Mimořádná zpráva:
Načítám...
  • Načítám...
>
Regionální zprávy POLAR

Regionální zprávy POLAR

  • Aktuální zpravodajství z Moravskoslezského kraje každou celou hodinu
  • Některé běžkařské trasy by mohly být zpoplatněné
  • Lyžařská sezóna v Jeseníkách odstartovala
  • Zimní údržba silnic letos začala později než loni
  • Havířov bude muset vyřešit problém s alejí metasekvojí
  • Oprava krytého parkoviště v Novém Jičíně má skluz
  • Domov Kamenec vydal knihu zážitků svých seniorů

Některé běžkařské trasy by mohly být zpoplatněné

Kvalitně upravené běžkařské stopy stojí nejen úsilí rolbařů, ale také peníze. Přestože Moravskoslezský kraj úpravy tratí dotuje, jeho příspěvek nestačí pokrýt všechny náklady. Stejně jako lyžaři za sjezdovky si teď budou připlácet i běžkaři.

Lyžařská sezona v Beskydech začne zřejmě už o tomto víkendu. V provozu by mohly být sjezdovky a také některé běžkařské trasy. Právě jejich údržba je ale stále nákladnější a provozovatelé zvažují jejich zpoplatnění.

Petr Lessy, ředitel společnosti Pustevny: “My tady na Pustevnách momentálně upravuje jedny z nejlepších ztratí v Moravskoslezských Beskydech. Máme tady celkem na 7 běžeckých tratí v celkové délce 74 kilometrů.”

Přestože rolbu zajistil Moravskoslezský kraj, který také údržbu tratí dotuje, rolbaři musejí další peníze doplácet ze svého.

Petr Lessy, ředitel společnosti Pustevny: “Momentálně jedna motohodina provozu rolby je v podstatě v mínusu asi 280 korun. Takže my se budeme samozřejmě snažit pro naše běžkaře upravit tratě v co nejvyšší možné míře, co nejčastěji, i nad rámec té smlouvy, ale samozřejmě budeme muset myslet i na tu ekonomiku a to znamená i běžkaři budou muset případně přispívat.”

Běžkaři nejsou v zásadě proti. Mnozí znají placené tratě ze zahraniční.

Zdeněk Vlček, lyžař: “Určitě bychom byli pro tuto možnost si zaběhat na kvalitně upravených trasách i za nějaký poplatek. Protože víme, že to udržování těchto trase není levná záležitost.”

Pokud bude placení běžkařských tras zavedeno, mohlo by probíhat pomocí mobilní aplikace načítáním QR kódů umístěných například na rolbě nebo podél trasy.

---

Lyžařská sezóna v Jeseníkách odstartovala

50 centimetrů přírodního i umělého sněhu, perfektně upravené široké sjezdovky, teplota 7 stupňů po nulou. Za těchto ideálních podmínek zahájili v Jeseníkách letošní lyžařskou sezónu sjezdaři. Jako první spustili první večerní lyžování v Karlově pod Pradědem.

První večerní lyžování bylo prodloužené již od 16 hodin, další areály budou spuštěny již o víkendu.

Bedřich Hrubý, vedoucí provozu: „Pustili jsme červenou a modrou sjezdovku, máme zhruba 50 cm sněhu po celé délce a šířce, na víkend chystáme další spuštění sjezdovky Katr pod lanovou dráhou. Chystáme další areály, a to Klobouk se dvěma sjezdovkami, červenou a černou a pak areál Čerťák, kde si myslím, že do vánoc určitě nebude problém to rozjet.“

Lyžaři se na první sjezdy moc těšili, dorazili z celé republiky.

Anketa, první lyžaři: „Jsem tady v Karlově Studánce, takže jsem toho využil, tušil jsem, že by se mohlo lyžovat, tak jsem si vzal i lyže.“

„Jsem z Malé Morávky a těšil jsem se tady hodně.“

„Kobylí, okres Břeclav. Včera večer jsme si přečetli, že je tady dneska první den lyžování. Tak jsem si vzal chvilku volna,včera jsme naočkovali 125 lidí.“

„Dobrý, jde to, jo, je dobře upravená.“

„Je to skvělý, krásně upravené, fakt perfektní."

