Z Ostravy do Beskyd budou jezdit moderní vlaky
Na železniční trati mezi Ostravou a Frenštátem pod Radhoštěm začnou jezdit moderní vlaky typu push-pull, tedy soupravy, které jezdí oběma směry bez přepřahání lokomotivy. Trať navíc čeká také elektrifikace, takže dieselové lokomotivy nahradí ekologické.
Lidé, kteří jezdí za prací mezi Ostravou a Frenštátem pod Radhoštěm a nebo turisté jezdící do Beskyd po železnici se dočkají vyššího komfortu cestování. Na trase budou nasazeny nové moderní soupravy push-pull.
Ivo Vondrák, hejtman MS kraje: „Máme eminentní zájem obnovit a modernizovat vlaky, očekáváme vyšší komfort cestování na železnici, rozvoj chytrých služeb a rychlý, ekologický provoz. To vše samozřejmě stojí velké peníze. I proto jsme uzavírali smlouvy s Českými drahami o zajišťování regionální železniční dopravy tak, aby to umožnovalo národnímu dopravci dosáhnout na evropské peníze. S jejich pomocí pak mohl nakoupit i tyto nové vlakové soupravy."
Osobní vlaky a motoráky, které po trati číslo 323 jezdí nahradí soupravy vyrobené v ostravském závodě Škody Transportation. Jízdenky se budou kupovat samoobslužně přes čipovou kartu ODISku.
Radek Podstawka, náměstek hejtmana MS kraje: "Je tady 356krásných míst k sezení a ještě 410 lidí může stát, takže jsme schopni odvést do Beskyd skoro celou Ostravu."
Vlaky push-pull jsou v České republice novinkou a České dráhy na ně získaly z Evropské unie dotaci 85 procent. Zakázka vyšla na 1 miliardu.
Jiří Ješita, náměstek generálního ředitele ČD pro osobní přepravu: „Celkem pět souprav bude jezdit na trati z Ostravy do Frenštátu pod Radhoštěm. Vlaky nabídnou cestujícím komfortní interiér, bezbariérový přístup a moderní prvky výbavy. Zároveň v nich bude dostatek místa pro dětské kočárky, jízdní kola a nechybí ani speciální držáky na lyže. Velká okna v horním podlaží patrových vlaků pak nabídnou výletníkům jedinečné panoramatické pohledy na Beskydy.“
Nové vlaky začnou jezdit s novými jízdními řády od 12. prosince. Souprav je celkem pět.
---
Lidé hledají zubaře, NJ chce pomoci s klinikou
Nedostatek zubařů pociťují lidé napříč krajem a výjimkou není ani Nový Jičín. Do problému se vložila i radnice. Pomůže s vybudováním stomatologické kliniky, otevřena bude pravděpodobně za tři roky.
Jiří Častulík z Nového Jičína byl zvyklý se o své zuby pravidelně starat. Letos na jaře ale zubařka zemřela a snaží se najít nového dentistku.
Jiří Častulík, obyvatel Nového Jičína: “A teď si vemte, máme si chránit chrup, máme si chránit zdraví a jak to máme dělat, když neseženeme zubaře.”
Také Renáta Sazovská hledá zubaře, její stomatoložka odešla do důchodu. Kontaktovala i Českou stomatologickou komoru.
Renáta Sazovská, obyvatelka Nového Jičína: “Vlastně řekla, že ta záležitost s těmi stomatology konkrétně v Moravskoslezském kraji je dlouhodobě špatná, ale nikdo s tím dosud nic neudělá. Teď se to v Novém Jičíně dost vyhrotilo.”
Problém s nedostupností zubařské péče vnímá i vedení novojičínské radnice.
Stanislav Kopecký (ANO), starosta Nového Jičína: “Připravujeme v podzimních měsících dotační titul s pobídkou směrem k nově příchozím zubařům, měla by být alokována částka pět milionů korun.”
Druhou formou pomoci je zřízení zázemí pro nové zubaře.
