobusy jsou pohodlnější a modernější."
Ekologizace a modernizace hromadné dopravy v Ostravě ale nekončí. Nyní má město má v plánu pilotně nasadit autobusy na vodíkový pohon.
---
Lidé se mohou nechat otestovat před nákupním centrem
Antigenní testy se v současné době staly už povinností. Nikomu se však nechce čekat. I proto Český červený kříž instaloval covid point před jedním obchodním centrem také v Havířově.
Parkoviště před velkým obchodním domem je místo, kde se během dne vystřídají stovky lidí. Před jedním takovým v Havířově umístil Český červený kříž testovací místo. A zájem je velký.
Barbora Čempelová, vyškolená dobrovolnice ČČK: "Ten zájem se postupně zvyšuje, protože lidé zjišťují, že se tady mohou nechat otestovat. Jsou to lidé, kteří chtějí jít třeba navštívit příbuzné staré rodiče, nebo do senior domů. Musím říct, že jsem až překvapená, jak jsou lidé zodpovědní a přicházejí, aby nepřenesli nákazu někam dále."
anketa: "Já se na to dívám velice pozitivně, protože jsem s tím měl potíže, jelikož sem tam musím vycestovat z republiky a tady ta možnost nám otevírá situaci, kdy se můžeme přijít otestovat jak potřebujeme. A můžeme dělat profesně to, abychom se také uživili."
Proč jste přišla?
anketa: "Protože tady pracuji a musíme se chodit testovat a myslím, že je to super věc a člověk alespoň ví na čem je a neohrozí další lidi.”
anketa: “Potřebujeme jet za hranice na nákupy a tak jsme toho využily. Mezi tím jsme si zašly nakoupit.”
Testovací stanoviště bude zřejmě před obchodním domem několik měsíců a možná až do konce roku.
---
Modernizace krytého bazénu pokračuje
Práce na modernizaci krytého bazénu v Karviné-Hranicích opět pokročily o kus dál. Tento
týden se dokončují poslední bourací práce, jeřábem je opatrně shazována stropní
konstrukce. A začíná se i stavět. Probíhají pilotážní a betonovací práce na přístavbách.
Původní podoba budovy krytého bazénu v Karviné-Hranicích je nenávratně pryč, dělníci právě dokončují poslední hrubé bourací práce.
Andrzej Bizoń, náměstek primátora: “Informace z kontrolních dnů, na kterých jsem také přítomen, je taková, že do konce týdne skončí ta hrubá bourací práce. Stavba pokračuje podle plánu a jsme i termínově na tom dobře."
Hrubé bourací práce končí demontáží střešní konstrukce.
Pavel Szmek, vedoucí stavby: "Teď zůstává ta nejhorší věc, ta nejtěžší, ty příhradové vazníky, které se musí jeřábem podržet, chlapi z plošin to musí odpálit postupně na všech místech a pomaličku to nadzvednout a sundat dolů."
Současně také začalo pilotové založení rekreačního bazénu.
Pavel Szmek, vedoucí stavby: "Je to speciální založení, kde se vrtá do osmi metrů hloubky. Vyvrtá se ten vývrtek, vloží se tam armovací koš, následně se to zabetonuje a potom se na tom bude zakládat základová deska. Je to klasické založení, ale složité kvůli geologickým podmínkám. "
Celkem se bude vrtat 54 pilot, pak se začne provádět výstavba monolitických konstrukcí. Pilotáž na přístavbě welnesu je hotová, je to zaarmované a začne se betonovat základová deska. Kus práce se udělalo prozatím i uvnitř bazénu. V jednom objektu je provedena spodní kanalizace, mohlo se začít zdít. Zdí se příčky v prvním podzemním podlaží.
---
Ke sdíleným kolům přibyly elektrokoloběžky
Ve Frýdku-Místku se objevily sdílené elektrické koloběžky. Lidé je najdou ve stojanech u sdílených kol Nextbike. Půjčovat a vracet koloběžky je zatím možné jen v centru, včetně Starého Města, Sviadnova a Zelinkovic. Vypůjčení vyjde podle délky nejprve na 4 a pak na 3 koruny za minutu.
Sdílená doprava ve Frýdku-Místku dostala další rozměr. K modrým kolům Nextbike totiž přibyly zelené elektrokoloběžky Bolt.
Anketa: 1.) "Jo, jsou pěkné, fajn." 2.) "Jo, všimla jsem si jich, že jsou. Dneska jsem se dívala, že to je asi součástí toho půjčování, že?"
Martin Zajíc, manažer pro kola a koloběžky pro ČR platformy Bolt: "S tím, že jsme do města umístili přibližně 100 elektrických koloběžek, které parkují na více než stovce míst, které jsme vybrali společně s magistrátem pro jejich parkování."