„Jezdí se skvěle.“

„Lyžuje se mi moc dobře.“

Stále častěji využívanou novinkou je nákup skipasů předem onilie.

Bedřich Hrubý, vedoucí provozu: „Skipasy je možno koupit na e-shopu s tím, že si tam nahrajete svůj QR kód, neboli svůj certifikát o očkování nebo prodělání nemoci.“

Počasí přeje, sněhu stále přibývá, letošní, dříve zahájená sezóna slibuje krásné lyžařské zážitky v celých Jeseníkách.

---

Zimní údržba silnic letos začala později než loni

Zimní údržba silnic a chodníků letos začala později než loni Silničáři poprvé se svými stroji vyjeli 24. listopadu. Loni to bylo pátého. Například Ostravské komunikace, které se starají o silnice I. a II. tříd v celé Ostravě už letos spotřebovaly víc než půl tuny soli a 120 litrů solanky.

Do ulic teď téměř denně vyjíždí zimní technika. Důvodem jsou teploty pod bodem mrazu a sněhové přeháňky. V Ostravě-Porubě se o zimní údržbu silnic a chodníků starají nejen Ostravské komunikace, ale také externí firma, se kterou radnice podepsala smlouvu na dva roky.

Martin Otipka, mluvčí MOb Ostrava-Poruba: “Městský obvod Poruba se stará o 61 km chodníků a 127 km cest. Nestará se samozřejmě o všechny silnice, které jsou na území městského obvodu Poruba. Stará se o takzvané komunikace III. a IV. třídy. Komunikace III. třídy jsou jednoduše řečeny všechny cesty, po kterých nejezdí MHD."

Miroslav Otisk, místostarosta MOb Ostrava-Poruba: “My máme taky nastaven přesný proces toho, jak monitorujeme stav. K tomu slouží dispečink zhotovitele, který nás informuje o možnostech výjezdu a my potom potvrzujeme, zdali skutečně ty mechanismy vyjedou či nikoliv.”

Ostravské komunikace, které se nejen v Porubě starají o páteřní komunikace, mají v zásobách asi 6 tisíc tun soli. Loni ji na celou Ostravu spotřebovaly 4 600 tun, což bylo nejvíc za posledních 8 let.

Eva Kijonková, mluvčí Ostravských komunikací: “Pokud jde o nějakou techniku, která samozřejmě musí být už v tuto chvíli plně zapojena a jezdí v podstatě už pravidelně v plném počtu, tak to je 19 sypačů, 3 nákladní vozidla se zadním pluhem a také sněhové frézy a podobně.”

Pokud by nastala kalamitní situace, což se zatím nestalo, mohou silničáři požádat o pomoc hasiče.

---

Havířov bude muset vyřešit problém s alejí metasekvojí

Havířov bude muset vyřešit problém s vzácnou alejí metasekvojí čínských. Kořeny se dál pod dlažbou rozpínají a představují riziko nejen pro chodce. Město by samozřejmě chtělo zachovat zeleň, najít kompromis však nebude jednoduché.

Alej metasekvojí čínských v centru Havířova je jedinou v České republice. Vysázena byla v roce 1967. Kořenový systém stromů se ale nachází nízko pod zemí a line se do šířky. Chodník se tak každým rokem víc a víc vlní a stává se pro chodce nebezpečným. Kořeny mohou představovat problém také pro přilehlý obytný dům.

Bohuslav Niemiec (KDU-ČSL), náměstek primátora: "Do budoucna se určitě pod budovu, která je přilehlá, budou dostávat. Problém je, že tam jsou inženýrské sítě. To znamená v těch inženýrských sítích již může být kořenový systém a do budoucna také může dojít k poničení inženýrských sítí."

Stromořadí se nachází v chráněném pásmu Sorely.

Bohuslav Niemiec (KDU-ČSL), náměstek primátora: "V této situaci jdou proti sobě dva zájmy. Jeden zájem je zachování krásného stromořadí a z druhé strany je důležitá bezpečnost. Musíme počkat na posudek, musíme se o tom pobavit s hlavním architektem města.”

anketa: “Já bych ty stromy asi zachránila, určitě. Já si myslím, že by to mohlo jít upravit ta dlažba.”

anketa: “Příroda je pěkná, stromy jsou pěkné, nevím, co by se s tím dalo dělat. Vykopat, kořeny uřezat, ale tím pádem by se zrušily ty stromy. Já mám přírodu rád, je to těžké rozhodnout.”