Václav Dobrozemský (ODS), 1. místostarosta Nového Jičína: “V roce 2019 oslovily město dva manželské páry zubařů praktikující své zubařské praxe mimo Nový Jičín, po dvou letech jsme dospěli po diskuzích ke schválení dohody o spolupráci při přípravě nebytových prostor v tomto objektu právě na zřízení zubní kliniky.”
Stomatologické pracoviště by mělo vzniknout zhruba za tři roky.
---
Dostavbě obchvatu Frýdku-Místku hrozí zpoždění
Dostavba obchvatu Frýdku-Místku se zřejmě protáhne o několik měsíců. ŘSD totiž připustilo, že stavbu výrazně ovlivnil koronavirus. Objevily se ale i další problémy. Prudký nárůst cen a nedostatek stavebního materiálu. A dokonce i nečekaný sesuv půdy.
První etapa obchvatu Frýdku-Místku měla být podle nedávných plánů hotová do konce letošního roku. Od ledna už se po ní mělo jezdit. Druhá etapa měla plán dostavby do poloviny příštího roku. Lidé ve městě se obchvatu nemůžou dočkat.
Anketa: 1.) "Ten Frýdek-Místek je neustále ucpaný. Nejen o víkendech, ale i ve všední den. Takže čím spíš ten obchvat bude, tak tím lépe." 2.) "Konečně už aby byl hotový. Nebo to je hrozné ten provoz tady přes ten most." 3.) "Já odsud nepocházím, ale pracuju tady a dlouho jim to trvá. Už to mělo být dávno hotové. To je stavba století asi."
Ředitelství silnic a dálnic už ale v aktuálních pravidelných informacích neuvádí měsíce dokončení, pouze rok 2022. V poslední době se totiž objevily informace, že se stavba protáhne.
Jan Rýdl, mluvčí ŘSD: "Rychlost výstavby obchvatu Frýdku-Místku ovlivnil koronavirus a svůj podíl má také krátkodobá nepřístupnost staveniště v oblasti řeky Ostravice. Věc je však stále řešena na úrovni mezi Ředitelstvím silnic a dálnic a dodavatelem stavby, kdy se obě strany snaží urychlit práce na důležité části obchvatu. Cílem jednání je především splnit původní termín hlavní trasy, až po část mimoúrovňového křížení se silnicí I/56."
Anketa: 4.) "Zdržuje to teďka, ale co se dá dělat." 5.) "Už aby to bylo, už je to trošku dlouho, nemyslíte?" – No prý se to má ještě protáhnout. – "No, tak to si děláte srandu. Já kolem toho jezdím a modlím se, ať už to spustí."
Stavbu ovlivnil nečekaný sesuv půdy. Navíc výrazně zdražil stavební materiál, kterého je také nedostatek. Stavbaři nedávno zkoušeli namíchat novou směs na povrch, ale tu ŘSD neuznalo, a tak se musela vybourat a položit znovu.
Jakub Míček, náměstek primátora Frýdku-Místku/ANO/: "Jednání s ŘSD neustále probíhají. Pro město Frýdek-Místek je samozřejmě důležité, aby stavba obou částí obchvatu byla dokončena v co nejkratší době. A aby byly negativní vlivy té stavby co nejmenší na občany města."
Aktuálně ŘSD uvedlo, že stavba prvního úseku probíhá podle harmonogramu. Nezastavily ji ani vytrvalé deště.
Jan Rýdl, mluvčí ŘSD: "Práce nadále pokračují při snaze o co nejmenší ovlivnění současné silniční dopravy. Stavební ruch je znát například u příjezdu od Příbora, kde přímo nad hlavami řidičů bezpečně vzniká mostní propojení ostravské dálnice D56 s budoucím obchvatem. Přelom srpna a září na úvodní části obchvatu probíhal ve znamení realizace obchvatu trativodu, násypů a propoustků. Do dalších dnů bylo mimo jiné provádět bednění, izolace, výztuže, armování i betonáže."
Tento týden bylo na první etapě naplánováno předpínání nosných konstrukcí, usazování kabelovodů a upravování zeleně. Také nátěry či sanace a montáž dalších částí protihlukových stěn. Nicméně stavební firmy už získaly čas na uvedení první etapy do provozu do září příštího roku.