Jakub Míček, náměstek primátora Frýdku-Místku: "My jsme do jednání s ním pouze zasáhli tak, aby koloběžky byly rozmístěny po městě logicky, vedle stojanů na kola, tak aby nepřekáželi na chodnících a na cestách a nijak neomezovaly ostatní."
Půjčování koloběžek funguje podobně jako u sdílených kol Nextbike.
Martin Zajíc, manažer pro kola a koloběžky pro ČR platformy Bolt: "Uživatel si stáhne aplikaci, je to stejná aplikace Bolt, jako může využít pro objednání odvozu autem, najede na elektrické koloběžky, naskenuje QR kód, který na té koloběžce je a může vyrazit. Před tou první jízdou akorát si musí projít základní bezpečnostní pokyny o tom, jak na té koloběžce jezdit, jak se chovat a kde a jak parkovat a následně může vyrazit vstříc svému cíli."
Za prvních 5 minut jízdy se účtují 4 koruny za minutu. Poté, se minutová sazba snižuje na 3 koruny.
Jakub Míček, náměstek primátora Frýdku-Místku: "Bereme to jako jednu z dalších možností přepravy po městě. Rozvoj těchto služeb je trendem a určitě mu nechceme bránit."
Koloběžky bude možné zatím parkovat jen v centru města a jeho blízkém okolí, včetně Starého Města, Sviadnova a Zelinkovic. V případě, že by někdo nechal koloběžku jinde, zaplatí pokutu 750 korun.
Martin Zajíc, manažer pro kola a koloběžky pro ČR platformy Bolt: "Nicméně ten uživatel je o tom informován předtím, než tu jízdu ukončí, takže ve chvíli, kdy to parkuje mimo oblast, tak je o tom informován a bere na vědomí, že tu pokutu bude muset zaplatit."
Město oslovil ještě další poskytovatel zajímavé služby, který chce nabízet komunitní sdílení aut neboli carsharing.
Jakub Míček, náměstek primátora Frýdku-Místku: "My budeme podporovat tuto službu, takže občanům, kteří by se chtěli zapojit, pomůžeme dotací padesáti procent na zařízení, které si budou pořizovat do vozidla, tak aby do této služby mohlo být zapojeno. Dotace jde občanům, nejde té společnosti, a tedy tato služba by mohla být trochu zpřístupněna. Neočekáváme nějak velký boom, máme v rozpočtu připraveny peníze pouze na dvacet takových aut a nepředpokládáme, že je vyčerpáme."
Dotace od města bude maximálně 4500 korun. Služba se zatím připravuje, provozovatel by měl teprve oznámit spuštění registrací zájemců, kteří by chtěli poskytnout své auto.
---
Zima zanechala na silnicích NJ rekordní počet děr
Dubnové počasí, i při svém aprílovém průběhu, již umožnilo zahájit opravy silnic. V Novém Jičíně začali s údržbou úseků, které jsou po náročné zimě nejvíce posety dírami. Město je ale nechce jen standardně zalepit. Sází na teplou metodu.
Z hlediska údržby komunikací patřila uplynulá zimní sezona k těm náročnějším, výsledkem je také rekordní množství výtluků, které se objevily na komunikacích - i v Novém Jičíně. Město je tu ale nechce jen obyčejně zalepit.
Stanislav Kopecký (ANO), starosta Nového Jičína: “V případě operativních oprav největších silničních závad jsme v měsíci březnu použili na některých místech i studenou technologii. Bohužel tyto opravy vydrží jen krátkou dobu a jsou drahé. V polovině měsíce dubna už máme smluvně zajištěn materiál na opravu silnic tzv. teplou metodou.”
Ta je kvalitnější, nicméně potřebuje stabilnější klimatické podmínky, minimálně plus pět stupňů.
Pavel Tichý, ředitel TSM Nový Jičín: “Obalovna pro dodávku teplé živičné směsi je v provozu. První objednávka, která byla na 20 tun, je z části spotřebovaná a budeme pokračovat podle priorit úseků.”
Bez děr už je například ulice Propojovací, další na řadě je Tyršova. Mimo tyto dílčí zákroky má ale město naplánovány i celoplošné opravy ulic.
Stanislav Kopecký (ANO), starosta Nového Jičína: “V našem městě se také nachází komunikace, které nejsou ve vlastnictví města. Jsou to například ulice Bezručova, Suvorovova, kde je vlastník kraj. Našim městem také prochází silnice první třídy, tam je vlastník stát.”
Celkem je v letošním roce v rozpočtu města vymezeno na veškeré opravy a údržby komunikací zhruba 24 milionů korun.
---