Nyní si město nechává zpracovat dendrologický posudek, v jaké kondici se stromy nacházejí.

---

Oprava krytého parkoviště v Novém Jičíně má skluz

Budova krytého parkování v novojičínské části Loučka byla v havarijním stavu, který si vynutil rekonstrukci. Stavební práce už měly v těchto dnech končit, dodatečně odkryté technologické komplikace ale protáhnou stavbu do příštího roku.

Rekonstrukce krytého stání v sídlišti novojičínské části Loučka začala o prázdninách a měla trvat pět měsíců. Součástí stavebních prací je oprava vnitřních prostor, parkovací střechy, elektroinstalace, výměna vstupních vrat a odvodnění.

Václav Dobrozemský (ODS), 1. místostarosta Nového Jičína: “Stavba byla zahájena v červenci, měla končit 20. prosince. Nicméně i vzhledem k průběhu stavby z hlediska stavební firmy, ale i vzhledem k nepředvídaným vícepracím a změně stavebních technologií, které bylo nutné provést, dojde k prodloužení samotné stavby pravděpodobně do konce ledna.”

Bohužel, ani město jako vlastník objektu, ani stavební firma nevěděli o existenci železobetonové desky pod povrchem střechy a projekt se musel měnit.

Kryté stání pojme 36 aut, další parkují na střeše objektu a v jeho bezprostřední blízkosti. Rekonstrukce budovy tak omezuje v této lokalitě odstavení asi stovky vozidel.

Náhradní plocha pro parkování je zajištěna na oválu hřiště Základní školy Dlouhá. Problém s parkováním je tu ale i tak trvale velký.

obyvatelka Loučky: 

“Dopoledne do té jedné hodiny se to dá, odpoledne už není možné. To už člověk musí opravdu tu Loučku objet třeba dvakrát a není to úplně jednoduché.”

Kryté stání bude znovu k dispozici pravděpodobně od února. Pronájem místa dosud řidiče stál zhruba 550 korun měsíčně, po opravě radnice zvedá taxu a nabízí 19 volných stání formou nabídkového řízení.

---

Domov Kamenec vydal knihu zážitků svých seniorů

Unikátní knihu vydal v minulých dnech Domov pro seniory Kamenec v Ostravě. Jde o soubor krátkých vzpomínek z mládí jeho obyvatel, kterou sepsala novinářka Scarlett Wilková. Knihu s názvem Tváře a osudy opatřil působivými fotografiemi ostravský fotograf Adolf Horsinka.

Emanuel Kolajta, který žije v Domově pro seniory Kamenec, má 93 let. Když končila válka bylo mu 15 a byl nuceně nasazen na práce v Nové Huti. Právě z této doby pochází jedna z jeho nejsilnějších životních vzpomínek. 

Emanuel Kolajta, obyvatel Domova pro seniory kamenec : "Zahoukaly sirény a jak jsme byli v těch roztrhaných montérkách a škrpálech, tak kdo měl nohy utíkal kam mohl.  V Mariánských Horách byla vodárna a byly tam vyschlé studny, které měly uprostřed takové tyče. Tak jsme do toho vklouzli a byli jsme v bezpečí."

Kniha Tváře a osudy obsahuje 40 podobných silných příběhů, které autorka Scarlett Wilková vybrala po dlouhých povídáních s obyvateli Domova pro seniory Kamenec.

Scarlett Wilková, autorka knihy Tváře a osudy: "Oni mají ten život tak hrozně zajímavý, na rozdíl od nás, že nevíte, co vybrat dříve. My ty životy máme nudné, tam se nic neděje." 

Každý z vypravěčů má v knize i svou fotografii, která vznikla v improvizovaném ateliéru. Postaral se o ně Adolf Horsinka. 

Adolf Horsinka, fotograf: "Snažil jsem se tu fotografii postavit jen na výrazu tváře, na obličeji. Hodně těch obrázků je veselých. Senioři si to opravdu užívali a nasmáli jsme se při tom." 