---
V Havířově se konal veletrh poskytovatelů soc. služeb
Celkem 26 organizací se zúčastnilo již desátého ročníku veletrhu poskytovatelů sociálních služeb, který se pravidelně koná na náměstí Republiky v Havířově. Kvůli covidu a opatřením se teprve nyní některé služby vracejí do běžného režimu.
Lidé se mohou v různém věku dostat do situace, kdy potřebují aktivní pomoc druhých, nebo pouhou radu, protože každý problém se dá řešit. Aby měli podrobné informace na koho se obrátit, pořádá havířovský magistrát každoročně veletrh poskytovatelů sociálních služeb. Postcovidová doba má i vliv na současné potřeby lidí.
Stanislava Gorecká (ANO), náměstkyně primátora: “Nejvíce poskytujeme odborné sociální poradenství a dále jsou to služby, při kterých se mohou lidé setkávat. Ať už to znovu otevřené kluby seniorů, nebo centrum volnočasových aktivit. Dlouho byli lidé doma a ten sociální kontakt potřebují.”
Největším komplexním poskytovatelem ve městě jsou Sociální služby města Havířova. Ty mají registrovaných 12 služeb. Během pandemie a vysoké nemocnosti musely být služby poskytovány v omezeném režimu.
Milan Černý, ředitel SsmH: “V tuto chvíli se situace trochu uvolnila, takže se vracíme do původního režimu a uvidíme, jak to bude dál.”
Lidé v hojném počtu přišli na náměstí hned po zahájení.
anketa: “Po pravdě řečeno, mne už v mém věku zajímají jen zdravotní služby. Vidíte, špatně se pohybuji.”
anketa: “Zatím jsem samostatná, dokážu se ještě přemístit. Určitě si lidé z toho něco vyberou.”
V letošním roce se veletrh konal již podesáté.
---
Srdcaři Karviné se sešli na Lodičkách
Víte, že má Karviná své Srdcaře? Jsou to lidé, kteří mají blízký vztah k městu, není jim lhostejná jeho budoucnost a mají chuť aktivně přispět k jeho změně k lepšímu. Pravidelně se schází a jejich počet neustále roste.
Známé tváře Karviné, osobnosti, které mají chuť něco pro město udělat, se spojili v rámci projektu Karviná všemi deseti pod názvem Srdcaři Karviná. Pravidelně se schází a diskutují o nápadech, které pomáhají změnit image města k lepšímu. Naposledy se setkali Na Lodičkách.
Jan Wolf, primátor Karviné: "Myslím si, že čím víc těch lidí bude, tím líp do budoucna pro samotné město. Věřím tomu, že přibudou nové nápady, kam bychom se mohli posunout a pracovat na vylepšení našeho města."
Do křesel hostů tentokrát usedly tři osobnosti města, předseda Iniciativy Dokořán Lukáš Heczko, ředitelka Základní a Mateřské školy Prameny Dagmar Czinege a ředitelka Regionální knihovny Karviná Markéta Kukrechtová.
Lukáš Heczko, Srdcař, předseda Iniciativy Dokořán: "Snažím se být Srdcařem jak se jen dá, Karvinou chválím kudy chodíme, snažíme se tady dělat s Dokořánem kulturní akce, obohacovat kulturní komunitní život a přenášet to srdíčko do toho, co děláme.”
Dagmar Czinege, ředitelka ZŠ a MŠ Prameny: “Mám ráda Karvinou a děti, které učíme, Snažíme se jim předat hrdost na toto město a to si myslím, že v životě určitě dobře využijí."
Markéta Kukrechtová, ředitelka RKK: “Karvinou mám v srdci a je to nejlepší místo na světě, na život a vůbec se realizovat. je tady hodně vyžití pro občany, myslím si, že Karviná je bezva město.”
Aktuálně je v týmu zhruba padesátka Srdcařů a další přibývají.
---
Redakčně upraveno / zkráceno.