Domov pro seniory Kamenec chce příběhy svých obyvatel zaznamenávat i do budoucna, takže pravděpodobně budou podobné knihy vznikat pravidelně. 

---

Mohlo by Vás také zajímat

Pořad: Regionální zprávy POLAR
09. prosince 2021, 17:00

Některé běžkařské trasy by mohly být zpoplatněné

Kvalitně upravené běžkařské stopy stojí nejen úsilí rolbařů, ale také peníze. Přestože Moravskoslezský kraj úpravy tratí dotuje, jeho příspěvek nestačí pokrýt všechny náklady. Stejně jako lyžaři za sjezdovky si teď budou připlácet i běžkaři.

Lyžařská sezona v Beskydech začne zřejmě už o tomto víkendu. V provozu by mohly být sjezdovky a také některé běžkařské trasy. Právě jejich údržba je ale stále nákladnější a provozovatelé zvažují jejich zpoplatnění.

Petr Lessy, ředitel společnosti Pustevny: “My tady na Pustevnách momentálně upravuje jedny z nejlepších ztratí v Moravskoslezských Beskydech. Máme tady celkem na 7 běžeckých tratí v celkové délce 74 kilometrů.”

Přestože rolbu zajistil Moravskoslezský kraj, který také údržbu tratí dotuje, rolbaři musejí další peníze doplácet ze svého.

Petr Lessy, ředitel společnosti Pustevny: “Momentálně jedna motohodina provozu rolby je v podstatě v mínusu asi 280 korun. Takže my se budeme samozřejmě snažit pro naše běžkaře upravit tratě v co nejvyšší možné míře, co nejčastěji, i nad rámec té smlouvy, ale samozřejmě budeme muset myslet i na tu ekonomiku a to znamená i běžkaři budou muset případně přispívat.”

Běžkaři nejsou v zásadě proti. Mnozí znají placené tratě ze zahraniční.

Zdeněk Vlček, lyžař: “Určitě bychom byli pro tuto možnost si zaběhat na kvalitně upravených trasách i za nějaký poplatek. Protože víme, že to udržování těchto trase není levná záležitost.”

Pokud bude placení běžkařských tras zavedeno, mohlo by probíhat pomocí mobilní aplikace načítáním QR kódů umístěných například na rolbě nebo podél trasy.

---

Lyžařská sezóna v Jeseníkách odstartovala

50 centimetrů přírodního i umělého sněhu, perfektně upravené široké sjezdovky, teplota 7 stupňů po nulou. Za těchto ideálních podmínek zahájili v Jeseníkách letošní lyžařskou sezónu sjezdaři. Jako první spustili první večerní lyžování v Karlově pod Pradědem.

První večerní lyžování bylo prodloužené již od 16 hodin, další areály budou spuštěny již o víkendu.

Bedřich Hrubý, vedoucí provozu: „Pustili jsme červenou a modrou sjezdovku, máme zhruba 50 cm sněhu po celé délce a šířce, na víkend chystáme další spuštění sjezdovky Katr pod lanovou dráhou. Chystáme další areály, a to Klobouk se dvěma sjezdovkami, červenou a černou a pak areál Čerťák, kde si myslím, že do vánoc určitě nebude problém to rozjet.“

Lyžaři se na první sjezdy moc těšili, dorazili z celé republiky.

Anketa, první lyžaři: „Jsem tady v Karlově Studánce, takže jsem toho využil, tušil jsem, že by se mohlo lyžovat, tak jsem si vzal i lyže.“

„Jsem z Malé Morávky a těšil jsem se tady hodně.“

„Kobylí, okres Břeclav. Včera večer jsme si přečetli, že je tady dneska první den lyžování. Tak jsem si vzal chvilku volna,včera jsme naočkovali 125 lidí.“

„Dobrý, jde to, jo, je dobře upravená.“

„Je to skvělý, krásně upravené, fakt perfektní."

„Jezdí se skvěle.“

„Lyžuje se mi moc dobře.“

Stále častěji využívanou novinkou je nákup skipasů předem onilie.

Bedřich Hrubý, vedoucí provozu: „Skipasy je možno koupit na e-shopu s tím, že si tam nahrajete svůj QR kód, neboli svůj certifikát o očkování nebo prodělání nemoci.“

Počasí přeje, sněhu stále přibývá, letošní, dříve zahájená sezóna slibuje krásné lyžařské zážitky v celých Jeseníkách.

---

Zimní údržba silnic letos začala později než loni

Zimní údržba silnic a chodníků letos začala později než loni Silničáři poprvé se svými stroji vyjeli 24. listopadu. Loni to bylo pátého. Například Ostravské komunikace, které se starají o silnice I. a II. tříd v celé Ostravě už letos spotřebovaly víc než půl tuny soli a 120 litrů solanky.

Do ulic teď téměř denně vyjíždí zimní technika. Důvodem jsou teploty pod bodem mrazu a sněhové přeháňky. V Ostravě-Porubě se o zimní údržbu silnic a chodníků starají nejen Ostravské komunikace, ale také externí firma, se kterou radnice podepsala smlouvu na dva roky.

Martin Otipka, mluvčí MOb Ostrava-Poruba: “Městský obvod Poruba se stará o 61 km chodníků a 127 km cest. Nestará se samozřejmě o všechny silnice, které jsou na území městského obvodu Poruba. Stará se o takzvané komunikace III. a IV. třídy. Komunikace III. třídy jsou jednoduše řečeny všechny cesty, po kterých nejezdí MHD."

Miroslav Otisk, místostarosta MOb Ostrava-Poruba: “My máme taky nastaven přesný proces toho, jak monitorujeme stav. K tomu slouží dispečink zhotovitele, který nás informuje o možnostech výjezdu a my potom potvrzujeme, zdali skutečně ty mechanismy vyjedou či nikoliv.”

Ostravské komunikace, které se nejen v Porubě starají o páteřní komunikace, mají v zásobách asi 6 tisíc tun soli. Loni ji na celou Ostravu spotřebovaly 4 600 tun, což bylo nejvíc za posledních 8 let.

Eva Kijonková, mluvčí Ostravských komunikací: “Pokud jde o nějakou techniku, která samozřejmě musí být už v tuto chvíli plně zapojena a jezdí v podstatě už pravidelně v plném počtu, tak to je 19 sypačů, 3 nákladní vozidla se zadním pluhem a také sněhové frézy a podobně.”

Pokud by nastala kalamitní situace, což se zatím nestalo, mohou silničáři požádat o pomoc hasiče.

---

Havířov bude muset vyřešit problém s alejí metasekvojí

Havířov bude muset vyřešit problém s vzácnou alejí metasekvojí čínských. Kořeny se dál pod dlažbou rozpínají a představují riziko nejen pro chodce. Město by samozřejmě chtělo zachovat zeleň, najít kompromis však nebude jednoduché.

Alej metasekvojí čínských v centru Havířova je jedinou v České republice. Vysázena byla v roce 1967. Kořenový systém stromů se ale nachází nízko pod zemí a line se do šířky. Chodník se tak každým rokem víc a víc vlní a stává se pro chodce nebezpečným. Kořeny mohou představovat problém také pro přilehlý obytný dům.

Bohuslav Niemiec (KDU-ČSL), náměstek primátora: "Do budoucna se určitě pod budovu, která je přilehlá, budou dostávat. Problém je, že tam jsou inženýrské sítě. To znamená v těch inženýrských sítích již může být kořenový systém a do budoucna také může dojít k poničení inženýrských sítí."

Stromořadí se nachází v chráněném pásmu Sorely.

Bohuslav Niemiec (KDU-ČSL), náměstek primátora: "V této situaci jdou proti sobě dva zájmy. Jeden zájem je zachování krásného stromořadí a z druhé strany je důležitá bezpečnost. Musíme počkat na posudek, musíme se o tom pobavit s hlavním architektem města.”

anketa: “Já bych ty stromy asi zachránila, určitě. Já si myslím, že by to mohlo jít upravit ta dlažba.”

anketa: “Příroda je pěkná, stromy jsou pěkné, nevím, co by se s tím dalo dělat. Vykopat, kořeny uřezat, ale tím pádem by se zrušily ty stromy. Já mám přírodu rád, je to těžké rozhodnout.”

Nyní si město nechává zpracovat dendrologický posudek, v jaké kondici se stromy nacházejí.

---

Oprava krytého parkoviště v Novém Jičíně má skluz

Budova krytého parkování v novojičínské části Loučka byla v havarijním stavu, který si vynutil rekonstrukci. Stavební práce už měly v těchto dnech končit, dodatečně odkryté technologické komplikace ale protáhnou stavbu do příštího roku.

Rekonstrukce krytého stání v sídlišti novojičínské části Loučka začala o prázdninách a měla trvat pět měsíců. Součástí stavebních prací je oprava vnitřních prostor, parkovací střechy, elektroinstalace, výměna vstupních vrat a odvodnění.

Václav Dobrozemský (ODS), 1. místostarosta Nového Jičína: “Stavba byla zahájena v červenci, měla končit 20. prosince. Nicméně i vzhledem k průběhu stavby z hlediska stavební firmy, ale i vzhledem k nepředvídaným vícepracím a změně stavebních technologií, které bylo nutné provést, dojde k prodloužení samotné stavby pravděpodobně do konce ledna.”

Bohužel, ani město jako vlastník objektu, ani stavební firma nevěděli o existenci železobetonové desky pod povrchem střechy a projekt se musel měnit.

Kryté stání pojme 36 aut, další parkují na střeše objektu a v jeho bezprostřední blízkosti. Rekonstrukce budovy tak omezuje v této lokalitě odstavení asi stovky vozidel.

Náhradní plocha pro parkování je zajištěna na oválu hřiště Základní školy Dlouhá. Problém s parkováním je tu ale i tak trvale velký.

obyvatelka Loučky: 

“Dopoledne do té jedné hodiny se to dá, odpoledne už není možné. To už člověk musí opravdu tu Loučku objet třeba dvakrát a není to úplně jednoduché.”

Kryté stání bude znovu k dispozici pravděpodobně od února. Pronájem místa dosud řidiče stál zhruba 550 korun měsíčně, po opravě radnice zvedá taxu a nabízí 19 volných stání formou nabídkového řízení.

---

Domov Kamenec vydal knihu zážitků svých seniorů

Unikátní knihu vydal v minulých dnech Domov pro seniory Kamenec v Ostravě. Jde o soubor krátkých vzpomínek z mládí jeho obyvatel, kterou sepsala novinářka Scarlett Wilková. Knihu s názvem Tváře a osudy opatřil působivými fotografiemi ostravský fotograf Adolf Horsinka.

Emanuel Kolajta, který žije v Domově pro seniory Kamenec, má 93 let. Když končila válka bylo mu 15 a byl nuceně nasazen na práce v Nové Huti. Právě z této doby pochází jedna z jeho nejsilnějších životních vzpomínek. 

Emanuel Kolajta, obyvatel Domova pro seniory kamenec : "Zahoukaly sirény a jak jsme byli v těch roztrhaných montérkách a škrpálech, tak kdo měl nohy utíkal kam mohl.  V Mariánských Horách byla vodárna a byly tam vyschlé studny, které měly uprostřed takové tyče. Tak jsme do toho vklouzli a byli jsme v bezpečí."

Kniha Tváře a osudy obsahuje 40 podobných silných příběhů, které autorka Scarlett Wilková vybrala po dlouhých povídáních s obyvateli Domova pro seniory Kamenec.

Scarlett Wilková, autorka knihy Tváře a osudy: "Oni mají ten život tak hrozně zajímavý, na rozdíl od nás, že nevíte, co vybrat dříve. My ty životy máme nudné, tam se nic neděje." 

Každý z vypravěčů má v knize i svou fotografii, která vznikla v improvizovaném ateliéru. Postaral se o ně Adolf Horsinka. 

Adolf Horsinka, fotograf: "Snažil jsem se tu fotografii postavit jen na výrazu tváře, na obličeji. Hodně těch obrázků je veselých. Senioři si to opravdu užívali a nasmáli jsme se při tom." 

Domov pro seniory Kamenec chce příběhy svých obyvatel zaznamenávat i do budoucna, takže pravděpodobně budou podobné knihy vznikat pravidelně. 

---

Zdroj: https://polar.cz/porady/regionalni-zpravy/regionalni-zpravy-polar-09-12-2021-17-00